Kirjoittaja Aihe: Heikin kopterit.  (Luettu 62750 kertaa)

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Heikin kopterit.
« : 30 Huhtikuu, 2012, 10:13:50 »
Minititan E325 muutti meille. Kopterin mukana radio & hyvin säädöissään.

5 akkua latinkiin ja reippaasti puistoon.
Elämän ensimmäiset 5 kopteriakkua & kone yhä ehjä! Hyvä siis.
Muutamassa metrissä 10 x 10 alueella. Taisi mennä joku akku alusta loppuun ilmassa - laskeutuminen pelottaa enemmän kuin leijuminen....

3 läheltä piti tilannetta tuli:
2 kpl -  minusta koneen kierrokset jotenkin laskee välillä, ja sen takia tuli 2 pomppua maan kautta...
1 kpl - idle 1:stä kun vaihtaa normal tilaan, kun collective on puolessa välissä, niin kone pomppaa ilmaan & sitten laskee alas. idle 1 tikku keskellä = 0 kulmat, normal = + kulmia jonkun verrankin.

Ei tekisi mieli maassa täysillä kiekoilla painaa negatiivisilla kulmilla. Nyt ratkaisu on vaihtaa mode samaan aikaan kun ottaa collectiven alas.
Onko väärin, jos laittaa holdin päälle, kun kone on maassa idle 1 & sitten vaihtaa normal modeen & tikku alas?

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #1 : 30 Huhtikuu, 2012, 10:26:24 »
2 kpl -  minusta koneen kierrokset jotenkin laskee välillä, ja sen takia tuli 2 pomppua maan kautta...
Millanen throttle curve on käytössä?

1 kpl - idle 1:stä kun vaihtaa normal tilaan, kun collective on puolessa välissä, niin kone pomppaa ilmaan & sitten laskee alas. idle 1 tikku keskellä = 0 kulmat, normal = + kulmia jonkun verrankin.
Ehkä helpoin vaihtaa normal = 0 kulmat tikku keskellä. Lakkaa pomppimasta modea vaihtaessa. Toisaalta oppii suoraan "oikean" tikun asennon jos meinaat idlellä alkaa veivaamaan.

Eräs tapa ottaa kone alas idleltä on laskea se about 0.5-1 metriin ja holdi päälle. Siitä se sitten rauhallisesti tipahtaa alas ja laskua voi vielä pehmentää antamalla +-kulmia. Siinä ei ehdi pelkäämään laskua kun se tulla mätkähtää maahan  ;D

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #2 : 30 Huhtikuu, 2012, 10:35:22 »
Tuolla tavalla minäkin olen laittanut, että norm.modellakin keskellä 0. Kannattaa myös holdin lapakulmakäyrä tarkistaa, ettei siinäkin tule jotain pomppuja tai laskuja.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #3 : 01 Toukokuu, 2012, 21:15:43 »
Kiitokset avusta. Suurin hankaluus / riski kopterin kanssa on ollut tuon idlen & hold-pelin osaamattomuus.
Tänään tuloksena yksi yllättävä nousu - ajattelin vaan vaihtaa normal -> idle 1 ja kopterihan hyppäsi taivaalle. No ei ongelmaa, mutta olisihan se hyvä kopu hallitakin.

Nyt rutiiniksi - startti idle 1 päälle ja kone ottaa kiekat soft startin avulla. Laskussa ajan itse alas / lähelle & sitten hold päälle. Aloittelija joutuu oikeasti opiskelemaan tämänkin.

Luigin kanssa vapun aattona 5 akkua. Tänään ensin tuulessa quadrolla 5 akkua ja sitten kopulla 5 akkua - tuuli tyyntyi hyvin illaksi.

Nyt kopterilla takana 15 akkua ja kylki alkaa näkyä jo hyvin. Käännökset menevät vielä tyylillä - reunaan ja pakilla vierelle ja sitten ohilento. Eiköhän se käännöskin sieltä tule...

Harjoitusjalakset ajattelin napsia pois oppimisen kunniaksi.


Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #4 : 01 Toukokuu, 2012, 22:49:07 »
Lainaus
Nyt rutiiniksi - startti idle 1 päälle ja kone ottaa kiekat soft startin avulla. Laskussa ajan itse alas / lähelle & sitten hold päälle. Aloittelija joutuu oikeasti opiskelemaan tämänkin.
Tämä hyvä, kun kaikki laskut tekee holdilla niin holdin paikka sormissa syöpyy muistiin. Se on kuitenkin rahanarvoinen lentotila silloin kun kopteri lähtee käsistä. Moottorilla maahan ajaminen on vaarallista. Vielä myös KL:ää kompaten; varsinkin alussa on mielestäni turha sotkea päätänsä laittamalla eri lapakulmakäyriä eri lentotiloihin, niitä kytkimiä oppii pelkäämään jos lentotilanvaihdossa on aina mahdollinen lapakulmayllätys tiedossa. Jos tuntuu että kopteri leijuu vasta tikku yläasennosa niin kierroksia ja/tai maksimikulmia lisää.
Sitten vasta jos alkaa harrastamaan F3C:tä niin lapakäyriä kannattaa hieroa eri lentotiloille.

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #5 : 03 Toukokuu, 2012, 21:17:01 »
5 akkua illan tyyntyessä. Kaseja poispäin kääntyen ja viimeisellä akulla ujoja pystykäännöksen poikasia. Voi kai tuota taivaslennoksi kutsua. Rentoutumaankin jo vähän pystyi.

Hold-homma vieläkin hakusessa. Kun leijuu idle 1 ja laitaa hold, niin kopteri putoaa reilusti --> eli varmaan holdilla on negat kulmia... Pitää tuota tsekata. Nyt ajelen kopterin ihan reilusti tikulla alas saakka ja sitten hold.

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #6 : 05 Toukokuu, 2012, 21:18:14 »
30 akullista viikossa takana kopterilla. Ja kasassa se on vieläkin.

Tänään Rotatorilla ekaa kertaa käymässä. Vielä ei uskaltautunut pellon puolelle ajelemaan - se Dumlen laskeutumismatto on kovin pieni. Tuulta suht reippaasti.

Nyt opittuna - ympyrä vastapäivää, piruetti suoraan lennosta, melkein kohti lentoa. Tekemistä & jännitystä siis riittää!

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #7 : 06 Toukokuu, 2012, 18:21:55 »
sunnuntain kunniaksi 10 akkua, ekat flipit ja rollit. Isoin haaste oli tuoda kopteri alas ekasta flipistä kin kädet tärisi niin pirusti. No yksi akku rennosti väliin ja sitten vaan lisää jo kokemuksella rauhallisesti.

Eka viikko takana ja kopteri kunnossa. Hienoa!

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #8 : 06 Toukokuu, 2012, 18:24:44 »
sunnuntain kunniaksi 10 akkua, ekat flipit ja rollit. Isoin haaste oli tuoda kopteri alas ekasta flipistä kin kädet tärisi niin pirusti. No yksi akku rennosti väliin ja sitten vaan lisää jo kokemuksella rauhallisesti.

Eka viikko takana ja kopteri kunnossa. Hienoa!
Tälläistä lentoa viikon sisällä ja kopteri ehjänä?
Oletko keksinyt miten sivuutat ton painovoima ongelman mikä tuntuu pudottavan harrastusta aloittelevien koptereita ympäriinsä  :o
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #9 : 06 Toukokuu, 2012, 19:09:13 »
Siellähä tyhjätään akkuja aika rajua vauhtia.  :D Hienoa kuitenki että lennot sujuu!

