Kirjoittaja Aihe: Langaton kamera kopteriin  (Luettu 115791 kertaa)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #100 : 12 Elokuu, 2009, 20:52:48 »
Raidat ovat tällaisia, ja liikkuvassakin kuvassa täysin liikkumattomia.

Esimerkki 1
Esimerkki 2

Jos kameran kytkee suoraan kaapelilla läppäriin (ilman langatonta linkkiä siis), on kuva häiriötön. Kokeilin vetää videosignaalin moduleilta kummassakin päässä suojattua kaapelia pitkin liittimille; ei vaikutusta. Lisäsin myös lähettimen päähän videosignaaliin suotokonkan, koska sieltä sellainen puuttui vaikka vastaanottimessa 470uF/16V konkka olikin; ei muutosta.

Vinkkejä, tietoa, arvauksia?

EDIT:
Itse itselleni vastaten: likainen sähkö. Kamera on kiinni lähettimessä step up:in kautta, joka siis nostaa lähettimeltä tulevan 5V:n jännitteen kameran vaatimaksi 12:ksi voltiksi. Ja tekee sen ilmeisen rumasti, koska kuvaan tulee viivoja. Kokeilin syöttää kameraan virran suoraan seinämuuntajalta ja viivat katosivat täysin (kuva siis kulki yhä langattomasti). Tämän jälkeen lisäsin step upin ulostuloon 470uF/16V konkan ja kokeilin siistisikö se virtaa hieman. Kyllä siisti, mutta ei aivan täysin. Viivat kuitenkin vähenivät merkittävästi. Jos saman konkan siirsi step-upin syöttöpuolelle, viivat palasivat kuvaan.

Pitänee keskustella myyjän kanssa, onko tämä tunnettu ominaisuus vaiko kenties vika. En oikein osaa aavistaa kuinka suuren konka tuo vaatisi jotta kuva olisi häiriötön, mutta varmaankin jossain 1000uF nurkilla liikuttaisiin. Harmi kun ei ole suurempaa konkkaa käsillä.
« Viimeksi muokattu: 12 Elokuu, 2009, 21:10:09 kirjoittanut Trnquill »

seppinen

  • Vieras
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #101 : 12 Elokuu, 2009, 23:12:50 »
Tuo jännite nostetaan noissa kytkevissä teholähteissä kytkemällä jännite lähde vuorotellen kelaan ja kelaan varastoitunut energia johdetaan konkaan. Tällä tavalla saadaan pumpattua jännite ylös tai alas riippuen kytkennästä. Hyvinkin häiriöinen jännitelähde. esim yksi tapa tässä
http://en.wikipedia.org/wiki/Buck-boost_converter jännite alas

tai jännite ylös
http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_converter

« Viimeksi muokattu: 12 Elokuu, 2009, 23:28:01 kirjoittanut seppinen »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #102 : 15 Elokuu, 2009, 01:10:09 »
Tuo jännite nostetaan noissa kytkevissä teholähteissä kytkemällä jännite lähde vuorotellen kelaan ja kelaan varastoitunut energia johdetaan konkaan. Tällä tavalla saadaan pumpattua jännite ylös tai alas riippuen kytkennästä. Hyvinkin häiriöinen jännitelähde.
Jep, näin olen oppinut tässä googletellessa. Kameran kaikki häiriöt hävisivät, kun tuuppasin laatikosta löytyneen 1500uF/16V elkon jännitejohtoihin. Tällä sivulla muuten selitetään kivasti noita häiriönpoistoon soveltuvia metodeita. Minäkin heitin konkkani virheellisesti väärään päähän johtoa. Noh, jos en enempää vastaavia häiriöitä kuvasta löydä, en myöskään lähde konkkaa kameran päähän johtoa kolvailemaan.

Rakensin lähettimeni käyttäen lineaarista regua, jonka toiminta siis perustuu ylimääräisen jännitteen muuttamiseen lämmöksi. Lähettimessäni on suoraan jakki kameralle, josta löytyy myös virransyöttö. Pelkkää lähetintä käyttäessä regun lämpötila pysyi todella kivasti kurissa ilman lisäjäähdytystä, mutta kameran vaatima noin parin watin teho teki regusta odotetusti kiukaan. Jouduin pulttaamaan regun kylkeen suhteellisen suuren jäähdytysrivan. Tästä rivasta johtuen en enää voinut kietaista lähetintä sellaisenaan kutistesukkaan kuten olin aikonut, vaan jouduin koteloimaan sen muovikoteloon. Näistä epäkohdista johtuen lähetin painaa nyt valmiina antennin kanssa riipaisevat 100g. Yhdessä (painavan) kameran sekä lähetin/kamera-akun kanssa systeemi painaakin sitten jo 240g.

