Kirjoittaja Aihe: JuhoV:n kopteri(t)  (Luettu 204291 kertaa)

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #50 : 04 Toukokuu, 2012, 23:23:50 »
Mitäs rasvaa tai vaseliinia noihin kannattaa laittaa. Löytyykö sopiva suoraan thehelistoresta tai trexshopista, mitä se on nimeltään.
Pähkäilin itse samaa joku aika sitte ja päädyin Tri-Flowin greaseen. Arvokas tuubi, mutta eipä sitä juuri kulu. Taisimpa viimeksi laittaa tuota polkupyörän keskiöön kun sen vaihdoin  ::)

Pitää vissiin hommata toinen ettei yhden torppaaminen estä automaattisesti lentämistä. Millähän sen perustelis emännälle.
Sillä melkein särkyneellä kajarilla  ;D  Sulla kun on Spektrumi, niin kannattaa harkita esmes mCP-X:ää (BNF-paketti). Tuollaisella pikkukopulla on hyvä reenata pienemmälläkin alueella eikä juuri ota itteensä vaikka torppailee kunhan muistaa vetää holdin päälle ennen törmäystä. Itse vaihdoin mCP-X:n V120:seen kun kyllästyin perän pito-ongelmiin.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #51 : 04 Toukokuu, 2012, 23:44:25 »
Sellaisen jutun huomasin heti,kun nostin kopun ilmaan että vetää etuvasempaan. Sitähän sattuu helposti, mutta kun swash on säädytty suoraan työkalulla. Lisäksi vasemmalle vetämistä korjattiin vielä edellisellä lennolla trimmillä. Nyt tuntui kuitenkin että veti ihan selvästi, mutta edellisellä lentokerralla trimmattiin varsin hyväksi. Valitettavasti en voi sitä torppia perustella edes tällä,  mutta onko ideoita, voiko noiden liikkuvien osien voitelu tehdä tätä.

Anyway, kun tuo yläkerta on levällään niin taas on hyvä tilaisuus tutkailla kaikkien mahdollisten työkalujen kanssa onko se oikeasti suorassa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #52 : 05 Toukokuu, 2012, 00:45:32 »
Aivan nousussa kopu vetää vähän vasemmalle peräroottorista johtuvan puhalluksen takia ainaki, ihan näin ohimennen todettuna, mutta tuota etuvasemmalle vetoa se ei välttämättä selitä. Onhan painopiste muuten kohtiillaan?

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #53 : 05 Toukokuu, 2012, 09:45:30 »
Aivan nousussa kopu vetää vähän vasemmalle peräroottorista johtuvan puhalluksen takia ainaki, ihan näin ohimennen todettuna, mutta tuota etuvasemmalle vetoa se ei välttämättä selitä. Onhan painopiste muuten kohtiillaan?
Juu, ei ole tuo nousussa tuleva vasemmalle veto. Kopteri vaan lähtee aina kun sen on nostanut ylös ja rauhoittanut paikoilleen, vetämään etuvasemmalle. Nyt viimeisellä lennolla tuo vetäminen oli aikaisempaa suurempaa. Sitä treimmaattin edellesellä kerralla.

Yksi vaihtoehto on tietysti painopiste. Sen muuttuminen ei tosin selity kuin akun hieman erilaisella kiinnityksellä. Voiko se tehdä noin paljon jos on pari milliä eri paikassa kuin aikaisemmin.

Purin uudelleen sen lepatusakseli hässäkän. Akselin suoruuden tarkistaminen lienee ajan hukkaa. Siinähän on molemmissa päissä ruuvit, joilla lavan pitimet kiristetään kasaan. Toista päästä lähtee nätisti, mutta toisesta päästähän tuota ei saa irti kuin pitämällä pihdeillä kiinni akselista. Sen jälkeen kun ruuvi on irti, lienee akseli viimeistään vainaa. Ainakin se on karhea kuin santapaperi ja kunnon urilla pihtien jäljiltä. Eli vaihtoon menee.

Muuten se keskiöosa, mikä lienee nimeltään on ehjä sekä lepatuskumit myös.

Irrotin laakerit lavanpitimistä. osa pyöriin tarkertelematta lepatusakselilla, osassa on selvää karheutta, kaput siis osa noistakin. Jos nuo otti tuolla tavalla itseensä, niin meniköhän sitten samalla myös stabbarin tangon laakerit? (stabbarin suoruutta ei tarvinnut peilin avulla varmistaa  :o )

Nyt pitäis sitten arpoa uudet laakerit. Trexstoressa on usempaa kokoa ja yritin jotain järkeä saada tuohon kiinalaisella laatumauserilla, mutta huonolla menestyksellä. Tämä englannin kielinen manuaali on hieman epäselvä. Ei ihan aukea minkä kokoiset laakerit tuonne menee.

Pekalla on suomenkielinen, mutta ihan juuri tähän hätään en sitä saa. Unohdin tietysti viimetilaukessa tilata sen samalla.

Nyt on hyvää aikaa viikonloppu tarkistella osia ja tehdä lopullista listaa. Ennen maanantaita tilaus ei kuitenkaan liikkeestä liikahda, saanpahan varmasti kaikki tarvittavat osat. Ehkä jo tiistaina lentää.

Lopullinen vauriolista näyttää seuraavalta
-päälavat
-niiden pitimet.
-lepatusakseli
-sen laakerit
-stabbarin tanko
-seesaw
-pääakseli
-peräputki

varastosta löytyy muut paitsi lepatusakseli,sen laakerit ja seesaw.

