Kirjoittaja Aihe: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna  (Luettu 9899 kertaa)

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« : 29 Maaliskuu, 2012, 11:24:24 »
http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/uusi+litiumakku+kestaa+tuplasti+nykyisia+pidempaan+ndash+kiitos+grafeenin/a794998

Kapasiteetti tuplaksi (samalla painolla) ja syklien määrä kolminkertaiseksi, ei kuulosta pahalta lentävien värkkien kannalta. Nyt vain odotellaan milloin joku soveltaa tekniikan harrasteakkujen puolelle... Voihan tuohon vielä tovi mennä. Ja toinen tovi siihen, että HK:lta saa halpiskopioita ;)
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #1 : 29 Maaliskuu, 2012, 11:40:52 »
Ei varmaan vielä huomenna ole tulossa, mutta hyvä tietää että lipot ( lithium ) akut kehittyy.
Kun nämä tulee markkinoille (joskus 5 vuoden päästä?) niin hyvästi nitrot.

Kelatkaa 4400mah 450 kokoluokan akku ;D tai reilu 10000mah 700 akku ;D
Sitten ne keitä ei kiinosta yli 10 min lentoaika niin voi hyödyntää ton valtavana tehona! 10kw piikki moottori muuttuu 10kw jatkuvaksi xD

Aamu tuimaan vaan mietteitä.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #2 : 29 Maaliskuu, 2012, 12:32:11 »
En viitti ees aattella hintaa jos moisia ees tulee tähän käyttöön.  ???

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #3 : 29 Maaliskuu, 2012, 13:19:56 »
Kapasiteetti tuplaksi (samalla painolla) ja syklien määrä kolminkertaiseksi
Tuo kapasiteettiväite ei valittavasti pidä paikkaansa tuon kaupallistettavan teknologian osalta. Missään ei tuollaista edes väitetä. TT:n artikkeli on harhaanjohtava ja sisältää lisäksi virheitä.

- anodi on silikoni-grafeeni (nykyään grafiittia = miljoonia kerroksia grafeenia), tästä saadaan nano-hypetermi
- teknologialla voidaan saavuttaa sama kapasitetti 16% pienemmällä painolla (tilavuudesta ei missään puhuta mitään)
- kestoiän pitäisi olla merkittävä nykyisiin verrattuna
- lataus/purkuvirroista ei mainintaa

Tuosta silikoni-grafeeni anodista on tutkimuksia menossa (eräs tutkimus) ja lupaavia tuloksia on saatu. Kaupallistaminen (=järkevät tuotantokustannukset) ja stabiilisuus on sitte niitä ongelmia.

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #4 : 02 Huhtikuu, 2012, 09:03:05 »
Lainaus
anodi on silikoni-grafeeni
Pii-grafeeni.

Grafeenihan on yhden atomikerroksen paksuinen grafiittikalvo. Käsittääkseni normaaleilla ALD-metodeilla sarjavalmistettavissa, eli ei tuohon kovin montaa vuotta pitäisi mennä. (Edit. ei olekaan niin yksinkertainen juttu) Tuo kalvon rei'ityksestä en tiedä miten toteutetaan, mutta lienee toteutettavissa myös perinteisillä mikrovalmistusmenetelmil lä.

Lainaus
lataus/purkuvirroista ei mainintaa
Sisäinen resistanssi on ainakin sellainen asia, joka tuohon vaikuttaa. Grafeeni ainakin johtaa sähköä paremmin kuin mikään muu aine huoneenlämpötilassa. Todennäköisesti virratkin tulevat siis kasvamaan.
« Viimeksi muokattu: 02 Huhtikuu, 2012, 13:59:32 kirjoittanut ChiKung »
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #5 : 04 Huhtikuu, 2012, 03:08:44 »
Voi ziisus nyt taas näitten "hyvästi nitrot" puheille. Ei tollaset kekesinnöt nyt ekaks kyllä todellakaan tule näihin ympyröihin vielä yli 10 vuoteen. Siellä on autoteollisuus joka kuumasti odottaa uusia innovaatioita ja ei se sielläkään vielä oikeen oo homma lahtenyt siivilleen. Yhtään varsinaista täysin sähköistä ihmisen kuljetukseen tarvittavaa autoa/laitetta ei vielä ole (enkä tarkoita kaupunki busseja), eikä ole todellisuudessa näköpiirissäkään... ongelmana kapasiteetti/hyöty. Miettikää airbus 380 goes electric :D hah ei tuu tapahtumaan 100 vuoteen, näin ovat sanoneet viisaat insinöörit, jotka ajattelevat keksintöjään käytännön kautta.

