Kirjoittaja Aihe: JuhoV:n kopteri(t)  (Luettu 204129 kertaa)

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #75 : 15 Toukokuu, 2012, 21:43:34 »
Akkuja tekis mieli lisää, jotenkin tuo kolme tuntuu vähänlaiselta lentokertaa varten. Enpä vieläkään tiedä mitä nuo 6S 2450 mAh akut kestää kun aina tahtoo jäädä timeri pois päältä. Ei ole vielä kuivaksi mennyt, mutta huonoin oli jo pikkasen yli 90% purku. Muuten on onneksi pysynyt aisoissa. Olen sitten vetänyt periaattella "mielummin vähän lyhyempi lento kuin akku paskaksi".

Toisaalta tekis mieli myös toista kopua, mutta emäntä taitaa saada hepulin. Myydään osiossahan olis vähän väliä vaikka mitä mielenkiintoista tarjolla. Mites kauan tuollaisen kopun pitäisi lentää tuolla akulla. Tässä vaiheessahan tuota ei vielä rääkätä. Menisköhän tuohon vielä vähän isompi akku, esim. 3000 mAh. Moottorina on scorparin HK-3016-1210.

Hyvä että apujalat läks huits kettuun!

Ei tuo 90% ole vielä liian kriittinen, koska tuo sun lentosi ei rasita sitä akkua piikkeinä kauheasti. Virran otto on siis aikatasaista ja näin kennot ei kyykkää.
Toki tuota kannattaa välttää ja pysyä siellä 80% tietämillä. 3000mah akku mahtuu, mutta silloin kopu tulee hieman etupainoiseksi. Kannattaa melkein ottaa enemmän niitä akkuja mitä sulla on.
Oliko se sun laturisi tupla laturi? Jos ei niin osta toinen laturi niin saat ladattua nopeammin, varsinkin jos lentopaikalla tykkää latailla.

Kaksi hyvää kopteria on tietenkin parempi kuin yksi hyvä kopteri ;D Jos toisen ostat niin onpahan toinen sitten millä lentää kun toinen on rikki.
Jos toista kopteria mietit oikeasti niin ostaisin isomman kopterin, vaikka ihan aluksi koristeeksi ja siitä sitten pikku hiljaa kasaillen. 450 kokoista ei kannata varmaan ostaa, koska et saa sillä mitään mihin tuo 425 ei pystyisi. hurricane 425 on vakaampi ja paremmin hahmotettavissa, lisäksi se on yhtä halpa korjata.
200-250 kokoluokka on yleisesti ottaen ihan annelista, varsinkin aloittelialle. Kopterit on kinkkisiä lentää ja vielä vaikeampia säätää!200 gaui tai 250 trex ei ole kovin halpa vehje pitää yllä ;D näin ainakin omasta kokemuksesta.
Melkein joku 600-700 kokoluokan kopteri seuraavaksi. Vielä helpompi lentää kuin tuo ;D

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #76 : 15 Toukokuu, 2012, 22:15:31 »

Melkein joku 600-700 kokoluokan kopteri seuraavaksi. Vielä helpompi lentää kuin tuo ;D
Älä hel...ssä yllytä. Katselin jo noita X7 videoita, on näyttävän näköinen ja äänikin on hieno kun sitä osaa lentää ja käskeä kunnolla.

Paljonko sellaisen kasaaminen maksaa lentokuntoon jos haetaan sellaista jolla pystyy kunnolla temppuilemaan, mutta ei ole vielä mikään ultimate kopu. Veikkaan että enemmän kuin emäntä antaa luvan.  :(
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #77 : 15 Toukokuu, 2012, 22:23:04 »
Älä hel...ssä yllytä. Katselin jo noita X7 videoita, on näyttävän näköinen ja äänikin on hieno kun sitä osaa lentää ja käskeä kunnolla.

Paljonko sellaisen kasaaminen maksaa lentokuntoon jos haetaan sellaista jolla pystyy kunnolla temppuilemaan, mutta ei ole vielä mikään ultimate kopu. Veikkaan että enemmän kuin emäntä antaa luvan.  :(

Eipä noissa isoissa koptereissa kannata mitää "väli" malleja hakea. Varmaan sellainen perus varma on Trex 700e ja 600 pro uusin versio vaimikäseoli.