Pitää hankkia noitakin varastoon. Nyt back to the basicks ja opetellaan sitä leijutusta kunnolla ja totutellaan myös kun muutetaan asetuksia. Olishan tuon nyt voinut uskoa kokeilemattakin, mutta nyt se on todistetusti varmaa ja exaktia tietoa. Tosin tieteessähän koe on toistettava riittävän monta kertaa jotta tulos on varmasti oikein ja luotettava ;D

Jos oikein hakemalla hakee positiivista asiaa niin tuleepahan tuon nupin korjaus tutuksi. Jos sen saa kerran kuntoon niin sen saa toistekin.



« Viimeksi muokattu: 05 Toukokuu, 2012, 11:22:48 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #54 : 05 Toukokuu, 2012, 11:17:21 »
Nyt pitäis sitten arpoa uudet laakerit. Trexstoressa on usempaa kokoa ja yritin jotain järkeä saada tuohon kiinalaisella laatumauserilla, mutta huonolla menestyksellä. Tämä englannin kielinen manuaali on hieman epäselvä. Ei ihan aukea minkä kokoiset laakerit tuonne menee.
Manuaalin sivu 7, ylempi kuva. Kohta #C: 204563, ball bearings 5x11x4 (tunnetaan myös nimellä MR115rs), yhteensä 4kpl.

Juu, ei ole tuo nousussa tuleva vasemmalle veto. Kopteri vaan lähtee aina kun sen on nostanut ylös ja rauhoittanut paikoilleen, vetämään etuvasemmalle. Nyt viimeisellä lennolla tuo vetäminen oli aikaisempaa suurempaa. Sitä treimmaattin edellesellä kerralla.

Yksi vaihtoehto on tietysti painopiste. Sen muuttuminen ei tosin selity kuin akun hieman erilaisella kiinnityksellä. Voiko se tehdä noin paljon jos on pari milliä eri paikassa kuin aikaisemmin.
No muutaman millin erot ei vaikuta tuohon. Jos swashi ois vaan vinossa, niin se kyllä korjautus trimmillä (joka kylläki kannattaa opetella korjaamaan mekaanisesti, trimmi kostautuu selkälennossa). Kannattaa tarkistaa, että kaikki servot, armit, linkit ja nupin liikkuvat osat on kiinni eikä niissä ole klappia.
« Viimeksi muokattu: 05 Toukokuu, 2012, 11:24:49 kirjoittanut Xen »

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #55 : 05 Toukokuu, 2012, 11:33:02 »
Manuaalin sivu 7, ylempi kuva. Kohta #C: 204563, ball bearings 5x11x4 (tunnetaan myös nimellä MR115rs), yhteensä 4kpl.
Ok, kiitoksia, nyt kun tuon joku näytti niin se on selvä.

Menipä pitkään tuijotellessa tuota kuvaa siitä kiristyksen "pressure damppereista". Ei kyllä maallikko ihan heti huomaa mitä tuolla haetaan ja mistä se ero syntyy. Mulla näkyy olevan moodissa "lower pressure on dampers". Se lienee hyvä pistää samalla tavalla kasaan. Mikä tuossa on ideana, milloin käytetään tiukempia asetuksia ja mihin se vaikuttaa.

Nikkaroin myös tuon Solo:n lentokuntoon. Loppupeleissa Gaui 425 pitää sisällään varsin isoja ja helposti käsiteltäviä osia. Stabbari lentää aina irti kun osuu johonkin ja sehän osuu kaiken aikaa.
« Viimeksi muokattu: 05 Toukokuu, 2012, 12:46:14 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #56 : 05 Toukokuu, 2012, 14:26:59 »
Menipä pitkään tuijotellessa tuota kuvaa siitä kiristyksen "pressure damppereista". Ei kyllä maallikko ihan heti huomaa mitä tuolla haetaan ja mistä se ero syntyy. Mulla näkyy olevan moodissa "lower pressure on dampers". Se lienee hyvä pistää samalla tavalla kasaan. Mikä tuossa on ideana, milloin käytetään tiukempia asetuksia ja mihin se vaikuttaa.
Et oo ainut joka sitä kuvaa on katsellut pitkään, eikö niitä pikku prikkoja ois voinu merkitä vaikka nuolella  ::) Tuolla pystyy vaikuttamaan lepatuksen määrään. Jos kumeja puristetaan kasaan niin ne eivät anna periksi niin paljoa. Sopiva lepatus on mukavan pehmeä kun taas hc3d haluaa jäykempää nuppia. Liian pehmeä lepatus voi johtaa boom strikeen tai saa tuntumaan kopun lötköltä ja liian jäykkä puistaa koko konetta. Low-asetus lienee sopiva sulle, voithan toki käsin kokeilla paljonko eri asetukset vaikuttavat.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #57 : 05 Toukokuu, 2012, 14:52:41 »
Jees, enpä olis tuota keksinyt kysymättä. On vielä aika hukassa tällaisten vehkeiden sielunelämä.

Liikuttelin servoja käsin ja yhdestä ei kuulunut mitään surahdusta kuten muista. Eli edestä katsottuna vasemman puoleinen nupin servo. Sen jälkeen pistin virran päälle jotta näen tapahtuuko mitään. Se kyllä liikkui mukana, mutta takerteli hieman tietyissä paikoissa. Kuolikohan tuo, se pitänee vissiin vaihtaa. Futaba S3001 ei paljoa kustanna, mutta alkaahan tästä tulla kulua.

