Kirjoittaja Aihe: JuhoV:n kopteri(t)  (Luettu 204060 kertaa)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
JuhoV:n kopteri(t)
« : 24 Huhtikuu, 2012, 23:05:12 »
Ensilento suoritettu Gaui 425:lla, ei tosin omasta toimimesta vaan sivusta katsojana. Jännitti vaikken ollut edes puikoissa. Otsikkoon jätin optimistisesti tilaa laajentaa kalustoa jos homma vaikka sattuisi lähtemään lapasesta.

Pekka testasi ja totesi että hieman vaatii säätöä vielä.

Eli perän kanssa oli jotain häikkää eikä gyrolle saatu kunnon asetuksia. Toinen oli muu yleinen epävakaus. HK:n paketti pitäis olla käsissä parissa päivässä ja se sisältää mm. swash-työkalun. Nyt se oli silmällä säädetty. HK:n noparikin oli ohjeineen aika vekkuli tapaus. Siitä ei nyt oikein saatu ihan 100% varmuutta eli säädöt voi edelleen olla pielessä. Kaasua se ei sentään lyönyt heti tappiin, soft start toimii ainakin kohtuudella.

Gyron ongelmaksi epäillään tiukalla olevaa johtoa, pitänee vissiin hieman siirtää vastaria ja saada lisää löysää johtoon.

Anyway, se härveli todistettavasti pysyy ilmassa ja tuli myös hallitusti alas, paketti on vielä uutta vastaavassa kunnossa.

Kunhan tuo viimeinen tilaus tulee niin saan apurattaat, akut, laturin yms. tilpehööriä niin pääsen itsekin kokeilemaan.
« Viimeksi muokattu: 24 Heinäkuu, 2014, 22:35:53 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #1 : 24 Huhtikuu, 2012, 23:45:16 »
Hieno homma että laite lensi ja on vielä ehjä! Onnitelut!
Oliko se noparin säätö vaikea? ;D

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #2 : 25 Huhtikuu, 2012, 08:17:04 »
Oliko se noparin säätö vaikea? ;D
Jos asian haluaa välttämättä muotoilla jotenkin eritavalla niin sanoisin että ei ehkä ihan suoraviivaista noilla ohjeilla. Täytyy tutkia lisää ja yrittää etsiä vinkkejä sen säätöön.

BTW, se kuusiokolosarja oli mahtavan tuntoinen niiden perinteisten jälkeen. Tuntui jo yhdellä rassauksella olevan hintansa arvoinen.
« Viimeksi muokattu: 25 Huhtikuu, 2012, 15:59:34 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #3 : 25 Huhtikuu, 2012, 18:59:30 »
Kohtuu pienellä vaivalla sain ainakin gyron johdon löysälle, toivotaan että siinä olis ollut vika perän suhteen. Pinjoniratas näytti siirtyneen, jäiköhän liian löysälle. En uskaltanut kiristää niitä kovin paljoa mutta liian vähän taitaa myös olla liian vähän. Lukitetta olin muistanut laittaa, sitä löytyi kummastakin.

14 hampainen pinjoni ja moottorin kv 1210, onkohan liian vähän kiekkoja nupissa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #4 : 25 Huhtikuu, 2012, 22:29:51 »
14 hampainen pinjoni ja moottorin kv 1210, onkohan liian vähän kiekkoja nupissa.
Kyl sieltä 2100rpm pitäs löytyä täydellä kaasulla, hiukan sais olla ehkäpä enemmän. Tommosella 2500rpm luvuilla alkaa 425:n jo liikkumaan, tosin pitää varmistaa että lavat pysyy mukana, lähinnä jos sattuu olemaan 425:t puulavat.

Kannattas ihan mitata ne kierrokset (esmes puhelimeen saa softan joka tekee ton nätisti), että sen motin kv on oikeasti tuo. Prikulleen samoissa kuorissa on nimittäin myös 1400kv versiota. Eikä niitä pysty kokeilematta erottamaan toisistaan. Jos nyt oikein muistin, että sulle tuli toi GM-504:n.

