Kirjoittaja Aihe: E-Flite Blade 130 X  (Luettu 121010 kertaa)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #100 : 23 Toukokuu, 2013, 08:36:29 »
Varaosia joutuu tilailemaan kun meni viimeinen perän d rattaista. Onkos järkevää tilata noita perän takimmaisia rattaita metallisina, vai suojaako muovi hajotessaan jotain tärkeämpää? Pitää kyllä laittaa joku vaneri pihalle mistä nousee ja laskeutuu, kun tuo murske kolisee aina perälapoihin. Pidempi peräevä vois myös olla asiallinen.

Itse en ole lentänyt ainuttakaan lentoa muovirattailla. Metalliset C-ja D-rattaat eivät kestävät hyvin mutta etupään pienistä B-rattaista on kolmas menossa. Se kuluu helposti loppuun, jos välykset eivät ole kohdallaan. Mitään tärkeämpää ei ole vielä hajonnut. Hiilikuituiset torque tubet murtuivat talvella tiheään kun petäroottori upposi hankeen, mutta viimeisin on kestänyt jo kolme kuukautta putkeen.
« Viimeksi muokattu: 23 Toukokuu, 2013, 21:21:03 kirjoittanut Picofly »

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #101 : 23 Toukokuu, 2013, 21:01:23 »
Kiitoksia vastauksesta. Olenkin jo latonut ostoskoriin Xtremen metalliset C ja D rattaat, ja varalta torque tuben. Mutta onkohan tuolle tubelle tarvetta kuitenkaan. Ei kallis osa, muttei taida hajotakkaan kovin helposti. Onkos muita tärkeitä varaosia, joita sais olla varalla, ettei lennot katkeais kovin pitkäksi aikaa?
Hiilari tt mulla on yksi mennyt. Vaihdoin takaisin orkkikseen joka on kestänyt kaiken mitä sille tarjottu.
Perän rattaiden lisäksi kannattaa tilata A ja B rattaita. A metallisena. Noistakin on Xtremellä karkaistut versiot, laitoin itse just sellaiset. Tail case tuntuu löystyvän ajan kanssa, ei välttämättä akuutti ongelma mutta harkitsemisen arvoinen jossain vaiheessa. Landareita mulla on myös menny parit, orkkista ja hiilikuitua. Perälavanpitimiä on mennyt yksi, mikä on ihme kun ajattelee paljonko tuolla laitteella on torppailtu...
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Spin

  • Pro torppari
  • ****
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #102 : 23 Toukokuu, 2013, 21:26:45 »
Hiilari tt mulla on yksi mennyt. Vaihdoin takaisin orkkikseen joka on kestänyt kaiken mitä sille tarjottu.
Perän rattaiden lisäksi kannattaa tilata A ja B rattaita. A metallisena. Noistakin on Xtremellä karkaistut versiot, laitoin itse just sellaiset. Tail case tuntuu löystyvän ajan kanssa, ei välttämättä akuutti ongelma mutta harkitsemisen arvoinen jossain vaiheessa. Landareita mulla on myös menny parit, orkkista ja hiilikuitua. Perälavanpitimiä on mennyt yksi, mikä on ihme kun ajattelee paljonko tuolla laitteella on torppailtu...

A ja B rattaat on jo metalliset. Perä on microhelin kaikkine kilkkeineen. En nyt mitään isompia tilannut tuuninkia lukuunottamatta noita C ja D rattaita. Varalle torquen ja main gearin. Nyt odottelen vain tyyntä keliä. Tahtoo aina tuuleskella hivenen liikaa näille pikkupörriäisille.
Blade mSRX, 130X, Vortex 250 PR0
Spektrum DX18
PhoenixRC

Poissa vmmattil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #103 : 23 Toukokuu, 2013, 21:36:16 »
Hmm sain vihdoin servoja mut asennuksen jälkeen moottori pyörii kaasua antaessa vaan hetken kunnolla, ja sitten pysähtyy outoon vinkunaan. Joko moottori tai emolevy paskana..mitenköhän tota debuggaisi?

