Kirjoittaja Aihe: JuhoV:n kopteri(t)  (Luettu 204109 kertaa)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #100 : 17 Toukokuu, 2012, 23:41:49 »
Voihan siinä kai servoilta lähtevillä linkeillä säätää sen swashin keskelle.
Rakenne on tällainen, käsittääkseni noiden linkkien pitää olla yhtä pitkät (siis saman servon linkkien) muuten tulee epäsymmetristä liikettä.
http://i1110.photobucket.com/albums/h441/JuhoV/linkit.jpg
Mulla ei tule nuo armit kohdalleen kun pistän kaiken kiinni. Kaikkien servojen spoorit tuntuu sattuvan juuri väärään kohtaan eli menee joko yli tai jää alle. Se säätö on kai valittava niin että sen kahdesta huonosta vähemmän huono. Olen keskittänyt servot uudelleen ja uudelleen aina kun olen vähänkin epäillyt että nyt liikahti. Lopuksi vielä tarkistanut uudelleen keskityksellä lopputuloksen.

Tässä joudun siis valitsemaan väliltä jossa swash on hieman alhaalla tai hieman ylhäällä. End pointteja säätämällä sain liikkeen hyväksi, siihen olen tyytyväinen. Tais tulla vielä parempi kuin aikaisemmin ja se oli taas parempi kuin alkuperäinen. Lapakulmat ei ole ihan symmetrisiä, mutta swash mix:llä ja Pitch curvella saan manuaalin mukaiset lapakulmakäyrät aikaan varsin helposti eikä olla lähelläkään kumpaakaan ääripäätä. Manuaali suosittelee normimodeen -3 - +8 ja iddle up:iin +-10 astetta.

Tässä on siis mun ymmärryksen mukaan tehty setuppi. Voi olla pielessä jo pelkästään teoreettisella tasolla, joten kaikki ideat ovat enemmän kuin terve tulleita. Nyt taas yritän oppia lisää näiden säätämisestä. Testilento oli lyhyt ja todella ahtaassa paikassa, joten en ottanut mitään riskiä että kopu karkais vähäähkään kauemmas. Nyt piti pysyä noin 10 metrin neliössä tai kohta olis kolissut. Tästä syystä sitä ei testattu kuin sen verran että tuntui leijunnassa toimivan.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #101 : 17 Toukokuu, 2012, 23:54:56 »
Mulla ei tule nuo armit kohdalleen kun pistän kaiken kiinni. Kaikkien servojen spoorit tuntuu sattuvan juuri väärään kohtaan eli menee joko yli tai jää alle. Se säätö on kai valittava niin että sen kahdesta huonosta vähemmän huono.
Oot unohtanu subtrimmin  ;) Valitaan lähimmäksi osuva boori ja subtrimmillä hierotaan se keskikohta oikeaan paikkaan. Jolloin keskitikulla saat ne nollakulmat. Ja sen jälkeen vasta endpointit jos niitä tarvii edes säätää..

Edit. Osta uus paketti stabbarin lapoja ja katso kumpi mikä niistä on viallinen. Punnitsin yhden, sanoi 13.1g. Ei kannata särkeä vehkeitä tärinällä jos syykin on tiedossa  :P
« Viimeksi muokattu: 18 Toukokuu, 2012, 00:03:58 kirjoittanut Xen »

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #102 : 18 Toukokuu, 2012, 00:18:12 »
Oot unohtanu subtrimmin  ;) Valitaan lähimmäksi osuva boori ja subtrimmillä hierotaan se keskikohta oikeaan paikkaan. Jolloin keskitikulla saat ne nollakulmat. Ja sen jälkeen vasta endpointit jos niitä tarvii edes säätää..

Edit. Osta uus paketti stabbarin lapoja ja katso kumpi mikä niistä on viallinen. Punnitsin yhden, sanoi 13.1g. Ei kannata särkeä vehkeitä tärinällä jos syykin on tiedossa  :P
En unohtanut, Ensin vedin mankan asetukset nollille. Eli trimmit pois, travel addjust 100% ja pitch curve 0 - 25 - 50 - 75 - 100. ja swash mix asetukset 100%. Tästä aloitin eli subtrimmilläa swash suoraan. Yritin laskea ja nostaa tasaisesti niin ettei millekään servolle tulis säätöä selvästi muita enempää. Siirsin vaan eri booriin servopyörää, siksi piti aloittaa täysin alusta koko juttu eikä aikaisemmin säädetty nollakulma sattunut enää kohdalleen tikun keskiasentoon.