Kannattaa myös varmistaa, että throttle rangen ohjelmointi on tehty välille 0-100%.

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #5 : 26 Huhtikuu, 2012, 01:36:22 »
Kyl sieltä 2100rpm pitäs löytyä täydellä kaasulla, hiukan sais olla ehkäpä enemmän. Tommosella 2500rpm luvuilla alkaa 425:n jo liikkumaan, tosin pitää varmistaa että lavat pysyy mukana, lähinnä jos sattuu olemaan 425:t puulavat.

Kannattas ihan mitata ne kierrokset (esmes puhelimeen saa softan joka tekee ton nätisti), että sen motin kv on oikeasti tuo. Prikulleen samoissa kuorissa on nimittäin myös 1400kv versiota. Eikä niitä pysty kokeilematta erottamaan toisistaan. Jos nyt oikein muistin, että sulle tuli toi GM-504:n.

Kannattaa myös varmistaa, että throttle rangen ohjelmointi on tehty välille 0-100%.

Moottori on ihan scorpparin oma. Ei siis rebrand gaui.

Kyllä tossa saisi olla 15T tai jopa 16T pinioni kun laskeskelin. :)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #6 : 26 Huhtikuu, 2012, 06:03:53 »
Mun laskujen mukaan (edellyttää että muut rattaat on mitä muistelen) tuo pyörii noin 2200 rpm. eli olisko setup suunniteltu puulavoille valmiiksi ja sitä muokkaamalla sitten sais enemmän jengaa. Pitäänee vaihtaa se pinioni jossain välissä, näytti olevan tosi simppeli homma. Tosin ei se taida vielä olla mitenkään kriittinen juttu tässä vaiheessa. Eikös tuolla alkuun pääse ihan täysillä.

Jotkut halpislavat on tulossa hiilikuituisten lisäksi, mutta nekään ei ole puulavat joten kiekkoja pitäis kestää sen puolesta enemmän.

Noparille löysin paremman ja selkeämmän oloisen ohjeen. Katotaas jos sillä pääsis vähän pidemmälle. Muutama askarruttava kysymys on vielä säädöistä eli en ihan kaikkea ymmärrä mitä ne vaikuttaa. Kotona on lisää kysymyksiä, pistetään illalla esille.

Sellainen asteluku löytyi säädöistä eli 1 aste, 7 astetta + jokunen muutama vaihtoehto lisää ja nämä liittivät moottorin "poleen". Sen verran sain selville että mulla pitäisi olla 8 polen motti ja sille suositellaan 7 astetta. Mitä tämä asetus käytännössä tekee ja miten se vaikuttaa.

Siten oli jotain brake juttuja ja joku muu mutta niistä tarkempaa kysymystä kun saan paperit kouraan. En nyt muista ihan mitä piti kysyä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #7 : 26 Huhtikuu, 2012, 10:13:10 »
Moottori on ihan scorpparin oma. Ei siis rebrand gaui.
Eli siis HK-3026 1210kv? No silloin voi olettaa kv:n pitävän paikkansa.

Mun laskujen mukaan (edellyttää että muut rattaat on mitä muistelen) tuo pyörii noin 2200 rpm
50/19/61 on vakioratastus, joten tuosta tulee => 3.7V (eli keskimääräinen kennojännite kuormituksessa) * 6S * 1210kv * 14 / 50 * 19 / 61 = 2342rpm ja tuosta pitää vielä laskea tehohukka pois about 10% jolloin tulee 2100rpm. Kannattanee ostaa nuo isommat pinjonit ja testailla kunhan pääset sinuksi vehkeen kanssa.

