Kirjoittaja Aihe: JuhoV:n kopteri(t)  (Luettu 204415 kertaa)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #175 : 28 Kesäkuu, 2012, 22:36:17 »
Kyllähän mullakin aidossa HK:n nupissa tuntuu pykällys kun pelkästään pyörittää lavanpitimiä mutta kun niitä vetää samalla ulospäin niin se pykällys katoaa täysin. Ei se siis hyvä ole mutta sellaisenaan toimii kyllä. Keskipakovoima hoitaa sen vedon kun on lavat kiinni ja nupissa kierroksia.
Tilasin nyt kuitenkin toimivat osat nuppiin eli vähän päivitystä.

Hintaa ei tullut kovin järkyttävästi eli postikuluineen 37,95€ ja nyt tiedän mitä siellä on sisällä ja millä varaosanumeroilla siihen tilataan osia jatkossa. Eli lähes koko nuppi uusiksi, sisältäen seuraavat osat.
- main rotor holder
- rotor housing
- Wash out base

Kaikki alumiinia. Lisäksi vielä samaan hintaan lepatusakselisetti, laakereita kaksi settiä ja lapojen kiinnitys ruuvit.

Tänään sitten tapahtuikin ja kauppiaat tienasivat taas leipäänsä. Kaksi torppia samalle päivälle ja kopu on taas lentokunnossa tätä kirjoittaessa. Ei oulussa koput pysy ehjänä.

Eka torppi.
Uusi korvaava moottori, joka ostin kun arvelin takuujuttujen venyvän. Uudet välitykset ja eihän ne vissiin natsanneet. Kopukka käy ihan järjettömillä kierroksilla ja imee sähköä kuin pesusieni. Akku luovutti, nopari ilmoitti että virta loppuu. Kovassa tuulessa pusikon päällä ja en voinut tuoda heti laskuun. Mun taidoilla se muutenkin kestää hetken. Lopputulos oli että motti sammui kokonaan kun korkeutta oli noin puolimetriä. Kova lasku ja landarit mäsäksi. Kopu kaatui, vähän jälkiä sekä pää- että perälapoihin, mutta ei mitään dramaattista. Uudet landarit alle, akku latinkiin ja uutta matoa koukkuun.

Toinen torppi
Lentelyä kolme akkua tyhjäksi ja neljännen noin puolessa välissä tapahtuu. Jännää lentoa ja totaalista tuntuman hakemista kun kopterin nuppi pyörii kuin hammaslääkärin turbiinipora. Eli välitykset on oikeasti todella pahasti pielessa tuolle motille. Sitten pärähtää. Olin taas innoissani unohtanut servopyörien kiinnitysmutterit. Tottakai se sitten irtoaa jossain vaiheessa, sehän on ihan selvä.

Yhtä-äkkiä kuuluu pärähdys, kopu kääntyy perä taivasta kohti ja tajuan että nyt ei ole ihan homma enää hallinnassa. Yritin jotain kääntää, mutta tajuan onneksi nopeasti että me on hävitty tää peli. Kopu teki pari tik tokkia keula maata kohti ja vedin holdin päälle. Sinnehän se surahti taas turpeeseen.

Sitten seuraa paras osa jutusta. Mitään muuta ei mennyt rikki kuin lavanpidin, lepatusakseli (ihan kiero) ja se ennestään rikki oleva koppa. Lisäksi korkkasi kierteet ja katosi toinen kopan kiinnityspultti. Uudet kopan kiinnityspultit on tilattu ja ne tulee huomenna. Kiinan tilaus on saapumassa ja saan sen huomenna, siinä on uusi koppa. Muut osat löytyi suoraan varaosalaatikosta. Tällä hetkellä kopulla voisi lentää taas, mutta ilman koppaa. Tällaiset tappiot voisi hyväksyä per lentokerta, mutta tällaista typeryyttä ei.

Nyt ruuvaamaan välitykset kuntoon, tuo ei ole toimiva välitys. Lisäksi se uusi mosa, jonka saan takuuseen, on 1400kv, joten ruuvi auki ja toinen hammasratas tilalle.
« Viimeksi muokattu: 28 Kesäkuu, 2012, 22:39:12 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #176 : 29 Kesäkuu, 2012, 14:53:26 »
Kopterit saivat uudet kopat, HK:n lähetys tuli vihdoin perille.


Hyvin järkkäämällä sain sopimaan 2450mAh:n akut trex 500 kopan alle eikä tarvi edes tunkea ihan valtavasti. Sähköt pitää kyllä olla sitten ajatuksen kanssa. Nyt pitäis vaan kehittää patentti tuolle pienemmälle. Eihän mulla ole niitä kumeja, jotka tulis koppaan. Aina unohtuu jotain, isompaan ne on.

Uusi laturi tuli, nyt sitten balansoimaan akut kuntoon ja katsomaan mitä niissä on tilanne.

Lapojakin tuli rutkasti kumpaankin vehkeeseen, onpahan mitä särkeä.
« Viimeksi muokattu: 29 Kesäkuu, 2012, 21:02:21 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #177 : 06 Heinäkuu, 2012, 21:53:23 »
Kopterit taas lentokunnossa, jospa nyt pysyi edes vähän aikaa molemmat toimivina. Eipä sillä, gauilla on tätä päivää lukuunottamatta lennetty toistakymmentä akkua päivässä sen jälkeen kun sain sen kuntoon.

Värkkäsin noille kuljetustelineen. Pienempi on tuossa vielä vaiheessa, mutta tänään sekin lensi taas.


