Eilen oli tämän kesän synkin päivän Kymin kentällä.
1. Mersu: Rakentelin siihen eräänä iltana laipat, vaikka se ei edes sellaisia kaivannut, mutta piti vain saada jotain näperrettävää. Eilen oli koelennon aika ja kaikki meni hyvin kunnes tuli aika kokeilla laippojen toimintaa. Vivusta laipat 50% ja kaikki hyvin, vivusta laipat 100% ja vieläkin kaikki oli OK, vivusta taas laipat 0% ja sitten alkoi syöksykierre, joka päättyi kentän pintaan. Eipä tuosta paljoa jälkipolville jää näytettäväksi...
2. Kopteri: Mersun torpin jälkeen piti lentää pari akullista rauhallisesti, koska torpin jälkeen millä tahansa vehkeellä lento tuntuu aina kovin epävarmalta. Lennot menikin ihan hyvin ja rauhallisissa merkeissä vain perus juttuja tehden. Päätin sitten kuitenkin lopettaa toisen akullisen lennot autorotaatiolla ja jotenkin onnistuin kippaamaan kopterin maassa. Jäi kuitenkin jaloilleen, mutta ainakin perä-, ja pää-lavat ovat entiset ja lisäksi yksi servo vaikutti hiukan omituiselta, vaikka kaikki rattaat ovat ehjät.
Viimeistään tässä vaiheessa olisi pitänyt tajuta kerätä kamat kasaan ja painua kotiin nuolemaan haavoja, mutta...
3. Auto: Ajattelin kuitenkin vielä polttaa hiukan nitroa autolla ja tankillinen menikin ihan kivasti, kunnes toisella tankillisella auto päätti lähteä kaasu pohjassa eteen päin, vaikka "kuljettaja" yritti jarruttaa. Onneks auto kuitenkin tajusi pysähtyä noin 20 metrin kiihdytyksen jälkeen. Kaasu servossa ei ollut minkään laista eloa. Ilmeisesti vastari LiFe:n 6,6V oli sille liikaa.
Noh.. Nyt sitten lähti ne Edget tilaukseen ja taitaa autorotaatio harjoitukset jäädä hetkeksi tauolle...
Kukahan osais tohon kopterin servo hommaan sanoa jotain tyhjentävää? Eli siis tuon pikku kippauksen jälkeen swash oli vinossa ja kun heiluttelin collectivea, tuo yksi servo meni aivan eri tahtiin kuin kaksi muuta. Painoin peukalolla servoarmista ja oletin että tunnen kuinka rattaat antavat periksi, mutta servo vain asettui hiljalleen oikeaan asentoon, jonka jälkeen se toimi aivan normaalisti. Kotona purkasin servon ja kaikki rattaat täysin ehjiä. Kasasin servon ja testasin sitä uudelleen ja peukalolla väänsin armista minkä jaksoin, mutta servo ei hievahtanutkaan ja toimi ihan normaalisti.
Mulla oli nyt vähän sellainen ajatus, että vaikka tuo servo toimii aivan niin kuin ennenkin, ostan yhden uuden servon kopteriin ja tuo mystisesti hajonnut ja itsestään ehjääntynyt servo pääsee auton kaasuservoksi...