Kirjoittaja Aihe: E-Flite Blade 130 X  (Luettu 121006 kertaa)

Poissa Jeziz

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #50 : 21 Tammikuu, 2013, 12:31:10 »
Pääakselin metallinen hammasratas tuli tänään. Siis se mikä valittää vedon perälle.
Pitipä se heti pistää paikoilleen ja kokeilla. Hyvin alko perä pitämään.  8)
Kokeilin sitte kopeteria myös niin, että pietin se kädellä paikallaan ja siinä ku pyörittelin ja kääntelin tikkuja, niin huomasin, että servot ei palaudu keskiasentoon, kun vasta sitten ku laskee kierrokset pois.  :o Onkos tuo vika vai ominaisuus? Ja olisko siihen korjausohjetta?
-Spektrum DX7s
-DJI F450 w/Naza-M
-Blade QX180 HD
-Phoenix simu
-Jiuchon Pro New

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #51 : 21 Tammikuu, 2013, 13:58:25 »
Pääakselin metallinen hammasratas tuli tänään. Siis se mikä valittää vedon perälle.
Pitipä se heti pistää paikoilleen ja kokeilla. Hyvin alko perä pitämään.  8)
Kokeilin sitte kopeteria myös niin, että pietin se kädellä paikallaan ja siinä ku pyörittelin ja kääntelin tikkuja, niin huomasin, että servot ei palaudu keskiasentoon, kun vasta sitten ku laskee kierrokset pois.  :o Onkos tuo vika vai ominaisuus? Ja olisko siihen korjausohjetta?
FBL kopterissa ne ei ihan heti palaudukkaan keskelle. Eli ominaisuus on. FBL kone kädessä vänkää ja vääntelee eikä käyttäydy samoin kuin ilmassa.
« Viimeksi muokattu: 21 Tammikuu, 2013, 14:00:31 kirjoittanut Toeh »

Poissa Jeziz

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #52 : 21 Tammikuu, 2013, 14:52:59 »
No näin mie tätä vähän ittekki ajattelin. Aatteelin kuitenki turvautua viisaampien tietoon. Kiitoksia.
Toivottavasti huomena ei olis näin kauhea tuuli ja pääsis ulos ihan kunnolla testaamaan
-Spektrum DX7s
-DJI F450 w/Naza-M
-Blade QX180 HD
-Phoenix simu
-Jiuchon Pro New

Poissa vmmattil

  • Opetteleva torppari
  • **
E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #53 : 23 Tammikuu, 2013, 12:57:13 »
Asensin Lynxin tail casen, lynxin takalavat ja lynxin takalavanpitimet. Pääsin vibronoinnista aika pitkälle eroon. Mutta, nyt kun stunt modessa pistän täyden kaasun niin perä ei ihan pysy perässä vaan kääntyy noin 45 astetta oikealle. Mitä pitää säätää?

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #54 : 23 Tammikuu, 2013, 13:46:53 »
Asensin Lynxin tail casen, lynxin takalavat ja lynxin takalavanpitimet. Pääsin vibronoinnista aika pitkälle eroon. Mutta, nyt kun stunt modessa pistän täyden kaasun niin perä ei ihan pysy perässä vaan kääntyy noin 45 astetta oikealle. Mitä pitää säätää?

Joko gainia lisää program modessa tai perän liikeratojen säätö.

Säädä työntötankoa / siirrä peräservoa niin että tail pitch slider pääsee miltei koskettamaan tail casea kun tikku on maksimiasennossa oikealla.

Poissa vmmattil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #55 : 23 Tammikuu, 2013, 14:27:31 »
Joko gainia lisää program modessa tai perän liikeratojen säätö.

Säädä työntötankoa / siirrä peräservoa niin että tail pitch slider pääsee miltei koskettamaan tail casea kun tikku on maksimiasennossa oikealla.

Kiitti, täytyy kokeilla tota mekaanista kikkaa ensin varmaan. Sitä mietinkin kun näppäilin perän takas paikalleen että kuinka pitkälle tanko pitää työntää.

Gainia en ole aiemmin säätänytkään. Tälle löytyy kyllä pikaisella googlettamisella ohjeita näköjään.

Poissa vmmattil

  • Opetteleva torppari
  • **
E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #56 : 23 Tammikuu, 2013, 21:30:56 »
Huoh. Sain säädettyä mutta joku ruuvi oli liian tiukalla ja A rataksen hampaat meni. Paska muoviratas muuten se, ja näköjään metallista bevel gearia löytyykin standard parts varaosiata tilalle. Tilaukseen...

