Kirjoittaja Aihe: Trex 250 DFC  (Luettu 26328 kertaa)

Poissa juhanasario

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #25 : 21 Marraskuu, 2013, 20:23:07 »
Noniin, aina oppii.. Tyhjäkäynnistä päästiin kun endpointeista laittoi travelin samaksi kun limitti.

Ja tosiaankin, kun nostin kierroksia ylemmäksi niin ohjaus normalisoitui, jaas taas matalemmilla kierroksilla meni persiilleen...  ::)

Kylllä tämä tästä, kiitoksia vastauksista!

Poissa juhanasario

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #26 : 21 Marraskuu, 2013, 20:27:15 »
Tämä normimode juttu on yhtä sitkeä urbaani legenda kuin armeijassa kiertävä tornihuhu, jonka mukaan makuupussissas olis lämpimäpää jos on vähemmän vaatetta sisällä. Kokeilkaa pakkasessa ottaa takki pois, jos tulee kylmä, ottaa paitakin pois, alasti pitäis tuolla logiikalla tulla jo hiki. Käytäntö on vaan osoittanut jotain ihan muuta.

Tämäkin tuli kuultua muutamaan kertaan ;D Itse kyllä en ollu kommandona pussissa :D

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #27 : 21 Marraskuu, 2013, 21:34:40 »
Jees, hyvä että vika löytyi. Eihän se sen kummempaa ollut kuin ohjekirjan kanssa kasattu ja säädetty. Muuten oikein hyvä ja oikea oppinen, paitsi lentokelvoton.  ;D

On se uskomatonta että tuollaisisa tarjotaan edelleen sähköille ja lähes 100% varmuudella jokainen vasta-alkaja menee tuohon samaan retkuun. Niin minäkin menin, tosin mulla oli aluksi sellaisia kiinan halpisnopareita, joissa ei ollut soft starttia. Sellaisia ei pitäisi kopteriin edes laittaa, mutta sellainen mulla oli.

Vaikka allulla on omat heikot kohtansa niin soft start sen nopareissa on käsittääkseni aina toiminut juuri niin kuin sen toimia kuuluu. Eli ei mitään syytä yrittää tehdä 0 - X-x-x-x käyrää kaasulle ja kitkutella tikulla kierroksia ylös. Holdilla moottori kiinni ja sitten taas lennon jälkeen holdi päälle, ei se mitään sen ihmeellisempää vaadi.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #28 : 21 Marraskuu, 2013, 22:12:26 »
Lainaus
Eli ei mitään syytä yrittää tehdä 0 - X-x-x-x käyrää kaasulle ja kitkutella tikulla kierroksia ylös. Holdilla moottori kiinni ja sitten taas lennon jälkeen holdi päälle, ei se mitään sen ihmeellisempää vaadi

Saanen olla kanssanne erimieltä.
Mullla on sähköissä tollanen nollasta alkava kaasukäyrä. Kasutikulla ja holdilla yhtensä varmistan että mottori ei lähde käymään.
 
Sitten noista Allun ohjekirjan käyristä.
Useita kopuja lentokuntoon laittaneena lähden aina liikkeelle ohjekirjan käyristä. Kaikki ovat toimineet hyvin ohjekirjan käyrillä.
Siis mikäli noparin setup ja lähettimen ohjelmointi on tehty oikein.
Kaikki kopterit suosittelen virittämään ensi lennoille ilman govia myös nitrot. Sitten kun on todettu, että hooma toimii otetaan govi käyttön.
 
Tällä hetkellä mun kopujen kaasu ja lapkulma käyrät ovat ihan muuta kun ohjekirjassa sanotaan. Mutta tähän lienee syynä
mun letomäärä. Mulle on ihan samaa millä pit tikun asennolla kopu leijuu norm tilassa. Norm tila on ainostaa lentoonlähtöä ja hankalaan paikkaan laskeutumista varten. Lapakumat säädetän näitä asioita silmälläpitäen. 600 ja 700 kokoisilla laskeudutaan normaalisti niin, että IDLE3 laitetan päälle n. 50m korkeudessa. Mulla IDLE 3 on eräänlainen hold, josta spoolup tapahtuu nopeasti, nitroissa on kokotettu tyhjäkäynti.
 