Onkohan tuo ollut hajalla jo pidempään, sehän selittäis osaltaan kopun kallistusta, joka tuntui muuttuvan lentokerrasta toiseen.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #58 : 05 Toukokuu, 2012, 15:07:50 »
Liikuttelin servoja käsin ja yhdestä ei kuulunut mitään surahdusta kuten muista. Eli edestä katsottuna vasemman puoleinen nupin servo. Sen jälkeen pistin virran päälle jotta näen tapahtuuko mitään. Se kyllä liikkui mukana, mutta takerteli hieman tietyissä paikoissa. Kuolikohan tuo, se pitänee vissiin vaihtaa. Futaba S3001 ei paljoa kustanna, mutta alkaahan tästä tulla kulua.

Onkohan tuo ollut hajalla jo pidempään, sehän selittäis osaltaan kopun kallistusta, joka tuntui muuttuvan lentokerrasta toiseen.
Vaikuttas, että syy kallistumiseen löytyi. Luultavasti hampaita rikki sieltä tai sitten siellä välissä on jotain joka ei sinne kuulu. Aukaise se ja katso mitä löytyy sisältä. Kannatta katsoa tarkasti sitten ne hammaspyörät miten ne siellä on ettei tarvi aukaista toistaki ;) Tuohon on olemassa ratassarja, ainakin Sabesta löytyy. Kuva rattaista.

Edit. Eri linkki kuvaan.
« Viimeksi muokattu: 05 Toukokuu, 2012, 18:10:45 kirjoittanut Xen »

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #59 : 05 Toukokuu, 2012, 18:03:54 »
Tuo linkki ei toimi, tulee ilmoitus ettei mulla ole oikeuksia tuonne, You don't have permission to access /image/f/futm3400.jpg on this server.
Avasin tuon ja hampaathan oli kun vanhalla ukolla, osa kadoksissa.

Kytkin taas sähköt ja "vaihdelaatikko" auki se pienen pieni hammaspyörä, joka jäi vielä kiinni varsinaiseen moottoriosaan, pyöri nätisti ja vaihtoi suuntaa tikun mukana. Eli taidan päästä hammasrattaiden vaihdolla.

« Viimeksi muokattu: 05 Toukokuu, 2012, 23:17:57 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #60 : 05 Toukokuu, 2012, 18:15:12 »
Tuo linkki ei toimi, tulee ilmoitus ettei mulla ole oikeuksia tuonne, You don't have permission to access /image/f/futm3400.jpg on this server.
Hassua, no otin siihen toisen kuvan. Löytyy kyllä kun ottaa Saben sivulta ton osakoodin ja menee googlen images-hakuun. Helpompi ku tietää mitä sieltä pitäs löytyä.

Kun avaan tuon, tuleeko sieltä osat silmille, vai pysyykö nätisti paikoillaan että ehtii nähdä miten ne siellä on.
Ei siellä jousia ole jotka räjäyttää pakan silmille  ;D Servo armi irti, pohjasta ruuvit irti ja nostat sievästi kantta. Koeta saada ne rattaat jäämään runkoon, niin silloin niitä on helpompi tutkia.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #61 : 06 Toukokuu, 2012, 16:58:46 »
Nyt on kaikki osta tilattu, sai suomesta eli vois tiistaina tulla osat.

Piipittelin sitä noparia pyödällä, eihän siitä ota pirukaan selvää, se piippaa ihan samalla tavalla joka kohdassa. En pysynyt ollenkaan matkassa missä mennään. Tein homman sata kertaa eikä mitään järkevää. Ihan hatusta vetämällä tuo menee. Mulla on kahdet ohjeet ja tuntuu ettei kumpikaan ohje vastaa noparin piippailuja.

Ajelin sitä tuossa pöydällä. Jotenkin se ainakin toimii eli kun kaasua lisää, kierrokset nousee ja päin vastoin. Jouduin trimmillä ottamaan kaasua alas, muuten moottori laulaa vaikka tikku on ala-asennossa. Vaikuttaako tuohon sub-trimmi. Laskin sitä reilusti, oliko jotain 80 ja edelleen joutui trimmillä pudottamaan. Välillä tuntui ettei se edes vaikuta tuohon. Moottori tuntui kuitenkin lähtevän siististi eli ei tempaissut heti kiekkoja toppiin. Tosin voi olla että tein sen tikulla. Pitäisko sen lähteä siististi jos soft startti toimii, vaikka tökkää tikun nopeasti ylös.

Pinjonin ratas valui taas. Mikäs sitä vaivaa kun ei pysy kiinni. Ruuvilukitetta oli välissä ja väänsin sen nyt taas uudelleen tiukalle. Pistin niin tiukkaan kun uskalsin tuolla Align avaimella vääntää. Lujempaan sitä ei ainakaan sillä saa tai avain porsii.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #62 : 06 Toukokuu, 2012, 17:02:18 »
Pinjonin ratas valui taas. Mikäs sitä vaivaa kun ei pysy kiinni. Ruuvilukitetta oli välissä ja väänsin sen nyt taas uudelleen tiukalle. Pistin niin tiukkaan kun uskalsin tuolla Align avaimella vääntää. Lujempaan sitä ei ainakaan sillä saa tai avain porsii.

Tee akseliin taisainen kohta tuolle ruuville niin johan pysyy.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #63 : 08 Toukokuu, 2012, 19:15:06 »
Hammaspeikkohan se täällä on selvästikin käynyt kylässä, puoli ratasta puuttuu.


