Kirjoittaja Aihe: Lipon säilytys tyhjänä (n. 3.8 volttia) - storage mode turha normikäytössä?  (Luettu 19341 kertaa)

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Ymmärtääkseni storage jännite on tehty sen takia, että vältetään itsepurkamisen takia liian alhainen jännite. Vahingollinen jännite on jossakin 3 voltin tienoilla.

Toisaalta akkuja ei saa säilöä täytenä, koska se kuluttaa akkua. Ymmärtääkseni mitä alhaisempi jännite, sitä paremmin akku säilyy. Tietty niin että pysytään jossakin 3.5 voltin paremmalla puolella, ettei alijännitteen ongelmat iske päälle.

Olen pitänyt tapanani latailla akut lentämisen jälkeen aina storage jännitteeseen. Nyt pohdin laiskuuttani, että haittaisiko tuo, jos ne jättää tyhjäksi yöksi ja aamulla jos ja kun lähtee lentelemään lataa ne suoraan n. 3.8 jännitteestä täyteen.

Näin säästyisi yksi kiinnitä - irroita kerta & voisi suoraan heittää akut lipo-pussiin ja varastoon. Sit kun on intoa piukassa, niin pistää ne laturiin ja menoksi.

Ei kai tuommoinen 3.8 yön yli mitään haittaa? Sehän on oikeastaan storage jännite itsessään...

Jos ja kun melkein jokapäivä lentää & ei ajele akkuja tyhjiin, niin väittäisin, että storage on ihan turha moodi. Vai missaanko tässä jonkun jutun?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
No ei...
Jos akut on aktiviisessa käytössä niin ei ole merkitystä vaikka ne on yön tai kaksi täyteen ladattuna tai lennätyksen jäljilta tyhjänä. Storage silloin kun on pidempi säilytys esim talvella.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa velli76

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • RC-Kopterit Ry #53
Siis hetkinen?! 3.8 V on storage jännite eli juurikin sopiva varastointiin. Menikö minulta nyt jotain ohi? :)

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Siis hetkinen?! 3.8 V on storage jännite eli juurikin sopiva varastointiin. Menikö minulta nyt jotain ohi? :)

Jep. Tää on tämmöistä aloittelijan pe pohdintaa.

Minun laturissa storage = 3.85 V. Ei kai tuota storagea ole oikein missään määritelty - se on jotakin tyhjän ja täyden välistä - sellainen jännite joka ei talvessa itsepurun kautta tyhjene.

Lopulta nuo lipot eivät taida olla niin herkkiä kun uskotellaan. Pariyötä täynnä ei merkkaa ihmeitä. Ja itsepurku on suht pientä - eli storagesta tyhjäksi kestää varmaan veikkaus 2 vuotta...

Poissa DM

  • Tavallinen torppari
  • ***
Ymmärtääkseni mitä alhaisempi jännite, sitä paremmin akku säilyy.

Tässä kohtaa lienee väärinkäsitys. Parhaiten säilyvät siinä 3.8v paikkeilla, ei siis ainakaan mahdollisimman tyhjinä.
mCPX brushless | DX7

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Ei se storage-jännite ole niin kymmenyksen päälle, kunhan on jossain 3,7-3,8V tietämillä, eli akussa on käytettävissä noin puolet täydestä latingista. Pääasia että akkuja ei jätä pitkäksi aikaa seisomaan täyteen latinkiin.

Itsepurkautumisesta taas ei juurikaan tarvitse huolehtia, jos akku kunnossa. Mulla on ollut luokkaa 0,1V per talvi, eli kun syksyllä jättää 3,8V akkuun niin keväällä on vielä 3,7V jäljellä. Poislukien elinkaaren loppupäässä olevat akut, joissa yleensä yksi kenno purkautuu enemmän ja niillä ei sen jälkeen enää paljon lennellä.
« Viimeksi muokattu: 28 Huhtikuu, 2012, 10:29:18 kirjoittanut 3J »
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Eikös toi storage jännite oo laturista kii mihkä valmistaja on sen speksannu ::)
Tai näin olen sen itse ymmärtäny.
Imax b6 storage 3,82V.

Itellä tuppaa noi akut olen täydes latingis viikko tolkulla,mut eipä toi mun lentäminen ookkaan mitään "kaasu täydellä" joten passaa mun sunnuntai pörräillyyn ;D
Mutta kyllä akuista on paras päivä menos umpeen :),jostain pitäis tilata uusia kun rupee toi kesä tuolta pikku hiljaa koputteleen jo
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Pistetääs tähän ketjuun kun akuista on kyse.