Gaui X7 tuntuu ottavan torpit hyvin vastaan eikä olla saatu mitään isompaa ja kalliimpaa rikki torppaamalla. Runko, nuppi ja perä on kestänyt kuin peruskallio ;D

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #78 : 15 Toukokuu, 2012, 22:34:18 »
Älä hel...ssä yllytä. Katselin jo noita X7 videoita, on näyttävän näköinen ja äänikin on hieno kun sitä osaa lentää ja käskeä kunnolla.

Paljonko sellaisen kasaaminen maksaa lentokuntoon jos haetaan sellaista jolla pystyy kunnolla temppuilemaan, mutta ei ole vielä mikään ultimate kopu. Veikkaan että enemmän kuin emäntä antaa luvan.  :(
Kannattaisko sun hommata toinen 425 kitti tehdä siitä 475? Aika pitkälle voisit käyttää samoja osia (varaosa kustannus huomattavasti pienempi kuin kahdella aivan erilaisella kopterilla)? Vai onko nämä liian lähelä toisiaan koon puolesta?
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #79 : 15 Toukokuu, 2012, 22:51:39 »
Fiksuinta varmaan olis tällä hetkellä kasata kaksi täysin samanlaista ja yrittää säätää ne myös samanlaisiksi lentotuntumaltaan. Tässä ollaan niin alkuvaiheessa harrastusta että en usko saavani mitään irti lentämällä peräjälkeen kahta erilaista kun yhdenkin lentäminen nostaa pulssia ihan pirusti. Toinen varmistais sen, että on millä lentää kun toista korjaa.

Nytkin takoi sydän ihan mielettömästi kun otin ilmaan ekan kerran ilman apurattaita. Sitten kun se oli ilmassa niin tiesi että pakko se on ottaa jossain vaiheessa myös alas sieltä ja mielummin ottaa siinä vaiheessa kun akussa on vielä virtaa ja varaa korjailuun. Tuli kyllä useampi ylös veto kuin laskeutuminen. Tosin otin kyllä monta laskua. Useampaan kertaan ihan vaan ilmaan, kunnolla leijuntaan ja sittten lasku. Tällä kertaa oli ihmeellisen tyyni keli, vaan 7 m/s puuskat.

Anyway, kuten tuosta on aika helppo päätellä, nyt on hirveä hinku päästä lentämään tuolla ja saada vaan minuutteja alle. Se eka torppi tietyllä tavalla teki ylimääräistä puristusta, mutta samalla myös löysäsi sitä kun tiedän nyt että sen voi korjata omin voimin. Tänään alkoi tuo puristus jo vähän helpottaa. Varsinkin viimeisellä akulla oli jo taas kivaa.

Edit:

Tuollaisen salkun sain, nyt on kai pakko sanoa että seurasin sujuvasti sivusta kun emäntä sovitteli paloja.  :P Tänään eka testi kentällä ja hyvä oli. Huomatkaa "kummituksen silmät".
« Viimeksi muokattu: 15 Toukokuu, 2012, 23:12:40 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #80 : 16 Toukokuu, 2012, 07:34:59 »
Lainaus
Paljonko sellaisen kasaaminen maksaa lentokuntoon jos haetaan sellaista jolla pystyy kunnolla temppuilemaan, mutta ei ole vielä mikään ultimate kopu. Veikkaan että enemmän kuin emäntä antaa luvan.  :(
Tuollahan noita on myyntipalstalla muutamia valmiita (=käytettyjä), taatusti säädöissään tekijämiesten jäljiltä...
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #81 : 16 Toukokuu, 2012, 19:56:45 »
No niin, kuten arvata saattaa, tonttiinhan se tuli taas. Ei siinä mitään, mutta nyt hajosi todennäköisesti ainoa hajoava osa jota mulla ei ole. Elevator servon vipu. Murphyn laki toimii taas.

