Kirjoittaja Aihe: JuhoV:n kopteri(t)  (Luettu 204826 kertaa)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #25 : 29 Huhtikuu, 2012, 21:15:02 »
Nyt on taas kokeiltu kolme akullista. Lisäsin kaasua hieman (en tosin noin paljoa kuin Xen ehdotti ja on 5:n pisteen kaasukäyrä.) mutta jonkin verran. Expoa otin myös pois pari prosenttia. Nyt taitaa olla 7% ja parani selvästi, ehkä vielä naksu vähemmäksi.

Ei edelleenkään mitään hieno seurattavaa ja ilman harjoitusjalaksia leikki olis todennäköisesti loppunut lyhyeen, mutta se sentään tänään lensi pidempään kuin eilen eikä tarvinnut ihan niin paljon lenkkeillä sen perässä. Nyt ei tullut damagea ollenkaan.

Akut vielä sisäänajossa, joten lentoaika aika rajoitettu. Monestikkos näistä suositeltiin käyttämään vaan puolet kapasiteetista. Nyt säästelin näköjään aavistuksen turhan paljon, mutta eipähän menneet tyhjäksikään.

Pakko myöntää että tuossa on sen verran rahaa kiinni ettei sitä huvita ihan heti hajottaa. Ehkä vähän rajoittaa kokeilua ja samalla oppimista. Toisaalta se on sen verran vakaa että se halpisvehekin olis voinut rajoittaa, mutta toisella tavalla. Parhaimmillaan kun sai leijuntaan niin se on hyvä. Tosin olen joutunut treenaamaan omaan mieleeni liian kovassa tuulessa. Tänäänkin oli puuskat 9 m/s. Teki mieli kääntyä takaisin ja vielä täydet akut kotiin.


ps. Maalasin vähän koppaa. Tuli ihan helvetin ruma, maali levis teippien alle. Nyt mulla on varmaan suomen rumin. On niin ruma etten kehtaa edes kuvaa laittaa. Ei vielä tässä vaan tämän jälkeen turasin sen.
« Viimeksi muokattu: 29 Huhtikuu, 2012, 23:18:18 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #26 : 30 Huhtikuu, 2012, 21:18:22 »
Lisää osia tilattu, eli nyt pitäis varastoa olla sen verran että ihan joka risauksesta ei lennätys lopu. Jotkin halpis lavat vielä varmuuden vuoksi niin pitäis olla kohtuu setti rikottavaksi. Palkkapäivänä voi taas tilailla osia.

Maalasin vähän lisää. Nyt tehtiin  tyylilla "meni syteen tai saveen" ei se voi enää huonommaksi muuttua. Onko muuten ollut kisaa" kauden rumin kopu, meikäläinen ottais heti osaa. Kun tekee kaiken ite, saa justiinsa mitä sattuu tulemaan ja maalariahan minusta ei tule tekemälläkään.

Tuulta puuskissa 13 m/s joten jätin akut suosiolla täyteen.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #27 : 01 Toukokuu, 2012, 19:50:47 »
Kävin taas testailemassa kolme akullista taitoja. Nyt se pysyi jo leijunnassa yli puoliakullista parhaimmillaan. Päätin että nyt se otetaan rohkeammin hallintaan ja aletaan ohjata sitä, se oli selvästi homman juju. Enää ei karannut kuin muutaman kerran. Yksi isompi tikkuvirhe ja ilman apujalaksia taas odoteltais osia. Tuli häijyn näköisesti alas mutta ehjänä silti edelleen  ;D Mulla alkaa usko nousta että tämän voi sittenkin oppia.

Eli se leijuu todistetusti myös mulla. Xenin oppien mukaan lisäsin kaasukäyrää edelleen ja nostin toista pykälää entistä reilummasti ja vedin sitten mahdollisimman suoran käyrän toisesta kaasun pisteestä viidenteen pisteeseen. Nyt se on balttia rallaa 62 - 100 prosenttia. Startti on häijympi ja kopteri istahtaa selvästi kun moottori starttaa, soft startti ei ole enää niin siisti. Negatiiviset kulmat painaa kopteria selvästi tiukasti maata vasten. Ei kuitenkaan pyöräytä kopteria kovin pahasti vieläkään.

Onnistuin myös pelastamaan lähes täysin katastrofaalisen näköiseksi menneen kopan. Ei siitä kaunista tullut, ennemminkin ruma, mutta enää se ei ole ihan törkeän epäonnistuneen näköinen.


Muutama kysymys tuli mieleen.

-Perä väpättää vieläkin jonkin verran, pudotin gyron arvoa taas pari prosenttia, katsotaan auttaako se, suunnassa se pysyi varsin hyvin mun mielestä. Välillä tuntui ravistavan enemmän, etenkin lentoon lähtiessä, välillä taas rauhoittui. Olin niin töpinöissäni etten pystynyt ajattelemaan miten puuskia tuli ja korreloiko se asian kanssa. Mites se käyttäytyy jos arvo on liian pieni. Lähteekö kääntymään tuulen mukana.