Sellainen asteluku löytyi säädöistä eli 1 aste, 7 astetta + jokunen muutama vaihtoehto lisää ja nämä liittivät moottorin "poleen". Sen verran sain selville että mulla pitäisi olla 8 polen motti ja sille suositellaan 7 astetta. Mitä tämä asetus käytännössä tekee ja miten se vaikuttaa.
Kyseessä on moottorin ajoitus. Eli paljonko otetaan ennakkoa virran syötössä moottorille. Enemmän ennakkoa => enemmän tehoa. Tosin hyötysuhde laskee kun enemmän menee lämmöksi. Tuolle moottorille valmistaja sanoo 5 astetta ennakkoa, joten se 7 astetta on sopiva vaihtoehto.

Siten oli jotain brake juttuja
Ei jarrua
« Viimeksi muokattu: 26 Huhtikuu, 2012, 10:29:55 kirjoittanut Xen »

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #8 : 26 Huhtikuu, 2012, 16:00:06 »
Nyt pääsin noiden papereiden ääreen.

Moottori on juuri tuo scorpion HK-3026-1210, kv: 1210 RPM. Tuli peltipurkissa ja siinä on scorpionin tarroja mukana.

Mitä tuo vaikuttaa jos ajoitus on 1 aste vaikka suositellaan esim. 7 astetta. Ihan näin uteliaisuudesta kysyn.

Sitten löytyi tällaine joka menee yli ymmärryksen. Throttle settings ja vaihtoehtoina on seuraavat:
- automatically adapt to the throttle rang. (tämä on tehdas asetus)
- lower limit = 1,1ms, upper limit = 1,8ms
- HIgh acceleratioin (tehdas asetus)
- Low acceleration

Jarrut pois, tai ne onkin jo, mutta seuraava: Motor rotation direction and cut-off mode

- clockwise rotation (this option is the factory/default) käsitin että valmiiksi valittu ja voimassa jos ei muuteta mitään)
- Counter-clockwise rotation
- Soft protection (to limit the maximum output when reached to protection voltaage (this option is the factory/default)
- hard protection (to cut-off the power supply when reached to protectioin voltage)

Hassua on että nuo ovat saman valikon alla, kaipa ne voi valita olemaan päällä tai ei. Ikään kuin tässä olisi kaksi erillistä asiaa saman sub-optionin alla.

Moottorin pyörimissuuntaahan tuolla ekalla haetaan ja myötäpäivä on oikein. Mutta mitä nuo kaksi muuta tarkoittavat.

Sitten on vielä PWM asetukset.
- 8 kHz - for lower speed, fewer poles
- 16 kHz- suitable for most outer runner motor.

Näistä lienee 8 kHz oikea valinta.
« Viimeksi muokattu: 26 Huhtikuu, 2012, 16:04:42 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #9 : 26 Huhtikuu, 2012, 21:22:52 »
Jee, nyt olen tehnyt ensilennon kopterilla ihan ite  ;D Se on vielä ehjä, mutta ilman apujalaksia kuulemma ei enää olis. Tosin tämä taas päättyi tekniseen vikaan. Yksi niistä pienistä lukkoruuveista irtosi ja katosi kuin pieru saharaan. Sen jälkeen tietysti nuppi ei enää pyörinyt. Unohtui vissiin siitä lukite. Nyt pitää löytää uusi ruuvi.  ...tana, nyt lento loppuu yhteen, kaksi milliä pitkään osaan. Pääasia että kopteri on vielä ehjä ja se toimii paljon paremmin.

Edit: niitä lukkoruuveja onkin näköjään kaksi ja molemmat lähti tangentin suuntaan.

Liikkeitä piti rajoittaa reilusti, lapakulmia oli yli asteikon kumpaankin suuntaan ja muutenkin nuppia säädettiin lisää. Perää ei oikein päästy vielä kokeilemaan kunnolla. Parani mutta ei ole vielä ihan kohdallaan.

Miten voi jännittää aikuista miestä aivan älyttömästi. Tuntui että unohdin kokonaan mitä mistäkin tikusta tapahtuu, kopu vaan hiissasi asfaltilla vasemmalle enkä oikein saanut/osannut/ uskaltanut koskea mihinkään tehdäkseni asialle jotain. Pitää jatkaa aktiivista simuttelua näköjään.

