Kärpäsen testilento on nyt suoritettu eikä mitään yllättävää paljastunut. Itse asiassa aika odotettu lopputulos. Kopu toimii aika tavalla kuten odotinkin. Moottori tuntui selvästi laiskemmalta kuin entinen ja puutui selkeästi pitch pumpissa. Akut ei lämmenneet käytännössä yhtään 3,5 minuutin testilennolla. Tein tarkoituksella lyhyen lennon, jotta saan vähän käsitystä minkä verran virtaa kuluu. Lataus kävi nopsaan, eli kahteen 2200 mAh:n akkuun meni yhteensä 2100 mAh, eli 3,5 minuutin lento vei melkotarkasti puolet akusta. Lentoa sekä normimodella että iddlellä pitch pumppia 50/50 Akkuina on turnigyn lipot, 35 - 45 C. Noilla ei Gaui puudu läheskään tuolla tavalla vastaavassa testissä.
Lapaura näyttää harittavan, sen verran pystyin itse tarkastelemaan että arvelen noin 1,5 senttiä. Siinä olisi selitys miksi kopteri tuntuu hieman vetävän etuvasemmalle. Ei mitään dramaattista, se on täysin hallittavissa noinkin, mutta ihan opettelun kannalta katsotaan miten se pannaan kuntoon.
Nupin rakenne on siis tällainen. Siinä on kahdet säädettävät linkit. Toiset tule servoilta swashille ja toiset menee swashilta mixing armeille (oliko termi oikea?) Säätö käsittääkseni tapahtuu näistä jälkimmäisistä. Merkataan toinen lapa niin että erottuu ja sitten vaan ruuvaamaan ja tarkistetaan mihin suuntaan meni ja jatketaan niin kauan että lapaura on suora.
Lisäksi äänessä oli jotain mielenkiintoista korkeaa vinkunaa. Pinjonin välys on säädetty kopiopaperilla. Tulee kohtuu tiukkaa haitaria, mutta ei kuitenkaan ihan täysin terävää. Voisko tuo ääni tulla kuitenkin liian tiukasta pinjonin välyksestä. Pistetään nyt ekaksi sinne silikonisprayta.
Peräkin teki yllätyksen, mekaaninen säätö ei ole ihan kohdallaan ja nostin vahingossa ylös rate tilassa. Sehän teki heti ympyrän. Ei kovasti spinnaamalla mutta sen verran kuitenkin etten ehtinyt korjaamaan. Ei ihan pielessä, mutta ei kohdallakaan. Korjataan sekin.
Kopteri ei siis ole muuta kuin pientä hifistelysäätöä ja kovaa lentoa vailla. Toistaiseksi motin tehot riittää ja jos alkaa tuntua liian laiskalta, HK:lta saa reilulla 10 dollarilla isompia. Nyt on tärkeintä lentoaika tuolla.
Myös Gauiin odottelen pienempää pinjonia tänään. Sais senkin kierrokset järkevälle tasolle. Samin Gauiin tein vertailua ja siinä ne on kohdallaan. Mun laskelmien mukaan pitäisi tulla melko tarkasti samat keikat kun vaihdan yhden hampaan pienempään.
Lisätääs vähänEli se flippi lähti lapasesta, ei siinä mitään, jännää oli koko rahan edestä.
Liikealueita ei taida juuri nupista lähteä. vasenta tikkua voi heilutella ihan huoletta reunasta reunaan eikä tapahdu juuri mitään. Parin sekunnin päästä se alkaa olla jo kyljellään. Pitää vissiin lisätä jotain.
Kopua säädetty lisää, katotaas mitä tapahtui. Ainakin kun mittasin niin osa syy puutumiseen löytyi. Nolla-kulmat haritti kovasti, negaa oli enemmän kun positiivisia ja positiivisiakin kulmia löytyi yli 15 astetta. Nyt säädetty uudelleen ja pitäis olla noin 11 astetta kumpaankin suuntaan ja nollakulmat keskelle tikkua.
Swash mix valikosta lisää liikettä Aile ja Elev kohtiin. Katotaas alkaako se kääntyillä.
Päivän viimeinen testilentosessioNupissa liikettä selvästi enemmän, ärhäkkyyttä alkoi olla toivotulla tavalla. (suomeksi siis meinasi lähteä lapasesta) Kääntyilee hyvin, mutta tilan puutteen vuoksi jätin testaamatta flippiä uudelleen. (tuli siis jännäkakka housuun)
Kasit ja ympyrät lähtee nyt myös tuolla pienemmällä, jotain on ollut vissiin pakko oppia. 10 akullista tänään kohtalon härnäämistä. Tältä se nyt näyttää ilmassa, siis todistettavasti se on lentänyt.
Nyt on viikon sisällä tullut valtava harppaus eteen päin hommassa. Viikko sitten tämä junnasi paikoillaan, nyt pystyi jo kohtuu rennolla otteella ajelemaan.