Kirjoittaja Aihe: JuhoV:n kopteri(t)  (Luettu 204222 kertaa)

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Re: Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #275 : 24 Lokakuu, 2012, 14:41:22 »
Eikös tuossa voi myös kardaanin sateevarjo rattaat ruveta jumittaan jos kardaanin pituusvälys on kylmälle liian tiukka (kun alumiininen peräputki lyhenee, ellei se ole hiilarista)?

Myös se kardaani on alumiinia.


Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #276 : 24 Lokakuu, 2012, 15:16:17 »
ei se ihan niin toimi, perjaatteessa joo, mutta kardaani taitaa olla samaa alumiinia mitä tuo putkikin, joten kutistuu samassa suhteessa. Perän heijaaminen muutenkin viittaa hieman nahkeaan mekaniikkaan tai voimattomaan/kuolemassa olevaan servoon.

oho. njs olikin jo vastannut....
« Viimeksi muokattu: 24 Lokakuu, 2012, 15:22:28 kirjoittanut Sandu »

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #277 : 24 Lokakuu, 2012, 15:25:40 »
Ok, tutkitaampa noita vaihtoehtoja. Nostetaan kopu partsille jäähtymään (emäntä ei taida innostua jos pistän pakastimeen  ;) ) Yritetään sitten löytää syyllinen. Perän mekaniikka vois olla aika lähellä oikeaa, mutta miksei myös servon sisällä olevat rasvat. Tosin en usko tuohon kovin vahvasti, Toni on lentänyt tuolla menestyksekkäästi myös talvella. Vähimmällä varmaan pääsen kysymällä.

Sen verran hyvin se kuitenkin toimi että Toni lenteli sillä mun silmään aika huolettoman näköisesti eikä perässä ollut ongelmia. En myöskään itse saa sitä pettämään muulla kuin tuolla järjettömällä lapakulmalla. Iddle kakkosella on rajattu lapakulmia, mutta jengaa on muistaakseni täydet 100% ja sillä se lentää hyvin vakaasti eikä perä luista pitch pumpissa.

Tosiasia kuitenkin on ettei se oikein lisää itseluottamusta kun perä vaapuu ja tiedän ettei se käyttäydy noin kun se on viimeisen päälle tikissä. Isoa vikaa tässä tuskin on, en ole sen suhteen kovinkaan huolissani, se pitää vaan nyt paikallistaa.

Mites tuo silikonisspray käyttäytyy kylmässä, kannattaako sitä laittaa perän slidereihin yms liikkuviin paikkoihin vai pistänkö kynttilää.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #278 : 24 Lokakuu, 2012, 15:28:34 »
Perän linkkipallot nyt ainaki kannattaa vilkasta. Pihalla kylmässä antaa kopun jäähtyä ja sitte kokeilla perän tönäriä "pyöritellä sormien välissä". Linkit siis pitäs tosi jouhevasti takertelematta liikkua siinä linkkipallojen päällä. Tuo ei paljon tarvi jumissa olla niin heti alkaa perä temppuilemaan. Kannattaa ihan rohkeasti avartaa niitä linkkejä eikä periaatteella "melko hyvä ja kyllä ne siitä kuluu väljäks". Ei kulu. :D

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #279 : 24 Lokakuu, 2012, 20:39:45 »
Lisätutkimuksia on nyt tehty sekä trexin että gauin kanssa.

Gauissa on taas moottori hajalla. Nyt niitä on mennyt mulla kolme kappaletta, jotenkin nyt ei scorpion enää oikein vakuuta. Eli eka oli scorpionin logolla oleva ja nyt kaksi gauin mustaa möykkyä. Kaikki paskana. Pätkii kaverin noparilla, kaverin motti ei pätki mun noparilla.

Nyt pitäis sitten päättää mikä mylly tuohon laitetaan tilalle. Hyperionin sais trex-storelta ja scorpinonin helistorelta. Sitten olis tietysti halpis vaihtoehtoja, mutta jo puoliksi katsomani oli HK:lla back orderissa. Vai oliskohan mulla vielä takuuta tuolle gauin motille.

