Nyt on ekat lennot tehty äksällä uudella motilla. Ehjänä kotiin pääratasta lukuunottamatta. Siitä lähti hammas lähes saman tien, kolmannella akulla huomasin. Lentelin sillä vielä lähemmäs 10 akullista ja lopulta toinenkin hammas hävisi. Kaksi puuttuvaa hammasta ei vielä erityistä tehnyt, ääni vaan muuttui. Siinä vaiheessa sitten lopetin, mutta tuli testiajot tehtyä suunnitelman mukaan.
Nyt on vaihtoehtoina muutama tuolle voimansiirron ongelmalle. Pinjonin välys jäi silti liian suureksi, tehoa on liikaa punaiselle päärattaalle tai spool up on liian terävä lähtiessä. Veikkaan ensimmäistä ja viimeistä tai niiden yhdistelmää. Startti on nyt kovempi kuin entisellä motilla, pitää yrittää pehmentää sitä ja tutkia pinjonin välys vielä uudelleen. Kotihyllyssä odottaa vielä yksi rataas valmiina asennettavaksi.
Eihän se taas ihan lähtenyt liikkeelle kuten piti. Ei auttanut kuin turvautua kentän reunalta Xenin konsultaatioon. Kuten arvata saattaa, Pertti tiesi heti missä vika on ja suurin piirtein minuutin keskustelun jälkeen pääsin vikaan käsiksi, kiitokset taas kerran Pertille. Eli olin sotkenut brainista kaasun end pointit kun säätelin uutta mottia kuntoon. Alapäässä oli liikaa kaasua ja nopari ilmoitti ettei se tästä asiasta neuvottele vaan se on korjattava. Läppäri oli mukana ja säädön tiesinkin mistä se tehdään, viisi minuuttia ja saatiin kopteriin eloa. Tuostakin suurin osa meni läppärin spool upissa, ei ole niitä nopeimpia.
Mutta itse moottori oli sitten todella hieno ja vastasi sitä mitä odotin, jopa enemmän. Tehoa ja vääntöä on selvästi enemmän kuin alkuperäisessä, se oli selvää jo heti ekalla akulla. Kierrokset määrittelin goviin 2400, 2500 ja 2600 rmp. Ekat kolme testilentoa 4 minuuttia kohtuullisen tavallista pyörittämistä, jokaisella akulla kävin yhden kierrosaleen läpi. Yllätys oli suuri kun virtaa menikin jokaisella kierrosalueella suurin piirtein saman verran, noin 2600 mAh. Nopari oli selvästi kuumempi kahdella matalimmalla kierrosalueella. Viilein se oli kun lennettiin 2600 rpm.
Testasin myös 2700 ja moottori piti senkin kohtuudella, mutta govin head room ei enää riitä kunnolla tuohon, ei MrMelin laskurin eikä oman kokemuksen perusteella. Se vaatisi pykälää isomman pinjonin. Sen sijaan nopari alkoi olla taas tosi kuuma, siinä ei enää 4:30 jälkeen kestänyt pitää sormea loputtomasti. Kymmenkunta sekuntia meni, mutta se poltti jo aika ikävästi. Eli edes isommalla pinjonilla ei taida enää onnistua vaan nopari kuumenee liikaa kun amppeerit juoksee kilpaa. Lentoaika antais noilla akuilla tuonkin myöten.
Tehoa siis on ja lähtöjä kuten arvata saattaa. Govi toimi heti perusasetuksilla varsin hyvin ja moottori pitää kierrokset aivan eri tavalla kuin alkuperäinen. Ei sekään huono missään nimessä ole, mutta tämä on selvä up grade ja nyt on paukkua. Moottori jaksaa nyt oikeasti govin kanssa pitää 2600 rpm. ja sen tuntee lennossa. Kopterin tuntuma on entistä tarkempi, terävämpi ja lukitumpi eli säädöt on aika hyvät. Kulkua on jo enemmän kuin tarvii, mutta sitä voi onneksi annostella tikusta.
Lentoaika oli aikaisemmin pienillä kierroksilla rauhallisella pyörittelyllä jopa 6 minuuttia, keskimäärin mun lennolla olis voinut pitää 5:30 mutta tiputin sen jo viiteen minuuttin. En tarvi noin pitkää lentoaikaa. Nyt oli käytössä 4:30 ja se on mun makuun tosi hyvä, virtaa menee koko ajan suurin piirtein saman verran kierroksista riippumatta eli noin 3000 mAh. Sitä siis menee enemmän kuin aikaisemmin, mutta ei kovin paljoa. Rauhallista lilluttelua vois edelleen mennä 5 minuuttia, mutta tuohon olen tosi tyytyväinen.
Kaikkiaan siis ihan nappi juttu ja uskoisin ettei tuo nopari kärähdä mun lennoilla. Jos tarkoitus olis vetää täyttä apinarallia pitkin taivasta niin sitten ehkä aletaan olla jo rajoilla. Toivotaan nyt että tämä mun päätelmä on oikea ja viitsii laittaa kunnon lavat ja uuden kopan tuohon. Fiilis on nyt ehdoton