Kirjoittaja Aihe: JuhoV:n kopteri(t)  (Luettu 204113 kertaa)

Poissa Teemu K

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit ry #46, Kainuun lennokkiseura, SIL
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #125 : 02 Kesäkuu, 2012, 23:55:23 »
kannattaa tilata Täältä on halvemmat ja ei tule postimaksua  ;)
2013 DX8, T-rex 600E Pro, Icharger 4010 Duo
2012 Gaui 425, I charger 106b
2011 T-rex 450 pro FBL BeastX, Phoenix 4.0, Spektrum dx6i
2009 Big lama

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #126 : 03 Kesäkuu, 2012, 00:12:41 »
kannattaa tilata Täältä on halvemmat ja ei tule postimaksua  ;)
Joo, nyt vain hain sitä oikeaa tässä vaiheessa. Muutakin joutuu tilaamaan ja pitää kattoa mistä saa mitäkin. Thehelistoresta olen pääasiassa tilannut tavaraa, valitettavati vaan vielä siellä on vähän rajoitetumpi varaosavarasto.

Onneksi tässä on huominen aikaa miettiä mitä pitää tilata ja mistä, ennen maanantaiaamua mikään ei liikahda mihinkään mistään liikkeestä. Virtalähde pitää myös hommata, nykyisellä menee ihan pelleilyksi kun ei se anna virtaa.

Lisää akkuja pitää tilata. Huomenna selviää omistanko kaksi kopua vai yhden, se määrittelee myös akkujen tarvetta. Tai lisää pitää ostaa, mutta minkälaisia, sitä ei vielä tiedä. Lisää lentoaikaa pitää saada, se on varma.

Helistorelta saa kieltämättä ilman postikuluja, mutta trex-storelta nopeammin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa pilot4fn

• Seniori torppari
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
« Vastaus #127 : 03 Kesäkuu, 2012, 08:06:39 »
Helistorelta saa kieltämättä ilman postikuluja, mutta trex-storelta nopeammin.
Mä olen kylä saanut ainakin toistaiseksi Helistoresta romppeet sunnuntai iltana tilatessa tiistaiksi kotiin.
Pääsääntöisesti myös rekkulakaupasta (poikkeus vahvistaa säännön, eli tällä hetkellä rekkulakaupan tilaus makaa postin hoivissa, vaikka tilasin sen keskiviikkona ja nyt on sunnuntai).
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #128 : 03 Kesäkuu, 2012, 10:04:07 »
Tuota virtalähdettä tässä nyt pohdin kun siihen pitää vähän investoida. Tuleeko siitä halvasta taas kallista eli tämä lienee ihan ok lähde http://www.trex-store.com/virtalahde-saadettava-515v-015a-p-2293.html mutta on aika rajoilla mun laturin kanssa. Riittää kyllä, mutta.

Näyttää että hankin toisen kopu ja sehän haluaa akkuihin virtaa lentääkseen. Gaui:n ajattelin ostaa yhden akun lisää eli mulla olis 4 kpl. 2450 mAh akkuja. Nyt näyttäis että 450 kloonikopu on tulossa, ehkäpä jo tänään ja siihen tarvis 3S pakkoja. Niitäkin sais olla se 3 - 4 kpl. Tuon akkumäärän lataaminen yhdellä laturillahan alkaa käydä työstä. Se on koko päivän rojekti ellei junttaa niitä niin suurella virralla kun vaan laturista lähtee.

Varmaan tässä tapauksessa on jossain vaiheessa toisen laturin hankinnan aika. Jos nyt ostan köykäsen virtalähteen, niin pieksihän se silloin käy ja niitä pitää ostaa useampia. Pitää vielä vähän laskea noita arvoja ja tehon tarpeita.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa njs

• Jäsen 2024
  • RC-Kopterit Ry #65
JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #129 : 03 Kesäkuu, 2012, 10:18:31 »
Mikä laturi sulla on?