Eli tuo pienempi teki taas ensilentonsa korjaamisen jälkeen. Toistaiseksi ainakin perä on ehjä, neljä akkua lennetty. Hihna luutavasti jäi vähän löysälle kun pitch pumpilla sain sen välillä sekoamaan ihan täysin. Välilä taas antoi periksi noin 30 astetta. Pahimmillaan pyörähti täyden kierroksen. Tämä siinä vaiheessa kun otin kaiken irti ja ränkytin tikkua kunnolla edes takaisin. Lennon jälkeen kun testasin pitämällä peräroottorista kiinni ja pyöritin päärottoria, hyppi hihna. Kuitenki se toimi täysin kun lensin sitä mitä oikeasti pystyn ja osaan eli toimi riittävästi, mutta kiristin kuitenkin.

Nyt alkaa vähitellen taivaslennon perusteet aueta ja uskallan käännellä tuota jo edes jollain tavalla, ajella itseäni kohti ja edes takaisin. Välillä loppuu pokka, mutta välillä menee useampia käännöksiä hallitusti. Ihan lähelle en uskalla tuoda nose in leijutukseen, mutta "turvallisen" välimatkan päässä sekin toimii joten kuten. Ei tosin lähellekään niin hyvin ettei tarvis treenata valtavasti lisää.  ;)

Mutta kalusto kunnossa, akkukapasiteettia kohtuullisesti, hyvä laturi, riittävä virtalähde ja kesäloma. Mitäs vielä tarvitaan oppimiseen. (kärsivällisyyttä tietenkin, mutta sitä ei nyt tässä kohtaa huomioida)

Kenttäsalkku


Ja kävin optikolla, tilasin uudet silmälasit sekä arskat vahvuuksilla. Jospa alkais kopukin näykyä. Nuo tuolla mankan alla on vanhat. Uudet tulee kahden, kolmen viikon päästä.
« Viimeksi muokattu: 06 Heinäkuu, 2012, 22:49:01 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #178 : 07 Heinäkuu, 2012, 18:22:11 »
Sähkövehkeet toimii savulla, kun savu tulee ulos, laite lopettaa toimimasta. 450 päästi savut ulos, saas nähdä mitä muuta kärysi kuin johdot. Ainakin motin johdot suli osittain, noparin johdot osittain ja noparilta pari johtoa irti.  :P

Lämmittiköhän aurinko nuo liian kuumaksi kun kopu odotteli auringossa koppa paikoillaan lentovuoroaan. Lämmintähän piisasi vähintäänkin riittävästi Ahmosuolla. No, sain pari akkua silläkin lennettyä ja kolmannella nousi savu konepellin alta. Motti sammui parissa metrissä ja piti alkaa sitten käytännössä harjoitelemaan autorotaatiota. 100% suoritus kun mitään ei hajonnut lisää. Sitten se totuus, eli nurmikkoon ja kopu oli valmiiksi tasaisessa leijunnassa. Eihän tuon kokoinen mene rikki kun ei tee mitään ihan tyhmää. Liian aikaisin veto yms. ajoitukset pielessä, mutta idea oli selvillä miten pitäisi toimia. Tästä sekin lähtee.

Gaui sitten lensi 7 akullista parasta lentoaan mun ohjaamana. Viimeinen akku lähes yhtäjaksoista ajelua ympäriinsä ilman että tarvi pysäyttää ja aloittaa alusta, ympyröitä ja kaseja. Oli niin hyvä lento mulle että jätin viimeisen akun ajamatta ja lopetin hyvään fiilikseen.

Tuli niin hyvä fiilis ja loistopäivä ettei  tuon pienemmän särkyminen edes harmittanut. Joskus särkyy, ei mahda mitään enkä suoranaisesti särkenyt torppaamalla.

Paaliin menneen Nissanin hyvä kuntoinen akku pääsi tositoimiin taas. Siitä otettiin kenttävirtaa ja sehän toimi kuin junan vessa. Oli testissä joten haetaan pikku hiljaa rajoja. Ainakin laturi antoi 6S pakkoihin mukisematta 5 amppeeria. Tämäkin meni siis putkeen. Ei kannata marista jos jotain pientä sattuu.


Onkohan tämä valmista kauraa.
« Viimeksi muokattu: 07 Heinäkuu, 2012, 20:19:32 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #179 : 07 Heinäkuu, 2012, 22:01:58 »
Ai sä käyt Ahmosuolla lennättämässä. Minä oon muuten noin puolentunnin ajomatkan päässä tuolta (Tyrnävän murrossa anoppila) nyt huomisesta lähtien. Vieläkö oot ensiviikolla lomalla? Käytäisiinkö joku päivä lennättämässä kopuja tuolla? Mulle varminten kävis juuri päiväsaikaan parhaiten.

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #180 : 07 Heinäkuu, 2012, 22:12:57 »
Juu, olen lomalla ja käy hyvin. Tuo on loistava paikka lentää. Ihan sama mistä aurinko paistaa, aina voi kääntyä ja tilaa riittää.

Yleensä en aja sinne asti, mutta tänään varustauduttiin niin että ollaan pitkään.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #181 : 10 Heinäkuu, 2012, 21:07:20 »
Juu ei ne aina mene rikki joka lennätys kerralla vaikka välillä siltä tuntuukin. Edellisestä särkemisestä alkaa olla jo kohta 50 akullista.

Samin kanssa lennettiin 12 akullista mieheen Ahmosuolla tänään ja kummallakin on ehjä laitos edelleen kourassa. Sami intoutui kokeilemaan uutta juttua ja hienosti meni. Mulla petti pokka. (toisilla pettää rakko).

