Kirjoittaja Aihe: Miksi servojen keskiasento muuttuu?  (Luettu 4309 kertaa)

Poissa samulil

  • Opetteleva torppari
  • **
Miksi servojen keskiasento muuttuu?
« : 07 Huhtikuu, 2012, 18:10:34 »
Osaisiko joku ystävällinen sielu auttaa.

Servojen nolla-kohdat tuntuvat joskus muuttuvan yön aikana. En tiedä käykö joku yöllä niitä tallissa säätämässä? Erityisesti tätä tapahtuu peräsimen osalta. Lämpötilaerot eivät tätä mielestäni selitä. Ja muutaman kerran samaa on tapahtunut elevaattorin osalta. Eli säätö on silminnähden pielessä, vaikka mankassa näyttäisi olevan ihan samat arvot kuin edellisenä päivänä.

Radio on Turnigy 9x servot on jotkut metallirattaiset tarvikeservot. Vastaanottimen tyyppiä en muista. Lienee se alkuperäinen, joka HK450 paketissa mukana tulee. Vehkeet eivät siis ole mitenkään liian laadukkaat.

Kuulostaako yhtään tutulta? Mistä ongelmaa voisi lähteä etsimään?

(Vehkeillä tarkoitin siis kopterin osia..)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Miksi servojen keskiasento muuttuu?
« Vastaus #1 : 07 Huhtikuu, 2012, 18:42:22 »
Eikai noista mitään paketteja ole jossa tulee vastari mukana. Tuon 9x lähettimen mukana kyllä tulee vastari, varmaan se on se.
Paljoko ne servot heittää?
Veikkaan että vika on servoissa, kokeileppa että onko servojen rattaissa välystä joka jättää ne vähän alemmas tai ylemmäs riippuen mistä suunnasta niiden liike pysähtyy... voit kokeillakin, tikulla kallistele ja katso palautuuko aina samaan kohtaan.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa samulil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Miksi servojen keskiasento muuttuu?
« Vastaus #2 : 07 Huhtikuu, 2012, 19:04:12 »
Olen yrittänyt tuolla tavalla seurata, mutta näyttäisi että välystä ei ole. Tai sitten ei vain ole osunut "kohdalle".

Poissa samulil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Miksi servojen keskiasento muuttuu?
« Vastaus #3 : 12 Huhtikuu, 2012, 20:20:24 »
Taisin löytää syyn takaservon keskiasennon muuttumiseen.

Lennän nykyisin käyttäen koppaa päällä. Niinpä akun ja ESC:n liitin on kopan alla. Laitan lähettimen päälle, otan kopterin syliin ja yhdistän akun ja ESC:n. Näyttäisi olevan niin, että peräservo keskittää väärin, jos kopteri on sylissä ja liikkuu virrankytkennän hetkellä. Pöydällä tehtynä tätä ei esiinny. Onko tässä mitään järkeä?

Josta päästään seuraavaan kysymykseen. En löydä ESC:stä minkäänmoista virtakytkintä. Tapahtuuko teillä muillakin virran kytkentä yhdistämällä akun ja vastaavan pistokkeen kopterista?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Miksi servojen keskiasento muuttuu?
« Vastaus #4 : 12 Huhtikuu, 2012, 20:28:57 »
Jaahas.. eikös sulla pitäny olla tuo ongelma muissaki ku perän servossa?
Ja niinhän se on kopteria EI SAA liikuttaa kun gyro resetoituu, eli kun kytket virrat...
Eli kopteri maassa kun kytket virrat ja kopteri EI SAA liikkua.
Ja HH-gyro jääkin sivulle jos liikuttelet kopteria, ihan normaalia...

ps. Ei näissä käytetä kytkimiä, akku kiinni ja älä häiritse sitä hetkeen muutamaan sekunttiin gyrosta riippuen...
« Viimeksi muokattu: 12 Huhtikuu, 2012, 20:31:00 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa samulil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Miksi servojen keskiasento muuttuu?
« Vastaus #5 : 12 Huhtikuu, 2012, 22:22:39 »
Kiitos vastauksesta!  :D

Luulin lukeneeni aiheesta riittävästi, mutta tuo oli mennyt ohi. Toisaalta tuntuu hassulta että tuolla olisi merkitystä. Eikös gyro mittaa kiihtyvyyttä? Miksi olisi merkitystä, missä kohtaa se käynnistetään?

Mutta samapa tuo. Tuo tuntui auttavan ja hyvä niin. Ja muuten akku taisi juuri kuolla, kun tuon hokasin. Uudet tilaukseen. 2200 lienee edelleen hyvä kompromissi?

Tiedätkö yhtään, miksi ei ole virtakytkintä? Olisi kätevä. Onhan sellainen televisiossa ja kuorma-autossakin, joten miksi ei kopterissa?

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Miksi servojen keskiasento muuttuu?
« Vastaus #6 : 12 Huhtikuu, 2012, 22:42:14 »
akun liittimien laittaminen kiinni on niin helppoa, säästää painoa ja vähentää riskejä :)

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Miksi servojen keskiasento muuttuu?
« Vastaus #7 : 12 Huhtikuu, 2012, 23:19:17 »
Eikös gyro mittaa kiihtyvyyttä? Miksi olisi merkitystä, missä kohtaa se käynnistetään?
Mittaa eikä kohdalla ole väliä. Se täytyy kalibroida joka kerta, jotta tiedetään missä "ei liikettä"-sijaitsee. Sen perusteella voi daan sitten sanoa mihin suuntaan ja paljonko liikkeen muutos on. Ryömiminen voi olla oire virhekalibroinnista.