Nyt sitten se jännä kysymys, mikä ne särkee. Ei kai kukaan ole saanut tuolla tavalla moottoreita rikki niin että aina on sama vika. Voiko nopari särkeä moottorin noin eli hajottiko se Hobby kingin red brick nuo ja jos hajotti niin millä konstilla. Uudelleen käämintä ei liene rahallisesti järkevää ellei sitten tee harrastuspohjalta itse. Mulla jää tekemättä.

Trexiä tutkin myös. Perälavoilla on uudet laakerit, välystä ja klappia on edelleen pikkuisen toisessa lavassa. Nyt on siis joku osa kulunut loppuun. Onko se lavan pidin vai mahdollisesti perähubi, voiko se hubi edes kulua noin. Pari osaa on varastossa, kokeillaan saako niillä välystä pois eli pistetään uudet holkit niihin vekkuleihin armeihin, jotka lapoja kääntelee.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #280 : 25 Lokakuu, 2012, 00:53:42 »
Nyt pitäis sitten päättää mikä mylly tuohon laitetaan tilalle. Hyperionin sais trex-storelta ja scorpinonin helistorelta.


hyperionin mosat on rebrandattuja scorppareita ;)

hyviä moottoreita ovat mielestäni olleet. tietysti kaikessa voi osua huonoa tuuria kohdalle.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #281 : 25 Lokakuu, 2012, 01:12:18 »
Juholla nyt käy huono tuuri kaikkien kopu kamojen kanssa eli ihan sama mitä tilaat niin paskana se tulee kuitenkin! xD
Sori, läppä.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #282 : 25 Lokakuu, 2012, 06:31:57 »
Juholla nyt käy huono tuuri kaikkien kopu kamojen kanssa eli ihan sama mitä tilaat niin paskana se tulee kuitenkin! xD
Sori, läppä.
Näköjään, tämä on tuttu juttu jo pidemmältä ajalta, entisessä työpaikassa oli tunnettu siitä ettei mulla kestä mikään. Jopa tuurasta meni terä poikki avantoa tehdessä.

Ei kukaan tietäis mulle työpaikkaa jossain testilaboratoriossa. Voisin tehdä käytännön kokeita laitteilla, aivan sama mikä se laite on, jos se kestää mulla, se kestää myös muilla. Mulla se menee rikki vaikka yrittäisin käyttää sitä valmistajan suosittelemalla tavalla, saati sitten jos alan etsiä tapaa rikkoa sen. Varmaan menee rikki puolen metrin ratakiskon pätkäkin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #283 : 26 Lokakuu, 2012, 11:30:12 »
Prota ulkoilutettiin eilen samalla tavalla kuin edellisenäkin päivänä. En ehtinyt tekemään sille yhtään mitään huoltotoiminpiteitä. Nyt se kuitenkin toimi kuten kuuluukin neljä akullista. Täysin sama setti kuin edelliselläkin kerralla. Ilmakin oli suurin piirtein samanlainen.

En siis ala korjaamaan toimivaa ainakaan vielä.

Gauiin olis nyt tiedossa tilapäismoottori ainakin vähäksi aikaa, varmaan sekin menee rikki. Jos sais edes vähän aikaa nyt lentää sillä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #284 : 28 Lokakuu, 2012, 22:35:53 »
Gaui ei sitten halua lentää millään. On nyt kyllä paskaa tarjolla tuon kanssa loputtomasti. Osa menee kyllä omaan hölmöilyyn mutta silti. Veikkaan että se peräputken tuen ruuvi jäi irti ja se sitten kostautui näin dramaattisesti taas.

HK:lta tuli perjantaina viimeinen lähetys eli siinä oli kaksi runkoa. Kopua on nyt kasattuu uudelleen eli uudessa rungossa on taas sähköt kiinni ja ne on jo niputettu lopulliseen malliin.

Landarit, peräputki ja nuppi kiinni ja se on taas valmis rikottavaksi. Perässä on jotain tutkimatonta ja jotain on rikki, huomenna selviää lisää.