Mutta tuo stabbarin lapajuttu on kai tällä sun ja mun mittauksella selvä, mulla on täysin eriparia olevat. Tasapainotin niitä aikaisemmin kuvaamallani tavalla. Koeajoin olkkarin lattialla ja nyt se on hallinnassa. Ravistusta on todella vähän ja ne on yhtä kaukana pääakselista. Mittasin tönärillä. (kiinalainen halpis vehe sekin)

Ennen kasausta tarkistin myös lepatusakselin suoruuden ja laakereiden kunnon. Ne oli kunnossa. Kopu leijui tosi värisemättä ja tutisematta nyt. Se oli selkeästi värinättömämpi kuin aikaisemmin.

Kaiken kaikkiaan tästä tuli taas tosi hyvä säätöjen opettelutreeni. Miten musta tuntuu että keksin pyörää koko ajan uudelleen, onko tämä muillakin ollut samanlaista alkutaipaleella.

ps. Taas tilaukset vetämässä trex-storeen ja helistoreen, tästä alkaa tulla jo viikottaista asiointia. Mikähän seuraavaksi hajoaa. Olen pyrkinyt aina tilaamaan hajonneen tai varastosta loppuneen tilalle kaksi osaa plus heti lähtiessä yleensä hajoavia osia varastoon. Kummallakin kertaa meni jotain, mitä ei löytynyt nurkista pyörimästä. Nupin varaosia alkaa olla, seuraavaksi varmaan menee sitten perästä.
« Viimeksi muokattu: 18 Toukokuu, 2012, 00:56:39 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #103 : 18 Toukokuu, 2012, 09:12:18 »
Eli trimmit pois, travel addjust 100% ja pitch curve 0 - 25 - 50 - 75 - 100. ja swash mix asetukset 100%. Tästä aloitin eli subtrimmilläa swash suoraan. Yritin laskea ja nostaa tasaisesti niin ettei millekään servolle tulis säätöä selvästi muita enempää. Siirsin vaan eri booriin servopyörää, siksi piti aloittaa täysin alusta koko juttu eikä aikaisemmin säädetty nollakulma sattunut enää kohdalleen tikun keskiasentoon.
Periaatteellisesti tuo menee nyt väärin. Jokainen servo säädetään erikseen ja keskikohtaan haetaan sitä tilannetta joka on siinä manuskan pysty- ja vaakaviivoja sisältävässä kuvassa. Silloin päästään tilanteeseen, että swash on oikeassa korossa ja saadaan samat määrät +- lapakulmia. Swash mixiä ei välttämättä tarvi nollata, tarkistaa vain että antaa halutut kulmat.

Kaiken kaikkiaan tästä tuli taas tosi hyvä säätöjen opettelutreeni. Miten musta tuntuu että keksin pyörää koko ajan uudelleen, onko tämä muillakin ollut samanlaista alkutaipaleella.
Sitähän se tahtoo alussa olla ennenkuin tajuaa eri säätöjen merkityksen ja vaikutuksen. Mutta hienosti olet kyllä pärjännyt   :)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #104 : 18 Toukokuu, 2012, 10:12:30 »
Periaatteellisesti tuo menee nyt väärin. Jokainen servo säädetään erikseen ja keskikohtaan haetaan sitä tilannetta joka on siinä manuskan pysty- ja vaakaviivoja sisältävässä kuvassa. Silloin päästään tilanteeseen, että swash on oikeassa korossa ja saadaan samat määrät +- lapakulmia. Swash mixiä ei välttämättä tarvi nollata, tarkistaa vain että antaa halutut kulmat.
Mjoo, niinpä tietysti. Käy järkeen kun tuon joku kertoo.


