Kirjoittaja Aihe: Langaton kamera kopteriin  (Luettu 115782 kertaa)

Poissa Mikaelni

• RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #75 : 23 Huhtikuu, 2009, 19:31:38 »
Toi on hieno projekti  :) jalakset näköjään kiertää aloitus vaiheesta pitemmällekkin kun vaan käyttää päätään. Nyt odotan että joku "rahamies" ostaa ensimmäisenä FPV lasit ja kertoo kokemuksiaan  ja aloittaa oman tarinan käyttöön otosta/käytöstä. Tässä linkki sivuille mistä tilata vink ,vink  ;) http://www.helidirect.com/fflying-inches-full-color-lcd-screen-video-eyewear-p-8174.hdx
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa jkaija

• Pro torppari
« Vastaus #76 : 23 Huhtikuu, 2009, 19:35:21 »
RJX; Extreme X-90Gas
ESky; -BeltCp, Smart
JR 11X Zero

Poissa juza

• Seniori torppari
« Vastaus #77 : 23 Huhtikuu, 2009, 22:11:20 »
Mulla on yksi kamera tulossa, piti päästä alkuviikosta kokeilemaan, mutta on ollut kaikkea muuta niin ei ole ehtinyt tuota FPV systeemiä laittaa toimintaan. Laajakulmainen linssi täytyy tilata vielä siihen kameraan. Sen verran olen tutkinut ja todennut saman kun Eskype että ilman sitä laajakulmaa on aika turha kuvitella lentävänsä.

Poissa juza

• Seniori torppari
« Vastaus #78 : 27 Kesäkuu, 2009, 19:49:50 »
Pari viikkoa sitten lensin ensimmäiset FPV lennot HK-450 kopterilla. Silloin käytössä ollut kamera oli surkea. Liika valo "polttaa" kuvan mustavalkoseksi. Toisella lennolla lähti lapesesta huonon kameran takia, kopterin nuppi, akselit ja lavat tuhoutuivat.
Uusi kamera on tilattu ja Eagle Tree OSD on rakennettu ja koekäytetty. Tänään kävin Clas Ohlsonissa ja sieltä löysin poisto laarista puoleen hintaan muistikortille videota tallentavan laitteen: Sandisk V-Mate, http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/7902.cfm
Sitä juuri testailin, firmwaren päivitin. Kohtalaista laatua tekee.

Tässä lyhyt testipätkä, kuvattu Sony mini-dv kameralla jossa 0.5X laajakulma, kameran perässä loggeri, korkeusanturi ja osd. Kuva välitetty langattoman linkin kautta ja tallennettu tuolla Sandisk v-matella suoraan muistikortille mpeg-4 muotoon.

« Viimeksi muokattu: 27 Kesäkuu, 2009, 21:24:24 kirjoittanut juza »

mrsaila

• Vieras
« Vastaus #79 : 27 Kesäkuu, 2009, 21:32:57 »
olette varmaan jo nähneet tämän, mutta eipä sattunut tällä foorumilla kyseistä linkkiä silmiin.

Tässä fpv-systeemi on lennokin kyydissä, mutta miksi ei toimisi kopterinkin kanssa. Itse pidän siitä että kamera kääntyy lennättäjän pään liikkeiden mukaan mikä varmasti auttaa hahmottamaan kokonaisuutta paremmin siis nopeutta, korkeutta ja liikerataa.

Poissa juza

• Seniori torppari
« Vastaus #80 : 27 Kesäkuu, 2009, 21:43:39 »
Käntyvää kameraa ei välttämättä kopterissa tarvi kun sillä voi lentää myös sivuttain toisin kun lennokilla.

seppinen

• Vieras
« Vastaus #81 : 10 Heinäkuu, 2009, 10:08:20 »
kävin Röylässä eilen testaamassa videolinkkiä. Oli tosiaan kova tuuli. Kameralinkki oli Mini Titanin kyydissä. Ohjasin ihan perinteisesti kun tuuli aikalailla liikaa.