Tilasin juuri Dimension Engineeringiltä 5V kytkevän regun. Se ei todennäköisesti lämpene mainittavasti nykyisellä kuormalla, joten voin heivata jäähdytysrivan sekä muoviboksin kaappiin ja kutistaa lähettimen sukkaan. Saa nähdä paljonko paino putoaa; en tullut punninneeksi lähetintä ilman noita lisäpainoja.

seppinen

  • Vieras
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #103 : 15 Elokuu, 2009, 21:36:16 »
käytitkö samaa regua sekä kameran SMPS:lle ja lähettimelle? jos käytit niin kannattaa harkita kahta regua molemmille erikseen ja sitten 2s lipoa 3s:n sijalle (jos regun speksit sen sallivat). 3S lipolla lämmöksi palaa yli 6 volttia * I ja 2s lipolla vähän yli 2 v *I. Siis 66% vähemmän  lämpöä samalla virralla. Kameran ja lähettimen voi poweroida omalla akulla (huomattavasti vähemmän häiriöitä moottorista ja escistä, kunhan kytkee lentoakun ja lähettimen akun maat yhteen. OSD pitää kuitenkin kytkeä lentoakkuun jos aikoo virtoja mittailla. Oletko muuten laittanut 75 ohm maatavasten videokarvaan kameran ja OSD:n väliin? Useasti OSD:n video:n sisäänmenon impedanssi tuntuu olevan ihan jotain muuta ja näin videon laatu kärsii. Tuo kytkevä regu = SMPS  toimii muuten samalla periaatteella kuin kuvasin yllä, joten varaudu laittamaan rutkasti taas suodatusta.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #104 : 15 Elokuu, 2009, 22:13:48 »
käytitkö samaa regua sekä kameran SMPS:lle ja lähettimelle?
Regu majailee lähettimessä ja syöttää sekä lähetintä että kameraa, kyllä. Kai kahden regun käyttäminen jonkinlaisen helpotuksen lämpöongelmiin toisi, mutta en pitäisi sitä siltikään ratkaisuna. Yhtä suuri lämpökuorma noista kahdesta joka tapauksessa yhteensä syntyisi, eikö? Lähetin+kamera käyttää jo nyt kahden kennon lipoa, mutta vastaanottimessa käytössä on tyhmästi kolmikennoinen. Pitää ostaa myös vastaanottimelle 2S-lipo, koska kolmesta kennosta ei ole mitään hyötyä - päinvastoin.

Kameran ja lähettimen voi poweroida omalla akulla (huomattavasti vähemmän häiriöitä moottorista ja escistä, kunhan kytkee lentoakun ja lähettimen akun maat yhteen. OSD pitää kuitenkin kytkeä lentoakkuun jos aikoo virtoja mittailla. Oletko muuten laittanut 75 ohm maatavasten videokarvaan kameran ja OSD:n väliin? Useasti OSD:n video:n sisäänmenon impedanssi tuntuu olevan ihan jotain muuta ja näin videon laatu kärsii. Tuo kytkevä regu = SMPS  toimii muuten samalla periaatteella kuin kuvasin yllä, joten varaudu laittamaan rutkasti taas suodatusta.
Kameralla + lähettimellä on siis jo nyt oma akkunsa. OSD:tä en vielä omista, mutta eiköhän sellainenkin hankittua tule jossain välissä. Pitääpä muistaa tuo maakarvojen kytkeminen yhteen ja 75 ohmin vastus, mikäli ongelmia ilmenee!

Koitan saada jotain videota systeemistä ilmoille jahka saan ratkaistua ongelman yhtäaikaisesta katselusta ja nauhottamisesta. Toistaiseksi en ole löytänyt softaa, jolla fullscreen katselu onnistuisi yhtä aikaa tallentamisen kanssa miniläppärissä.

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #105 : 15 Elokuu, 2009, 22:51:21 »
Koitan saada jotain videota systeemistä ilmoille jahka saan ratkaistua ongelman yhtäaikaisesta katselusta ja nauhottamisesta. Toistaiseksi en ole löytänyt softaa, jolla fullscreen katselu onnistuisi yhtä aikaa tallentamisen kanssa miniläppärissä.
Voisiko harkita analogisen videon haaroittamista suoraan johonkin composite-videota syövään näyttöön tai videosilmikkoon ja käyttää läppäriä vain nauhoittamiseen?
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #106 : 15 Elokuu, 2009, 23:36:21 »
Voisiko harkita analogisen videon haaroittamista suoraan johonkin composite-videota syövään näyttöön tai videosilmikkoon ja käyttää läppäriä vain nauhoittamiseen?
Voisi, jos omistaisi komposiittia syövän näytön tai videosilmikon sekä videohaaroittimen. :) Tuollainen näyttö minulla onkin ollut jo jonkin aikaa hakusessa, kun miniläppärin teho ei oikein riitä toistamaan kaappaustikun kuvaa viiveettä. Luulinkin jo löytäneeni tarpeisiini sopivan ja ennen kaikkea halvan näytön, mutta into hiipui kun pääsin kohtaan resolution... 480x234, hiphei. Kai siitä juuri videokuvaa katselisi, mutta jo OSD:n tekstitkin saattavat mennä aika muhjuksi. Toinen halpa ja astetta komeampi vaihtoehto samaisesta puljusta olisi tämä 15" DVD-soitin. Hintaa tuolle tulisi rahteineen noin 140e plus vero + tulli. Mutta hieman epäilyttää, koska joku tässä taannoin varoitteli televisio/videokäyttöön tarkoitettujen näyttöjen viiveestä. Tietokonenäyttö olisi kuulemma parempi. Harmi, kun halvat ja pienehköt komposiittia syövät TFT:t ovat aika suuren kiven alla.

seppinen

  • Vieras
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #107 : 15 Elokuu, 2009, 23:43:35 »
Mulla on "one touch grabber" USB tikku jonka mukana tuli saman niminen softa jolla voi nauhottaa ja katsella livenä koko ruudulla (verkkokaupasta). Toimii kohtuudella muttei paras mahdollinen.  Toi nauhoitus ja katselu puoli on mullakin retuperällä.