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #29 : 21 Marraskuu, 2013, 22:42:22 »
Miksi se lähtis käyntiin holdi päällä, sehän pitää olla päällä kun sähköt kytketään. Tai joo, jos se on väärin laitettu niin totta kai se lähtee. Nyt en puhu siitä kun tehdään sitä ihan ekaa sähkön kytkemistä vaan kun nuo on jo tarkistettu.

Leijunnasta nyt ei ollut taas mitään puhetta, joten ei sotketa sitä tähän ollenkaan. Myöskään nitroista ei ollut sähkökopujen kanssa puhetta joten jätetään ne nitrotkin pois sotkemasta sähköjuttuja. Tiedän tasan tarkkaan miksi nitrossa tarvitaan tuota "normimoden" käyrää.

Goviakaan ei tässä mainittu vielä missään, annetaan senkin olla. Pysytellään nyt tiukasti alkeissa.

Jos haluat välttämättä laskeutua tuolla IDDLE3 50 metrin korkeudesta, jossa on nopea spooup ja nitrossa kokotettu tyhjäkäynti (mitä lie tarkoittaakaan koko lause) niin miten se tähän liittyy.

Yrität nyt sotkea perusasioita noviisille hifistelyyn ja spesiaalijuttuihin. Ihan sama kuin FAI miehet kertois miksi pitää tehdä niin kuin ne tekee. Niille on perusteet, mutta ne ei liity mitenkään alkeisiin. Tulkitsen aloittajan kysymyksistä että niitä alkeita ja perusteita nyt haetaan. Kyllä ne spesiaalit tulee sieltä sitten kun tarvitaan, mutta niiden aika ei ole kenelläkään silloin kun aloitetaan hommaa.


Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #30 : 21 Marraskuu, 2013, 22:54:15 »
Miksi se lähtis käyntiin holdi päällä, sehän pitää olla päällä kun sähköt kytketään. Tai joo, jos se on väärin laitettu niin totta kai se lähtee. Nyt en puhu siitä kun tehdään sitä ihan ekaa sähkön kytkemistä vaan kun nuo on jo tarkistettu.

Leijunnasta nyt ei ollut taas mitään puhetta, joten ei sotketa sitä tähän ollenkaan. Myöskään nitroista ei ollut sähkökopujen kanssa puhetta joten jätetään ne nitrotkin pois sotkemasta sähköjuttuja. Tiedän tasan tarkkaan miksi nitrossa tarvitaan tuota "normimoden" käyrää.

Goviakaan ei tässä mainittu vielä missään, annetaan senkin olla. Pysytellään nyt tiukasti alkeissa.

Jos haluat välttämättä laskeutua tuolla IDDLE3 50 metrin korkeudesta, jossa on nopea spooup ja nitrossa kokotettu tyhjäkäynti (mitä lie tarkoittaakaan koko lause) niin miten se tähän liittyy.

Yrität nyt sotkea perusasioita noviisille hifistelyyn ja spesiaalijuttuihin. Ihan sama kuin FAI miehet kertois miksi pitää tehdä niin kuin ne tekee. Niille on perusteet, mutta ne ei liity mitenkään alkeisiin. Tulkitsen aloittajan kysymyksistä että niitä alkeita ja perusteita nyt haetaan. Kyllä ne spesiaalit tulee sieltä sitten kun tarvitaan, mutta niiden aika ei ole kenelläkään silloin kun aloitetaan hommaa.


Ninpä niin eli kuten aloitin olisko kutenkin parata pysyä niissä ohje kirjan arvoissa ja käyrissä.
Sitten kun tietää mitä muutta niin muutta. Tätäkin yritin kuvailla.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #31 : 21 Marraskuu, 2013, 23:08:17 »

Ninpä niin eli kuten aloitin olisko kutenkin parata pysyä niissä ohje kirjan arvoissa ja käyrissä.
Sitten kun tietää mitä muutta niin muutta. Tätäkin yritin kuvailla.
Miksi kun se normikäyrä on ihan järjetön. Olistipa nähnyt kaverin ilmeen kun se oli yrittänyt lentää kopterillaan (puhutaan aika halpis vehkeestä) jossa oli kaasukäyränä 0 - 25 - 50 - 75 - 100. Se venkoili sen kanssa pitkään yksikseen ja ihmetteli kun on vaikea leijutella.