Sitähän se tahtoo alussa olla ennenkuin tajuaa eri säätöjen merkityksen ja vaikutuksen. Mutta hienosti olet kyllä pärjännyt   :)
Tästä saa kiittää hyviä ohjeita ja linkkejä mistä tieto löytyy sekä nopeita vastauksia ongelmiin. Jos olisin tuon itse joutunut yksin kasaamaan ihan alusta lähtien ja tekemään kaikki säädöt niin se ei olisi kertaakaan mennyt rikki. Ei siksi että olis tullut hyvät säädöt, vaan sen vuoksi ettei se olis vielä valmistunut särjettävään kuntoon. Tällä menolla ei mene enää kauaa niin opin korjaamaan tuon kokonaan omin neuvoin.  :P

Rikkihän se on mennyt pelkästään sen vuoksi, että sillä on ehditty lentää lähes joka päivä silloin kun ei odotella osia tai korjata edellistä torppia.

ps. Oli mahta fiilis eilen kun nostin ilmaan. Olin jo puoliksi luovuttanut että maanantaina aikaisintaan saan osat ja pääsen vasta kasaamaan. Viime keskiviikkoilta oli huonoin mahdollinen ajankohta särkeä. Melkein kannattais jo ostaa toinen kitti varaosiksi. Siitä olis nätti ottaa kasattu nuppi ja heittää paikoilleen kun edellisen särkee.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #105 : 18 Toukokuu, 2012, 11:37:23 »

Melkein kannattais jo ostaa toinen kitti varaosiksi. Siitä olis nätti ottaa kasattu nuppi ja heittää paikoilleen kun edellisen särkee.
Toi idea on ihan fixu myös siinä mielessä, että kun haluut lähtee joku päivä lentään isommalla kopterilla, ostat sitten toiseen kittiin pitemmän perän ja lavat, jolloin sulla on jo huomattavasti isompi kopteri toisena lentävänä värkkinä. ;)
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #106 : 18 Toukokuu, 2012, 19:25:45 »
No niin, säädöt ne on huonotkin säädöt. Otetaas kone pyödälle ja tehdään homma uusiksi. Lensin kolme akullista eikä se tuntunut olevan hyvä nyt mitenkään päin. Sentään ehjä mutta... Mistäs aloittas.

1. Tehot huokassa, nuppi ei ottanut oikein kiekkoja.
2. kaasun nollakohdan opettaminen meni ihan metsään. Piti taas vetää trimmillä ihan alas jotta sai moottorin pysähtymään. Mikä meni pieleen. Säädin tuon kohdalleen ja bindasin sen jälkeen. Tuntuu ettei tuo opi kaasun nollakohtaa ollenkaan, itse asiassa bindaus ei vaikuta mitenkään asiaan. Tai joo, vaikuttaa ja menee koko ajan enemmän ja enemmän väärään suuntaan.
3. kopu tuntuu leijuvan kallistuneena. Jos sitä korjaa trimmillä se vetää johonkin.

Tämä meni kyllä metikköön ihan urakalla.  >:(

ok, jos tuo olis onnistunut täysillä niin olishan se tällä kokemuksella ollut suoritus.
« Viimeksi muokattu: 18 Toukokuu, 2012, 22:02:29 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #107 : 18 Toukokuu, 2012, 22:40:44 »
Sullahan oli noparina Red Brick?

Niissä on oletuksena softassa automaattinen throttle range asetus joka virtojen kytkemisen yhteydessä.
Eli jos käytät trimmiä, koita ennen seuraavaa virtojen kytkemistä palauttaa trimmi keskelle.
Näin nollakohta pysyy samassa asetuksessa.
Sen ärsyttävän ominaisuuden saa kyllä softattua pois.
« Viimeksi muokattu: 18 Toukokuu, 2012, 22:42:22 kirjoittanut artta »
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #108 : 18 Toukokuu, 2012, 23:00:27 »
Sullahan oli noparina Red Brick?

Niissä on oletuksena softassa automaattinen throttle range asetus joka virtojen kytkemisen yhteydessä.
Eli jos käytät trimmiä, koita ennen seuraavaa virtojen kytkemistä palauttaa trimmi keskelle.
Näin nollakohta pysyy samassa asetuksessa.
Sen ärsyttävän ominaisuuden saa kyllä softattua pois.
Jep, juuri tuo red brick. Pitääkö siitä joka käynnistyksen yhteydessä palauttaa trimmi nollakohtaan ja sitten säätää takaisin? Nyt rehellisiä mielipiteitä. Tekeekö tuolla oikeasti mitään, saako sen säädettyä vai kannattaako tuo heittää mäkeen tikun nokasta samalla tavalla kuin peruna, jotta lentää riittävän pitkälle. Jos tuo on paska, niin mitä maksaa toimiva. Onko esimerkkejä tai hyviä vaihtoehtoja tarjota.

