Kirjoittaja Aihe: JuhoV:n kopteri(t)  (Luettu 204138 kertaa)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #425 : 11 Marraskuu, 2013, 14:04:02 »
Vihdoin ja viimein. Nyt on treenattu 3 viikkoa systemaattisesti ja urakalla. Viikonloppuna peruuttelu oikein päin naksahti simulaattorilla kohdalleen ja tajusin mitä olen tehnyt väärin. Nyt sain sen opeteltua niin että hallitsen molempia tikkuja joka suuntaan tietoisesti ja pystyn korjaamaan kopterin lentorataa tietoisesti.

Ei se nyt vielä mitää vallan kaunista ole, epävarmaa ja rauhallisesti pitää vetää. Ei ole vielä varaa eikä taitoa tehdä mitään yllättävää eikä yhdistellä tätä vanhoihin. Pääasia tässä vaiheessa on että homma ei tuntunut henkisesti pahalta vaan pysytyi nautiskelemaan useamman akullisen peruuttelusta ilman että alkoi väsyä ja ahdistaa. Selkeä merkki että nyt se homma lähti lopullisesti liikkeelle. Loppu on sitten kovaa lentoa ja asian hiomista refleksiksi. Se luultavasti tulee viemään vielä pitkään, mutta enää homma ei voi kaatua. Lentely onnistui vielä varsin samalla tavalla kummallakin kopterilla, mutta nyt näki kuika paljon helpompaa isommalla on opetella, se reagoi rauhallisemmin ja ennen kaikkea näkyy paremmin. Nyt kun sain vauhdin hallintaan, on aikaa miettiä.

Eipä ollut kavereita paikan päällä, kopterimiehiä, ei lentsikoita eikä multikopteriklerioosista kärsiviä. Yksi 1:1 skaala lähti välillä lentoon, mutta eipä se mitenkään haitannut eikä estänyt.

Loistava alku talvikaudelle, nyt aletaan työstämään tosissaan ja samalla taktiikalla inverttiperuuttelua. Se ei voi olla tulematta sieltä jonain päivänä. Lentoja tänään 6 kappaletta X-vitosella ja 3 trexsillä. Trex sai tarkoituksella jäädä täytekoneeksi.

Keli mahtava, pari astetta pakkasta, aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivalta jne. Tällaista lisää seuraavat pari viikko.  :)



Lentoja on nyt X:llä 1203 minuuttia. Tästä puuttuu kuukauden lennot eli nuo on siitä lähtien kun Brainiin tuli laskuri. Lentojen määrä 259, mutta se ei pidä ihan suoraan paikkaansa, se kun laskee autorotaatiotreeneistä aika monta lentoa akulliselle.

« Viimeksi muokattu: 11 Marraskuu, 2013, 14:12:09 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #426 : 16 Marraskuu, 2013, 17:53:36 »
Tänään lisää lentoja Ahmosuolla. Äksä on nyt saanut lentoja urakalla, trex taas on jäänyt täytekopteriksi ja muutenkin nyt alkoi tuntua ettei huvita edes lentää sillä. En tiedä mikä siinä on mutta ei vaan innosta tuo kirppu, sitä ei näe, ei tunnu mukavalta yms. Trex sai vaan kaksi lentoa kun X5 sai 10 akullista.

Peruuttelu paranee pikku hiljaa, mutta on tuossa vielä töitä tarjolla paljon ennen kuin se ihan suvereenisti hallinnassa. Jotain vekkulia on kyllä tapahtunut, jossain vaihessa hukkasin orientaation aivan täysin, silti ei tullut panikoitua ja sain jollain ihmeen konstilla taas asennosta kiinni. Ei käynyt edes lähellä maata, itse asiassa korkeus ei juuri edes tipahtanut. Sen sijaan totaalisessa kollektiivitikun virheessä näytti jo käyvän lähellä, tulee äkkiä tontti vastaan kun inverttinä työntää vasemman tikun ylös, ei paljoa jäänyt väliä. :o

Simuttelua on jatkettu myös urakalla edelleen. Eräänä aamuna herätessä tajusin että nyt nytkähti inverttiperuuttelu taas askeleen eteen päin. Olin ihan varma että nyt älysin miten elevattoria ajetaan jotta kopteri kulkee haluttuun suuntaan. Suoraan sängystä siis koneelle ja kone tulille. Sehän aukesi siltä osalta, homma lähti vähän rullaamaan eteen päin, mutta siinä on vielä rutkasti töitä jotta sen voi siirtää oikeaan kopteriin. Varsinkin nyt on tuo oikein päin peruuttelu sen verran kuitenkin vielä huteraa että tulee tikkuvirheitä jos sotken inverttiperuuttelun samaan akulliseen. Peruuttamalla snaken yritys simulla päättyy joka kerta 100% varmuudella peltoon. Ei ehdi aivot mitenkään vielä mukaan.

Toni pudotteli sitten maan pinnalle X7:lla. On mulla vielä reippaasti matkaa sellaiseen lentämiseen. Komeasti se iso kopteri ääntää ja on se näyttävän näköinen kun sitä osaa käskeä.  ;)

Vielä olis ens torstaihin asti saikkua jäljellä eli kovasti aikaa treenata.
« Viimeksi muokattu: 16 Marraskuu, 2013, 19:02:29 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #427 : 16 Marraskuu, 2013, 18:32:37 »
Noin siinä lienee monelle käynyt.
 