Eli näyttää että mulla on kaksi turnigyn 2450 mAh 20C akkua tekemässä kuolemaa. Yksi päivä olin lennättämässä ja tajusin yhtä äkkiä että tehot hiipuu koneesta. Timer oli päällä ja sama aika kuin aikaisemminkin. Tyhjäksi en ole vetänyt kertaakaan aikaisemmin toisin pari kertaa meni pikkasen yli 90% kapasiteetista.

Mittasin eilen kennot ja niissä oli jännite-eroa 0,1 - 0,2 volttia per kenno toisiinsa nähden. Koko pakka tuossa haarukassa. Edellyttäen että mittaus meni oikein. Balanceriliitännästä viereiset johdot yleismittarilla mittasin. En nyt muista mitä se jännite sai minimissään olla (luin sen täältä jostain )ja se ei ollut tyhjänä alle sen. Sen puolesta pitäisi olla kunnossa.

Kun latasin, akkuihin meni 2200 suurin piirtein, eli vähän liikaa. Kolmannelle akulle sitten pudotin timeristä aikaa ettei sekin mene tuohon kuntoon ja kyykkää.

Eilen kävin lentämässä uudelleen ja kaksi noista kolmesta tuntui selvästi laiskemmalta kuin kolmas. Lisäksi latauksen jälkeen siihen kolmanteen meni vajaat 400 mAh vähemmän kuin kahteen muuhun. Ajoin tarkoituksella edelleen lyhyellä ajalla ettei mene uudelleen kuivaksi. Nyt meni kahteen noin 1800 ja kolmanteen noin 1400.

Onko mitään tehtävissä vai tuliko noista vainaa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Eipä niitä lipoja herätellä kun ovat tuossa kunnossa. Onkos noi ihan uusia, HK ei ainakaan enää myy tuollaisia? Koska kyllä omat on uutena kestäneet jos on kerran vähän pitkäksi mennyt lennätys.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Voin muistaa C luvun väärin, voi myös olla tällaisia http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10276__Turnigy_2450mAh_6S_30C_Lipo_Pack.html

Kyllä ne kohtuu uusia on, lataussyklejä vähän toista kymmentä.

voihan tässä olla sellainenkin juttu takana, että mun virtalähde on kyykännyt joskus ja silloin en ole nähnyt paljonko on mennyt akkuun virtaa. Olen voinut vahingossa ajaa joskus liian tyhjäksi, mutta en vielä niin tyhjäksi että olis kyykännyt.

Tais tulla oppirahoja 70 edestä timerin käyttöön.  :(
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Mittasin eilen kennot ja niissä oli jännite-eroa 0,1 - 0,2 volttia per kenno toisiinsa nähden.
Tuollaiset erot on kyllä liikaa, sen pitäisi olla ennemminki 0,01 - 0,02V. Oletko muistanut käyttää balance chargea? Ettei nyt ole käynyt niin, että yksi tai useampi kenno on mennyt rajusti alijännitteelle mikä on täysin mahdollista jos eroa levossa jo tuollaiset 0.2V. Kannattaa vilkaista joskus niitä kennojännitteitä latauksen jälkeenki, jotta voi varmistua balansoinnin toiminnasta (ja kennojen kunnosta). Useimmat laturit osaavat kyllä näyttää kennojännitteetkin, niin ei tarvi yleismittarilla mitata (itse ostin tämmöisen).

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Jees, on käytössä HK:n balanserilaturi. Pitääpä mitata noita vielä uudelleen ja tarkistaa tilanne tarkemmin. Nyt voi kertalukukin olla sekaisin.

Kuitenkin taitaa olla niin että nuo akut meni omaa huolimattomuuttani sököksi. Tästähän taas tietää kuka on syyllinen ja miltä se näyttää kun katsoo peiliin. Tais tulla pari säätöakkua.

Pullistumia ei ole eikä ne olleet käytön eikä latauksen jälkeen erityisen kuumia. Ihan normilämpöisiä ajon jälkeen. Latauksessa ei lämmennyt yhtään. Noita mahdollisia pullistumia tutkin oikeasti huolella.

Oppirahoja, niitä kai nämä on. sitä kun pitää aina olla niin tohkeissaan, innoissaan ja malttamaton. Nyt voi kuitenkin sanoa että hauskaa on ollut koko rahan edestä  ;D. Asian voi ajatella niinkin että se on yksi baari-ilta, ei sen kummempaa. Tästä vaan ei tullut krapulaa.