Sitten joskus kun tulee esim. trex900 niin kyllä siinä saatta nitron käyttö olla varteen otettava vaihtoehto energialähteeksi.

Sähkössä on vielä se huono puoli, että kapasiteetti vaikuttaa tehoon merkittävästi, joten 10000mah akusta 3000mahin kohdalla ei tehoa enää lähde yhtä paljon. Paino/teho suhde huononee.

Nämä puheet uusista akkutyypeistä on jotenkin trendijuttu ja niistä on mukava jaaritella. Käytäntö on sitten totaalisesti toinen. Onhan näistä juttuja jo 2000 luvun alun tieteen kuvalehdissä... mutta kyllä ne ovat laboratorioihin jäänet ikävä kyllä. No katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Tästä samasta asiasta on olemassa myös erinomainen dokkari, mutta en nyt tähän hätään sitä löytänyt... postaan jos löydän

-R
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #6 : 04 Huhtikuu, 2012, 07:31:04 »
autoteollisuus joka kuumasti odottaa uusia innovaatioita ja ei se sielläkään vielä oikeen oo homma lahtenyt siivilleen. Yhtään varsinaista täysin sähköistä ihmisen kuljetukseen tarvittavaa autoa/laitetta ei vielä ole (enkä tarkoita kaupunki busseja)



Älähä ny Rane, onhan olemassa ihan oikeitakin sähköautoja http://www.teslamotors.com/
Jos nyt vaikka kattoo ton Roadsterin suoritusarvoja niin ei se ihan bussikaan ole.

Pyyhi ny vaan sormet rasvasta ja pistä tilaukseen se XXXtreme  ;D ;)
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #7 : 04 Huhtikuu, 2012, 08:24:42 »
. Yhtään varsinaista täysin sähköistä ihmisen kuljetukseen tarvittavaa autoa/laitetta ei vielä ole

Paitsi rane ystävä kallis kun unohdat että meillä kokkolassa on oma proffa jolla on ihan laillinen täysin sähköllä kulkeva auto mobiili!!!  ;D
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #8 : 04 Huhtikuu, 2012, 08:29:23 »
Lainaus
Nämä puheet uusista akkutyypeistä on jotenkin trendijuttu ja niistä on mukava jaaritella. Käytäntö on sitten totaalisesti toinen. Onhan näistä juttuja jo 2000 luvun alun tieteen kuvalehdissä... mutta kyllä ne ovat laboratorioihin jäänet ikävä kyllä. No katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Harvinaisen totta, samaa olen katsellut kun tuon T&T:n uutiskirje tulee työsähköpostiin. Vähintään kerran kuussa tulee jokin "mullistava läpimurto" akkuteknologiassa, josta ei sitten kuulla sen koommin... Toisaalta, viimeisen kymmenen vuoden aikana on rc-rintamalla sekä akuissa että moottoritekniikassa menty aika tavalla eteenpäin. Nykyään parempia LiPoja ladataan c-arvoilla jotka olivat joitakin vuosia sitten hyviä purkuarvoja...

Näinhän se on, että akuissa on edelleen umpisurkea energiatiheys polttonesteisiin verrattuna. Ovat kuitenkin sen verran "sisäsistimpi" vaihtoehto, etten edes harkitse muuta, ainakaan toistaiseksi.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #9 : 04 Huhtikuu, 2012, 12:45:40 »
Älähä ny Rane, onhan olemassa ihan oikeitakin sähköautoja http://www.teslamotors.com/
Jos nyt vaikka kattoo ton Roadsterin suoritusarvoja niin ei se ihan bussikaan ole.

Pyyhi ny vaan sormet rasvasta ja pistä tilaukseen se XXXtreme  ;D ;)

Tätä mä juuri tarkoitin, toiminta säde/vrk on todlela surkea kaikissa sähköautoissa. Kiihtyvyys 0-60 5s!!!!! Ei tuosta nyt olisi kannattanut edes mainita Joni :D. Kokkolassa on hieno projekti joka jopa toimii ja on hyvin rakennettu, mutta 20km taitaa yhdella latauksella päästä ;).

Kyllä tässä vielä nitroja vaan rassaillaan.