-Onko nuo jalakset osa syynä väpätykseen.

-Nyt on kolme kertaa yritetty ottaa akuista puolet kapasiteetista, joko seuraavalla kerralla voi alkaa hakemaan sitä 80%.
« Viimeksi muokattu: 01 Toukokuu, 2012, 20:04:29 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #28 : 01 Toukokuu, 2012, 20:14:13 »
Kävin taas testailemassa kolme akullista taitoja. Nyt se pysyi jo leijunnassa yli puoliakullista parhaimmillaan. Päätin että nyt se otetaan rohkeammin hallintaan ja aletaan ohjata sitä, se oli selvästi homman juju. Enää ei karannut kuin muutaman kerran. Yksi isompi tikkuvirhe ja ilman apujalaksia taas odoteltais osia. Tuli häijyn näköisesti alas mutta ehjänä silti edelleen  ;D Mulla alkaa usko nousta että tämän voi sittenkin oppia.

Eli se leijuu todistetusti myös mulla. Xenin oppien mukaan lisäsin kaasukäyrää edelleen ja nostin toista pykälää entistä reilummasti ja vedin sitten mahdollisimman suoran käyrän toisesta kaasun pisteestä viidenteen pisteeseen. Nyt se on balttia rallaa 62 - 100 prosenttia. Startti on häijympi ja kopteri istahtaa selvästi kun moottori starttaa, soft startti ei ole enää niin siisti. Negatiiviset kulmat painaa kopteria selvästi tiukasti maata vasten. Ei kuitenkaan pyöräytä kopteria kovin pahasti vieläkään.

Onnistuin myös pelastamaan lähes täysin katastrofaalisen näköiseksi menneen kopan. Ei siitä kaunista tullut, ennemminkin ruma, mutta enää se ei ole ihan törkeän epäonnistuneen näköinen.


Muutama kysymys tuli mieleen.

-Perä väpättää vieläkin jonkin verran, pudotin gyron arvoa taas pari prosenttia, katsotaan auttaako se, suunnassa se pysyi varsin hyvin mun mielestä. Välillä tuntui ravistavan enemmän, etenkin lentoon lähtiessä, välillä taas rauhoittui. Olin niin töpinöissäni etten pystynyt ajattelemaan miten puuskia tuli ja korreloiko se asian kanssa. Mites se käyttäytyy jos arvo on liian pieni. Lähteekö kääntymään tuulen mukana.

-Onko nuo jalakset osa syynä väpätykseen.

-Nyt on kolme kertaa yritetty ottaa akuista puolet kapasiteetista, joko seuraavalla kerralla voi alkaa hakemaan sitä 80%.
Perästä kannattaa myös linkit herkistellä ja tarkastaa pihalla ettei ne tunnu kankeilta. Vaikuttaa nimittäin tuohon perän väpättämiseen myös. Jos se nopeaa vispaa edes takasi nii gainia on liikaa. Jos taas tuntuu laiskalta ja luistaa niin gainia on liian vähän.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #29 : 01 Toukokuu, 2012, 22:12:55 »

Noin ruma tuli, mutta se on paljon parempi kuin ennen korjailua.

Jospa jo ens kerralla pystyis vähän ajattelemaan mitä siinä oikeasti tapahtuu ja mitä pitää muuttaa. Se nyt selvisi että kierroksia, kaasua tms. haluan vähän lisää jotta se reagoi vasemman tikun ylös- alas liikkeeseen hieman nopeammin. 16T pinjoni on tulossa, joten kun sen saa nykyisen 14T:n tilalle niin taas menee kaikki asetukset uusiksi.

Perää en hirveesti käyttänyt kun pyrin leijuttelemaan perä itseen päin. Se pysyi siinä sen verran hyvin etten oikein tiedä onko hidas vai nopea. Nyt oli eka kerta kun pystyin edes auttavasti ymmärtämään ja hahmottamaan että mullahan on kaksi tikkua operoitavana kaiken aikaa. Miten se voikin olla simulla niin eri juttu.

Tältä se näytti edellisellä kerralla. Tänään oli jo ihan eri meininki, tuli oikein hyvä fiilis kun vertas tähän. Tuosta näkee hyvin miten en uskalla ottaa sitä hallintaan. Tässä puuskat 9m/s mutta ei selittäne ihan kaikkea  :-[


Tilasin tuohon Nine Eagles Solo:on myös puuttuvan osan. Nyt pitää vielä keksiä miten sais ladattua sen akut järkevästi. Adapteria ei ole HK:n laturiin, HK Eco Eight. Ei tunnut oikein järkevältä ostaa paristoja ja ladata ohjaimesta. Pitääkö virittää. Kai tuo osaa 1S akkuja ladata.
« Viimeksi muokattu: 01 Toukokuu, 2012, 22:40:51 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #30 : 01 Toukokuu, 2012, 22:39:26 »
Startti on häijympi ja kopteri istahtaa selvästi kun moottori starttaa, soft startti ei ole enää niin siisti. Negatiiviset kulmat painaa kopteria selvästi tiukasti maata vasten. Ei kuitenkaan pyöräytä kopteria kovin pahasti vieläkään.
Pikkasen kuulostaa siltä, että oikeasti ei ole soft starttia jos repii lähdössä. Tossa voi lähteä hampaita jos paska säkä käy. Paljos sulla olikaan normi-modessa lapakulmat? Tosin nuo harjoitusjalakset antaa varmaan periksi aika helposti, joten ei siitä tarvi huolestua.

