Kirjoittaja Aihe: Heikin kopterit.  (Luettu 62773 kertaa)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #100 : 18 Marraskuu, 2012, 00:43:34 »
Hei mulle kans linkki tohon Align 450MX 3400kv mottiin 30-40€. Emmä vaa löyä.

Ja Heikki, monet ajelee tota 450MX:ää Alignin vakio 35A noparilla, mutta 14T pinioni vähän keventämässä. Vissiin 15T sitte jos nopari kestää.

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #101 : 18 Marraskuu, 2012, 08:33:53 »
VMillä pinionilla ajoit tuolla Align motilla? Paljonko sen hinta on? Mistä saa?

Scorpion 2221-8, 3S 2200 and 13T näytää olevan jos suht napakka.
Mutta jos Align tuo tehot, niin ei kai sitä muuta tartte.

http://www.infinity-hobby.com/main/product_info.php?products_id=7319 tuolta tilasin joskus omani, nyt näytti olevan loppu. Muistelen, että 13t pinionilla käyttelin ja eikös tuohon käynyt samat pinionit kuin Trex 450:seen, eli tuollainen: http://www.infinity-hobby.com/main/product_info.php?products_id=4546 Kannattaa vielä varmistaa, että MT:ssä ja 450:ssä on sama hammastus.

Hyperion = Scorpion, mutta tuossa Hyperionissa on turhan iso kv luku vaan. 2221-8 on myös hyvä vaihtoehto, taitaa olla vaan hieman kalliimpi.

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #102 : 18 Marraskuu, 2012, 10:35:34 »
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #103 : 24 Marraskuu, 2012, 17:45:31 »
Minititan sai Scorpion 2221-8 motin. Vakio 13T pinionilla menee hyvin. Nyt parilla akulla menee hyvin (Turnigy 40C), mutta parilla (20C typpiisiä) vähän huonommin. 40C pienempää ei kannata hommata.

Protos lentää mainiosti. Pienensin vaan gainia perästä, niin nopeassa eteenpäin lennossakin perä pysyy linjassa eikä heilu. Nyt vaan pitäs uskaltaa lentää Protoksellakin reippasti. On sitä verta erilainen kuin Minititan, että joutuu opiskelemaan ensin / pitää vähän hankkia luottamusta.

Hexan Multistar 45 Escit ovat tulossa, joten jospa Hexakin saisi ilmaa jo ensi viikonlopuna.

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #104 : 25 Marraskuu, 2012, 19:18:16 »
Tankoja ei ole enää tässä taloudessa! :-)

Minititan muuttui FBL:ksi. Nuppi on todella low-hub. Noin 2 senttiä jää perälavasta päälapaan. Eivät ole päällekkäin - tosin, joten ei kolahda. Nyt leijuttelin, ja hyvin se leijuu. Perä on vielä vähän epäselvä, mutta se selviää kun pääsee päivänvalolla aukealle. Jos ei muuta, niin vähän tuossa on osia rikkoa. Jos rikki menee, niin sitten onkin kallista. Toivottavasti feathering shaft on se sulakeosa nupissa.

FBL-purkkina Copterx. Testataan tuota ja jos ei pelaa, niin päivitetään toiseen.



Protostakin uskalsi jo vähän kurittaa. Tuossa koneessa riittää rahkeita, kunhan vaan uskaltaa antaa kulmaa. Toistaiseksi täysillä kulmilla ei ole ajettu kertaakaan.




Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #105 : 06 Joulukuu, 2012, 15:38:51 »
Talvi saapui Tampereelle ja teki hommasta ihan toisenlaista. No ei pakkanen miestä sulata.

Hexa sai Multistar 45A Escit. On ihan toisenlainen lentää kuin Plush 25A BLHeli - softalla. Siispä SimonK on tulossa Esceihin. Katsellaan sitten. Pientä epäonnea ekoilla lennoilla - kiinan bullettiliitin irtosi kolmannella akulla ja alas tultiin.  Taloni armit antaa hyvin periksi ja esim. motteihin ei ongelmaa.  Yhden motin yksi vaihe irtosi, joten paussia tuli.