Pienempää vois lähteä saunan jälkeen kokeilemaan. Toivotaan että ymmärsin kaasun alueiden määrityksen oikein noparin ohjelmoinnissa. Muut pitäisikin olla jo kunnossa. Kohta särkyy tai on onnellinen lentäjä.  ;D

Pitäisköhän kuitenkin ottaa ne lavat irti ennen kuin menen ohjelmoimaan, vaikka teenkin sen pihalla ettei olkkarissa tule silmille.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #182 : 10 Heinäkuu, 2012, 21:11:40 »
Pitäisköhän kuitenkin ottaa ne lavat irti ennen kuin menen ohjelmoimaan, vaikka teenkin sen pihalla ettei olkkarissa tule silmille.
Kannattaa ottaa lavat pois niin ei sit tuu niitä OHO juttuja
Näin teen ite kun kaasun ylä/ala asennot ohjelmoin
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #183 : 10 Heinäkuu, 2012, 21:42:16 »
Mukava päivä tosiaan oli.

Tässä vielä pari kuvaa päivältä.
http://db.tt/DOk9aAdC

http://db.tt/PgGX0RUq

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #184 : 11 Heinäkuu, 2012, 13:43:40 »
Kärpäsen testilento on nyt suoritettu eikä mitään yllättävää paljastunut. Itse asiassa aika odotettu lopputulos. Kopu toimii aika tavalla kuten odotinkin. Moottori tuntui selvästi laiskemmalta kuin entinen ja puutui selkeästi pitch pumpissa. Akut ei lämmenneet käytännössä yhtään 3,5 minuutin testilennolla. Tein tarkoituksella lyhyen lennon, jotta saan vähän käsitystä minkä verran virtaa kuluu. Lataus kävi nopsaan, eli kahteen 2200 mAh:n akkuun meni yhteensä 2100 mAh, eli 3,5 minuutin lento vei melkotarkasti puolet akusta. Lentoa sekä normimodella että iddlellä pitch pumppia 50/50 Akkuina on turnigyn lipot, 35 - 45 C. Noilla ei Gaui puudu läheskään tuolla tavalla vastaavassa testissä.

Lapaura näyttää harittavan, sen verran pystyin itse tarkastelemaan että arvelen noin 1,5 senttiä. Siinä olisi selitys miksi kopteri tuntuu hieman vetävän etuvasemmalle. Ei mitään dramaattista, se on täysin hallittavissa noinkin, mutta ihan opettelun kannalta katsotaan miten se pannaan kuntoon.


Nupin rakenne on siis tällainen. Siinä on kahdet säädettävät linkit. Toiset tule servoilta swashille ja toiset menee swashilta mixing armeille (oliko termi oikea?) Säätö käsittääkseni tapahtuu näistä jälkimmäisistä. Merkataan toinen lapa niin että erottuu ja sitten vaan ruuvaamaan ja tarkistetaan mihin suuntaan meni ja jatketaan niin kauan että lapaura on suora.

Lisäksi äänessä oli jotain mielenkiintoista korkeaa vinkunaa. Pinjonin välys on säädetty kopiopaperilla. Tulee kohtuu tiukkaa haitaria, mutta ei kuitenkaan ihan täysin terävää. Voisko tuo ääni tulla kuitenkin liian tiukasta pinjonin välyksestä. Pistetään nyt ekaksi sinne silikonisprayta.

Peräkin teki yllätyksen, mekaaninen säätö ei ole ihan kohdallaan ja nostin vahingossa ylös rate tilassa. Sehän teki heti ympyrän.  Ei kovasti spinnaamalla mutta sen verran kuitenkin etten ehtinyt korjaamaan. Ei ihan pielessä, mutta ei kohdallakaan. Korjataan sekin.

Kopteri ei siis ole muuta kuin pientä hifistelysäätöä ja kovaa lentoa vailla. Toistaiseksi motin tehot riittää ja jos alkaa tuntua liian laiskalta, HK:lta saa reilulla 10 dollarilla isompia. Nyt on tärkeintä lentoaika tuolla.

Myös Gauiin odottelen pienempää pinjonia tänään. Sais senkin kierrokset järkevälle tasolle. Samin Gauiin tein vertailua ja siinä ne on kohdallaan. Mun laskelmien mukaan pitäisi tulla melko tarkasti samat keikat kun vaihdan yhden hampaan pienempään.

Lisätääs vähän
Eli se flippi lähti lapasesta, ei siinä mitään, jännää oli koko rahan edestä.  ;D

Liikealueita ei taida juuri nupista lähteä. vasenta tikkua voi heilutella ihan huoletta reunasta reunaan eikä tapahdu juuri mitään. Parin sekunnin päästä se alkaa olla jo kyljellään. Pitää vissiin lisätä jotain.

Kopua säädetty lisää, katotaas mitä tapahtui. Ainakin kun mittasin niin osa syy puutumiseen löytyi. Nolla-kulmat haritti kovasti, negaa oli enemmän kun positiivisia ja positiivisiakin kulmia löytyi yli 15 astetta. Nyt säädetty uudelleen ja pitäis olla noin 11 astetta kumpaankin suuntaan ja nollakulmat keskelle tikkua.

Swash mix valikosta lisää liikettä Aile ja Elev kohtiin. Katotaas alkaako se kääntyillä.