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #130 : 03 Kesäkuu, 2012, 10:26:20 »
« Viimeksi muokattu: 03 Kesäkuu, 2012, 10:29:37 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa njs

• Jäsen 2024
  • RC-Kopterit Ry #65
« Vastaus #131 : 03 Kesäkuu, 2012, 12:18:46 »
Kyllä mä hankkisin heti tehokkaamman virtalähteen, jos jo nyt tuntuu että toisen laturin oot kohta hankkimassa niin saat sitten molemmat siihen kiinni.

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #132 : 03 Kesäkuu, 2012, 14:52:18 »
Laivasto kasvoi, nyt minusta tuli kahden kopterin omistaja. 450 kokoluokan kopio päivityksineen. Testipilotti teki koelennon ja totesi toimivaksi, joten piti kaivaa kuvetta. Nyt alkaa heti tietysti purkaminen ja säätäminen. Pitää vastari vaihtaa spektrumille sopivaksi  ja sitten ei muuta kuin lentämään. Hyvin se pekalla pysyi näpeissä vaikka täällä on kova tuuli taas, mutta ite en uskaltanut ruveta kokeilemaan. Varsinkin kun asetukset on täysin oudot.

Toinen telakalla toinen säädettävänä, mutta kaikki tarvittavat kamat löytyy eli saan sen ylimääräisen, mankkakauppojen mukana tulleen toisen vastarin myös hyötykäyttöön.

Kyllä mä hankkisin heti tehokkaamman virtalähteen, jos jo nyt tuntuu että toisen laturin oot kohta hankkimassa niin saat sitten molemmat siihen kiinni.
Kyllähän se taitaa fiksuin veto olla ja pidemmän päälle myös halvin.

Tässä vielä kuva uudesta tulokkaasta. Nyt pitää sitten vaimoa hyvitellä pitkän aikaa eikä kestä mennä ehdottelemaan kolmatta.

Eli lapasestahan tämä homma on jo selkeästi karannut. Nyt on palanut reilusti yli tonni. Tämä tosin olis jäänyt hankkimatta ellei se olis ollut oulussa, mankka ja vastari valmiina. Tästä vehkeestä ei ole vielä tullut kallista.
« Viimeksi muokattu: 03 Kesäkuu, 2012, 15:22:36 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Luigi Cravatto

• Seniori torppari
« Vastaus #133 : 03 Kesäkuu, 2012, 15:33:32 »
Onnea kopteriperheen lisäyksestä ;D

Ne Gauin(550) lavat jotka mainitsit on sekä pitemmät että reilusti leveämmät kuin 425-perälavat. Muistaakseni jos nupin kierrokset jää alle 2600:n niitä pitäisi käyttää. Eikä kai niistä isommillakaan jengoilla haittaa ole...

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #134 : 03 Kesäkuu, 2012, 16:31:06 »
No voi pe...n suti. Aloin Gauista kopioimaan liitinten paikkoja, mihin tulee mikäkin ja aivan oikein, ylläri pylläri. Siinä torpissa meni vastari palasiksi. En käsitä miten se on voinut osua noin kun se on periaatteessa ollut rungon sisällä mutta palasina se on.

Lisäksi muruina oli myös aileron servolta tuleva liitin eli johdon päät harittaa vapaana. Milläs tuo korjataan, ei kai mun tarvi tuon takia ostaa uutta servoa.

Lisäksi tarvin nyt sitten uuden vastarin. Jos jolla kulla on spektrumiin sopiva vastari, niin voi tarjota. Nykyinen on AR6200 2,4GHz DSM 2 vastari. Mitä mun pitää tietää vastarista kun olen sitä ostamassa. Ei tästä näköjään selvittykään taas pikkurahalla. Nyt alkaa syödä miestä.

Vai parsinko kasaan kun piirilevy näyttää ehjältä, vedän jesarilla kiinni piuhat "patentilla" paikoilleen.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #135 : 03 Kesäkuu, 2012, 16:43:08 »
No voi pe...n suti. Aloin Gauista kopioimaan liitinten paikkoja, mihin tulee mikäkin ja aivan oikein, ylläri pylläri. Siinä torpissa meni vastari palasiksi. En käsitä miten se on voinut osua noin kun se on periaatteessa ollut rungon sisällä mutta palasina se on.

