No jo rupes vorkkimaan kun vaihto USB 2.0 porttiin.
Tein mankkaan setupin Kopteri-modella ja trimmasin flight moden kohilleen.
T8FG on siitä hyvä et kaikki toiminnot voi siirtää mihin haluaa...
Runko on kasattu ja huomenissa saan moottorit kiinni, millaasia gainejä 550 :ssä ootte käyttäny, 10" potkureilla?
Tehdasasetuksissa on 120%-140% läpi linjan... Laitoin ne pikkupotikat säätämään osaa gaineistä.
Tohon runkoon uppoaa komponentit varsin hyvin, otan huomenna muutaman kuvan...
Eki
Mun futte (FG8S) toimii loistavasti ihan lennokki moodissa.
Voisin vannoa, että tulee romua aikaiseksi, jos meinaat lennättää Swash -plate miksauksella oli se sitten mikä hyvänsä. Voipi muuten olla, että Naza ei ees käynnisty, johtuen siitä, että moottorit aktivoidaan tikuilla. Näköjään onnistuu pikkukikkailulla H-1 modessa "
pure function".
Mitkäs moottorit sulla on tossa kiinni? Kaikki oikeestaan riippuu siitä mikä moottori sulla on käytössä ja millaisella akulla lennät tai tarkemmin mikä on kennoluku. Olen tuossa aikaisemmin pohtinut mk:den sielunelämää ja tullut siihen tulokseen, että parhaiten mk:toimii, jos käyttää aavistuksen piemenpää potkuria, jolloin vallitseva kierroslukualue pystyy riittävän korkealla.
Moottoreiden vääntö on erittäin merkittävä asia, joka tulee ottaa huomioon oikeaa potkurikokoa valittaessa. Jos moottorisi kv -luku on alhainen voit käyttää isompaa potkuria kuin jos luku on isompi. Itselläni on 28-26 (moottorin halkaisija - moottorin korkeus) ja kv -luku on 1200. 8" potkureilla hallinta on täydellinen. Olen kuidenkin käyttänyt 10" jolloin ongelmia on tullut erityisesti alaspäin tultaessa. Kopterin vakautus tapahtuu myös eri moottorien kierroslukujen vaihtelulla nostovoiman pysyessä kuitenkin samana. Näin ollen, jos käytössäsi on liian isot potkurit ja moottorien väätö ei näin ollen riitä riittävän nopeaan reagointiin, tulee se tonttiin.
Eräs huomio on se, että moottorivalmistajien lupauksiin työntövoimasta ei voi suhtautua autuaasti. Multikoptereissa moottorilta odotetaan reagointinopeutta, jos haetaan vakaata ja pitkä ikäistä kopteria. Olen pohtinut, että mikä olisi oikea tapa mitoittaa kuorma suhteessa teoreettiseen maksimaaliseen nostokykyyn. Saan tarvittavaa mittalaitteistoa muutamanviikon kuluessa, jolloin pääsen asiaan tarkemmin ja raportoimaan siitä. Näin järkeiltynä, alustavana pohdintana olen päätynyt siihen että suhte voisi olla enimmillään noin 60%. Tästä lisää. Joka tapauksessa ylikuormaaminen on synti ja johtaa kadotukseen. Ensin taivaassa ja sitten maan päällä.
Sen verran vielä, tuosta potkureiden sielun elämästä, että multikoptereissa kopteri pysyy ympäröirään ilmamassaan nähden suhteellisen liikkumattomana. Jos asiaa vertaa lennokkeihin, liikkuu ympärilläoleva ilmamassa. Tästä seuraa se, että multikoptereissa tulisi käyttää pienemmän kohtauskulman omaavaa potkuria kuin jos vastaava setti olisi lennokissa kiinni. Tämä liittyy potkurin kohtaamaan vastukseen ja vääntömomenttiin.
Edit: lisäksi lennokeissa kaasun reagoinnilla ei ole niin suurta merkitystä.Yksikään purkki, oli se sitten Ardu, KK, HK tai jokin Djin purkeista ei tykkää värinästä. Moottorien ja potkurien tasapainottaminen on tärkeää. Moottorien tasapainotustarpeen selvittää sillä, että kiinnität moottorin kopterin moottorivarteen, kytket muut moottorit pois käytöstä, laitat kämmenen moottorivarren ympärille ja annat kaasua(ilman potkureita!). Oman aistituntemuksesi perusteella voit päätellä onko moottori tasapainotuksen tarpeessa. HK: NTM -moottorit on todella hyvin tasapainotettu tehtaalla, joten voin suositella niitä.