Mites se käyttäytyy jos arvo on liian pieni. Lähteekö kääntymään tuulen mukana.
Pienellä gainilla ei perä pysy paikoillaan. Hyvin se tuossa videossa ainaki pysyi paikoillaan, eikä pahasti ees vispannu. Apujalakset aiheuttaa tärinää koska ovat roottorin ilmavirrassa. Vaikuttaako gainiin tms, niin selviää sitten kun otat ne pois  :)

-Nyt on kolme kertaa yritetty ottaa akuista puolet kapasiteetista, joko seuraavalla kerralla voi alkaa hakemaan sitä 80%.
Ei muutaku timeriin isompaa arvoa  ;) En tosin ole kyllä aikaisemmin törmännyt tällaiseen 50% sisäänajosääntöön, onko tästä jossain juttua?

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #31 : 02 Toukokuu, 2012, 06:25:25 »

Ei muutaku timeriin isompaa arvoa  ;) En tosin ole kyllä aikaisemmin törmännyt tällaiseen 50% sisäänajosääntöön, onko tästä jossain juttua?

Itekin tätä pohdin ja jossain foorumilla siihen törmäsin, juttua ei hirveesti ole, mutta ajattelin niin ettei siitä vissiin suurta haittaa ole jos varmuuden vuoksi tekee noin. Pistetään lisää aikaa.

Nyt kun lueskelin uudelleen niin väärinhän kaasukäyrää olen taas rukannut. Eli olen normimoodilla leijutellut, idlleä en ole vielä testannut. Pitää ottaa kopteri pyödälle ja mittailla varmuuden vuoksi nuo idllen lapakulmat vielä kertaalleen. Mun mielestä kumpaankin tilaan on laitettu aika tavalla manuaalin mukaiset lapakulmakäyrät. Autorotaatiosta tässä vaiheessa ei tarvi edes haaveilla, joten holdille ei ole tehty muuta kuin kaasu säädetty niin että moottori ei varmasti pyöri.

Tuossa videolla perä nykii vähemmän, eilen lentäessä oli enemmän väpätystä. Säädellään ja rukataan. Ei se oikeastaan mun lentoa vieläkään haitannut, sen verran pientä oli, mutta olishan se hienoa saada tosi timmiin säätöön. Varsinkin kun siinä pitäis olla hyvä peräservo ja gyro.

Nyt kun aloin vähän päästä sinuiksi tuon kanssa, alkaa kova laskeutumisen opettelu että pääsen noista palloista eroon. Fiilis oli jo paljon varmempi eilen ja lento näytti ja tuntui paljon vakaammalta kuin tuossa videossa. (onkohan nämä niitä viimeisiä kuuluisia fiiliksiä ennen kuin rysähtää kunnolla)  Jopa puoli akullista hallinnassa yhtä soittoa. Vielä vähän treeniä ja uskallan lennättää kävelymatkan päässä kotoa. Nyt on vielä pitänyt ajaa autolla tuonne paikalle, siellä kun on yli  sata metriä tilaa joka suuntaan.

Ihan näinä päivinä pitäis saapua tilaus, siinä on isompi pinjoni. sen jälkeen pitäis alkaa olla kierrokset kohdallaan.

Tuo nopari voi olla mitä vaan, se on taattua HK-laatua halvalla eli 80 A Red Brick. Meneeköhän se ohjelmointitilaan itekseen kun kaasu vedetään alas. Ainakin se soittelee epävireistä jenkkaa välillä. Joku muukin tällä foorumilla oli tapellut noiden kanssa ja vaihtanut sitten parempaan.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #32 : 02 Toukokuu, 2012, 08:16:04 »
Nyt kun lueskelin uudelleen niin väärinhän kaasukäyrää olen taas rukannut. Eli olen normimoodilla leijutellut, idlleä en ole vielä testannut.
Normi-mode kyllä riittää tässä vaiheessa, ei kannata alkaa sitä idleä kannata vielä opetteluun sotkea. Holdiin yleensä laitetaan samat lapakulmat kuin idleen (esim -11 - +11), jolloin kopun voi ottaa holdilla alas. Onnistuu myös normi-modesta, kunhan positiiviset lapakulmat ovat samat.

Nyt kun aloin vähän päästä sinuiksi tuon kanssa, alkaa kova laskeutumisen opettelu että pääsen noista palloista eroon.
Ne vakiolandarit on aika kapeat ja aika moni on vaihtanut ne esim trex 600:n landareihin. HK:lta saa halvalla (skid + pipe). Peräevän voi kans vaihtaa pidempään ja jämäkämpään.

