Kirjoittaja Aihe: JuhoV:n kopteri(t)  (Luettu 204057 kertaa)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #475 : 27 Maaliskuu, 2014, 22:25:18 »
Lauantaina tulee tasan vuosi X:n ensilennosta mulla. Ei ollenkaan paha, en ole torpannut sitä kertaakaan tikkuvirheestä. Alku oli vähän hankalaa, en tahtonut saada siitä oikein otetta ja hölmönä lensin vielä niin että joka toinen akku räksällä, joka toinen äksällä. Eihän siitä mitään tullut kun olin juuri samaan aikaa vielä muuttanut myös räksän fbl-kopteriksi. Siinä meni puoli vuotta melkein harakoille tuntumaa hakiessa. Onneksi räksä sitten hajosi syksyn leirillä ja sen jälkeen on alkanut tapahtumaan oikeita asioita.

Alku ei siis ollut ollenkaan autuaaksi tekevä fbl-purkin kanssa vaan se vaati opettelua ja totuttelua. Toki sen jälkeen kun pääsi vauhtiin, se tuntuu oikealta ratkailulta, mutta kieltämättä mieli tekis kokeilla vaikka Gauin Hurricanea tankolaitteena. Sais vähän verestellä muistoja ja kokeilla miltä se nyt tuntuu kun on vertailukohtaa brainiin.

Syysleiristä on mennyt aikaa ihan kohtuullisesti, korjasin kopterin kaksi kertaa sen jälkeen ja torppasin sen käytännössä saman tien. Viimeistä en edes muista koska se meni ruttuun, mutta lujaa se osui. Vielä tänään kun korjasin sitä, löytyi vääntynyt moottoripukki. Pinjoni oli pari milliä irti päärattaasta kun pistin uuden paikoilleen. Siirtelin kohdalleen vinoohan se jää, ei mahda mitään, mutta tärinätesti on nyt suoritettu. Kaikki muut oli kiinni paitsi päälavat, myös perälavat oli paikoillaan. Tuomio on hyvä eli swash ei kallistele eikä tee mitään ylimääräistä liikettä millään kierrosalueella.

Tälle viikolle ei ehdi enää kumpaakaan torppaamaan, joten X säilyy ilman tikkuvirheestä tullutta torppia vuoden. Aikaisempaa historiaa katsoessa ei ihan heti uskois enkä olis kovin isosta summasta löynyt vetoa tuon puolesta. Yritystä on kuitenkin ollut, siitäkään ei voi syyttää, sillä lennetään edelleen aika lähellä rajaa, mutta ehkä nyt on löytynyt se hyvä raja. Nyt uskaltaa lentää, kokeilla uusia juttuja, mutta sentään välttää suurimpiä hölmöilyjä. Paljon opin ennen äksää, mutta paljon on myös vuodessa opittu sen kanssa.

Trex sai venytys kitin eli nyt on 350 pitkät radixsit ja dominatorin peräputki. Toivotaan että siitä tulee nyt uudelleen mieluinen. Jos ei tule, niin kohta löytyy myynnistä. Odotan että se lentäisi vähän samaan tapaan kuin X5 eli olisi kevyen tuntoinen ilmassa, pieni disc load.

Vielä pitää tarkistaa lapaura, päälapojen lapakulmat ja perälapojen liikealueet. Perälavat bindaa nyt, mutta tänään ei jaksanut enää alkaa pelleilemään.
« Viimeksi muokattu: 28 Maaliskuu, 2014, 14:14:13 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #476 : 27 Maaliskuu, 2014, 23:15:25 »
Minä taas tykkään 450,480 ja 600. 450 ja 480 voi lentää vaikka takapihalla minun taitojen mukaan. 600 on jo aika iso. Ehkä 10 vuoden päästä mennään 3D olkkarissa 600  ;D tai sitten ei. Et o juhov käyny täälläpäin. Kohta sulaa Torne älvi.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #477 : 02 Huhtikuu, 2014, 19:28:05 »
Nyt trex teki sitten vihdoin ja viimein taas ensilentonsa torpin jälkeen. Onhan tuosta aikaa jo reilusti, tuli heti vuoden vaihteessa tonttiin ja odotellut motivaatiota siitä lähtien.

Jotain raksutusta se pitää, ääni ei ole ihan terve, mutta lentoon se ei näytä vaikuttavan mitenkään eikä swash kallistele eikä mene killiin. Kopteri ei myöskää sheikkaa startissa eikä lennossa joten raksuttakoon, tuskin se ehjänä kuitenkaan kovin kauaa kestää.

Tämä on nyt siis venytetty Radixsin 350 lavoilla ja Dominatorin peräputkella, perällä on edgen lavat ja moottorina Hyperionin 3S motti.

Se vanha robottimaisuus on edelleen tallella, en muuttanut tietysti ensilennolle setuppia mihinkään. Se lentää kuin rautakanki, on äärimmäisen lukitun ja vakaan tuntoinen, mutta silti vaste tikkuun on tosi terävä kun vaan tökkää sopivasti. Tuo terävyys on sitä mitä haluankin, se tuntuu hyvältä, mutta tuo robottimaisuus ei. Ero on tässä suhteessä X-vitoseen valtava. Tuota pitää nyt alkaa säätämään.

Sinällään asetukset on aika hyvät, mutta perää pitää saada vähän nopeammaksi. Se pitää hyvin eikä vägää yhtään, testailin muutamalla kovavauhtisella peruuttamalla tehdyllä kasilla. Tuulta oli sen verran että varmasti tuli selväksi että se toimii. Itse asiassa täytyy ehkä säätää vielä äksän perää, tässä toimii aavistuksen paremmin.

