Kirjoittaja Aihe: JuhoV:n kopteri(t)  (Luettu 204306 kertaa)

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #450 : 03 Maaliskuu, 2014, 20:30:49 »
Ehkä se korkeus tekee sen että ehtii paremmin. Isommalla kun voi tehdä jutun huomattavan paljon kauempana ja korkeammalla ilman että tuntuu tulevan silmille ja heti tonttiin.

Oma suuri virhe oli lentää 50/50 molemmilla, etenkin niin että vuorovedoin kummallakin yksi akku. Siinä ei päässyt oikein sinuiksi tuon äksän kanssa. Tuossa mielessä suosittelen kaikille lämpimästi toisenlaista taktiikkaa. Eli pistetään ne pienet hyllynpäälle ja lennetään niillä isommilla. Jos taas haluaa välttämättä joka vehkeellä lentää joka kerta, niin sitten niin että ensin yhden akut tyhjäksi, sitten seuraavan ja niin edelleen. Vedetään yhdellä monta akkua putkeen, silloin niihin saa tuntumaa. Tuo ei ole varmaan niin suuri ongelma sellaiselle, joka oikeasti jo osaa, mutta tällaiselle kuin minä, se on. Tuohon vielä jännitystä isommasta kalliista kopterista ja kun se on uusi niin ei siitä noin mitään tule. Sitä aina kuvittelee että opettelee pienellä ne jutut kun on paljon halvempaa, mutta ei sillä opi niin hyviin kuin isommalla. Ensin pitää vaan lentää sillä isolla niin paljon että siihen alkaa luottaa kunnolla ja ennen kaikkea luottaa itseensä ettei se ole heti tulossa tonttiin.

Anyway, vaikka homma etenee hienosti, kehitystä tulee koko ajan pikku hiljaa niin pitkä matka tässä vielä on. Käytännössä nuo peruutus orientaatiot tulee vaatimaan vielä kuukausia treeniä että niistä tulee tosissaan hallittuja ja kopteri kulkee samalla tavalla kuin se nyt kulkee keula edellä. Siitä on molemmat orientaatiot varsin hyvällä mallilla. Oikotietä tuohon ei ole, on vaan lennettävä paljon ja opeteltava sitkeästi. Mulla on vähän hitaat piuhat eikä vanha koira opi uutta temppua kovin nopeasti, mutta oppii näköjään kuitenkin. Tuossa kesän kynnyksellä uskoisin että aletaan olla jo aika hyvällä mallilla. Funneleissa pari kierrosta on maksimi, sen aikaa jaksaa pidätellä hengitystä.  :P Se oli tosissaan stressaava.

Itsellä vähän toisenlainen lähestyminen tuohon monen kopterin asiaan. Mukana yleensä 4 kopua ja kaikilla tulee lennettyä vähän fiiliksen mukaan. Kaikissa on omat hyvät puolensa ja kaikki tuntuu erilaiselta lennättää. Päivän ekat lennot lähes aina 450 kirpulla joka avaa vähän aivoja ja vetreyttää peukalot. Sitten vähän isoa sähköä tai nitroa ja taas kirppuja väliin. Lopputulema on usein 12-20 lentoa aivan mielivaltaisessa järjestyksessä  ;D En ole kyllä huomannut että tastä olisi mitään haittaa kehitykselle. Tuleehan simussakin veivattua eri kepakoita? Tietysti nää on yksilöllisiä juttuja. Tuntuuhan noi isot aivan mahtavalta 450 jälkeen  8) 
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #451 : 03 Maaliskuu, 2014, 20:53:36 »
Ymmärsin tuosta sun viestistä että vedät kuitenkin samalla heti pari, kolme akkua/tankkia. Minä lensin yhden akun ja vaihdoin sen jälkeen, taas yksi akku ja vaihto. Tuossa on iso ero. Jos ymmärsin oikein niin tuo sun juttu on juuri se mitä suositelen, ei tuo miten minä lensin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #452 : 03 Maaliskuu, 2014, 21:02:54 »
Ymmärsin tuosta sun viestistä että vedät kuitenkin samalla heti pari, kolme akkua/tankkia. Minä lensin yhden akun ja vaihdoin sen jälkeen, taas yksi akku ja vaihto. Tuossa on iso ero. Jos ymmärsin oikein niin tuo sun juttu on juuri se mitä suositelen, ei tuo miten minä lensin.