Lisäksi muruina oli myös aileron servolta tuleva liitin eli johdon päät harittaa vapaana. Milläs tuo korjataan, ei kai mun tarvi tuon takia ostaa uutta servoa.

Lisäksi tarvin nyt sitten uuden vastarin. Jos jolla kulla on spektrumiin sopiva vastari, niin voi tarjota. Nykyinen on AR6200 2,4GHz DSM 2 vastari. Mitä mun pitää tietää vastarista kun olen sitä ostamassa. Ei tästä näköjään selvittykään taas pikkurahalla. Nyt alkaa syödä miestä.

Vai parsinko kasaan kun piirilevy näyttää ehjältä, vedän jesarilla kiinni piuhat "patentilla" paikoilleen.

laita kuva siitä vastarista. ei se muovikuori ole mikään kriittinen osa jos levy on sisällä kuosissa. servoon saa liittimiä ja itse aina vaihdankin servoihin uudet liittimet ku lyhennän johdon oikean mittaseksi.

esim: http://www.trex-store.com/servoliitin-kullattu-p-1154.html

noi tarvii periaatteessa krimppauspihdit mutta menee ne hätätilanteessa nokkapihdeilläkin. kannattaa myös juottaa koska itse en ainakaan pelkkään puristusliitokseen luota. jos et ole ennen tollasta laittanu kannattaa melkein antaa jonkun osaavan tehdä se sun puolesta.
« Viimeksi muokattu: 03 Kesäkuu, 2012, 16:44:41 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #136 : 03 Kesäkuu, 2012, 17:01:36 »
Näin se paukahti, pistin linkin suoraan kuvaan kun jätin sen vähän isommaksi.

http://i1110.photobucket.com/albums/h441/JuhoV/vastari.jpg

Tuo hienomekaniikka ei ole ihan vahvimpia puolia, katotaas joutuuko tämän taas korjaamaan joku muu.

Niin ja gyroltakin tulevista johdoista oli yksi ottanut vähän hittiä. Ei ihan paloina, mutta riittävästi kuitenkin. Nyt on sähköt niin levällään että tulee taas tuntien työ kun pähkäilen miten ne pitää laittaa. Meneekö jotain rikki jos kytken servon liittimen väärin päin. Nuo näyttää mukavasti sopivan kumminkin päin eikä hajuakaan kummin päin ne pitää olla.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa samiwhat

• TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
« Vastaus #137 : 03 Kesäkuu, 2012, 17:17:14 »
Eikös tuossa spectrumissa ole punainen keskellä eli punainen johto. Alhaalla maa (gnd) eli musta tai ruskea, ylälaita signaali: valkoinen tai keltainen. M
Näin ainakin itse tulkitsin kun kytkin ja en saanut rikotuksi mitään.

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #138 : 03 Kesäkuu, 2012, 17:19:11 »
Näin se paukahti, pistin linkin suoraan kuvaan kun jätin sen vähän isommaksi.

http://i1110.photobucket.com/albums/h441/JuhoV/vastari.jpg

Tuo hienomekaniikka ei ole ihan vahvimpia puolia, katotaas joutuuko tämän taas korjaamaan joku muu.

Niin ja gyroltakin tulevista johdoista oli yksi ottanut vähän hittiä. Ei ihan paloina, mutta riittävästi kuitenkin. Nyt on sähköt niin levällään että tulee taas tuntien työ kun pähkäilen miten ne pitää laittaa. Meneekö jotain rikki jos kytken servon liittimen väärin päin. Nuo näyttää mukavasti sopivan kumminkin päin eikä hajuakaan kummin päin ne pitää olla.

ei mene rikki mutta ei toimikkaan jos laitat väärin päin koska + on keskellä toinen reuna on signaali ja toinen maa. maan puolen tunnistat siitä että ne pinnat on kaikki yhteydessä toisiinsa (näkee ihan niistä folioista) signaalin puolelta lähtee sitte ohuet vedot printillä.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #139 : 03 Kesäkuu, 2012, 17:43:22 »
Jees, kiitoksia. Muovipala puuttuu tuon piirilevyn alta ja siinä tulee jotain sähköä johtavan näköista teippiä vastaan. Pitää varmaan repiä se pois, yritän suojata jotenkin katotaan miten saa kytkettyä nuo piuhat.

