noniin nyt kun on saanu värkin ilmaan ja pääsee töihin lepäämään niin on aikaa kirjotella tämäkin.
en meinaa kirjottaa romaania aiheesta enkä jaksa kuvia editoida/valikoida yhtään mitenkään vaan jaan ne kaikki johonkin sellasenaan (ei kiinnosta noi editointi hommat ei sitten yhtään
)
eli lyhykäisyydessään:
viimeviikon maanantaina sai hakea paketin illalla postista ja lauantaina sai kivikossa ensimmäiset tyypit. yksi vapaapäiväkin tossa viikolla oli rakentelua varten mutta puhelin soi kokoajan ja pari kaveria kävi kahvillakin ihmettelemässä joten tona päivänä taisin saada kaikkein vähiten aikaseksi
myös emäntä protestoi osaltansa ja asensi kopterin rakennus pöytään (keittiön pöytä) jotain rehuja tasan keskelle... tuli pahaa silmää kun kukat oli lattialla
muutama ropleemakin tossa pääs tulemaan ja jotenkin tosta kitistä henkii sellanen fiilis että ei se ihan valmis ole ja jotenkin protohengessä mennään.
+ CNC osien laatu ja toleranssit on kyllä jotain sellasta mihin en ole vielä tässä harrastuksessa törmännyt!!!
+ laitteen ainoat muoviosat taitaa olla perätönärin tuki ja pääratas. muuten kaikki on kuitua tai lekomiinia.
+ tää on äärimmäisen nopea ja helppo kasata
+ joka paikkaan mihin olin ajatellut jotain johtoja vetää oli tehty valmiiksi paikka johdoille ja reikiä nippusiteille! tässä on siis käytetty aikaa suunnitteluun ja täytyy sanoa että nerokkaita lopputuloksia se on tuottanutkin...
+ alunperin luulin että ensiöhihna on 9mm leveä niinkuin manuaali ainakin joskus taisi sanoa mutta sehän olikin 12mm.
+ äärimmäisen yksinkertainen rakenne ja luulenpa että torppikorjaus on monin kerroin helpompaa kun esim 700E rekkulassa jossa kaikki on jotenkin ylisuunnitellun monimutkaista kaikkine vipuineen...
+ laite vaikuttaa aika kevyeltä vaikka ei mulla vaakaa olekkaan. myös nupin mataluus tekee sen että ketterähän tää on ilmassa!
+ perä pitää hienoa ääntä johtuen kovasta perävälityksestä ja toi tötterö vielä vahvistaa sitä
- manuaalissa on monta asiaa jotka ei pidä paikkansa todellisuuden kanssa esim perätönärin pituus, ensiöhihnan pulleyn mitat (9->12mm) eli tarkkana saa olla ennenku katkoo moottorin akselia.
- vaikka osien laatu on loistava niin tehtaalla on esikasauksessa tullut selvästi kiire ja siellä on hutiloitu. manuaali sanoo että esikasattuja osia ei pidä purkaa mutta itse en uskaltaisi näiden näyttöjen perusteella edes koittaa kopteria mistä ei ole kaikki purettu ja se olis kaikenlisäksi super vaarallista!
- mun kitistä puuttui muutamia ruuveja mutta tässä onneksi käytetään ihan peruskokosia ruuveja joita on kaikki hyllyt täynnä (toisin kuin esim align)
- mun kitissä oli viallinen 2nd stage akseli jonka ontto sisus ei ole keskellä (näkyy tuolta kuvista) tää ei kuitenkaan näytä täristävän... uutta olen kuitenkin jo vaatinut
- pahin kaikista oli että mun kitistä puuttui collari joka pitelee pääakselia paikallaan! onneksi duunissa sorvattiin mulle LEKOmiinista (PHYI!
