Kirjoittaja Aihe: JR 770 gyron setup  (Luettu 4413 kertaa)

Poissa IsoNega

  • Opetteleva torppari
  • **
JR 770 gyron setup
« : 14 Toukokuu, 2008, 08:43:07 »
Postimies kantoi JR 770T gyron + 8900G kotiin eilen ja sitä pitäisi pikku hiljaa alkaa kiinnittää T-Rexiin (600 NSP).

Antakaahan 770 käyttäjät vinkkejä kuinka tuo gyro pitää virittää mekaanisesti oikein ja mitä säätöjä/asetuksia FF 9C Superiin tulee laittaa.

Tulihan siinä ohjeet mukana mutta käytäntö yleensä opettaa joitan hyviä kikkoja saada homma kerralla tai parilla pelittämään ilman 72 tunnin yhtämittaista säätörumbaa.

-Nega-

TTM

  • Vieras
Vs: JR 770 gyron setup
« Vastaus #1 : 14 Toukokuu, 2008, 17:53:08 »
600N:ssä toimii mainiosti. Pyöreästä servohornista uloin reikä (tai se millä perän mekaniikka ylettyy laitoihin) Rudder kanavan travel +-90%, DX7:n gyro sens 68%, nupissa ab 1800rpm. Mulla nitrossa aika paksu tarratyyny gyron alla, oisko 3mm. Vastarilla on 6V jännite, mutta gyrolta peräservolle välissä on 5,2V regu: http://www.helidirect.com/product_info.php?cPath=93&products_id=6147
edit: Gyron high - low namiska high-asennossa.
Perä on tarkka ja pysähtyy piron jälkeen ku seinään.
« Viimeksi muokattu: 16 Toukokuu, 2008, 08:53:09 kirjoittanut TTM »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: JR 770 gyron setup
« Vastaus #2 : 14 Toukokuu, 2008, 20:22:10 »
Mistähän luin tuosta gyrosta että suosittelevat 140% endpointin käyttöä, sitä en tiedä saako pironopeutta sitten säädettyä mitenkään? Tuossa vehkeessä ei taida olla mitään valikoita mistä säätää/ mitään ohjelmointikaapelia.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

TTM

  • Vieras
Vs: JR 770 gyron setup
« Vastaus #3 : 14 Toukokuu, 2008, 21:13:40 »
Njoo, eipä noilla säädöillä kovin suurta pironopeutta saa, lisäksi vasemmalle on vähän suurempi. (säädöt vaiheessa :D) Voisi kokeilla suurempia end-pointteja.
Ei ole valikoita eikä säätöjä, mutta hienosti toimii ilmankin.

seppomikael

  • Vieras
Vs: JR 770 gyron setup
« Vastaus #4 : 14 Toukokuu, 2008, 21:34:12 »
Mistähän luin tuosta gyrosta että suosittelevat 140% endpointin käyttöä, sitä en tiedä saako pironopeutta sitten säädettyä mitenkään? Tuossa vehkeessä ei taida olla mitään valikoita mistä säätää/ mitään ohjelmointikaapelia.


-op-

Manuaaliläpsykkä taisi suositella 150% endpointteja. Ja 50% expoa. Mitään ohjelmointia siihen ei saa vaan niiltä osin vastaa 401stä.
Perä kyllä pyörii ihan eri tavalla kun 401sen kanssa. Itselläni on 100% endpoint ja 15% expoa...
Ja perussäätö tehty sillei silmämääräisesti. Mutta tuskin ihan heti koneillani leijuttelen normaalimoodissa... ;D
HHssa perää pitää aikas hyvin.