Tuo kahden regulaattorin etu on se että lämpökuorma jakautuu kahden komponentin välille jolloin tuo yhden komponentin lämpökuorma ei nouse komponenttia tuhoavalle tasolle, jolloin lämpenemisestä ei ole haittaa. Toki kokonaislämpöteho pysyy samana. Tärkeintä siis on ettei puolijohdeliitokset lämpene niin kuumiksi ettei tule vahinkoa. Lisäksi kun on kaksi regua niin on pinta-alaakin kaksi kertaa enemmän haihtua noissa komponenteissa yms yms.. Yksi kevyt kikka on laittaa kupariteippiä noihin reguihin kiinni ja huolehtia että kupariteippi saa tuuletusta.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #108 : 16 Elokuu, 2009, 04:07:36 »
En suosittele käyttämään LCD näyttöjä pääsääntöisesti, sillä ne eivät näy hyvin valossa ja lentely tarvitsee tehdä usein autosta toi muusta vastaavasta pimeämmästä paikasta - parempi ratkaisu mielestäni kuvan laadun kannalta on hommata kunnollinen videolasi järjestelmä. Itselläni on videolasit ja sitten nauhoitin, joka tallentaa suoraan video signaalin muistitikulle. Näin et tarvitse tietokonetta ollenkaan ja mikäli laadun haluaa pitää huipussaan niin voi signaalin vahvistaa toistimella niin, että sekä nauhuriin ja laseihin tulee se 75 ohmin impedanssi. Itse on kyllä ole huomannut mitään eroa oikeasti kuvan laadussa vaikka en toistinta käytäkään. Tarkoitus on kuitenkin sellainen hankkia myöhemmin.

Lasien ehkä paras puoli on, että kuva ei koskaan pätkäise sen takia, että kone tekee jotain muuta taustalla tai muuten päättää vain nykäistä kuvaa huvin ja urheilun vuoksi. Myös toki tuo kirkkaassa päivän valossa lentely on ehdonta plussaa...
« Viimeksi muokattu: 16 Elokuu, 2009, 04:09:11 kirjoittanut kamakaze »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #109 : 16 Elokuu, 2009, 11:06:50 »
En suosittele käyttämään LCD näyttöjä pääsääntöisesti, sillä ne eivät näy hyvin valossa ja lentely tarvitsee tehdä usein autosta toi muusta vastaavasta pimeämmästä paikasta - parempi ratkaisu mielestäni kuvan laadun kannalta on hommata kunnollinen videolasi järjestelmä.

Lasien miinuspuolena (kun yksin lentelee) on vaikeus siirtyä FPV:stä normaaliin lentoon. Laseja kun ei saa helposti rykäistyä kesken lennätyksen itse pois. Toinen suuren suuri takaisku lasien osalta minulle on se, että minulla on silmälasit. Käsittääkseni lähes mitkään virtuaalilaseista eivät sovi silmälasien päälle. Eli se siitä.

Jos nyt kuitenkin laseista puhutaan, niin mikä olisi hinnaltaan järkevä ja "paras" vaihtoehto? FatSharkin laseja kovasti maailmalla kehuvat korkean resoluution ja ennen kaikkea laajan kuvakulman vuoksi, mutta niissä joutuu ehkä maksamaan lisähintaa langattomuudesta, joka siis on etenkin 5.8GHz-vehkeillä lentävälle aika turhake. Toki sen 2.4GHz lähettimen voi pistää vaikka 5.8GHz vastaanottimen viereen auton katolle ja itse trampata vapaasti ympri peltoa lasit päässä, mutta kyllä langalliset lasitkin kelpaisivat.

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #110 : 16 Elokuu, 2009, 11:25:08 »
Toinen suuren suuri takaisku lasien osalta minulle on se, että minulla on silmälasit. Käsittääkseni lähes mitkään virtuaalilaseista eivät sovi silmälasien päälle. Eli se siitä.

