Kirjoittaja Aihe: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?  (Luettu 9994 kertaa)

sami1308

  • Vieras
Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« : 13 Toukokuu, 2008, 07:12:33 »
Moro

Ostin E-sky Beltiin uudet servot kun originaalit meni rikki ennenkuin pääsin edes ilmaan. Laitoin Hitecin 55:et nuppiin ja 65:n perään... Kysymys kuuluukin että mitä nyt kun ne tuskin on oikeissa asennoissaan? Miten servot tulee säätää että kopterilla uskaltaa lähteä ilmaan? Nehän kun saattaa nyt olla missä asennossa tahansa ja uskoakseni kone saattaa sit karata johonkin suuntaan kun lähden sitä koettamaan. Nimimerkillä ikinä kopteria lennättänyt!!

sami1308

  • Vieras
Vs: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« Vastaus #1 : 13 Toukokuu, 2008, 11:02:41 »
Kyllä mulla vakkariradiot siinä on.. Suuntia ei siis millään saa muutettua? Tulikohan turhaan ostettua kalliit servot. Ou damn... Kalliiks tulee tää harrastus.. Nyt tartteis sit radion kun en mä noilla E-skyn servoilla lähde mihinkään.

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« Vastaus #2 : 13 Toukokuu, 2008, 11:20:20 »
Ei kysyvä tieltä eksy ;D
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« Vastaus #3 : 13 Toukokuu, 2008, 12:53:18 »
Kyllä mulla vakkariradiot siinä on.. Suuntia ei siis millään saa muutettua? Tulikohan turhaan ostettua kalliit servot. Ou damn... Kalliiks tulee tää harrastus.. Nyt tartteis sit radion kun en mä noilla E-skyn servoilla lähde mihinkään.
Radiot ne vasta onkin halpoja ;D. Anteeksi vahingoniloinen virnistys.

sami1308

  • Vieras
Vs: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« Vastaus #4 : 13 Toukokuu, 2008, 15:38:03 »
Joo kyllähän noilla radioilla on hintaa, on tää kallis harrastus...

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« Vastaus #5 : 13 Toukokuu, 2008, 15:41:56 »
Elämä on... Mutta silti kannattaa ostaa heti kerralla kunnon(lue kallis ja monipuolinen, esim Futaba 12FG) ratijo nii se tod. näk. on kertaluontoinen kustannuserä jos ei pidä radiota jalkapallona ;)



nimim. 7 vuotta harrastusta ja kuudennet radijot menossa, edellisistä kun loppu ominaisuudet kesken....
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« Vastaus #6 : 13 Toukokuu, 2008, 16:20:47 »
Ei kysyvä tieltä eksy ;D

Eksyvä ei tietä kysy  ;D

Tarkoittanet: E-Skyvä ei tietä kysy ;) ;D
Valitettavan usein kopteri (tai pahimmillaan "kopteri") ostetaan ensin ja kysellään sitten. Walkeroita porukka taitaa osata jo varoa, mutta nyt ESky tekee saman. Kelvollinen runko on pilattu SER-romulla. Alle 200 ARF paketissa on turha odottaaa saavansa asiallista radiota. Rahaa pitää palaa tuplasti kunnon ohjauslaitteisiin. (Spectrumin paketit taitaa olla juuri 400€ pintaan...? )

Jos riittäää harrastuneisuutta, niin äkkiäkös ne servot avaa ja vaihtaa moottorin toisin päin, ja kääntää asennon tunnistavan potikan johdot. Silloin servon liikesuunta (luullakseni) vaihtuu, ja ESkyn tikut pelaavat taas hetken.
-flybarless, sedative stabilized head-

sami1308

  • Vieras
Vs: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« Vastaus #7 : 14 Toukokuu, 2008, 10:33:08 »
Ei servoja voisi kääntää ihan vaan johdotuksia muuttamalla? Keltainen semaphore, punainen power "+", musta power "-". En oikein tunne servon periaatetta niin ei uskalla koettaa ja savun hälvettyä tarkastaa kytkentää... Kaikkea pitää miettiä kun nyt ei oikein olisi vara investoida radioon. Kikkailin radionkin kanssa ja sain kaiken muun toimimaan oikein päin mutta kun tuota throttlea ei voi laittaa reverselle kun sitten moottori ei tottele ja kun throttle on "oikeassa" asennossa niin lapakulmat menee nurinpäin... Luulin jo onnistuneeni...=)