En tiedä mitä meni pieleen, mutta tätä en suostu ottamaan ihan omaan pikkiin. Leijuttelin kopua ja siirtelin sitä sivusuunnassa edes takaisin ja pysäyttelemällä paikoilleen. Tarkoituksena hakea lisää tuntumaa kopuun ja oppia pysäyttämään liuku ilman että korkeus muuttuu. Yhden sellaisen liikkeen päätteeksi se heitti yhtä äkkiä katolleen. Oli jo oikenemassa kun yhtäkkiä näytti kuin oikealta puolelta olisi kadonnut noste kokonaan. Liike ei näyttänyt lapakulmilla tehdyltä, se vaan kippas eikä reagoinut tikkuun. Ehdin vissiin holdin vetää päälle kun hammaspeikko ei käynyt kylässä.

Jotta homma meni lopullisesti munilleen, aloin torpin jälkeen testailemaan liikkuuko servot. Sitten kämmäsin mankan kanssa ihan satasella. Sammutin mankan kun virtajohto oli kiinni akussa. Safe mode ei sitten toiminut ja roottori läpsytteli sen verran lujaa etten uskaltanut mennä siihen koskemaan. Yritin vaikka mitä enkä tajunnut että idde oli mennyt päälle. Varmaan meni pari minuuttia ennen kuin tajusin ja sain kopun taas hallintaan.

Tämä pitää vissiin bindata uudelleen. Eli nämä on paritettu käsittääkseni oikein, eli vasen tikku alhalla ja safe mode meni päälle. Onglema on että ilman kaasutrimmiä jäi vähän kierroksia. Jos bindaan sen nyt uudestaan, korjautuuko tämä pelkästään sillä.

Oikealta puolen oli linkki irti pallostaan, epäilen että se irtosi lennossa ja aiheutti tämän. En ole simussa koskaan kopun nähnyt kääntyvän noin vaikka mitä tekee tikuilla. Ainakin yritän uskotella itelleni ettei vika ollut tikun heiluttajassa tällä kertaa.

Vahinkoina meni
-toinen lapa
-lavan pidin
-stabbarin tanko
-elevator servon "linkki'" mikä se keinuhässäkkä onkaan joka on siellä rungon sisällä puoliksi ja nostaa swashin takareunaa.

Ei paha muuten mutta tuota linkkiä ei ole. Pekan kopusta kuulemma irtoaa kun sen pitää huoltaa se kuitenkin nyt. Eli toiveita on että taas huomenna tai ylihuomenna lennetään.

Mukava juttu sentään oli ettei mennyt heti ekalla akullisella vaan viimeisen loppupuolella. Olisin kohta tuonut sen alas muutenkin. Sain sentään lentää koko paketin.
« Viimeksi muokattu: 16 Toukokuu, 2012, 19:59:36 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #82 : 16 Toukokuu, 2012, 20:07:26 »
Voi olla että toi elevator arm meni ilmassa jostain syystä rikki ja siksi kopteri teki tuollaisen tempun :S tiedä sitten

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #83 : 16 Toukokuu, 2012, 20:38:59 »
Jos lavat läpytteli maata, niin pää- ja leparin akselit voi joutua vaihtamaan.
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #84 : 16 Toukokuu, 2012, 21:04:23 »
Jos lavat läpytteli maata, niin pää- ja leparin akselit voi joutua vaihtamaan.
Sinnehän se tumppas nurmikkoon  :o Pitää purkaa ja tarkistaa. Hold oli mun mielestä päällä ennen kuin osui, mutta maan vetovoima antoi sille kyllä vauhtia. Korkeutta oli balttia rallaa 10 metriä. Kauhoin molemmin käsin kaikki vivut taakse kun tajusin ettei tätä voi enää pelastaa.  ;D

Mutta jos tarkoitat sitä kun se lähti pyörimään itekseen kun töppäilin radion kanssa niin silloin ei vastannut. Ei lyönyt peräputkeen, ei kaatanut kopua. Tunsin vaan itseni ihan helvetin typeräksi kun katselin vierestä hommaa. Luulin jo että pitää odottaa että akku loppuu, kunnes tajusin että iddle up on päällä ja siksi tulee virheilmoitus mankasta.