Jossain vaiheessa älysin mistä on kyse ja muutettiin kaasukäyrä järkeväksi. Oli todella onnellisen näköinen mies, joka poistui kentältä. Se ei millään lakannut hämmästelemästä miten paljon helpommaksi homma muuttui. Totta kai se oli kovin skeptinen kun käskin hylätä manuaalin säädöt ja tehdä homman ihan toisella tavalla. Tuon jälkeen se sitten ymmärsi että cp-kopteria ohjataan lapakulmilla eikä kaasulla. Siitähän tässä on nyt kaiken aikaa kysymys.

Vieläkään en tajua miksi se käyrä pitäis pitää siellä, heti kun soft start ja hold on todettu toimivaksi, voi ne normi käyrät työntää johonkin, minne ei aurinko paista. Pääsee paljon vähemmällä.

Jotenkin tulee sellainen käsitys että jopa koptereiden valmistajat ei ole ajatelleet hommaa yhtään. Näin tehdään kun näin on aina tehty. Sehän ei muuta asiaa mihinkään että nykyään on saatavilla nopareita, joissa on olemassa soft start (eikä ne maksa enää maltaita) eikä nykyään kaikki kopterit ole polttomoottorilla. Päin vastoin, aloittelija aloittaa nykyään yleensä sähkökopterilla. Poikkeuksia on, ja ne tarvii tuon normikäyrän, mutta nyt puhutaan sähköistä. Sähkö ei tarvi "normi" käyrää.
« Viimeksi muokattu: 21 Marraskuu, 2013, 23:11:31 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #32 : 21 Marraskuu, 2013, 23:10:20 »
mitä ite joskus kattelin allun manuaalin käyriä (mulla on ollu uutena 250se, 500esp, 700e) ei niissä ollu päätä eikä häntää. kyllä se ilmaan niillä varmaan olis noussu mutta ihan mahoton se olis ollu vakaasti lentää.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #33 : 21 Marraskuu, 2013, 23:21:05 »
Sitten ihan oikea vittuilematta tehty kysymys. Puhuuhan Matti nyt suomea äidinkielenään. Jos et puhu niin ymmärrän että meillä tulee väärinkäsityksiä puolin ja toisin. Tekstisi viittaavat siihen että et puhuisi suomea äidinkielenäsi, siinä on niin valtava määrä kirjoitusvirheitä ja ihmeellisiä viittauksia lähes joka ikisessä viestissä että on vaikea ymmärtää mitä niillä tarkoitetaan. En nyt tarkoita ainoastaan tätä yksittäistä viestiä vaan muitakin ketjuja.

Kysyn nyt tosissaan kun olen useamman, muuta kuin suomea äidinkielenään puhuvan kanssa keskustellut eri foorumeilla ja se pitää ottaa huomioon. Ei voi enää kikkailla kielikuvilla kun toinen ei ymmärrä.

Jos taas puhut suomea äidinkielenä niin kirjoitat niin intuitiolla ja nopeasti, että se jää monesti epäselväksi mitä haluat oikeasti sanoa. En nyt todellakaan yritä irvailla, omassakin kirjoitusasussa on korjattavaa ja huomaan niitä myös itse. Yritän omiin kommentteihini myös korjata niitä jälkeen päin kun huomaan tuollaisia epäselviä ilmauksia.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa juhanasario

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #34 : 23 Marraskuu, 2013, 13:34:49 »
Mun puolesta voi jauhaa hifistely asetuksista, erotan kyllä hifistelyt välttämättömyyksistä ;) Niin ainakin luulen ::)
Tämä 250 on kylläkin ensimmäinen sähkö-kopteri ja fbl !
 (Jos ei kiinan halpiksia lasketa, ne kun lentää suoraan paketista ;D)
 (Tai multia, mutta sekään ei oikeen samaan aiheeseen kuulu!)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #35 : 24 Marraskuu, 2013, 21:22:48 »
Mun puolesta voi jauhaa hifistely asetuksista, erotan kyllä hifistelyt välttämättömyyksistä ;) Niin ainakin luulen ::)
Tämä 250 on kylläkin ensimmäinen sähkö-kopteri ja fbl !
 (Jos ei kiinan halpiksia lasketa, ne kun lentää suoraan paketista ;D)
 (Tai multia, mutta sekään ei oikeen samaan aiheeseen kuulu!)
Jep, mutta jos sinä huomaatkin, niin tätä lukee monta vasta-alkajaakin.