Mitä voiteluainetta pitäis muuten laittaa rataksiin ym? Tuntuu vähän kuivalta kaikki nuo osat asentamisen jäljiltä.
« Viimeksi muokattu: 24 Tammikuu, 2013, 08:55:38 kirjoittanut vmmattil »

Poissa vmmattil

  • Opetteleva torppari
  • **
E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #57 : 29 Tammikuu, 2013, 13:12:18 »
Lisää ongelmia metallisen A rataksen asentamisen jälkeen. Nyt spoolupissa kaikki ok mutta isommilla kierroksilla alkaa voimakas tärinä, stunt modessa jopa holtiton...mitähän seuraavaks.

Nyt on siis tail case, tail blade gripit ja takalavat vaihdettu. Sekä A ratas metalliseen.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #58 : 29 Tammikuu, 2013, 15:16:39 »
Lisää ongelmia metallisen A rataksen asentamisen jälkeen. Nyt spoolupissa kaikki ok mutta isommilla kierroksilla alkaa voimakas tärinä, stunt modessa jopa holtiton...mitähän seuraavaks.

Nyt on siis tail case, tail blade gripit ja takalavat vaihdettu. Sekä A ratas metalliseen.

Paha sanoa varmasti, sillä 130X:n design on pullollaan potentiaalisia tärinän lähteitä!

Metallisen B-rattaan mitat eivät ole prikulleen samat kuin muovisen rattaan (mahtavaa suunnitetua!!!). Itse jouduin laittamaan ohuen välilevyn metallisen B-rattaan ja laakerin väliin koska muuten rattaiden välys olisi ollut liian iso. Lynx myy varta vasten tuohon tarkoitukseen suunniteltuja aluslevyjä mutta askartelin omani 4mm nylonputkesta. Tail fin on myös potentiaalinen tärinän lähde. En voi käyttää Lynxin hiilarievää ollenkaan, koska se alkaa resonoimaan. Perän rattaiden välykset kannattaa myös tarkastaa.

Minulle on tulossa Lynxin hiilikuituisia torque tubeja. Voin antaa sinulle yhden kun saapuvat. Hiilikuitutanko on paljon jäykempi kuin teräskardaani ja sen pitäisi poistaa resonansseja tehokkaasti.
« Viimeksi muokattu: 29 Tammikuu, 2013, 21:32:36 kirjoittanut Picofly »

Poissa vmmattil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #59 : 29 Tammikuu, 2013, 15:40:38 »
Hmm mulla on muuten tuo Lynxin tail fin. Täytyy kokeilla ottaa se pois. Mielestäni välykset on ok mutta paha tietysti sanoa varmasti. Toi hiilikuitutanko ois varmaan hyvä upgrade sekin.

Vähän harmittaa kun tuo lensi niin hienosti ennen torppia. Sit aattelin et no nyt ekan torpin kunniaksi korjaan upgrade osilla. Nyt vähän epäilyttää että voiko jokin muukin olla rikki esim servo.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #60 : 29 Tammikuu, 2013, 18:09:52 »
Kannattaa kuitenkin tarkistaa A- ja B-rattaan välinen välys. B-rattaan ei saa heilua paikallaan liikaa mutta ei saa olla myöskään liian tiukka (minulla välys on luokkaa 10-15 astetta). C- ja D-rattaiden välyksiä voi hienosäätää työntämällä tail boomia tail casen sisään niin, että C-ratas siirtyy hieman lähemmäs D-ratasta. Minulla on metalliset C- ja D-rattaat ja jouduin sen vuoksi hieman säätämään niitäkin. Omassa kopterissani oli myös pinjonin välykset liian tiukat. Pinjoni suorastaan rouhi pääratasta. Melu väheni huomattavasti kun laitoin rattaat oikealle etäisyydelle.

Laita Lynxin hiilarievän tilalle alkuperäinen. Se luultavasti auttaa. Hiilarievä on tehty niin ohuesta materiaalista että se alkaa resonoimaan jos perä on vähänkään epätasapainossa. Valkoinen evä sitäpaitsi näkyy paremmin kuin musta.

Poissa vmmattil

  • Opetteleva torppari
  • **
E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #61 : 29 Tammikuu, 2013, 22:21:01 »
Poistin lynxin takalapojen teipinpalasen, poistin lynxin hiilari-takaevään ja säädin gainin yhtä pienemmälle => nyt lentää aika hyvin! Tietyillä rpm:llä vibronoi viel mutta paljon parempi jo.

Onko takaevään poistamisesta muuta haitaa kun että takalapojen suoja on olematon?