Voi olla että toi elevator arm meni ilmassa jostain syystä rikki ja siksi kopteri teki tuollaisen tempun :S tiedä sitten
Eikös sen olis sillon pitänyt vetää voltti etu- tai takakautta. Nyt se teki sen lähes puhtaasti oikean kautta. Lisäksi oikena puolen linkki oli irti pallostaan. Arvaushan tämä on, mutta ite ajattelisin noin. Sitten se elevator armi hajos kun se töpsähti tonttiin. Pääasia että voin uskotella itelleni ettei se ollut mun syy, se oli joku toinen, tullessani paikalle se oli jo rikki...  :P,

Joo, nyt kun purin tuota niin seesaw oli myös murtunut. Kaikki muu olis löytynyt kotoa paitsi tuo elevator armi.

Pistin sähköt päälle ja tarkistelin miten servot pelaa. Sieltä ei syytä löydy, ne liikkui smootisti edes-takaisin ilman nykimisiä.

Mutta mites tuo systeemin saattaminen siihen kuntoon että motti ei lähde pyörimään jos töpeksin uudelleen tuolla tavalla radion kanssa.
« Viimeksi muokattu: 16 Toukokuu, 2012, 21:13:35 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #85 : 16 Toukokuu, 2012, 21:37:03 »
Mutta mites tuo systeemin saattaminen siihen kuntoon että motti ei lähde pyörimään jos töpeksin uudelleen tuolla tavalla radion kanssa.

Mulla ainakin toiminut niin, että olen mankasta kaasukäyrän normimodeen laittanut 0-0-x-x-x (tämä siksi, että varmasti on tikku alhaalla nollissa x:t voivat olla mitä vain). Sitten bindaan uudelleen kaasutikku alhaalla ilman idle ja holdi vipuja (en muista antaako edes bindata idle tai holdi päällä).

Tämän jälkeen on syytä kalibroida nopari, eli opettaa sille kaasun 0 ja 100. Tämä on kerrottu kyseisen noparin manuaalissa, yleensä kopu käynnistetään kaasutikku ylhäällä (eli 100%) sitten nopari piipittelee ja sen jälkeen siirretään alas (0%) ja nopari piipittelee uudelleen. Siis yleensä noin mutta muista lukea miten sinun noparissasi se menee.

Sen jälkeen testata safemode, eli kopussa virrat päällä ja mankka sammuksiin.

Kaikkien näitten toimenpiteiden ajan olisi syytä pinjonin olla sen verta irti rattaista, ettei vahingossakaan lähde nuppi pyörimään.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #86 : 16 Toukokuu, 2012, 22:12:43 »
Tämän jälkeen on syytä kalibroida nopari, eli opettaa sille kaasun 0 ja 100. Tämä on kerrottu kyseisen noparin manuaalissa, yleensä kopu käynnistetään kaasutikku ylhäällä (eli 100%) sitten nopari piipittelee ja sen jälkeen siirretään alas (0%) ja nopari piipittelee uudelleen. Siis yleensä noin mutta muista lukea miten sinun noparissasi se menee.
Eli normaalisti käynnistetään kopu kaasu alhaalla, mutta noparia ohjelmoitaessa tikku ylhäällä. Varmistin vaan että ymmärsin oikein.

Tuo red brickin manuaali on tosi heikko, siinä ei puhuta kaasun opetuksesta mitään. Kieliasu vaikuttaa siltä että sen on kiinasta kääntänyt koreaksi tyyppi, joka ei puhu kumpaakaan kieltä. Sen jälkeen on vaihdettu kääntäjää ja varmistettu ettei kyseinen tyyppi ymmärrä asiaa ja se kääntää sen raskaksi, josta seuraava onneton, laitteita tuntematon kääntäjä kääntää sen lopulta englanniksi. Esim. käsite anticlockwise ei taida olla ihan standardia.

kuitenkin, tuon opetuksen jälkeen kaasua jäi hiukan ja se piti ottaa pois trimmillä. Manuaali kyllä puhuu hienosti kaikista safety-systeemeistä. Ei starttaa jos kaasu on väärässä asennossa yms.

Tässä tulee nyt vähän kehän kiertoa, jos bindaan sen ensin niin nopari pitää opettaa. Se ei kuitenkaan opi hölläämään kaasua täysin nollille ja pitää virittää trimmillä. Kun sitä viritetään pitäis bindata uudestaan ja sen jälkeen taas opettaa.