Kuten jo totesin, mulla meni pitkään että hahmotin homman ja sitä ennen taistelin tuollaisten hankaluukisen kanssa. Osaa omaa syytä kun en uskonut kokeneempia. Vaikea oli uskoa kun manuaalit kertoo jotain muuta. Nyt kun ymmärtää miten muuttuvalapakulmaista (cp) kopteria ohjataan, ymmärtää kuinka hölmöjä nuo manuaalin käyrät on.

Esimerkiksi Gaui X5 manuaali kertoo seuraavaa: Throttle curve normal flight: 0-16,5-33-50-66-83-100. Tämä on siis 7-pisteen käyrä, jota on harvoissa mankoissa, tosin lineaarinen. Eli juuri yhtä typerä kuin muissakin manuaaleissa.

Pitch curve normimodeen: 38-41-47-55-67-83-100 %

Kun nuo kaksi yhdistetään, veikkaan että on vekkulia, enpä ihan heti viittis mennä kokeilemaan. Tiedän ettei se mulla rikki mene tuollaisella, mutta ei tuo toteuta muuttuvalapakulmaisen kopterin ideaa millään. Tuon on fixed pitch kopterin kaasukäyrä.

Stunt eli idle moodissa on siitten järkevä kaasukäyrä eli päissä 100% ja keskellä 90% eli loiva V-mallinen käyrä. Tuolla saadaan järkevästi lisää kaasua kun annetaan rajusti lapakulmia. Tässähän on jo ideaa kun ei ole govia käytössä. Tosin tässäkin täytyy huomata ettei sitä ole nimetty normi tai idle modeksi vaan se on freestyle/aggressive lentotila.

Hölmöksi homma menee siinä vaiheessa että ainakin tässä mun versiossa on noparissa govi. En tiedä kuinka hyvä, mutta siinä on se. En ole jaksanut helifreakista tutkia ketjuja kuinka toimiva se on koska mulla on mitä suurimmalla todennäköisyydellä Brainissa parempi ja ennen kaikkea helpommin ohjelmoitava govi. Eli tuokin kaasukäyrä meni sittenkin pieleen.

Lapakulmakäyräksi tarjotaan sitten taas jotain muuta kuin lineaarista eli 0-35-60-70-80-90-100%. Käyhän nuo toki ääripäissä mutta tuollaisella käyrällä lentäminen on vähän vekkulia. Tikkujen liike ei ole lineaarista vaan negatiivisella puolella tulee pienestä tikun liikkeestä raju vasta ja oikein päin lennettäessä taas pitää vastaavaan vasteeseen liikuttaa paljon enemmän tikkua. Tuosta voisi päätellä että vahingossa koperi voi käydä selällään, mutta taitava pilotti saa sen tuosta pelastettua takaisin oikein päin. Mun käsitääkseni taitavat pilotit ei vaan ajatele noin.  ;)
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Pohjola

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Tulossa jostain menossa jonnekin, ei pääse perille
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #36 : 24 Marraskuu, 2013, 21:27:08 »
Moi.
Aloittelija kun edelleen olen, näitä sähkökopunkin kaasukäyriä joutuu välillä pähkäilemään. Tosin kehityneempi nopari kunnollisella govilla helpotti asiaa tässä kohdin.

Mutta kun omat hoksottimet eivät aina ole tilanteen tasalla, olen tullut siihen tulokseen että:

 Sähkökopterin Normimoden Kaasukäyrä Alkaa Aina Nollasta.

Kun porukalla jossain lennätämme, näin toivon muillakin olevan.
 Nollan jälkeen voi laittaa sitten mitä haluaa.

Ja sitten yrittää muistaa sen että, virrat kytkee kopteriin normimodella, kaasutikku alhaalla ja holdi päällä.
Kun jotain on jostain syystä väärin, tai vahingossa vipuja tulee tönittyä, toinen vielä pitää tilanteen rauhallisena.

Aligin manuaalien normimoden kaasukäyrät näyttää tosiaan olevan tehty sitä silmälläpitäen että varaosakauppa kävisi. Tuollaista en vielä ole kokeillut vaikka muita manuaaleja ei minulla ole.
Kannattaa manuaalien lisäksi lukea Kopteriopas mikä löytyy foorumin alusta. Vaikka se onkin ilmeisesti
tehty lähinnä poltiskopterille, kyllä sen ohjeilla on saanut sähkönkin ongelmat ratkaistua.

