Eipäs ole vähään aikaan ollut mitään ihmeellistä tarjolla kopteririntamalla. Mennään niillä mitä on eli yhdellä kopterilla, siinäkin on joku kopterx:n pääakseli. Se on tietysti lyhyempi kuin alkuperäinen. Taitaa olla vielä kiero kun kopteri ravistaa spool upissa. Lapaurakin harittaa kuin vääntynyt talikko.
Nyt oli kuitenkin trex storeen ilmestynyt tarvittavat osat, joten eiköhän tämäkin saada pääsiäiseksi kuntoon. Pitää tilata myös ainakin ylempi laakeripukki, vaikuttaa turhan väljältä, laakeri nousee aina mukana kun ottaa pääakselin pois. Kaikki akut ilmoittaa jännitteen loppumisesta vähentämällä moottorin kierroksia reilusti. Huonossa hapessa on siis homma tällä hetkellä. Pitää vielä tarkistaa mitä mulla on cutoff jännitteenä, jos noilla nyt onnistuis sitkuttelemaan siihen asti että akut saapuu.
Nyt on parit testit otettu myös fbl-laitteella. Kokeilin kaverin 500 trexsiä. Spektrum DX6i ja beast. Oli suorastaan kamala jos nyt kehtaa edes sanoa. Tämä testi meni 100-0, tanko vs. beast. En todellakaan vaihda beastiin, sen verran surkealta tuntui kaikissa mahdollisissa kuviteltavissa olevissa asioissa. Tankokopteri oli huomatavasti miellytävämpi, se sentään vastaa tikkuun kun käskee.
Tänään kokeilin sitten lennossa 3gx purkkia. Kopterina uutuuden karhea trex 450 gx ja mankkana tuttu futaba T8FG super, eli sama kuin omani. Tikut vähän pidemmät ja jousivoimaa vähän enemmän. Kuitenkin niin lähellä omaani ettei se aiheuttanut mitään ylimääräistä, tuttu ja turvallinen fiilis.
Juuri kasattu kopteri ja setup tehty niin että toivottiin osuvan hehtaarille edes. Tein ensilennon ja testasin toimivuuden. Kaikki toimi kuten kuuluu, kopteri nousi hienosti ilmaan, leijui tasaisesti ja lensi vakaasti. Vähän oli tietysti jännitystä ilmassa kun nuo purkit ei ole kovin tuttuja (kokemusta siis kaksi akullista aikaisemmin
) ja kaverin juuri rakentamaa ei ihan heti viitsi torpata. Lisäksi aurinko alkoi jo laskea ja valo käydä vähiin ja vielä alignin alkuperäinen koppa, joka on ainakin mun silmään todella epäonnistunut väritys. En näe sitä millään taivaalla.
Anyway, homma eteni kuten kuului, kopteri leijui todella hienosti, kaikkia asetukset osui hehtaarille, perä piti eikä vägäillyt. Tankokopuun tottuneena flippi pyörähti mahtavasti. Muutenkin tuon 3gx purkin tuntuma oli jotain ihan eri sarjaa kuin beast-x:n. Tämä vaikutti sellaiselta että hommassa on oikeasti jotain järkeä. Kopteri oli tarkka, vastasi tikkuun, mutta samanlaista analogista ja välitöntä tuntumaa ei kuitenkaan ollut kuin omissa tankolaitteissa. Kuitenkin tämä vaikutti sellaiselta että tähän voi tottua ja tällä voi oikeasti lentää, siitä voi jopa tulla oikeasti hyvä.
Beast taas oli SUURI PETTYMYS, aloin jo pelätä että mulle tulee paska systeemi (siitä myöhemmin
). Hienosti oli kaveri kasannut ensimmäisen kopterinsa joka suhteessa. Parasta hommassa oli että omistaja lensi ensilennon tämän jälkeen, oli kovasti mielissään ja ennen kaikkea kopteri on edelleen ehjä. Kaikki osui kohdalleen puolittajien asetuksista lähtien, iisimmät asetukset oli omisajan mukaan sopivat, kireimmissä taas oli mun makuun liikettä mukavasti. Hatunnoston arvoinen suoristus.
Oma laivasto alkaa täydentyä toisella kopterilla. Njs:n kanssa tuli kaupat x-vitosesta. Nyt odotellaan kielipitkällä että se saapuu. Odotukset on korkealla, eli nyt mulla pitäisi olla tulossa kovan luokan kopu. Tämä on ollut pitkään haaveena ja nyt se toteutui. Kopteri on fbl ja purkkina Brain. Tämän päivän kokeilu tuolla alignin 3gx purkilla nosti fiilistä ja luottamusta kovasti.
Veikkaan kuitenkin että kuherruskuukausi tulee olemaan jännä. Kaiken järjen mukaan ero x vitosen ja 425 Hurricanen välillä pitäisi olla merkittävä. Lisäksi nuo pari testiä fbl-kopterilla antoi viitteitä että pitää totutella vähän aikaa. Tältä pohjalta pitää varmaan päivittää myös trex fbl-kopuksi aika pian. Tuon isomman tuntuma tulee kuitenkin olemaan se vertailukohta ja siihen pitää pyrkiä myös pienemmällä.