Pitää testata uudelleen miten tämän kanssa käy. Jos aloitan bindaamalla, niin asetukset ei vissiin katoa mankasta.

Jotta tämän saa toimimaan oikein niin kaasu pitää vissiin saada pysymään nollilla ilman että kosketaan mihinkään mankan asetuksiin, ainoastaan tikku alas.

Jossan oli juttua tästä, luin sitä ihan vähän aikaa sitten, mutta en nyt muista. Siinä kuitenkin oli mun mielestä ohjeet juuri tämän jutun kuntoon saattamiseksi.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #87 : 16 Toukokuu, 2012, 23:55:12 »
Eli normaalisti käynnistetään kopu kaasu alhaalla, mutta noparia ohjelmoitaessa tikku ylhäällä. Varmistin vaan että ymmärsin oikein.

Eli kopu käynnistetään kaasu ylhäällä että nopari tietää asettaa ylärajaksi sen 100%, sitten yleensä nopari piipittää jotain ja tämän jälkeen vasta kaasu alas nollille 0%. Kun tämä on suoritettu piipittää nopari jotain ja sen jälkeen se on kalibroinut itsensä ja yleensä "lentokunnossa".  Mutta tosiaan kannattaa tässä tapauksessa ottaa motti irralleen tai vaikka pinjoni tai joku ratas pois ettei pääse vahinkoa sattumaan.

Tuo red brickin manuaali on tosi heikko, siinä ei puhuta kaasun opetuksesta mitään. Kieliasu vaikuttaa siltä että sen on kiinasta kääntänyt koreaksi tyyppi, joka ei puhu kumpaakaan kieltä. Sen jälkeen on vaihdettu kääntäjää ja varmistettu ettei kyseinen tyyppi ymmärrä asiaa ja se kääntää sen raskaksi, josta seuraava onneton, laitteita tuntematon kääntäjä kääntää sen lopulta englanniksi. Esim. käsite anticlockwise ei taida olla ihan standardia.

anticlockwise tarkoittaa vastapäivään eli päin vastoin kuin kello kulkee.

kuitenkin, tuon opetuksen jälkeen kaasua jäi hiukan ja se piti ottaa pois trimmillä. Manuaali kyllä puhuu hienosti kaikista safety-systeemeistä. Ei starttaa jos kaasu on väärässä asennossa yms.

Joo juurikin ne yleensä toimii niin, kun opetetaan kaasulle ne endpointit niin se yleensä pitää saada juuri ohjelmointitilaan ja yleensä siis ohjelmointi tilaan mentäessä se kalbiroi sen täyden kaasun endpointin ja sen jälkeen kun tikun törkkää alas niin nollakaasun endpointin.

Eli nopari ei näe lähettimen nollaa nollana vaan antaa kierroksia silti vähän, tämän pitäisi nimenomaan korjaantua sillä noparin kalibroinnilla. Toinen vaihtoehto _ehkä_ voisi olla, että otat lähettimen endpoint säädöstä kaasun nolla-asentoa "kauemmaksi" eli tyyliin jos nyt kaasun nolla on -100% niin kokeilisi -110% ja sitten bindaisi uudelleen. Tästä metodista en ole varma.

Tässä tulee nyt vähän kehän kiertoa, jos bindaan sen ensin niin nopari pitää opettaa. Se ei kuitenkaan opi hölläämään kaasua täysin nollille ja pitää virittää trimmillä. Kun sitä viritetään pitäis bindata uudestaan ja sen jälkeen taas opettaa.

Nopari pitäisi opettaa joka tapauksessa jos sitä ei ole tehty.

Pitää testata uudelleen miten tämän kanssa käy. Jos aloitan bindaamalla, niin asetukset ei vissiin katoa mankasta.

Ei pitäisi kadota asetukset.

Jotta tämän saa toimimaan oikein niin kaasu pitää vissiin saada pysymään nollilla ilman että kosketaan mihinkään mankan asetuksiin, ainoastaan tikku alas.