Tuo nopari voi olla mitä vaan, se on taattua HK-laatua halvalla eli 80 A Red Brick. Meneeköhän se ohjelmointitilaan itekseen kun kaasu vedetään alas. Ainakin se soittelee epävireistä jenkkaa välillä. Joku muukin tällä foorumilla oli tapellut noiden kanssa ja vaihtanut sitten parempaan.
Halpa ja hyvä on harvoin samoissa kuorissa  ;)  Mutta onhan sulla toi heli-versio? Ilmeisesti sitä soft starttia voi tuolta Brake-kohdasta säätää, mutta ohjeessa on paha fiba ton heli-version kans, niin eipä tuosta sitte tiedä mitenpäin tuossa asetukset menee. Kokeilemallahan se selviää.  :)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #33 : 02 Toukokuu, 2012, 09:28:58 »
Tuosta normi moden kaasu ja lapa käyrästä tuli vielä mieleen semmonen, että ite tykkään käyttää kaasu 0 - 85 - 85 -85 - 85 käyrää ja lapakulmat sitten hain sopiviksi eli taitaa olla jotain tyyliin 40 - 45 - 55 - 70 - 85 tai jotain vastaavaa, mutta ideana kuitenki että normi modellaki kierrokset leijunnassa pysyy vakiona ja lapakulmakäyrä on vähän loivempi ku idle mikä periaatteessaa mahdollistaa tarkemman korkeuden säätelyn. Peräki tykkää pysyä paremmin paikallaan ku on kierroksia enemmän. Mutta se kannattaa huomioida että löytyy myös miinuskulmia normimodella että kopu tulee tuulessakin alas. Leijuu mukavan tarkasti kun kierrokset pysyy ja lapakulmat pelkästään muuttuu, mutta ei ole väärä tapa tuo sinun nouseva kaasukäyräkään. Ihan mistä tykkää/mihin tottuu.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #34 : 02 Toukokuu, 2012, 19:02:05 »
Halpa ja hyvä on harvoin samoissa kuorissa  ;)  Mutta onhan sulla toi heli-versio? Ilmeisesti sitä soft starttia voi tuolta Brake-kohdasta säätää, mutta ohjeessa on paha fiba ton heli-version kans, niin eipä tuosta sitte tiedä mitenpäin tuossa asetukset menee. Kokeilemallahan se selviää.  :)
Jep, yleensähän joutuu ostamaan kaksi jos haluaa halvan ja hyvän. Tuo tuli sen paketin mukana. Siitä olikin jo puhetta että se on eka päivityskohde tuohon kopuun, varsinkin jos se ei ala toimia kuten kuuluu. heliversio se kuitenkin. Kyllä siinä jokin softi on, ainakin Pekka oli sitä mieltä. Nyt vaan on tuo toka pykälä niin korkealla että se antaa rajumman startin. Kun toka oli pienempi, se lähti kohtuullisen nätisti. Tosi kuitenkin on että tuossa kopussa on vielä paljon säädettävää. Monta juttua on, jota en osaa edes tässä vaiheessa vielä kaivata.

Löysin nopariin toisen ohjeen netistä, en nyt muista mistä, mutta printtasin sen. Se on pikkasen erilainen. Kieliopillisesti aivan eri planeelta teksti yms. Siinä vois olla asiat oikeinkin. Mukana tulluthan vaikutti siltä, että sen on japanilainen kääntänyt kiinasta englanniksi hollannin kautta osaamatta mitään niistä kielistä kunnolla. Counter clockwise oli mm. anti-clockwise.  ;D

ps. ne pienet ruuvit tuli perille tänään. Pidetään tallessa jos vaikka menee uudelleen jostain hukkaan tai tarpeen vaatiessa pistetään kierrätykseen jolle kulle tarvitsevalle.

pps. Emännän tiputtama kajari pysyi sittenkin ehjänä. Vähän piti tinailla uusia liitinterminaaleja mutta nyt soi taas. Kesti kovaakin luukutusta normaaliin tapaan eli mitään rungon vääntymää tai kartion repeämää ei liene tullut bassoelementtiin. Tällä kertaa selvittiin kuuden euron laskulla, onneksi.
« Viimeksi muokattu: 02 Toukokuu, 2012, 19:06:34 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #35 : 02 Toukokuu, 2012, 23:11:45 »
Kyllä siinä jokin softi on, ainakin Pekka oli sitä mieltä. Nyt vaan on tuo toka pykälä niin korkealla että se antaa rajumman startin. Kun toka oli pienempi, se lähti kohtuullisen nätisti.
Onnistuu se tuollaki jos edes jotain softia on. Nostat kaasua juuri vain sen verran että lähtee lavat pyörimään ja annat sen kiihdyttää pari sekuntia (tai minkä aikaa se nyt kiihdyttääki). Siitä rauhallisesti nostat tikkua kohti puoliväliä. Tämä on manuaalinen soft start ja saa juuri niin hitaan kuin haluaa ;)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #36 : 02 Toukokuu, 2012, 23:28:48 »
Pitää nyt joku päivä ottaa ja kokeilla noita kaikkia mahdollisia piipityksiä. Nyt olen käynty lentämässä joka päivä. Katsotaan mitä sieltä löytyy jos olen edes vähän ymmärtänyt manuaalia. Pitää säätää siitä nyt kaikki lentotilat yms. kuntoon, nyt alkaa nälkä kasvaa syödessä ja itseluottamus taitaa olla siinä pisteessä että kohta kolisee. Pari nättiä laskuakin sain tehtyä eli kai noista apurattaista voi kohta luopua. Nyt pitää vielä opetella tuomaan tuo takaisin, jotta pystyn tekemään laskeutumisen niin lähellä että näen koko vehkeen kunnolla. Olen joutunut koko ajan treenaamaan aika kovassa tuulessa, keskituulin noin 3 - 4 m/s ja puuskat noin 9 m/s.