325 mittaisilla lavoilla Hyperionissa on piisannut voimaa ja vääntöä mahtavasti. Nyt tuli kuitenkin selväksi että enemmän yritetään ottaa irti. Ei se nytkään tehoton ole, mutta samanlaista ei ole enää tarjolla. Missään nimessä se ei kuitenkaan ole pahasti alitehoinen ja moottori tuntuisi riittävän. Tik tokit onnistuu edelleen hienosti, mutta isot, laajat ja vauhdikkaat silmukat ja kaarrokset saa kierrokset laskemaan selvästi aikaisempaa enemmän. Ei kuitenkaan tarvi alkaa heti ainakaan moottoria vaihtamaan.

Lentotuntuma nyt on vielä vähän arvoitus, hyvin se hyppää maasta ja tuntuu ehkä entistä kevyemmältä, ei ehkä vieläkään niin kevyeltä kuin X-5 mutta tässä voi nyt tuo robottimaisuus tehdä oman tepposensa. Pitää lennellä sillä nyt ainakin vähän aikaa ennen kuin tehdään päätöstä myynnistä tai pitämisestä. Hukkuuhan se tosi helposti, jotenkin X näkyy paremmin vaikka sitä lentää suhteessa kauempana. Tuo menee jotenkin liian helposti liian kauas, lujaahan se kulkee edelleen.

Selvisi se nyt sentään ensimmäiset 4 akkua ehjänä, autorotaatioitakin piti kokeilla useampaan otteeseen. Holdilla kun ottaa alas, riittää inertiaa ja nostetta huomattavasti pidempään kuin alkuperäisillä lavoilla. Ei se nyt ainakaan huonopaan suuntaan mennyt.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Wilikki

  • TLR-Tiimipelotti
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Espoon Ilmailukenttä, RC-Kopterit Ry #169, SIL
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #478 : 02 Huhtikuu, 2014, 19:37:57 »
Eli kun omani saan rikki niin pitempää putkea ja lapoja...

Mitä meinaat robottimaisuudella?

- #Telakalla SUPER Minipruutus - Mini PRÔTOS - 500 PRÔTOS - HENSELEIT TDR - LOGO 600SE - #Telakalla SAB Fireball -
Romut:  Skyartec Wasp X3V (RIP), Walkera Genius CP v2 Exät: T-Rex 450 Pro  DFC stretch 3GX, Gaui X7 Formula, SAB Goblin G700, SAB Black Thunder 700, Prôtos Evoluzione 770, Prôtos 380

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #479 : 02 Huhtikuu, 2014, 19:44:32 »
En oikein osaa sitä selittää tarkemmin, mutta kun vertaa äksään, tuo on jotenkin kuin juna. Se tuntuu jäykältä huonossa mielessä, ei sellaiselta joustamattomalta kopterin rungolta. Samalla se on kankea ja lentää jotenkin kuin kiskoilla. Nuo on varmaan monen mielestä toivottavia ominausuuksia ja itse asiassa ne kuulostaakin siltä että juuri noinhan hyvin säädetyn kopterin pitäisikin käyttäytyä. Se tuo kuitenkin lentämiseen raskautta ja tuntuu kuin kaikki pitäisi repiä irti. Ikään kuin kopteri olisi raskas ilmassa. Uskoisin että saan tuon säädettyä kuitenkin haluamaani suuntaan, Brainissa riittää säätöjä kun vaan keksii mitä pitää muuttaa, ideoita on jo.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #480 : 05 Huhtikuu, 2014, 19:16:01 »
Nyt on räksällä lennetty 8 akullista venytettynä. Muutin hieman asetuksia ja parempi siitä tuli. Cyclic kulmia vähensin reilusti eli reilusta kymmenestä asteesta tiputin kahdeksaan, perään lisäsin hieman pironopeutta ja agilityä myös lisää 10 pinnaa, 85 ->95.

Nuo tuntui tepsivän ja kopterin käytös meni selvästi haluttuun suuntaan. Nyt se alkoi tuntua kevyeltä ja irtonaiselta lentää. Kokeilin myös 100 pinnaa agilityä, mutta se alkoi mennä jo yli, päädyin 95 pinnaan. Tehoa on kohtuullisesti mutta kyllä venytys tuntuu, tuolla pärjää mutta ehkä 6S setup ei olisi pahaksi. Lentoaika lyheni myös aavistuksen, näyttäis että neljä minuuttia kestää vetää ja akut on aika tyhjät.

Eli kokonaisuutena tuo alkaa taas tuntua kopterilta, muutokset ovat tuoneet siihen haluttua keveyden fiilistä ja tiiliskivituntuma alkaa olla tiessään. Käytös on muuttunut äksän suuntaan joten sanoisin että mikäli tykkää pienestä disk loadista ja haluaa lentää sen tyyppisellä kopterilla niin tuo muutos kannattaa tehdä. Torppikulut nousee muutaman euron eli ei vaikuta mopon ohjaukseen tuon taivaallista, senkin puolesta tuo kannattaa. Piroflippi pyörähtää ihan eri tavalla kuin äksällä, tuon kanssa tuli vähän yllätyksiä kun se pyörähti huomattavasti odotettua nopeammin. Lentofiilis vaan oli taas pelottavan rauhallinen, se ei lupaile hyvää kopterin ehjänä pysymiselle. Sen verran matalalla pulssilla tuota uskalsi kokeilla ja pyöritellä. Etenkin kun tuntuma ei ole mikään paras mahdollinen tuohon tällä hetkellä.