Sain sen sentään loppujen lopuksi ilmaan ja sitten se nousi liian korkealle ja peruutteli, liiraili ja driftaili ympäriinsä ja alashan se piti ottaa ennen kuin osuu seinään tai karkaa kokonaan käsistä.
« Viimeksi muokattu: 26 Huhtikuu, 2012, 22:58:24 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #10 : 26 Huhtikuu, 2012, 21:48:00 »
Onnittelut ensilennnosta! Tuttu tunne, sen verran tuoreessa muistissa oma... Siitä se lähtee, simua vaan, ja myös oikealla kopulla tahkoamista, kyllä se pahin jännitys siitä hellittää. :)
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #11 : 26 Huhtikuu, 2012, 22:01:53 »
Sen verran tuosta tuli jännää että kyllä respectit tuollaisen ohjastajaa kohtaa kasvoi melkoisesti.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #12 : 26 Huhtikuu, 2012, 22:19:57 »
Sen verran mainitsen, että itse kun ekoja lennätyksiä tein, niin ei jännittänyt ollenkaan.... 8) !!!!!!!!!!
Mut ku ostin käytetyn TRex450:n ja asiantuntevan (SeppoMikaelin) säätöjen jälkeen, kun aloin lennättämään (leijuttamaan), nousi pulssi ihan mielettömästi ja parin leijutuksen jälkeen...torppi.... :)
Kopteri oli todella mukava leijuttaa, kun OLI SÄÄDÖISSÄ, mutta yritin itse liikaa..... ;)

EDIT: Anteeksi, mutta on "PAKKO" mainita Tohtori R, joka on "luonnon lahjakkuus", lennättämisen aloituksessa, sinnikkyydessä sekä oppi nopeasti, miten kopteria todella käsketään !
Muitakin on ollut ja tulee olemaan, mutta "heitin" vaan TODELLA vain yhden esimerkkihenkilön  8)
« Viimeksi muokattu: 26 Huhtikuu, 2012, 22:27:08 kirjoittanut Iski »
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #13 : 26 Huhtikuu, 2012, 22:55:49 »
Mitä tuo vaikuttaa jos ajoitus on 1 aste vaikka suositellaan esim. 7 astetta. Ihan näin uteliaisuudesta kysyn.
Toimii se silläki (ellei nopari päästä savuja ulos), mutta tehoton ja en tiedä saako tuolla modella edes max kiekkoja koneesta ulos. Älä kokeile :D

Sitten löytyi tällaine joka menee yli ymmärryksen. Throttle settings ja vaihtoehtoina on seuraavat:
- automatically adapt to the throttle rang. (tämä on tehdas asetus)
- lower limit = 1,1ms, upper limit = 1,8ms
- HIgh acceleratioin (tehdas asetus)
- Low acceleration
Uhum, tuosta "auto-adaptista" ei kyllä tiedä mitä sinne lopulta arpoo. Veikkaan, että se tsuumailee mitä arvoja tulee ja arpoo sitä sitten min-max. Jolloin 70% kaasukäyrä saattaaki olla sitte 100%. Mieluusti jos siellä on manual adjust, niin sillä asettaa min ja max arvot. Viitaisikohan tuo acceleration startin nopeuteen. Kauanko spool-upissa (eli moottori kiihdyttää haluttuun nopeuteen) meni? Yleensä jotain 2-10sec väliltä. Tosin vaikea mitata ellei ole flat-kaasukäyrää. Ei sillä muuten ole juuri väliä, paitsi liian nopea kiihdytys pyöräyttää kopun ympäri ja/tai rataspeikko syö hampaat.

