Mitä videota äkkiseltään katsoin, sulla on paikoin aika terävät ohjausliikkeet. Pehmennä tikkusormia muutaman pykälän, niin kuvakin tasoittuu. Jos kopteri hakee jatkuvasti tiettyyn suuntaan, kompensoidaan tämä pitämällä tikkua jatkuvasti sitä tiettyä suuntaa vastakkaisessa suunnassa, ei tempomalla tikkua silloin tällöin vinoon ja pitämällä muuten keskellä. Kärjistettynä voidaan sanoa, että kuvan kaikki pomput ja nykäykset lähtevät sinun sormistasi, eli kun rauhoitat sormesi, rauhoittuu kuva. Kuten varmasti tiedät (ainakin ensimmäisen kokeilun jälkeen), tämä ei ole helppoa. Pehmeä ja nykimätön ohjaaminen vaatii todella paljon ennakointia, erittäin tarkkaa havainnointia ja tietynlaista asennetta. Pitää esimerkiksi hyväksyä se, että kopteri saattaa vaeltaa johonkin tiettyyn suuntaan etkä voi sille mitään, jos haluat pitää ohjausliikkeet sulavina ja nykimättöminä. Ainoa ratkaisu on koittaa pehmeästi ja varovasti korjata väärin mennyt lentolinja. Ei nykimällä eikä nopeasti, vaan pehmeästi ja hitaasti.
Jos joku väittää että ilman GPS:ää tms. paikka-anturia lentävä härveli pysyy tuulessa paikallaan tarkoittaa tämä vain sitä, että kyseinen vehje "viettää" juuri sopivasti sinne vastatuuleen päin ja näin ollen pysyy tuulessa aloillaan. Täydellisen vaateriin stabiloitu kone kulkee tuulen mukana. Mitä pienempi massa, sitä herkemmin laite lähtee puuskien mukaan. Puuskittaisessa tuulessa suurimassainen kopteri saattaa pysyä hyvinkin hienosti paikallaan, mutta ei se siinä silti koko iltaa pysy.
Se, että laite hakee jatkuvasti johonkin suuntaan voi johtua monesta asiasta. Suurimmilta osin pitäisin sitä ominaisuutena, joka johtuu antureiden epätarkkuudesta, koodissa tehdyistä pyöristyksistä ja ties mistä. Paikallaan leijuvaa lentolaitetta voi helposti verrata vaikkapa nurinpäin käännetyn lusikan päälle asetettuun marmorikuulaan. Se ei pysy siinä luonnostaan, vaan valuu aivan varmasti johonkin suuntaan. Vaikka kone pitäisi itsensä kuinka vaaterissa ja tuulta ei olisi ollenkaan, lähtee se pyörteilevässä ilmassa vinoon itse tekemänsä ilmapatjan päällä. Aika luonnollinen asia, kun sitä hetken miettii. Juuri tästä syystä ihmiset haaveilevat ja käyttävät GPS:siä tai mitä lie kamerasensoreita pitämässä lentolaitteitaan paikoillaan. Sinuna tarkistaisin kuitenkin vielä, ettei kopteri tärise liikaa. Tärinä nimittäin sekoittaa helposti anturit ja niiden tarkkuus kärsii.
Mikäli haluat pitää kuvan vakaana ohjausliikkeistä huolimatta, ei tähän auta kuin vakautetun kameratellingin käyttö. Kaikkein terävimmiltä ohjausliikkeiltä ei sellainenkaan välttämättä pelasta, mutta tavalliset korjausliikkeet saadaan helpostikin suodatettua pois.
Pähkinänkuoressa kaikki edellinen: sinä ohjaat konetta, se ei lennätä itse itseään. Pilotin tehtävä on pitää laite siellä, missä haluaa sen pysyvän. Eli reeniä, reeniä!