Tiedätkö yhtään, miksi ei ole virtakytkintä? Olisi kätevä. Onhan sellainen televisiossa ja kuorma-autossakin, joten miksi ei kopterissa?
Virrankesto ja paino. 450-kopussa pitäisi olla vähintään 50A kestävä kytkin joka alkaa olemaan jo melko murkula. Ja kuten Sandu totesi, yksi "turha" rikkoutuva osa lisää.

Poissa Ilkka K

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • YouTube
Vs: Miksi servojen keskiasento muuttuu?
« Vastaus #8 : 13 Huhtikuu, 2012, 00:47:12 »
Mulla on Dualskyn ESCissä virtakytkin (tai on/off kytkin), ja se kyllä helpottaa elämää. Tosin se on lennokissa mutta silti, saa rauhassa laitella kaiken valmiiksi ja lopuksi napsauttaa virrat päälle. Siinä on kyllä yksi rikkoutuva osa lisää. Toisaalta vähentää hässäkkää. Mutta ei se sitä ajo virtaa sen kytkimen kautta juoksuta. Mutta että on niitä olemassa.
  tauko   päällä    YouTube/AxsFin2
ex: Hornet460, LadyBird, GeniusCP, Lama4F200LM, V120D01, V450D01, TaliH500, Devo 7, F7, 10, F12, DX7

JCA

  • Vieras
Vs: Miksi servojen keskiasento muuttuu?
« Vastaus #9 : 13 Huhtikuu, 2012, 01:27:39 »
450 on toki vähän snadi, mutta ei mikään estä isompaan koneeseen laittaa ajoakun lisäksi vastarille ja muille sähköille omaa akkua jolle taas on oma kytkin.
Ymmärtääkseni suurimmalla osalla on 600- ja 700 -kokoluokissa erikseen oma akku ja bec vastarille, servoille, gyrolle jne?
Niille virrat on jo sitä luokkaa että kytkintä voi käyttää (tottakai jokainen osa on aina riski), tai siis löytyy helpommin kytkimiä mitkä kestää niitä virtoja.

Ittellä tulee ElyQ:n kopteriin kytkin sähköille, nappasee sellai pötkylän irti siitä niin menee sähköt päälle. Gryphonin tekele, Emcotec on toinen hyvä merkki.

Emcotec oli itteasiassa ensin tarkoitus ostaa, vaan en silloin löytänyt noita ja fastilta löyty hyllystä gryphonia.
« Viimeksi muokattu: 13 Huhtikuu, 2012, 01:29:30 kirjoittanut Johny »

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Miksi servojen keskiasento muuttuu?
« Vastaus #10 : 13 Huhtikuu, 2012, 11:31:08 »
Noin ihan yleisellä tasolla sähkövehkeissä Oho eiku- ja Mit vit...-seikat puoltaa sitä ettei niitä säilytetä ajoakku kytkettynä yhtään pidempään mitä lennätys vaatii. Kun pari kertaa näkee "omiaan" tekevän nopari/vastaricombon syövän puolentoistametrin balsakoneesta toisen siivenpuolikkaan tai kopterin karkaavan pöydältä verhoihin muuttuu ajoakun irrottamisen vaiva aika pieneksi. Nämä on tietenkin marginaalitapauksia mutta näitä yleisempää on että virtakytkimellisestä sähkäristä jää ajoakku kiinni ja noparin becin kuluttama hituvirta nävertää ajoakun vaihtokuntoon vaikka lentokalu onkin "offilla". Tottakai mitä tahansa voi tapahtua mutta itse pidän ainakin isompia sähkiksiä virroitettuna vähän ladattuun aseeseen verrattavana vehkeenä. Odottavat vaan että pääsevät laukeamaan silmille  :'( Tämä siis verrattaessa polttiksiin. Ja kyllä, koko edellinen oli täysin off-topikkia ja kenenkään pyssyjä omistavan ei kannata häiriintyä.
« Viimeksi muokattu: 13 Huhtikuu, 2012, 11:33:27 kirjoittanut okallio »

JCA

  • Vieras
Vs: Miksi servojen keskiasento muuttuu?
« Vastaus #11 : 13 Huhtikuu, 2012, 11:37:54 »
itse pidän ainakin isompia sähkiksiä virroitettuna vähän ladattuun aseeseen verrattavana vehkeenä. Odottavat vaan että pääsevät laukeamaan silmille  :'( Tämä siis verrattaessa polttiksiin. Ja kyllä, koko edellinen oli täysin off-topikkia ja kenenkään pyssyjä omistavan ei kannata häiriintyä.

Ei häiriinnytä ;)
Itteasiassa täsmälleen samaa mieltä. Ajoakku tulee ittelläkin kytkettyä vasta siinä vaiheessa kun (paikasta riippuen) olen a. lähdössä kentän laidalta kävelemään kopterin kanssa paikalle josta sen nostan ilmaan tai b. vasta siellä mistä sen nostan ilmaan, riippuen paikasta. Nykyään on tosin vain polttiksia mulla.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
3684 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Helmikuu, 2008, 14:10:20
kirjoittanut Ville Erkkilä
27 Vastauksia
17953 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Heinäkuu, 2010, 16:54:04
kirjoittanut MJPilot
4 Vastauksia
3015 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Tammikuu, 2011, 10:16:15
kirjoittanut SJo1
12 Vastauksia
6547 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Elokuu, 2011, 11:53:39
kirjoittanut Falconi
2 Vastauksia
2387 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Lokakuu, 2011, 20:41:02
kirjoittanut mihatsu