Päivän viimeinen testilentosessio
Nupissa liikettä selvästi enemmän, ärhäkkyyttä alkoi olla toivotulla tavalla. (suomeksi siis meinasi lähteä lapasesta) Kääntyilee hyvin, mutta tilan puutteen vuoksi jätin testaamatta flippiä uudelleen. (tuli siis jännäkakka housuun)

Kasit ja ympyrät lähtee nyt myös tuolla pienemmällä, jotain on ollut vissiin pakko oppia. 10 akullista tänään kohtalon härnäämistä. Tältä se nyt näyttää ilmassa, siis todistettavasti se on lentänyt.


Nyt on viikon sisällä tullut valtava harppaus eteen päin hommassa. Viikko sitten tämä junnasi paikoillaan, nyt pystyi jo kohtuu rennolla otteella ajelemaan.
« Viimeksi muokattu: 11 Heinäkuu, 2012, 21:56:14 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #185 : 14 Heinäkuu, 2012, 12:22:32 »
Kopteri parani taas hieman. pilot4fn:n neuvosta pienensin hieman lapakulmia vasemmalta tikulta. Toimii paremmin, ei kyykkää läheskään samalla tavalla. Hieman lisää gainia perään ja nyt se jo lähes pitää. Paitsi että se pettää juuri silloin kun alkaa tulla hätäpelastuksia kuten tänään. Kuusen latvaa vähän jo hätyyteltiin. Myös negatiivista kulmaa tuntui löytyvän, kun tikun veti alas selällään, se myös lähti ylös.

Ekat selkälentokokeilut ja kuuseenhan se menasi lopulta karata kun aikansa härnää. Muutama onnistunut flippi, silmukka ja vaakakierre. Lisäksi yritystä pitää sitä edes vähän aikaa selkälennossa hallinnassa.  ;D

Tätä menoa kun jatkuu niin kohta tilataan taas osia, toisaalta nyt on oppinutkin lyhyessä ajassa paljon. Alkaa tuo pienempi pysyä jo jotenkin hallinnassa kun ajellaan kasia ja ympyrää.  ;D
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #186 : 14 Heinäkuu, 2012, 12:54:37 »
HIENOA! Sullahan tuo oppiminen sujuu todella vauhdikkaasti :o
Samaa rataa vaan, niin kiusaat ens keväänä noita pro 3D kuskeja kevät kisoissa ;)
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #187 : 14 Heinäkuu, 2012, 19:48:47 »
Nyt pääsin gauiakin testaamaan vähän isommassa tilassa moottorin vaihdon jälkeen ensimmäisen kerran.

En tiedä mikä pata sieltä tuli mutta kyllä lähtee. Tuntuu paljon tehokkaammalta kuin aikaisempi skorppari tai väliaikaisratkaisuna ollut musta gaui. Samanlainen musta myökky tämäkin on tuntuu tehokkaammalta. Ei puudu kun hytkyttää edes takaisin ja lähtee ihan liian lujaa meikäläiselle. Ja lavat pärisee miehekkäästi. Muutenkin laite päästää astetta kovemman äänen kuin tuo pieni. Pitää pistää vielä pienempi pinjoni. Nyt loppuu meikäläiseltä reagointi aika.

Harmittavasti tuli aurinko taas pilvestä, joten lentosuunta rajoittui merkittävästi ja kävi pieneksi. Nyt on gauillakin kokeiltu flippejä ja pyörähtäähän se. Sai vielä haltuunkin vaikka useamman pyörittelin. Ehjänä kotiin, hyvä lento.

Saas nähdä alkaako akut loppua, ainakin yksi pullistelee jo lupaavasti. Katsotaan miten tuon motin kanssa käy lentoajan suhteen. Voi olla että tulee kohta akkukauppaan asiaa. 3000 mAh turnipsi menee ainakin tunkematta kopan alla.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #188 : 15 Heinäkuu, 2012, 18:43:03 »
Eipä rauhoittunut gaui mankallakaan oikein hyväksi ja kiekkoja on liikaa. Lisäsin expoa, rajoitin liikealueita, vähensin kaasua. Ei hyvä silläkään ja elektronit juoksee. Ei pysy mulla lapasessa tuollaisena vaan kaarrokset karkaa käsistä.

Kopu pyödälle ja vaihdoin pykälää pienemmän pinjonin, katotaas miten nyt toimii.

Yleisöä tuli paikalle niin sai tuosta pientä pikkupoikamaista hupia. Flippejä ja silmukoita, rajuja pitch pumppeja niin että lavat pärisee kunnolla, nykäisyjä ympäriinsä jne. Sitä ennen Pekka näytti omalla Gauilla selkälentoa, pystäreitä yms. Esiteltiin siis kaikki mitä osattiin kovan lapojen pärinän saattelemana. Jaksoihan nuo pari akullista seurata.

Pienempi saatiin juuri iskuun, lapaura kuntoon jne. Pekka teki testilennon myös ja totesi erinomaisen hyväksi. Lensi erinomaisen loogisesti ja käyttäytyi kiltisti selällään ja mahallaan. Ainoastaan gyro taitaa vähän luistaa eli silloin tällöin joutuu tikulla korjaamaan suuntaa. Jos taas pistää enemmän gainia, alkaa vägäämään. Pelkästään leijutuksessa antaa periksi vähän.

Nyt sitten pitää tehdä tuohon koko setuppi alusta lähtien kun ne swashille menevät linkit antautuivat. Oikeastaan se on se ainoa juttu joka vähän harmittaa.
« Viimeksi muokattu: 15 Heinäkuu, 2012, 18:45:36 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #189 : 29 Heinäkuu, 2012, 00:34:27 »
Työt tekee tehtävänsä ja lentoaika hupenee naurettavuuksiin. Varsinkin kun vehkeet temppuilee.

pienempään on taas lelut kotona, pitäis vaan saada ne vielä kiinni. Perälle uusi servo eli turnigyn TGY-S306G ja gyroksi Alignin GP750. Noihin sain servosukat taiteiluta kutistesukan kanssa nätin näköisiksi tänään. Vähän jatkoin kasaamista, mutta taas jäi kesken ja pahasti. Piti päästä Gauia lentämämään, mutta sekin meni sitten vähän mönkään.