Pudotin gainia gyrosta ja parani. Taas meni kolme akullista ja kopu on edelleen ehjä.

Laiska se vehe on, kokeilin tänään ekan kerran työntää vasemman tikun täysin ylös ja se lähtee kuin lehmä makuulta. Se tuntui jo tälläkin kokemuksella laiskalta. Samalla tuntuu että kierrokset kyykkää aavistuksen. Akut on 30 - 40 C turnigyt ja kapasiteettia 2450 mAh. Huomenna vois tulla pari hammasta isompi pinjoni, mutta tuo kierrosten kyykkääminen vähän huolettaa. Onko se nopari valmis siiman päähän ja pari kierrosta vauhti voimalla ja irti siimasta.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #37 : 02 Toukokuu, 2012, 23:32:08 »
Hyvä että harrastus on lähteny kivasti käyntiin! Isompaa pinionia se huutaa selvästi! Onneksi tossa gauissa pystyy säätämään hyvin välyksiä ja oikea löytyy varmasti! Kyllä toi 425 poistuu ihan huolella kun on kunnon välitykset!

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #38 : 03 Toukokuu, 2012, 06:12:43 »
Hyvä että harrastus on lähteny kivasti käyntiin! Isompaa pinionia se huutaa selvästi! Onneksi tossa gauissa pystyy säätämään hyvin välyksiä ja oikea löytyy varmasti! Kyllä toi 425 poistuu ihan huolella kun on kunnon välitykset!
Niin olen nähnyt että lähtee. Tänään tai huomenna pitäis pinjonin saapua.

Joo, ja olen koko ajan tyytyväisempi että hankin tuollaisen vehkeen. Eka kokeilu oli sellainen että ajattelin hankkineeni nyt aivan liian vaikean lelun, mutta nyt tämä alkaa olla jo hauskaa. Riittävän isona se näyttää kestävän tuultakin varsin hyvin, eilen oli taas puuskissa 9m/s.

Se on nyt roikkunut balttia rallaa tunnin ilmassa ja lentokokemukseen nähden vahingot ovat olleet minimalistisia. Kuitenkin joka kerta tuntuu että käsittely paranee ja pystyy tekemään aina jotain uutta. Eka akku on aina tosi epävarma ja siinä tulee kumipallomaisia laskeutumisia, mutta kolmannella akulla se tuli jo siihen mihin halusin ja varsin nätisti. Toistaiseksi näilläkin säädöillä kone pystyy täysillä siihen mihin mun taidot riittää.

Tässä samalla kun leijuttelu taito paranee, pystyn menemään vähän ahtaampaan paikkaan eli kodin viereeen. Ei tarvi autolla lähteä joten lentotuntejakin vois tulla vielä enemmän.

Nyt kun tulis siihen soloon vielä osa niin pääsis silläkin leikkimään. Laturin vissiin osaa ladata sen akut, pitää vaan keksiä siihen sopiva adapteri.
« Viimeksi muokattu: 03 Toukokuu, 2012, 06:19:16 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #39 : 03 Toukokuu, 2012, 09:26:08 »
Varo ettet sitte talon seinään tai ränniin torppaa. Et olis tällä foorumilla ensimmäinen.  ;D

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #40 : 03 Toukokuu, 2012, 11:12:12 »
Varo ettet sitte talon seinään tai ränniin torppaa. Et olis tällä foorumilla ensimmäinen.  ;D
Voiko sitä opettaa kuin koiraa, käy näyttämässä ränniä että ei tänne... ;)

Pekka kannusti eilenkin kovasti "nyt on niin korkealla että menee varmsti rikki jos tipahtaa, älä vaan siitä tiputa, ota alemmas." Pekka tais pelätä mun kopun puolesta enemmän kuin ite. Alkaa vissiin olla itseluottamus siinä pisteessä että kohta rytisee. Osapussi on jo matkalla...