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #10 : 06 Toukokuu, 2012, 19:43:51 »
Vappuaattona oltiin Heikin kanssa vielä tasoissa... Lentämällä oppii, niin se vaan on ja siitä syystä itse olen aloittelija vielä syksylläkin kun Heikki vetää 3D:tä täysillä ;D ;D

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #11 : 06 Toukokuu, 2012, 20:01:41 »
Iso juttu tässä etenemisessä on, että kopteri oli täysin säädöissään & lentovalmis ostettaessa. Nuo idle-jutut oli isoin mikä piti opiskella. Jos olisi pitänyt säätää trottle & pitch curvea / kasata kopua, niin niitä ihmetellessähän menee viikko jos toinenkin. Nyt en osaa tekniikasta & radiosta paljon mitään, mikä tietty iskee takaisin jossakin vaiheessa.

Sitten vaan reilusti lentoa. Aina 5 akun setissä, että alun kankeus& jännitys jää pois ja voi akut 3 & 4 ajella rohkeasti.
Tämän päiviän flippiin on syyllinen myös Dumlen rohkaisu - ei se flippi oo sen ihmeellisempi kuin vedät vaan tikusta taakse. Ei tartte välttämättä negatiivisia kulmiakaan :-)

Sen tiedän, että se eka torppi on vaan ajan kysymys..... Tämä kopterihomma on varsinainen pelon & uskalluksen sekoitus.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #12 : 06 Toukokuu, 2012, 20:09:12 »
Hienosti tuntuu lähtevän liikkeelle. Ite yritin ujosti tuoda kopua nenä edellä kohti ja heti kolahti. Kyllä se simulla toimii, mutta ei näköjään käytännössä. Tulin siihen johtopäätökseen että yritin liian matalalla. Ihan yhtä paskaksi se olis mennyt jos olisin nostanut enemmän, olis vaan ollut enemmän aikaa reagoida.

Mutta opettelu ja treeni kai on se juttu.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #13 : 06 Toukokuu, 2012, 20:25:01 »
Tämän päiviän flippiin on syyllinen myös Dumlen rohkaisu - ei se flippi oo sen ihmeellisempi kuin vedät vaan tikusta taakse. Ei tartte välttämättä negatiivisia kulmiakaan :-)

Sen tiedän, että se eka torppi on vaan ajan kysymys..... Tämä kopterihomma on varsinainen pelon & uskalluksen sekoitus.

Pahoittelen syyllisyyttäni. Tähän asti tosin kaikki opittu on taidettu oppia silleen "vedänpä tikusta tähän suuntaan ja katon mitä tapahtuu", että suosittelen ;D

Lentele nyt siihen torppiin asti tyytyväisenä valmiiksi säädetyllä vehkeellä, niin ei tarvi juuri päätä vaivata. Torpin jälkeen sitten menee kuitenkin säätöjä uusiks, että pääset vähän tutustuun mekaniikkaan ja muuhun :)
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #14 : 06 Toukokuu, 2012, 20:59:15 »
Lainaus
Tämä kopterihomma on varsinainen pelon & uskalluksen sekoitus.
Sehän siinä on parasta, vai mitä? ;)
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #15 : 08 Toukokuu, 2012, 20:15:00 »
Lentele nyt siihen torppiin asti tyytyväisenä valmiiksi säädetyllä vehkeellä, niin ei tarvi juuri päätä vaivata. Torpin jälkeen sitten menee kuitenkin säätöjä uusiks, että pääset vähän tutustuun mekaniikkaan ja muuhun :)
Mekaniikkaan tutustuminen alkakoon! Tarkoituksella lähdin kentälle, että nyt yritetään reippaammin - ja tuloshan oli jo ennalta arvattavissa. Ajattelin, että kun n. 50 akkua ajeltu, että kohtahan tuo tipahtaa taivaalta ihan kulumisenkin vuoksi. Eli rohkea ajattelin olla.

Puolisilmukalla (niin kai se kutsutaan) käännös & inverted forward ohilentoa & kaarrosta ajattelin vääntää. Pyöräilijä suhahtaa ohitse ja huomio katoaa just oikealla hetkellä. Suunnat sekas ja kopteri tonttiin. Selkeää ylitaitojen tekemistä - siis ansiosta torppi.