Pekka
Trex600CF,-ESP,-pro DFC Spartan VX1e
Blade Nano CPX
Trex800G, Trex700N
Phoenix
DX7, DX9

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #37 : 24 Marraskuu, 2013, 22:18:55 »
Moi.
Aloittelija kun edelleen olen, näitä sähkökopunkin kaasukäyriä joutuu välillä pähkäilemään. Tosin kehityneempi nopari kunnollisella govilla helpotti asiaa tässä kohdin.

Mutta kun omat hoksottimet eivät aina ole tilanteen tasalla, olen tullut siihen tulokseen että:

 Sähkökopterin Normimoden Kaasukäyrä Alkaa Aina Nollasta.

Kun porukalla jossain lennätämme, näin toivon muillakin olevan.
 Nollan jälkeen voi laittaa sitten mitä haluaa.

Eipä minulla ole koskaan koptereissa normimodea ollut. Muutama idle-up lentotila ja hold lentotila. Taitaa aikamonella muulla olla samallalailla.
Kaikki ei toivotut spool upit voi välttää sillä että ensin kannat sen kopun lähtöalustalle, jonka jälkeen katsot ne tikut oikeaan asentoon, laitat lähettimen maahan tai alustalle, ei kaulaan tai käteen. Vasta näiden juttujen jälkeen kopteriin virrat.

Mielestäni pitäisi välttää "kaasutikun" (ei näissä mitää kaasu tikkua ole kun sitä laitetta ohjataan lapakulmilla) vetämistä alas aina kun tapahtuu jotain ei toivottua ilmassa. Siinä ei ole mitään järkeä, noh, ellei kopteri satu olemaan roottori maahan päin ja pitää sillä tavalla pelastaa. Vanhingon sattuessa damaget voi yleensä minimoida laittamalla sen holdin päälle ja tuhlaamalla inertiat pois.
« Viimeksi muokattu: 24 Marraskuu, 2013, 22:20:31 kirjoittanut zxiicci »

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #38 : 24 Marraskuu, 2013, 22:19:11 »
Moi.
Aloittelija kun edelleen olen, näitä sähkökopunkin kaasukäyriä joutuu välillä pähkäilemään. Tosin kehityneempi nopari kunnollisella govilla helpotti asiaa tässä kohdin.

Mutta kun omat hoksottimet eivät aina ole tilanteen tasalla, olen tullut siihen tulokseen että:

 Sähkökopterin Normimoden Kaasukäyrä Alkaa Aina Nollasta.

Kun porukalla jossain lennätämme, näin toivon muillakin olevan.
 Nollan jälkeen voi laittaa sitten mitä haluaa.

Ja sitten yrittää muistaa sen että, virrat kytkee kopteriin normimodella, kaasutikku alhaalla ja holdi päällä.
Kun jotain on jostain syystä väärin, tai vahingossa vipuja tulee tönittyä, toinen vielä pitää tilanteen rauhallisena.

Aligin manuaalien normimoden kaasukäyrät näyttää tosiaan olevan tehty sitä silmälläpitäen että varaosakauppa kävisi. Tuollaista en vielä ole kokeillut vaikka muita manuaaleja ei minulla ole.
Kannattaa manuaalien lisäksi lukea Kopteriopas mikä löytyy foorumin alusta. Vaikka se onkin ilmeisesti
tehty lähinnä poltiskopterille, kyllä sen ohjeilla on saanut sähkönkin ongelmat ratkaistua.

Pekka
Tuo on kopioitu suoraan kopterioppaasta. En nyt tiedä milloin se on kirjoitettu, onko silloin ollut toimivia nopareita yms. Siellä on oikeasti monta juttua jotka kaipaisivat jo päivitystä. Osa on edelleen täysin relevanttia tietoa, mutta osan voisi jo päivittääkin. Tätä samaa olen joutunut käymään läpi toisessakin harrastuksessa ja itse asiassa jopa kääntämään takkini pari kertaa kun uutta juttua on tullut, mutta ennen kaikkea kunnon faktaa on tullut. Kiipeilyssä on vähän enemmän pelissä kuin kopterin kanssa. Tämä on vaan ollut pakko tehdä kun on esitetty hyvin perusteluja juttuja entisesten, parhaiden metodeiden tilalle.

