Kiitosta vaan! Ei osien tekemiseen vaadita edes kovin kummoisia laitteita, paljon vaatimattomimmilla vehkeillä pärjää kuin voisi kuvitella! CNC-kone, pylväsporakone, putkenkatkaisin ja ruuvareita. Mun CNC-kone on halvin mahdollinen, joka omalta osaltaan estää toki myös suuremman sarjan tekemisen. Yksittäisi koptereita voi tehdä ihan mukavasti ja uskaltaa luvata jollain toimitusajalla tilaajalle, mutta jos pitäisi tehdä vaikka kymmenen kopterin sarja olisi riski vaikkapa koneen rikkoutumiselle jo liian suuri. Kuten sanottu, minun ei ole toki edes tarkoitus tehdä näitä (tai muitakaan rakennelmiani) suuremissa sarjoissa, eli ei hätää sen puoleen. Isomman sarjan kohdalla osat pitäisi luonnollisesti teettää jossain alihankintana, jotta multa säästyisi sekä kone että hermot.
Testasin viikonloppuna neljää eri huiskaa ja erot olivat aika suuret. Testilennot olivat lyhyitä ja todella rauhallisia, minkäänlaista agressiivista liikehdintää saatika akrobatiaa en lähtenyt treenaamaan, jottei kone särjy kesken testien. Testikokoonpanona yksi 4S 5000mAh akku ja kameratelineessä 500g rautaa kuormana. Lentoaika joka testissä viisi minuuttia. Testin tulokset olivat seuraavanlaiset:
APC SlowFlyer 10x4.7: Todella vakaa lentää, testatuista ehdotonta kärkeä. Nazan basic gainit 130 130 100 100, attitude gainit 100 100. En lähtenyt hienosäätämään gaineja ja etenkin yaw-gainia olisi voinut ruuvata selkeästi ylöspäin. Kopteri kuitenkin lensi rauhallisesti ja vakaasti jo noilla sinne päin säädetyillä arvoilla. Virtaa paloi 2860mAh.
APC SlowFler 11x4.7: Myös hyvin vakaa, hankala tehdä selkeää eroa kymppituumaisiin. Varmasti eri kuormilla, eri tuuliolosuhteissa ja erilaisella lentotyylillä eroja muodostuisi suuntaan taikka toiseen. Gainera sai ruuvata aavistuksen ylöspäin. Virtaa meni 2800mAh, eli karvan verran vähemmän kuin kymppituumaisilla.
APC SlowFlyer 12x3.8: Ei enää niin vakaa. Vaappumista esiintyy aika-ajoin ja nostetta löytyy todella runsaasti. Jopa selkeästi liikaa valitulle kuormalle. Kopteri leijuu noin 25-30% kaasulla ja suorilla kaasukäyrillä tapahtuu rajua pomppimista lentotilasta toiseen (normal <-> att) siirryttäessä. Tämän voisi toki korjata lentotilakohtaisilla kaasukäyrillä. Gainit pidin samoissa, virtaa kului 2600mAh eli taas jonkin verran vähemmän.
APC Thin Electric 12x6: Käyttökelvoton. Kopteri hädin tuskin lennettävissä. Basic gainit pidin samassa, mutta attitude gaineja piti pudottaa puoleen. Nostetta oli mielestäni vähemmän kuin 12x3.8:lla, vaikka tätä on hankala arvioida, koska suurin osa keskittymisestä kului yksinkertaisesti laitteen ilmassa pitämiseen...
Virtaa kului 2590mAh.
Testit vahvistavat entisestään jo quadin kanssa leikkiessä vahvistunutta käsitystäni siitä, että mitä kevyempi potkuri, sen parempi. Thin Electrickit painavat merkittävästi enemmän kuin SlowFlyerit (pelkkä E:n keskihubi taitaa painaa saman kuin koko SF-huiska...), joka näkyy suoraan yksittäisen moottorin reagointinopeudessa. Kierrosnopeus ei yksinkertaisesti muutu painavalla potkurilla niin nopeasti, kuin vakaa lento edellyttäisi. Suuremman inertian huomaa helposti laskemalla kaasun nollaan; SF:t pysähtyvät karkeasti arvioiden puolessa siitä ajasta, joka E-potkureilla kestää liikkeen lakkaamiseen.
Minun valintani on siis selkeä, 10" tai 11" APC SF. Kesän aikana saan lisää kokemuksia kummastakin eri potkurista eri käyttötarkoituksissa ja koitan raportoida myös asiakkailta tulleita kuulumisia tähän ketjuun, jos jotakin merkittävää ilmenee.