Vähän on vielä hämärän peitossa miten ne menee, mutta aloitetaan niistä jotka on pakko olla nimensä mukaan eli

Thro- noparilta
Aile-vasemman puoleinen swashin servo, mankassa pitch
Elev- Elevator servo
Aux 1- oiken puoleinen swashin servo

Enää ei tarvi kuin arpoa nuo rudd ja gear paikat oikein gyrolta. Ehkä tuo pienempi vielä herää sen verran henkiin että pääsen tänään tekemään siihen säätöjä. Pitäkää peukkuja.

Nyt lähti ne loputkin muovikuoret vastarin ympäriltä. Piirilevy näyttää täysin ehjältä. kahden kanavan jalkoja vääntynyt, mutta ehkä ne saa suoraan. Konkka on irronnut jostain liimasotkustaan, mutta sen jalat on tukevasti piirilevyllä kiinni.

http://i1110.photobucket.com/albums/h441/JuhoV/konkka.jpg

ps. Pitää vissiin laittaa tuo sellaisen kindermunan sisällä olevan muovikuplan sisään. Tästä pienestä on tulossa viritelmä ennen kuin se edes lentää ensimmäistä lentoaan mun omistamana.  :P

pps. Nyt kun näyttää että meikäläisellä ei kestä mikään muu kuin puolen metrin ratakiskon pätkä ja muutenkin menee töheltäessä tämä homma niin pannaampa tämäkin sitten. Ajoin talvella tuollaisenkin ojaan. Annon vastaan tulevalle rekalle tietä mutkassa ja tämä pentele päätti haukata sisäkurvin puolelle.
http://i1110.photobucket.com/albums/h441/JuhoV/ojassa.jpg
Edelisenä päivänä ajoin autolla kaiteeseen juuri kun olin emännälle kirvannut hidastelijoita. Sitten särjin vielä kattolampun sellaisella 20€ kopterin tapaisella lelulla. Siitä on sitten kuultu aina sopivassa tilanteessa.
« Viimeksi muokattu: 03 Kesäkuu, 2012, 19:09:47 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #140 : 03 Kesäkuu, 2012, 20:14:55 »
Juu ei maha mittään, kyllä se on kaput. Ei syttynyt valoja itse vastariin eikä satelliittiin kun kytkin virrat. Kokeilin toisella ja heti syttyi. Nyt pitää vielä arpoa mikä on väärin. Ei se ihan pakasta toimi.

Peräservoa en saa reagoimaan ollenkaan.

Oli pitch ja aile servojen johdot väärin päin. Myyjä oli niputtanut ne niin nätisti etten halunnut niitä irrottaa rungosta jos ei ole pakko. Aikansa kun kikkaili niin sain selville mikä on mikäkin johto.

Pohdittiin tuossa emännän kanssa miten se vastari on voinut hajota. Ainoa selitys on, että hajonnut perälapa kiihdytti suoraan vastaria kohti ja osui siihen. Mikään muu sitä ei ole voinut hajottaa. Paska mäihä mutta mun kohdalla en ihmettele enää mitään. Tämä homma pyörittää äärimmäinen epätodennäköisyysmoottor i.

Perä servo alkoi toimia, piuhat on vissiin oikein. Irrotin omasta mielestä pitch servon johdon vastarista ja se lopetti toimimasta. Pakko siis olla oikein.

Suunnat oli sekaisin kuin seinäkello ja vielä enemmän sekoitti kun muutin sen ainoan oikein päin toimivan servon suunnan vääräksi. Sitä piti ihmetellä piiiiiiiiiiiiiiiiitkääää äääääääään.