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« Vastaus #8 : 14 Toukokuu, 2008, 10:42:08 »
Tarttis melkein kääntää servomoottorin johdot. Muuten nousee sauhuva purkista...
Nada

sami1308

  • Vieras
Vs: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« Vastaus #9 : 14 Toukokuu, 2008, 11:45:30 »
Servo on nyt sitten auki... Servomoottoriin menee kolme johtoa joista yksi runkoon ja kaksi moottoriin... vaihdanko moottoriin menevien johtojen paikkaa? Runkoon menevälle johdolle ei varmaan tartte tehdä mitään? Entäs ne potikan johdot, tarviikohan niitä kääntää ja mitä niistä kun sinnekkin menee kolme piuhaa.. Ohhoh tätä köyhän kopteristin virittelemistä!!! Oikein alkaa itseäkin jo hirvittämään/ naurattamaan... Toisaalta ihan kiva kun ainakin riittää puuhailemista, ei tähän harrastukseen pääse ainakaan kyllästymään.. Kiitti kaikille avun antajille, toivottavasti näistä mun kokemuksista on jotain apua... Ainakin itse jo pari viikkoa kopterin omistaneena olen huomannut että kannattaa lähteä kalliimmalla liikkeelle niin tulee jo parin viikon aikana halvemmaksi...=)

jpheli

  • Vieras
Vs: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« Vastaus #10 : 14 Toukokuu, 2008, 12:00:29 »
Hmm en kyllä lähtis tuota napaisuutta vaihtamaan. Moottorihan toimii yhteistyössä säätopotentiometkin kanssa joka kertoo servon elektroniikalle että missä asennossa pääakseli on. No jos menet vaihtamaan moottorin napaisuuden meenee elektroniikka kyllä sekaisin. Sehän saa tiedon radiolta/vastaan ottimelta että laitappa akseli asentoon 5ast vasemmalle. ja sulla lähteekin moottori kääntää sitä oikeelle jolloin potikka välittää elektroniikalle tiedon että hei mennään väärään suuntaan. ja eiku lisää kierroksia moottoriin.. lopputulos onkin sitten että joko rikot moottorin, potikan tai rajoittimet servon sisällä.

Ts. Radion tikun asento vastaa servon akselin asentoa joten sen ohjauksen pitää tulla radiolta oikea oppisena...

--jp

Anzelmi

  • Vieras
Vs: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« Vastaus #11 : 14 Toukokuu, 2008, 12:27:12 »
Perjaatteessa pitäisi onnistua kääntämällä moottorin napaisuus. Potikka kertoo vain kumpaan suuntaa pitää mennä ja missä asennossa ollaan. Se ei mittaa moottorin akselista mitään. Eikä elektroniikka mene sekaisin vaikka menisi muutaman hampaan pieleen.
Mahdollisesti potikan reunimmaiset johtimet pitää myös vaihtaa ristiin. Muuten voi olla että kääntyy väärään suuntaan.

Todella vaikea selittää...  :P

PS: Koskaan en ole itse kokeillut tuote. Mutta perjaatteessa...
« Viimeksi muokattu: 14 Toukokuu, 2008, 13:09:55 kirjoittanut Anzelmi »

sami1308

  • Vieras
Vs: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« Vastaus #12 : 14 Toukokuu, 2008, 12:49:40 »
Jos jollain on oikein tietoa niin uskallan koettaa... Tai kait sitä nyt sen verran riskeeraa...=)

sami1308

  • Vieras
Vs: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« Vastaus #13 : 14 Toukokuu, 2008, 14:37:44 »
Kokeilin tuota servoviritystä yksittäisellä servolla... Kun vaihdoin pelkät moottorin johdot niin servo tosiaan vaan pyöri ja pyöri niinkuin jpheli sanoikin... Sitten kun lisäksi vaihdoin potikasta maan ja virtapiuhan paikkaa niin avot!! Servon suunta on tosiaan silloin käännetty... Tämän kaiken testasin E-skyn servolla etten riko mitään kalliimpaa.. No onpahan ainakin testattu.. Eri asia onko noita järki alkaa soveltamaan kun pienen laatikon sisään joutuu tekemään neljä eri tinausta, saattaa joskus joku niistä pettää lennätellessä ja sit ei taas löydy rahapussista mitään pitkään aikaan... Menen mietiskelemään kuitenkin radion ostoa!! Oli kuitenkin pakko selvittää tämäkin juttu... Pari viikkoa sit en tiennyt koptereista juuri mitään, nyt vähän enemmän ja täytyy tähän paikkaan sanoa vanha viisaus "tieto lisää tuskaa". Tosin jos alkuun olisi ollut enemmän tietoa niin olisi monelta harmilta vältytty, mutta eipä olisi tullut näihin perehdyttyä näin jos kaikki olisi pelannut kuin elokuvissa