Motor rotation direction and cut-off mode

- clockwise rotation (this option is the factory/default) käsitin että valmiiksi valittu ja voimassa jos ei muuteta mitään)
- Counter-clockwise rotation
- Soft protection (to limit the maximum output when reached to protection voltaage (this option is the factory/default)
- hard protection (to cut-off the power supply when reached to protectioin voltage)
Aivan oikein, moottorin pyörimissuunta. Ei ole kyllä oikeasti väliä kun jos pyörii väärään suuntaan, niin vaihtaa kahden moottorin johdon paikkaa keskenään. Protection on akun jännitteen seuranta ja kuinka alijännitteeseen reakoidaan. Hard = virta pois => kopu mätkähtää maahan  ::) Eli soft, mutta raja on yleensä jotain 3.0v/kenno jolloin akku on jo kyllä aika valmis. Jos meno hyytyy, niin kiireesti alas.

Sitten on vielä PWM asetukset.
- 8 kHz - for lower speed, fewer poles
- 16 kHz- suitable for most outer runner motor.

Näistä lienee 8 kHz oikea valinta.
8kHz on motin suositus, sillä kannattaa mennä. 16kHz:lla saa tarkempaa virransyöttöä motille, mutta seurauksena hukkaa FET:ien on/off kytkennässä ja enemmän radiohäiriötä.

Liikkeitä piti rajoittaa reilusti, lapakulmia oli yli asteikon kumpaankin suuntaan ja muutenkin nuppia säädettiin lisää.
11 astetta suuntaansa riittää, muuten on vaarana noilla nupin kierroksilla boom strike kun runttaat kulmat kaakkoon. Myös cyclic-kulmien määrä kannattaa tarkistaa ja laittaa expot mankasta kohdilleen.

Yksi niistä pienistä lukkoruuveista irtosi ja katosi kuin pieru saharaan. Sen jälkeen tietysti nuppi ei enää pyörinyt. Unohtui vissiin siitä lukite. Nyt pitää löytää uusi ruuvi.
Collarin lukitusruuvi vai joku muu? Onko sulla tai saatko näppärästi?

Ja onneksi olkoon ensilennosta!  8)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #14 : 26 Huhtikuu, 2012, 23:10:31 »

Collarin lukitusruuvi vai joku muu? Onko sulla tai saatko näppärästi?

Ja onneksi olkoon ensilennosta!  8)
En ole ihan termistä varma, mutta nämä pienet mustat ruuvit. http://www.trex-store.com/front-gear-p-2568.html

Pistin trex-shoppiin juuri kyselyä, Oulusta en osaa sanoa saako jostain. Ylimääräisiä ei ollut pusseissa. Jos pitää tilata niin tilaan sitten samalla isomman pinjonin. Halpis lavat on nyt kiinni, hiilarit säästössä. Linkkejä ja perälapoja on varalle. Työkalujakin jo jonkin verran, swashin säätötyökalu unohtui tilauksesta, mutta Pekalla oli se mukana joten saatiin sekin puoli kuntoon. (kuusiokoloavaimet, sellaiset suositellut, linkkipihdit, lapakulmamittari, eri kokoisia  pihtejä sekä linkin säätötyökalu)

Pekka opetti laitteen säätämistä ja koko systeemi käytiin läpi eli kopun fyysiset säädöt sekä mankan säädöt laitettiin kohdilleen. Pekka vielä koelensi laitetta sen verran että totesi sen nyt olevan rauhallinen.

Nyt on laturi ja virtaa joten voin tuota noparia värkätä loputtomasti kun odottelen mistä saan puuttuvat ruuvit. Saas nähdä mistä muualta lukite on unohtunut. Pitää tarkastaa ja aukaista, pistää lukitetta sellaisiin paikkoihin mitä vähänkään epäilen.