Noita pikkusia tulee vedettyä pari varvia putkeen mutta nitroa harvemmin tankkia enempää ja isolla sähkölläkin onnistuu lentään vain 20 min välein jos ajoittaa lataukset oikein tolla tän hetkisellä kalustolla. 
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #453 : 03 Maaliskuu, 2014, 21:12:31 »
Mä kans pyöritän noilla kahdella konella ihan ristiin rastiin miten nyt akkua on täynä. Eihän ne samoin käyttäydy mutta lentää kuitenkin täysin samalla periaatteella ja samalla gyrolla. Omalla kohdalla ei kans oo väliä kumpi on ilmassa ja missä välissä vaan se että saa sitä lentoaikaa. Siinä oppii parhaiten riippumatta koneesta. Parhaimpina päivinä on ollu mcpx -> Rush siirtymäkin.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #454 : 03 Maaliskuu, 2014, 21:17:30 »
Oot sitten oppinut, mulla se ei toimi. En vaan totu uuteen kovin nopeasti. Nyt näkee tuloksen kun lennän pelkästään äksällä, homma eteenee oikeasti.

Sinällään en ole kovin kilpailuhenkinen, mutta sen verran on halua oppia kaiken aikaaja  että tekee mieli puskea rajaa kauemmas koko ajan. Sen kyllä huomaa tuolta historiastakin eli romua on tullut aika tavalla. Vasta syksyllä pääsin sen pisteen yli jonka jälkeen on vähän varaa kokeilla uutta juttua ilman että kopteri on aina tontissa. Tuolta pohjalta en hirveästi kaipaa räksää täytekopteriksi. Latauskalustokin on riittävä jotta pystyn lentämään tuolla etenkin kaverin kanssa niin paljon kuin vaan haluan. Kaksi riittävän tehokasta laturia ja kolme hyvää akkua (+yksi huono jota en lataa kentällä koskaan) riittää hienosti. Tuon tehon saa vielä auton akusta, tosin satunnaisesti johto kuumenee niin pahasti että sulakkeet sulaa välillä.

Lentämiseenhän nämä on tehty eikä himmailuun, tosin ei romun tekeminen mullakaan ole tavoitteena. En vaan jaksa lentää joka akkua varmistellen, mukava kun vähän pulssi nousee.  ;D

Voisko tuossa sitten olla juttuna että olette molemmat jo tottuneet uuteen kopteriin. Nyt en ole kokeillut edes kun ei tuo pieni oikein kiinnosta, nyt X alkaa kuitenkin olla tuttu ja sillä on rentoa lentää.
« Viimeksi muokattu: 03 Maaliskuu, 2014, 21:21:54 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #455 : 03 Maaliskuu, 2014, 21:24:51 »
Mun entinen 450 Pro oli kyllä tosi pienen ja kiikkerän tuntunen jopa 500 kokoon verrattuna. Kiva laite lentää, mutta hassua kyllä että 450 -> 500 kesti vähän tottua. 500 -> 700 ei omalla kohdalla ota oikeastaan totuttelua enään vaan nyt voi suoraan lentää sen vähän mitä osaa.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #456 : 03 Maaliskuu, 2014, 21:35:41 »
Mulle taas tuntui tosi isolta vaihtaa 500 kokoisesta tankokoperista 550 kokoiseen fbl-kopteriin. Tuntuman hakemiseen meni tosi kauan. Taas haetaan vähän erilaista säätöä siihen, katsotaan sitten mitä tulee.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #457 : 03 Maaliskuu, 2014, 21:40:05 »
Oot sitten oppinut, mulla se ei toimi. En vaan totu uuteen kovin nopeasti. Nyt näkee tuloksen kun lennän pelkästään äksällä, homma eteenee oikeasti.

Sinällään en ole kovin kilpailuhenkinen, mutta sen verran on halua oppia kaiken aikaaja  että tekee mieli puskea rajaa kauemmas koko ajan. Sen kyllä huomaa tuolta historiastakin eli romua on tullut aika tavalla. Vasta syksyllä pääsin sen pisteen yli jonka jälkeen on vähän varaa kokeilla uutta juttua ilman että kopteri on aina tontissa. Tuolta pohjalta en hirveästi kaipaa räksää täytekopteriksi. Latauskalustokin on riittävä jotta pystyn lentämään tuolla etenkin kaverin kanssa niin paljon kuin vaan haluan. Kaksi riittävän tehokasta laturia ja kolme hyvää akkua (+yksi huono jota en lataa kentällä koskaan) riittää hienosti. Tuon tehon saa vielä auton akusta, tosin satunnaisesti johto kuumenee niin pahasti että sulakkeet sulaa välillä.