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« Vastaus #14 : 14 Toukokuu, 2008, 15:08:17 »
Kokeilin tuota servoviritystä yksittäisellä servolla... Kun vaihdoin pelkät moottorin johdot niin servo tosiaan vaan pyöri ja pyöri niinkuin jpheli sanoikin... Sitten kun lisäksi vaihdoin potikasta maan ja virtapiuhan paikkaa niin avot!! Servon suunta on tosiaan silloin käännetty..
Enkös minä jo viime kommentissani niin sanonut? ;)
-flybarless, sedative stabilized head-

sami1308

  • Vieras
Vs: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« Vastaus #15 : 14 Toukokuu, 2008, 15:46:23 »
Niinpäs taisit sanoa... Yllättävän paljon kaikkea sitä ihmiset täällä tietää.. Eihän tuossa virittelemisessä paljon järkeä ole, mutta kiva sitä on kokeilla ihan jo haasteenkin vuoksi..

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« Vastaus #16 : 14 Toukokuu, 2008, 15:55:34 »
No,
jos se on asiallisesti tehty niin mikäs siinä.
Joku/ jokin ne on siellä tehtaallakin tehnyt.
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« Vastaus #17 : 14 Toukokuu, 2008, 17:39:48 »
Äläkä sitä moottorin tinausta turhaan ujostele. Se on vielä suht iso komponentti. Täällä Liperin suunnalla kun servo jumii, moottori otetaan auki ja harjoja vähän nytkytellään että tulee kulumaton kohta esiin ja taas pelaa. Viimeksi tehtiin ko. operaatio Robbe FS61:selle, samaa kokoluokkaa kuin tuo Hiteckin HS-55, joita niitäkin on operoitu. Sen kokoisen moottorin purkaminen, ja erityisesti kasaaminen on kivaa puuhaa... ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

jpheli

  • Vieras
Vs: Mitä tarvitsee tehdä servojen vaihdon jälkeen?
« Vastaus #18 : 14 Toukokuu, 2008, 20:25:39 »
missä asennossa ollaan. Se ei mittaa moottorin akselista mitään. Eikä elektroniikka mene sekaisin vaikka menisi

En väittänytkään että se moottorin akselia mittaa vaan servon pääakselia mihin ohjainvipu tulee. Ja niinkuin sami1308 tuossa sanoi, moottori tosiaankin alkoi vain pyörimään kuin hullu...

Joo tietty kun potikan karvat vaihtaa myös niin silloinhan sen pitäisikin toimia mutta kun kaikissa servoissa tuo ei onnistu vaan potikka on suoraan piirilevyssä kiinne. No tietty askartelullahan siitäkin päästään eteenpäin  8)

Onhan sitä Honey Bee King V2:sestakin tehty tuplamoottorilla toimiva coaxiaali kopteri joten eiköhän se yksi servokin saada käännettyä.

Tietty helpompi ja turvallisempikin tapa on kääntää ko. potikan karvat radiossa toistepäin :)

Vähän niinkuin reverse kytkin itseasiassa tekee sen radiossa. Näin varmistaa että tieto lähtee oikein jo radiosta eteenpäin.

Toisaalta kuten sanottu, tuunaus on homman hauskuus  ;D ;D

--jp

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
19 Vastauksia
6019 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Joulukuu, 2008, 21:40:25
kirjoittanut kamakaze
32 Vastauksia
22869 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Marraskuu, 2010, 18:24:46
kirjoittanut B12
1 Vastauksia
2448 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Lokakuu, 2010, 20:13:52
kirjoittanut Sammy
2 Vastauksia
3360 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Helmikuu, 2012, 23:19:08
kirjoittanut kaardian
27 Vastauksia
13824 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Marraskuu, 2012, 22:57:07
kirjoittanut Tohtori R