Kun alkaa opia taivaslentelyn saloja ja flipiä monimutkaisemipa temppuja tuttu 450 tuntuu hunolta.
 
Älä huoli kun opit hiukan lisää huomaat, että 450 on kiva, rentouttava ja näppärä peli.
 
450 kokoisilla porukka lentelee kuitenkin eniten.
 
Oli kiva katella syysleirillä aamulla kun porukka kokoontui paikalle. Miten joka jamppa veti ekat akulliset 450:llä énnen siirtymistä isompiin.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #428 : 16 Marraskuu, 2013, 18:41:53 »
Kyllä 450 on upea koko. Kulkee helposti mukana ja akut lataa nopeaa. Eniten se lentoja itelläki saa ja se on rento ja hauska lentää. 500 kokonen protos on vähän ristiriitainen ku välillä mietin että pidän vaan ton 450 ja laitan ison 700 iskuun. Sitte ku protoksen nappaa ilmaan nii ei siitäkään malttaa luopua. Se on kans niin upea kone. Ei näistä varmaan pääse mistään ikinä eroon.  :D

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #429 : 16 Marraskuu, 2013, 18:44:24 »
Tuolla pienemmällä pitää lentää paljon tarkemmin, siinä näkyy heti tikkuvirhe. Isommalla ei tarvi tehdä ihan niin tarkasti. Lisäksi nuo pienemmät pyörii joka akselin ympäri niin nopeasti ettei ehdi nähdä kunnolla asentoja verrattuna isompaan. Kolmas juttu on että tuolla trexsillä voi repiä lähes kaiken pelkällä voimalla, motissa on niin paljon tehoa että esim. tik tok ei saa moottoria puutumaan yhtään vaikka se ei menisikään ihan kunnolla. X taas rankaisee siinä suhteessa heti, sillä se on tehtävä tarkemmin tai kuulee heti että kierrokset alkaa laskea. Siinäkin on kuulemma paljon tehoa, mutta tuossa räksässä on suhteessa vielä enemmän.

Pitää kokeilla jossain vaiheessa venyttää se isommille lavoille. X5 on kevyt kopteri lapakehään nähden, räksä taas tuntuu paljon painavammalta. Se kyllä liikahtaa todella lujaa jos pistää liikahtamaan, mutta se ei kulje samalla tavalla kevyesti ja ilmavasti kuin X5.

Kummassakin on brainin govi käytössä ja head roomia riittävästi eli siitä ei ole kyse.

Trexsissä on nyt Radixsin lavat, olen aikaisemmin käyttänyt Edgen lapoja. Nuo ei ole huonot, mutta ne tuntuu erilaiselta. Liikkeet tuntuu terävämmiltä, mutta taas keskitikulla tuntuisi olevan tunnoton kohta. Lapakulmatkin taitaa olla vähän vinksallaan. Pitäis tarkistaa vielä uudelleen, pistin vaan paikoilleen sen kummemmin tutkimatta asiaa.

Toinen juttu vois olla lisätä vähän agilityä tai FFF-gainia trexsiin. Se tuntuu nyt vähän turhan lukitulta mun makuun. X on siinäkin suhteessa ilmavampi lentää. Toni haukkui tuota Beastimaiseksi lennettäväksi kun kokeili jokin aika sitten. Ymmärrän nyt aika hyvin mitä Toni sillä tarkoitti, beast-x ilman viivettä oli tuomio. Pitäis ehkä taas aloittaa säätöjumppa, blääh että kiinnostaakin.
« Viimeksi muokattu: 16 Marraskuu, 2013, 18:56:37 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #430 : 16 Marraskuu, 2013, 18:47:34 »
Mullakaan 450 ei tunnu ilmassa niin kevyeltä ku mitä protos. Mutta juu pistä vaan venytys jos yhtään huvittaa. Lentää paremmin ja jos kerran tehoa on liikaa niin se kannattaa ottaa käyttöön isommalla lapakehällä.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #431 : 16 Marraskuu, 2013, 18:52:06 »
Mullakaan 450 ei tunnu ilmassa niin kevyeltä ku mitä protos. Mutta juu pistä vaan venytys jos yhtään huvittaa. Lentää paremmin ja jos kerran tehoa on liikaa niin se kannattaa ottaa käyttöön isommalla lapakehällä.
Piti jossain vaiheessa pistää yv:tä tuosta jutusta. Tuntuiko se kevenevän stretchin jälkeen. Tuossa edellisessä viestissä pistinkin miten haluaisin tuota muuttaa, vastaisko se yhtään sitä mitä ajattelin.

Muutenkin olen nyt yrittänyt opetella lentämään vähemmällä teholla, tuossa on 3S motti hyperionilta, ei ihan niin tehokas kuin uusimmat 6S motit, mutta tais olla hetkellistä kuitenkin karvan yli 600 wattia. Käsittääkseni olis ihan realistista että se riittäis venytettyyn kopteriin.