Minä en oikein ymmärrä tuota. Tarvitsetko laseja sentin päähän katsomiseen myös? Virtuaalilaseista tavallisiin siirtyminen ei kyllä onnistu, mutta, jos pelkillä virtuaalilaseilla lentää koko lennon, niin eikö tuo onnistuisi?
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #111 : 16 Elokuu, 2009, 11:30:43 »
FatSharkin langattomuudesta ei ole hyötyä kun ei toimi häiriöittä 2.4gHz radiotten kanssa.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #112 : 16 Elokuu, 2009, 12:52:55 »
Ellei lasit ole lähilasit niin et tarvitse niitä lasien kanssa lentäessä. Itse suosittelen kyllä tuota FatSharkkia vaikka onkin kalliimpi. Kokeilin useita erilaisia laseja suurin osa oli ihan roskaa verrattuna näihin. Toki varmasti jotain muitankin hyviä on, mutta erityisesti laseissa hienoa on, että ne mustentaa ihan täysin kaiken ympärillä olevan valon mitä monet halvemmat lasit eivät tee. Pitää kuitenkin sanoa, että en ole FPV käytössä muita laseja kokeillut, mutta lentokentällä halpoja laseja katselin ja ne olivat lähinnä tarkoitettu videoiden katseluun eikä FPV lentelyyn kuten FastSharkit ovat.

Itsekään en käytä tuota langattomuutta vaan lentelen ihan piuhalla. Kuten Juza sanoikin niin 2.4GHz vehkeillä langattomassa modessa kuvaan tulee jatkuvia raitoja (ainakin Futaballa joka vaihtaa taajuuttaa kokoajan). Myöskin pelkäisin, että langattomuus olisi yksi lisäongelmalähden signaalille ja jotenkin tuo piuha tuntuu paremmalle (tässä hommassa on ongelmalähteitä ihan riittämiin ilmankin). Kannattaa tehdä enemmin hyvä salkku missä kaikki kamat siirtyy ja istuu sitten vain sopivassa paikassa lasien kanssa. Lasit päässä ei voi kuitenkaan liikkua kun siinä tulee huono olo heti jos kävelee ne päässä.



FPV lentely on mielestäni liian vaarallista yksin enkä suosittele sitä tehtäväksi kellekään. On liian suuri riski, että et näe jotain puuta, tulevaa autoa tai ihmistä ja aiheutat vaaratilanteen. Samoin jos luotat pelkästään korkeustietoon OSD: stä niin välillä tulee alas väkisinkin, sillä siinä on virheitä välillä. Minun ja Juzan vehkeet on välillä näyttäneet hetkellisesti 20 metrin korkeutta alhaalla vaikka todellisuudessa kopteri on 3metrissä. Tämä on harvaista, mutta torppiin tulisin jos yksin lentää eikä kaveri ehdi sanoa vierestä, että nosta ylemmäs.

Hyvä puoli kuitenkin on, että kehitimme Kaapon kanssa uuden tavan lentää niin, että toisen ei tarvitse olla  lentotaitoinen (Kaapo toki on, mutta ei uskalla lentää näin isoa kopteria E600). Nimittäin toinen voi auttaa lentäjää alasotossa niin, että kääntää pään takaa osoittamaan suoraan kopteriin ja vetäisee nopeasti lasit pois. Tämä toimi ainakin eilen loistavasti ja teimme useita onnistuneita lentoja. Meillä oli myös käytössä kerran lisäkoodi, jolla käskin nopeasti lasit takaisin päähän kun se oli liian kaukana ja sekin onnistui hyvin. Tätä kannattaa harjoitella, sillä meillä olisi tullut torppiin ensiharjoituksilla varmasti kun lasit eivät lähteneet päästä ja tulivat väärin päähän. Itse ainakin olen vielä niin huono lentäjä FPV: llä, että en missään nimessä lentäisi yksin. Pari kertaa kaverit on pelastaneet puuhun osumiselta nopeilla ohjeilla mihin pitää ohjata. Toki tässäkin hommassa kehittyy (ja eilen tuli taas huimaa kehitystä), mutta on siinä aina omat riskinsä.
« Viimeksi muokattu: 16 Elokuu, 2009, 12:55:43 kirjoittanut kamakaze »

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #113 : 16 Elokuu, 2009, 12:59:32 »
Ai niin Juzan ja minun kokemuksien mukaan ei kannata yrittää ainakaan alkuun laskeutua kuvan perusteella. Juzalla on nyt 2/7 onnistumissuhde yrityksissä laskeutua kopterilla pelkän kuvan avulla. Kuva vääristää helposti niin paljon, että itse en lähde ainakaan edes yrittämään ennen kun saan kopteriin kallistussensorit molempiin suuntiin. Nämä ovat tulossa Eagle tree osd:hen valmistajan mukaan lähiaikoina - mitä se sitten tarkoittaakaan :)

Muilla valmistajilla näitä taitaa ollakin, mutta pitää hetki nyt odottaa.

Muutenkin yllä kuvaamani tavalla onnistuu vaikka tyttöystävän/vaimokkeen/vaimon kanssa lentely, jos onnistuu vain saada mukaan kentälle - sen voi perustella vaikka yhteisenä ulkoiluhetkenä (aijon koittaa jossain vaiheessa :P). Toki kokeneen FPV lentäjän kanssa homma on paljon hauskempaa, mutta aina ei ole tälläistä seuraa saatavilla kun meitä harrastajia on niin vähän ja kokeneita on vielä vähemmän :)
« Viimeksi muokattu: 16 Elokuu, 2009, 13:20:25 kirjoittanut kamakaze »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #114 : 16 Elokuu, 2009, 15:17:28 »
Ellei lasit ole lähilasit niin et tarvitse niitä lasien kanssa lentäessä.
En, jos olettaa että osaisi laskeutua videolasit päässä. Joka on aika kova olettamus. :) Tosin minulla vahvuutta on sen verran vähän, että parin metrin päästä kopterin jo näkisi laskeutua ilman lasejakin joten kuten. En kylläkään välttämättä viitsisi tuoda laitetta parin metrin päähän pörisemään videolasien riisumisen ajaksi... Lasien kylkeen pitäisi selvästikin pultata stereokamera, jonka kuvan voisi kytkimellä valita laseihin. Näin lasit päässä voisi laskeutua ikäänkuin ilman laseja. :)