Päivän eka yritys.
Pellon reunaan varustautuneena kaikella mahdollisella. On aurinkolaseja vahvuuksilla, tavan silmälaseja, akut täynnä jne. kaiken pitäisi olla kunnossa. Parin kaarroksen jälkeen ääni muuttuu radikaalisti, kuulostelen vähän aikaa ja otan alas. Ensimmäisellä päärattaalla on käynyt hammaspeikko kylässä eli puuttuu useampi hammas. Lelut auton perään ja kotiin. Lennettiinhän sillä jo lähes puoli minuuttia. En keksi muuta kuin että jotain irtotavaraa on lentänyt rattaiden väliin ja se söi hampaat, ei ne muuten voi ilmassa mennä. Tuolla on noustu ilmaan hiekalta monta kertaa ja tämä viimenenkin oli hiekalta.

Toinen yritys.
Uusi ratas kiinni, lukitetta kuten kuuluu ja jonkin aikaa odottelua jotta lukite kuivuu. Lähikoulun kentälle kokeilemaan, taas on kaikki akut täynnä, koiralla vettä jne. Virtajohto kiinni, kierrokset nousee ja kuulostaa hyvälle. Olin rasvannut silikonispraylla joka paikan. Taas Tohtorin videon innoittamana jätän hieman negatiivista kulmaa ja vaihdan iddlelle. Moottorin ääni nousee mutta nupin kiekat laskee, mitä v...ua. Lelut kasaan ja kotiin tutkimaan asiaa. Enpähän sitten muistanut, että lukitusruuveille on akselissa kolot, eipä osunut siihen.

Kolmas yritys.
Nyt on sitten kaikki viimeisen päälle tarkistettu, kiristetty ja korjattu. Taas hanhen marssia lähikoulun kentälle ja kovalla optimismilla sähköä kiinni koneeseen. Taas päätänä kokeilla miten se lähtee kun pannaan jo maassa iddle päälle ja nykäistään siitä täysillä ylös. LÄHTEEHÄN SE, MULLE AINAKIN RIITTÄVÄSTI.  ;D jee, homma rokkaa taas.

Yleisöä on muutama nuori jantteri ja kun toinen akku alkaa olla loppumassa näyttää peräkin pettävän ihmeellisesti pitch pumpissa. Kopu alas ihme ja kumma, pääroottori pyörii edelleen inertian avulla kun pistän holdille, mutta peräroottori ei. Jäi sitten takimmaisen päärattaan ruuvit, mutterit tai jotkin osat pois. Sainpahan kutenkin jonkin hyvän rykäisyn aikaiseksi ja vähän lentoa. Ei niin paljoa kuin olin suunnitellut mutta sentään vähän enkä särkenyt sitä enempää.

Taas leuka rintaan ja huomenna kohti uusia pettymyksiä. Nyt auton akkukin lataukseen jos huomenna sais siitä kenttävirtaa ja samalla lentoaikaa vähän enemmän. Nyt on ruuvit, mutterit, pultit, värmeet, vehkeet ja muuta tarvittavat kiinni kunnolla, ainakin mun mielestä.

ps. yksi turnigyn akuista alkaa olla näköjään todella huonossa hapessa, oli lennon jälkeen lähes polttavan kuuma ja pullea kuin ilmapallo. Tehot hukassa yms. eli kyllä se finaalissa alkaa olla. Uusia akkuja pitää jossain vaiheessa ostaa oikeasti.

Gene aceja näyttää kaikki kilvan kehuvan, mikäs olis hyvä tähän. Nyt on turnigyn 2450 mAh 30 - 40C  lentoaikaa alle 4 minuutin ja tuota pitää saada nostettua vähintään 4:30 tai mielummin viiteen minuuttiin ja tehoa niin ettei puudu.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #190 : 29 Heinäkuu, 2012, 08:47:36 »
Gene aceja näyttää kaikki kilvan kehuvan, mikäs olis hyvä tähän. Nyt on turnigyn 2450 mAh 30 - 40C  lentoaikaa alle 4 minuutin ja tuota pitää saada nostettua vähintään 4:30 tai mielummin viiteen minuuttiin ja tehoa niin ettei puudu.

Et tiedä mahtuuko tuohon 3300mah 6S Gens Ace mutta sillä voisi hieman pidemmän lentoajan saada. Akun paino nousee reilu 100g joka lyhentää lentoaikaa, mutta onhan tuossa kapasiteettiakin enemmän. 2650mah Gens Ace nyt ainakin mahtuu mutta eipä sillä taida juuri lentoaika nousta. Sitten tietenkin auttaa jos hankit pienemmän pinionin ja ajat lähellä 100% kaasukäyrää. Eihän nuo Scorppionin moottorit ole mitenkään tunnettuja energiatehokkuudestaan..

Paljonhan tuo lennostakin riippuu. Oikein rauhallisesti kun otan X5:lla niin 4min lento vie alle 1500mah. Sitten kun ajaa tikut pohjassa tuon ajan niin menee yli 3000mah.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #191 : 29 Heinäkuu, 2012, 21:51:35 »
Pitää katella noita akkuja jossain vaiheessa ja vähän mittailla mitä kopan alle mahtuu. 3000mAh turnigy meni ainakin heittämällä vaikka HK:n "trex 500" koppa on pienempi kuin Gauin vakio.