Latauksen suhteen ei ole väliä kummalla lentää, mulla on kaksi tehokasta laturia, joilla molemmilla puskee 3C latauksen myös X:n akkuun. X:n akut on kuitenkin sen verran pieniä että ne lataa tuolla 3C:llä myös käynnissä olevasta autosta.

Lisäys:
Tällä viikolla X on saanut 22 akullista, trex sai 7 akullista jos pysyin laskuissa mukana.
« Viimeksi muokattu: 16 Marraskuu, 2013, 20:10:47 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #432 : 16 Marraskuu, 2013, 22:21:03 »
Lainaus
Tuolla pienemmällä pitää lentää paljon tarkemmin, siinä näkyy heti tikkuvirhe

Niinhän se on koska sitä ajetaan niin lähellä.
Koetas lentää 700 kokoisella alle 5m korkeudessa, tarkkuutta ve vaatiin sekin silloin.
 
Lainaus

 Kolmas juttu on että tuolla trexsillä voi repiä lähes kaiken pelkällä voimalla, motissa on niin paljon tehoa että esim. tik tok ei saa moottoria puutumaan yhtään vaikka se ei menisikään ihan kunnolla.

Tic tok ei ole rankka liike kopulle. Pitkät jyrkät kaaret kovalla vaihdilla ja pirola panevat vasta motin koville.ärkeintä
Tic tokissa tärkeintä on pitää pit liike kohtuullisena.
 
Tosta tehosta puhutan aina niin paljon. Onhan se omalla tavallaan kiva kun sitä on. Mun suosikki on kuitenkin tällä hekellä
700N 91 motilla. Sinä ei ole hillitömästi teho. Kopu on kuitenkin kokoonsa nähden kevyt ja todella ketterä. Ja sitten vielä se savu :) :)
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #433 : 16 Marraskuu, 2013, 22:37:12 »
En oikein usko tuohon että lähellä lennetään. Pystyn lentämään kumpaakin yhtä lähellä, se ei hirvitä isommalla yhtään enempää.

Tuosta tik tokista en ole ihan samaa mieltä. Se on se missä se hyytyy jos hyytyy. Se ei ole rankka jos se tehdään oikein, mutta se on ranka jos tehdään teholla ja väärin.

Totta kai sen saa bogaamaan tosissaan kun yrittää, ei siihen tarvita mitään ihmeellistä. Lujaa eteen päin ja cyclic ja kollektiivitikku reunaan ja totta kai ne puuttuu, ei epäilystäkään. Lujaa lentävät kaarrokset ei puuduta tuota moottoria, ei vaikka vedetäään tiukkaa.

Pystyn lentämään noilla tiukkaa ympyrää ilman että puutuu. Eli en usko että nyt on kyseessä mikään älytön tikkuvirhe muiden kun tuon tik tokin suhteen. Aileron suunnassa saan pidettyä kierrokset, siinä vaan kyntää sitten suunta. Kopteri lähtee vetämään ympyrää. Tosin erona on että se ei ole enää hallinnassa muutaman liikkeen jälkeen vaan se päätyisi tonttiin. Siinä ei kierrokset tipahda, mutta asento ei pysy. Elevator tik tok taas pysyy suunnassa kohtuudella, mutta kun rytmi katoaa, en saa sitä enää takaisin hallintaan vaan alkaa teholla repiminen ja siihen ei X:n paukku riitä.

Tosin olen nähnyt juuri mun omalla kopterilla kummatkin, seka aileron että elevator suuntaiset tik tokit tehtynä ja tiedän 100% varmuudella että tehosta homma ei ole kiinni. Mielummin opettelen homman oikein kuin tekemään rajulla teholla.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #434 : 17 Marraskuu, 2013, 00:37:23 »
Kyllä sillä 450 stretchillä sai kopua vähän "kevennettyä". Lentää kuin isompi kopu ja äänikin muuttuu vähän. Rotaatiossa noilla mun lavoilla inertiaa oli ihan eri malliin. Ei näillä pienemmillä toki mitään naatiskelu pitkiä rotaatioita vedellä mutta paremmin tuolla nyt menee.

Ite oon havainnu että koput saa pahiten puutumaan kovassa ohilennossa ja siitä ku vedetään jättiläismäinen iso looppi jossa vauhti pysyy niin kyllä kuulee miten moottori tekee töitä.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #435 : 17 Marraskuu, 2013, 14:05:36 »
Pitääpä seuraavan torpin yhteydessä pistää tilaukseen strech osat ja kokeilla sillä. Pinjonin joutuu luultavasti vaihtamaan pienempään ja se on se tympein homma tuossa. Nyt on 3595 kv moottori muistaakseni ja 14T pinjoni, sillä se pitää hyvin 3500 rpm jos haluaa, tavallisesti lennän sillä 3200 rpm.

Noissahan se moottori hyytyy kun on paljon vauhtia ja kollektiivikulmien lisäksi tulee vielä cyclic kulmat mukaan. Silmukka vielä ylös päin niin pitää tehdä maksimaalisesti töitä maan vetovoimaakin vastaan.