Ilmeisesti näin ja sitä varten se kaasukäyränkin pitää bindatessa olla se 0% eli tikku alhaalla.



Toivottavasti oli apua jonkin verran. Mutta tosiaan tärkeintä on kokeilla sitä fail safea valvotuissa olosuhteissa, ilman että ropellit on mahdollista pyöriä.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #88 : 17 Toukokuu, 2012, 00:59:15 »
Jees, tuo nopari piipittää aina jotain kun kopun tuo alas.

Tuolla anticlockwisellä tarkoitin juuri tuota mahtavaa englannistosta, mutta näin siellä lukee, ei counterclockwise kuten pitäisi. Tuo on varmaan ensimmäinen päivitettävä kohde tuossa kopussa. Paskamaistahan tuossa on ettei tuo safety moden puute haittaa ennen kuin käy näin tai sitten muuten vaan signaali katoaa. Eli toimimaanhan se olisi oikeasti hyvä saada. Siinä mielessä hyvä että se ajaa kaasun edes niin alas ettei kopu varmasti sillä karkaa.

Pitää vielä yrittää koko noparin uudelleen ohjelmointia. Mun mielestä edellisellä kerralla sain käännettyä pyörimissuunnan. Muuten hyvä, mutta sen ei pitänyt kääntyä.

Kun huonolla englannilla yrittää selvittää tekstin asiaa, ei auta yhtään että se on käännetty kiinasta englantiin päin p...tä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #89 : 17 Toukokuu, 2012, 01:31:37 »
Kokeile tosiaan ohjelmoida uudelleen. Pyörimissuuntaa saa käännettyä helposti laittamalla kaksi motin johdoista ristiin :)
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa LoneWolf

  • Pro torppari
  • ****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #90 : 17 Toukokuu, 2012, 08:41:36 »
Tuolla anticlockwisellä tarkoitin juuri tuota mahtavaa englannistosta, mutta näin siellä lukee, ei counterclockwise kuten pitäisi.

Anticlockwise on myös korrektia englantia, kts. Merriam-Webster.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #91 : 17 Toukokuu, 2012, 11:17:33 »
Anticlockwise on myös korrektia englantia, kts. Merriam-Webster.
Katos niin olikin, eli tässä näkee mun englannin kielen taidon.

Tutkin tuota spekturimin manuaalia. Löytyihän se sieltä kun aikansa etsi. Uudelleen bindausta vaatii kun ohjelmoidaan radiota.

After You´ve programmed your model, it´s important to rebind the systemo so the true low threttle and neutral control surface positions are programmed

Sain puuttuvan osan, taas kasamaan ja illalla lentää jos keli sallii.

Tässä näköjään saa maksella oppirahoja vielä pitkään. Vielä menee pitään ennen kuin olen älynnyt kysyä ja ottaa huomioon kaikki tarvittavat jutut. Onneksi nyt päästiin säikähdyksellä ja kaasua oli tosi vään. Kopu pysyi pystyssä vaikka toinen lapa oli kiinni rikkinäisessä lavan pitimessä ja pyöri holtittomasti sen mukana. Ei osunut mihinkään ylimääräiseen, ainoastaan peräroottori toimi ruohonleikkurina. Kopu haisee nyt vasta leikatulle nurmelle.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #92 : 17 Toukokuu, 2012, 20:10:47 »
Pitkällisen taistelun jälkeen pitäis olla tuo safe mode kunnossa. Testilin yhteyden katkeamista nyt kun ei ollut pääakselilla mitään kiinni. Sammuu normi- ja idde up modella nyt.

Viimeksi jo ihmettelin kopun ravistelua kun ajoin ilman lapoja konetta. Digivaaka antoi painoeroksi kaksi grammaa noille stabbarin lavoille, toinen painoi 13 ja toinen 15 grammaa. Eihän kaksi grammaa paljolta kuulosta mutta prosentuaalisestihan tuota on jo ihan merkittävästi yli 10%. Tästä siis johtuu että stabbari päätyy kalleelleen aina samaan suuntaan.

Kuinkas paljon tuollaisesta kannataa välittää, alanko tasapainottelemaan, annanko olla välittämättä vai säädänkö tasapainoon ruuvaamalla toista lapaa lähemmäs keskipistettä. Näin tein viimeksi.