Nyt vois sanoa että menään aika lailla leuka rinnassa, jokainen sekunti, jonka kopu pysyy ilmassa on kotiin päin. Toisaalta se tuntui vihdoin lentävän niin kuin kuuluukin. Pinojoni oli 2 hammasta isompi kuin viimeksi, joten pieni vägäys perässä ei ollut yllätys. Niin sen kuului tehdäkin, sen saa hallintaan. Sen aikaa kun lensi, homma vaikutti hyvältä.

Mutta kyllä tuo vaihtoon lähtee heti kun lompakko kestää.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #285 : 29 Lokakuu, 2012, 21:41:53 »
Kopteria korjattu urakalla, mutta toivottavasti huolella ja ajatuksella. Runko kasassa, sähköt kiinni rungossa ja niputettu siististi. Perä tutkittu, lavanpitimen ruuvi vääntyi ja nyt korjattu. Nuppi tutkittu ja korjattu, kärpäslätkät puuttuu vielä.

Tähän mennessä havaittuja puutteita, joita ei ole itellä.
-peräputki
-perälavat, tai näitäkin on ne pienemmät, mutta olen käyttänyt 550 lapoja ja gyron gainit on noille.
-landareiden kaari, tämäkin voi vielä löytyä kun aikansa penkoo.

Hommasta jäljellä siis peräputken tilaus, swashin tarkistus että on suorassa ja se olis taas valmis rikottavaksi. Joko nyt kestäis vähän pidempään.

Loppupeleissä omasta varastosta löytyi siis yllättävän paljon osia valmiiksi. Lisäksi runkoa lukuun ottamatta siitä ei juuri hajonnut mitään ihmeellistä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #286 : 04 Marraskuu, 2012, 20:18:38 »
Nyt gaui koki sitten ensilennon pitkästä aikaa ja lyhythän siitä tuli jälleen kerran. Uskomatonta sähellystä kaiken aikaa.

Eka akku meni kuten kuuluukin. Uusi akku kehiin eli nyt vaihdettiin sitten vanhasta sinisestä turnipsista gens acen akkuun ja kun potkua löytyi ihan eri tavalla, perä vägäsi pari pykälää isomman pinjonin ansiosta. Kopteri alas ja pienentämään gainia. Muuten meni ihan hyvin, mutta jäi sitten iddle 3 päälle, nappasin holdin pois. Kopu pyörähti maassa, keräsi keikkoja nopeasti holdi äkkiä päälle. Pienen ihmettelyn jälkeen tajusin tilanteen ja uusi yritys, ääntää vekkulisti, holdi takaisin päälle ja tutkimaa soft startin jälkiä, pääratas luovutti hampaita sitten vähän enemmänkin, se siitä soft startista vaikka asetus on super soft. Itse kaasutikulla nostamalla lähtee erittäin nätisti.

Jos nyt sitten oikein hakemalla hakee jotain positiivista niin tuon korjaaminen on varmaan helpoin juttu mitä tuosta voi joutua korjaamaan. Koko systeemi on neljän ruuvin aukaisu ja uudelleen kiinnitys ja vie aikaa noin 5 minuuttia, hintakaan ei ole paha.

Nyt en ole ihan varma särkyikö yksisuuntalaakeri samalla kun moottori pätki, sitä pitää tutkia vielä tarkemmin myös.

Trex oli sitten myös lähes samassa sarjassa. Eka akku paikoilleen ja kierrokset nousee ja laskee itsekseen. Vähän aikaa ihmettelyä ja joka lentotilassa sama juttu paitsi normilla. Kopu alas ja uusi akku tilalle, toimii eli yksi akku on valmis. Nyt kuin muistelen tarkemmin niin samaisella akulla on ollut ennenkin samoja vinkeitä.

Päivän lennätyssaldo 2 akkua eikä vieläkään kunnon lentoa gauilla gens acen akuilla. Muuten kopteri tuntui vihdoin toimivan hyvin. Ehkä sen saa pikku hiljaa taas kuntoon jonain päivänä.