Lentämiseenhän nämä on tehty eikä himmailuun, tosin ei romun tekeminen mullakaan ole tavoitteena. En vaan jaksa lentää joka akkua varmistellen, mukava kun vähän pulssi nousee.  ;D

Voisko tuossa sitten olla juttuna että olette molemmat jo tottuneet uuteen kopteriin. Nyt en ole kokeillut edes kun ei tuo pieni oikein kiinnosta, nyt X alkaa kuitenkin olla tuttu ja sillä on rentoa lentää.

Oikeestaan ei kopteriin totuta vaan säädetään purkista sellanen et tuntuu luontevalta. Luulen et ihan sama minkä merkkisen tai kokoisen kopun tohon laittais niin tutun purkin kanssa säätöjen jälkeen tuntuis ihan ku aina olis lentänyt sillä..
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #458 : 03 Maaliskuu, 2014, 21:44:41 »
Voi se olla noinkin, mitään purkkia vaan ei saa säädettyä tankokoperin tuntoiseksi niin että siinä olis kummankin hyvät puolet samassa. Muistan vieläkin sen fiiliksen kuinka tuntui etten ohjaa kopteria vaan jotain on välissä. Nyt siihen on jo tottunut.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #459 : 03 Maaliskuu, 2014, 21:45:09 »
Juu ja kyllä FB -> FBL ja varsinki jos koko kasvaa niin ero on järkyttävä. Kuitenki jostain syystä omiin tikkuihin samalla FBL purkilla varustetuissa kopuissa 450 vs 500 niin mun mielestä tuossa 325mm -> 425mm tapahtuu käytöksessä paljon. 500 lentää jo jotenki enemmän ison tuntuisesti. Toki ku venytin ton 450 Pro:n muuttui sen käytös jo paljon.

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #460 : 03 Maaliskuu, 2014, 21:56:41 »
Voi se olla noinkin, mitään purkkia vaan ei saa säädettyä tankokoperin tuntoiseksi niin että siinä olis kummankin hyvät puolet samassa. Muistan vieläkin sen fiiliksen kuinka tuntui etten ohjaa kopteria vaan jotain on välissä. Nyt siihen on jo tottunut.

Tuntuuhan mikä tahansa fbl purkki tehdasasetuksilla ihan järkyltä! v-bar, g31, 3gx noi ainakin.. Etkös sä noita brainien tuntumaa ole kuitenkin säädellyt jonkin verran? Toi nitrohan oli ennen kärpästakovehjes ja siinä harmitti eniten ku tiesi mitä olis fbl purkista säätänyt saadakseen omanlaisemman tuntuisen mutta tangollisesta sitä en osannut joten sai muuttua fblläksi  :) Lähinnä se oli liian hidas liikkeissään..
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #461 : 03 Maaliskuu, 2014, 22:04:46 »
Kyllä sitä on säädetty paljonkin, mutta ei siitä tankokopteria saa. Se ei niinkän ollut edes tavoite vaan piti oppia lentämään fbl-purkilla. Tuossakaan ei ole ihan niin välitöntä fiilistä, toki sen sai kyllä hyväksi kun ensin tajusi että purkki tarjoaa järkyttävän suuria expoja oletusasetuksena. Tuossahan valitaan neljästä vaihtoehdosta (beginer - HC3D) aluksi wisardilla perusasetukset. Kaikissa on samat expot, jokta on lähes 4 kertaa suuremmat kuin mihin olen tottunut. Sitten kävi vielä kämmi eli sitä oli purkissa ja mankassa, oli aika vekkuli tuntuma. Toni kun kokeili, se tajusi heti missä on vika.