Canopy, laskuteline, lavat, pääakseli, joku linkki rikki. Eli varmaan suht normisetti. Pääratas on minusta ehjä, joten varmaan hold-reaktio toimi.

Noniin tulee tämäkin osa kopteroinnista tutuksi!

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #16 : 08 Toukokuu, 2012, 20:22:47 »
Lisääpä listaan lepatusakseli ja nupin servot ;D

Tervetuloa torppareiden armoitettuun joukkoon :) :) :)

Me käytiin Tuopin kanssa Rotatorilla ajelemassa muutamat akut vaikka tuuli taas paiskoi aika ilkeesti. Ei ihme kyllä tullut romua vieläkään :o

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #17 : 08 Toukokuu, 2012, 20:32:58 »
Lisääpä listaan lepatusakseli ja nupin servot ;D

Tervetuloa torppareiden armoitettuun joukkoon :) :) :)

Me käytiin Tuopin kanssa Rotatorilla ajelemassa muutamat akut vaikka tuuli taas paiskoi aika ilkeesti. Ei ihme kyllä tullut romua vieläkään :o
Jeps jee lepatusakseli ja nupin servot tai vaihtoehtoisesti halvempi vaihtoehto uudet rattaat mikäli mahdollista , *nus nus*.  ;D Kannattaa myös vilkuilla laakereiden kunto läpi.

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #18 : 08 Toukokuu, 2012, 21:28:09 »
Mekaniikkaan tutustuminen alkakoon! Tarkoituksella lähdin kentälle, että nyt yritetään reippaammin - ja tuloshan oli jo ennalta arvattavissa. Ajattelin, että kun n. 50 akkua ajeltu, että kohtahan tuo tipahtaa taivaalta ihan kulumisenkin vuoksi. Eli rohkea ajattelin olla.

Puolisilmukalla (niin kai se kutsutaan) käännös & inverted forward ohilentoa & kaarrosta ajattelin vääntää. Pyöräilijä suhahtaa ohitse ja huomio katoaa just oikealla hetkellä. Suunnat sekas ja kopteri tonttiin. Selkeää ylitaitojen tekemistä - siis ansiosta torppi.

Canopy, laskuteline, lavat, pääakseli, joku linkki rikki. Eli varmaan suht normisetti. Pääratas on minusta ehjä, joten varmaan hold-reaktio toimi.

Noniin tulee tämäkin osa kopteroinnista tutuksi!
No perskutarallaa
No ei muuta kun tuttavuutta linkkipihteihin/ lapakulmamittariin ja tulee se mankkakin tutuks
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #19 : 08 Toukokuu, 2012, 22:05:56 »
Jos ois kaukaa viisas, niin ajelis multiroottorilla ja antais muiden ropata lapakulmia ja uusia nuppeja  8)
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #20 : 09 Toukokuu, 2012, 11:27:36 »
Mekaniikkaan tutustuminen alkakoon! Tarkoituksella lähdin kentälle, että nyt yritetään reippaammin - ja tuloshan oli jo ennalta arvattavissa. Ajattelin, että kun n. 50 akkua ajeltu, että kohtahan tuo tipahtaa taivaalta ihan kulumisenkin vuoksi. Eli rohkea ajattelin olla.

Canopy, laskuteline, lavat, pääakseli, joku linkki rikki. Eli varmaan suht normisetti. Pääratas on minusta ehjä, joten varmaan hold-reaktio toimi.

Noniin tulee tämäkin osa kopteroinnista tutuksi!
Tämähän kuulostaa tutulta, eilen säädin koko illan kopteria ja taas osoittautui ettei mulla ollut lähellekään kaikkia tarvittavia tietoja homman tekemiseen. Onneksi pari taitavampaa auttoi ja vastaili kysymyksiin  (siis väänsi rautalangasta mitä pitää tehdä).