Minulla on kopterissa 115 asteen objektiivi, joka vääristää kuvaa tosiaan aika tavalla. Etenkin lentokorkeuden arviointi kuvan perusteella on lähes mahdotonta. Kun kuvasta katsoo olevansa viidessä metrissä, on kopteri oikeasti alle metrissä. Ehkä näppärin ratkaisu laskeutumisen avuksi voisi olla laser- tms. etäisyysmittari tai peruutustutka, joka sojottaisi kopterin pohjasta kohti maata. Tällaisella lentokorkeuden voisi alle muutamassa metrissä selvittää hyvinkin tarkasti. Info pitäisi vain jotenkin saada OSD:lle.

Itsekään en käytä tuota langattomuutta vaan lentelen ihan piuhalla.
Kappas, laseissahan on tosiaan av in! Enpä ollut ennen huomannutkaan.

FPV lentely on mielestäni liian vaarallista yksin enkä suosittele sitä tehtäväksi kellekään. On liian suuri riski, että et näe jotain puuta, tulevaa autoa tai ihmistä ja aiheutat vaaratilanteen.
Tämä on varmasti totta. Olen toistaiseksi treenaillut fpv:tä hyvin varovasti pellolla, jossa ei liikennettä ole. Olen lentänyt kameran kuvan perusteella vain hyvin lyhyissä pätkissä, eli en voi oikein vielä sanoa tosissani lentäneeni fpv:tä. Tällaiseen treenailuun kameran kuvan katsominen erillisestä näytöstä on aivan korvaamaton apu. Voin tiirailla näyttöä tovin ja heti kun kopteri tuntuu valuvan hallitsemattomaan suuntaan (tai kuulen äänestä sen karkaavan liian lähelle/kauas) siirrän katseeni ruudulta taivaalle ja otan homman haltuun. Tämä ei sitten missään nimessä toimi enää sen jälkeen, kun kopterilla alkaa lentelemään ympäriinsä ja tekemään käännöksiä. Kerran jo tuli melkein 500 ESP tonttiin, kun siirsin katseeni ruudulta kopteriin vehkeen ollessa nokka kohti minua. Onneksi korkeutta oli tarpeeksi ja ehdin korjaamaan väärään suuntaan tekemäni korjauksen. Koitan siis pitää kopterin ilmassa mahdollisimman suuren osan ajasta perä itseäni kohti, jolloin homman hahmottaminen on huikeasti helpompaa.

Koitin tänään lennellä Ulead VideoStudio 10 SE:n avulla. Löysin kuin löysinkin softasta mahdollisuuden katsella esikatselukuvaa koko näytöllä samalla kun videota kaapataan. Mutta mutta, miniläppärin (Asus Eee PC 901) teho ei tahdo oikein riittää. Kolme ensimmäistä minuuttia homma toimi kuten tennispallo, mutta sitten kuva alkoi nykimään todella rankasti. Onneksi kopteri oli aivan lähellä ja pääsin siirtymään normaaliin ohjaukseen ongelmitta. Myös tallentuneessa videossa alkaa nykiminen ja paukkuminen samalla kohdalla. Pitää vielä kokeilla hommaa ilman tallentamista, eli alkaako kuva pätkimään myös pelkällä preview:llä. Läppäristä oli aktivoitu Super Performance Mode (eli virransäästö pois päältä). Kokeilen seuraavaksi nostaa Ulead-prosessin prioriteettiäkin.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #115 : 16 Elokuu, 2009, 15:37:57 »
Tuossa prioriteetin nostamisessa kannattaa muistaa se että kun itse ohjelman prioriteetti kasvaa se syö suorituskykyä itse käyttöjärjestelmältä ja muilta toiminnoilta jotka taas saattavatta aiheuttaa vastaavaa ongelmaa myös...  :-\

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #116 : 16 Elokuu, 2009, 16:19:13 »
Tuossa prioriteetin nostamisessa kannattaa muistaa se että kun itse ohjelman prioriteetti kasvaa se syö suorituskykyä itse käyttöjärjestelmältä ja muilta toiminnoilta jotka taas saattavatta aiheuttaa vastaavaa ongelmaa myös...  :-\
Näinhän se on. Pitää katsoa kuinka käy jahka pääsee taas kokeilemaan. Nyt myrskyää sillä lailla, että en enää uudestaan mene urheilemaan. Aamulla jo lähti lippis päästä kesken lennon. :)

Taitaa olla niin että ainut järkevä ratkaisu olisi erillinen näyttö tai videolasit. Tietokoneen kanssa on aina mahdollisuus tällaiselle pykimiselle ja yskimiselle, vaikka kuinka koneessa riittäisi potkua. Ainakin jonkinlainen aurinkosuoja pitää rakentaa tuolla nykyiselle ratkaisulle, edes pilvisellä säällä tietokoneen näytöstä ei tahdo saada selvää.