Poissa Spin

  • Pro torppari
  • ****
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #104 : 23 Toukokuu, 2013, 23:48:27 »
Akullisen kerkesin käväistä kun kesken akun ihan kun ois virrat pätkäissy. No otin leijuntaan lähelle ja seurailin akun loppuun, eikä mitään ongelmia. Akku vaihtoon ja seuraavalla akulla perä ei lähtenytkään enää pyörimään. Huomasimpa että perän rattaissa niin iso välys, etteivät toisiaan koskettaneet :).

Täytyy ilmeisesti perehtyä miten tuo välys säädetään. Ilmeisesti peräkasettia löysäten ja pukkaamalla välys tiukemmaksi. Tähän asti ollut vain treeniä ilman suurempia huoltoja. Jäi sitten lennättely akulliseen (mcpx:llä kerkesin sorvata toki 7 akullista), kun ei tullut työkaluja mukaan. On tämä vain vakaa kopteri verraten mcpx:n, vaikka äkkiä karkaa kyllä nämä cp kopukat verrattuna msrx:n :). Koon takia häviää äkkiä orientaatio vähänkään kauempana. Vielä vaatii kovaa treeniä  ;D.
Blade mSRX, 130X, Vortex 250 PR0
Spektrum DX18
PhoenixRC

Poissa Spin

  • Pro torppari
  • ****
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #105 : 24 Toukokuu, 2013, 09:50:53 »
Koitin tässä aamutuimaan pähkäillä miten noita välyksiä säädetään kun rattaat tuntuu liukuvan tuossa torque tube tikussa miten sattuu. Ilmeisesti spacereita vaatis väliin kun rakoa on todella reilusti. Ihme, että on tähänasti toiminut. Samalla huomasin peräakselinkin olevan kiero. Ihme ettei ole ollut noita perän värinöitä nyt laisinkaan. Ladiltahan oli tietty eilen microhelin peräakselit loppu, olisin niitäkin yhden varastoon ottanut. Pitää sovittaa käykö vakio microhelin perään. Niitä olisi 1 varastossa. Muuten lennellään kierolla toistaiseksi.

Mutta oisko apuja noihin välysten säätöihin. Mitään prikkoja ei näy varaosapussissa olevan.
Blade mSRX, 130X, Vortex 250 PR0
Spektrum DX18
PhoenixRC

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #106 : 24 Toukokuu, 2013, 12:50:10 »
Koitin tässä aamutuimaan pähkäillä miten noita välyksiä säädetään kun rattaat tuntuu liukuvan tuossa torque tube tikussa miten sattuu. Ilmeisesti spacereita vaatis väliin kun rakoa on todella reilusti. Ihme, että on tähänasti toiminut. Samalla huomasin peräakselinkin olevan kiero. Ihme ettei ole ollut noita perän värinöitä nyt laisinkaan. Ladiltahan oli tietty eilen microhelin peräakselit loppu, olisin niitäkin yhden varastoon ottanut. Pitää sovittaa käykö vakio microhelin perään. Niitä olisi 1 varastossa. Muuten lennellään kierolla toistaiseksi.

Mutta oisko apuja noihin välysten säätöihin. Mitään prikkoja ei näy varaosapussissa olevan.
Mulla menee välykset kohdalleen kun laittaa c rattaan tt:n päähän niin että pinnat on tasan. Sitten hakee puomin paikan rungossa. Käytännössä työntää ensin loppuun asti ja sitten otan vähän taaksepäin. Pitäis löytyä sellainen paikka missä c ratas on ihan kiinni puomissa ja b ratas samaten kiinni rungossa. Yleensä tuon jälkeen joutunut
pääakselia työntämään vielä ylöspäin, jos on mennyt, että A ja B rattaat ei ole liian tiukasti kiinni toisissaan. C ja D rattaiden välykset on aina ollu näin kohdallaan.

Niin ja tail case pitää olla niin pitkällä puomissa kuin menee ja laakeri paikoillaan...
« Viimeksi muokattu: 24 Toukokuu, 2013, 12:52:43 kirjoittanut jinx »
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Spin

  • Pro torppari
  • ****
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #107 : 24 Toukokuu, 2013, 14:09:11 »
Katselinkin, että varmaan peräpuomia voi liikuttaa sieltä alkupäästä. Toiset ruuvit vain näytti olevan ikävästi servon alla piilossa, niin ei kerenny alkaa ennen töihinlähtöä purkamaan. Pitääpi illalla laitella niin pääsee taas ilmaan.