Gaui nyt tuli tonttiin taas eikä varaosia löytynytkään iteltä vaikka ne piti olla. Tilausta siis vetämään jotta se saadaan taas ilmaan.

Testasin uusia lapoja, ne oli ihan paskat. Jotkut halpislavat HK:n loputtomasta valikoimasta taitaa olla nämä http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13117__425mm_Fibreglass_Main_Blades_1pair_.html

Noista ei lähde kuin järjetön pärinä, tuntuu raskaalta kopterissa, tehot hukassa ei kulje mutta akut lämpenee. Huolella toisille lavoille säädetty lapaura oli pielessä todella pahasti ja haritti niin ettei ollut edes hehtaarilla. Kopusta tuli kamala lennettävä joka suhteessa. En suosittele noita kenellekkään vaikka ovatkin halpaa kuin saippua, taidan paistaa makkarat noilla. Tuntui niin surkeilta ettei tee mieli edes lentää niillä, niistä ei ole edes varalavoiksi. Kuka haluaa tällä puheella ostaa nuo pois? Ehkä niillä ihan ekoilla kerroilla leijuttelua harrastaa, mutta siinäpä se.

Seuraavaksi siis täräytän ne pitkään varastossa olleet, kopteripaketin mukana tullee hiilarilavat tulille. Nyt sormet ja varpaayt ristiin, peukut ylös yms. ettei ne mene taas heti paskasi ekalla lennolla.

Pienempää on nyt sitten rassattu urakalla ja eihän se ihan putkeen tahdo mennä. Ylempi laakeripukki väärin päin, kerkesin jo lähes 10 sekuntia pyöritellä kun se tipahti akselille. Samaan syssyyn jäi kiristämättä peräservon kiinnikkeet peräputkella. Olipa ylläri ettei oikein toiminut kun lähti vaeltamaan. Kamat kasaan ja kotiin korjaamaan. Syö se miestä vaikka kenttä on viiden minuutin kävelymatkan päässä.

Lelut pyödälle, uudelleen kasaamaan ja takaisin kentälle. Sen tiesin jo valmiiksi ettei swash taida olla ihan keskellä. Negatiivisia kulmia tulee noin 15 astetta, mutta positiivisia en saa kuin 10. Pitää vissiin pidentää jonkin verrran servoilta swashille tulevia linkkejä.

Tuo siis oli tiedossa testilennolle mennessä, joten ei aiheuttanut sen kummepaa yllätystä, paitsi ettei tahdo oikein nousta, mutta kun vetää negat kunnolla niin ampuu todella lujaa tonttia kohden. Onpa ylläri.

Vaihdoin siis perälle uuden gyron Assanin tilalle ja Amigin servo sai myös väistyä turnigyn tilalta. Tämä oli se mitä halusin päästä testaamaan, muista ominaisuuksista ei ollut niin väliä vielä, kunhan swash on suorassa ja sen tietysti laitoin kunnolla suoraan.

Nyt toimii perä. Oli uskomaton fiilis kun se vihdoin ja viimein toimii kunnolla. Nyt kesti repiä sen mitä osaan ja perä seuraa kiltisti halutulla tavalla. Noinkin lyhyelllä setillä tuli taas luotto takaisin tuohon laitokseen. Tilalle siis tuli Align GP750 gyro ja turnigyn TGY-S306G servo. Nyt tuntuu taas mukavalta tuo laitos.

ps.Siitä ei mennyt lavat rikki.  ;D

Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #192 : 29 Heinäkuu, 2012, 23:15:16 »
itse teen kopteria kasatessa pienen lapun johon kirjoitan huomioita. eli jos avaan jotain ja laitan sen näennäisesti kiinni mutta en kiristä tai esim laita lukitetta niin kirjaan sen ylös. lopuksi kun käy listan läpi ni pitäis olla vehe kunnolla nipussa :)

toimii huomattavasti paremmin kun kilpaileva tyyli! (nummelan ravistustesti  :P )
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #193 : 30 Heinäkuu, 2012, 00:00:36 »
itse teen kopteria kasatessa pienen lapun johon kirjoitan huomioita. eli jos avaan jotain ja laitan sen näennäisesti kiinni mutta en kiristä tai esim laita lukitetta niin kirjaan sen ylös. lopuksi kun käy listan läpi ni pitäis olla vehe kunnolla nipussa :)

toimii huomattavasti paremmin kun kilpaileva tyyli! (nummelan ravistustesti  :P )
Perhana kun jaksais aina olla noin rationaalisen järkevä, järjestelmällinen ja pedantti joka suhteessa. Maksais varmaan rahana takaisin aika nopeesti. Kaipa tämä on vielä liian halpaa kun on varaa perseillä tällä tavalla.