Tosin kyllä se kannusti että musta vielä lentäjä tulee, ei niin huonolta näyttänyt, kunhan vaan treenaa.
« Viimeksi muokattu: 03 Toukokuu, 2012, 11:22:18 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #41 : 03 Toukokuu, 2012, 11:35:49 »
Mene reilusti isolle alueelle lentään. Sitten jos/kun jotain sattuu, niin ei hajoa jonkun auto/talo/ränni/koira/vaimo..
Futaba T8FG Super

Poissa Iceheart

  • Pro torppari
  • ****
  • Rc-Kopterit Ry #0189
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #42 : 03 Toukokuu, 2012, 13:29:25 »
Varo ettet sitte talon seinään tai ränniin torppaa. Et olis tällä foorumilla ensimmäinen.  ;D
Tunnustan kuuluvani tuohon kategoriaan, itsellä eka kopteri kolisi pitkin autotallin ovea ja jälki olikin sitten sen näköistä ;D

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #43 : 03 Toukokuu, 2012, 20:22:03 »
Mene reilusti isolle alueelle lentään. Sitten jos/kun jotain sattuu, niin ei hajoa jonkun auto/talo/ränni/koira/vaimo..
Ehkä tuo on hyvä neuvo loppupeleissä joka kannattaa ottaa tosissaan Muutkin ohjeet ja neuvot ovat ollee ihan järkeviä joten taidan suosiolla uskoa tämänkin ennen kuin kolahtaa. Varsinkin tällä kokemuksella ja taidolla. Onhan tuo kuitenkin jo jonkin kokoinen ja tehoinen värkki.

Tänään saapui lelulaatikoita kolmesta paikkaa. Nyt on varaosaa vähän joka lähtöön eli pitäis saada uudelleen lentoon kun tuon torppaa. On peräputkea, pääratasta, pääakseleita, linkkejä, perätuet, landarit yms. ja Pekan varastosta lisää jos ei itellä ole. Sillä on lavat, pitimet yms.

Uusi pinjoni tuli myös, nyt on 14 vaihdettu 16 hampaiseen. Nyt pitäis alkaa nupin pyöriä halutuilla kierroksilla. (ei ole puulapoja) Samalla rasvailin silikonispraylla vähän liikkuvia osia. Perä varsinkin tuntui vähän kanittavan eilen ja nyt se tuntui liikkuvan paljon herkemmin rasvauksen jälkeen.

Mankan asetuksia vähän säädetty eli periaatteessa tehty lentotilat normille, holdille ja idllelle. Eli seuraava lento menee taas täysin randomilla, ei hajuakaan miten tuo tulee käyttäytymään. Huomenna testaamaan, sittenhän se selviää. Perusajatuksena yritin normimodea vetää taas vähän rauhallisemmaksi ja kompensoida isomman pinjonin tuomaa lisänostetta. Loivensin siis kaasukäyrää takaisin rauhallisemmaksi. Idlleen pistin suoran, 80% käyrän.

Eli nyt pitäis olla iskussa huomista varten.  ;D

Lisäksi tuli vielä Soloonkin uusi akseli rikkinäisen tilalle. Kohta pääsee kissoja härnäämään...
« Viimeksi muokattu: 03 Toukokuu, 2012, 20:23:55 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #44 : 04 Toukokuu, 2012, 20:46:41 »
Rohkea rotan syö, tai sitten korjaa kopterin. meikäläinen korjaa...

Tuli sitten eka torppi. Tikku virhe, keula piti ottaa ylös niin työnsin tikusta ja sitten se hyppikin komeasti siihen saamarin ainoaan rapaiseen kohtaan koko hehtaarin alueella. Ok, yritin liikaa mutta eihän rallia voiteta jos siellä pelätään... ;D Taas nousi propsit niitä kohtaan, jotka näitä osaa käsitellä.

-päälavat
-stabbarin tanko
-peräputki
-seesaw
-pääakseli
-lavan pitimet (molemmat)

Varastosta taitaa löytyä suoraan kaikki muu paitsi tuo seesaw, eli jotain puuttui ettei saa osia tilaamatta kasaan. ..kele.

Eniten tässä vitutti että koko kopu on ravassa, olis voinut osua siihen puhtaaseen asfalttiin. Nyt menee rapaa pyyhkiessä. Muuten homma lähinnä nauratti, on tätä odotettukin.

Vaihdoin sen pinjonin ja lähteehän se, näköjään käsistä. ;D oli vastetta kaasuun ihan eri tavalla. Idlle uppia ei ehditty  edes testaamaan kun leikki loppui jo minuutin kohdalla. Jos ei ala kopterin särkeminen pelottaa niin näitä tulee jatkossa lisää ja paljon, tai sitten täytyy tapahtua oppimista rajusti.

Tarkoitus oli tällä kertaa opetella tuomaan kopu takaisin kun se on vähän kauempana, rauhallisesti mutta nenä edellä sekä opetella laskeutumista. Jos pääsis siihen että noista apurattaista pääsis eroon. Se sitten ajautui tilanteeseen että piti tuoda sitä täysin kohtisuoraan itseä päin. Orientaatio sekos, tikku virhe. Sen sai vähän korjattua mutta kun heti perään tuli toinen niin sitten kolisi. Simussa tuo toimii hienosti, mutta ei näköjään oikean kanssa. Olis ollut kävellen haettavissa mutta kyllähän minä...