Tästä on kyllä tullu ykköskopteri harjoittelussa, vaikka vilkasliikkeinen onkin. Ei pelota tuo torppaaminen niin paljon kuin "oikeilla". Remonteissa pääsee aikapaljon helpommalla, ainakin toistaiseksi.
Blade mSRX, 130X, Vortex 250 PR0
Spektrum DX18
PhoenixRC

Poissa Spin

  • Pro torppari
  • ****
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #108 : 24 Toukokuu, 2013, 21:25:39 »
Riitti näköjään kun perän kahta etummaista ruuvia löysäs, niin sai pukattua putkea pikkusen sisään. Nyt vaikuttais välykset olevan kohdallaan.

Parallel charging board saapui myös tänään. Mutta tietty akkujen ois suotavaa olla samanlaisia joita sillä latailee. Nyt löytyy kolmenlaisia akkuja mcpx bl:n ja kahdenlaisia tähän 130x:n. No saapa ainakin vähän kovemmalla virralla ladattua vakiolaturiin verraten.
Blade mSRX, 130X, Vortex 250 PR0
Spektrum DX18
PhoenixRC

Poissa vmmattil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #109 : 06 Heinäkuu, 2013, 22:29:59 »
Vihdoin sain omani lentokuntoon (main shaftissä oli halkeama) ja se lensi loistavasti muutamat akulliset kunnes alkoi aika voimakas perän heitto alaspäin tultaessa. Luultavasti D gear taas pyöreä sisältä :( tilasin lisää niitä mutta aaarghh tätä menoa, että saat jonkun jutun fiksattua, niin seuraava laukee, ja taas 10pv odottelua varaosan takia. Tilasin rc-choppers.comista. Onko nopeampia paikkoja tilata 130x varaosia?

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #110 : 07 Heinäkuu, 2013, 00:46:49 »
Vihdoin sain omani lentokuntoon (main shaftissä oli halkeama) ja se lensi loistavasti muutamat akulliset kunnes alkoi aika voimakas perän heitto alaspäin tultaessa. Luultavasti D gear taas pyöreä sisältä :( tilasin lisää niitä mutta aaarghh tätä menoa, että saat jonkun jutun fiksattua, niin seuraava laukee, ja taas 10pv odottelua varaosan takia. Tilasin rc-choppers.comista. Onko nopeampia paikkoja tilata 130x varaosia?
Fast ladilta on tullut käytännössä aina tasan viikossa. Kerran tais tulla sunnuntaina tilatut kamat torstaina. Niillä vaan ei jonkun ohjelmistopäivityksen jälkeen ole tullu enää automaattisesti royal mailin seurantakoodia. Pitää pyytää erikseen jos haluaa seurata pakettia.

Freakwarelta samaten viikossa. Ja sieltä on tullut joka kerta pieni karkkipussi paketin mukana. Lindingerin toimitusajoista en osaa sanoa.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #111 : 07 Heinäkuu, 2013, 20:03:48 »
Onko muilla ollut ongelmia tärisemisen kanssa?

Mulla 130X alkanut tärisemään kuin mielipuoli horkkatautinen. Siis oikein tosissaan. Pienillä kierroksilla ongelmaa ei ole, mutta kaasukäyrällä jossain 70 prosentin huitevilla tuntuu jo, että koko aparaatti hajoaa liitoksistaan. Koitin jo laittaa paremmat silikonirenkaat (ladilta ne punaiset) kaikkiin nupin linkkeihinkin, mutta ei mitään apua. Samoin tail finiin liimasin hiilaritankoa jäykistämään, mutta eipä sitäkään huomannut muilta tärinöiltä.

Jos arvon raadilla olis jotain valoa asiaan, ettei tarvitse alkaa uusia koko härveliä osa kerrallaan...
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa vmmattil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #112 : 07 Heinäkuu, 2013, 21:19:47 »
Tsekkaapa onko main shaft tai tail boom haljennut? Itsellä niiden korjaaminen auttoi, eikä "vikaa" kyllä helposti huomannut.