Pitää kuitenkin ajatella positiivisesti, en onnistunut rikkomaan sitä  ;D
« Viimeksi muokattu: 26 Huhtikuu, 2012, 23:16:14 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #15 : 26 Huhtikuu, 2012, 23:15:02 »
Kysele pekalta jos sillä olis ylimääräisiä. Mulla olisi ollut, mutta oon jo täällä etelässä.
Jos joudut tilaamaan ton osan niin täältä saa halvemmalla ja ilman posteja

http://thehelistore.com/index.php/204521-html.html

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #16 : 26 Huhtikuu, 2012, 23:29:37 »
En ole ihan termistä varma, mutta nämä pienet mustat ruuvit.
M3x3 pidätinruuvi on oikea nimi, samat löytyy myös pääakselin collarista (eli osa joka estää akselia heilumasta ylösalas).

odottelen mistä saan puuttuvat ruuvit.
Mulla on noita kymmenkunta, jokunen varmaan joutas hyvään tarkoitukseen. Laitanko postiin?  :D

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #17 : 27 Huhtikuu, 2012, 06:06:03 »
M3x3 pidätinruuvi on oikea nimi, samat löytyy myös pääakselin collarista (eli osa joka estää akselia heilumasta ylösalas).
Mulla on noita kymmenkunta, jokunen varmaan joutas hyvään tarkoitukseen. Laitanko postiin?  :D

Se olisi mahtavaa, korvaan homman jolle kulle jollain ihmeellisellä tavalla kun sopiva tilaisuus tulee.  :P

Pitää myös yrittää selvittää saisko noita jostain Oulusta, jos vaikka myös seuraava lentää.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #18 : 27 Huhtikuu, 2012, 09:07:59 »
sullaon varmaan mekaanisella stabiloinnilla oleva nuppi siinä? en nyt suoranaisesti muista minkälainen se nuppi on gauin tuotoksessa mutta ainakin rekkuloissa jos tulee ihan älyttömästi kulmia niin yleensä on ylemmät mixing armit väärinpäin. kuva nupista vois olla hyvä ni joku gauisti osais siitä kattoa onko se oikein läjässä...

tuli vaan mieleen ::)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #19 : 27 Huhtikuu, 2012, 17:55:05 »
sullaon varmaan mekaanisella stabiloinnilla oleva nuppi siinä? en nyt suoranaisesti muista minkälainen se nuppi on gauin tuotoksessa mutta ainakin rekkuloissa jos tulee ihan älyttömästi kulmia niin yleensä on ylemmät mixing armit väärinpäin. kuva nupista vois olla hyvä ni joku gauisti osais siitä kattoa onko se oikein läjässä...

tuli vaan mieleen ::)

Ok, kyllä ne hallintaan saatiin. Voihan olla että vaikka Toni ja Pekka sitä ovatkin silmäilleet, on saattanut mennä jotain heidänkin silmien ohi. Pekka bongasi ennen ensilentoa väärin päin olevat perälavat. Tosin kun Pekka sitä eilen sääti, niin uskoisin että hän olisi huomannut asian. Tai mistä sitä tietää, mutta Pekalla on identtinen laite, niin siitähän on helppo vertailla kun pistetään laitteet vierekkäin. Ei suljeta tuotakaan vaihtoehtoa pois. Nyt kulmat on ohjearvoissa kuitenkin.

btw, jokohan pitää alkaa suunnitella varaosalistaa. Olis jotain kotona varalla sitä päivää odottamassa kun vispilä lähtee lapasesta. Stabbarin tanko kuulemma vääntyy, lavat menee ja linkkejä katkeilee. Linkkejä on ja varalapoja perään, muutapa ei taida ollakkaan.

Perhanan perhana kun pitää olla niin tohkeissaan että töpeksii tuolla tavalla. Toivottavasti tämä opettaa tarkistamaan ja kiristämään vehkeet kunnolla.

Siinä se hämähäkki kiipeää

« Viimeksi muokattu: 27 Huhtikuu, 2012, 21:59:39 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #20 : 28 Huhtikuu, 2012, 13:40:55 »
Jees eli muistin vasta että jalaksissa on samanlaisia ja nehän oli saman kokoiset. Eli molemmilta puolilta yksi jalksen pitopultti irti ja pultit rattaaseen. Tällä kertaa lukitteen kanssa ja annoin kuivua myös. Eli pääsin lentämään vähän oikomalla, mutta ne sukset pysyy yhdelläkin. Lisäksi nuo apujalakset on vielä kiinni.