Meniskö paremmin jos vedän subtrimmillä kaasun tarpeeksi alas ja jätän tuon trimminapin täysi koskemattomaksi. Trimmihän se subtrimmikin on eli muuttaako se asiaa yhtään. Travel addjust ei juuri auta, siinä on säätövaraa vissiin liian vähän ja olisko se sama asia.

Miten tuon "näppärän" asetuksen saa pois päältä. Alkaa pikku hiljaa kypsyttää tuo nopari. En joko osaa tai sitten se ei oikeasti toimi muulla kuin jollain woodoolla.

Jos vedän trimmillä alas, niin jääkö silloin myös yläpäästä vastaavan verran puuttumaan. Nyt tuntui ettei kone ota kiekkoja yhtään. Vaikutti laiskalta ja tikun liikkeet oli taas reunasta reunaan että jotain tapahtui. Lapakulmia on tarjolla -4 - +8 normimodessa. Aikaisemmin liikahti noilla kulmilla ihan eri tavalla. Tikun liike on jo niin iso ettei saa tuntumaa. Liikeet on kuin vanhan ladan vaihdekepissä.
« Viimeksi muokattu: 18 Toukokuu, 2012, 23:06:37 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #109 : 18 Toukokuu, 2012, 23:10:59 »
Tuolla on manuaali:



Katso kohdasta sub-option 2 Throttle settings, sieltä tulisi saada päälle "lower limit = 1.1ms, upper limit = 1.8ms".
Oletuksena päällä on "automatically adapt to the throttle range", joka aiheuttaa juuri kyseisen kaltaista hässäkkää.
Mä en kyllä ymmärrä miksi sinne softaan on tuollainen pitänyt sotkea.

Eli nyt kun käytät trimmiä, se ottaa joka kerta sen uudeksi nollakohdaksi ja kohta sulla on trimmivarat loppu.
Ei pitäis vaikuttaa yläpäähän, tosin en tuon asetuksen käyttäytymistä osaa varmaksi sanoa, softasin sen heti pois.

Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #110 : 18 Toukokuu, 2012, 23:47:32 »
Tuolla on manuaali:



Katso kohdasta sub-option 2 Throttle settings, sieltä tulisi saada päälle "lower limit = 1.1ms, upper limit = 1.8ms".
Oletuksena päällä on "automatically adapt to the throttle range", joka aiheuttaa juuri kyseisen kaltaista hässäkkää.
Mä en kyllä ymmärrä miksi sinne softaan on tuollainen pitänyt sotkea.

Eli nyt kun käytät trimmiä, se ottaa joka kerta sen uudeksi nollakohdaksi ja kohta sulla on trimmivarat loppu.
Ei pitäis vaikuttaa yläpäähän, tosin en tuon asetuksen käyttäytymistä osaa varmaksi sanoa, softasin sen heti pois.
ok, tämä olikin juttu mitä kysyin aikaisemminkin mutta selvyyttä ei tullut silloin. Nuo piipitykset vaan menee tosi pahasti sekaisin mutta pitääpä alkaa piipitellä uudelleen. Edellisellä yrityksellä en pysynyt mukana ollenkaan. Jäi vähän epäselväksi valitseeko se jotain heti suoraan ja hyppää ohi jotain vai miten se startti tuossa ohjelmoinissa menee. Miten voi palauttaa tehdasasetukset ja lähteä taas puhtaalta pöydältä.

Pitääkö akun tyyppi oikeasti valita vai meneekö se suoraan tuosta kohdasta eteen päin.

Jäikin tuollainen fiilis että trimmi elää koko ajan käynnistyskerrasta toiseen ja aina ryömii alas päin. Luultavasti se vaikuttaa jotenkin perverssillä tavalla myös yläasentoon, eli koko kaasukäyrä vaihtaa paikkaa ja sitten ei irtoakkaan enää maksimi kierroksia. Tällainen fiilis ainakin mulle jäi.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa artta

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Parolan LK
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #111 : 19 Toukokuu, 2012, 10:53:56 »
Se ohjelmointilogiikka on pikkusen erilainen kun muissa.

Eli tikku kattoon ja virrat päälle, muista 0-100 kaasukäyrä alle.

Sitten ensimmäiset piippaukset on niitä päävalikon piippauksia. Toistaa aina kolme kertaa saman ja sitten siirtyy seuraavaan. Valitsemaasi alavalikkoon pääset siirtämällä tikun keskiasentoon.