) uusi entistä parempi ettei tarvinnu jäädä odottelemaan
suuri kiitos kaardianille joka irroitti omansa ja antoi puhelimessa kaikkii strategiset mitat
- perätötterön maali ja lakkaus vois olla parempia mutta täytyy olla omaani tyytyväinen koska toi on ihan ok. joillain on ollut isojakin ongelmia (sekä mekaanisia että visuaalisia)
- kitin suunnittelu ja toteutus on siis loistavaa laatua mutta kaikki mitä italialaiset tekee käsin (pakkaus ja esikasaus) on jotenkin juosten kustu varmaan suuren kiireen johdosta (toivottavasti paranee jatkossa kun alkukiireet hellittää... pieni firma kuitenkin kyseessä)!
- miinukseksi on pakko laskea myös se että peräservon end pointit saa ja joutuu laittamaan aina uudestaan kun perähihnaa kiristää koska tässä se kiristetään siirtämällä peräfiniä taaksepäin jolloin tönäriäkin pitäisi jatkaa!
- ainakaan tämän kirjoituksen aikaan ei vielä missään ole varaosia saatavana!
- yhden linkinpään onnistuin avartamaan liikaa ja yhtään ei ollut varalla. korvasin perätönärin linkinpäät alignin vastaavilla.
alignin linkinpäät on paljon ohuempia ja hentosemman näkösiä ku sabin vastaavat mutta ne on paljon sitkeämpää ja parempaa ainetta!
enpä ole vielä allun linkinpäitä voittaneita tavannu
mä en näissä hommissa muihin luota ku itseeni ja näin ollen vastoin ohjeita purin kaiken esikasatun. muutamia huomioita tuli:
- pahimpana toinen leparin pultti. se oli niin löysällä ja vähällä lukitteella että lähti aivan liian helposti irti!
olis se voinu ehkä kestää mutta olis se voinu olla kestämättäkin! tollanen laite missä ajetaan vielä isoja nuppikierroksia on kyllä todella tappavaa sorttia jos siitä jotain lavanpitimiä alkaa irtoilemaan!!! ei tässä nyt kuitenkaan missään nummelassa olla
- perän mekaniikan pikkusissa ruuveissa oli osassa liian vähän lukitetta.
- perän painelaakereista oli jääny rasvat pois
eli varsinkin toi eka kohta huomioon ottaen TÄTÄ KITTIÄ EI VOI OLLA PURKAMATTA KOKONAAN ennen kasauksen aloittamista!
en voi kyllä mitenkään ymmärtää miksi ne kasaa tästä nupin ja perän etukäteen ja ottaa täten ns vastuun toimivuudesta niskoilleen kun se vois olla yhtähyvin kasaamatta ja loppukäyttäjän ei tarvitsisi ensin purkaa sitä
tätä kittiä kun ei varmasti osta sellanen jolla ei ruuvari pysy sen vertaa kädessä että ei tota osaisi tehdä! tai ainakaan ei pitäisi mielestäni ostaa!
oma setuppini on nyt
- Heli Jive 120HV+
- Scorpion 4525-520 Limited Edition
- WR Hercules super BEC
- 3* Torq BL9180 nupissa
- Torq BL9088 perssiissä
- 2* DSMX satelliitti vastaria
- TM1000 telemetria moduli
- V-Bar 5.2PRO täysikokoinen erillisellä anturilla
- kohta varmaan vielä tulissa J-Log2
- akkuina on Thunder Power G6 4400mAh 65C lipoja
kaikkeen muuhun olen tyytyväinen paitsi toi Kontronikin HeliJive saa mut edelleen näkemään punasta!
kyllähän se toimii ja on varmaan yksi maailman luotettavimmista noparesta mutta onhan siinä ongelmia!
- se maksoi ihan perkeleesti! nimittäin 460e
- se piti käyttää saksassa päivitettävänä uusimpaan softaan että toimii V-Bar govin kanssa koska itse sitä ei saa päivitettyä
- se ei vaan oikein osaa ton moottorin kanssa toimia mikä mulla on! tehdas ottaakin vastuuta siitä vaan jos sitä käyttää K pyron kanssa joka on sen verran alitehoinen ja silti kallis mosa etten sitä itselleni huolinut.