Tällä systeemillä tämä on viivytystaistelua lentotaitojen häviämisen kanssa, kohta joutuu aloittamaan koko homman alusta.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #287 : 07 Marraskuu, 2012, 16:49:30 »
Jee, vihdoin ja viimein, en edes muista koska gauilla on oikeasti päästy viimeksi lentämään. Tänään se sitten tapahtui ja gaui lensi oikeastaan ekan kerran kunnolla gens ace akuilla eikä tarvinnut tuoda pussissa kotiin.

Kaikki toimi kuten kuuluukin, akut potkii ja lentoaika taitaa olla kohdallaan. Timerissa on 4:20 ja kun otin alas, oli kennojännite 3,8 volttia. Arvio osui oikeaan eli aloin tehdä laskua juuri samalla hetkellä kuin timeri piippasi, aika oli juuri tuo.

Toisella akulla meni lähes puoli minuuttia pitkäksi ja kennojännite sen jälkeen 3,75 ja tällä akulla ei juuri kokeiltu enää miten toimii vaan lennettiin reilummin. Näyttää että 2600 mAh:n akku alkaa olla sopivan kokoinen.

Lapakulmat pitää ottaa tarkempaan syyniin, tuntuu olevan negaa enemmän kuin positiivisia, kumpaankin suuntaan lähtee mukavasti. Pitänee mittailla ja yrittää säätää mahdollisimman tarkasti nuo kulmat nyt +-12 asteeseen. Epäilen ettei ole ihan noin.

Gainia pitää myös vielä pudottaa. Lentäminen lujaa kylki edellä saa perän vägäämään, mutta enää ei vägää pich pumpissa.

Ehkä tämä taas tästä iloksi muuttuu. Huomenna kopu töihin mukaan, alkut latinkiin töissä ja suoraan töistä pellon reunaan, lupasi hyvää keliä.  ;D

Tutkin tuolta milloin sillä on oikeasti viimeksi lennetty ja syyskuun alkupuoliskoahan se on. Lähes kaksi kuukautta on mennyt turatessa.

Pientä lisäystä
Nyt on kopteri käyty läpi lapakulmamittarin kanssa ja säädetty uudelleen. Nollakulmat oli aika hyvin keskellä tikkua, ei ollut kuin asteen kymmenyksiä pielessä. Sen sijaan negaa oli positiivisia enemmän kuten lentotuntuma antoi ymmärtääkin, eli löyty -14 - +12 astetta. Nyt tuokin on oikaistu eli löytyy +- 12 astetta. Pitch curvet on myös säädetty uudelleen haluamiksini ja nyt siellä on se mitä odotinkin siellä olevan, koelennot näyttää onko ne sitä mitä odotan.

Perän ja gyron mekaaniset säädöt käytiin myös läpi, nyt se pitäisi periaatteessa lentää/toimia myös rate-tilassa ja liikealueet on opetettu uudelleen sinne mihin pitäisikin.

Pitäis käydä pro läpi samalla tavalla. Nyt on vähän epämääräisellä lapakulmamittarilla säädetty ja heittoa löytyy helposti pari astetta halutusta.

Huomenna kopu töihin mukaan ja kokeilemaan. Pienestä se on into kiinni, yksi onnistunut koelento ja taas into nousee. Malttia vaan pitäisi huomenna löytyä jotta saadaan vielä gyron gainit kohdalleen.
« Viimeksi muokattu: 07 Marraskuu, 2012, 20:17:40 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #288 : 07 Marraskuu, 2012, 21:46:10 »
Hyvä homma että sait vihdoin sen mieleiseksi!
Olen takaisin Oulussa ja viime lento kerrasta onkin jo aikaa, ainakin 3 viikkoa ;D ( lennokkeja ei lasketa )
Eli voisi joku päivä käydä lennättämässä jossakin.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #289 : 08 Marraskuu, 2012, 07:19:16 »
Mieleisestä ei vielä osaa sanoa, mutta ainakin nyt on paperilla asiat niin kuin kuuluukin (gyron gaineja lukuun ottamatta) Tästä on hyvä säätää sitä loppuun.