Mutta nyt nukkumaan, tai olis pitänyt mennä jo ajat sitten, 4:25 soi kello !
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #194 : 02 Elokuu, 2012, 22:44:30 »
Nyt sai taas Gauikin ilmaa alleen, Oulun säät ei ole oikein suosineet tätä harrastusta viime aikoina. Eipisodihan siitä kuitenkin tuli, tosin lentopaikan etsimisen suhteen.

part one:
Ajenlin sinne isolle vakiopellolle kun näytti sade lakkaavan ja oli pilvistä. Rensselin kantoon ja pellon reunaan, kaikki valmiiksi eli kopterit esiin kantotelineestä, välppäysmatto leveäksi, lasit silmille jne. Pääsin siihen pisteeseen että mankka oli jo kaulalla, kopussa johdot kiinni ja olin holdia napsauttamassa pois päältä kun taivas repeää. Mankka salkkuun ja salkku kiinni, saa olla siinä sateessa, koput kainaloon ja tuli perseen alla juosten autolle. Juuri kun saan kamat peräkonttiin sade laantuu. Aurinko alkaa paistaa ja luulis että on hyvä. Ei todellakaan ole, tuolla aurinko paistaa suoraan silmiin eikä järkevää sektoria ole missä ajaa. Uuteen paikkaan mars.

part two:
Masentuneena päätän ajaa lähikentälle joka on vähän turhan ahdas, valopylväitä turhan lähellä ja pitää sorvata kieli keskellä suuta, mutta siinä voi lentää varsinkin pienemmällä. Gauille tilaa on turhan vähän. Siellä monotellaan viatonta palloa kentän päästä päähän ja joku yrittää epätoivoisesti saada sitä kiinni. Uuteen paikkaan mars.

part three:
Epätoivoiseen paikkaan matkalla. Siellä ei koskaan ole mitään happeninkiä, ei ketään paikalla eikä muutenkaan koko paikalla ole minkään valtakunnan olemassa olon oikeutusta.  Jos täällä kopu surahtaa vähänkään kauemmas, se myös jää sinne. Siitä pusikosta sitä ei tule löytymään ikinä enää. Jos taas osuu sellaiseen paikkaan, mistä sen vois löytää, se todennäköisesti leikkii sukellusvenettä. Huono paikka mutta pakko päästä lentämään. Mitä v....tua, täällä on jotkut suunnistuskisat, ei ole todellista, nyt alkaa jo usko loppua, kello käy ja kohta menee puolille öin.

Part four:
Muistuu mieleen eräs paikka, joka on matkan varrella kotiin. Siinä on kohtuudella tilaa, mutta ei hyvä paikka. Tiet on turhan lähellä jos lähtee ihan täysillä lapasesta. Mutta täällä saa kopun ilmaan pyörätieltä, jolla ei koskaan kulje ketään. Ei varmasti tarvi huolehtia sen puoleen. Jees, vihdoin ja viimein pääsen itse asiaan, vasta toista tuntia ajeltu pilistä ympäriinsä etsien lentopaikkaa. Gauilla ehdin neljä akkua lentää, pienemmällä kaksi ennen kuin alkaa tuulla niin kovaa että päätän ottaa koput kainaloon niin kauan kun ei tarvi etsiä niitä heinikosta.

Gaui:
Tätä on nyt rassattu loputtomasti ja yritetty saada järkeviin säätöihin. Vaihdoin siihen jo 13T pinjonin ja nyt alkaa vähitellen tapahtua haluttuja asioita. Akkuja voi pitää lennon jälkeen jo kädessä ilman kinttaita. Kierroksia piisaa edelleen vaikka kaasu on 70% mutta lento rauhoittui merkittävästi, nyt pystyn lentämään sillä jopa hiljaa. D/R valikosta rajoitin vähän lisää ailea, mutta vähän on vieläkin jotenkin herkkä. Heitin mäkeen ne paskat HK:n lavat ja pistin tilalle Gauin hiilarilavat. Lapaura oli pielessä, mutta en jaksanut sitä nyt alkaa säätämään. Se tehdään seuraavalla kerralla.

Nyt ei ole tuohon mitään tuntumaa, ekat kolme akkua meni ihan herne nenässä. Ei meinannut tulla mitään eli tuntuma on hukassa. Tämä ei ole toiminut kunnolla sen skorpparin hajoamisen jälkeen. Vasta neljännellä akulla alkoi vähän tuntua hallittavalta. Tällä ei ole nyt ollut mukava lentää eli säätämämistä pisaa, nyt sentään aletaan vihdoin ja viimein mennä oikeaan suuntaan. Eiköhän tästä vielä tule hyvä laitos taas ja alkaa iloa irrota tästäkin. Lentoaikakin näyttäis pidentyvän hieman. Tätä tullaan vielä säätämään jonkin aikaa ja nyt pitää lentokerrat ottaa sen mukaan, eli ei mennä temppuilemaan, vaan säätämään ajatuksen kanssa tuo loppuun.

HK:
Uskomatonta mutta totta, tämä alkaa taas toimia. Tämä on paljon helpompi lentää kuin Gaui, menee jotenkin rauhallisemmin ja ennustettavammin. Kuitenkin flipit pyörähtää paljon äkäisemmin. Tasaisesta selkälennosta vasen tikku täysin alas ja pomppasi taivasta kohti, myös negaa löytyy edelleen säätöjen jälkeen. Teki jo välillä mieli jättää se valtatielle rekan eteneen, mutta nyt alkaa taas optimismi nousta. Uusi gyro ja peräservo toimii selvästi paremmin kuin entinen yhdistelmä. Oli vain gainia reilusti liikaa aluksi. Lapaura ja muuta säädöt alkaa olla hyvin lähellä haluttua. Nyt päästään taas opettelemaan lentämistä, viimeiset pari viikkoa onkin taas ollut säätämisen opettelua.

