Juuri kun luulin että mulla olis kohta kalusto kunnossa niin höpö höpö. Maankääntöhommia on nyt suoritetttu urakalla, olisko jollain kukkapenkin möyhennystarvetta, voisin tulla leijuttelemaan siihen päälle. Parilla kopulla onnistuis varmaan jo hoidella pottupeltokin kuntoon.
Nyt on kuitenkin suurin vi....tus laimentunut, mutta alkaa vahvasti näyttää että hurrigane teki nyt viimeisen tempauksensa. Hyväksyn että nuo menee rikki kun itse toheloi tai kopterissa on jotain vikaa. Sen sijaan tuo alkaa ottaa tosissaan ohimoon että runko menee joka kerta rikki. Eihän se mikään hirveän kallis tikki ole, mutta kova työ aina korjata. Nyt pitäsi keksiä lääkettä tähän vaivaan. Eli olen jo päättänyt että tulen luopumaan tuosta muovihökötyksestä.
Tälle syksylle ei lompakko anna myöten kasata uutta laitosta, haaveissa on että ensi kesäksi tuossa talven aikana hankin uuden laitteen. Nyt ei ole enää hakusessa halvin vaan nyt etsitään hyvillä osilla olevaa 500 - 550 kokoista, edelleen sähköllä toimivaa laitosta. Kaiken ei tarvitse olla viimeisen päälle hifiä, mutta sellaisia kuitenkin ettei päivitystarvetta tulisi ihan heti. Kaikkein ultranopeimmat ja voimakkaimmat servot ei siis ole hakusessa, mutta niin että se toimii oikeasti. Samoin moottori, nopari yms. Kärpäslätkät saa nyt jäädä, eli fbl-purkki kyytiin.
Nyt olen jo sen verran noiden kanssa värkännyt että ei tarvi olla valmiiksi kasattu kitti, voin hankkia osia myös erikseen siihen. Edelleen kuitenkin ehdoton vaatimus kopterille on, että varaosia saa suomesta. Tämä on oikeastaan ainoa juttu josta ei neuvotella yhtään.
Päälimmäisenä nyt olis mielessä tuo Gaui X5. Protos olis kai myös 500 kokoinen eli hakemassani haarukassa. Tosin jostain syystä tuo torque tube ratkaisu on alkanut viehättää, oli siinä järkeä tai ei. (purin ja kasasin siis t-rex pro:n perän ja totesin ettei ole paha homma ollenkaan) Perää en ole kyntänyt enää pitkään aikaan laskuissa vaan saan sen alas siinä asennossa kuin haluan. (eikä nyt irvistellä noista kovista laskuista sitten yhtään)
Tästä ei nyt taideta enää tonnilla selvitä kun lasketaan kaikki kulut yhteen, oliskohan 1500€ lähempänä eli kopteri kaikkine kilkkeineen ja siihen päälle akkuja. Laturi, virtalähde, työkalut yms. mulla suurin piirtein jo onkin, joten niihin ei nyt tarvi varata erikseen budjettia. Samoin mankka ja vastaripuoli on kunnossa.
Eli nyt pitäisi se runko päättää ensimmäisenä. Arvotaan sitten lisää mikä olis sopiva combo kyseiseltä merkiltä ja mitä siihen pannaan sisään. Nyt saa ehdottaa kehua ja haukkua noita eri laitteita vai otanko suoraan tuon X5:n
Lisätääs vielä noista fbl-purkeista. Vaihtoehtoja on muutama tällä hetkellä tarjolla. Tarviiko noiden säätämiseen käytännössä läppärin mukaan kentälle vai voiko jonkun tehdä ilman. Mulla ei ole läppäriä eikä oikein muutekaan tarvetta sille.