Alkuviikosta oli suunnitelmaa mennä Ahmosuolle viikonloppuna, nyt vaan näyttää että sataa vettä/räntää ja muutenkin keli on surkea koko viikonlopun. Töiden jälkeen ei ehdi kun tulee pimeää. Nyt on kopu mukana, pääsee heti töistä päästyä kokeilemaan, jos vaikka olis keliä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #290 : 08 Marraskuu, 2012, 16:19:15 »
Jees, eilinen säätö näyttää tuottavan haluttua tulosta. Lentää kuten haluankin, tai ainakin suurin piirtein. Tuntuu pirteälle ja kääntyy. Lentotilat alkaa olla kohdallaan ja lentoaikakin lähempänä viittä minuuttia rauhallisella lennolla, ehkäpä jopa menis vielä puoli minuuttia ylikin. Nyt oli kennojännite yli viiden minuutin lennon jälkeen 3,7 jotain.

Myös gainit perälle alkaa löytyä. Ihan aluksi oli  pientä nykimistä, pienensin gainia edelleen, kopu oli päivän peräkontissa pakkasessa, silti toimii.

Hämärä vaan tulee liian aikaisin vaikka olin jo reilusti ennen kolmea pellon reunassa.

Nyt on pro käyty myös läpi. Luultavasti se oli jo aikaisemminkin tarkastettu huolella, koska käyrät oli hyvin lähellä mitä pitikin. Näkyy vaan noissa pienemmissä olevan tarkkaa hommaa ja asteen heitto tulee jo yskäisemällä kopteria kohti.
« Viimeksi muokattu: 09 Marraskuu, 2012, 18:51:46 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #291 : 10 Marraskuu, 2012, 12:04:38 »
Vihdoinkin taas liikkeellä kahden kopterin taktiikalla. Aamulla kun starttasi Ahmosuolle, ehti ennen lumisadetta lentämään 7,5 akkua, trexillä 4 ja gauilla 3,5 akkua.

Gauissa taitaa olla OWB ongelma. Neljännellä akulla alkoi kuulua vähän ihmeellistä ääntä ja otin kopterin alas. Takimmaisesta päärattaasta oli lähtenyt hampaita useammasta paikasta ja osa näyttää sullaneilta. Tai sitten gens acessa on liikaa tehoa.

Soft starttia ei tuossa noparissa ole, mutta kierrosten nosto onnistuu tikulla nätisti, ei tule potkuja, kopteri ei pyörähdä eikä muuta vekkulia. Lentotilojen välillä vaihtaessa taas on mankasta asetettu hidastusta joten vaihto ja kierrosten nosto tapahtuu rauhallisesti. Nopari ei varmasti syönyt näitä hampaita.

Kuitenkin, se lensi hyvin ja mukavasti kunhan sain ensin liikealueet rajoitettua mieleiseksi. Uudet, keveämmät kärpäslätkät teki siitä liian herkän. Vaatii ainakin vähän aikaa totuttelua taas, mutta eiköhän se sen jälkeen ole taas hyvä kun oppii.

Trex taas tuntui suorastaan mahtavalta. En edes muista koska olisi ollut noin rento ja vapautunut fiilis lentää sitä. Se lentää kuin unelma. kovasta ja puuskittaisesta tuulesta huolimatta tuntui hyvältä lentää. Myös kopan väri on loistava, se näkyy pilviselläkin kelillä varsin hyvin. Tämä on tosi huippulaite, josta riittää iloa vielä pitkään. Potentiaalia on käyttämättä vielä vaikka kuinka paljon, tämä ei ole kopusta kiinni.

Mutta eipä tämäkään ihan ongelmitta nyt toimi. Soft start on kadonnut kuin tuhka tuuleen. Nyt pitää nopari ohjelmoida uusiksi. Tässä on tainnut tulla käpy lapakulmia mittaillessa. Syötin virtaa noparille erillisestä vastariakusta ja olisko tullut virta kytkettyä kaasutikku ylhäällä.

Myös perä kuoli yhdessä startissa kokonaan. Ei mitään reagointia peräservolle. Aikani ihmettelin ja virtojen pois käyttäminen korjasi tilanteen. Viimeinen akku meni ilman mitään ongelmia.