Näkyvyyteen tuo ei juuri vaikuta, kopan koko ei kasva mihinkään, perä putki pidentyy hieman ja mittasuhteet kopterissa muuttuu, se näyttää entistä hassummalta. Pidempi putki ei kuitenkaan paranna näkyvyyttä merkittävästi. X-vitosta kun on tottunut katsomaan niin kirpultahan tuo taivaalla näyttää. Hyvin helposti se menee niin kauas etten enää näe asentoa ja pitää vaistolla lentää se takaisin, ainakin tänään näytti toimivan kun jäi ehjäksi.

kyllä se nyt vielä toistaiseksi jää hyllyyn, katsotaan nyt miten sen kanssa innostuu. Paremmalta se tuntuu kuin koskaan aikaisemmin, se lupaa hyvää mutta ei se äksälle pistä kampoihin missään suhteessa. kyllä tämä sellaiseksi lelukopteriksi jää. Lentoja tuli kuitenkin logiin tänään lisää ja nyt se näyttää vähän yli 250 lentoa ja lentoaika 1015 minuuttia. On tuokin lentänyt.

Samalla huomasin tänään että jos ottaa pelkästään tuon mukaan, sen lataus käy käteävästi äksän akuista. Mulla oli sopiva adapteri jo valmiina eli auton akkuun tehty rosvoliitin menee suoraan äksän akkuun. Tuota kun vähän haarukoi montako kertaa uskaltaa ladata yhdestä 4400 mAh 6S akusta 2200 mAh 3S akun niin lentoaikaa pisaa ja on näppärä varavirtalähde mukana. Tosin eipä tuon kanssa tarvi autoa käynnissä pitää eli sieltäkin on helppo nyysiä virtaa tarpeen vaatiessa. Käytännössä kuitenkin marginaalinen juttu, X5 on selkeä ykköskopteri ja se saa jatkossakin pääasiallisen huomion. Etenkin kun latauskalusto on ajan tasalla, sen vuoksi ei tarvi kyttäillä akkujen kanssa vaan voi vetää äksällä niin paljon kuin sielu sietää.
« Viimeksi muokattu: 05 Huhtikuu, 2014, 19:20:06 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #481 : 05 Huhtikuu, 2014, 19:33:28 »
Hyvä että säädöt alkaa löytyä  :) Eikös kuitenkin ole niin että pienellä lennetään lähellä ja isolla voi ottaa sitten enemmän etäisyyttä jos siltä tuntuu? Mun mielipide on että mitä erilaisempia laitteita on sen parempi. Nyt on multi myös fleetissä ja onhan sitäkin hauska lennättää   :) 
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #482 : 05 Huhtikuu, 2014, 19:37:53 »
Jotenkin tuntuu että mun näkökyky ei riitä tuon kanssa ja taas riittävän lähellä alkaa kuolema pelottaa. Tuntuu että liian lähellä joutuu lentämään jotta sen näkee kunnolla, mennään tuossa suhteessa mukavuusalueelta ulos. Toivotaan että tämä on nyt pelkästään taas oppimiskysymys eli enemän lentoja ja tuon oppii näkemään, toivottavasti. Antaa se siinä mielessä taas lisää oppimiseen että tuon kanssa on pakko oppia luottamaan että se tulee aioitussa asennossa takaisin kun vaan antaa mennä ja käännös pitää pystyä tekemään ns. sokkona. Tuon oppiminen kunnolla on kuitenkin iso juttu ja tuo valtavasti varmuutta lentämiseen.

Kenttäakku, vähän keveämpi kuin auton akku mukana kannettavaksi.
« Viimeksi muokattu: 05 Huhtikuu, 2014, 19:45:01 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #483 : 05 Huhtikuu, 2014, 22:42:41 »
Jotenkin tuntuu että mun näkökyky ei riitä tuon kanssa ja taas riittävän lähellä alkaa kuolema pelottaa. Tuntuu että liian lähellä joutuu lentämään jotta sen näkee kunnolla, mennään tuossa suhteessa mukavuusalueelta ulos. Toivotaan että tämä on nyt pelkästään taas oppimiskysymys eli enemän lentoja ja tuon oppii näkemään, toivottavasti. Antaa se siinä mielessä taas lisää oppimiseen että tuon kanssa on pakko oppia luottamaan että se tulee aioitussa asennossa takaisin kun vaan antaa mennä ja käännös pitää pystyä tekemään ns. sokkona. Tuon oppiminen kunnolla on kuitenkin iso juttu ja tuo valtavasti varmuutta lentämiseen.

Kenttäakku, vähän keveämpi kuin auton akku mukana kannettavaksi.

No ei sitä 450+ pitkää tartte niin lähellä vetää et kuolema koittaa  ;) Lisää lennätystä vaan! Nyt toi 450+ tuntuu samalta kun mcpx BL viime kesänä  ;) Häkkinen näytti tänään miten menee kun oikeesti tiimaa alla  :)
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #484 : 12 Huhtikuu, 2014, 18:31:45 »
Taas 9 akullista äksällä, trex pääsi mukaan mutta ei lentänyt yhtään akkua. En edes ladannut siihen akkuja kotona vaan ajattelin kentällä ladata jos inspis iskee. Ei iskenyt kun tuo isompi vaan on jotenkin tällä hetkellä mahtava lennettävä.

Sain myös kokeiltua riittääkö kolme akkua jotta voi yksin lentää non-stoppina. Riittäähän se ainakin tuolla kopterilla kun lentoaika on pitkä, yli 5 minuuttia. Käytän tuota viittä minuuttia, joten akkuihin ei mene yleensä edes 3000 mAh:ta. Tuohon riittää että lataa 3C virralla ja balansoituna myös. Eka akku piippaa täyttä kun kolmatta on lentämässä. Kiporikin potkii edelleen kuten kuuluukin, toisella nykäisyllä käyntiin eikä ylimääräisiä ääniä kuulu ja kierrokset pysyy siinä missä pitää.