Suurin juttu on varmaan oppia sen säätäminen, sen jälkeen on muutenkin opittu paljon lisää eli kehitystä tulee joka pisteessä. Tänään tiedän paljon paremmin mitä haen ja ennen kaikkea tuosta purkista missä on vika jos ei ole mieleinen. Toki opeteltavaa tuonkin kanssa on vielä paljon, mutta olen adaptoitunut tuohon jo ja se on hyvä, pienellä lisäsäätämisellä siitä tulee vielä parempi. Purkista ja asetuksista ei kuitenkaan ole homma enää missään nimessä kiinni, niin lähellä ne on haluttuja. Peiliin katsomalla löytyy se suurin juttu.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #462 : 03 Maaliskuu, 2014, 22:21:17 »
Kyllä sitä on säädetty paljonkin, mutta ei siitä tankokopteria saa. Se ei niinkän ollut edes tavoite vaan piti oppia lentämään fbl-purkilla. Tuossakaan ei ole ihan niin välitöntä fiilistä, toki sen sai kyllä hyväksi kun ensin tajusi että purkki tarjoaa järkyttävän suuria expoja oletusasetuksena. Tuossahan valitaan neljästä vaihtoehdosta (beginer - HC3D) aluksi wisardilla perusasetukset. Kaikissa on samat expot, jokta on lähes 4 kertaa suuremmat kuin mihin olen tottunut. Sitten kävi vielä kämmi eli sitä oli purkissa ja mankassa, oli aika vekkuli tuntuma. Toni kun kokeili, se tajusi heti missä on vika.

Suurin juttu on varmaan oppia sen säätäminen, sen jälkeen on muutenkin opittu paljon lisää eli kehitystä tulee joka pisteessä. Tänään tiedän paljon paremmin mitä haen ja ennen kaikkea tuosta purkista missä on vika jos ei ole mieleinen. Toki opeteltavaa tuonkin kanssa on vielä paljon, mutta olen adaptoitunut tuohon jo ja se on hyvä, pienellä lisäsäätämisellä siitä tulee vielä parempi. Purkista ja asetuksista ei kuitenkaan ole homma enää missään nimessä kiinni, niin lähellä ne on haluttuja. Peiliin katsomalla löytyy se suurin juttu.

Hyvä kuitenkin että kehitystä tapahtuu! Ei tätä muuten huvittaisi tehdä  :) Totta kyllä turiset tosta että purkkia pitää oppia säätämään ja tietää mitä haluaa. Sillon ku noita mcpx sun muiden kanssa jaksoi vielä säätää opettelin lentämään niitä ilman expoja. Aluksi tietty ohjeen mukaan ja siitä pikkuhiljaa pois. Nyt kun koittaa jotain missä on liikkeet kauheen hitaita tuntuu lähes muhdottomalta veivata.. Vähän kun autoa ajaisi missä ratin keskeltä 5cm molempiin suuntiin olisi tyhjää.. Itseasissa aikanaan intin landcruserissa oli tollanen välys  ;D
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #463 : 04 Maaliskuu, 2014, 09:33:12 »
Vähän kun autoa ajaisi missä ratin keskeltä 5cm molempiin suuntiin olisi tyhjää.. Itseasissa aikanaan intin landcruserissa oli tollanen välys  ;D
Heh, sain joskus työharjoittelupaikassa työsuhdeautoksi iän vanhan Ford Transitin. Homma alkoi sen lumihangesta kaivamisella, oli siellä talven maannut. Tarkistettiin akku ja vähän latausta, se piruhan lähti käyntiin, tosin pakarin päästä nousi pelottavasti sientä muistuttava musta pilvi. Pomon mukaan se kasa sisälsi 1600 kiloa puhdasta ajonautintoa. Siinä oli juuri samanlainen klappi ja sitä piti ajaa tosissaan jos aikoi pitää edes jollain tavalla ojien välissä.

Ikä mitattiin varmaan radiohiiliajoituksella ja kiihtyvyys 0-100 tais paperissa olla -. Ei tainnut niin lujaa kulkea, eipä sillä, ei kukaan ole niin hullu että olis uskaltanut sillä ajaa niin lujaa.  ;D
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #464 : 16 Maaliskuu, 2014, 16:23:59 »
Olipa taas vähemmän lentopainotteinen päivä Ahmosuolla, kaiken maailman härrävärkkejä oli mutta lentoaikaa ei juuri tullut, vain kolme akullista. Tuuli nyt oli ennustettavissa, mutta silti sitä oli enemmän kuin odotin, haittasi jo oikeasti lentämistä eikä tuntunut enää mukavalta.