Muutenhan tuo alkaa olla lapakulmasäätöä vailla lentämään.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #93 : 17 Toukokuu, 2012, 20:54:06 »
Pitkällisen taistelun jälkeen pitäis olla tuo safe mode kunnossa. Testilin yhteyden katkeamista nyt kun ei ollut pääakselilla mitään kiinni. Sammuu normi- ja idde up modella nyt.

Viimeksi jo ihmettelin kopun ravistelua kun ajoin ilman lapoja konetta. Digivaaka antoi painoeroksi kaksi grammaa noille stabbarin lavoille, toinen painoi 13 ja toinen 15 grammaa. Eihän kaksi grammaa paljolta kuulosta mutta prosentuaalisestihan tuota on jo ihan merkittävästi yli 10%. Tästä siis johtuu että stabbari päätyy kalleelleen aina samaan suuntaan.

Kuinkas paljon tuollaisesta kannataa välittää, alanko tasapainottelemaan, annanko olla välittämättä vai säädänkö tasapainoon ruuvaamalla toista lapaa lähemmäs keskipistettä. Näin tein viimeksi.

Muutenhan tuo alkaa olla lapakulmasäätöä vailla lentämään.

Minun mielestä on kyllä aika hurjat erot noi pari grammaa. Ehkäpä teipillä sen saisi? Mutta ne lavat kyllä kuuluisi olla yhtä pitkällä molemmilla puolilla.

Viisammat valaiskoon, mutta itse olen aina noin 0,1 gramman tienoille ne laittanut ja tönärillä niin tarkasti kuin saan niin etäisyydet tasan. Käytännössä 0,1mm tarkkuudella.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #94 : 17 Toukokuu, 2012, 21:18:08 »
Noin minäkin sen ajattelin. 2 grammaa teippiä on vaan niin iso kasa ettei sitä sotketa tuohon stabbarin lapaan. Yritin tuota eikä sillä ollut vaa'an mukaan mitään vaikutusta. Sitten vuolin, hioin ja sliippasin toista stabbaria kevyemmäksi. Lisäksi mulla oli pari pientä painoa, jotka sijoitin akselille stabbarin viereen. Edelleen jäi aavistus epätasapainoa, mutta nyt stabbari jää randomilla kallelleen jommalle kummalle puolelle. Ajotesti olkkarin lattialla näytti myös hyvältä.

« Viimeksi muokattu: 17 Toukokuu, 2012, 22:03:33 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #95 : 17 Toukokuu, 2012, 22:03:48 »
Nyt tuli totaalinen oikosulku. Edellisellä kerralla kun säädin kopua, oli tikun keskellä nolla kulmat. Nyt kun tuo koko systeemi oli purettuna, kokeilin siirtää servolta ratasta toisiin spooreihin ja koko homma menee nyt uusiksi. Positiivisia kulmia tulee pirusti, mutta negatiivista ei juurikaan. Tikun ollessa keskikohdassa, on positiivista kulmaa noin 5 astetta. Säädetäänkö tämä nyt linkkien pituutta muuttamalla. Niitä ainoita, jotka nupissa ovat.

Pää tyhjeni ihan totaalisesti. Viimeksi tätä ongelmaa ei ollut vaan tikun keskellä oli nolla-kulmat. Kopterivikiä yritin lukea mutta ei auennut, nyt on tyhmä ja avuton olo. Lentoon ei uskalla edes kokeilla. todennäköisesti lähtee, mutta saako alas muulla kuin holdilla.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #96 : 17 Toukokuu, 2012, 22:05:28 »
Nyt tuli totaalinen oikosulku. Edellisellä kerralla kun säädin kopua, oli tikun keskellä nolla kulmat. Nyt kun tuo koko systeemi oli purettuna, kokeilin siirtää servolta ratasta toisiin spooreihin ja koko homma menee nyt uusiksi. Positiivisia kulmia tulee pirusti, mutta negatiivista ei juurikaan. Tikun ollessa keskikohdassa, on positiivista kulmaa noin 5 astetta. Säädetäänkö tämä nyt linkkien pituutta muuttamalla. Niitä ainoita, jotka nupissa ovat.