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #117 : 20 Elokuu, 2009, 08:33:08 »
Lainaus
Pitänee keskustella myyjän kanssa, onko tämä tunnettu ominaisuus vaiko kenties vika. En oikein osaa aavistaa kuinka suuren konka tuo vaatisi jotta kuva olisi häiriötön, mutta varmaankin jossain 1000uF nurkilla liikuttaisiin. Harmi kun ei ole suurempaa konkkaa käsillä.
Se konkan suuruus ei vaikuta mitään. Noin isot konkat ovat elkoja, joilla ei tee yhtään mitään noiden taajuuksien tappamisessa.

Koita laittaa hyvä regu + sille suotokonkat (polkot tai kerkot) (tasaa jännitteen hitailta muutoksilta), jonka jälkeen kuristin ja nopea (pintaliitos)kerko aivan laitteen viereen. Koko hässäkkä saisi olla vielä koteloituna.
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #118 : 20 Elokuu, 2009, 22:12:14 »
Lainaus
Pitänee keskustella myyjän kanssa, onko tämä tunnettu ominaisuus vaiko kenties vika. En oikein osaa aavistaa kuinka suuren konka tuo vaatisi jotta kuva olisi häiriötön, mutta varmaankin jossain 1000uF nurkilla liikuttaisiin. Harmi kun ei ole suurempaa konkkaa käsillä.
Se konkan suuruus ei vaikuta mitään. Noin isot konkat ovat elkoja, joilla ei tee yhtään mitään noiden taajuuksien tappamisessa.

Koita laittaa hyvä regu + sille suotokonkat (polkot tai kerkot) (tasaa jännitteen hitailta muutoksilta), jonka jälkeen kuristin ja nopea (pintaliitos)kerko aivan laitteen viereen. Koko hässäkkä saisi olla vielä koteloituna.
Okei, sitten näin vain omiani viivojen vähentyessä elkon kokoa kasvattaessa... :)

Tänään posti kantoi Dimension Engineeringin 5V kytkevän regun. Heitin sen suoraan lineaarisen regun tilalle ja häiriöt kuvassa olivat hirmuiset. Tässä vaiheessa ei konkan koon kasvattaminen enää vaikuttanut yhtikäs mitään (siis heti regun jälkeen piirilevyllä, kameran kaapelissa on lähellä kameraa elko, kerko ja kela). Koitin iso elko + pieni kerko -yhdistelmällä, ei vaikutusta. Viimeiseksi oljenkorreksi heitin väliin vielä summittaisen kelankin ja häiriöt hävisivät. Kela on ilmeisesti tietokoneen powerista nyhdetty, noin 15 kierrosta aika tujua kuparikaapelia suoran ferriitti- tms. tangon ympärillä, montakohan henryä lienee? Olen paranoidein silmin näkevinäni kuvassa vielä joitain raitoja siellä täällä, eli ehkä kela olisi saanut olla arvoltaan suurempikin. Mutta nyt kuva näyttäisi pääpiirteissään häiriöttömältä, eikä lämmöntuottokaan ole enää ongelma. Lähetin keveni noin 50-60 grammaa, kun vaihdoin kotelon kutistesukkaan ja heivasin alumiiniprofiilin roskiin.

Seuraavan lähettimen kun rakennan, koitan ottaa huomioon nuo edellä mainitut vinkit. Kiitos niistä! Onko sinulla vielä heittää summittaisia arvoja regun suotokonkille, kuristimelle ja kerkolle?

mrsaila

  • Vieras
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #119 : 21 Elokuu, 2009, 09:50:38 »
Lainaus
Ai niin Juzan ja minun kokemuksien mukaan ei kannata yrittää ainakaan alkuun laskeutua kuvan perusteella. Juzalla on nyt 2/7 onnistumissuhde yrityksissä laskeutua kopterilla pelkän kuvan avulla. Kuva vääristää helposti niin paljon, että itse en lähde ainakaan edes yrittämään ennen kun saan kopteriin kallistussensorit molempiin suuntiin. Nämä ovat tulossa Eagle tree osd:hen valmistajan mukaan lähiaikoina - mitä se sitten tarkoittaakaan

Tästä FPV laskeutumisesta tuli mieleen kuulennot ja lentokoneet yleensä. Aluksi täytyy sanoa että minulla ei ole yhtään kokemusta FPV lentämisestä, mutta simulaattoreilla pelaamisesta ja RC-koptereista sekä lennokeista kohtuullisesti.
Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä, mutta ongelmaksi laskussa muodostuu kiintopisteiden vähyys/olemattomuus sekä kuvan vääristymät, jolloin 'tila-taju' katoaa. Näin käy usein simulaattoreissa (myös RealFlightissa) etenkin kun pelaa käyttäen yhtä näyttöä (3D tilaa esitettynä 2D:llä voisi sanoa). Toisaalta olen päässyt kokeilemaan joskus Airbus 319/320 simulaattoria Finskillä, niin siinäkin oli omat niksinsä. Airbussin ohjaamossa on keskimmäisessä ikkunapalkissa 3-palloa, joiden avulla istuin säädetään kuljettajan mittojen/pituuden mukaan oikeaan kohtaan, tämä on välttämätöntä että konetta pystyy lentämään oikein. (vrt auton penkin siirtämistä eteen/taakse päin mutta jättää peilit säätämättä -> niistä ei näe sitä mitä pitäisi nähdä)