Enemmänkin oli tarkoitus testata tuliko ostettua ensin halpa, sitten toimiva aggregaatti. Näyttäis ainakin tämän päivän perusteella ettei tarvi ostaa toista. Lataussalkku pitää rakentaa kokonaan uudelleen. Nykyinen on tehty hieman eri lähtökohdasta, silloin siitä piti saada laturit mukaan helposti. Nyt se pitää rakentaa niin että koko paketti, virtalähde ja laturit on helppkäyttöisessa ja helposti liikuteltavassa paketissa. Käytännössä pitää lähteä salkkukauppaan etsimään isompaa ja suunnitella uusiksi koko homma. Timolta pitää hakea vielä kolmas virtalähde kotiin, ei pitäisi tulla gaatille sitä humpausongelmaa kun saa isomman laturin jännitteen pois täyden akun jännitteen paikkeilta.

Kopteri ehjänä kotiin ja paikan päällä kävi myös uudelleen kopterihommaa käynnistävä harrastaja, ei siis ihan pilalle mennyt päivä.
« Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu, 2014, 16:32:21 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #465 : 16 Maaliskuu, 2014, 20:35:47 »
Juu kiva oli pyörähtää, vaikken ite  uskaltannu nostaa kepakkoo ilimaan kun tuuli oli omasta mielestä turhan kova.
Hauska  oli kumminkin nähdä ihan livenä osaavan lennätystä.

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #466 : 16 Maaliskuu, 2014, 22:51:30 »
Niin ja  kiitokset vielä,  homma etenee taasen kun sai rohkasevia neuvoja/vinkkejä.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #467 : 22 Maaliskuu, 2014, 17:37:18 »
Nyt saatiin gaatti kunnolla koeponnistettua ja tuntuihan se toimivan kuten kuuluukin. Oma kalusto ei ainakaan vielä riitä tuon testaamiseen, siksipä siihen pistettiinkin kuormaksi myös Kaapelin 700 kokoisen akkuja, Xenin pikkuakkuja mallin vuoksi, Pekalta pari ja omia vielä lisäksi. Nyt vaikuttaa että tämä ensimmäinen, ei se nyt halpa ollut, mutta edullinen mun mielestä riittää. Siinä samassa paketissa oli myös toimiva. :)

Äksä lentää kuten kuuluu, tuulta paljon, pisti vähän rauhoittamaan ja perä edelä inverttilento ei kyllä luonnistuntut. Pari kertaa kävi mielessä jo että mitä  #@%# oikein tapahtuu. Ollaan siis edelleen pisteessä että vaaditaan hyvä päivä jotta se luonnistuu. Ehjä kopteri kuitenkin kotiin vaikka tais mennä 9 akullista.

Protosta pääsin myös testaamaan, Pekka oli saanut säädettyä perää paremmaksi. Nyt siinä alkoi olla jo kopteri makua. Purkkina siis 3GX. Rauhallisessa taivaskaartelussa homma toimi hienosti, mutta sain perän pettämään täysin yhdessä rajummassa manööverissä. Korkeutta olis sen verran että sain orientaatiosta kiinni ja alitajuisesti olin tuohon vähän varautunutkin, sitähän tuossa testattiin. Sinällään jännä että perä ei tuntunut toimivan inverttinä keula edellä ollenkaan samalla tavalla kuin oikein päin. Ikään kuin luistoa olis ollut silloinkin. Rajuja peruutuksia en yhden akun testillä oikein uskaltanut edes kokeilla. Pääasia että säätö oli mennyt eteen päin, nyt se oli kuitenkin jo selvästi lennettävä eikä koko aikaa tarvinnut perän kanssa jännittää. Vähän vielä lisää ja ehkä se sieltä löytyy.

Trexsin korjaus on myös aloitettu, ladiltahan siihen piti osat tilata. Ei näytä trex store saavaan pidempiä peräputka. 350 mittaiset radixsit tilasin jo pari, kolme kuukautta sitten, nyt en jaksanut enää odotella. Katotaan mikä tuosta tulee vai lähteekö kiertoon, toivotaan nyt että siihen löytyis intoa lentää.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #468 : 23 Maaliskuu, 2014, 14:49:23 »
Taas pientä testiä miten mikäkin parametri vaikuttaa Brainissa. Tarkoitus oli selvittää mitä eroa käytännössä tekee kun nostetaan agilityä tai vaihtoehtoisesti FFF-gainia.