Taas pari uutta juttua uskalsin kokeilla oikealla, ujoa mutta vähän kuitenkin. Koko ajan tuntuu pientä edistymistä tapahtuvan ja inverttiperuuttelu alkoi jo tuntua leppoisalta parhaimmillaan. Myös parhaat funnelit onnistuin tänään tekemään, kolme kierrosta peräkkäin hallittuna ja tietoisella ohjaamisella. Tuo on vielä tosi pitkässä kuusessa ennen kuin siitä tulee rutiinijuttu, mutta sekin vähän eteen päin.

Pari kertaa nousi pulssi aika kovaksi, lähti pahasti lapasesta ja oli tulla pään päälle, korkeuttakin oli niin vähän että tuntui tulevan melkein silmille. Omaa hölmöyttä kun pyörittelin turhan lähellä. Pari muuta kertaa oli sitten turvallisen matkan päässä. Rajoja kolkutellaan näköjään vähän joka lentokerralla. Tuon äksän kanssa on nyt mahtava fiilis, sitä uskaltaa oikeasti lentää eikä torppikammo vaivaa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #485 : 26 Huhtikuu, 2014, 20:44:49 »
Läheltä ei lasketa, paitsi kuulemma Kälviällä. Näin mulle kertoi eräs alun perin Kokkolalainen.

Eka tikkuvirheestä tehty  kopterin kaato ja "torppi" äksällä. Tosin en tuota nyt oikein torpiksi laske kun meni vaan landarit rikki. Nekin löytyi hyllystä ja X5 on taas lentokunnossa. Eli autorotaation päätteeksi tuli pieni nirvanaan vaipuminen. Jotenkin jäi ajatus kesken, kopteri rotatoi hienosti, parin metrin korkeudella oli kierroksia nupissa vaikka kuinka. Onnistuin kuitenkin nostamaan tuon ylös pariin, kolmeen metriin ja tajusin vasta siinä mitä tapahtui. Eipä siinä ole tehtväissä enää paljoa kun huomaa vasemman tikun olevan yläreunassa ja kopterin vajoavan. Jotain hölmöilyä, kopteri pomppasi ylös asfaltilta ja tuli takaisin, toisen puolen landarin kaaret poikki. Pieni raapaisu lavan kärkeen, ei muuta.

Trexsillä loppupäivä eli latasin äksän akuista räksän akkuja jottei tarvi purkaa laturilla. Ihan käsittämätöntä sähellystä, ei hyvältä näyttänyt vaikka oli rento fiilis suurimman osan aikaa. Heti ekalla akulla rpm. sensori kadottaa signaalin matalilla kierroksilla kun kopterilla tehdään matalalla jotain vekkulia. Asfaltin pintaa raapien sain käännettyä oikein päin, nousemaan pariin metriin, mutta kun ei vastaa tikkuun oletetusti, holdi päälle. Nätti lasku ja ehjänä alas. Tajusin aika nopasti missä vika oli, eihän niitä kentällä korjata, joten Iddle 2 päälle loppupäiväksi, käytännössä siis flätti 100 kaasu ja toimi taas, sai akut tyhjäksi.

Pari uutta juttua taas simusta oikeaan eli piroflippi puolipirolla ja siitä sujuvaa lentoa uudessa orientaatiossa, nope. Ei jatkunut sujuvasti mutta pääsin tuosta kuitenkin perä edellä inverttiin ja pystyin jatkamaan. Muistan tuon liikkeen viime vuoden leirilta kun Sandu teki sen ja se oli tosi vekkulin näköinen. En vaan millään käsittänyt mitä se teki mutta yllättävältä se näytti. Keksin sen jossain vaiheessa ja nyt uskalsin yrittää samaa. Joka akullisella siis useampi orientaation menetys, torppeja lähellä, mutta fiilis että nyt lennetään, sitä varten nämä on.

Edelleen räksällä kauempana lennettäessä orientaatio hukkuu tosi helposti, lähempänä jos tulee tikkuvirhe, se on ehti silmillä. Kummastakin tuli tänään kokemusta.

Huomiseksi edelleen kaksi lentävää, ei paha kuitenkaan. Tuollaisia "torppeja" ottaa ilomielin.  ;D

Autorotaatioita ei suinkaan lopetettu tuon jälkeen, siitä se treeni vasta alkoikin eli joka akullinen päätettiin rotaatioon.

Listääs tänne tuo mun lento talteen pääsiäiseltä. Kolmen minuutin kohdalla on käydä kylmät.  :o

« Viimeksi muokattu: 27 Huhtikuu, 2014, 14:19:26 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #486 : 01 Toukokuu, 2014, 20:02:01 »
Eipä ollut muita Ahmosuolla. Web-kameran mukaan lennokkimiehiä oli aikaisemmin päivällä. Mahtava keli vaikka vähän kylmän puoleinen, siihen on jo talvella totuttu eli untsikka päälle ja lähetinpussi lämppäreineen mukaan. Tuultakaan ei ollut läheskään niin paljoa kuin ensin ajattelin, siis tosi hyvä lentokeli. Ensipettymyksestä kun toipui eli heti kun sain kamat kasaan, starttasi pienkone ja teki kolme läpäriä. Olin jo vaipumassa epätoivoon kun homma loppui siihen ja pääsin itse lentämään.