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #113 : 07 Heinäkuu, 2013, 22:45:31 »
Tsekkaapa onko main shaft tai tail boom haljennut? Itsellä niiden korjaaminen auttoi, eikä "vikaa" kyllä helposti huomannut.
Tail boom näytti ehjältä. Ja hyvä niin kun on vaan viikon vanha.
Pääakselista taas oli pala irti ihan ylhäältä. Ja niin piilossa nupin sisällä, ettei ilman irrottamista huomanut millään.

Vielä kun perän vägäämisen saisi kuriin niin olisi hyvällä mallilla.

Kiitos vinkistä.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa vmmattil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #114 : 07 Heinäkuu, 2013, 23:11:19 »
Hyvä et löyty. Multa se hajosi täysin samalla tavalla.


Poissa Spin

  • Pro torppari
  • ****
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #115 : 09 Heinäkuu, 2013, 12:31:16 »
Ja tietty perälavat tasapainossa?
Blade mSRX, 130X, Vortex 250 PR0
Spektrum DX18
PhoenixRC

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #116 : 09 Heinäkuu, 2013, 14:31:04 »
Lynxin keskeltä laakeroitu tail boom (Lynx LX0616) auttaa perälapojen tasapainotuksen ohella tärinöihin. Kymmenkunta lentoa takana ja voin sanoa että toimii hyvin.

Perän vägäykseen voi olla monta syytä - perälapojen epätasapaino, klappia laakereissa / tail pitch sliderissä, perälapojen väärät lapakulmat (noin 3-4 asteen kulmat riittää kun tikku on vasemmassa laidassa), liikaa kitkaa jossain tai sitten vain loppun kulunut peräservo. Perän gaineja voi myös koettaa pudottaa parin pykälän verran.

« Viimeksi muokattu: 09 Heinäkuu, 2013, 14:33:17 kirjoittanut Picofly »

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #117 : 10 Heinäkuu, 2013, 10:46:47 »
Mulla bladessa uusi peräservo, tais olla lynxin tail case, metallislider, gain tiputettu niin alas kun saa. Lavatkin laitoin uudet ja koitin vähän painottaa teipillä kokeilemalla. Siihen oli niin vähän aikaa, että ei kyllä menny paremmaksi oli teippi kummassa lavassa tahansa. Pitää vielä koittaa liimata pätkä vanhaa metallikardaania tail finiin ja painotusta paremmalla ajalla, mutta tuohon menny jo niin paljon rahaa, että hirveästi ei kiinnostais tilailla mitään uusia hipo-osia...
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #118 : 12 Heinäkuu, 2013, 00:28:30 »
Aloin tässä aikani kuluksi googlailemaan 130x:n tail wagia.

Onko kukaan kokeillut tuota boom support modia? Eli laitetaan toinen boom support perän ja varsinaisen supportin väliin. Ei siis niitä tankoja vaan pelkkä tail boomissa oleva osa, jonka ohjuriin peräservon linkki napsautetaan. Oletettavasti wägäys tulee ainakin osittain peräservolta perälle menevän linkkitangon taipumisesta. Kun gyro sitä alkaa korjailemaan, taipuu se joka välissä lisää. Ja taas korjataan...

Tänään tuli 4 akullista lennettyä ja huomasin, että kun kone nouseee ilmaan, ei wägäystä monestikaan vielä ollut. Mutta kun perää käänsi tai tuli tuulenpuuska, alkoi wägäys joka kesti sitten laskeutumiseen asti. Tuo ainakin periaatteessa vois olla tuosta edellä kuvatusta johtuvaa.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #119 : 13 Heinäkuu, 2013, 14:26:34 »
Tail boom support meni tilaukseen. Oli osana kyllin halpa kokeilla. Viikon päästä tuloksia.