-R
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #10 : 04 Huhtikuu, 2012, 15:55:10 »
Tätä mä juuri tarkoitin, toiminta säde/vrk on todlela surkea kaikissa sähköautoissa. Kiihtyvyys 0-60 5s!!!!! Ei tuosta nyt olisi kannattanut edes mainita Joni :D. Kokkolassa on hieno projekti joka jopa toimii ja on hyvin rakennettu, mutta 20km taitaa yhdella latauksella päästä ;).

Kyllä tässä vielä nitroja vaan rassaillaan.

-R

joo kyllä joka kentällä pitää olla hyttyskarkottimiakin! ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #11 : 04 Huhtikuu, 2012, 17:07:11 »
Vanha juttu! Sitä paitsi, tuntuvat diggaavan metukasta :)

Patterit on tytöille!
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #12 : 04 Huhtikuu, 2012, 19:04:37 »
Vanha juttu! Sitä paitsi, tuntuvat diggaavan metukasta :)

Patterit on tytöille!
+1 ;D

Eikös noi nitrot myös opeta oppimishalukkaalle kopteristille tuota collective managementtiä hieman paremmin...
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #13 : 05 Huhtikuu, 2012, 10:36:03 »
Lainaus
Tätä mä juuri tarkoitin, toiminta säde/vrk on todlela surkea kaikissa sähköautoissa.
Joo, ei tule hetkeen tapahtumaan. Ainoa "järkevä" tapa tällä hetkellä ja aivan lähitulevaisuudessa on käyttää akkuja energiavarastona hetkelliseen tehontarpeeseen. Eli pienehkö polttomoottori, joka lataa akkuja optimoidulla toiminta-alueella. Latausehoksi riittänee matka-ajossa vaadittu jatkuva teho ja akkujen ei tarvitse kestää kuin muutama kymmenen kilometriä, eli paino pysynee lähelle samana kuin nykyisillä polttomoottoriratkaisuil la (kevyt pieni moottori ja akut saanee lähelle samaan painoon kuin tehokas bensamoottori painavine vaihteistoineen/akselistoineen). Regeneroivat jarrut vielä päälle, niin ei ole juuri väliä miten ajelee kun kulutus pysyy lähes samana kaupungissa ja tiellä. Hyötysuhteen saa tuolla ratkaisulla hyväksi. Luistonestot yms. saa toimimaan äärimmäisen tarkasti ja sähköstä saadaan hetkellistä tehoa kiihdytyksiin ihan riittävästi: http://www.yasamotors.com/technology/products/yasa-750

Tuollakin on autoja, joissa 0-100 km/h alle 3 s. Melkein saisivat panostaa siihen Kokkolan litiumesiintymään ihan valtiollisesti. Potentiaalia olisi, mutta mielenkiinto taitaa olla vähissä.
« Viimeksi muokattu: 05 Huhtikuu, 2012, 10:37:57 kirjoittanut ChiKung »
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #14 : 05 Huhtikuu, 2012, 12:26:21 »
Teslamotors ilmoittaa tolle Roadsterille 245 mailia/lataus mikä on noin 390km.
Jos menis edes puolet tosta niin riittäis mun ajoihin oikein mukavasti.

http://www.teslamotors.com/roadster

Ehkä joskus sit täällä härmälässäkin?
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #15 : 05 Huhtikuu, 2012, 13:23:11 »
Tarkoitin hyöty/vrk! Latausaika viikko ja pääse 390km, ei ei ei. Mun reissut on hyvin useasti 450-700km/päivä. Ei tuo siis ole lähelläkään vielä, aivan alkutekiöissä siis.

-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #16 : 05 Huhtikuu, 2012, 13:25:56 »
ei ei ei.

eieiei,rane veivaa volvon keulaveiviä vielä ainaki 50 vuotta..
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #17 : 05 Huhtikuu, 2012, 13:38:13 »
Rane on uskollinen fossiilisten polttoaineiden suurkuluttaja  ;D

Ei kai siihen viikkoo mee kun tollasen latailee?
Tai menee jos käyttää samaa laturia millä ladataan 700 nitron vastarin akkua  ;)

Teslamotors says:

