Ellei lasit ole lähilasit niin et tarvitse niitä lasien kanssa lentäessä.
En, jos olettaa että osaisi laskeutua videolasit päässä. Joka on aika kova olettamus.
Tosin minulla vahvuutta on sen verran vähän, että parin metrin päästä kopterin jo näkisi laskeutua ilman lasejakin joten kuten. En kylläkään välttämättä viitsisi tuoda laitetta parin metrin päähän pörisemään videolasien riisumisen ajaksi... Lasien kylkeen pitäisi selvästikin pultata stereokamera, jonka kuvan voisi kytkimellä valita laseihin. Näin lasit päässä voisi laskeutua ikäänkuin ilman laseja.
Minulla on kopterissa 115 asteen objektiivi, joka vääristää kuvaa tosiaan aika tavalla. Etenkin lentokorkeuden arviointi kuvan perusteella on lähes mahdotonta. Kun kuvasta katsoo olevansa viidessä metrissä, on kopteri oikeasti alle metrissä. Ehkä näppärin ratkaisu laskeutumisen avuksi voisi olla laser- tms. etäisyysmittari tai peruutustutka, joka sojottaisi kopterin pohjasta kohti maata. Tällaisella lentokorkeuden voisi alle muutamassa metrissä selvittää hyvinkin tarkasti. Info pitäisi vain jotenkin saada OSD:lle.
Itsekään en käytä tuota langattomuutta vaan lentelen ihan piuhalla.
Kappas, laseissahan on tosiaan av in! Enpä ollut ennen huomannutkaan.
FPV lentely on mielestäni liian vaarallista yksin enkä suosittele sitä tehtäväksi kellekään. On liian suuri riski, että et näe jotain puuta, tulevaa autoa tai ihmistä ja aiheutat vaaratilanteen.
Tämä on varmasti totta. Olen toistaiseksi treenaillut fpv:tä hyvin varovasti pellolla, jossa ei liikennettä ole. Olen lentänyt kameran kuvan perusteella vain hyvin lyhyissä pätkissä, eli en voi oikein vielä sanoa tosissani lentäneeni fpv:tä. Tällaiseen treenailuun kameran kuvan katsominen erillisestä näytöstä on aivan korvaamaton apu. Voin tiirailla näyttöä tovin ja heti kun kopteri tuntuu valuvan hallitsemattomaan suuntaan (tai kuulen äänestä sen karkaavan liian lähelle/kauas) siirrän katseeni ruudulta taivaalle ja otan homman haltuun. Tämä ei sitten missään nimessä toimi enää sen jälkeen, kun kopterilla alkaa lentelemään ympäriinsä ja tekemään käännöksiä. Kerran jo tuli melkein 500 ESP tonttiin, kun siirsin katseeni ruudulta kopteriin vehkeen ollessa nokka kohti minua. Onneksi korkeutta oli tarpeeksi ja ehdin korjaamaan väärään suuntaan tekemäni korjauksen. Koitan siis pitää kopterin ilmassa mahdollisimman suuren osan ajasta perä itseäni kohti, jolloin homman hahmottaminen on huikeasti helpompaa.
Koitin tänään lennellä Ulead VideoStudio 10 SE:n avulla. Löysin kuin löysinkin softasta mahdollisuuden katsella esikatselukuvaa koko näytöllä samalla kun videota kaapataan. Mutta mutta, miniläppärin (Asus Eee PC 901) teho ei tahdo oikein riittää. Kolme ensimmäistä minuuttia homma toimi kuten tennispallo, mutta sitten kuva alkoi nykimään todella rankasti. Onneksi kopteri oli aivan lähellä ja pääsin siirtymään normaaliin ohjaukseen ongelmitta. Myös tallentuneessa videossa alkaa nykiminen ja paukkuminen samalla kohdalla. Pitää vielä kokeilla hommaa ilman tallentamista, eli alkaako kuva pätkimään myös pelkällä preview:llä. Läppäristä oli aktivoitu Super Performance Mode (eli virransäästö pois päältä). Kokeilen seuraavaksi nostaa Ulead-prosessin prioriteettiäkin.