Tässä pari ajatusta mitkä voisivat auttaa laskeutumisessa:
-Kameran asennon säätö ja linssiin (tai OSD:llä tuotettu) horisontaalinen viiva siten että kun se on yhtä horisontin (tai jonkun muun kiintopisteen) kanssa niin kopteri on suorassa. Siksihän lennätys on helpompaa taivaalla kun horisontti toimii kiintopisteenä. (Kuumoduulin ikkunoissa oli mitta-asteikot auttamassa lento-asennon havainnointia. Lentokoneissa on keinohorisontti, tämän kaiketi voisi toteuttaa vaikkapa kallistus-antureilla)
-Maahan laskeutumisalueelle merkkejä/viivoitus auttamaan korjaamaan kuvan vääristymisiä

Näin kopterin voisi ajaa laskeutumisalueen yläpuolelle turvallisella korkeudella ja laskea sen sitten alas riittävän tila-informaation turvin.
« Viimeksi muokattu: 21 Elokuu, 2009, 09:58:51 kirjoittanut mrsaila »

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #120 : 21 Elokuu, 2009, 10:02:27 »
Kiitos vinkeistä. Ongelma on toki vähän vääristymä (laajakulmalla näyttää siltä kun olisi vielä 5metriä maahan vaikka on oikeasti 30cm päässä.) ja minulla ainakin on keino horisonttiviiva, mutta usein tausta on nurmikkoa/peltoa ihan siinä lopussa eikä sitä saa liitettyä mihinkään. Suurimmat ongelmat liittyvät minusta seuraaviin asioihin tässä järjestyksessä:

1. Korkeutta ei tiedä laitteen mittareilla riittävän tarkasti (ei toimi matalalla oikein) - tähän ratkaisu olisi varmasti infrapuna mittari <5m korkeuksissa
2. Kuvassa näkyy lopussa vain maata kun se on parin sentin päässä maasta kopterin mahan alla
3. Kuvakulmasta johtuen pienet kallistumat on vaikea arvioida
4. Kopterin kierroksia, vähäistä vaeltamista ja kallistusta on vaikea arvioida pelkistä äänistä ja ruudullla olevasta informaatiosta ennen kun niihin tottuu täysin ja ruudun arvojen tarkkailu vie huomiota enemmän kun lavan ja kopterin tarkkailu normaalisti
5. kuvakulma on liian suppea ja helposti jää huomaamatta lähestyvä kivi takana kun laskeutuu tai puun/risun läheisyys

Muut voi lisäillä tähän jotain jos unohdin jotain oleellista. Toi kallistuksen tunnistussensori josta kirjoitin aijemmin toivottavasti poistaa tämän suurimman ongelman. Toki en näe siinä mitään syytyistä syytä pyrkiä laskeutumaan laseilla paitsi toki sisäinen kehittymisen tarve :) homma on kuitenkin ihan hauskaa vaikka lasit pitäis päästä nykiäkin laskeutumista varten.
« Viimeksi muokattu: 21 Elokuu, 2009, 11:05:57 kirjoittanut kamakaze »

seppinen

  • Vieras
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #121 : 21 Elokuu, 2009, 10:37:03 »
Tähän mielestäni pätee sama kuin leijutteluun yleensä, jos kopteria ei saa pidettyä videokuvan avulla paikallaan leijuttelussa niin laskeutuminenkin on vähän riskialtista. Olen muutaman kerran yrittänyt harjoitella tuota nostamalla koperin leijuntaan edessä ja sitten yrittänyt siirtyä ohjaamaan kuvaruudulta ja jos kopteri on lähdössä käsistä niin ottanut tuon haltuun ilman videota. Se mitä huomasin noista oli että kopterin eteen ja taakse liike on todella vaikea hallita, sivuttain sain sitä jo jonkun verran haltuun. Jos tuo kallistusnäyttö on tehty suoraan servojen asennosta, niin tietoa koneen asennosta ja liikkeestä jää uupumaan -> tuon tarvittava tieto olisi saatavissa gyroista ja kiihtyvyysmittareista, en tosin tiedä miten se tossa eagle tree pro:ssa on tehty. Ehkä tuon kallistuksen lisäksi hyödyllinen tieto olisi nuolinäyttö joka näyttää koperin kiihtyvyyden ja kiihtyvyyden suunnan. Tosin onhan noita FPV videoita joissa pilotti nostaa ja laskee kopterin videon avulla, joten kuvittelisin että tuon onnistuu reenaamalla.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #122 : 21 Elokuu, 2009, 10:51:05 »
Tähän mielestäni pätee sama kuin leijutteluun yleensä, jos kopteria ei saa pidettyä videokuvan avulla paikallaan leijuttelussa niin laskeutuminenkin on vähän riskialtista. Olen muutaman kerran yrittänyt harjoitella tuota nostamalla koperin leijuntaan edessä ja sitten yrittänyt siirtyä ohjaamaan kuvaruudulta ja jos kopteri on lähdössä käsistä niin ottanut tuon haltuun ilman videota. Se mitä huomasin noista oli että kopterin eteen ja taakse liike on todella vaikea hallita, sivuttain sain sitä jo jonkun verran haltuun.