Ihmettely jatkuu. Nyt menee kallistukset väärään suuntaan. eli oikea tikku oikealle ja kopu lähtis vasemmalle. muuten toimii oikein.

Nyt pääsis säätämään swashia, jos se työkalu 450 trexistä olis sopinut, mutta kun ei sovi. Se on liian iso.
« Viimeksi muokattu: 04 Kesäkuu, 2012, 01:06:21 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

• Seniori torppari
« Vastaus #141 : 03 Kesäkuu, 2012, 21:42:35 »
Peräservoa en saa reagoimaan ollenkaan.
Mitä damaa siinä gyron piuhassa on? Jos siinä yksiki karva särki, ei se peräservokaan toimi. Kokeileppa siirtää peräservon johto suoraan vastariin, että tuleeko sitten eloa peräservoon.

Poissa Eispii

• Seniori torppari
« Vastaus #142 : 03 Kesäkuu, 2012, 21:58:19 »
Ihmettely jatkuu. Nyt menee kallistukset väärään suuntaan. eli oikea tikku oikealle ja kopu lähtis vasemmalle. muuten toimii oikein.
Sieltä SWASH AFR /SWASH MIX valikosta  etumerkki vastakkaiseksi (-60 -> + 60)
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #143 : 03 Kesäkuu, 2012, 22:09:13 »
Joo, tuon Eispiin tarjoaman teinkin jo alitajuisesti. En tiedä oikein miten päädyin mihinkin ratkaisuun mutta sain toimimaan. Älkää kysykö miten siihen päädyin, se vaan tuli jostain. Foliohattu ei ollut tarpeeksi tiukalla.  ::)

Mitä damaa siinä gyron piuhassa on? Jos siinä yksiki karva särki, ei se peräservokaan toimi. Kokeileppa siirtää peräservon johto suoraan vastariin, että tuleeko sitten eloa peräservoon.

Nyt on kyseessä toinen kopu ja ehjä vastari. Kytkentä virhe. Jos nyt olen oikein onnistunut pähkäilemään niin kaiken sähkön pitäisi toimia oikeaan suuntaan. Nyt pitää hommata jostain sopiva swash lever, pekalta lainaan saatu oli väärän kokoinen.

Sitten pitää säätää perälapojen liikkeet ettei servo bindaa.

Hommaa piisaa, mutta tämä on juuri se juttu jota en ole vielä kertaakaan tehnyt. Nyt opetellaan.

Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #144 : 04 Kesäkuu, 2012, 00:40:34 »
Jee jee ja rock rock, homma etenee. Siirsin elevator servon armin toisee booriin. Ei ollut mun mielestä kohdallaan.

-pitch curve 0 -25 - 50 -75 - 100
- servojen keskitys
- servojen armit suoraan kulmaan linkkeihin nähden
- swash suoraan keskellä
-swash suoraan ääriasennoissa.

Se mikä puuttuu on manuaali. Ei hajuakaan minkä mittaiset linkkien pitäisi olla. Toisaalta tämä pitäisi käsittääkseni myös pystyä pähkäilemään. Vaatii työtä mutta nyt kun se on kunnossa niin siitä mitat ylös. Lähtökohtana ettei sub trimmiin tarvi koskea kovin paljoa ja jos pitää, niin linkin mitta on väärä. Mun mielestä piti trimmata niin vähän ettei ole väärä vaan kannattaa luottaa tuohon.

Tästä rakentamaan lapakulmia. Mitäs tässä 450 kokoisessa pitäis olla. Tarkoitus rakentaa perusleijutus lapakulmakäyrä. Ei mikään ärhäkkä vaan sellaine helppo mutta kuitenkin sellainen että saa alas jos tuulta on tarjolla. Mihin tämä kannattaa rajata jos verrataan tuon mun gauin -3 - +8 kulmiin normimodessa ja plus, miinus 10 astetta iddellä. Tähän haen sama tuntoista, mutta ei hajuakaan tarviik pienempi enemmän vaih vähemmän kulmia. Tietysti teen samalla myös hold ja idlle up käyrät, joten ne kaikki olis mukava saada selville.