Jees, paska mäihä, mutta tätä vissiin sattuu eli leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Osia tilaukseen (toivotaan että pekalla olis tämä ja sais heti lentokuntoon) kopu kasaan ja uudestaan yrittämään.

Mutta kuten zxiicci totesi
Hyvä että harrastus on lähteny kivasti käyntiin! Isompaa pinionia se huutaa selvästi! Onneksi tossa gauissa pystyy säätämään hyvin välyksiä ja oikea löytyy varmasti! Kyllä toi 425 poistuu ihan huolella kun on kunnon välitykset!
Tuntui ihan eri vehkeeltä. Tässä suhteessa kaivoin verta nenästä, kopu tuntui ihan helvetin äkäiseltä, mutta piti silti alkaa opettelemaan uutta hommaa totuttelematta ensin täysin perusleijuttelulla perä itseen päin. Se kun alkoi jo sujua (ennen pinjonin vaihtoa). Se nousi hyvin, kääntyili hyvin joka suuntaan yms. Olis silti voinut ainakin ekan akun totutella. Ja paskat, Heti kokeilemaan...  ;D

Mites nuo lavanpitimien systeemit kasataan. Kiristelin sitä varovasti ja kääntelin aina välillä. Jossain vaiheessa alkoi tuntua pykäliä laakereissa. Tässä vaiheessa oli kiristänyt todella nätisti eli pelkästään sillä kuusiokolokärjellä, siinä ei ollut kädensijaa kiinni. Tuleeko tämä oikeasti noin löysälle. Tämä osahan oli valmiiksi kasattuna paketissa ja nyt kun aukaisin sen, se oli tosi hyvällä lukitteella kiinni.
« Viimeksi muokattu: 04 Toukokuu, 2012, 21:02:57 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #45 : 04 Toukokuu, 2012, 21:41:01 »
Doh, joskushan se kopsahtaa. Ei muutaku uudet osat tilaukseen&paikoilleen ja takaisin ilmaan. Asenne on ainakin kohdillaan  ;)

Mites nuo lavanpitimien systeemit kasataan. Kiristelin sitä varovasti ja kääntelin aina välillä. Jossain vaiheessa alkoi tuntua pykäliä laakereissa. Tässä vaiheessa oli kiristänyt todella nätisti eli pelkästään sillä kuusiokolokärjellä, siinä ei ollut kädensijaa kiinni. Tuleeko tämä oikeasti noin löysälle. Tämä osahan oli valmiiksi kasattuna paketissa ja nyt kun aukaisin sen, se oli tosi hyvällä lukitteella kiinni.
Leparin ruuvit laitetaan kunnolla kiinni eli pohjaan asti, ei se sillä pelkällä lukitteella pysy.

Koska molemmat lavanpitimet meni, niin kannattaa tarkistaa:
- lepatusakselin suoruus peilin päällä, parempi ois pistää joka tapauksessa vaihtoon
- lavanpitimien laakerit on luultavasti pykälillä, voit testata irrallaan jokaisen pyörittämällä esim sopivan ruuvarin nokassa. Ei saa tuntua yhtään pykällystä tai kuulua rahinaa. Veikkaan, että entiset.

Varastosta taitaa löytyä suoraan kaikki muu paitsi tuo seesaw, eli jotain puuttui ettei saa osia tilaamatta kasaan.
On se Murphy sitten pirullinen mies..  ::)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #46 : 04 Toukokuu, 2012, 21:59:20 »
Doh, joskushan se kopsahtaa. Ei muutaku uudet osat tilaukseen&paikoilleen ja takaisin ilmaan. Asenne on ainakin kohdillaan  ;)
Leparin ruuvit laitetaan kunnolla kiinni eli pohjaan asti, ei se sillä pelkällä lukitteella pysy.

Koska molemmat lavanpitimet meni, niin kannattaa tarkistaa:
- lepatusakselin suoruus peilin päällä, parempi ois pistää joka tapauksessa vaihtoon
- lavanpitimien laakerit on luultavasti pykälillä, voit testata irrallaan jokaisen pyörittämällä esim sopivan ruuvarin nokassa. Ei saa tuntua yhtään pykällystä tai kuulua rahinaa. Veikkaan, että entiset.
On se Murphy sitten pirullinen mies..  ::)
Nyt pitää vähän näköjään ottaa selvää jutuista. Jos tuo on se lepatusakseli niin sitten laakerit on ihan paskana. Ne tökkii heti kun vähän kiristää, lujaa en edes yrittänyt kiristää. Akselia en edes tajunnut tarkistaa. Jos kiristän niitä lavanpitimissä olevia kuusiokoloruuveja (Kiristävät niitä vastakkain) niin tulee ihan helvetin isot pykälät. Jurisee ja pykältää oikein kunnolla.