- bailout toimintoa ei voi käyttää ollenkaan osittain moottorin yhteensopivuuden takia ja osittain Kn ohjelmoimasta äärettömän typerästä toiminnosta!
helijivessä on autobailout mode joka siis antaa harjotella autorotaatioita ja tilanteen tullen nuppikierrokset saa normaalia hidasta spooluppia nopeammin takasin. tätä olen nyt käyttänyt 700E rekkulassani ja onhan se todella hyvä toiminto! rekkulassa on voimalinjana Castlen CC ice2 120HV + align 700MX 530kv... näillä toimii ku junan vessa ja siihen voi näköjään luottaa.
HeliJive + 4525-520LE taasen ei voi tota toimintoa käyttää ollenkaan!
jos moottori ei ole vielä kokonaan pysähtynyt kun näppäsee holdin taas pois tulee sellanen pamaus että tärähtää paskat housuun kun moottorin kommuntointi sekoaa ja mosa pamahtaa kerrasta lukkoon eikä liikahda enää milliäkään ennen ku akun ottaa irti ja laittaa takasin. toi moottori on niin massiivinen että pyörii useamman sekunnin (7?) ennenkun pysähtyy kokonaan. jos tänä aikana näppää holdin pois on peli menetetty! tossa sitäpaitsi hajoaa varmasti mosa + nopari ja voi olla että moottoripukkikin niin väkivaltanen se pysähdys on.
jos taas rotaatio kestää yli 15 sekunttia niin autobailout mode hyppää pois päältä ja tuleekin taas normaali hidas spoolup jolla ei mitään pelastella!
tällä siis pitäis tehdä rotaatiot (jos aikoo keskeyttää) 7-15 sekunnin haarukkaan muuten tulee romua tai on pakko vetää maahan asti!
tuolla ameriikan voorumilla vaikuttaava Mr-Mel joka on paneutunu sekä kontronikin maailmaan että V-barin maailmaan erittäin tarkasti ei suosittele tätä kombinaatiota (4525LE+HeliJive+V-BAR gov) käytettäväksi ja syyksi on sanottu yksinkertaisesti HeliJiven yhteensopivuus ongelmat
jos tosta noparista jotain hyvää haluaa sanoa niin on varmasti hyötysuhteeltaan parhaimmistoa ja jos jostain noparista työntää liekit pihalle niin kuvittelisin sen olevana ihan viimeseksi toi! en kuitenkaan voi suositella tota kenellekkään jos et satu ajamaan alitehosella pyrolla koska tota ei uskalla käyttää ollenkaan kunnon moottorilla V-BAR govin kanssa (joka on nykypäivää ja ilmeisesti kuuminta hottia) + autobailouttia ei myöskään voi käyttää ollenkaan johtuen edellämainituista... (15 sek säännön takia ei mielestäni millään moottorilla)
loppufiilis mikä jäi oli etä kyllähän tää nyt aika kivuttomasti meni kuitenkin. jos ei olis hyviä suhteita sorvariin niin oliskin ollu isompi ropleema ton collarin kanssa. kyllä tätä kittiä voi nyt jo suositella kenelle vaan kokeneemmalle kopteristille kuhan varautuu siihen että jotain pulmia joutuu ehkä ratkomaan. hintaa tuli omalle setupille aika tasan 3 tonnia ilman akkuja jos nyt painan vielä entteriä tolle J-Log2:lle joka maksaa muutaman kympin. akut on sitte sen 400e/pari. kallista siis on ku mikäkin mutta 6 akullista lennettyäni alkaa jo tuntumaan että rahat on käytetty oikein!
jos jostain kuvista tai jostain muusta on kysyttävää niin antaa tulla vaan tänne...
linkki kuviin:
https://picasaweb.google.com/100066246683236937505/GoblininRakennusRootsekti?authuser=0&feat=directlink