Ja edelleen täytyy pitää mielessä että se lensi vakaasti ja siististi eli jos ei ihan kohdallaan niin lähellä on ollutkin. Tai sitten mun säätämisen jälkeen sen voi antaa osaaviin käsiin ja siitä tehdään lentävä vehe.
« Viimeksi muokattu: 04 Kesäkuu, 2012, 01:10:13 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa pilot4fn

• Seniori torppari
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
« Vastaus #145 : 04 Kesäkuu, 2012, 06:23:17 »
Tästä rakentamaan lapakulmia. Mitäs tässä 450 kokoisessa pitäis olla. Tarkoitus rakentaa perusleijutus lapakulmakäyrä. Ei mikään ärhäkkä vaan sellaine helppo mutta kuitenkin sellainen että saa alas jos tuulta on tarjolla. Mihin tämä kannattaa rajata jos verrataan tuon mun gauin -3 - +8 kulmiin normimodessa ja plus, miinus 10 astetta iddellä. Tähän haen sama tuntoista, mutta ei hajuakaan tarviik pienempi enemmän vaih vähemmän kulmia. Tietysti teen samalla myös hold ja idlle up käyrät, joten ne kaikki olis mukava saada selville.

Ittellä tuo 450:nen nousee tuulen mukana tosi kovaa, joten siinä on Normi modessakin -7/+8 astetta ääripäissä takaamassa sen, että tuon saa myös alas vaikka tuulen puuska yllättäis.
Sitten ID1, ID2 ja Holdi on täysin lineaarinen 'käyrä' (-100, 0, +100 TAI jos sulla on 0-100 asteikko niiin 0, 50, 100).
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa Eispii

• Seniori torppari
« Vastaus #146 : 04 Kesäkuu, 2012, 09:36:22 »
Se mikä puuttuu on manuaali.
On tainnu mennä mul ohi kumpaa kopua oot nyt säätämäs HK450/GAUI? :)
Mulla on ainakin toi HooKoo manuaali jos sitä kaipaat.

Laita normiin samanlailla kun sul on Gauis eli -3 - +8 sit IDIIN toi pilot4fn tarjooma lineaarinen käyrä,jos sulla on mankas 3 lentomoodia niin siihen IDI1 voit laittaa semmotteen "kivan" peruslentely kaartelu taivasajo käyrän eli tasotat vähän keskikohtaa ja haet itelles sopivan käyrän ja siihen IDI2 sit 3D ADHD tsiktsak käyrä eli lineaarinen :)
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #147 : 04 Kesäkuu, 2012, 16:26:40 »
On tainnu mennä mul ohi kumpaa kopua oot nyt säätämäs HK450/GAUI? :)
Mulla on ainakin toi HooKoo manuaali jos sitä kaipaat.

Joo, siis tätä klooni nyt laittelen eli siihen pitä vaihta vastari tuolle mun spektrumille sopivaksi. Gaui jäi sitten ilman vastaria kun se kuoli siinä voltissa.

Tässä tämä ei taida olla ihan HK kopu, käsittääkseni tässä on AMIG:n osia ja mahdollisesti se on ollut lähtökohta, en ole varma ihan asiasta. Ainakin tässä on AMIG:n nupin osia. Osa on sittten ihan HK kamaa, eli nuppiservot ainakin, gyro on assan ja perä servo taas Leluja.netistä.

Mekaniikka vaikutti hyvältä, ei klappia tai muuta takertelua. Sain eilen säädettyä swashin loppuun asti. Tätä tarvi trimmailla vähemmän kuin Gauia. Liikeradat oli tosi lineaarisia tikun alhaalta ylös asti. Hieman säädin end pointeilla, mutta vähemmän kuin Gauia.

Enää ei tarvi juuri kuin mankan lopulliset asetukset kuntoon ja kopu ilmaan. Ehkä tänään, ehkä huomenna.