Mulla on tosin aika maltilliset kulmat kollektiiville taitaa olla vain +-10 trexsissä ja X:ssä +-12. Cyclicissä ei taida olla kuin 8 astetta kummassakin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #436 : 17 Marraskuu, 2013, 15:06:47 »
Otin trexsin pöydälle ja katsoin mitä ne lapakulmat näyttää. Sieltä se vika ei löydy eli kulmat oli ne mitä pitääkin ja nollat keskellä. Tai ainakin nyt ollaan asteen kymmenyksissä, sitä en ala hieromaan kun se ei sillä kummene. Myös lapaura on kunnossa, siinäkään ei ole syy.

Radixseilla tuntuu keskialue tunnottomalta, edget on mun mielestä rauhallisemmat ja tarkemmat keskitikulla. Radixsit puree kyllä sitten taas rajummin kun kääntää tikkua. Ehkä tässä nyt makuasioista ja ehkä säätöjutuistakin kiinni. Olen juuri edgelle säätänyt tuota kopteria.

Trexsin laskurissa näytti olevan 949 minuuttia, x5 on saanut lisää myös aikaa. Nyt on vähän reilu 37 tuntia yhteensä laskureissa. Viimeisen viikon aikana äksällä on lennetty noin tunti ja vartti.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #437 : 15 Joulukuu, 2013, 15:03:50 »
Syksyn huonot kelit on nyt verottaneet rajusti lentoaikaa. Viimeisen kuukauden sisällä ei montaa lentoa ole tullut. Tänään ja eilen kolme akullista X:llä. Trex vaatii edelleen korjaamista, ei ole jaksanut. Moottorin laakerit luultavasti hajalla.

Nupin laakerit vaihtamalla sain Radixsit toimimaan kuten halusinkin eli mukavat lavat tuntuvat olevan. Nyt vaan hyppii pinjoni päärattaalta ja moottorin akselissa tuntuis olevan aika tavalla klappia.

Treeni näyttää tuottavan kuitenkin tulosta, keli oli pilvinen ja näkyväisyys huono. Silti uskalsi lentää varsin rennosti ja kokeila jotain uuttakin taas. Keula edellä lennosta pystyy nyt kääntämään kohtuu rennosti perä edellä lentoon ja siihen saa hyvällä tuurilla onnistuneen käännöksen aikaan. Käsistä ei näytä lähtevän, tulee vaan ruma kun pitää nopeasti yhdistellä liikkeestä toiseen. Alku tuokin, nyt uskaltaa oikeasti yrittää rennosti.

Jokin aika sitten tajusin mikä on ollut pielessä piroflipin toisessa puoliskossa eli kun lähdetään selältään tekemään takaisin oikein päin. Kun tuo selvisi, pystyi myös toista puoliskoa yrittämään oikealla. Kun itseluottamus oikein kasvoi, pystyi jopa yrittämään koko flippisysteemiä yhteen pötköön. Ei tarvinne kertoa kuinka ruma siitä tuli, mutta lentävän kopterin taktiikalla edelleen kotiin.  :)

X:n uudemmat akut eli 4400 mAh 45C genssit tuntuu potkivan edelleen hienosti. Nyt tuli 75 sykliä kumpaankin akkuun täyteen. Latautuu hyvin, lennon jälkeen kennot on hyvin tasapainossa eli eroa on 0,01 volttia kennojen välillä. Lentotilaa vaihtamalla kierrokset nousee selvästi kuten kuuluukin. Toistaiseksi näyttää että genssit ovat olleet hyvä ostos. Noin isoja vaan ei X:ään tarvis, mutta toisaalta noilla saa hyvän painopisteen ja jos haluaa pitkän lentoajan, noilla se onnistuu. Mulla on nyt 5:30 timerissa ja akut tulee keskimäärin 3,8 voltin jännitteeseen per kenno. Tämä on useamman kymmenen lennon näppituntuma. Kierroksia on silloin 2350 rpm. Tänään kokeilin revitellä apinarallia eli kierroksia 2550 ja jännite oli 3,76.
« Viimeksi muokattu: 15 Joulukuu, 2013, 15:09:03 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #438 : 05 Tammikuu, 2014, 16:11:52 »
Ahmosuon lomaparatiisissa oli perinteinen loppiaisleiri, porukka on periaatteessa lennokkijengiä, mutta eipä siellä sorsittu eikä katseltu kieroon kopterimiestäkään. Yöksi ei pystynyt tällä kertaa jäämään, mutta kävin kuitenkin kahtena päivänä paikalla. Olihan tuo mukavaa kun sai lämpimässä käydä välillä juomassa kupin teetä ja syömässä eväät eikä tarvi pakkasessa tai autossa kärvistellä. Samalla siinä sai verkkovirrasta ladata akutkin, unohtamatta tietysti p..kan puhumista samalla.

Viikonlopun saldo 15 akullista, olin varsin tyytyväinen, päivä on lyhyt, keli huono ja muitakin lentäjiä oli paikalla. Räksähän on telakalla joten taas ahkeroitiin X:llä. Kun pääsi lentämään enemmän ja kahtena päivänä peräkkäin niin kyllä se vaan etenee. Keli oli sen verran huono eli näkyväisyys ei ollut hääppöinen, joten jätin uusien juttujen opiskelun tällä kertaa suosiolla väliin. Se invertti peruutus olis odottamassa.