Tuo mitä sanoit tuosta vipujen tönimisestä on ihan totta. Olen kerran särkenyt servon rattaat kun tönäisin vahingossa holdin pois päältä ja otin painimatsin kopterin kanssa. Tosin vähänkään paremmissa mankoissa voi ohjelmoida holdiksi vaikka neljä vipua, joiden kaikkien pitää olla jossain tietyssä, toistaan riippumattomissa asennoissa, jotta holdi lähtee päältä. Yhdenkin noiden vipujen kääntäminen muuhun asentoon saa holdin päälle. Vipuja saa vaikka viisi jos haluaa.

Eli esim. tuossa mun futabassa voi yksi vipu olla alhalla, seuraava keskellä ja viimein ylhäällä jotta päästään muuhun kuin hold tilaan. Kaikki muut noiden kytkimien asennot antaa tilaksi holdin. Lyön vetoa että "turvallisempi" kuin ekaksi pisteeksi nolla ja muuhun jotain muuta. Käytännöllistä, ei varmasti mutta turvallista. Tuskin, lähetinpussin sisällä vipu kääntyy ja menee holdi päälle kesken lennon, parempi osata autorotaatio hyvin tai tulee romua.

Olin myymässä kopteria, siinä ei ollut toimivaa soft starttia. Lentelin ja testailin sillä viimeisiä lentoja, flippi ja kopteri on tulla tontttiin. Kova ihmettely mitä tapahtuu. Ai niin, se saamarin "normimode".  Tässä kun ei ole toimivaa soft starttia enkä muistanut vaihtaa idleä päälle. Kumpi on kalliimpaa, korjata koko helkkarin romu kun se menee rusinaksi vai ne servon rattaat.

Toki villiintyvä 700 kokoinen kopteri on vaarallinen, mutta silti. Ei sillä ole enää perusteita. Tehtiinpä mitä hyvänsä, huolellisuus on kaiken peruste. Tarkista, tarkista ja kytke sähköt. Onhan näitä nähty vaikka kuinka paljon, kytketään ensin sähköt ja sitten aletaan kysellä kuka vei mun mankan, missä se on. Ihan äskenhän se oli tässä. Sitten kun se löytyy niin tulee jotain hämminkiä kun systeemi ei toimi niin että ensin kytketään kopteriin sähköt (silloin oli lentokone kyseessä) Onneksi fail safe tai joku muu piti moottorin kurissa.
« Viimeksi muokattu: 24 Marraskuu, 2013, 22:25:46 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #39 : 24 Marraskuu, 2013, 22:58:29 »
Joko se 250:s lentää ?
Ainakin kaasukäppyrät on nyt kohdallaan.

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #40 : 24 Marraskuu, 2013, 23:04:57 »
Joko se 250:s lentää ?
Ainakin kaasukäppyrät on nyt kohdallaan.
;D
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #41 : 24 Marraskuu, 2013, 23:19:29 »
Joko se 250:s lentää ?
Ainakin kaasukäppyrät on nyt kohdallaan.
Pakkohan sen on lentää, sentään jotain ihan muuta kuin belt tai hk. Noiden kanssa olis varmaan aika epävarmaa.  ;)
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #42 : 24 Marraskuu, 2013, 23:22:44 »
Pakkohan sen on lentää, sentään jotain ihan muuta kuin belt tai hk. Noiden kanssa olis varmaan aika epävarmaa.  ;)

Joo, beltissä oli pakko käyttää lineaarista kaasukäppyrää, kun ei ollu softstarttia, eikä muutakaan apua, mutta silläkin oppi kaikesta paskapuheesta huolimatta lennättämään.
Mutta se siitä, vanha revitty aihe, jatkakaa, mun 250 ainakin lentää  ;D

Poissa juhanasario

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #43 : 27 Marraskuu, 2013, 08:53:20 »
Joko se 250:s lentää ?
Ainakin kaasukäppyrät on nyt kohdallaan.

Joo "käppyrä" on kohdallaan ;D Kyllä mä sitä vähän leijutin, mutta tuntui kyllä aikas kiikkerältä värkiltä. Siitä päästäänkin näppärästi seuraavaan kysymykseen, millaisian arvoja laittelen purkkiin, että saisin kopterin rauhalliseksi. ?
Radiosta on jo dual ratet ja expot käytössä.

Tämäkin asia varmasti selviää kokeilemalla, mutta ajattelin kysymisen olevan nopeampaa ja halvempaa. :D
Tässä kun meinaa työt haitata harrastusta, ei aikaa ole niinkuin toivoisi harrastukselle olevan.