Pari uteliastakin kävi ihmettelemässä kopteria. Pappa oli puheista ja aikaviittauksista päätellen jo lähes 80 ja joskus aikoinaan lennokeita lennättänyt jonkin verran. Kovasti sitä kiinnosti kopterin mekaniikka ja ohjaus. Sen verran helikopteri oli tuttu vehe että hän tiesi miten se ohjautuu pääpiirteissään. Puisteli päätä ja ihmetteli miten voin pysyä ja ehtiä ajatella miten pitää tikkuja liikuttaa jotta se tekee haluttuja asioita. Samaa kyseli ja ihmetteli toinenkin ohikulkija. Tosin isoja työkoneita työkseen ajavana hahmotti hyvin äkkiä että oikeat liikeet vaan tietää, ei niitä ehdi ajatella. Hämmästyneitä olivat kun katselivat, nyt piti myös pokka etten yrittänyt esiintyä ja särkenyt laitteita.

Hyviä lentoja tuli monta ja vaikka välillä oli hyvinkin rautakanki arsessa fiilis kun opettelin uutta, silti tuntui aika rennolta suurimmaksi osaksi ajasta. Funneli tuntui vähän taas aukeavan, parhaimmillaan se lähti jo jotenkin kulkemaan kunnes alkoi väsyä ja taas se meni vanhaan malliin eli täysin hallitsemattomasti katolleen. Muutenkin soveltavaa lentoa oli tänään paljon ja sain linkattua vanhoja juttuja paremmaksi ja sujuvammaksi lennoksi. Hyvältä näyttää kesää ajatellen.  :)

"työpöydän" sai kokonaan omaan käyttöön, kyllä tuota rumua kertyy pienenkin kopterin kanssa. Gaatti on sivummalla.
« Viimeksi muokattu: 01 Toukokuu, 2014, 20:11:25 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #487 : 18 Toukokuu, 2014, 21:55:25 »
X-5 on taas korjattu ja viikonloppu lennetty särkemättä sitä. Helistoren varsin "ansiokkaan" toiminnan ansioista siinä on nyt Edgen fb-lavat. Yllättäen se lensi niillä ihan mukavasti, tosin viikonloppuna tuulta oli niin rajusti ettei oikein hyvää vertailutestiä saanut tehtyä. Mitään yllättävää ei paljastunut ja en jaksa tuon puljun kanssa enää sätää, lennetään noilla siihen asti kun ne kestää. Toivotaan että multikopterit.fi ottaa valikoimiinsa jonkin sopivan lavan niin ei tarvi enää Edgejä tilailla hätäpäissään helistorelta vaan sais hyvät lavat suomesta nopealla toimituksella.

En osaa sanoa oliko tämä nyt lapojen ongelma vai onko se kopteri tehnyt tuota aikaisemminkin. Muutamalla nopeusvedolla vastatuuleen kopteri pyrki nousemaan ylös ja sitä piti tikulla hieman pakottaa pitämään suuntansa. Servo tuskin antaa periksi, eli servoina on nupissa Futaba bls451 ja sitä ajetaan 6 voltin jännitteellä. Ei pitäisi kyykätä tämän kokoisessa kopterissa.

Muuten se toimi taas kuten kuuluu paitsi että nyt paljastui ettei vähemmän käytetyissä lentotiloissa eli kovilla kierroksilla lennettäessä ole perän gainit ollenkaan kohdallaan. Tajusin jossain vaiheessa että iddle2 tilassa (kovimmat kierrokset) perä on kuin kuminauha eikä oikein pidä kovassa puuskittaisessa tuulessa. Testailin ja lisäilin vähän gainia ja se jo näytti toimivan hyvin. Sitten testiä eli vastatuuleen lujaa sivuttain yms. toimii tai ainakin näytti toimivan. Funnelin yritys ja nyt oli torppi lähellä. Lujalla vauhdilla vastatuuleen perä antoi yhtä-äkkiä periksi ja menetin hetkeksi kokonaan orientaation. Kopteri tuli vielä melkein pään päälle, mutta onneksi korkeutta oli paljon. Pitää säätää uudelleen nuo gainit näköjään.

Pajalassa oli myös paikalla Goblin Speed. Sitä vedettiin reippailla jengoilla eli 2400, siis enemmän kuin mitä mulla on äksän pienimmät kierrokset enkä ole mitenkään erityisesti hakenut mitään low rpm. kiekkoja. Kyseisellä kaverilla on myös ollut X-5 aikaisemmin ja siinä jutellessa innostuin sitten että kokeillaanpa miten se alkais toimia kun vedetään isommilla kiekoilla. Nyt alkais taas nousta hinku päivittää tuon originaali motti Skorpparin HK - III 4025 1100kv moottoriin. Nyt en saa kierroksia niin ylös kuin haluaisin, ei paljoa puutu muuta vähän.

Loppujen lopuksi hyvä viikonloppu ja taas sai vähän uusia ideoita, kopterit säilyi ehjänä yms. Tänään alkoi olla taas jo sama lentofiilis kuin ennen torppia, apina lähti aika äkkiä olkapäältä.

Tässäpä kuva Speedistä ja sen omistajasta.
« Viimeksi muokattu: 19 Toukokuu, 2014, 19:17:59 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #488 : 24 Toukokuu, 2014, 22:42:54 »
Nyt pääsi vähän paremmissa olosuhteissa testaamaan ja nyt kävi selväksi ettei kopteri toimi fb lavoilla jos se on säädetty fbl lavoille. Lujaa vastatuuleen kopteri kiipeää välillä tosi yllättäen. Muutaman kerran se pääsi yllättämään ihan totaalisesti vetämällä pystyyn ihan kunnolla. Pich pumpissa se vatkasi kuin käärme elevator suunnassa. Luottamus lentämiseen on tänään kyllä hyvin lähellä nollaa, olisko uus koppa pistänyt jännittämään. Pistetään siihen nyt sitten fbl lavat ja katsotaan muuttuuko käytös. Perä vaatii vielä näköjään kovaa säätämistä. Sain sen pettämään monta kertaa kun oikein yritin. Hassua ettei se anna peruuttaessa periksi, mutta funnelit ja kovaa sivuttain saa sen pettämään aika helposti. Miten ihmeessä olen pärjännyt tuollaisella perällä, gainia on nostettu jo 15 pinnaa eikä vieläkään ole hyvä. On tainnut jäädä säätö kesken kun viime kesänä vaihdoin peräservon.