JHypp

  • Vieras
Vs: JR 770 gyron setup
« Vastaus #5 : 15 Toukokuu, 2008, 23:36:09 »
Minulla on R50:ssä tuo "Full Metall Jacket" S9254:n kaverina. Perälapoina on SAB:n 92mm hiilikuituläpyskät. Pironopeuteen vaikuttaa juuri nuo end-pointit. Aluksi uskoin ohjetta ja laitoin JR:n radion max. arvon eli 150% (Futaballa 140%), gainia noin 70% ja 20% expoa. Pironopeus oli ennen näkemätön, vain Solid-G:n "hypernopea piro" voitti sen. Sain muutaman kerran perän flutteriin ajamalla kovaa sivuttain, mm. toinen peräputken tuki löysäsi molempien päiden ruuvinsa... . No sittemmin olen vähentänyt liikealueita ja lisännyt expoa, ja pienentänyt perälapojan liike-aluetta. Arvot on nyt End-pointit 100%/100%, Gain 68%, expoa 50% ja vielä pienemmät mekaaniset liikealueet, edelleen guro on "äkäinen" ja piro pysähtyy kuin seinään perähihnan ollessa tosi kovilla ;) Hyvä, toimiva "helppo" Gyro!

-Jari

(Ps. S9254:llä on suuremmat liike-alueet kuin JR:n 8900:lla)

Poissa martevuo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: JR 770 gyron setup
« Vastaus #6 : 16 Toukokuu, 2008, 08:04:39 »
Hmm..mielenkiintoista

Koskaan enolesaanut perää flutteriin vaikka yrittänyt oikeen :(

Nolla pitch, kone kyljelleen ja korkeutta 150m ja kone tulee kumminkin päin suorassa alas.. ei flutteria vaikka kampeaisi siitä väkisin putken menosuuntaan..

Olisko jossain muualla nyt probleema?

JHypp

  • Vieras
Vs: JR 770 gyron setup
« Vastaus #7 : 16 Toukokuu, 2008, 14:24:55 »
Voi olla, että liikealueet oli noille perälapasille tuolla gyrolla liian isot, mutta se lähti tosissaan vatkaamaan puolelta toiselle, sellaisella voimalla ja nopeudella, että olisi hajonnut, jos en olisi vaihtanut norm. modeen ja hidastanut vauhtia (flutterin ääni on sellainen, mistä tietää, että joku hajoaa jos tuo ei lopu :-[). Kopun alas saatuani tarkistin, että turhia välyksiä ei ole ja kaikki on kiinni. Samalla huomasin, että peräputken toisen tuen molempien päiden ruuvit oli löysällä - uskoisin, että tämä on seuraus eikä syy - mene ja tiedä. Aiemmin pirosta pysäyttäminen aiheutti "takapotkun", mikä antoi esimakua tulevasta, minkä takia "kaivoin verta nenästä", eli ajoin niin kovaa kuin rapukasta lähtee ja väänsin perää sivulle ja sitten se alkoi - huh. Paikalla oli myös muita kopteristeja mm. JRu ja Kari.

- Jari

(Ps. Nyt vaihdoin ko. vikineen moottoriin männän ja renkaan, testataan viimeistään kevätleirillä uudestaan, uusilla säädöillä)


« Viimeksi muokattu: 16 Toukokuu, 2008, 14:40:02 kirjoittanut JHypp »

Poissa martevuo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: JR 770 gyron setup
« Vastaus #8 : 16 Toukokuu, 2008, 16:16:22 »
Hmm.. aika jännä. Olis ollu kiva nähdä mitä se tekee. Kaikki uudet äänet ja väännöt aika kiinnostaa näissä laitteissa :D

Toivottavasti pääsen leirille, ni ihmetellään lisää!

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
setup...

Aloittaja Ghost-76 Align Sähkökopterit

24 Vastauksia
13243 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Elokuu, 2007, 21:41:57
kirjoittanut Vispilä
5 Vastauksia
4545 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Joulukuu, 2009, 21:48:21
kirjoittanut Rotary
26 Vastauksia
12319 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Toukokuu, 2010, 19:57:48
kirjoittanut unskale
3 Vastauksia
2305 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Helmikuu, 2012, 18:03:36
kirjoittanut 338federal
2 Vastauksia
7516 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Elokuu, 2014, 10:26:50
kirjoittanut Tumppi T