Kannatti nousta aikoinaan ylös, nyt pyryttää jo lunta.  ;D Ennen kaikkea ei tarvinnut tuoda koptereita pussissa takaisin.  ;D

ps. Auton akun raahaaminen ei ole mukavinta hommaa, mutta ei se aggregaattikaan ajatuksen voimalla mene auton peräkonttiin ja painaa vielä enemmän.

pps. Vähästä se on ison miehen ilo kiinni. Vähän aikaa sitten tuntui että poljen jänkään nuo laitteet ja vaihdan lajia. Nyt on taas eri fiilis.
« Viimeksi muokattu: 10 Marraskuu, 2012, 12:08:07 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #292 : 10 Marraskuu, 2012, 13:48:18 »
Pengoin laatikoita ja sieltä löytyi 20T OWB (alkuperäinen on 19T) lisäksi löytyi hukkaostoksena tehty 60T takimmainen pääratas (alkuperäinen 61T)

Laskin vähän välityssuhteita ja antaa kierroksia nuppiin laskennallisesti jo aika huimasti kun pistän nuo paikoilleen eli runtua tulis puhtaan matemaattisesti ilman hävikkejä 3100 rpm. nuppiin. Jos lasketaan että 10 prossaa katoaa johonkin välille niin edelleen jää noin 2800 rmp. Onkohan tuo hurricanelle liikaa muovisilla lavan pitimillä.

Korjaako tilannetta yhtään jos pistän kaasukäyrää vähän alemmas enkä aja 100% kaasulla vaan esim. 90 rosenttia.

Tänään ajelin noilla alkuperäisillä välityksillä ja se antaa hävikkiteorian mukaan noin 2600 rmp ja tuntuu aika hyvältä. Pinjonina on 15T ja moottorin kv 1400. Laskennallisesti olis 2900 rpm. ilman hävikkejä.

Asensin jo paikoilleen mutta kannattaako tätä kokeilua tehdä vai käristyykö mulla akku. Ei ihan heti haluttais lähes bränikkää gens acea grillata. Akku on 2600 mAh 30C 6S gens ace.

Olisko järkevää vaihtaa myös pinjoni 15T -> 14T se pitäis kiekat suurin piirtein samana. Ei vaan viittis alkaa vaihtamaan kun on iso töinen homma.
« Viimeksi muokattu: 10 Marraskuu, 2012, 13:50:32 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #293 : 17 Marraskuu, 2012, 13:13:29 »
Jotain pirun mystistä tässä hommassa nyt on.

Ekan akun lensin gauilla käyttäen iddle 2 modea. Siinä on +-10 astetta ja 85% kaasua. Meni hyvin, paitsi että kopteri vänkää hullun lailla etuoikealle.

Sitten uusi akku kehiin ja iddle 3 käyttöön siinä on +-12 astetta ja 100% kaasua. pari nykäisyä ja ääni alkaa taas muuttua, ihmettelen vähän aikaa ja kopteri leijuu  kyllä ihan ok, pari nykäisyä ja ääni kuulostaa huolestuttavalle. Alan ottamaan kopteria alas ja veto katoaa. Sinnehän se tupsahtaa mättäiden sekaan holdi päällä. Landarin kaari poikki, muuten ei vahinkoja.

Päärattaasta kaikki hampaat sileäksi, se näyttää sulanneen kokonaan. Kun vaihdoin rattaita, tajusin tarkistaa owb:n ja päärattaan välyksen, se on ok mutta en tajunnut mitata päärattaan ja perähihnaa pyörittävän rattaan välystä.

Ei kai tuossa voi jerkkua olla niin paljoa että se sutii rattaat sileäksi. Moottorina se musta gauin moottori ja akkuna gens ace 30C 2600 mAh.

Jotenkin kopteri ei tuntunut ollenkaan hyvälle, siitä puuttui tarkkuus, sähäkkyys ja muutenkin se oli jotenkin keitetyn spagetin oloinen. Ei ollenkaan mieleisen tuntoinen.