Hobby Kingiin tilausta vetämään, lisää akkuja ja lapoja. Kohta alkaa kesäloma, joten niitä akkuja olisi pitänyt muutenkin ostaa lisää, nyt vaan pitää ostaa muutama enemmän kuin olin ajatellut. Nyt kun tilaa niin vielä ehtii ennen kuin loma alkaa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Nyt pääsin katsomaan noita akkuja ihan livenä ja mittasin uudestaan. 30 - 40 C nuo näyttäisivät olevan, muistin väärin.

Latasin nuo eilen lennätyksen jälkeen. Nyt mittasin ne uudelleen ja toisessa alkussa oli kaikissa muissa paitsi yhdessä kennossa 4,14 ja yhdessä 4,15 volttia.

Toisessa oli neljässä kennossa 4,14 volttia ja yhdessä 4,15 ja viimeisessä 4,13. Eli tämä näyttäis huonoimmalta. Tuon tarkempaa ei mun mittarilla saa.

Kokeillaan vielä miltä tuntuu noilla lentää, mutta en elättele turhia toiveita enää.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Dodii jatketaan ihmettelyä.

Kävin leijutamassa tuota kolme akullista (eli sen mitä mulla on) ja latasin ne sen jälkeen. Kuten tuolla totesin jo aikaisemmin, jännitteet oli aika tavalla balansissa.

Nyt kun leijuttelin jokaisella akulla sen 4:30 ja pidin huolen ettei timeri jää pois päältä (kerran jäi ja tajusin heti, otin alas ja odottelin holdilla puoli minuuttia jonka mun arvion mukaan kesti nosto ja lasku)

Jokaiseen akkuun meni virtaa 1250 - 1350 mAh. Mittasin myös jännitteitä ennen latausta. 3,7 v keskimäärin eikä suuria heittoja. Paitsi siinä kolmannessa akussa jonka piti olla paras. WTF, ei siinäkään mitään radikaalia ollut mutta ero tais olla kennojen välillä 0,03 lennon jälkeen.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
noi akkumittarit varsinkin kiinalaiset halpikset (ei kai niitä oikein muita olekkaan) ei ole kovin tarkkoja. voi mittarikin heittää pari kolme desimaalia ihan helposti eli et voi kyllä pitää sellasta absoluuttisena referenssinä. yleismittarilla kenno kerrallaan mitattuna saa sen absoluuttisen eron vaikkei absoluuttista arvoa saakkaan. (jossei ole joku kunnolla kalibroitu fluke tms)

samoten varsinkin noissa halvoissa kiinan latureissa heittää noi balansoinnit joissain yksilöissä jopa niin paljon että itse pitäisin käyttökelvottomana. toiset yksilöt voi sitten ollakkin aivan hyviä... tämä tekee sen että laturi lataa kennot jo lähtökohtasesti epäbalanssiin luullessaan ja ruudulla näyttäessään että ne on kaikki 4.20v
« Viimeksi muokattu: 24 Toukokuu, 2012, 11:38:32 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Joo-o yleismittarilla mittasin nuo akut kenno kerrallaan. Ladattua virtamäärää ei tietysti noin saa selville, mutta jännite pitäis nyt olla aika tarkasti tiedossa.

Katotaas muutama kerta mitä ne sanoo lennätyksestä, ei ainakaan huonolta tuntunut eilen mutta pitää testata lisää. 4:30 ne näytti kestävän hyvin leijutusta. Periaatteessa lähti pikkusen yli puolet kapasiteetista. Jos noin toimii niin pystyn niillä kyllä vielä treenaamaan. Pitää testata vielä isommalla tilalla miten se lähtee eri akuilla kun antaa hanaa kunnolla ja onko eroa akkujen välillä sekä muutenkin seurata nyt erityisen tarkasti akkujen tilannetta ja mahdollisia pullistumia ja lämpenemisiä. En heitä vielä niitä menemään.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Kuinka TODELLA nykyään kannattaisi toimia "pulleitten" jo aikainsa eläneiden akkujen kanssa ?
Tästähän on ollut vuosia jo "kädenvääntöä", mutta itse en haluaisi KOSKAAN heittää niitä mihinkään...Meriveteen tms.

Vain oikeaoppisesti noi pitäisi tuhota ! Oma mielipiteeni. !