Testasin myös tänään 550 sx logoa (kai se oli se) ja nyt oli ekan kerran sellainen kaverin kopterin testi että tuntui tosi hienolta. Tehoa tuntui olevan ihan älyttömästi, v-barin säädöt oli hyvin lähellä sitä mitä haluan kopterin käytökseltä. Jopa outo mankka meni niin että jo alle minuutin tuli kopteriin mahtava luottamus. Uskomatonta mutta se oli tämän päivän paras lento rentouden puolesta. Ei sillä mitään älytöntä yritetty, mutta lensin kuitenkin ihan ok setin.

Tuossa oli sitä mahtavaa terävyyttä halutessa, 1/4 osan käännökset akseleiden ympäri lähti ja pysähtyi aivan uskomattoman hienosti. Todella terävä ja tarkka, tuollaiseen suuntaan lähdetään nyt äksää säätämään. Kuitenkin tuossa oli hienosti tuntumaa eikä se haukannut missään nimessä vaan teki sen mitä käskettiin. Sillä oli tosi helppo annostella haluamansa rolli- ja flippinopeus. Hieno kopteri ja hyvissä säädöissä kaiken kaikkiaan. Tämä oli taas niitä kokeiluja, jotka avasi uusia ajatuksia ja vaatimuksia jälleen kerran. Keskitikulla se ollut niin tarkan tuntoinen kuin omani, mutta kokonaisuutta se ei missään nimessä pilannut.

Äksä ei todellakaan ole nyt säädöissään, vaihdetaan lavat ja toivotaan että alkaa haluttuja asioita tapahtua.

Pari kuvaa, kunto on nyt mint joka suhteessa. Kopteri ja onnellinen omistaja.
« Viimeksi muokattu: 24 Toukokuu, 2014, 22:51:07 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Petteri V.

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • Kelkkareitit.fi
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #489 : 25 Toukokuu, 2014, 00:25:13 »
Testasin myös tänään 550 sx logoa (kai se oli se) ja nyt oli ekan kerran sellainen kaverin kopterin testi että tuntui tosi hienolta. Tehoa tuntui olevan ihan älyttömästi, v-barin säädöt oli hyvin lähellä sitä mitä haluan kopterin käytökseltä. Jopa outo mankka meni niin että jo alle minuutin tuli kopteriin mahtava luottamus. Uskomatonta mutta se oli tämän päivän paras lento rentouden puolesta. Ei sillä mitään älytöntä yritetty, mutta lensin kuitenkin ihan ok setin.

Tuossa oli sitä mahtavaa terävyyttä halutessa, 1/4 osan käännökset akseleiden ympäri lähti ja pysähtyi aivan uskomattoman hienosti. Todella terävä ja tarkka, tuollaiseen suuntaan lähdetään nyt äksää säätämään. Kuitenkin tuossa oli hienosti tuntumaa eikä se haukannut missään nimessä vaan teki sen mitä käskettiin. Sillä oli tosi helppo annostella haluamansa rolli- ja flippinopeus. Hieno kopteri ja hyvissä säädöissä kaiken kaikkiaan. Tämä oli taas niitä kokeiluja, jotka avasi uusia ajatuksia ja vaatimuksia jälleen kerran. Keskitikulla se ollut niin tarkan tuntoinen kuin omani, mutta kokonaisuutta se ei missään nimessä pilannut.

Katselin tuossa Vbarin asetuksia ja pisti silmään että nupissa näkyi olevan 15% expoa. Pitääpä ensi kerrralla kokeilla miten tuo vaikuttaa, tosin voi olla että mulle tuo expo on vain hyvä asia.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #490 : 25 Toukokuu, 2014, 00:30:32 »
Siltä se vähän tuntuikin, mulla on expoa omassa 5 tai 7 prosenttia ja tuntui että huomasin tuon expon. Ei se siitä mahdotonta tehnyt ollenkaan, pystyin kyllä elämään sen kanssa, mutta se teki siitä epätarkan oloisen keskitikulla. Tuohan on pelkästään tottumiskysymys, itse en tykkää kovin suuresta exposta mutta ei se mun mielestä tee siitä hyvää eikä huonoa, se vaan on ja jos se tuntuu itsestä hyvältä, niin silloin se on hyvä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #491 : 25 Toukokuu, 2014, 10:19:43 »
v-barin säädöt oli hyvin lähellä sitä mitä haluan kopterin käytökseltä
Oisko nyt kuitenki helpompi vaihtaa vbar ku että yrittää säätää brainista vbaria?  ;)  Voin sosialisoida sen sun brainin..  :P

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #492 : 25 Toukokuu, 2014, 11:30:39 »
Oisko nyt kuitenki helpompi vaihtaa vbar ku että yrittää säätää brainista vbaria?  ;)  Voin sosialisoida sen sun brainin..  :P
Periaatteessa varmaan olis helpompi, mutta jästipää ei anna periksi. Mulla on edelleen muutama juttu kokeilematta tuosta purkista. Läppäri kentälle ja uskoisin että se vielä löytyy. Varsinainen tuntuma tuossa brainissa on hyvä. Se on tarkka ja vakaa sekä sietää hyvin tärinää.