Säädin swashia ihan työkalun kanssa. Lopputulos on että vaikka miten trimmaan subtrimmillä niin joka lineaariseksi ei liikeratoja saa. Edestä katsottuna vasemmanpuoleinen servo (onkos se nyt aileron) ei tunnu kulkevan ihan muiden mukana. Näin oli jo ennen tätä torppiakin. Etenkin kun tikun vie alas, se menee muita alemmas, mutta ei se ole kohdallaan ihan yläpäässäkään. Säädin sen sitten mahdollisimman hyväksi tikun keskiasennossa ja sen lähettyvillä. Ero näytti kyllä varsinkin tikun ala-asennossa hurjalta.

Onkos tämä nyt vika vai ominaisuus. Jos on ominaisuus niin kopterin vai servojen. Tuossahan on siis Futaba S3001. Vai onko tämä usage error.

Nyt kun subtrimmeihin on menty peukaloimaan, pitää vissiin koko hässäkkä säätää kokonaan uudelleen joka suhteessa.

Eli osat tuli rc-sabelta ja trex-storelta. Noilla sai servon kuntoon (?) ja swashin säädettyä. Vielä puuttuu Helistoren paketti, siinä tulee viimeiset osat. Toivottavasti se tulee huomenna, ne on tilattu samana päivänä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #64 : 08 Toukokuu, 2012, 19:27:30 »
Kuulostaa siltä, että säädöt pielessä.


(Linkkien pituudet pitää olla ennen tätä täysin oikein! Itse mittaan 0.1-0.3mm tarkkuuteen)
Tässä miten itse teen säädöt:

1. Mankasta end point, subtrim ja pitch säädöt pois (eli täysin puhdas mankka!)
2. Tikku keskiasentoon
3. Servo armit 90 asteen kulmaan mekaanisesti. Eli otat ruuvin irti ja siirrät mahdollisimman keskelle.
4. Mikäli edellisessä et saa säädettyä keskelle, niin subtrimmillä tarkkaan 90 kulmaan.
5. Swash-tool esiin ja sillä keskitikku täysin kohdilleen.
6. Tikku alas, mikäli joku armi on pielessä, niin end-pointtia säätämällä suoraan.
7. Tikku ylös, mikäli joku armi on pielessä, niin end-pointtia säätämällä suoraan.
8. Mikäli servot surisevat alatikussa, mankasta swash-valikosta pitchiä pienemmäksi.
9. Tarkista, ettei mikään nalkkaa.
Futaba T8FG Super

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #65 : 08 Toukokuu, 2012, 19:44:21 »
Itse olen pääosin opiskellut finnless bobin videoita katselemalla ja räpläämällä:
Finless Bob's Helifreak Tech Room
Heli Skills and Setup 101

Suosittelen katsomaan.
« Viimeksi muokattu: 08 Toukokuu, 2012, 20:00:39 kirjoittanut zenix »
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #66 : 08 Toukokuu, 2012, 20:21:35 »
Etenkin kun tikun vie alas, se menee muita alemmas, mutta ei se ole kohdallaan ihan yläpäässäkään.
Jääkö ylhäällä vajaaksi vai meneekö ohi? Onhan kaikissa servoarmeissa pallot yhtä kaukana? Tarkista myös se linkkien välityspiste, että se liikkuu jouhevasti ja on suorassa. On voinut ottaa iskua ja taipua kun servostaki on hampaita lähteny.

Tuo zenixin ohje on loistava, sama hieman monisanaisemmin http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=CCPMbasics

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #67 : 08 Toukokuu, 2012, 21:40:30 »
Katsellaanpas. Täytyy rehellisesti myöntää että kun tuo laitettiin ekan kerran lentokuntoon, niin zxiici ja Pekka räpläs tuota mankkaa, väänteli linkkejä katseli jotain ja sääti taas lisää. Ei tarvinnut kovin kauaa odotella kun olin pudonnut kärryiltä ihan täysin. Tosiasiahan on että sekä kopun mekaanisessa säätämisessä että mankan asetuksissa on melkoisesti mystiikkaa vielä. Kuitenkin tämä on niitä juttuja jotka haluan oppia tekemään itse ja ymmärtämään mitä mistäkin tapahtuu ja ennen kaikkea miksi.

Mankka on siis tuo spektrum DX6i. End-point säädetään vissiin travel adjust valikosta. Siihen ei ole nyt vielä koskettu ollenkaan. Määritteleekö se nimensä mukaisesti rajat, mihin asti servo saa kääntyä mihinkin suuntaan. Jos näin niin vedetäänkö rajat siihen missä servo bindaa ja pari napsua takaisin.

Sitä ennen nuo swash mix asetukset nollille. Mitä ne oikein tekee, ei oikein mankan ohjekirjasta auennut.

swash mix valikossa on seuraavat arvo arvot sisässä.

- aile -55%
- elev -55%
- Pitch +57%

Jos sub-trimmillä säädän keskeltä kohdalleen niin aile puolelta (onhan se edestä katsottuna vasemmalla) irtoaa  jalka swashista sekä ala- että yläasennossa. Ihan kuin liikerata olis muita servoja pienempi. Se on se siipeensä ottanut, mutta sama oli heti pakasta vedettynäkin. Linkkipallot on manuaalin mukaisissa paikoissa, eli valmiissa reiässä.

Rankennehan on tällainen

Tuosta ei voi säätää swashissa kiinni olevia linkkejä, vaan ne tulee "määrämittaan sahattuina" Mutta voinko kikkailla tuon mekaanisen säädön kanssa niin että saan tuon armin suoraan lyhentämällä toiselta puolen ja pidentämällä toiselta puolelta. Sehän kääntää armia. suoraan pakan säädöillä swash on ihan killissä joka suuntaan.

