Totean tähän muurahaispesää omalla vastuulla sohien, että alalla toimivana olen ihmetellyt GoPron mafiaa jo useamman vuoden. Kamerassa itsessään ei toiminnallisuuksiltaan ole mitään vikaa, mutta katsokaa nyt hyvät ihmiset sen kiinnityssysteemeitä ja materiaalien laatua. Valitettavasti ensimmäisenä kaltaisenaan kamerana GP sai junnujen seurassa jumalan aseman ja sen jälkeen se on ollut menoa, koska "kun kaverillaki on, niin munkin pitää saada". Valitettavasti me ihmiset olemme laumaeläimiä ja seuraamme johtajaa. GoPro on nyt ujuttautunut joka paikkaan ja sen käyttäjistä on muodostunut oma uskonlahkonsa, jota ei saa kritisoida.
GoPro:n hinnoittelussa käytetään monopolitaktiikkaa ja ne jotka eivät sitä jälleenmyyjänä noudata, dumpataan pihalle ringistä. Oletteko nähneet montakaan kertaa nykymallin GoPro HD2 KIT pakkien myyntihinnan olevan alle 349e? Lisäksi kun jälleenmyyjärinki on muodostettu aloittamalla kameran "jakelu" ystävyys eli afficiliate program markkinointikikalle, niin voitte kuvitella, että tällaista tuotetta myydään ensinnäkin ihan joka paikassa ja toisekseen, sen kate on niin pieni, että harvalla jälleenmyyjällä on antaa muuta kuin perävalotakuu puhumattakaan jostain oikeasta tuesta.
Olen sitäkin enemmän ihmeissäni siitä, että täällä foorumissa, jossa on taitavia ja kriittisiä ihmisiä, jotka rakentavat hyvinkin monimutkaisia laitteita ja ovat kokeilumielisiä, jaksavat mennä tähän samaan lankaan muiden sopulien joukossa. Tämäkin osoittaa vaan sen miten hienosti markkinointikoneisto voi ohjata ihmisten ostotottumuksia siitä huolimatta, vaikka kuinka yritämme kieltää että minähän en muita seuraa.
Kevennykseksi suosittelen lukemaan Martin Lindströmin kirjan BRAND-WASHED, joka kertoo kevyen helppoluettavasti kuinka meitä kuluttajia viedään kuin pässiä narussa. GoPro on onnistunut tässä erittäin tehokkaan markkinointistrategian ansiosta, mutta se ei tarkoita että kamera olisi seuraava jumalasta kuten moni antaa ymmärtää:
http://www.martinlindstrom.com/brandwashed/