Sen sijaan nyt rennon räiskimisen lisäksi yritin vähän petrata jo kohtuudella hallinnassa olevia juttuja. Paljon näköjään tarvii treeniä ja noita vanhojakin pitää kertailla ja hioa paremmiksi, mutta nyt tuntui taas pari juttua paranevan ja aukeavan entistä paremmin. Viimeinen akku tänään oli jo itselle hyvinkin mieleen, siinä alkoi olla jo vähän 3D lentämisen makua. Kuukauden päästä on homma jo ihan eri mallilla, nyt päivä on vielä tosi lyhyt.

Edellisestä lentelystä on jo aikaa ja akkuja piti näköjään vähän herätellä. Eilen tuntui balansointi kestävän eikä muka ollut oikein akuissa potkuakaan. Nyt kun noille tuli muutama sykli putkeen, tuntui kuin jokainen olis herännyt uuteen eloon. Jopa vanhin akku tuntui pelittävän kuten muutkin, balansointi vaan kestää pidempään kuin muilla. Käyköhän akuillekin kummeli viisaus autosta, auto tykkää että sillä ajetaan.

Katselin myös Brainin laskuria juuri. Lentoja 306 kappaletta ja lentoaika vähän yli 24 tuntia.
« Viimeksi muokattu: 05 Tammikuu, 2014, 18:29:39 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #439 : 19 Tammikuu, 2014, 14:56:46 »
Tänään taas kentällä 5 akullista, kuudes jäi lentämättä kun mankasta loppui akku eikä ollut piuhaa mukana. Tuota kun ei ikinä usko että se loppuisi kesken päivän.

Pakkasta tähän mennessä ennätykselliset 22 astetta, viime talvena jäätiin kahteen kymppiin. Mankkapussi/lämppäri toimii, siitä pistinkin warmeriosioon.

Vihdoin ja viimein taas jotain uutta. Perä edellä invertti päättyi viimeksi trexsin totaaliseen tuhoon ennen kuin homma pääsi edes alkuun. Sitä lystiä ei montaa käännöstä kestänyt. Nyt oli keli kohdallaan eli aurinko paistoi ja näkyväisyys sen puolesta kunnossa. X ilmaan ja rohkeasti kokeilemaan, rumaa käsialaa, ei voi kyllä kehua mutta kovalla mielikuvituksella siitä tunnisti todella kulmikkaita kaseja.  :P Niin tai näin, sillä pystyi kiertelemään kuitenkin puoli akullista edes takaisin, säilyttämällä korkeuden sen verran ylhäällä ettei useat tikkuvirheet tuoneet kopteria kuitenkaan tonttiin. Useampi uups, siinä tuli ennen kuin alkoi edes vähän luottaa näkemäänsä ja itseensä. Jujusta sai kuitenkin jo vähän kiinni eli mun pitää taas näköjään oppia katsomaan tuota uudella tavalla. Ei paha päivä ollenkaan, lentävä kopteri kuitenkin kotiin tuomisina.  :)
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #440 : 09 Helmikuu, 2014, 13:32:26 »
Nyt tämä näyttää taas hyvältä. Timo korjas lähettime akun, sillä on nyt lennetty ja simuteltu viikko. Jännite on edelleen 7,6 volttia vaikka mulla on tapana jättää mankka päälle kentällä ja sammuttaa se vasta lähtiessä. Niin tänäänkin eli se oli vajaan tunnin päällä yhtä soittoa. Kennopari ei siis ollut kuollut ainakaan totaalisesti.

Vanhin X:n akku lentää vielä joten kuten, mutta latautumisaika näyttää vaihtelevan rajusti. Tänään se balansoitui täyteen 20 minuutissa, eilen meni lähes 40. Rauhallista lentoa sillä lentää, mutta ei siitä enää irtoa täyttä hönkää millään. On sillä jo ikääkin, hyvin se on palvellut. Siitä ei myöskään lähde virtaa niin paljoa kuin paremmista akuista, se ei ole sen tyhjempi kuin muutkaan. Nyt on jo sen verran testia takana että voi nostaa lentoajan takaisin 5:30, myös tuo 4000 mAh akku kestää sen menemättä läheskään liian tyhjäksi. Toisaalta tuo 5 minuuttia kestää vetää suurimmilla kierroksilla ja paiskoa apinarallia reunasta reunaan koko akullisen, siinä mielessä turvallinen valinta lentoajaksi.

Oulun talvi nyt näyttää olevan mitä on, keli on joko nollassa tai sitten 20 astetta pakkasta, välimuotoja ei näytä olevan. Tänään oli sitten se mukava nollakeli, lähes tyyntä ja vaikka oli pilvistä, näkyväisyys oli silti varsin hyvä. Lentokeliksi siis lähes erinomainen.