Eli nyt on mennyt eteen päin kun olen testannut Xenin protosta ja ja tätä logoa. Ei ole huonoa sanottavaa v-barista.

Brainin logissa on nyt vähän yli 40 tuntia lentoa.  ;)
« Viimeksi muokattu: 25 Toukokuu, 2014, 12:17:50 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #493 : 31 Toukokuu, 2014, 14:08:19 »
Pitkästä aikaa tuntui että treeni tuottaa tulosta. Nyt siirrettiin taas urakalla simulla opeteltuja asioita reaalimaaimaan. Käytännössä siis peruuttelua inverttinä ja sekoituksia niin että tuota yhdestellään muuhun lentoon myös. Ehkä tässä ei kuitenkaan ihan toivottomia tapauksia olla. Funnelinkin sain lähtemään väillä ihan kohtuudella. Noista tosin ei onnistu kuin yksi eli nokka ylös, sukset ulos ja sekin vain auttavasti ja hyvänä päivänä.

Eihän ole treenikertaa jolloin ei ole tulla romua, ainakaan jos yritetään tosissaan siirtää rajaa kauemmas. Pari kertaa oli todella lähellä ettei taas tarvi trex storelle pistää tilausta. Tämä oli sellainen pikakeikka kun ei ollut muita lähdössä. Otin vaan räksän mukaan ja yhden laturin ilman gaattia.

Vee73 oppien mukaan kokeilin minkälaisella paketilla homma onnistuis. Yksi laturi ja kolme akkua ei riittänyt jatkuvaan non stoppina lentämiseen. Välillä joutui odottelemaan. Tilallen tosin ei ole vielä ihan varma, jäi rinnakkainlatauslauta kotiin en saanut kerralla kahta tyhjää akkua lataukseen. Pitää kokeillaa uudelleen tuolla tavalla. Tosin sitten pitää ottaa myös jämäkämpi laturi mukaan. 208B ei anna enää 5C latausta kahteen 2200 mAh 3S akkuun. Teho ei varsinaisesti lopu kesken, mutta virranantokyky loppuu. Tuo laturi pystyy 20 amppeerin virtaan ja tarvi vielä pari ämpäriä lisää.

Käytännössä tuo vois riittää kuitenkin. Ei nytkään kauaa tarvinnut odotella, parhaimmillaan akku oli täynnä alle kymmenessä minuutissa kun latasin 5C latauksella fast charge ohjelmalla. Eli akku latinkiin, värkkäykset ja valmistelut toisen akun kanssa kopterin ääreessä, neljän minuutin lento ja akun irroittelu kopterista. Ei siinä montaa minuuttia tarvi odottaa. Tämä nyt oli sellainen fast and light kokeilu eli yhden kopterin taktiikalla ilman ylimääräisiä romuja kentälle. Mankkasalkkuun mahtuu yksi laturi, johdot ja räksän akut, toinen laturi ei mahdu mukaan samaan salkkuun. Siinä testin syy. Kokeillaan vielä sen rinnakkainlatauslaudan kanssa, uskoisin että tuo riittää.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #494 : 31 Toukokuu, 2014, 15:37:29 »
Omaan laturiin tilasin balanseripiuhaan osat ebaysta ja 6s liittimet tuplana päähän, niin saa 600:n akkuparin yhdessä portissa ladattua. 3S akut tarvii vielä isomman laudan
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #495 : 31 Toukokuu, 2014, 15:48:12 »
Omaan laturiin tilasin balanseripiuhaan osat ebaysta ja 6s liittimet tuplana päähän, niin saa 600:n akkuparin yhdessä portissa ladattua. 3S akut tarvii vielä isomman laudan
On mulla noita lautoja ja piuhoja, ne vaan oli kotona. Askartelin juuri kenttäkäyttöön kummallekin akulle sopivat johdot kaksinkappalein. Eli siis balanserijohdon jatko ja latauspiuha 3S ja 6S akuille ja molempia kaksi kappaletta. Helpompia ja mukavanpia kuljetella mukana kentälle kuin erillisiä lautoja. Mulla on tila vähän kortilla tuossa lataussalkussa. Pysyn siis kentällä lataamaan molempien akkuja molemmilla latureilla, kaksi latauksessa, kolmas kopterissa tyhjenemässä. Salkku on uudelleen teossa kunhan löydän (viitsin etsiä) sopivan aihion.

Joissain gensseissä on akun balanserijohdot niin lyhyitä ettei ne oikein järkevästi taivu noihin rinnakkainlatauslautoihi n. Etenkään kun on enemmän kerralla latauksessa. Tämän päivän kokeilun perusteella nuo johdot on selvästi enemmän mun makuun. Kentällähän mun ei oikeasti tarvi koskaan ladata akkuja rinnakkain, kaksi riittävän tehokasta laturia ja kolme akkua/kopteri pitää siitä huolen. Riittää maltillinen 3C lataus vaikka olisi yksinkin. Jos on kaverin kanssa, alkaa riittää jo vieläkäin pienemmät virrat.

Tarkoitus olis nyt tutkia riittääkö kaksi laturia, kaksi akkua ja 4C virta jatkuvaan lentämiseen. Ennen kaikkea samalla vähän haarukoida miten akut sitä kestää. Vee73:n testien perusteella varsin hyvin ja silloihan on hukkainvestointi ostaa repullista akkuja.

Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #496 : 02 Kesäkuu, 2014, 20:10:19 »
Tänään neljä ja puoli tuntia kentällä. En edes yrittänyt laskea paljonko tuli lentoja. Jompi kumpi laturi huusi lähes kaiken aikaa eli homma rullasi kolme ekaa tuntia niin että kahta ladattiin, yhtä tyhjennettiin, kentällä kun ei muita ollut.