Meni vielä peräputki ja seesaw, jotan saan tehdä lähes koko säädön sekä mekaanisesti kopusta että sähköisesti radiosta. On tämä sen verran monimutkaiseksi osoittautunut kokonaisuudessaan että ilman kunnollista paneutumista asiaan tästä ei tule mitään. Ite en ainakaan tahdo oppia jos seuraan vierestä kun joku muu sen tekee. Netissä on helppo antaa ohjeita, mutta niin yksityiskohtaisia niistä ei oikein tahdo saada ettei joutuisi itsekin miettimään ja lukemaan. Mulle se ainakin on ainoa tapa oppia homma. Lisäksi noin saa rauhassa puuhastella ilman että kokenut kaveri hermostuu vieressä että anna nyt, minä laitan sen.

Onhan tuossa välillä vähän tuskastumisen mahdollisuuta ja epäuskoa kun ei tiedä onko vika mekaniikassa, sähköisissä säädöissä vai säätöjen tekijässä. Eilen oli taas säätöjen tekijässä. Ei kai tämä voi mitään rakettitiedettä olla vaikka välillä siltä tuntuukin. Oppimista on niin valtavasti ettei pysty edes neuvoja seuraamaan kun putoaa heti kärryiltä. Pitää vaan palata vähän myöhemmin asiaan uudelleen. Mankan asetuksiinkaan ei oikein tahtonut uskaltaa koskea kun ei ollut hajuakaan mitä mistäkin tapahtuu eikä samaan valikkoon enää toista kertaa eksy. Sitten kun sen sotkee niin seuraavalla kerralla kopu lähtee tangentin suuntaan ja päätyy katolleen kukkapurkkiin ja taas tilataan osia.  :-\
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #21 : 13 Toukokuu, 2012, 21:22:49 »
Korviketoimintaa quadrolla harrastettu 10 akun verran. Nyt opiskelussa takaperin lento quadrolla. Kai tuolla jonkinlaista funneliakin voisi koettaa vääntää....

Minititanin perä korjattu. Pääakseli saapui Hkiin tänään. Eli ensi viikonloppuna varmanakin mekaniikan & radion säätöä.

Hyvä keli tänään. Otsa punottaa!

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #22 : 15 Toukokuu, 2012, 21:59:02 »
Crash kit saapui. Yksi mixing lever puuttuu vielä - eli ei lentämään tänäkään viikonloppuna.


Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #23 : 17 Toukokuu, 2012, 20:11:16 »
Varmaan kopteriharrastajan suurin steppi otettu  - ekan torpin jälkeen hän lentää taas!
Ja Turnigy 9x radio on nyt kiinni.

Vähän se tietyllä kierrosluvulla tärisee soft startissa, mutta sitten ajokierroksilla menee tasaisen oloisesti.
Kiitokset DM:lle puuttuneen mixing leverin myymisestä & toimittamisesta!

Nyt vaan itseluottamusta kasaamaan ja vähitellen taas lentelemään. Nyt uskalsin leijutella n. 20 sentin korkeudessa...

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #24 : 17 Toukokuu, 2012, 20:18:15 »
Varmaan kopteriharrastajan suurin steppi otettu  - ekan torpin jälkeen hän lentää taas!
Ja Turnigy 9x radio on nyt kiinni.

Vähän se tietyllä kierrosluvulla tärisee soft startissa, mutta sitten ajokierroksilla menee tasaisen oloisesti.
Kiitokset DM:lle puuttuneen mixing leverin myymisestä & toimittamisesta!

Nyt vaan itseluottamusta kasaamaan ja vähitellen taas lentelemään. Nyt uskalsin leijutella n. 20 sentin korkeudessa...
Hyvä homma, toinen iso juttu oli itelle että tietää ekan torpin jälkeen että sen voi ja osaa ite korjata.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2851 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Maaliskuu, 2008, 18:02:46
kirjoittanut Mikaelni
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
184640 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
4394 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 18:35:15
kirjoittanut Mikaelni
njs:n kopterit

Aloittaja njs « 1 2 ... 9 10 » MyFleet

230 Vastauksia
137412 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2018, 20:11:57
kirjoittanut TimoK