Toinen juttu minkä perästä huomasin, mulla ainakin tuo parisenkymmentä lentoa perällä ollut orkkis servo on väljä. Kun ottaa linkistä kiinni, saa sitä heiluteltua puolisen milliä edestakaisin. Suattaapituota vaikuttaa wägäykseen sekin... ::)
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa vmmattil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #120 : 15 Heinäkuu, 2013, 18:52:57 »
Kerro sit toimiko! Noi wägäykset on välillä vaikeita++ selvittää, loppujen lopuksi yleensä joku osa on rikki tai väärinpäin. Esim. mulla kerran tail collar väärinpäin.

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #121 : 15 Heinäkuu, 2013, 19:25:25 »
Kerro sit toimiko! Noi wägäykset on välillä vaikeita++ selvittää, loppujen lopuksi yleensä joku osa on rikki tai väärinpäin. Esim. mulla kerran tail collar väärinpäin.
Helifreakin puolelta lueskelinkin sun postauksia tänään.

Eilen ihmettelin nuppiservoja, niissä ihan samanlaista välystä kuin peräservossa. Eli se valkoinen muovikikkare, johon linkki tulee kiinni heiluu vähän edestakaisin ja keikkuu niinkuin jossain akselissa olis kiinni. Mutta nupin osalta se on ihan vakaa ilmassa ::)

Samalla hoksasin, että siinä tail collarissa on vähän eri kokoiset ruuvit eri puolilla. Jos oikein pilkkua viilataan, niin sekin varmaan vaikuttaa. Vois koittaa vaihtaa samanlaisiin, mutta söi viime lennolla ilmassa b rattaan sileäksi... Taas yhtä tilausta odotellessa...
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #122 : 15 Heinäkuu, 2013, 19:33:45 »
Ne servot on semmoset kierretangon palat jota moottori rattan avulla toisesta päästä pyörittää. Se "servoarmi" on vaan palikka jossa on kierre ja joka liikkuu tuossa kierretangolla ylös ja alas riippuen kumpaan suuntaan sitä kierretankoa moottori pyörittää. Niissä on jo uutenaki melko paljon välystä johtuen tuosta rakenteesta. Siksi nämä walkeran pienet koneet on ollut usein kehuttuja koska niissä on ns "oikeat" servot nupissa eli samanlaiset kuin isommissa koptereissa.

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #123 : 18 Heinäkuu, 2013, 18:12:54 »
Tail boom suport testattu.

Suurin syy vägäykseen oli varmaan kuitenkin peräpuomi. Tuossa värkätessä huomasin, että siitä oli kiertojäykkys kadonnut aika hyvin. Eli se tuli vaihdettua ensimmäisenä. Tuon jälkeen testasin leijunnan. Vägäys oli perän oletusgainilla (sininen koko ajan palava valo) selkeästi pienempää, mutta vielä tallella. Vanhalla puomilla mulla oli gainit nin alhaalla, että se valo oli sammunut. Ja silti se vägäs ihan kunnolla.

Tail boom supportin laiton jälkeen perä parani kyllä vähän, mutta ei se ihan vakaaksi mennyt vielä. 4 napsausta gainia alaspäin ja nyt tuntuu vakaalta. Tai ainakin sen 15 sekuntia mitä akkua oli tuossa vaiheessa jäljellä...

TOdellisuus selviää kun ehtii ihan oikeasti lennättämään.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Maik

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: E-Flite Blade 130 X
« Vastaus #124 : 25 Heinäkuu, 2013, 14:53:53 »
Törmäsinpä tässä tämmöiseen harvinaisempaan 130X-skaalaversioon:

Red Bull BO-105 CB 130 X
http://www.bladehelis.com/Products/Default.aspx?ProdID=BLH3880

Ei kovinkaan käytännöllinen. Koppa- ja perämuovit kiinni 21:llä pienellä ruuvilla.

Oliskohan tämä pitänyt sittenkin laittaa tuonne skaalapuolelle :)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
325 Vastauksia
154643 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2010, 15:12:24
kirjoittanut Illodin
5 Vastauksia
4601 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Helmikuu, 2012, 20:25:38
kirjoittanut Noxi
4 Vastauksia
3826 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2012, 11:50:45
kirjoittanut Tohtori R
1 Vastauksia
3539 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2014, 15:29:23
kirjoittanut Pikkiz
6 Vastauksia
16860 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Elokuu, 2017, 18:22:24
kirjoittanut Dutchman