Muita on helppo yllyttää tekemään uusia juttuja, mutta kun itse pitäisi, alkaa hannailu. Kun keli oli kohdallaan, oli tänään siis aika opetella lisää inverttiperuuttelua. Se ei parane kuin oikealla lentämällä, simulla alkaa olla tehty asia siihen pisteeseen että on tosissaan aika treenata oikeasti. Homma etenkin paremmin kuin viimeksi, mutta lähelle ja matalalle ei uskalla tuoda, kaukaa ja korkealla ei tahdo nähdä. Tuohon väliin pitäis löytää joku henkisesti mukava kompromissi. Joku tuollainen löytyikin nähtävästi, mutta sen verran korkealla edelleen että virheliikkeisiin oli varaa. Tuli yksi looppi 100% väärään suuntaan ja matalalla se olis uponnut tellukseen, nyt oli onneksi korkeutta sen verran että looppi alakautta onnistui, huh huh, oli vähän turhan jännä.  :o

Funneleiden treenit on olleet telalakalla piiiiiiiiitkääääääääään sekä oikealla että simulla, nyt treenattu muuta. Pitkästä aikaa kokeilin niitäkin ja se tuntui olevan taas henkisesti raskasta. Kyllä siitä muutama kierros tuli jopa peräkkäin, mutta aika selvää on että treeniä tarvitaan lisää. Usko on kuitenkin kova että sekin lähtee vielä jonain päivänä.

Kuitenkin, hieno päivä taas kopteri ehjänä kotiin. Tilastollisesti sen olisi pitänyt särkyä jo monta kertaa, mutta edelleen mennään nollalla tikkuvirhetorpilla X:n kanssa. Eiköhän sekin sieltä vielä tule. Toistaiseksi on kova usko että ensikesänä on monta uutta juttua edes jotenkin hallinnassa verrattuna viime kesään.
« Viimeksi muokattu: 09 Helmikuu, 2014, 13:36:08 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #441 : 09 Helmikuu, 2014, 14:33:04 »
Hyvä että jollain menee eteenpäin.  Täällä tallotaan samaa rataa. Pikku hiljaa eteenpäin. Hauskaa kuiten on. Hyä juhov.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #442 : 22 Helmikuu, 2014, 18:50:44 »
Äksälle kävi kuten kävi, mutta ei se nyt ihan poskelleen mennyt. Valitettavasti vaan toisella akulla jo.

Sain nyt kuitenkin kolme akullista lentää eli äksällä meni puolitoista akkua ja kaverin Synergyllä kolmas.

Keli ei taaskaan ollut parhasta mahdollista, mutta silti tuntui jotenkin luottamus olevan kohdallaan. Peruuttelua inverttinä ja tänään oli parhaat tähän mennessä. Jotenkin nyt se alkoi tuntua siltä että tiedän mitä teen ja uskalsin lentää sen verran lähellä että sen näkee ja luotin ja uskoin osaavani asian. Tulihan siinä virheitä, mutta ne pahimmat hötkyilyt puuttui jo. Hyvältä tuntuu ja kesää kohti homma vaan näyttää paranevan. Myös ekan piroflipin puolikkaan tein tänään ekan kerran yhdistettynä muuhun lentoon. Käytännössä siis suoraan edellisestä alkaen inverttinä ja jatkuen siitä suoraan ja luontevasti peruuttamalla oikein päin käännös. Tuohon olin erityisen tyytyväinen, ei tarvinnut hakea erikseen paikkaa vaan se lähti aika lailla luontevasti, ennen kaikkea se jatkui luotevasti.

Tänään lensin myös ekan kerran edes joten kuten kunnolla 700 kokoista kopteria. Kyseessä oli sis Kaapelin Synergy E7. Oli kyllä itselle oudon tuntoinen, ei pääse mihinkään. Toki oman kopterin torppaamisen jälkeen vähän oli jännäkakkaa housuissa ja muutenkin ison puikoissa kunnolla ekaa kertaa. Ujoahan se oli, mutta päästiin kuitenkin vähän lentämään ja kokeilemaan. Orientaationkin menetin pari kertaa, vaikka se iso on, niin sen verran äkäisesti pyörähti perä että en pysynyt aina ihan mukana. Näköjään se iso koko ei takaa mitään, sitä lentää kauempana. Jostain syystä alkaa kuolema pelottaa kun 700 kokoinen viikate leijuu viiden metrin päässä.

Tämä meni kyllä ihan täysin totuttelun piikkiin, sen verran erilaista asetusta oli tarjolla kuin omassa. Puoli akkua meni ihan täysin ihmetellessä ennen kuin sai edes vähän kiinni. Niin erilaiselta se kuitenkin tuntui ettei tuon pohjala osaa sanoa mitään futaban cgy:n ja Brainin väliltä. Pitää vähän kerätä rohkeutta ja ruinata koelennolle myös X7 ja Goblin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #443 : 01 Maaliskuu, 2014, 20:10:10 »
X on taas korjattu ja tänään oli koelento. Se meni kuten kuuluukin eli toimii hienosti. Laakerivika paikallistui pääakselin ylempään laakeriin, enää ei kuulu tuota ääntä kun vaihdoin sen torpin yhteydessä. Nyt se kuulostaa mun mielestä sille mille pitääkin.