Poissa juza

• Seniori torppari
« Vastaus #82 : 19 Heinäkuu, 2009, 14:52:01 »
Tarvitset ehkä laajemman linssin. Mikä nyt kiinni? 3.6? Lisäksi kamera ei hallitse aurinkoon ajoa, kuva menee tummaksi, mutta sen kanssa kyllä pärjää. Millä olet muuten videon tallentanut?

seppinen

• Vieras
« Vastaus #83 : 19 Heinäkuu, 2009, 15:59:16 »
Laajemmasta kuvakulmasta ei olisi haittaa. Tuo linssi on tuo vakio joka tuli tuon Kx-131:n mukana, pitää tarkistaa. kameran AGC ei ihan hanskaa tuota tilannetta jos alhaalla on varjo ja ajaa aurikoa kohti. Tilanne on parempi jos tausta on myös valoisa. Tuo ei mustakaa kovin paljon haittaa kunhan horisontti näkyy riittävästi koko ajan, tai siis että näkyy muutakin kuin tuo aurinko. Mulla oli vastaanotin halvassa USB videokaappaustikussa kiinni (DeLOCK Video Creator -videosieppari verkkokaupasta) ja tikku läppärissä. En ole tuohon ihan tyytyväinen kun tietokone kuvaa tallentaessa ei jaksa nopeimmissa tilanteissa seurata kunnolla... tulee noita pätkimisiä. Jos ei tallenna niin noita pätkimisiä ei tule. Lisäksi tietokoneen ruutu ei ole tarpeeksi kirkas että voisi kirkkaalla päivällä ajaa tuosta ruudusta muuta kuin linnoittautumalla autoon. Ratkaisuksi ajattelin tuota http://www.vuzix.com/UKSITE/iwear/products_av230xl.html alkaa olla sopivan hintaiset videolasit.

edit: tuo kameran linssi oli f3.6mm (73° diagonal).
« Viimeksi muokattu: 19 Heinäkuu, 2009, 20:29:44 kirjoittanut seppinen »

Poissa juza

• Seniori torppari
« Vastaus #84 : 19 Heinäkuu, 2009, 16:42:16 »
Mä joudun kanssa aina linnoittautumaan autoon kun näyttö ei näy auringon paisteessa. Auton ikkunat olen peittänyt tummilla pyyhkeillä. Mikä noiden lasien resoluutio on? Jotain halpoja katsoin niin niissä oli vain 320X240 mikä on kyllä liian vähän.

seppinen

• Vieras
« Vastaus #85 : 19 Heinäkuu, 2009, 20:10:15 »
 30 egee kalliimmalla laajakuvaversiolla oli 428 x 240, siis vaikka eivät ilmoittaneet niin luulen että tuo on  320 x 240. Tuossa kalliimassa oli resoluutio 640x480.

Poissa juza

• Seniori torppari
« Vastaus #86 : 19 Heinäkuu, 2009, 20:47:44 »
Sitä vähän arvelinkin että on vain 320x240. Näitä katselin joku aika sitten: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5998 vain 120$=85€ postitettuna. Niissä sama pieni resoluutio ja ovat tällähetkellä loppuunmyyty. Näyttää pahasti siltä että alta 300€ ei hyviä saa.

Poissa kamakaze

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #0011
« Vastaus #87 : 19 Heinäkuu, 2009, 21:33:17 »
Oliko juza tossa Fat Shark RCV922 sun mielestäni joku vika? Sen saa kuitenkin vähän alle 300. Reso on 640 X 480 ja katselu kulma laaja.

Poissa juza

• Seniori torppari
« Vastaus #88 : 19 Heinäkuu, 2009, 21:39:44 »
Ei siinä vikaa ole, mulla on kanssa kamerana Fat Shark RCV922. Se kameran mukana tuleva laajempi linssi on hyvä, mulla on siihen muitakin linssejä joita olen kokeillut. Luulin että sillä Full-HD kameralla meinasin lentää, se vaatisi sen lisäkkeen. Mulla on kanssa Sonyn Full-HD kamera ja siinä Raynox 0.5X lisäke. Niillä saa riittävän laajan kuvan.

Poissa kamakaze

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #0011
« Vastaus #89 : 20 Heinäkuu, 2009, 08:55:34 »
Ei siinä vikaa ole, mulla on kanssa kamerana Fat Shark RCV922. Se kameran mukana tuleva laajempi linssi on hyvä, mulla on siihen muitakin linssejä joita olen kokeillut.
Ööö... tuo RCV922 on siis video lasit - ei kamera. Minulla on siis nuo videolasit ja kamerana MSH-36 (Kx191)540 line 1/3 CCD Sony Camera. Laseissa on minusta se hyvä puoli, että niissä on FOV on jopa 46 - se on mielestäni tärkeää näissä laseissa, sillä testasin kerran laseja joissa FOV oli vain 32 ja ne oli ihan kummallisen tuntuiset eikä niillä olisi voinut kuvitellakaan lentävänsä.

