Aivan nousussa kopu vetää vähän vasemmalle peräroottorista johtuvan puhalluksen takia ainaki, ihan näin ohimennen todettuna, mutta tuota etuvasemmalle vetoa se ei välttämättä selitä. Onhan painopiste muuten kohtiillaan?
Juu, ei ole tuo nousussa tuleva vasemmalle veto. Kopteri vaan lähtee aina kun sen on nostanut ylös ja rauhoittanut paikoilleen, vetämään etuvasemmalle. Nyt viimeisellä lennolla tuo vetäminen oli aikaisempaa suurempaa. Sitä treimmaattin edellesellä kerralla.
Yksi vaihtoehto on tietysti painopiste. Sen muuttuminen ei tosin selity kuin akun hieman erilaisella kiinnityksellä. Voiko se tehdä noin paljon jos on pari milliä eri paikassa kuin aikaisemmin.
Purin uudelleen sen lepatusakseli hässäkän. Akselin suoruuden tarkistaminen lienee ajan hukkaa. Siinähän on molemmissa päissä ruuvit, joilla lavan pitimet kiristetään kasaan. Toista päästä lähtee nätisti, mutta toisesta päästähän tuota ei saa irti kuin pitämällä pihdeillä kiinni akselista. Sen jälkeen kun ruuvi on irti, lienee akseli viimeistään vainaa. Ainakin se on karhea kuin santapaperi ja kunnon urilla pihtien jäljiltä. Eli vaihtoon menee.
Muuten se keskiöosa, mikä lienee nimeltään on ehjä sekä lepatuskumit myös.
Irrotin laakerit lavanpitimistä. osa pyöriin tarkertelematta lepatusakselilla, osassa on selvää karheutta, kaput siis osa noistakin. Jos nuo otti tuolla tavalla itseensä, niin meniköhän sitten samalla myös stabbarin tangon laakerit? (stabbarin suoruutta ei tarvinnut peilin avulla varmistaa
)
Nyt pitäis sitten arpoa uudet laakerit. Trexstoressa on usempaa kokoa ja yritin jotain järkeä saada tuohon kiinalaisella laatumauserilla, mutta huonolla menestyksellä. Tämä englannin kielinen manuaali on hieman epäselvä. Ei ihan aukea minkä kokoiset laakerit tuonne menee.
Pekalla on suomenkielinen, mutta ihan juuri tähän hätään en sitä saa. Unohdin tietysti viimetilaukessa tilata sen samalla.
Nyt on hyvää aikaa viikonloppu tarkistella osia ja tehdä lopullista listaa. Ennen maanantaita tilaus ei kuitenkaan liikkeestä liikahda, saanpahan varmasti kaikki tarvittavat osat. Ehkä jo tiistaina lentää.
Lopullinen vauriolista näyttää seuraavalta
-päälavat
-niiden pitimet.
-lepatusakseli
-sen laakerit
-stabbarin tanko
-seesaw
-pääakseli
-peräputki
varastosta löytyy muut paitsi lepatusakseli,sen laakerit ja seesaw.
Pitää hankkia noitakin varastoon. Nyt back to the basicks ja opetellaan sitä leijutusta kunnolla ja totutellaan myös kun muutetaan asetuksia. Olishan tuon nyt voinut uskoa kokeilemattakin, mutta nyt se on todistetusti varmaa ja exaktia tietoa. Tosin tieteessähän koe on toistettava riittävän monta kertaa jotta tulos on varmasti oikein ja luotettava
Jos oikein hakemalla hakee positiivista asiaa niin tuleepahan tuon nupin korjaus tutuksi. Jos sen saa kerran kuntoon niin sen saa toistekin.