Pitkästä aikaa päätin kokeilla myös säätöjen muutoksia, tavoitteena on siis saada brainiin vielä välittömämpää tuntumaa. Nupin gainit on jo aika tapissa, sinne ei tarvi enää koskea. Jäljellä on nyt siis agility ja FFF gain. Nostin siis tuota varovasti kun sen vaikutuksesta on varoiteltu. Lähtökohtana on wisardilla tehty HC3D asetus ja siitä nostin pankkeihin 5% välein. Vaikutus ei ollut niin iso kuin odotin, mutta ehkä se meni vähän toivottuun suuntaan. Pitää alkaa taas kuskaamaan läppäriä kentälle kun nyt nuo kelitkin lämpenee ja viitsii vähän taas säätä turhaa.

Hienosti se lensi mutta jännitti ihan pirusti, ei oikein rentoa fiilistä saanut tänään. Oman osansa teki kolmio perässä ympyrää kentällä ajava auto. Suurimmaksi osaksi se pysyi kaukana, mutta jos ykkösellä kurvaillaan tyhjäkäynnillä, olis se kauimmainenkin nurkka riittänyt tasaisella mäkilähtöharjoituksiin. Silti se sammui lähes joka toinen kerta.

Eli edelleen olen tosi tyytyväinen kopteriin joka suhteessa. Nyt lennettiin keskimmäisillä kierroksilla ja sitä ei vanhin akku enää kestä, se täytynee päästää eläkkeelle. Kierrokset oli selvästi matalammat kuin muilla akuilla, edes govi ei pysty pitämään kierroksia enää sillä akulla. Kolme parempaa akkua sen sijaan potkii mukavasti.

Kaiken kaikkiaan ei ole pahaa sanottavaa brainista, tosin v-bar on testaamatta kokonaan. Myös kopteria uskallan edelleen suositella kenelle hyvänsä, joka hakee hyvää tuon kokoista laitetta. Paljon lentoja eikä mitään kyllästymisen oireita ole tuon suhteen. Toki isompi kummittelee mielessä, mutta nyt ei lompakko taivu. X7 olis vahvoilla, sitä kun helifreakissa kehutaan samanlaiseksi, mutta kaikkea on vaan enemmän.
« Viimeksi muokattu: 02 Maaliskuu, 2014, 10:13:38 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #444 : 03 Maaliskuu, 2014, 14:52:07 »
Pikku hiljaa paranee kun vaan jaksaa tahkota. Inverttiperuuttelua menee tasaisesti eteen päin ja tänään oli oikeastaan eka kerta kun tuli fiilis ettei tämä ole tulossa tonttiin ihan heti. Nyt tuosta pystyi jo nautiskelemaan ja tuntui että se nytkähti taas yhden naksun eteen päin. Kelikin oli tänään lumisateinen, ei mitään parasta mahdollista mutta aloin silti hahmottaa tuota tässä orientaatiossa.

Eilen ja tänään tein ekat kunnolliset funnelit myös äksällä. Sain sen tänään pyörimään jopa pari kierrosta putkeen ennen kuin pokka petti. Se ei ollut henkisesti kivan tuntoinen, mutta eiköhän sekin lähde kun aletaan simulla tosissaan tuota treenaamaaan. Myös viimeksi pettäneet hammasrattaat näyttää edelleen ehjältä.

7 akullista tänään, toivotaan että aurinko paistais tässä lähipäivinä, vois sorvata lisää. Oli siinä se pakollinen "oho" myös tänään, nyt ei ollut kuin balttia rallaa puolimetriä väliä. Totaalinen kollektiivitikun virhe matalalla pyöritellessä. Tätä edelsi tietysti piroflippi, siitä suoraan peruuttamalla käännös, pari tik tokkia matalalla siitä suoraan jatkamalla pari rainbowia matalalla. Viimeisestä oli tarkoitus tehdä terävä pysäytys niin että kopteri jää nokka alaspäin hetkeksi paikoilleen. Meni vissiin yli. Kaikki tuli yhteen pötköön ilman tasoittelua ja odottelua, suoraan edellisestä. Sen nyt arvaa että noin se päättyy, nyt oli jo tuuriakin mukana ettei tullut tonttiin. Sain ihan viimehetkellä pelastettua. Olihan se näyttävän näköinen mutta pari ylimääräistä löyntiä tuli pumppuun ja joku tais sitten jäädä vieä pois, pulssi nousi heti aika rajusti.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #445 : 03 Maaliskuu, 2014, 15:25:07 »
Ihan hirveesti sulla ei näytä enää pelottavan äksällä revittely, sen verta paljon tuntuu tulevan nuita oho oho tilanteita :) Taitaa vaan tuo iso koko pelastaa tuossa niin paljon että virheen sattuessa riittää aikaa pelastamiseen, verrattuna pikkuräksään. Eli homma menee niinkuin pitääkin. Ei siinä, kohta saat varmaan hommata erikseen jonku isomman fiilistelykopterin ja jättää pikkuäksän torppikopteriksi ;)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #446 : 03 Maaliskuu, 2014, 15:38:44 »
Joo, kyllä aika rajalla tulee monesti lennettyä, toki en nyt ihan älyttömyyksiä ole tehnyt koska tuo ei ole vielä kertaakaan mennyt tikkuvirheestä tonttiin. Kuten Pekka totesi, läheltä ei lasketa muualla kuin Kälviällä. 450 kokoista isompana tuo on paljon helpompi hahmotettava ja hallittava.