Update 2.2.2013: Kyllä siitä vibronoinnista edelleen saa kärsiä. Aloin epäilemään tail servoa nyt. Se jitteröi ja pitää ääntä jatkuvasti ja servon moottori pyörii edes-takas vaikka kopteri on paikallaan ilman mitään inputtia radiosta. Tilasin uuden servon varmuuden vuoksi lindingeristä. En lähtenyt vielä DS35 digiservoon.

Picofly mielelläni ostan sulta yhden Lynx TT:n kun niitä saat!

On tää kyllä taistelua että saa ton lentämään ilman vibraa...hienosti se kyllä lentää sit ja kestää torppeja hyvin, tänäänkin kaks aika pahaa.
« Viimeksi muokattu: 02 Helmikuu, 2013, 22:38:36 kirjoittanut vmmattil »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #62 : 02 Helmikuu, 2013, 22:42:03 »
Lynxin tail hubin laakereissa oli vähän klappia (joskaan ei niin paljon kuin alkuperäisissä), joten vaihdoin tilalle Walkera V120D02S:n laakerit. Jokseenkin ironista käyttää Walkeran osia toisen kotepterin blingiosien päivitykseen, mutta tämmöiseksi on maailma mennyt  :o! Joka tapauksessa, nyt on perässä klappia tasan nolla.

Uusia FPV-osia odotellessa päätin ulkoiluttaa Bladea ihan perinteisellä tavalla. Toimii se näinkin, joskin merituuli syö tehoja varsin voimallisesti.


Poissa vmmattil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #63 : 03 Helmikuu, 2013, 01:17:11 »
Hienoa lennätystä PicoFly. Pääsispä joskus noin hyväksi...

Huomasin yhden bugin omassa kasaamisessani. Ajattelin jakaa sen, koska varmasti käy helposti muillekin: Eli mulla on tail shaft collar väärinpäin, kuten tämänkin threadin lennättäjä on laittanut:
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=24006502&postcount=6158

Eli oikea asennus on niin että litteä osuus on ulospäin, saa nähdä huomenna onko tällä vaikutusta tail waggleen/vibronointiin.

Poissa vmmattil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #64 : 03 Helmikuu, 2013, 19:56:40 »
Tuo tail collarin kääntäminen oikeaan asentoon auttoi taas lisää. Sen jälkeen uusi ongelma eli perä ei pitänyt. Ihmettelin hetken ja säädin gainia edes takas, ei vaikutusta. Luovutin melkein jo ja aattelin et nyt se takaservo on oikeasti rikki kun se kerran vähän savusikin. Sit surffailin nettiä lisää ja löysin kattavan listan "perä-ongelmia" http://www.helifreak.com/showthread.php?p=4478941 ja kävin ne läpi kohta kohdalta; mun kohdalla C tai D ratas luultavasti "pyöreä" sisältä.

Eli ulkoota katsellen C/D näyttää ihan ehjältä, mutta kun purin perän taas osiin, huomasin että D ratas oli selkeästi pyöreä sisältä. Se selitti tuon, että suuremmalla kaasulla ei perä pitänyt. Nyt vaihdettu ja lisää kokeilua :) On tää kyllä...

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #65 : 04 Helmikuu, 2013, 10:58:11 »
Muoviset perärattaat ovat ilmeisen heikkoja. Tilasin metalliset C- ja D-rattaat yhtä aikaa kopteripaketin kanssa enkä ole lentänyt alkuperäisillä muovirattailla yhtään lentoa.

Jotkut ilmeisesti virittelevät muovirattaisiin ohuista metallisuikaleista vahvikkeita. En tiedä toimiko oikeasti. Nythän Blade myös myy metallisia C- ja D-rattaita.

Poissa vmmattil

  • Opetteleva torppari
  • **
E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #66 : 04 Helmikuu, 2013, 20:00:50 »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #67 : 09 Helmikuu, 2013, 19:55:40 »
Tänään 130X sai Lynxin hillikuituisen torque tuben. Asennusvaiheessa huomasin, että B-ratas heiluupaikallaan melkein pari milliä  :o. Luulin, että torque tuben etumainen laakeri oli hajonnut ja avasin runkon palasiksi. Laakeri oli ehjä  mutta se ei ollut pesässään - eikä luultavasti ole ikinä ollutkaan. Kun laakeri oli liimattu pesäänsä ja uusi torque tube oli paikallaan, muuttui käyntiääni dramaattisesti. Entisen rattaiden rohinan tilalla on hienostunut suhina eikä tärinää ole missään! Lennossa melutaso on ainakin puolet alkuperäistä hiljaisempi.
Nyt se toimii, mutta varsin pitkän kaavan kautta piti perä säätää kohdalleen!