Juu vaikeinta on juuri tuon eteen taakse pienen kallistelun tajuaminen - Mielestäni laskeutuminen voisi onnistua parhaiten ajamalla selvästi eteenpäin kokoajan (näin vaikea eteen/taakse suunta on hallussa) ja sitten vain rotatoi sen kun vauhti loppuu. Tämä vaatii vain tarkkaa tietoa korkeudesta, jota ei ole saatavilla ilman sitä infrapuna korkeutta. Toinen apu vois olla jos nostais kameran pois kopterin mahasta - tämä tosin aiheuttaa lisää värinöitä/kallisteluja kun ei ole roottorin kohdalla.



Jos tuo kallistusnäyttö on tehty suoraan servojen asennosta, niin tietoa koneen asennosta ja liikkeestä jää uupumaan -> tuon tarvittava tieto olisi saatavissa gyroista ja kiihtyvyysmittareista, en tosin tiedä miten se tossa eagle tree pro:ssa on tehty. Ehkä tuon kallistuksen lisäksi hyödyllinen tieto olisi nuolinäyttö joka näyttää koperin kiihtyvyyden ja kiihtyvyyden suunnan.

Sitä ei ole vielä olemassa, mutta yleensä tuollaiset on tehty sähköisillä kallistusantureilla muissa vastaavissa laitteissa, joten ihan oikein toimii eikä käytä servoja todennäköisesti. Näin pieniä kiihtyvyksiä ei pysty ihminen mielestäni kyllä korjaamaan järkevästi ruutua tujottamalla vaan pitäisi saada se lentosille tasolle, että tunnistaa sen liikkeen ja osaa olla tekemättä sitä ollenkaan väärään suuntaan :)




Tosin onhan noita FPV videoita joissa pilotti nostaa ja laskee kopterin videon avulla, joten kuvittelisin että tuon onnistuu reenaamalla.

Aivan varmasti - taidoista se on kiinni. Useimmissa videoissa missä olen laskuja nähnyt kopterilla on kenttänä lyhyt ruohokenttä, jossa vähän saakin vaeltaa ja mitään fataalia ei tapahdu jos kopteri menee 1-2 metria sivusuuntaan kun laskeutuu. Itselläni ei tälläistä kenttää ole vaan on vain röylän pellon kaltaiset tiet, jossa pitää pysyä t-rex 600 aika tasan keskellä jos ei halua nuolla pusikkoa (liikkuma tilaa vajaa metri). Mutta varmasti se laskeutuminen onnistuu kunhan vain harjoittelee ahkerasti. Ajattelin nyt viikonloppuna tehdä juuri paikallaan pysymisharjoituksia.


tuupola

  • Vieras
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #123 : 21 Elokuu, 2009, 10:53:42 »
Törmäsin tällaiseen sensoriin jonka tarkoituksena on estää maahan törmääminen vahingossa. Voisi kiinnosta FPV lentäjiä.

http://www.myresearch.lt/production/DistanceSensor/distancesensor.phtml

Noiden valosarja HeliStrobe on myös varsin mielenkiintoinen:

http://www.myresearch.lt/production/HeliStrobe/helistrobe.phtml



mrsaila

  • Vieras
Vs: Langaton kamera kopteriin
« Vastaus #124 : 21 Elokuu, 2009, 10:57:16 »
Palaan takaisin aikaisempaan viestiini, eli mitä jos kopterissa olisikin kuskin päänliikkeiden mukaan kääntyvä kamera?
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1555.msg47526#msg47526

Jos löytyy FSX (Microsoft Flight Simulator), kokeilkaa kopteriradiota joystikkinä käyttäen lentää kopterilla ja laskeutua jonnekin nurmialueelle missä ei ole kiintopisteitä(mittaritaulun voi piilottaa ja kuvakulmaa säätää jolloin näkymä vastaa FPV näkymää). Sitten kääntäkää kuvakulmaa sivulle päin, jolloin asentotaju ja liikkeen suunnan hahmoittaminen paranee (ainakin minulla).

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
7337 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Marraskuu, 2010, 22:09:12
kirjoittanut Trnquill
14 Vastauksia
18152 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Heinäkuu, 2011, 16:06:12
kirjoittanut Trnquill
2 Vastauksia
3345 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Joulukuu, 2013, 22:30:38
kirjoittanut Pera
16 Vastauksia
12356 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Kesäkuu, 2014, 17:32:56
kirjoittanut HJK
4 Vastauksia
3975 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Maaliskuu, 2015, 07:24:10
kirjoittanut jinx