Sitten tapaus trex 450 pro
Akku kiinni kopteri ilmaan. Pientä booausta akusta ja kierrokset vaihtelee hieman mutta rauhoittuu hyvin äkkiä, virtaa tuntuu tulevan. Teen muutaman noston täysillä lapakulmilla ja 100% kaasulla, toimii kuten kuuluukin. Flippi peräään ja moottori hyytyy täysin.

Kierrokset laskee ja kopteri ajautui vähän liian kauas. mitään rajua ohjausta  ei uskalla tehdä ja yritän saada sitä leijumaan nätisti, menee kauemmas ja konstit loppuu eikä kierrokset suostu nousemaan, päin vastoin ne laskee koko ajan ja kopteri vajoaa. Parissa metrissä holdi päälle ja kopteri mättäiden sekaan.

Lähemäs kävellessä piippari huutaa, kopteri ei reagoi ohjauskäskyihin eli yhteys kopteriin on poikki. Mun mielestä se katkesi vasta kun oli tullut nurmikkoon ja kun käytin akun pois ja kytkin uudelleen, kaikki pelasi kuten kuuluu. Tarkistin suunnat yms. ei mitään vikaa. Päällisin puolin kopteri näyttää täysin ehjältä. Ei muuta kuin kokeilemaan miten se toimii.

kierroksia ylös eikä perä lähde pyörimään. Meni sitten siinä autorotaatiottomassa autorotaatiossa ne etummaiset hammasrattaan sileäksi.

Jee jee, ei mitään hienoa tälle päivälle ja lentäminenkin jäi olemattomaksi. Ainoa valopilkku hommassa oli että trex tuntui tosi hyvältä nostoissa, leijui hienosti ja vastasi tikkuihin kuten haluankin.

Pekan trexin lapauraa sitten yritettiin saada kuntoon mutta siitä ei tullut sitten yhtään mitään. Se tuntuu elävän omaa elämäänsä ja säätämällä sitä ei kuntoon saatu.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #294 : 17 Marraskuu, 2012, 13:37:12 »
Pekan trexin lapauraa sitten yritettiin saada kuntoon mutta siitä ei tullut sitten yhtään mitään. Se tuntuu elävän omaa elämäänsä ja säätämällä sitä ei kuntoon saatu.
Mulla oli kans viime talvena ongelmia 'vähän' kolhuja saaneiden EDGE:n lapojen kanssa Trex-600NP:ssä. Pari tankkia lapauraa säätelin ja sitten vaihdoin uudet Alignin hiilari lavat ja avot. Lapaura oli laakista kunnossa.
Saatta Pekan lavoissa olla jotain vikaa sisällä mitä ei välttämättä näe, jos ei lapaura asetu millään kohilleen.
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #295 : 17 Marraskuu, 2012, 13:43:44 »
Mulla oli kans viime talvena ongelmia 'vähän' kolhuja saaneiden EDGE:n lapojen kanssa Trex-600NP:ssä. Pari tankkia lapauraa säätelin ja sitten vaihdoin uudet Alignin hiilari lavat ja avot. Lapaura oli laakista kunnossa.
Saatta Pekan lavoissa olla jotain vikaa sisällä mitä ei välttämättä näe, jos ei lapaura asetu millään kohilleen.
Pitääpä ehdottaa lapojen vaihtoa.

Vaihdoin 61T päärattaan 60T rattaaksi ja mittasin välykset. Mun mielestä sitä on nyt liikaa. Onko ideoita mikä tuon rattaan sulattaa, onko kierroksia vaan liikaa ja voiman edessä ratas antautuu vai mikä tässä on nyt vialla.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #296 : 17 Marraskuu, 2012, 15:32:59 »
Pekan trexin lapauraa sitten yritettiin saada kuntoon mutta siitä ei tullut sitten yhtään mitään. Se tuntuu elävän omaa elämäänsä ja säätämällä sitä ei kuntoon saatu.
Onhan lepari kummit kondiksessa?
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #297 : 17 Marraskuu, 2012, 17:52:30 »
Pitääpä ehdottaa lapojen vaihtoa.