Päivän saldo 2,5 akullista leijuttelun opettelua. Löysin ison asfaltoidun alueen jossa värkätä. Kunto nousee kun tuon perässä juoksee ja hakee sitä takaisin.  :P (Toni kyllä väitti että sen voi lentääkin lähemmäs  :-\ )

Homma toimi jo paljon paremmin kuin ekalla kerralla, mutta ei tästä vieläkään mitään taitolentonäytösvideota kannata alkaa suunnittelemaan. Tuulta oli tosi paljon, mutta tuntui kuitenkin vakaalta, mutta ehkä pientä trimmaamista siinä on jäljellä. En oikein saanut vielä selville vetääkö se vasempaan kun en onnistunut saamaan sitä paikoilleen kunnolla. Ehkä ensikerralla. Ne muutamat hetket kun tuntui olevan hallinnassa, se tuntui vakaalta.

Kaikki löysti loppuu ennemmin tai myöhemmin, nyt loppui jalakset ennen akkuja. Yksi pikkasen liian luja alastulo jo toiselta puolen rapsahti jalakset poikki. Jotenkin antoi nippari periksi, jolla apujalakset oli kiinni. Mystistä, olisko ollut taas kerran huono kiinnitys.

Yksi stabbarin linkki hajalle, lapa osui vähän maahan. nirhauma lavan päässä, mutta ei näytä olevan ihan päreinä. Toinen vaan näytti saaneen osumaa, mutta mun arvion mukaan näyttää lentokuntoiselta.

Olis sen voinut jättää särkemättäkin, mutta se meni sentään rehellisesti harjoitellessa eikä typerällä mokalla, joten voi olla tyytyväinen. Vahinkojen määrä minimaalinen. Linkki löytyy luultavasti pussista, jalakset pitää tilata.

Jengaa tuntuu kaipaavan lisää nuppiin, kaasun sai työntää lähes tappiin jotta alkoi nousta.Eka kaasukäyrän piste nollassa, toinen 40 % viimeinen 100% ja siihen välille yritin saada mahdollisimman suoraa.

Samalla kun tilaan jalakset, saan hyvän tekosyyn tilata myös isomman pinjonin.  ;)

Hyvä fiilis kaiken kaikkiaan, ehkä tämä tästä vielä alkaa sujua. Myös tuon kopun suhteen on hyvä feng shui. Kyllä kieltämättä kirpaisi aika pe..sti hankinta kaikkineen värmeineen, mutta nyt näytti siltä ettei se ainakaan vehkeestä ole kiinni. Tähän kun lisätään vielä "kehut" noista RTF-paketeista niin lopputuloksena on fiilis, että kannatti uskoa Tonia,  Pekkaa + montaa muuta jotka suosittelivat vähän suurempaa panostusta alkuun. Nyt tuntuu että pääsen oikeasti itse asiaan.

« Viimeksi muokattu: 28 Huhtikuu, 2012, 14:06:30 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #21 : 28 Huhtikuu, 2012, 14:56:09 »
Jengaa tuntuu kaipaavan lisää nuppiin, kaasun sai työntää lähes tappiin jotta alkoi nousta.Eka kaasukäyrän piste nollassa, toinen 40 % viimeinen 100% ja siihen välille yritin saada mahdollisimman suoraa.
Kannattaa suosia flat-kaasukäyrää, jolloin ylösalas-liike tapahtuu vain lapakulmilla. Eli nykyisellä setupilla esim. 0-90-90-90-90 (olettaen että 5 pisteen käyrät) ja normipitchiin sitten jotain 30-40-50-70-90. Eli vähän miinusta jotta saa kopun alas ja lineaarinen pitch keskitikun molemmin puolin.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #22 : 28 Huhtikuu, 2012, 17:50:13 »
Kannattaa suosia flat-kaasukäyrää, jolloin ylösalas-liike tapahtuu vain lapakulmilla. Eli nykyisellä setupilla esim. 0-90-90-90-90 (olettaen että 5 pisteen käyrät) ja normipitchiin sitten jotain 30-40-50-70-90. Eli vähän miinusta jotta saa kopun alas ja lineaarinen pitch keskitikun molemmin puolin.
Pitänee kokeilla vielä lisätä hönkää tuolla tavalla. Paremmin tietää kuitenkin vasta kun Pekka käy kunnolla lentämässä sen tai itse pääsee siihen pisteeseen.