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Olisiko kenelläkään myydä B-ratasta?
« Vastaus #68 : 10 Helmikuu, 2013, 16:21:57 »
Olisiko kenelläkään ylimääräistä B-ratasta (se pieni metalliratas, joka on torque tuben alkupäässä?

Hiilikuituinen torque tube katkesi tänään b-rattaan takaa ja ratas putosi lennosta loskaiseen lumeen. Jokseenkin mahdotonta löytää >:( >:( >:(.

Poissa Jeziz

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #69 : 03 Huhtikuu, 2013, 11:47:33 »
Tänhän sain viimeinki tuon perän laitettua.
Oli paikoin aika haastavaa 11 koon hanskalla pikku osien kans. :))

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 2

-Spektrum DX7s
-DJI F450 w/Naza-M
-Blade QX180 HD
-Phoenix simu
-Jiuchon Pro New

Poissa vmmattil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #70 : 17 Huhtikuu, 2013, 00:51:09 »
Yksi vinkki jos 130x korjauksen jälkeen on hidas ja tärisevä: laita pääratas ihan alas. Jos se on liian tiukalla ylöspäin työnnetty, se aiheuttaa turhaa painetta ja vähemmän rpmiä.

Toinen vinkki: pidempi ruuvi A rattaan läpi.

Kolmas: tiukenna kaikkia ruuveja.

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #71 : 23 Huhtikuu, 2013, 20:35:43 »
Eilen tuli kopteri ja tänään mankka, niin päässyt jokusen akun tällaisella kapistuksella harjoittelemaan. Kokemusta vain kuukauden verran t-rex 100:sta, eli adrenaliinit on korkealla...  ;D

Neljännellä akulla antautui C-ratas ja nyt ei sitten ole enää sellaista varalla. Eli varaosatilausta menemään. Koska noissa toimituksissa saa varautua vähintään viikkoon, niin mitä muuta kannattaisi tilata samalla? Nuo perän kaikki rattaat (A, C ja D) varmaan ainakin metallisena. Metallinen tail pitch slider ja setti varalapoja tuli tilattua jo kopterin mukana.

Onko kokemus osoittanut mihin kaikkeen pitää varautua, jos ei halua pitää viikon lentotaukoja?
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa hire

  • Opetteleva torppari
  • **
  • RC-Kopterit Ry #59
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #72 : 23 Huhtikuu, 2013, 21:00:09 »
Onko kokemus osoittanut mihin kaikkeen pitää varautua, jos ei halua pitää viikon lentotaukoja?

Juuri nuo metalliset rattaat kannattaa ostaa joka nurkkaan. Itse olen saannut landareita tilailla useasti seuraavat ovat kyllä hiilikuituset. Myöskin peräpuomi on helposti hajoava mutta tuota kannattaa ostaa metritavarana esim ilmailukaupasta ni tulee halvemmaksi ja kaikki servot ovat jo ainakin kertaalleen vaihdettu. Peräroottorin akselin olen saannut muutaman kerran mutkalle.

Pitäisi vissiin joskus opetella lentämään ilman torppeja ni tulisi paljon halvemmaksi :)
Blade 130 X, T-REX 450 Sport, Kiinteäsiipisiä.....

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #73 : 23 Huhtikuu, 2013, 22:31:57 »
Ok. Eli tilaus ainakin näistä
2x tail boom
2x torque shaft
1x cf landarit
1x metalliset A, C ja D rattaat

Meneekö noita lavanpitimiä tai nupin osia kuinka torpeissa? Ja kestääkö nuo metalliset rattaat niin, ettei niitä tarvitse olla varalla? (riippuu tietysti torpista, mutta noin niinkuin keskimäärin)
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa vmmattil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #74 : 23 Huhtikuu, 2013, 23:40:47 »
Ota myös muovisia rattaita varalle, ei maksa paljon. Canopy menee isommissa torpeissa rikki. Samoin etu & takalapoihin tulee vekkejä.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
325 Vastauksia
154642 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2010, 15:12:24
kirjoittanut Illodin
5 Vastauksia
4601 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Helmikuu, 2012, 20:25:38
kirjoittanut Noxi
4 Vastauksia
3826 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2012, 11:50:45
kirjoittanut Tohtori R
1 Vastauksia
3539 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2014, 15:29:23
kirjoittanut Pikkiz
6 Vastauksia
16860 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Elokuu, 2017, 18:22:24
kirjoittanut Dutchman