Vaihdoin 61T päärattaan 60T rattaaksi ja mittasin välykset. Mun mielestä sitä on nyt liikaa. Onko ideoita mikä tuon rattaan sulattaa, onko kierroksia vaan liikaa ja voiman edessä ratas antautuu vai mikä tässä on nyt vialla.
Onko välys koko rattaan matkalta sopiva? Ite en kyllä muuta keksi ku että soft startin puuttuminen repis hyvin sileäks rattaat.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #298 : 18 Marraskuu, 2012, 11:11:36 »
Onko välys koko rattaan matkalta sopiva? Ite en kyllä muuta keksi ku että soft startin puuttuminen repis hyvin sileäks rattaat.
En oikein jaksa tuohon uskoa. Saan nostettua kierrokset nätisti ylös ilman että kopteri edes nykäisee. Periaatteessa mun normimode onkin ainoastaan kierrosten keräämistä varten, siinä on jengaa niin vähän että se juuri ja juuri lentää sillä. Tämä juuri tuon soft startin puuttumisen vuoksi. Lentotiloja (hold + normi + 3x iddle) piisaa joten tämä ei ole  mun tapauksessa mitenkään ongelma.

Lisäksi lensin tällä jo yhden akun mutta en käyttänyt iddle 3:a päällä vaan lensin iddle 2 tilalla jossa on 85% kaasua. Homma toimi hienosti. Löylyä oli sen verran että sillä irtosi tuossakin vaiheessa rainbow ihan nätisti, samoin se lensi mun mielestä kasien kaarteluun tarpeeksi lujaa vastasi tikkun hyvin tuossa mielessä. Muuten se ei sitten tuntunutkaan hyvältä.

Hampaat lähti mun mielestä äänestä päätellen iddle3 tilassa (100% kaasua ja +-12 astetta lavoissa). Mankassa on asetettu hidastus kierrosten nostoon ja se myös toimii. Jokaisen lentotilan vaihdon yhteydessä on viivettä niin paljon että kierrosten nosto kestää muutaman sekunnin. Leijutin paikoillaan ja odotin että kierrokset nousee. Rusahdus tuli siinä vaiheessa kun tökkäsin kerralla vasemman tikun tappiin. Tarkoitus oli ihailla miten se ampuu, mutta kuulosti enemmän siltä että rattaa löi tyhjää. Lähtö ei muutenkaan ollut mikään sähäkkä.

Tämä välitys siis antaa nyt laskennallisesti nuppiin 3057 rpm. Jos lasketaan 10% hävikkiin niin vielä jää 2750 rpm. Tämä nykyinen moottori-akkuyhdistelmä tuntuu nyt jotenkin tehokkaammalta kuin aikaisempi samanlainen musta möykky. Varsinkin akun alkuvaiheessa ja vielä parin minuutin lentämisen jälkeen ei ole mitään puutumisen merkkejä havaittavissa. Ei kai tässä auta kuin kokeilla pienemmällä pinjonilla, muutenkin tämä tuntuu nyt kiertävän kovempaa kuin mulle olis tarvis.

Tässäpä kuva päärattaasta, kohtuu hyvin on hioutunut turhat särmät, ratas on koko kehältä tuon näköinen.
« Viimeksi muokattu: 18 Marraskuu, 2012, 12:23:14 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #299 : 18 Marraskuu, 2012, 14:05:47 »
Kyllä sulla on käyny huono "mäihä" noitten kopujen suhteen,koko ajan on jotain mikä estää lentämisen :-\

Mutta iso käsi et jaksat vaan vetää "pakarit" punasena eteenpäin :)
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
45 Vastauksia
20152 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2008, 20:17:14
kirjoittanut Penara
14 Vastauksia
7955 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2008, 21:29:01
kirjoittanut Jyri
1 Vastauksia
3084 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2009, 13:08:46
kirjoittanut 1m4s0_
2 Vastauksia
3521 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 13:00:13
kirjoittanut Vispilä
148 Vastauksia
73926 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2014, 18:40:43
kirjoittanut JuhoV