Luulin että sillä Full-HD kameralla meinasin lentää, se vaatisi sen lisäkkeen. Mulla on kanssa Sonyn Full-HD kamera ja siinä Raynox 0.5X lisäke. Niillä saa riittävän laajan kuvan.
Tarkoitus oli lentää tuolla yllä olevalla Sonyn Kameralla + Sonyn FullHD kameralla myöhemmin (ensin pitää saada tiputettua torppitiheys laseilla aika alhaiseksi, sillä kamera maksoi yli 700 euroa vuosi sitten). Tohon FullHD kameraan minulla on 0.5x lisäke joka pelittää oikein kivasti mitä testailin sitä kopteriin jo aijemmin 'sokkokuvauksissa'.

Korjaa Juza jos olen täydellisen pihalla :). Tarjosin siis noita laseja kun kävitte keskustelua, että ei saa alle 300 hyviä.
« Viimeksi muokattu: 20 Heinäkuu, 2009, 08:59:01 kirjoittanut kamakaze »

Poissa juza

• Seniori torppari
« Vastaus #90 : 20 Heinäkuu, 2009, 09:34:46 »
Fat Shark RCV922 on paketti jossa tulee lasit ja kamera. Niitä myydään myös erikseen. Mulla on pelkkä kamera.
http://www.gowiththeshark.com/index.html

Niitä saa integroidulla haed trakkerilla ja 2.4ghz vastarilla kuvalle. Ne pitäisi olla huippu lasit.

Poissa kamakaze

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #0011
« Vastaus #91 : 20 Heinäkuu, 2009, 09:42:18 »
Fat Shark RCV922 on paketti jossa tulee lasit ja kamera. Niitä myydään myös erikseen. Mulla on pelkkä kamera.
http://www.gowiththeshark.com/index.html

Niitä saa integroidulla haed trakkerilla ja 2.4ghz vastarilla kuvalle. Ne pitäisi olla huippu lasit.

Korjaa jos olen väärässä, mutta valmistajan sivun mukaan RCV922 on lasit eikä siellä puhuta kamerasta mitään:
http://www.gowiththeshark.com/RCV922_RC_aerial_video_wireless_camera_vision_system_headset.html
ja heillä on myös kamera joka kuuluu RCV Vision Systemsiin, mutta se ei ole RCV922, joka on lasit - mitä siinä sun kamerassa lukee? Mikä sen tyyppimerkintä on?

Poissa juza

• Seniori torppari
« Vastaus #92 : 20 Heinäkuu, 2009, 10:02:32 »
Pikkusen on hämärät nuo mallimerkinnät. Paketissa luki RCV922PAL.

http://www.nghobbies.com/cart/index.php?main_page=product_info&cPath=71&products_id=131

Poissa Trnquill

• Seniori torppari
« Vastaus #93 : 04 Elokuu, 2009, 09:52:11 »
Itse kyllä katselin samoja 5.8GHz laitteita, mutta mieluusti ostasin sallitulla 25mW lähetysteholla olevan.  :)

Kerro sellainen??

Vanha aihe, mutta vastaanpa silti, kun vastaan tuli pari 25mW modulia dpcav.com:ssa.
Suurempi: http://www.dpcav.com/xcart/product.php?productid=16412&cat=249&page=1
Pienempi: http://www.dpcav.com/xcart/product.php?productid=16413&cat=249&page=1

Pitääpä melkein pistää tilaukseen ja juotella kokoon, jos nyt valmista lähetintä ei heti järkevään hintaan silmiin satu.

LISÄYS:
Hmm, kun lähdin pohtimaan asiaa tarkemmin, homma meni hieman mutkikkaammaksi. Viestintäviraston sivullahan sanotaan, että suurin sallittu säteilyteho on 25mW EIRP. Hetken googletuksella sain jotain selkoa tuohon "EIRP":iin ja funtsin päissäni, että mukaanhan pitää tietysti laskea myös antennin vahvistusteho. Wikipedia kertoi EIRP-tehon laskukaavan ja muuntimella tehoja räknäämällä tulin siihen lopputulokseen, että 3dBi antennilla suurin sallittu lähettimen teho Suomessa on 10mW.

10mW = 10dBm
Tähän lisätään antennin vahvistus, vaikkapa 3dBi:
13dBm (?)
Jos jätetään siirtolinjan häviöt huomiotta (ei saisi jättää), on tästä seuraava lähetysteho:
13dBm = 20mW

4dBi-antennilla lähetysteho ilman häviöitä (EIRP) kasvaa karvan yli 25mW:n, joten häviöiden kanssa jäädään rajan alle.

Laskinko nyt oikein tai edes oikeita asioita? Itse en tiedä radioasioista hölkäsen pöläystä, joten edellä mainittu on vain maallikon arvailua. Onko paikalla joku, joka oikeasti tietää näistä jotain?