Edit: Värinä tilanteessa piiri yrittää kokoajan korjata tilannetta ja pahimmallaan korjataan joka kerta vähän enemmän kunnes kohtauskulma on 90% jolloin on yleensa tapana tulla romua. Tarkemmassa syynissä huomasin, etät tasapainotus on tapahtunut jollakin sinisellä massalla. Moottorien tasapainotuksen tarkistaminen on myös tärkeää, jos olet onnistunut torppaamaan. Moottorin akseoli on voinut vääntyä, laakeri mennyt tai potkuri mout on vääntynyt. Tasapainotuksen tarkistaminen on tärkeää siksi, että itseäni ainakin ottaa aivoon jatkuva korjailu. Jos moottori on tullut epätasapainoon, on syytä ensiksi postaa potkurin mount. Jos värinä katoaa, on syytä tilata uusi mount(n. 1$). Jos ei, vaihda moottorin akseli. Ne eivät juurikaan maksa(moottoria valittaessa olisi tiekenkin hyvä, jos varmistuisi siitä, että niitä on saatavilla) mitään. Edullinen tapa välttyä uuden moottorin ostamiselta. Jos laakeri alkavat kanittaa, sielä kuuluu ylimääräisiä ääniä, on niitä hankalampi vaihtaa. NTM -moottoreista on liki mahdotonta saada ylempää laakeria irti edes osina, joten tässä tapauksessa uutta tilausta kehiin.
Potkurien tasapainottamisessa ei tarvitse kovin kummoista insinööritietämystä. Edullinen ja yksinkertainen potkurin tasapainotus laite ja teipin palaa kevyempään lapaan niin kauan, että potkuri pystyy vaaka-asennossa. Mikäli haluat vielä asian astetta lähemmäs rakettitiedettä tulee potkuri tasapainottaa myös toisen akselin suhteessa. Tämän voi havainnollistaa niin, että asetat potkutin tasapainotustelineessä pystyasentoon ja katsot kummalle puolelle tämä kallistuu vaihdellen lapaa joka on ylhäällä. Kun on selvillä kumpi puoli on painavampi, voi tapapainotuksene käyttää tarranauhaa ja pikaliimaa. Pikaliimalla kannattaa aloittaa, jotta tarranauha pysyy kiinni. Itse tarranauha imee hyvin liimaa, joten operaatio on kokonaisuudessa nopea ja yksinkertainen. Muistakin tapoja on, mutta tällä tavoin itse toimin. Jotkut hiovat hiekkapaperilla potkurin alapuolelta tavaraa pois. Ohuiden muovipotkurien kanssa tämä ei liene kovin järkevää materiaalin kestävyyttä ajatellen.
Potkureita on monen laatuista. Multikopterissa olen huomannut, että suuri merkitys on potkurin massalla tai oikeastaan kehämassalle. Jäykkyys on kiva juttu, ja hiilikuitupotkurit ovat hyviä sen takia, että kehämassa on pieni ja ne ovat jäykkiä. Jäykkyys tuo tarkkuutta, sillä potkurin elää vähemmän. Muovipotkurien lisäksi on olen käyttänyt hiilivahvisteisia muodipotkureita. Vaikka nämä ovat noin 30% jäykemmät kuin normi potkurit, en mielestäni saavuttanut niillä sellaista etua, että arvostaisin niitä peruspotkureita enenmän. Tämän päätelmään vaikutti myös, että moottorien kv luku 1200, joka on 10" aika suuri. Näin kehämassa muotoitui suureiksi suhteessa moottorin vääntöön ja lopputuloksena oli torppi. Samalla setillä hiilikuitupotkuri, joka myöskin oli 10" toimi kuin unelma. Perus muovipotkurit kestävät pientä iskua, mutta hiilikuitu on herkkä torpille. Pienikin hipasu aiheuttaa helposti potkuri remontin. Vaurioitununeella hiilikuitupotkurilla ei kannata lentää, sillä on aina olemassa se mahdollisuus, että tämä hajoaa ilmassa tai tulee jonkun ohimoon lentoonlähdössä.
Painopisteen vaikutukseen palaan vielä tarkemmin.
Itselläni on käytössä ja turnigyn ESC:ta mallia 25A. Nopeuden säätimen ohjelmoinnilla on merkitystä enenmän kuin osaisi äkkiseltään ajatella. MK:ssa kannattaa muistaa seuraavat asiat:
Brake - EI ->
Start mode -
Norm -> johtaa siihen, että asennon korjauksesta voi tulla laiska
Cut of type - itse käytän
Cut offia, enkä
Soft cuttia paremman reagoinnin saavuttamiseksi. Onko joku tästä toista mieltä?
Cut off Voltage -
LowViime torppini johtui ilmeisesti siitä, että hexan 5 moottorissa oli Brake päällä. Nolo juttu. Kokonaisvaltainen torppianalyysi on vielä käynnissä ja palaan tähän myöhemmin.
Pursille vielä:T8FG on älyttömän hyvä
Itselläni on riittänyt, jos gainit on 80% paikkeilla. Liika gaini aiheuttaa wägäämistä
Tälläistä tänään,
WB
Edit1: sellainen lisäy, että kähämassa vaikuttaa toki kääntymiseen, mutta arvostaisin tätä vähemmän suhteessa kaasun reagointiin.
Edit2: muutama lisäys