Agilityn kasvattaminen 85 pinnasta 95 ei tehnyt enää suurta eroa eikä kopteri mennyt haluttuun suuntaan. Sen sijaan FFF-gainin kasvattaminen 15 pinnasta 25 teki sitä mitä halusinkin eli terävyyttä lisää kun tikusta kääntä nopeasti. Yhdessä taas nuo teki kopterista jo liian eläväisen mun makuun.

Se oli helpompi lentää kun FFF-gainia on vähemmän mutta samalla se on laiska reagoimaan, purkki nähtävästi korjaa tikkuvirheitä enemmän. Testasin myös mini-protosta v-barilla ja tuon FFF-gainin nostaminen teki brainista saman tapaisen kun v-bar. V-bar kyseisillä asetuksilla oli tuollainen tarkasti tikkuun reagoiva mutta samalla virheet ohjauksessa näkyi selvemmin.

Tuo nyt oli yksi akullinen v-baria, joten mitään syvällistä ei voi sanoa, mutta tykkäsin juuri tuosta terävästä vasteesta tikkuun. Etenkin kun olen omaani virittänyt juuri tuohon suuntaan. Ei se Brainia pistänyt pataan 100-0 mutta ei kyllä mennyt toisin päinkään. Sanoisin että hyvin saman tyyppiset säädöt oli käytössä. Kokeilu oli ehdottomasti hyvä, se antoi lisää vinkkejä mihin suuntaan säätää brainia ja ennen kaikkea että oikeaan suuntaan olen sitä säätänyt. Alkaa tuon purkin sielunelämä vähitellen hahmottua entistä paremmin.

Tänään taas 9 akullista ja ehjän kopterin taktiikalla kotiin. Xenillä ja Pekallakin säilyi kalusto ehjänä, hieno viikonloppu ja mukavaa että vieraileva tähtikin käy joskus tällä näytillä. Aggregaatin tankki riitti näköjään ainakin kolmeksi lennätyssessioksi, tosin aika tyhjä taitaa jo olla.

Autorotaatiotakin testailtiin taas pikästä aikaa, pitäis alkaa treenailemaan sitä enemmän, vähän epävarmalta tuntui vaikka tänään varsin hyvin onnistuikin
« Viimeksi muokattu: 23 Maaliskuu, 2014, 19:09:07 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #469 : 23 Maaliskuu, 2014, 18:56:49 »
Kiitos X5:n lainaamisesta, oli mukava kokeilla. Selkeesti luottoa löytyi kun ainoan toimivan kopterinsa antaa tohelon kokeiltavaksi  ;)  Vaikkaki jotain epämääräistä köhinää sieltä takaa kuuluikin kun lavat vähän pärähti  ;D  Mutta hienosti lentää X5!

Kovasti tulee sulla pientä kehitystä koko ajan ja lento on jo hyvin sujuvaa liikkeestä toiseen. Samaa rataa vaan eteenpäin.

Lauantaina näky olleen 10m/s keskituuli FMI:n mukaa ja jätkät valittaa tuulesta vaikka lentävät isoilla räpättimillä. Olihan se "mielenkiintoista" lentää minillä jossa perä tekee välillä omiaan  ::)

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #470 : 23 Maaliskuu, 2014, 19:19:11 »
Lauantaina näky olleen 10m/s keskituuli FMI:n mukaa ja jätkät valittaa tuulesta vaikka lentävät isoilla räpättimillä. Olihan se "mielenkiintoista" lentää minillä jossa perä tekee välillä omiaan  ::)

Offtopickina viikko sitten perjantaina oli täällä päin tuuli aika navakka ja nähtävästi puuskat oli yli 20m/s ja silti tuli pari akullista miniprotoksella lennätettyä.  :)
Kieltämättä oli vähän mielenkiintoista, kun ei meinannut riittää max kulmat nupissa, että sais menemään tuulta vasten.  ;D
Mutta toisaalta oli hyvä sää kokeilla ekaa kertaa minillä autorotaatioita vasta tuuleen ja eihän se meinannut tulla alas ollenkaan siinä tuulessa.  ;D