Lisäystä edelliseen
Säädin nuo swash valikon arvot 100% siihen suuntaan josta niitä oli vähennetty. eli tuli sekä -100% että + 100% arvoiksi. Kaasukäyrän pistin 0 - 25 - 50 - 75 - 100. Sen jälkeen sub-trimmillä swash suoraan tikku keskellä. Sitten yläasentoon ja säätö taas suoraan, sitten alas ja taas suoraan.

Noin hyvä se ole ollut koskaan, se toimii lähes 100% tarkkuudella koko matkaltaa. Menikö oikein. Servot ei bindaa missään välissä.

Vielä lisäystä
Eli swash näytti liikkuvan ihan he...tin paljon, otti kiinni alaosasta siihen renkulaan jolla pääakseli lukitaan kiinni( en nyt muista sen nimeä) Muutenkin se keikkui siihen malliin että lähtee varmasti lapasesta. Palautin swash mix arvot takaisin siihen mitä ne olivat olleet, näytti rauhoittuvan merkittävästi.

Seuraavaksi odotellaan loppuja osia. Jos lapakulmia tulee edelleen valtavasti, onko tuo swash mix oikea paikka mistä rajoittaa niitä.
« Viimeksi muokattu: 08 Toukokuu, 2012, 22:35:05 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #68 : 08 Toukokuu, 2012, 22:31:19 »
End-point säädetään vissiin travel adjust valikosta. Siihen ei ole nyt vielä koskettu ollenkaan. Määritteleekö se nimensä mukaisesti rajat, mihin asti servo saa kääntyä mihinkin suuntaan. Jos näin niin vedetäänkö rajat siihen missä servo bindaa ja pari napsua takaisin.
Juurikin, paitsi ne raja-arvot määritellään zenixin ohjeen kohdissa 6 ja 7.

Sitä ennen nuo swash mix asetukset nollille. Mitä ne oikein tekee, ei oikein mankan ohjekirjasta auennut.
Swash mix kertoo kuinka paljon swashia liikutetaan suhteessa tikun liikkeeseen. Etumerkki kertoo vain liikkeen suunnan. Isompi luku (ilman etumerkkiä), isompi liike. Kun puhutaan, että kopuun on esim säädetty -12 > +12 kulmat, niin se tehdään tuolla pitch-arvolla. Cyclic-kulmat taas vastaavasti elev- ja aile-säädöillä. Käytännössä säädetään niin suuriksi kuin ilman bindausta onnistuu ja varsinaiset kulmien rajoitukset sitten käyrillä taikka dualratella.

Tuosta ei voi säätää swashissa kiinni olevia linkkejä, vaan ne tulee "määrämittaan sahattuina" Mutta voinko kikkailla tuon mekaanisen säädön kanssa niin että saan tuon armin suoraan lyhentämällä toiselta puolen ja pidentämällä toiselta puolelta. Sehän kääntää armia. suoraan pakan säädöillä swash on ihan killissä joka suuntaan.
Määrämittaisissa on etunsa, swashi tulee aina samalle korkeudelle (jolloin plus ja miinus pitch-kulmia tulee saman verran). Ja servon molempien linkkien pitää olla samanmittaiset, muuten tulee geometriavirhettä kun servo kääntyy.

Katoppa manuaalin sivu 13 ja yläkuva. Siellä on vaaka- ja pystyviivoja, jotka pitäisi saada kohdalleen 0-kulmilla. Ja seurauksena pitäisi olla, että swash on täysin suorassa. Kannattaa tarkistaa servomonitorista, että cyclic-servojen arvot ovat 0 (eli trimmit&subtrimmit pois ja pitch-curve on 50 kyseisessä kohdassa). Jos heittää paljon, siirrä servopylpyrää eri asentoon. Hienosäätö subtrimmillä kohdalleen. Tämän jälkeen subtrimmiin ei kosketa. Sitten voit siirtyä zenixin ohjeen kohtiin 6 ja 7 ja säätää ne kohdilleen travel adjustilla.

Ja laita ne entiset swash mix arvot takaisin, 100% on aivan varmasti liikaa  ;)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #69 : 08 Toukokuu, 2012, 22:51:26 »
Katoppa manuaalin sivu 13 ja yläkuva. Siellä on vaaka- ja pystyviivoja, jotka pitäisi saada kohdalleen 0-kulmilla. Ja seurauksena pitäisi olla, että swash on täysin suorassa. Kannattaa tarkistaa servomonitorista, että cyclic-servojen arvot ovat 0 (eli trimmit&subtrimmit pois ja pitch-curve on 50 kyseisessä kohdassa). Jos heittää paljon, siirrä servopylpyrää eri asentoon. Hienosäätö subtrimmillä kohdalleen. Tämän jälkeen subtrimmiin ei kosketa. Sitten voit siirtyä zenixin ohjeen kohtiin 6 ja 7 ja säätää ne kohdilleen travel adjustilla.

Ja laita ne entiset swash mix arvot takaisin, 100% on aivan varmasti liikaa  ;)
Joo, noita kuvia olen katellut silmät killissä. Ei näyttänyt monitor kohdasta kovinkaan pahalta. Yksi kohta oli vähän kauempana keskiviivasta, mutta kuitenkin kaikki oli selkeästi lähempänä keskikohtaa kuin ulkoreunoja. Eiköhän se nyt ole kohdallaan aika hyvin. Ainakin paremmin kuin ennen, vaikka kyllä se leijutteluun oli hyvä jo aikaisemminkin. Nyt oli lähinnä hifistelyä ja ennen kaikkea säätämisen opiskelua. Se asia selkenikin merkittävästi, kiitokset siitä taas kerran kummallekin, Xenille ja Zenixille. Ilman noita neuvoja en olis päässyt eteen päin. Luin tuota kopterivikiä aikaisemminkin, mutta asia meni silloin täysin yli ymmärryksen. Nyt oli vähän paremmin pohjaa ymmärtää ja nuo neuvot selkeytti asiaa.

