Olin lukevinaan että jos käyttää noita s3 akkuja niin pitäs olla noi "10 potkurit?
Nyt tuli pikku tauko lento harjotuksiin kun tuli aika totaalinen troppi
Mankka on kolmessa osassa mutta hexa on ehjä. voi se näköjään joskus mennä näinkin..
10x4,5 potkureilla potkua on enemmän, mutta tällöin vääntömomentti vaatimus nousee, koska potkurin kärki on kauempana origosta. Multikopteria lennettäessä on hyvä pohtia moottorin vääntömomentin, tarvittavan nostovoiman ja massan sijaintia kopterissa yms. Mikäli massa on keskittynyt kauaksi MK:n keskipisteestä vaikuttaa tämä oikaisuun vaikuttavaan tehoo/vääntöön arvoja nostavasti. Jos taas massa on hyvin keskellä keskittyneenä origoon tarvitaan lentotilan muutokseen vähemmän työtä.
Eli vaikka paperilla työntövoiman riittää, niin oleellisempaa on lentotilan muuttamiseen tarvittava hetkellinen tehon tarve kierrosluvun nostamiseen tietyssä ajassa. Tähän vaikuttaa potkurin massa. Mitä vähemmän potkuri painaa sitä suurempaa potkuria voit käyttää. Uskoisin, että jos tilaat RCtimerista nuo hiilikuitu 10" vispilät, niin hyvä tulee =). Pohdiskelen tässä vielä sitä, mikä vaikutus materiaalilla on.
Pohdiskelen jatkossakin mk:den sielunelämää.
Tässä muutama ajatus jotka on tullut huomattua:-tasapainota potkurit (teipin palaa kärkeen)
-älä ylikuormaa
-laskeudu ajoissa
-massa mahdollisimman keskelle ogiroa ainakin XY-suunnassa
-parhaan vakauden saa silloin, kun säätää gyrojen herkkyyden("gaini") ylimmälle mahdolliselle tasolle, jossa mk ei "wägää".
-joka kelissä ei ole pakko lennättää, tuulessa mk vaatii luonnollisesti enemmän tehoa ja riskit tulla multiin on suurempi.
WB
Edit1:Laitoin hieman kevyemmän akun ja tasapainotin potkurit. Ero oli huomattava aikaisempaan nähden. Nähtävästi KK:n multiboard eikä NASAkaan tykkää hirmuisesti värinästä. Lensin 10" potkureilla ja moottoreinan 1200kv HK:n NTM:n 250W moottorit. Nätisti lensi. Nyt tajusin myös sen, että kun kaasu on 50% niin kopteri pitää korkeutensa. Tämänkin olisi voinut tajuta aikaisemmin, mutta nyt lentämistä ja lentotilakäyttäytymistä on helpompi ymmärtää.
Semmoinen lisäys tuohon potkureihen koko juttuun. Oikean kokoisen potkurin valintaan vaikuttaan tietysti mikän on kv-luku. Selvennyksenä kerrottakoon, että kv tarkoittaa sitä montako kierrosta moottori kiertää ilman vastusta per yksi voltti. eli jos jännite on 10v ja moottorit 1200kv niin tällöin moottori kiertää 12000 kierrosta minuutissa. Mitä alempi on tuo luku voidaan teoriassa käyttää isompaa potkuria.
Vielä yksi huomio. Kun MK:ta tuo alaspäin, niin potkurien ilmavirta muuttuu turbulenttisemmaksi kierrosluvun laskiessa. Tällöin pienempi potkuri on parempi, koska kierrosnopeus on suurempi ja porkurin aiheuttama turbulenttinen ilmavirtaus kopterin ympäristössä vähenee.