Ehkä tämä taas tästä kaiken vastustuksen jälkeen.  ;)
ps.
Harmi kun ei lompakko anna nyt myöten ostaa tuota zxiicci:n myymää reksiä. Mieli tekis kovasti, mutta nyt ei vaan lompakko taivu.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #195 : 04 Elokuu, 2012, 00:15:03 »
ps.
Harmi kun ei lompakko anna nyt myöten ostaa tuota zxiicci:n myymää reksiä. Mieli tekis kovasti, mutta nyt ei vaan lompakko taivu.
Päästiin sopimukseen jonka mun perse kestää eli tuo pro tulee mulle, nyt jo hirvittää millä sen saa rauhoitettua mun taidoille sopivaksi eikä perälläkään saa enää kyntää.  :o

Mutta itse asiaan.
Gauin sain vihdoin  ja viimein taas hyväksi. Eilen oli vikana pahasti pielessä ollut lapaura joka säädettiin tänään kuntoon. Vaimo oli oikein kentällä mukana katsomassa miltä se näyttää ja arvioimassa kriittisesti mun omia optimistisa näkemyksiä.

Paska käytös johtui tuosta lapauran väärästä säädöstä. Nyt oli mahtava lentää ja alkoi tuntua taas siltä, miltä sen pitääkin. Luottamus kopuun palasi, toimi hienosti jne. Nyt tuntui jo siltä että pitää alkaa palauttelemaan liikealueita, nyt liikkeet voi ennustaa. Tänään sitä ajettiin taas tikut tapissa, kaipa silloin pitää pistää lissää liikettä.

Pinjonin vaihto pienempään antoi lisää lentoaikaa ja samalla rauhoitti laitosta. Nyt sillä voi lentää myös hitaasti. Taas alkaa hyvien säätöjen hakeminen. Yleensä säätäminen on tympinyt, mutta nyt lähti kerrankin satasella oikeaan suuntaan, joten odotan innolla jotta saan hioa sen lopulliseen iskuun.

vaikka pienempi meni taas särki, jäi hyvä fiilis. Pitäähän se korjata vaikka uusi on tulossa, jostain pitäis hommata joku halpis vastari siihen myös. Olisko HK kova juttu. (otan siis tuosta kloonista vastarin satelliitteineen ja siirrän uuteen ja tähän klooniin tarvis puistovastarin)
« Viimeksi muokattu: 04 Elokuu, 2012, 00:19:33 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Re: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #196 : 04 Elokuu, 2012, 01:40:36 »
+1

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #197 : 04 Elokuu, 2012, 13:13:19 »
Päästiin sopimukseen jonka mun perse kestää eli tuo pro tulee mulle, nyt jo hirvittää millä sen saa rauhoitettua mun taidoille sopivaksi eikä perälläkään saa enää kyntää.  :o

Onnea uudesta hankinnasta! Tuo Pro on todella hyvä kopu. Leijuu tosi nätisti ja vakaasti ja kyllä sen saa tosi rauhalliseks säädettyä. Tuosta perän varomisesta en niinkään osaa sitte sanoa.. Minulla ei VIELÄ oo kertaakaan perän rattaat särkyny, mutta oon aina noussu tieltä/hiekkakentältä ja laskeutunu myös sinne. Ite oon ensimmäisellä lennolla piirtäny ympyrän hiekkakentälle perälavoilla, johtuen väärästä gyron korjaussuunnasta. Apujalakset pelasti. Nurmikolta jos nousen nii katon sellasen paikan ettei ne lavat räpsi ruohoa. Autorotaatiota oon pari kertaa tuonu nurmikkoon niin että perälavat maassa ollessa pölläyttää ruohoa ja kääntyy siihen reilu 90 asteen kulmaan pitimissä. Kitin mukana tulleilla rattailla vieläki lennän ja kohta vuosi takana. Ei ne ihan kynttilän steariinistä tehty ole, mutta kyllä jotkut niitä rikottua saa.

Onneksi eivät maksa paljoa ja vaihtaminenkin on nopeaa eli kannattaa niitä hommata hyllyyn.

Poissa Teemu K

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #46, Kainuun lennokkiseura, SIL
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #198 : 04 Elokuu, 2012, 13:30:22 »
Lainaus
eikä perälläkään saa enää kyntää.
Noista perän rattaista munkin pakko kommentoida että ne on mullakin kestänyt melkoisia kolhuja esim kerran laskeuduin pihakivetyksen viereen ja perälavat ottivat kivetykseen kiinni, lavat menivät vaihtokuntoon ( lähti lapojenpäistä pari milliä pois) ja rattaisiin ei tullut mitään.
Nurmikolta oon myös paljon lähtenyt lentoo ja laskeutunut. perälavat vihreinä kotiin menty ja rataat ehjänä :)
2013 DX8, T-rex 600E Pro, Icharger 4010 Duo
2012 Gaui 425, I charger 106b
2011 T-rex 450 pro FBL BeastX, Phoenix 4.0, Spektrum dx6i
2009 Big lama

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #199 : 04 Elokuu, 2012, 13:51:41 »
Kitin mukana tulleilla rattailla vieläki lennän ja kohta vuosi takana. Ei ne ihan kynttilän steariinistä tehty ole, mutta kyllä jotkut niitä rikottua saa.

Just sain ekat hajalle toissapäivänä, lennossa perä otti nurmikkoon ja rattaat sileenä. Kyllä ne mulla autorotaatioissa hyvin kesti.

Varaosia ostaessa kannattaa huomioida, että rattaat menee edestä rikki, ei takaa. 2 settiä maksaa joku 10€.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
45 Vastauksia
20159 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2008, 20:17:14
kirjoittanut Penara
14 Vastauksia
7957 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2008, 21:29:01
kirjoittanut Jyri
1 Vastauksia
3084 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2009, 13:08:46
kirjoittanut 1m4s0_
2 Vastauksia
3526 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 13:00:13
kirjoittanut Vispilä
148 Vastauksia
73952 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2014, 18:40:43
kirjoittanut JuhoV