Juu, pistin takaisin nuo swash mix arvot, näytti niin hurjalta 100% ja kokeilin mitä ne vaikuttaa, vaikutus näytti mun silmään hyvältä. Tais tulla merkittävästi rauhallisempi. Huomenna sitten lapakulma mittari kouraan ja taas ruuvaamaan. Tavoitteena ennemminkin rauhallinen ja helposti hallittava laite, kuin sähäkkä 3D, katellaan sitä sitten joskus myöhemmin.
« Viimeksi muokattu: 09 Toukokuu, 2012, 08:38:35 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #70 : 09 Toukokuu, 2012, 22:10:42 »
Uskomaton säätäminen (siis siinä huonossa mielessä) Ei muista kaikkea ulkoa ja kun tekee ulkomuistista, saa kaiken tehdä kaksi kertaa, ensin pieleen ja sitten niin kuin kuuluu.  >:( Ehkä kannattais tarkistaa manuaalista tässä vaiheessa ennen kuin kasaa eikä sitten todeta että väärin meni.

Nyt se on kuitenkin mun mielestä säädetty ja valmiina taas uuteen lentoon/torppiin Kaikki lentotilat pitäisi olla kunnossa. Kun taitamaton ja osaamaton tekee, niin aika kuluu opetellessa. Mutta jos tuo toimii oikeasti tämän säädön jälkeen niin kuin kuuluukin, tulen onnittelemaan itseäni muutamalla oluella. Ainakin yritin varmistaa jutut kopteriwikistä, foorumilta yms. silloin kun en ollut ihan varma asiasta.

Ainoa mikä tuli vastaan oli stabbarin tankon tasapainotus. Kun mittasin mauserilla lätkät samaan kohtaan, se kallistui reilusti aina samaan suuntaan ja jäi kalleelleen sinne. Kokeilin jopa ajaa kopua ilman lapoja olkkarin lattialla ja se täristi ihan perk..sti. Mittasin uudelleen ja totesin että oikea paikka mutta ei tämä näin toimi. Sitten kiristelin painavampaa lähemmäs niin kauan että sain tasapainoon. Taas testiajoa olkkarissa ja tärinä väheni merkittävästi. Pahimmillaan tuntui että se hyppää kyljelleen lattialla.

Kun tämä "tasapainotus" oli tehty, kesti kaasua käyttää jo varsin ylhäällä (pohjassa en edes viitsinyt käyttää) ja se pysyi varsin stabiilisti paikoillaan pomppimatta. Mittasin stabbarin tangonkin yhtä pitkäksi ennen kuin pistin niitä läpysköitä paikoilleen. Mittauksen jälkeen väänsin läpyskät kiinni ja silti täristi.

Lapauran säätö on vielä sellainen juttu jota pitää kysellä ja miettiä, (tai sitten koko homma) muuten uskoisin ymmärtäväni edes auttavasti mitä olen tekemässä. No, sepä selviää kun nostaa kopun ilmaan, pitäkää peukkuja.
« Viimeksi muokattu: 09 Toukokuu, 2012, 22:14:59 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #71 : 09 Toukokuu, 2012, 22:47:29 »
Kun taitamaton ja osaamaton tekee, niin aika kuluu opetellessa.
Kerran kun ymmärtää asiat, on jatkossa paljon helpompaa  ;)

Ainoa mikä tuli vastaan oli stabbarin tankon tasapainotus. Kun mittasin mauserilla lätkät samaan kohtaan, se kallistui reilusti aina samaan suuntaan ja jäi kalleelleen sinne. Kokeilin jopa ajaa kopua ilman lapoja olkkarin lattialla ja se täristi ihan perk..sti. Mittasin uudelleen ja totesin että oikea paikka mutta ei tämä näin toimi. Sitten kiristelin painavampaa lähemmäs niin kauan että sain tasapainoon. Taas testiajoa olkkarissa ja tärinä väheni merkittävästi. Pahimmillaan tuntui että se hyppää kyljelleen lattialla.

Kun tämä "tasapainotus" oli tehty, kesti kaasua käyttää jo varsin ylhäällä (pohjassa en edes viitsinyt käyttää) ja se pysyi varsin stabiilisti paikoillaan pomppimatta. Mittasin stabbarin tangonkin yhtä pitkäksi ennen kuin pistin niitä läpysköitä paikoilleen. Mittauksen jälkeen väänsin läpyskät kiinni ja silti täristi.
Kuulostaa mielenkiintoiselle. Tuliko sulle nyt se cnc-osa (puhun jatkossa cage nimellä siitä)? Sen asennuksessa pitää huomioon, että seesaw ei saa heilua cagen sisällä. Jos on klappia, prikkaa väliin, molemmille puolille yhtä paljon. Helpoiten ne saa kun avaa sen cagen pään ja laittaa tangon prikkoineen paikoilleen ja vetäisee cagen ruuvit kiinni. Sen jälkeen mitataan tanko keskelle ja laitat toisen ruuvin kiinni, että se ei karkaa. Tarkistusmittaus. Sen jälkeen lukitteella puuttuva ruuvi kiinni ja lukitteen lisäys myös siihen toiseen. Sitten läpyskät paikoilleen samaan kohti molemmille puolille. Käytännössä pääsee alle 0.5mm:n eroon. Enkä kyllä muista että ois ikinä stabbarit puistanu..