Pekan tekemää ensilentoa kun katselin niin vaikutti kyllä hyvältä. Valtava puuskittainen tuuli, mankan asetukset Pekalle täysin oudot ja hyvin lensi. Tämä näytti ainakin äkikseltään paremmalta kuin odotin tuohon rahaan, mutta katsotaan nyt kun saa säädöt tehtyä.

Gauin kanssa pitää nyt vähän katsoa. Yritän nyt ainakin löytää tuohon jonkin, vaikka käytetyn asiallisen vastarin. Mielellään laittaisin tuohon vähän surkeaa paremman.

Tässä spektrumin dx6i:ssä on vain kaksi lentotilaa + hold, kaasu- ja lapakulmakäyrät on viidellä pisteellä säädettäviä. Ei pääse ihan noin montaa lentotilaa tekemään kuin noissa hienommissa vehkeissä.

Sinällään on luottavainen fiilis, olen tuota Gauia räplännyt jo sen verran monesti lyhyen ajan sisällä että alkaa sujua ja uskon osaavani rakentaa tästä kloonistakin lentävän pelin.

Ainoa juttu oli vaan nuo mankan ihan alkuasetusten tekeminen ja johtojen kytkeminen vastariin oikein. Nuo teki mulle gauin kohdalla Toni ja ite putosin kärryiltä jo hyvin aikaisessa vaiheessa siitä, mitä Toni oli tekemässä. Siksi tämä onkin mukava projekti, nyt saan opeteltua koko systeemin kasaamisen. Seuraavan kun hankin, mun pitäisi periaatteessa osata kasata koko systeemi täysin omin voimin, tai ainakin osata etsiä tarvittava tieto. Tosin siitä pitää olla kyllä todella hissukseen ja pitkään. Emäntä oli nytkin vähän happamana.  :-\ Ei auttanut että tämä oli halpa. Tuo gauin hajoaminen tuli kyllä epäkiitolliseen saumaan.
« Viimeksi muokattu: 04 Kesäkuu, 2012, 18:17:45 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

• Seniori torppari
  • RC- Kopterit Ry #278
« Vastaus #148 : 05 Kesäkuu, 2012, 20:08:26 »
Ensi lento 450 kloonilla tehty, kaikki kolme akullista ja vielä on yhtenä kappaleena. Oli yllättävän vakaa, odotin vähän kiikkerämpää laitetta. Tältä pohjalta laitoin expoa 10 % mutta sitä piti vähentää jo ekan akun jälkeen hieman. Ei ollut tuntumaa oiken.

Säädöt oli joten kuten mutta ei aivan tyydytä. Eli veti takavasemmalle. Sen sai trimmillä kyllä korjattua, mutta ehkä se pitää auki käyttää. myöskään lapakulmia en saanut haluamaani määrää. Ylös sain 8 astetta ja alas karvan elle 10. Töitä siis riittää vielä mutta tästä on hyvä jatkaa.  ;D

Lopputuloksena vois sanoa että nyt sain halvalla jos en erinomaista, niin ainakin hyvän. Tällä saa lentotunteja, se on hallittavissa yms. Huonomminkin olisin voinut rahani sijoittaa. Tässä vaiheessa ei vielä riitä kokemus arvioida tuota enempää. Vastasi odotuksia täysin, vakaudessa enemmänkin.
« Viimeksi muokattu: 05 Kesäkuu, 2012, 20:20:55 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa jsuominen

• Tavallinen torppari
« Vastaus #149 : 05 Kesäkuu, 2012, 21:21:33 »
Hyvä homma että sait kopun toimimaan.
Amig 450 full metal edition gp780, 3x ds 415m, 1x ds520 amigin nopari ja mosa.         
TREX 550 v2 combo + spartan ds 760
Spektrum dx8 AR 8000 TM1000.
Trex 450 sport v2 3x ds410m, 1x 425m, spartan quark mini mems, scorpion hk-2221-8, hobbywing platinum pro 60a, ar 7600.
Trex 100s super combo.

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
45 Vastauksia
20146 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2008, 20:17:14
kirjoittanut Penara
14 Vastauksia
7948 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2008, 21:29:01
kirjoittanut Jyri
1 Vastauksia