Alavalikoissa se sitten toistaa jokaista optiota samat kolme kertaa. Kun oikea optio on kohdalla, niin tikku kattoon ja taas ollaan päävalikossa.

Ohjelmointi loppuu kun vedät tikun alas päävalikossa.

Toivottavasti tämä auttaa.
Gaui Hurricane 550, Ebay450PRO 6s, Align Trex250, Hirobo Shuttle Plus, NE Solo Pro V2
Sbach 60cc Bensa, Hangar9 Funtana X100 20cc Bensa, GP Tracer OS FS52, SIG Fazer, SIG Four-Star40 Saito FA-56, E-Flite Edge540BP, GP Spirit 2m, Simprop Solution, MPX Blizzard, El Toro
Futaba 8FG

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #112 : 19 Toukokuu, 2012, 11:02:39 »
Jees, eli aina kun jotain on valittu, palataan päävalikkoon ja sieltä taas sitten valitaan haluttu alivalikko. Kaikissa valikoissa ei silloin tarvi edes käydä jos on kohdallaan. Nyt alkoi nuo saundien erotkin kuulua.

Jos noin menee niin eipä ole ihme ettei toimi ihan halutulla tavalla. Käsitin tuon paperin alun perin niin väärin kuin sen vaan voi käsittää. Tästä johtuen asetukset voi olla mulla ihan mitä vaan.

Eiköhän se tästä nyt aukea.

Vähän Lisäystä edellisiin
Nyt tais pysyä laskut mukana. Päävalikossa ei ole tuota kuudetta alivalikkoa ollenkaan, mutta sinne lienee samanlainen pääsy kuin muihinkin.

Sieltä valitaan PWM settings ja vaihtoehtoina

-8 KHz for lower speed, fewer poles motor
-16 KHz - suitable for most outer runner motor.

Mulla on siis tämä motti http://www.scorpionsystem.com/catalog/discontinued/motor/hk30_1/S-HK30-1210KV/
Tuolla on kohta drive frequency 8 KHZ. Tämä on nähtävästi tämän asetus tuolla noparin ohjelmoinnissa.
« Viimeksi muokattu: 19 Toukokuu, 2012, 11:28:38 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #113 : 19 Toukokuu, 2012, 22:11:01 »
Ajan kanssa tehty säätö näköjään kannattaa. Nyt tein ne ajatuksella ja ajan kanssa ja vielä parissa osassa ettei väsähdä ajatus kesken kaiken. Hyvä tuli ja nyt se lentää vakaasti. Oli jopa aika kaivaa kutesevaa nenää (koivuallergia) kopu ilmassa, se pysyi lähes 5 sekuntia riittävän tarkasti paikallaan käsi irti oikeasta tikusta. Koko systeemi uusiksi, servopyörät oikeisiin booreihin, noparin ohjelmointi, uudelleen bindaus ja safety mode päälle, swash suoraan, linkit oikean mittaisiksi, lapa- ja kaasukäyrät uusiksi. Olipa mukava lentää, valtava ero eiliseen.

Mutta eipä ollut kaukana että olis saanut kerätä romua pitkin metsää ja pusikkoa ja käydä ukko lääkärissä. Totaalisesti orientaatio sekaisin, piti tulla perä edelle kohti mutta tulikin keula edellä ja tajusin asian aivan liian myöhään. Suhahti noin 10 metrin päästä ohi muutaman metrin korkeudella. Ehdin vähän ohjata kun tajusin vasta lähes kohdalla miten päin se tulee. Vastassa puu- ja pusikon raja ihan lähellä. Olin jo maastoutumassa että nyt tulee silmille.

Nyt tais simu maksaa itsensä takaisin viimeistään. Tilanne tuli niin nopeasti eteen ettei puhettakaan että hommaa olis voinut ajattelemalla ajtella, nyt piti lähteä selkärangasta. Ohjaus itsestä pois päin, keulaa ylös ja vasen tikku tappiin. Jotenkin sain vielä pysäytettyä liikkeen ilman että kopteri karkasi kauas, jäi kohtuullisen tasapainoiseen asentoon. Ei ihan pään päälle mutta tosi yläviistoon. En edes käsitä vieläkään mihin suuntaan perä on. Edelleen oli sellainen tilanne etten ollut ihan täysin mukana  miten kopu on, mutta jotenkin lähti alitajunnasta oikea tikun liike ja riittävän rauhallisesti.