Lapauran säätö on vielä sellainen juttu jota pitää kysellä ja miettiä, (tai sitten koko homma) muuten uskoisin ymmärtäväni edes auttavasti mitä olen tekemässä. No, sepä selviää kun nostaa kopun ilmaan, pitäkää peukkuja.
Ei muutaku kopu ilmaan ja nostat silmien korkeudelle. Jos näkyy vain yksi kiekko, homma bueno. Säätöä varten kannattaa toinen lavanpitimen linkki merkitä vaikka tussilla, jotta tietää kumpaa pitää säätää (ja linkkipihdit mukana kentällä). Sitten vain säädetään merkittyä joko lyhemmäksi tai pidemmäksi mielen mukaan. Ilmaan ja tarkistetaan tulos. Jos huononi, väärä suunta. Tässä hommassa kaverista on iloa ettei sen takia torppaa kopua kun alkaa lapakehää katselemaan  ::)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #72 : 09 Toukokuu, 2012, 23:03:33 »
Kerran kun ymmärtää asiat, on jatkossa paljon helpompaa  ;)
Kuulostaa mielenkiintoiselle. Tuliko sulle nyt se cnc-osa (puhun jatkossa cage nimellä siitä)? Sen asennuksessa pitää huomioon, että seesaw ei saa heilua cagen sisällä. Jos on klappia, prikkaa väliin, molemmille puolille yhtä paljon. Helpoiten ne saa kun avaa sen cagen pään ja laittaa tangon prikkoineen paikoilleen ja vetäisee cagen ruuvit kiinni. Sen jälkeen mitataan tanko keskelle ja laitat toisen ruuvin kiinni, että se ei karkaa. Tarkistusmittaus. Sen jälkeen lukitteella puuttuva ruuvi kiinni ja lukitteen lisäys myös siihen toiseen. Sitten läpyskät paikoilleen samaan kohti molemmille puolille. Käytännössä pääsee alle 0.5mm:n eroon. Enkä kyllä muista että ois ikinä stabbarit puistanu..
Joo, tuli tuo cnc- cage. Alkuperäisessä on nuo pienet prikat seesaw:n laakeria vasten. CNC-gagen kanssa niitä ei tarvinnut, jos ne laittoi se veti pääydyt mutkalle ja kiristi niin ettei se liikkunut kunnolla, eli jätin ne pois kokonaan. Gagessa oli sen näköiset työstöt että se olisi tarkoitettukin niin.

Tein juuri noin, kiristin ensin toisen pään, mittasin ja mittasin niin kauan että koko höskän kiristämisen jälkeen tankoa oli tasan saman verran ulkona molemmista päistä. Mun mielestä se kallisteli jo silloin, mutta en osaa ihan varmasti sanoa. Sen jälkeen ne lätkät kiinni mauserin kanssa, mittasin moneen otteeseen, meni reilusti yli puolituntia mittaillessa, kiristellessä, siirrellessä, mittaillessa ja taas kiristellessä ja mittaillessa. Sen jälkeen se keinahti aina toiseen reunaan ja ajo vahvisti ettei todellakaan ole tasapainossa.

Jos se oli epätasapainossa ennen niitä lätkiä, niin mikä sen voi aiheuttaa. Anyway, jos se noin tuntui olevan tasapainossa, lähteekö se sen vuoksi lapasesta kun nostan ilmaan. Jengaa kävi kuitenkin aika reilusti ja se tuntui olevan tasapainossa. (siis jengaa ilman lapoja)

Kaiken kaikkiaan todella opettavaiset kaksi iltaa, toivotaan että olen ymmärtänyt asiat oikein. Jos näin on, niin nyt saan kopun ite säätöihin. Pitää vielä selvittää oikeat linki. Tosin tuossa kun ei ole nupissa kuin yksi säädettävä linkkipari. On pakko osua oikeaan jos valitsee yhdestä säädettävästä sen ainoan.

Mutta asia kyllä selviää kun se nostetaan maasta ylös, jos huomenna ei ole ihan järjetön keli niin huomenna...  ;D

Mankan valikoista löytyy asetukset MIX 1 ja MIX 2 ja näiden sisältä jotain mikä ei kerro mulle yhtään mitään edes manuaalin kanssa. Mitähän nämä mahtaa olla. Varmuuden vuoksi jätän koskematta.
« Viimeksi muokattu: 09 Toukokuu, 2012, 23:14:37 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #73 : 10 Toukokuu, 2012, 21:07:29 »
Jees, kopteri tuli kasattua ja säädettyä tossapäivänä ja eilen. Tällä viikolla on kasaamiseen ja säätämiseen mennyt kahtena iltana lähes 12 tuntia, josta aika iso osa sormisuussa istuessa ja ihmetellessä sekä netistä kyselemällä ja lukemalla.  ::) Kasasin tuon kahteen kertaan, ensin jotenkin ja sitten ohjeiden kanssa oikein. Siinäkin meni aikaa, mutta alkoipahan tulla tutuksi.