Säätäminen on hanurista, mutta kun tuon X:n käytös ei enää olekkaan ollut haluttua, päätin että se vaan on tehtävä, ei auta muu. Säätäessä siis meni lähes koko päivä, ei tosin ihan hirveällä intensiteetillä, mutta kuitenkin niin että lensin lentotila kerrallaan asetuksia läpi ja testailin. Olihan siinä vaikka mitä säädettävää, perän gainit alkaa nyt olla kohdallaan, ainkin P gain, pitää vielä ehkä tutkia myös I ja D gainin vaikutusta. Nyt on vajaassa kuukaudessa nostettu lähes kaksinkertaiseksi eli ei se ihme ole ollut kun perä pettää. Vähän tuli väsy jotan tuo jäi vielä kesken. Ainakin se alkoi pitää funnelissa.

Myös elevator suunnan gaineja muuteltiin, nyt väheni taas potkut ja ravistukset tik tokeissa ja kopteri näyttää olevan enemmän yhtä puuta ilman niveliä. Se vaan näyttää jotenkin jämäkämmältä joka suhteessa.

Sitten haettiin terävyyttä lisää eli näyttää että alkaa löytyä sopiva FFF-gainin ja liikealueiden yhdistelmä. Puoli päivää kun lensi, alkoi tuntua taas tikkujen liikkeet omilta ja tuota uskalsi tykittää vähän lujempaakin. Kääntyy uskomattoman räväkästi, mutta edellen jäi jäljelle hyvä hallittavuus. Sitä pystyy lentämään samoilla asetuksilla sekä pehmeästi että räväkästi. Vielä kun otetaan lentotilat mukaan eli muut pysyy samoina, ainoastaan kierrokset nousee, sillä alkaa tehdä juuri niitä juttuja, jota haluan sen tekevän.

Yksi aste lisää kumpaankin päähän pichille näyttää tekevän paljon. Käytössä on siis kolme lentotilaa, joissa kaikki muuta asetukset on samat, ainoastaan kierrokset nousee. Iddle kolmoseen tulee sitten vielä lisää lapakulmia käyttöön. Muissa on +-12, tuossa on +-13 ja sekin tuntui. Se lähti paljon räväkämmin kuin iddle kakkosella, kulki jo kovaa, mutta ennen kaikkea nyt riitti pitovoima lavoissa, se myös kääntyy todella tiukasti ilman että kuuluu ylimääräistä vavahdusta tms.

Kuuluihan siihen tietysti se pakollinen "oho" osia myös. Pariin otteeseen olin jo aika varma että taas tulee romua, mutta ihmeen kaupalla se nousi ja sain hallintaan. Muutenkin piti väkisin puskea mukavuusalueelta ulos ja yrittää opetella inverttiperuutusta. Ei se parane muuten ja välillä tuntui jo kohtuu rennolta, väkisin ajoin pari akullista peräkkäin pelkästään tuota treenaten.

Kaiken kaikkiaan tuli taas fiilis ettei tuo kopteri eikä purkki tule rajoittamaan mun lentämistä eikä oppimista vielä pitkään aikaan.
« Viimeksi muokattu: 02 Kesäkuu, 2014, 20:44:45 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #497 : 05 Kesäkuu, 2014, 22:22:01 »
Juho veti trexiä vaikka vähän oli hampaita poikki päärattaasta. Ei näyttänyt paljon menoa haittaavan.


SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #498 : 05 Kesäkuu, 2014, 22:40:53 »
Juu, yllättävän hyvin toimi tuon lennon, toista sitten ei enää.  ;D

Pääratas löytyi hyllystä, huomenna kuntoon ja vaikka ei olis mulla ollutkaan, Oulusta olis löytynyt.

Vihdoin on taas lötynyt lentämisen ilo tuollakin, se alkaa tuntua taas hyvältä ja totella mukavasti tikkuja. Kummassakin on nyt samalla hehtaarilla liikeet, joten ei tunnu hirveän erilaiselta vaihtaa kopteria. 4 minuuttia menee tuollaista, akku on tyhjä mutta ei liian tyhjä, ihan ok lentoaika venytetylle 450 koperille, jossa on kohtuudella tehoa ja 3S setup.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #499 : 06 Kesäkuu, 2014, 11:48:23 »
Eipä se räksä lennäkkään ihan vähään aikaan. Nyt on isompi remontti edessä, moottorin laakerit on ihan finaalissa. Laakeri ei tuosta hyperionin motista irtoa sitten kirveelläkään. Nyt sitä on lämmitetty kolvilla, hakattu vaikka millä ja sisukset laakerista tuli ulos, ulommainen kehä istuu edelleen moottorissa ja sinne se taitaa jäädäkkin. Mulla loppuu keinot tuon kanssa. Ei sitä voi oikein hakata millään kun menee käämit tai ainakin lakat niistä.

Nyt pitää vähän miettiä mitä tuolle tekee. 3S moottori on vähän old school kun aletaan vaihtamaan, mutta toisaalta mulla on toimivat 3S akut. Venytettynä tuo tarvis tehoakin jonkin verran.

Trex storella olis hyperionia ja scorppionia, kummankaan kv ei satu oikein hyvin hehtaarille.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
45 Vastauksia
20128 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2008, 20:17:14
kirjoittanut Penara
14 Vastauksia
7945 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2008, 21:29:01
kirjoittanut Jyri
1 Vastauksia
3080 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2009, 13:08:46
kirjoittanut 1m4s0_
2 Vastauksia
3518 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 13:00:13
kirjoittanut Vispilä
148 Vastauksia
73876 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2014, 18:40:43
kirjoittanut JuhoV