Mun puolesta voi jauhaa hifistely asetuksista, erotan kyllä hifistelyt välttämättömyyksistä Niin ainakin luulen
Tämä 250 on kylläkin ensimmäinen sähkö-kopteri ja fbl !
(Jos ei kiinan halpiksia lasketa, ne kun lentää suoraan paketista )
(Tai multia, mutta sekään ei oikeen samaan aiheeseen kuulu!)
Jep, mutta jos sinä huomaatkin, niin tätä lukee monta vasta-alkajaakin.
Kuten jo totesin, mulla meni pitkään että hahmotin homman ja sitä ennen taistelin tuollaisten hankaluukisen kanssa. Osaa omaa syytä kun en uskonut kokeneempia. Vaikea oli uskoa kun manuaalit kertoo jotain muuta. Nyt kun ymmärtää miten muuttuvalapakulmaista (cp) kopteria ohjataan, ymmärtää kuinka hölmöjä nuo manuaalin käyrät on.
Esimerkiksi Gaui X5 manuaali kertoo seuraavaa: Throttle curve normal flight: 0-16,5-33-50-66-83-100. Tämä on siis 7-pisteen käyrä, jota on harvoissa mankoissa, tosin lineaarinen. Eli juuri yhtä typerä kuin muissakin manuaaleissa.
Pitch curve normimodeen: 38-41-47-55-67-83-100 %
Kun nuo kaksi yhdistetään, veikkaan että on vekkulia, enpä ihan heti viittis mennä kokeilemaan. Tiedän ettei se mulla rikki mene tuollaisella, mutta ei tuo toteuta muuttuvalapakulmaisen kopterin ideaa millään. Tuon on fixed pitch kopterin kaasukäyrä.
Stunt eli idle moodissa on siitten järkevä kaasukäyrä eli päissä 100% ja keskellä 90% eli loiva V-mallinen käyrä. Tuolla saadaan järkevästi lisää kaasua kun annetaan rajusti lapakulmia. Tässähän on jo ideaa kun ei ole govia käytössä. Tosin tässäkin täytyy huomata ettei sitä ole nimetty normi tai idle modeksi vaan se on freestyle/aggressive lentotila.
Hölmöksi homma menee siinä vaiheessa että ainakin tässä mun versiossa on noparissa govi. En tiedä kuinka hyvä, mutta siinä on se. En ole jaksanut helifreakista tutkia ketjuja kuinka toimiva se on koska mulla on mitä suurimmalla todennäköisyydellä Brainissa parempi ja ennen kaikkea helpommin ohjelmoitava govi. Eli tuokin kaasukäyrä meni sittenkin pieleen.
Lapakulmakäyräksi tarjotaan sitten taas jotain muuta kuin lineaarista eli 0-35-60-70-80-90-100%. Käyhän nuo toki ääripäissä mutta tuollaisella käyrällä lentäminen on vähän vekkulia. Tikkujen liike ei ole lineaarista vaan negatiivisella puolella tulee pienestä tikun liikkeestä raju vasta ja oikein päin lennettäessä taas pitää vastaavaan vasteeseen liikuttaa paljon enemmän tikkua. Tuosta voisi päätellä että vahingossa koperi voi käydä selällään, mutta taitava pilotti saa sen tuosta pelastettua takaisin oikein päin. Mun käsitääkseni taitavat pilotit ei vaan ajatele noin.