Mutta kyllä kannatti tehdä ajan kanssa ja ajatellen. Nyt näköjään osaan säätää kopterin niin että sillä voi lentää ja se toimii tämän hetkisen tietämyksen valossa mainiosti. Vakautta tuli lisää, eli nyt pääsin testaamaan sen isomman pinjonin kolmen akun voimin. Kaasukäyrää laskin ihan ohjeiden, suositusten ja hattuvakion avulla. Onnistui hienosti, lähtee nätisti pyörimään, kopu ei pyöri maassa startin aikana ja kiihdyttää tasaisesti kun tikkua nostaa. Ihan alkuvaiheessa tulee pystysuuntaista ravistusta perään kohtuu paljon, mutta sekin katoaa kokonaan kun kiekat nousee. Kaasussa on vastetta mutta ei missään nimessä hätäinen, ehkä aavistus herkkyttä lisää.

Lennon perusteella piti trimmeillä vetää yksi napsu oikealle ja yksi taakse ja se oli siinä.

Perhana että jännitti koko ajan. Itse luottamus oli aika hukassa ja pelotti että särjen sen heti uudelleen. Vasta kolmannella akulla alkoi vähän saada sitä pientä tuntumaa takaisin. Jalat ihan tärisi ja ihan sippi noiden akkujen jälkeen. Varsinkin eka startti, otin rohkeasti itse sen koelentoon.

Eli täältä saatujen ohjeiden perusteella tuli hienosti toimiva vehe ja opin ite tosi paljon hommasta. Lapauraan ei tarvinnut koskea, se on suora. Seuraavan torpin jälkeen pitäisi homman käyttää paljon helpommin.

Mutta mikä parasta, kopu on edelleen ehjä. Vettä alkoi sataa joten jäi lennätys vähän kesken, varasin laturin mukaan jotta voin auton akusta ladata samalla kun tyhjennän muita.

Isot kiitokset taas kerran neuvoja jakaneille, ne ovat helpottaneet hommaa mielettömästi ja tehneet tästä hommasta mielekästä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #74 : 15 Toukokuu, 2012, 19:14:04 »
Pieni askel kopterikunnalle mutta suuri askel meikäläiselle. Kevensin kopua apujalasten verran ja lensin kaksi akullista. Kopteri on edelleen lentokunnossa. Yksi vähän huonompi laskeutuminen eli tuli vähän kovaa ja olin kaasun kanssa myöhässä, mutta ei kuitenkaan kopsahdus. Muuten kohtuullisen pehmeitä ja hallittuja. Paikka vielä vaeltaa eli ihan hirveän pieneen tilaan ei vielä onnistu.

Gyroa säätäessä meni aikaa. Eikös gainia ole liikaa jos perä vägää kun työntää vasemman tikun tappiin. Perä pitää kyllä. Laskin sitä jo jonkin verran mutta ilmeisesti vielä vaan lisää. Kopteri halusi myös mun mielestä kallistua vasemmalle. Aina kun sai leijumaan pakallaan ja löysäsi tikusta, se lähti vasempaan. Pieni fiilis oli että sitä joutui aavistuksen tikulla kompensoimaan. Eli nuppi auki ja säätämään ja tutkimaan että servot ja swash liikkuu varmasti kunnolla.

Pieni uups, pääsi suusta kun kallistin vähän liikaa, kävi lähes kyljellään ja liikahtihan se kun samalla antoi reilusti kaasua  ;D . Siirtelin kopua sivusuunnassa edes takaisin ja treenailin sen pysäyttämistä edes suurin piirtein haluttuun paikkaan, ilman että korkeus laskee tai nousee valtavasti. Ammattilainen kuulemma toteaa ohon, tai uupsin sijaan "noin".

Paikka on vähän ahdas eli halua neliökilometrin tilaan kun aletaan taivaslentoa treenaamaan. Tuossa en oikein uskalla ettei karkaa käsistä ja osu johonkin. On tuossa tilaa leveyssuunnassa parisataa metriä ja eteen ja taakse varmaan lähes puolikilometriä. Reunoilla vaan kulkee ihmisiä joten sinne ei uskalla ajaa. Toisella reunalla puita, joten siinä ei tule damagea kuin omaan kukkaroon. Mielummin kuitenkin pidän tuulen suoraan nenän edessä enkä sivulla, joten se sanelee tuon suunnan.

Akkuja tekis mieli lisää, jotenkin tuo kolme tuntuu vähänlaiselta lentokertaa varten. Enpä vieläkään tiedä mitä nuo 6S 2450 mAh akut kestää kun aina tahtoo jäädä timeri pois päältä. Ei ole vielä kuivaksi mennyt, mutta huonoin oli jo pikkasen yli 90% purku. Muuten on onneksi pysynyt aisoissa. Olen sitten vetänyt periaattella "mielummin vähän lyhyempi lento kuin akku paskaksi".

Toisaalta tekis mieli myös toista kopua, mutta emäntä taitaa saada hepulin. Myydään osiossahan olis vähän väliä vaikka mitä mielenkiintoista tarjolla. Mites kauan tuollaisen kopun pitäisi lentää tuolla akulla. Tässä vaiheessahan tuota ei vielä rääkätä. Menisköhän tuohon vielä vähän isompi akku, esim. 3000 mAh. Moottorina on scorparin HK-3016-1210.
« Viimeksi muokattu: 15 Toukokuu, 2012, 20:49:33 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
45 Vastauksia
20156 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2008, 20:17:14
kirjoittanut Penara
14 Vastauksia
7955 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2008, 21:29:01
kirjoittanut Jyri
1 Vastauksia
3084 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2009, 13:08:46
kirjoittanut 1m4s0_
2 Vastauksia
3521 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 13:00:13
kirjoittanut Vispilä
148 Vastauksia
73945 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2014, 18:40:43
kirjoittanut JuhoV