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #44 : 27 Marraskuu, 2013, 09:28:13 »
Saako 250:stä rauhalliseksi? ;)

Tuosta 3gx purkista en tiedä mitään, mutta ainakin expojen kanssa kyllä kannattaa leikkiä. Kyllä niille löytää itselle sopivat arvot koittamalla. Itse olen kuitenkin huomannut, että jos laittaa liikaa expoa, tulee kopteri rauhattomammaksi. Enemmän expoa, joutuu korjaamaan tikulla enemmän, korjaa helposti liikaa alueelle, jossa keskialueen expo loppuu ja kopteri meneekin jo laidasta laitaan. Perällä ei ehkä niinkään, mutta nupissa.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #45 : 27 Marraskuu, 2013, 10:43:43 »
Rauhallisuus on suhteellista. En tiedä minkä verran sulla on kokemusta näistä, mutta isoakin joutuu koko ajan hämmentämään johonkin, vähähemmän kyllä kun pienempää mutta kuitenkin. Itsekseen ne ei pysy paikoillaaan käytännössä paria sekuntia pidempään.

Eli jos lentokokemusta on vähän ts. homma on ihan alkuvaiheessa niin se tuntuu tosi kiikkerältä vaikka olisi 500 kokoinenkin. Omat ekat fiilikset oli että tämä vaatii jotain käsittämätöntä ja jedin refleksejä. Nuo fiilikset tulee siitä, ettei vielä osaa korjata tiedostamatta kopterin venkoiluja ja silloin tahtoo aina olla vähän myöhässä. Kun hommasta tulee automaattista, 250 kokoinenkin leijuu varsin vakaasti ja helposti.

Sitten kun siirrytään lentämään (muutakin kuin hitaasti edes takaisin) eli pistetään vähän rajumpaa liikettä niin 250 kokoinen on varsin hätäinen, selvästi 450 kokoista vaikeampi lentää. Kaikki tapahtuu paljon nopeammin kuin isommalla, tikkuvirheen korjaamiseen jää vähemmän aikaa, pienemmästä kopterista on vaikeampi hahmottaa miten päin se on jne. Toki vastaavasti isompi lentää nopeampaa helpommin, sitä lennetään kauempana ja isommalla alueella, siinä mielessä se koko vähän kompensoituu, mutta isompi on aina helpompi.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #46 : 27 Marraskuu, 2013, 10:50:16 »
tähän keskusteluun oli pakko kaivaa vanha video ku testasin omaa 250 rekkulaani ekaa kertaa FBL varustettuna. ;D

Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Happymen

  • Vieras
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #47 : 27 Marraskuu, 2013, 11:06:44 »
Nyt tämmöne pikane kysymys.. Ajattelin hommata 250 Rexin opettelukoneeks, ni onko Bind To Fly ja Kitti versiolla muuta eroa kuin 3GX/3MRs boksi ja alumiiniosia? Ja tekeekö tuolla 3MRS boksilla mitään yleensäkään?

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #48 : 27 Marraskuu, 2013, 12:01:03 »
Helkkari, täytyy kyllä sanoa etten saa  X-vitosta pysymään noin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Trex 250 DFC
« Vastaus #49 : 27 Marraskuu, 2013, 12:03:04 »
Mulla on 250:ssa toi MRs purkki ja kaipa se jotenkin toimii kun ilmassa kestää.
Melko rauhallinenhan toi kopu on, mutta ilmeisesti nupissa jotain väljää, kun tuppaa häröileen välillä tuo pitch.
Toinen nuppi on kyllä hyllyssä, josko vaihto mitään auttaa.
"Käppyröistä" sen verran, että mulla ne on niinkuin itte haluun, tosin ei manuaalin mukaiset  :D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
TREX 700

Aloittaja saisto Yleinen keskustelu

5 Vastauksia
5185 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Toukokuu, 2008, 19:17:04
kirjoittanut Vispilä
35 Vastauksia
16920 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Maaliskuu, 2012, 11:57:14
kirjoittanut DM
45 Vastauksia
18868 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2012, 20:23:29
kirjoittanut Matti Häkkinen
1 Vastauksia
4675 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Marraskuu, 2011, 22:20:37
kirjoittanut Matti Häkkinen
103 Vastauksia
107276 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Huhtikuu, 2015, 15:57:07
kirjoittanut patse