Pää tyhjeni ihan totaalisesti. Viimeksi tätä ongelmaa ei ollut vaan tikun keskellä oli nolla-kulmat. Kopterivikiä yritin lukea mutta ei auennut, nyt on tyhmä ja avuton olo. Lentoon ei uskalla edes kokeilla. todennäköisesti lähtee, mutta saako alas muulla kuin holdilla.

Kyllä tikun ollessa keskellä niin linkkien pituuksia muuttamalla nollakulmat.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #97 : 17 Toukokuu, 2012, 22:09:06 »
Katso ensin, että swashi on suunilleen liikealueen keskellä kun tikku on keskellä swashin alapuolisia tönäreitä säätämällä, sitten säädät swashilta ylöspäin menevät tönärit- niin ja onhan sulla säädettäessä täysin lineaarinen pitch käyrä (esim säädät ID1 tai ID2 tilassa)?
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #98 : 17 Toukokuu, 2012, 23:12:20 »
Katso ensin, että swashi on suunilleen liikealueen keskellä kun tikku on keskellä swashin alapuolisia tönäreitä säätämällä, sitten säädät swashilta ylöspäin menevät tönärit- niin ja onhan sulla säädettäessä täysin lineaarinen pitch käyrä (esim säädät ID1 tai ID2 tilassa)?
Tässähän ei ole säädettäviä kuin swashilta lavanpitimiin. Kaikki muut on vakiomittaisia.

Tuli äsken taas uusi tilanne vastaan. Nyt sain säädettyä tuon. Liikealueitahan pitää rajoittaa lähes puoleen jotta saadaan manuaalin mukaiset lapakulmat. Swash mix:ä jos ei rajoita vaan antaa olla 100% niin irtoaa yli 15 astetta suuntaansa.

Mutta säädin ja käytin muutaman säätöoluen myös. Kävin pihalla ahtaassa paikassa testaamassa ja tutisematta lentää. Itse asiassa lähti vielä tasaisemmin lentoon ja leijui kuin aikaisemmin. Vähän pitää trimmiä käytellä hienosäätöön mutta hyvin lähellä oikeaa ollaan. Alkoi vaan kusettamaan niin mahdottomasti että oli pakko tulla pois, jäi enempi testailu huomiselle. vasemmalle vetää.

Sen sijaan tuo nopari taitaa elää ihan omassa maailmassaan. En ole kouluttanut sitä uudelleen, mutta käytös on muuttunut taas kerran. Nyt kun pistän virran päälle, odotan että systeemi kalibroi itsensä ja alan lentää, ei kierrokset nouse ekalla tiku nostolla kuin vähän. Ei vaikka työnnän tikun täysin ylös. Sitten tikkua alas ja uudelleen ylös ja homma toimii kuten sen pitäsi toimia koko ajan. Ideoita mikä tuota vaivaa vai menikö mun muutama olut päähän tuolle noparille. Edelleen se piipittelee omiaan kun kopun ottaa alas. Joko heitän sillä vesilintua ja ostan oikean noparin tuohon. Äkäistä starttia tarjoilee nyt välillä, välillä taas nättiä. Ihan kuin se menis kesken kaiken ohjelmointitilaan.

Ei paha, eilen torppasin ja tänään se lensi. Osia pitää tilata lisää huomenna lisää eli varaston täydennystä. Eipähän mennyt viikonloppu pilalle hajonneen kopun vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 17 Toukokuu, 2012, 23:18:27 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #99 : 17 Toukokuu, 2012, 23:26:41 »
Voihan siinä kai servoilta lähtevillä linkeillä säätää sen swashin keskelle.
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
45 Vastauksia
20146 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2008, 20:17:14
kirjoittanut Penara
14 Vastauksia
7954 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2008, 21:29:01
kirjoittanut Jyri
1 Vastauksia
3084 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2009, 13:08:46
kirjoittanut 1m4s0_
2 Vastauksia
3521 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 13:00:13
kirjoittanut Vispilä
148 Vastauksia
73924 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2014, 18:40:43
kirjoittanut JuhoV