En ole vielä ajanut taivaslentoa käytännössä ollenkaan, tähän mennessä on kaiken aikaa pidetty perä itseä kohti ja kylkeä näytetty tosi maltillisesti. Liian korkealla ja kaukana se kyllä on käynyt, mutta olen peruutellut rauhassa takaisin. Vaikka edellinen torppi ei ollut tikkuvirhe, niin kyllä se vaan lisäjännitystä teki. Viimekerralla oli vielä niin huonoissa säädöissä ettei senkän vuoksi oikein luottamus noussut. Vähän katkonaisesti on alkanut ja aina kun tuntuu että homma nytkähtäisi eteen päin, tulee torppi ja se taas tuo takapakkia.

Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #114 : 24 Toukokuu, 2012, 18:51:58 »
Tadaa, nyt on viikko lennetty tuolla joka päivä yhtä lukuun ottamatta ja sekoitin on vielä ehjä. Tais tulla ennätys. ;D

Katselin tuossa    marqush airborne ketjua ja täytyy sanoa että on mulla vielä matkaa tuohon, lahjat näyttää olevan vähän eri tasoa, on kyllä kunnioitettavaa kehitystä, täytyy hattua nostaa.

Tänään yrittelin varovasti taivaslentoa, jännittää ihan pirusti ja jalat on hyytelöä. Vissiin takaraivossa on edelleen torppi. Pyörittelin konetta ja uskalsin varovasti kokeilla nokka itseen päin leijutusta. Ei se siinä kauaa pysynyt kun oli pakko kääntää taas pois ja hakea se takaisin lapaseen. Edes takaisin lentelyä sivusuunnassa, eipä siinäkään kovin hienoa tullut. Pari tikkuvirhettäkin tuli, mutta sain pelastettua eikä tarvinnut aloittaa osien etsimistä ja kopun keräilyä pussiin.

Säädöt tuntuu olevan nyt kohdallaan. Ei tarvi trimmejä mihinkään suuntaan kaasua lukuun ottamatta. Lentää vakaasti, perä ei ravistele ja gainikin taitaa olla ainakin kohtuu lähellä hyvää. Kun tasaisesta leijunnasta työntää kaasun suoraan täysille, ei perä pyörähdä vaan pysyy lähes täydellisesti suunnassa. Ihan muutaman aseteen käännös, mutta niin vähän ettei tuota yllätystä eikä ylimääräistä sydämmentykytystä.

Myös akut tuntui toimivan. Pistin timeriin nyt 5 minuuttia eikä loppupuolella tuntunut puhdin hiipumista. Ehkä nämä sittenkin säästyi.
Jatketaan harjoittelua...
« Viimeksi muokattu: 24 Toukokuu, 2012, 19:19:40 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #115 : 25 Toukokuu, 2012, 00:10:04 »
Hyvä juho! Hienoa että kehitystä tapahtuu ja että kopu pysyy pääsääntöisesti ehjänä! Siitä se lähtee

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #116 : 27 Toukokuu, 2012, 17:17:22 »
Tänään se sitten alkoi jo vähän onnistua. Jonkin aikaa hallittua leijuttelua nenä itseen päin. Ei tarvinnut heti kääntää perää itseä kohti vaan pystyin oikesti jo korjailemaan kopua haluamaani suuntaan. vauhdin pysäyttelykin onnistui välillä niin ettei kopu karannut valtavasti ylös päin.

Nenä oikealle jostain syystä vastustaa pahasti. Tuntuu etten saa siihen mitään tolkkua ja luottamus tuossa suunnassa lähentelee olematonta. Vasemmalle sujuu aivan eri tavalla.