Mutta, mikä on tämän hetken "oikeaoppisuus" niiden hävittämiseen ?

Olen lukenut palstoja vaikka kuinka paöjon , vuosien mittaan.mutta nyt eletään vuodessa 2012 ja olisi mukava tietää VAIN ja AINOASTAAN ne oikeat tavat !



4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Kiikuttaminen oman kunnan/kaupungin ongelmajätteiden vastaanottopisteeseen lienee se ainoa oikeaoppinen tapa päästä niistä asianmukaisesti eroon. Ongelmajäte on ongelmajäte vaikka sille mitä tekisi.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Ja tyhjänä, purkaa 0V(vastus/poltin tms kuorma) ja piuhat juottaa vaikka yhteen mielenrauhan vuoksi.. sitte ongelmajätteeseen. Varmaan saa heittää niihin patterinkeräys lootiinki?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa DM

  • Tavallinen torppari
  • ***
Ongelmajäte on ongelmajäte vaikka sille mitä tekisi.

Korjatkaa nyt mua jos olen väärässä, mutta tyhjä lipo ei ole ongelmajäte? Lipossa ei ole käytetty raskasmetalleja. Akkua ei tee ongelmajätteeksi se, että siihen voi varastoida energiaa, vaan nuo raskasmetallit? Kierrättää ne kannattaa roskiin laiton sijaan, koska niissä on litiumia, joka on häviävä ja melko harvinainen luonnonvara.
mCPX brushless | DX7

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Olet käsittääkseni oikeassa. Lipo ole varsinaisesti ongelmajätettä muiden akkujen tapaan. Mutta siitä huolimatta kuitenkin voi ja ehdottomasti myös kannattaa kierrättää.
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Olet käsittääkseni oikeassa. Lipo ole varsinaisesti ongelmajätettä muiden akkujen tapaan. Mutta siitä huolimatta kuitenkin voi ja ehdottomasti myös kannattaa kierrättää.
Eli lipot voineekin hyvällä omatunnolla laittaa makkarapaketin kanssa samaan roskiin. Minäkin  olen jotenkin intuitiivisesti pitänyt noita ongelmajätteinä, mutta kun vähän googletta niin pattereissa Elohopea ja kadmium on ne ongelmat, akuissa lyijy. Muut voi laittaa sekajätteeseen.

Siis jos ei löydä kierrätyspistettä. Mihis paikkaan noita isoja akkuja voi viedä kierrätykseen? Onko tietoa?

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
No kyllä kannattaa tuntea edes pieni pisto sydämessään, jos kierrätyskelpoisen akun laittaa sekajätteeseen. Joskus siellä kierrätyspisteellä on kuitekin käytävä. Ja nehän voi laittaa ihan noihin pariston/akunkeräyslaatikoihin, kuten porakoineidenkin Lipo-akkupaketit. Akkuja ottavia vastaanottopisteitä löytyy googlettamalla tai ainakin kaupungin nettisivuilta. Ja välillä on näitä tapahtumia että jonnekin tulee vaikkapa Kuusankosken kaverit keräämään kierrätettävää tavaraa ja samalla on joku häppeninki siinä sivussa.
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Ai ei olekaan ongelmajäte? Kaikkea sitä oppii :) Välillä tuntuu että tässä nykyisessä ympäristöhysteriassa kaikki muu on ongelmajätettä paitsi p.... ;D

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Jos päätyy jostain ihmeen syystä heittämään akun taloyhtiön kaatopaikkakuormaan, niin kannattaa ottaa huomioon se jos naapurin Irma vie samaan Suloon vanhan keittiöjakkaran ja metallijalka kolhasee akkua. Akku saattaa syttyä palamaan ja samalla palaa aika varmasti myös koko jätekatos..
« Viimeksi muokattu: 25 Toukokuu, 2012, 16:53:50 kirjoittanut juza »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
12 Vastauksia
6367 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Huhtikuu, 2011, 13:04:05
kirjoittanut sniiki
2 Vastauksia
2413 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Kesäkuu, 2009, 20:43:27
kirjoittanut Mikka
3 Vastauksia
2996 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Tammikuu, 2011, 15:03:27
kirjoittanut 1m4s0_
4 Vastauksia
5274 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Helmikuu, 2013, 10:54:14
kirjoittanut Cadvision
46 Vastauksia
37326 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Helmikuu, 2015, 02:43:21
kirjoittanut oskuk