LISÄYKSEN LISÄYS:
Pieni lisägoogletus ohjasi laskuriin, jolla voi näppärästi laskea tuon EIRP-tehon. Se vahvisti, että 10mW lähetin 4dBi antennilla antaa todellakin 25mW säteilytehon (EIRP). Eli 10mW lähetin on suurin sallittu tuolla antennilla.
« Viimeksi muokattu: 04 Elokuu, 2009, 12:55:51 kirjoittanut Trnquill »

Poissa Mikka

• Seniori torppari
  • Jäsen nro #99
« Vastaus #94 : 04 Elokuu, 2009, 16:52:21 »
Kannattaa selvitellä paljonko tuolla teholla on mahdollista saada kantomatkaa, ettei vain mene rahat hukkaan.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Trnquill

• Seniori torppari
« Vastaus #95 : 04 Elokuu, 2009, 18:16:28 »
Kannattaa selvitellä paljonko tuolla teholla on mahdollista saada kantomatkaa, ettei vain mene rahat hukkaan.

Jep, sitäpä tässä yritän tehdä. Yhden kaupan jamppa lupaili noin 100-200m kantamaa (ja sanoi sen olevan syy siihen, ettei itse myy alle 100mW vehkeitä). Ainakin EskyPe:llä on tuollainen 10mW vehje juurikin 4dBi antennilla, joten jos hän kertoisi kokemuksiaan kantamasta. Tämän threadin vanhassa viestissä hän kuvaili kantamaa sanoilla "niin kauas kun uskaltaa ajaa", joka lienee vielä alle tuon 100-200 metrin.

Poissa EskyPe

• Tavallinen torppari
« Vastaus #96 : 06 Elokuu, 2009, 20:39:46 »
Jep, sitäpä tässä yritän tehdä. Yhden kaupan jamppa lupaili noin 100-200m kantamaa (ja sanoi sen olevan syy siihen, ettei itse myy alle 100mW vehkeitä). Ainakin EskyPe:llä on tuollainen 10mW vehje juurikin 4dBi antennilla, joten jos hän kertoisi kokemuksiaan kantamasta. Tämän threadin vanhassa viestissä hän kuvaili kantamaa sanoilla "niin kauas kun uskaltaa ajaa", joka lienee vielä alle tuon 100-200 metrin.

Niin siis mullahan on edelleen se 100mW:n linkki ja kantama on sitä mitä Juza on testaillutkin - riittää nippanappa. En kyllä näkisi 10mW:n vehkeelle kopterissa paljon käyttöä, käytännön häiriötön kantama jäänee muutamaan kymmeneen metriin, eikä reserviä ole.
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

Poissa Trnquill

• Seniori torppari
« Vastaus #97 : 12 Elokuu, 2009, 15:10:01 »
Sain kolvailtua kokoon lähetin-/vastaanotinparin perustuen noihin Airwavesin 5.8GHz moduleihin. Kuva siirtyy, mutta on häiriöinen. Kuvassa näkyy lievää vaakaraidoitusta ja tasaisin välein silloin tälläin noin kuusi vaakasuuntaista häiriö-räsähdys-viivaa. Onko aavistustakaan kenelläkään, mistä häiriöt voisivat johtua? Etenkin tuo vaakaraidoitus kummastuttaa.

Poissa juza

• Seniori torppari
« Vastaus #98 : 12 Elokuu, 2009, 16:11:33 »
Radio-ohjauslaitteiden lähetin täytyy olla vähintään parin metrin etäisyydellä video linkin vastaanottimesta.

Poissa Trnquill

• Seniori torppari
« Vastaus #99 : 12 Elokuu, 2009, 17:39:00 »
Radio-ohjauslaitteiden lähetin täytyy olla vähintään parin metrin etäisyydellä video linkin vastaanottimesta.
Testailin videolinkkiä ihan yksistään, eli radiolähetin ei ollut lähellä, eikä päällä. Koitan saada kaapattua kuvan iltasella, niin on hieman helpompi arvailla.

Häiriöviivat sain kuvasta pois juottamalla lähettimen SMA-liittimen maakarvat hieman paremmin piirilevylle. Toisen puolen jalat olivat sellaisella räkäjuotoksella, että ei ihme jos kuvassa näkyi häröjä. :) Saa nähdä mikä on laitteiden lopullinen kantama, mutta ainakin sisällä kuva näkyy vielä viiden metrin päästä vaikka vastaanottimessa ei ole ollenkaan antennia. :D

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
7336 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Marraskuu, 2010, 22:09:12
kirjoittanut Trnquill
14 Vastauksia
18152 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Heinäkuu, 2011, 16:06:12
kirjoittanut Trnquill
2 Vastauksia
3345 Lukukerrat