Kopu edelleen ehjä joten pääsee edelleen treenaamaan lentämistä eikä osien tilaamista.  ;D

Tähän mennessä paras lentokerta.

ps. Pientä epiikkiä oli tulossa heti ekalla nousulla. Nurmikolta kun lähtee, otin siihen vanhan maton räsyn alustaksi. Ei tarvi perää käyttää ruohonleikkurina. Enpä sitten huomannut katsoa tarkasti ja ekalla nousuyrityksellä oli räsy takertunut jalakseen irtolangasta. Puolimetriä se ehti nousta ennen kuin sain alas. Tuli vähän säälimätön lasku, tavoiteena saada se alas ennen kuin kippaa nurin.
« Viimeksi muokattu: 27 Toukokuu, 2012, 18:08:56 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #117 : 27 Toukokuu, 2012, 18:33:41 »
Tänään se sitten alkoi jo vähän onnistua. Jonkin aikaa hallittua leijuttelua nenä itseen päin. Ei tarvinnut heti kääntää perää itseä kohti vaan pystyin oikesti jo korjailemaan kopua haluamaani suuntaan. vauhdin pysäyttelykin onnistui välillä niin ettei kopu karannut valtavasti ylös päin.

Nenä oikealle jostain syystä vastustaa pahasti. Tuntuu etten saa siihen mitään tolkkua ja luottamus tuossa suunnassa lähentelee olematonta. Vasemmalle sujuu aivan eri tavalla.

Kopu edelleen ehjä joten pääsee edelleen treenaamaan lentämistä eikä osien tilaamista.  ;D

Tähän mennessä paras lentokerta.

ps. Pientä epiikkiä oli tulossa heti ekalla nousulla. Nurmikolta kun lähtee, otin siihen vanhan maton räsyn alustaksi. Ei tarvi perää käyttää ruohonleikkurina. Enpä sitten huomannut katsoa tarkasti ja ekalla nousuyrityksellä oli räsy takertunut jalakseen irtolangasta. Puolimetriä se ehti nousta ennen kuin sain alas. Tuli vähän säälimätön lasku, tavoiteena saada se alas ennen kuin kippaa nurin.
Tuota mattoa kannattaa varoa, ettei nouse lapakehään mukaan. Joskus youtubesta videoita katsellut, kun laskeutuessa imaisee maton mukaansa ja särkihän siinä jotain aina menee. Painot nurkkiin tai kiinnitys maahan.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #118 : 27 Toukokuu, 2012, 20:50:33 »
Tuota mattoa kannattaa varoa, ettei nouse lapakehään mukaan. Joskus youtubesta videoita katsellut, kun laskeutuessa imaisee maton mukaansa ja särkihän siinä jotain aina menee. Painot nurkkiin tai kiinnitys maahan.

Uups, eipä tullut mieleen ollenkaan. Kiitti varoituksesta. Pitää kehittää jotain muuta, siinä ei ole mitään järkevää paikkaa mistä nousta. Salkun päältä sais kyllä ilmaan mutta ei todellakaan osu siihen laskussa. Se on varmasti palasina jos yritän siihen laskeutua, ei tule onnistumaan. zxiicci:n näin tuolla tavalla laskeuvankin mutta taidan suosiolla jättää väliin.
« Viimeksi muokattu: 30 Toukokuu, 2012, 19:33:13 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #119 : 27 Toukokuu, 2012, 21:11:30 »
Tuota mattoa kannattaa varoa, ettei nouse lapakehään mukaan. Joskus youtubesta videoita katsellut, kun laskeutuessa imaisee maton mukaansa ja särkihän siinä jotain aina menee. Painot nurkkiin tai kiinnitys maahan.
Tässä yks esimerkki


Ongelma tulee kun nuppi pyörii ja pitch on negatiivinen, jolloin ilmavirta on roottorista ylöspäin. Painot vaan mukaan ja reenaat laskeutumista kans siihen matolle oikein urakalla, hyvää tavoitteellista reeniä  ;)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #120 : 30 Toukokuu, 2012, 19:29:34 »
Mjoo, ei ne leikkaa sitä nurmikkoa, kohta siellä on jo viidakko.

Ei se näköjään aina mene rikki, nyt on päästy lentämään ihan mukavasti ja joka kerta sujuu paremmin. Nyt pääsin jo vähän kurvailemaan taivaalla. Pari kertaa tuli "oho" mutta sain hallintaan. Oli tulossa kohti ja reagoin ehkä vähän yli sen yhden episoden takia. Ei ollut edes vaarallisen lähellä, mutta otin varmuuden vuoksi sen kauemmas vauhdilla. Lähteehän tuo ihan kivasti, mutta ei tunnu liian hätäiseltä.