Uutta osaa tilaukseen ja Pekalta kävin hakemassa uudet jalakset, huomenna se taas lentää. (lentäis jo tänään ellei pitäis lähteä kissan ristiäisiin).

Tässäkin mielessä tämä kopu oli loistava valinta kun voi käydä toisen varaosapussilla kun jotain tarvii.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #23 : 28 Huhtikuu, 2012, 20:57:50 »
Pitänee kokeilla vielä lisätä hönkää tuolla tavalla. Paremmin tietää kuitenkin vasta kun Pekka käy kunnolla lentämässä sen tai itse pääsee siihen pisteeseen.
Tuolla flat-käyrällä saavutetaan tasaisempi pitchi, kun vain yksi asia muuttuu (lapakulmat). Jos tuntuu että kopu ei korkeussuunnassa pysy hallinnassa (esim puolen metrin sisällä), niin kannattaa kyllä kokeilla. Ei kannata odotella sitä "kunnon" lentoa  ;)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #24 : 29 Huhtikuu, 2012, 00:15:41 »
Jos tuntuu että kopu ei korkeussuunnassa pysy hallinnassa (esim puolen metrin sisällä), niin kannattaa kyllä kokeilla.
Tuoltahan se juuri tuntuu. Välillä tuntuu että mulla on liian kallis vehe hajotettavaksi eikä uskalla kokeilla. Toisaalta tiedän että sillä halvalla vehkeellä ei voi kokeilla kun se lähtee lapasesta heti. Korjaaminenhan maksaa kummassakin suurin piirtenein saman verran, joten tuon särkeminen ei ole oikeasti hirveän kallisa. Ellei vedä tonttiin oikein tunteella ja tässä vaiheessa siitä ei juuri ole pelkoa. Nyt pitää vaan uskaltaa ja ennen kaikkea raskia pistää peliin vähän enemmän, mutta järjen kanssa (vissiin)

Nyt on kuitenkin hyvä fiilis että sain ylipäätään sen lentämään ja edes välillä tottelemaan. Nyt haetaan vasta tuntumaa tikkuihin.

Akut on latingissa ja huomenna pääsee taas kokeilemaan. Jos nyt pääsis kokeilemaan vähän pienemmässä tuulessa, tänään oli puuskat lähes 9m/s ja se oli itseluottamukselle liikaa. Meinasin kääntyä kentän reunasta takaisin kun tuuli tuntui.

Mutta osia on tilattava, nyt on Pekan osia kiinni kopussa ja nehän pitää Pekalle korvata. Nyt tarvittais listaa seillaisita osista jotka aina hajoaa. Etsin varaosalistaa jolla lennätys ei lopu joka kerta kun tulee ikävä yllätys. Jalakset ainakin, jotain linkkejä on, mutta osa meni tänään. Stabbarin tanko, lavan pitimet. Mitä muuta.

Koko vehettä en aio hommata reserviin, mutta ne yleisimmät.
« Viimeksi muokattu: 29 Huhtikuu, 2012, 00:21:31 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
45 Vastauksia
20128 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2008, 20:17:14
kirjoittanut Penara
14 Vastauksia
7945 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2008, 21:29:01
kirjoittanut Jyri
1 Vastauksia
3081 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2009, 13:08:46
kirjoittanut 1m4s0_
2 Vastauksia
3518 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 13:00:13
kirjoittanut Vispilä
148 Vastauksia
73881 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2014, 18:40:43
kirjoittanut JuhoV