Toisaalta jos jotain uutta aikoo opetella, on pakko mennä pois mukavuusalueelta ja ottaa torpin riskiä, ilman sitä ei kehitystä juuri tule. Tai tulee mutta tosi hitaasti ja meikäläinenhän on malttamaton. On sielä takana kuitenkin ensin simulla opeteltu ja en sellaista yritä kopterilla, mikä ei simulla onnistu. Jossain vaiheessa vaan tule raja vastaan ettei enää kannata jatkaa pelkän simun kanssa vaan on pakko siirtää hommaa myös oikeaan kopteriin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #447 : 03 Maaliskuu, 2014, 15:59:31 »
Jep, näinhän se menee. Onpa tuota kyllä itelläkin tullu huomattua että tiukassa paikassa isompi kopteri antaa juuri sen ratkaisevan verran enempi reagointiaikaa niin että torpin saa vältettyä. Vaikka se on pelottavampi lentää niin käytännössä rajat on silti paljon kauempana mitä pienemmällä lennettäessä. Jos taitoa löytyy ja tajuaa kämmin riittävän aikaisin niin pelastusmahdollisuuksia on lähes aina. Pitää siinä kyllä olla sitä taitoakin pohjalla. Nelipuolikkaalla virheen huomaa monesti vasta siinä vaiheessa kun hiilikuitupöly polttelee jo keuhkoissa.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #448 : 03 Maaliskuu, 2014, 19:32:07 »
Juu kyllä 700 kokosen kans (ihme kyllä) uskaltaa melkeen helpommin nyt kokeilla välillä jotain uutta. Se on niin rauhallisen vakaa ja näkyy kauas eli korkeuttaki voi olla rutkasti enempi ku esim 450 kokosella. Aluks vähä kyllä jänskätti mutta nyt on pikkuhiljaa löytynyt luotto konetta kohtaan.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #449 : 03 Maaliskuu, 2014, 20:02:55 »
Juu kyllä 700 kokosen kans (ihme kyllä) uskaltaa melkeen helpommin nyt kokeilla välillä jotain uutta. Se on niin rauhallisen vakaa ja näkyy kauas eli korkeuttaki voi olla rutkasti enempi ku esim 450 kokosella. Aluks vähä kyllä jänskätti mutta nyt on pikkuhiljaa löytynyt luotto konetta kohtaan.
Ehkä se korkeus tekee sen että ehtii paremmin. Isommalla kun voi tehdä jutun huomattavan paljon kauempana ja korkeammalla ilman että tuntuu tulevan silmille ja heti tonttiin.

Oma suuri virhe oli lentää 50/50 molemmilla, etenkin niin että vuorovedoin kummallakin yksi akku. Siinä ei päässyt oikein sinuiksi tuon äksän kanssa. Tuossa mielessä suosittelen kaikille lämpimästi toisenlaista taktiikkaa. Eli pistetään ne pienet hyllynpäälle ja lennetään niillä isommilla. Jos taas haluaa välttämättä joka vehkeellä lentää joka kerta, niin sitten niin että ensin yhden akut tyhjäksi, sitten seuraavan ja niin edelleen. Vedetään yhdellä monta akkua putkeen, silloin niihin saa tuntumaa. Tuo ei ole varmaan niin suuri ongelma sellaiselle, joka oikeasti jo osaa, mutta tällaiselle kuin minä, se on. Tuohon vielä jännitystä isommasta kalliista kopterista ja kun se on uusi niin ei siitä noin mitään tule. Sitä aina kuvittelee että opettelee pienellä ne jutut kun on paljon halvempaa, mutta ei sillä opi niin hyviin kuin isommalla. Ensin pitää vaan lentää sillä isolla niin paljon että siihen alkaa luottaa kunnolla ja ennen kaikkea luottaa itseensä ettei se ole heti tulossa tonttiin.

Anyway, vaikka homma etenee hienosti, kehitystä tulee koko ajan pikku hiljaa niin pitkä matka tässä vielä on. Käytännössä nuo peruutus orientaatiot tulee vaatimaan vielä kuukausia treeniä että niistä tulee tosissaan hallittuja ja kopteri kulkee samalla tavalla kuin se nyt kulkee keula edellä. Siitä on molemmat orientaatiot varsin hyvällä mallilla. Oikotietä tuohon ei ole, on vaan lennettävä paljon ja opeteltava sitkeästi. Mulla on vähän hitaat piuhat eikä vanha koira opi uutta temppua kovin nopeasti, mutta oppii näköjään kuitenkin. Tuossa kesän kynnyksellä uskoisin että aletaan olla jo aika hyvällä mallilla. Funneleissa pari kierrosta on maksimi, sen aikaa jaksaa pidätellä hengitystä.  :P Se oli tosissaan stressaava.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
45 Vastauksia
20147 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2008, 20:17:14
kirjoittanut Penara
14 Vastauksia
7954 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2008, 21:29:01
kirjoittanut Jyri
1 Vastauksia
3084 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2009, 13:08:46
kirjoittanut 1m4s0_
2 Vastauksia
3521 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 13:00:13
kirjoittanut Vispilä
148 Vastauksia
73924 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2014, 18:40:43
kirjoittanut JuhoV