Custom microprocessor-controlled lithium-ion battery with 6,831 individual cells. 3.5 hour charge time from empty to full using the Tesla High Power Wall Connector at 240 Volts and 70 Amps.
Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #18 : 05 Huhtikuu, 2012, 13:57:59 »
Enkä ole, mutta eihän tossa ole vielä mitään järkeä! Kyllä mä sähköautolla voisin ajella, mutta siihen vaan näyttää menevän aikaa kymneniä vuosia ennen kuin se on mahdollista. Tehtaat ilmoittavat just sitä mitä haluavat, 3,5 EN USKO!!!! Ja vaikka olisikin, siinä on 3h 45min liikaa. Kyllä nuo on vielä todella lapsen tasolla. Sama kuin koko akkutekniikka.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #19 : 05 Huhtikuu, 2012, 14:02:51 »
Kämpille pikku varokeiden päivitys... 70A  ::)
Paljo se tekee normi varokkeen(16A?) läpi... 15h?
Kuin monta reissua/sykliä) tuommosella voi ajaa ennenku pitää tilata hobbykingiltä uudet akut?
Kuunelkaa ranea, loppu se viherpiiperrys  ;D
« Viimeksi muokattu: 05 Huhtikuu, 2012, 14:07:18 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #20 : 05 Huhtikuu, 2012, 16:13:48 »
Joo, viherpipertäjät painukoot...    ;D

Ranee ei paljoo mainospuheet vakuuta  ;D

Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa marqush

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • 0269 East Side
Vs: Re: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #21 : 05 Huhtikuu, 2012, 17:35:38 »
Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä, niinhän se menee.
Hienoa kuitenkin että meillä on vapaus valita minkälaisella huljuttimella kukin haluaa harrastaa.

Mullakin oli... Tai on vieläkin polttis auto. Lojuu nykyään käyttämättömänä duunin varaston perukoilla. Ton nitro-auton jälkeen tää pattereilla toimiva italian ihme on tuntunut ihan luksukselta.
Ei mulla siis nitroja vastaan mitään ole.. jos joku muu lennättää.

Nitro tosin tuntuu kyllä paremmalta kun se tulee kasikoneen läpi ;) :D
DX8
Lampôrtsini

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #22 : 05 Huhtikuu, 2012, 18:12:05 »
Niin onhan mulla noita sähkökopuja vaikka kuinka, eikä mulla mitään niitä vastaan ole vaikka ovat aivan perseestä :D.  Akut on vaan niin epävarmoja tehoiltaa verrattuna nitroon. No mutta se on hyvä, että näitä uusia keksintöjä tulee sitten lapsenlapislle :).

-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #23 : 05 Huhtikuu, 2012, 18:23:51 »
akkutekniikka kehittyy kyllä kokoajan sellasta vauhtia että epäilen sen saavuttavan saman lentoajat kun nitrolla on ihan lähivuosina.

tietty jos miettii niin että rajataan sähkökopun maksimiteho samaan mitä nitrokopussa on niin kyllä me taidetaan jo olla aika samoissa lentoajoissa ;) alkuun kun mulla oli viimekeväänä 700E ekoja lentoja taivaalla näytti kulutus siltä että 80% säännön mukaan olis voinu vetää joku 8min tms. sillon ei kyllä paljon mitään tehty ja nopeestihan se siitä putos ku alko temppuilemaan.

oot rane oikeassa että nitrot on paljon varmempia tehoiltaan. kaikki tietää mitä odottaa ;D no ei. kyllähän se YS120 on jo aika vakuuttava laitos mitä nyt öljyää koko kepakon joka lennolla joka taas karsiikin kaikki nitrot pois kennostoasujan ulottuvilta ;D

nitrovehkeissä on tietty sekin että se nitron saatavuus on se pullonkaula. useasti oon kuullu että ku ei saa lientä mistään ;)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Litiumakkuja grafeenilla maustettuna
« Vastaus #24 : 18 Toukokuu, 2012, 11:31:09 »
Kämpille pikku varokeiden päivitys... 70A  ::)

Tässä pitää sitten ottaa huomioon sekin, että sähköliittymän perusmaksukin nousee eksponentiaalisesti nallikoon kasvaessa. Eli ihan vähillä ajoilla ei mitään järkeä maksaa 100+€/kk ekstraa siitä ilosta. Meillä ainakin varaava lattialämmitys yöllä ottaa muutamana tuntina kaiken, mitä 3x25A nalleista irtoaa, joten siinä ei enää autoa latailla. Missään normaalilla asuntoalueella ei ole edes sähköverkkoa, joka pystyisi sellaisen tehon siirtämään, jos edes joka toisessa mökissä ladataan autoa.

Melko vaikea kuvitella, että sähköauto olisi taloudellisesti järkevä lähivuosikymmeninä. Halvinkin on 40000€ kauppakassiräppänä, jonka elinikä ehkä 5-10v kunnes menee paaliin, koska kukaan ei osta 15000€ akkusatsia kun se kypsyy vääjäämättä.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)