Jees, nyt se sentään kopsahti ihan rehellisesti yrittäessä eikä säästellessä. Siitä olen tyytyväinen. Tohtorin juttua kun luin niin tässä mennään ihan pintakaasulla vasta.  :)
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #47 : 04 Toukokuu, 2012, 22:07:49 »
Jos tuo on se lepatusakseli niin sitten laakerit on ihan paskana. Ne tökkii heti kun vähän kiristää, lujaa en edes yrittänyt kiristää. Akselia en edes tajunnut tarkistaa. Jos kiristän niitä lavanpitimissä olevia kuusiokoloruuveja (Kiristävät niitä vastakkain) niin tulee ihan helvetin isot pykälät. Jurisee ja pykältää oikein kunnolla.
Lepatusakseli (spindle shaft) on juuri se joka pitää lavanpitimet toisissaan kiinni. Kuvauksesta päätellen laakerit ovat särki ja aivan varmasti akselikin on vino. Kannattaa vaihtaa varmuuden vuoksi ettei sitten sen takia ala puistamaan. Sitä suoruutta on nimittäin aika vaikea tarkistaa.. Painelaakerit eivät yleensä mene rikki, joten niitä ei tarvitse vaihtaa. Mutta kannattaa puhdistaa ne ja laittaa uudet paksut rasvat sinne. Myös nupin keskiö kannattaa tarkistaa ettei ole halki ja myös niiden lepatuskumien kunto.

Poissa nik-92

  • Seniori torppari
  • *****
  • #LajinHelppousViehättää
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #48 : 04 Toukokuu, 2012, 22:09:16 »
Torppeja sattuu. Kysy vaikka tonilta  ;D

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #49 : 04 Toukokuu, 2012, 22:34:24 »
Torppeja sattuu. Kysy vaikka tonilta  ;D
Joo, katselin kuvat. Tonihan oli hyvin suuresti myötävaikuttamassa meikäläisen kopun hankintaan. Tätä ei voi pistää valitettavasti Tonin piikkiin.  :P

ok, otetaas koko systeemi huomenna auki uudelleen ja katsotaan mitä tapahtui tuolla osastolla. Nyt juon muutaman kaljan ja katselen samalla jääkiekkoa. En edes pistänyt lukitetta kun se ei mun mielestä toiminut kunnolla.

Seuraavalla kerralla kostan tuolle enkä päästä sitä tuolla tavalla hyökkäämään maahan. Lensihän se 12 akullista, landanarit meni, mutta lento jatkui. Nyt katkes 7 leveää nippusidettä, jolla nuo apurattaat oli landareissa kiinni. Kuinka helvetisti siinä on voimaa jotta ne katkeaa. Harmi kun emäntä ei saanut tuota videolle, olis ollut mukava nähdä jälkeen päin vastaako oma mielikuva yhtään tapahtunutta.

Mutta hyvä fiilis edelleen (muutaman kaljan jälkeen) lähinnä tuosta rohkeasta yrittämisestä. Pieleen meni tällä kertaa, mutta se mitä yritin, on pakko oppia.  Harmi vain että tuota seesaw:a ei ole mun ja pekan varastossa, muuten tuo olis lentänyt huomenna. Nyt se sitten lisätään sinne. Oli tarkoitus päästä kunnolla lentämään viikonloppuna. Tuntui juuri että nyt päästiin vauhtiin. Pääasia ettei se mennyt täysin paskaksi ja osia saa äkkiä. Nuo löytyy helposti suomesta eikä tarvi odotella kahta viikkoa osien saapumista.

Mitäs rasvaa tai vaseliinia noihin kannattaa laittaa. Löytyykö sopiva suoraan thehelistoresta tai trexshopista, mitä se on nimeltään.

Ens viikolla lennetään taas, nyt on aikaa kasata tuo solo (jos siitä sais vähän lohtua, mutta ei siinä voi olla samaa fiilistä). Tai sitten vois päristellä mopolla pari tankillista. Tosin Ouluun luvattiin lumisadetta eli lähdenkö ostamaan sukset vai lumikengät.  ;) Eipä sillä, Koteli tulvii kunnolla, vois käydä kumilautalla tutkimassa tilannetta ja kipata sen stopparissa. Uiminen on mukaavaa ilman kuivapukua (Ja sitä mulla ei ole)

Mutta edelleen tuntuu että on ne saamari janttereita, jotka näitä osaavat oikeasti käskeä. Ihan yksinkertainen juttu ja heti meni pieleen.

Pitää vissiin hommata toinen ettei yhden torppaaminen estä automaattisesti lentämistä. Millähän sen perustelis emännälle.
« Viimeksi muokattu: 04 Toukokuu, 2012, 22:47:51 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
45 Vastauksia
20178 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2008, 20:17:14
kirjoittanut Penara
14 Vastauksia
7975 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2008, 21:29:01
kirjoittanut Jyri
1 Vastauksia
3085 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2009, 13:08:46
kirjoittanut 1m4s0_
2 Vastauksia
3548 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 13:00:13
kirjoittanut Vispilä
148 Vastauksia
74058 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2014, 18:40:43
kirjoittanut JuhoV