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #471 : 23 Maaliskuu, 2014, 19:30:21 »
Kiitos X5:n lainaamisesta, oli mukava kokeilla. Selkeesti luottoa löytyi kun ainoan toimivan kopterinsa antaa tohelon kokeiltavaksi  ;)  Vaikkaki jotain epämääräistä köhinää sieltä takaa kuuluikin kun lavat vähän pärähti  ;D  Mutta hienosti lentää X5!
Aika kovalla luottamuksella kopteriin sitä syöksytettiin asfalttia kohden ja tiukka käännös ihan pinnassa mieheltä joka pari sekuntia aikaisemmin valitteli että liikettä on tosi vähän käytössä.  :o
Pakko myöntää että oli aika näyttävä käännös ja lavat pieraisi kunnolla. Hyvinhän se meni kuitenkin, ei edes yhtään läheltä piti tilannetta.

Lauantaina näky olleen 10m/s keskituuli FMI:n mukaa ja jätkät valittaa tuulesta vaikka lentävät isoilla räpättimillä. Olihan se "mielenkiintoista" lentää minillä jossa perä tekee välillä omiaan  ::)
Kyllähän tuo perä oli vähän vekkuli. Sinällään liikkeet on sen verran lähellä omiani vaikka niitä enemmän on, että oli helppo tottua jo yhden akun aikana. Se perä vaan ei ollut ihan mieleinen, siinä olis vielä kehittämisen varaa. Protoksen väritys on myös omaan silmään huonosti näkyvä. Se vihreä kyllä loistaa kauas, mutta takaraivossa ei vaan ole iskostuneena mitä se värin näkyminen tarkoittaa orientaationa, vaatis vähän pidempää lentämistä.

ps. Funneli kaipaa vielä vähän hiomista.  :P
« Viimeksi muokattu: 23 Maaliskuu, 2014, 19:45:00 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #472 : 23 Maaliskuu, 2014, 19:31:19 »
Offtopickina viikko sitten perjantaina oli täällä päin tuuli aika navakka ja nähtävästi puuskat oli yli 20m/s ja silti tuli pari akullista miniprotoksella lennätettyä.  :)
Kieltämättä oli vähän mielenkiintoista, kun ei meinannut riittää max kulmat nupissa, että sais menemään tuulta vasten.  ;D
Mutta toisaalta oli hyvä sää kokeilla ekaa kertaa minillä autorotaatioita vasta tuuleen ja eihän se meinannut tulla alas ollenkaan siinä tuulessa.  ;D

näin parkkikselta käsin ja se meni taaksepäin vaikka rotatoit nokka alaspäin :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #473 : 23 Maaliskuu, 2014, 20:00:05 »
Aika kovalla luottamuksella kopteriin sitä syöksytettiin asfalttia kohden ja tiukka käännös ihan pinnassa mieheltä joka pari sekuntia aikaisemmin valitteli että liikettä on tosi vähän käytössä.  :o
Oli siellä liikettä kuiteski aivan riittävästi, sen jakauma tikulla ei ollu vaa se mihin minissä ehti tottua. Eikä missään nimessä huono noin, selkeesti omaa tarvii säätää tuohon suuntaan. Ja eihän siinä ollu epäilystäkää etteikö se kääntys ennen asfalttia, luotettavan tuntuinen vehje. Olihan lauantaina jo puhetta että torppaaja saa pitää, toki maksua vastaan, mutta eihän romusta nyt paljoa voi maksaa  ;)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: JuhoV:n kopteri(t)
« Vastaus #474 : 23 Maaliskuu, 2014, 20:17:31 »
Olihan lauantaina jo puhetta että torppaaja saa pitää, toki maksua vastaan, mutta eihän romusta nyt paljoa voi maksaa  ;)
Vai ei romusta voi paljoa maksaa, siitä kopasta lupasin alennusta.  ;D

Mistähän löytyis euroopasta formulakoppaa, vielä parempi jos löytyis inhimilliseen hintaan. Fusunolta ja joltain muulta löytyy vähän halvemmalla mutta tykkään juuri tuosta Gauin punaisesta.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
45 Vastauksia
20157 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2008, 20:17:14
kirjoittanut Penara
14 Vastauksia
7955 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2008, 21:29:01
kirjoittanut Jyri
1 Vastauksia
3084 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2009, 13:08:46
kirjoittanut 1m4s0_
2 Vastauksia
3521 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 13:00:13
kirjoittanut Vispilä
148 Vastauksia
73946 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2014, 18:40:43
kirjoittanut JuhoV