Jos tätä menoa kehitys jatkuu niin kohta sillä päästään lentämään jo ihan oikeasti.  ;) Mätkähtääpähän sitten kunnolla kun on mätkähtääkseen. Nuhakuume vaan on nyt vähän verottanut mahdollisuuksia. Pe..tä tämä koivuallergia ja kukinnan huippu on vasta tulossa oulun korkeudelle.

ps. Kova perustelu menossa emännälle miksi tarvin ehdottomasti toisen vispilän ja nyt  vois saada halvalla ja sen vois myydä joskus pois suurin piirtein samoihin hintoihin jos ei hajota ihan palasiksi yms. jne. Periaatteessa olen jo aika varma että hommaan sen jos se vaan on siinä kunnossa kun väitetään.  ::)
« Viimeksi muokattu: 30 Toukokuu, 2012, 19:39:15 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #121 : 02 Kesäkuu, 2012, 12:48:12 »
Taas meni särki. Kerpeles, uudet lavat ja kokeilin miten se niillä sätkii. Pyörihän ne ehjänä lähes 10 sekuntia. Se vaan karkas jotenkin hallinnasta ja meni selälleen. Kaikki sellainen säilyi ehjänä mitä varastossa on.

Nyt meni perälavat, se alapuolinen tuki, siipi, tökötin mikä se nyt onkaan. Kuitenkin se joka tökkää maahan ennen rupelia. Sitten perän systeemi meni vielä paskaksi. Taas varaosakauppaan.  >:(
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #122 : 02 Kesäkuu, 2012, 12:50:37 »
Taas meni särki. Kerpeles, uudet lavat ja kokeilin miten se niillä sätkii. Pyörihän ne ehjänä lähes 10 sekuntia. Se vaan karkas jotenkin hallinnasta ja meni selälleen. Kaikki sellainen säilyi ehjänä mitä varastossa on.

Nyt meni perälavat, se alapuolinen tuki, siipi, tökötin mikä se nyt onkaan. Kuitenkin se joka tökkää maahan ennen rupelia. Sitten perän systeemi meni vielä paskaksi. Taas varaosakauppaan.  >:(

Osta nyt vaan se koko kitti niin onpahan sitten sitä varaosaa, kaikki maiilman pikku nippelit on ainakin sitten varastossa :)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #123 : 02 Kesäkuu, 2012, 13:48:53 »
Osta nyt vaan se koko kitti niin onpahan sitten sitä varaosaa, kaikki maiilman pikku nippelit on ainakin sitten varastossa :)
Joo, ehkä olis jo kohta hyvä.

- tail pulley set
- tail gear case set
- fin & stabilizer set
- päälavat

Kyllä sille taas tuli pari kymmpiä hintaa. Oli vähän taas omaa typeryyttä. Olin jo pyöritellyt lapoja ja todennut että tasaisesti pyörii. Käytin jopa ilmassa ja hyvin leijui. Piti sitten vielä kerran kokeilla.  :-[

Hassuinta tässä oli että se kävi katollaan, molemmat lavat päreiksi, mutta se päätyi kuitenkin jalaksilleen maahan.

Mitä tästä opittiin, ei sitten yhtään mitään todennäköisesti, mutta tästä vois oppia sen ettei kannata mennä liian ahtaaseen paikkaan. Nyt ei ollut varaa nykäistä sitä kunnolla ylös tehdä uutta laskua kun lähti lapasesta.
« Viimeksi muokattu: 02 Kesäkuu, 2012, 14:09:06 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #124 : 02 Kesäkuu, 2012, 23:19:30 »
Nyt kun tässä on katseltu mitä taas tarvitaan niin muut on selvillä paitsi perälavat. Onko nämä nyt ne isot lavat, joita suositellaan jos kiekat jää nupissa alle sen ja sen. http://www.trex-store.com/h550-tail-rotor-blade-p-2582.html
Sivun tiedot on vähän sitä luokkaa että se pitää vaan tietää minkä kokoisia on ostamassa. Vakioperälapoja on kahdetkin kappaleet, mutta ei taida pitää kun nupissa on kiekkoja 2400 rpm.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
45 Vastauksia
20146 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2008, 20:17:14
kirjoittanut Penara
14 Vastauksia
7948 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2008, 21:29:01
kirjoittanut Jyri
1 Vastauksia
3083 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2009, 13:08:46
kirjoittanut 1m4s0_
2 Vastauksia
3521 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 13:00:13
kirjoittanut Vispilä
148 Vastauksia
73924 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2014, 18:40:43
kirjoittanut JuhoV