Minititan on hieno peli xyz-purkilla FBL:nä. Vastukset selkeästi pienempiä - esim. holdilla lavat pyörii merkittävästi pidempään. Myös lentotuntuma ihan erilainen. Flippaa kuin pieni eläin -siis todella nopeasti. Perä heiluu vähän välillä, mutta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen vaihto. Yleistuntuma on, että kopterin paino puolittui - suunnanvaihdot tod nopeita. Hyvä.

Protosta en ole ulkoiluttanut nyt pakkasilla. Ehkä huomenissa.

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #106 : 09 Joulukuu, 2012, 17:52:10 »
Hexa lenteli mainiosti waypointteja:



Minititan teki lumienkelin (2min40sek kohdasta):
Inverted -> oikeinpäin perä pettää 180 astetta ja sekashan se meni.


Protos lensi mainiosti ja on ehjänä.

Hyvä lentopäivä.

Poissa Teemu K

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #46, Kainuun lennokkiseura, SIL
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #107 : 09 Joulukuu, 2012, 18:25:21 »
Kivasti vatkasi perä videon kohdassa 1:10 ->

vai oliko tää se tareq vispausliike? :D
2013 DX8, T-rex 600E Pro, Icharger 4010 Duo
2012 Gaui 425, I charger 106b
2011 T-rex 450 pro FBL BeastX, Phoenix 4.0, Spektrum dx6i
2009 Big lama

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #108 : 09 Joulukuu, 2012, 18:28:45 »
minititani on aina iloinen - se heiluttaa peräänsä.
* Futaba GY401 heilutti.
* Futaba GY520 heilutti.
* XYZ-purkki heiluttaa.

Nyt tulee Turnigy 306 servot, niin pitää katsoa jos se auttaisi. Käyn samalla perän läpi. Ei se tuomoinen saisi olla.

Minusta myös tuota pettämistä edeltää perän heilutus. Varmasti vaikea perälle pysyä tahdissa, kun perä heiluu valmiiksi ja sitten tulee max cyclic kulmat ja pitäs vetää toiseen reunaan. Pari kertaa pysyi tahdissa. Yhden kerran ei ja sit syntyy lumienkeli.

Poissa Teemu K

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #46, Kainuun lennokkiseura, SIL
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #109 : 09 Joulukuu, 2012, 18:30:58 »
ei ollut kovin pahan näköinen kopu kun lumesta nostit.. mitä meni rikki
2013 DX8, T-rex 600E Pro, Icharger 4010 Duo
2012 Gaui 425, I charger 106b
2011 T-rex 450 pro FBL BeastX, Phoenix 4.0, Spektrum dx6i
2009 Big lama

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #110 : 09 Joulukuu, 2012, 18:32:11 »
yksi lapa, yksi linkki FBL-nupista hukkui, main gear, laskuteline.
MiniTitanissa FBL:nä on tod vähän osia...
Kaikki osat löytyy.

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #111 : 16 Joulukuu, 2012, 16:24:54 »
Minititan
Kaikki sähköt vaihtuneet sitten vapun 2012 kun kopu tuli minulle.
Nyt settinä - Scorpion 2221-8; K-force ESC, Turnigy 306HV servot x4, CopterX (CX-3X1000) FBL
Noilla sähköillä lentää hyvin.

Protos
Pari akkua rauhallista lentelyä.
Ei oikein uskalla tuulessa ja tuiverruksessa vetää.

Hexa
Suunnitelma ja toteutus. Hyvin se menee kovassakin tuulessa.


Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #112 : 25 Helmikuu, 2013, 16:31:05 »
Lentely jatkuu. Välillä pörräsin Hexalla kovasti, nyt taas single-rotor kausi menossa.

Minititan sai alleen MSH:n 325 lavat. Verrattuna HK-lapoihin tuli selkeästi lisää tehoa ja tarkkuutta. Hinta näkyy lavoissa laatuna!

Protos on ollut vaikea pala meikäiselle - mutta parempaan mennäään.
* Perän vägäystä ollut kovassa lennossa. Syy taisi olla hieman löysä toinen perälavan pidike. Avasin molemmat ja takaisin kiinni.  Gain on nyt 23 % - eli kai tuo on suht vähän. Nyt perä ei vägää kovassakaan eteenpäin lennossa.
* Keskitikussa on pitch ollut todella tunnoton Brainin kanssa. Vähän kuin liikaa expoa. Mankassa täysin suora pitch-käyrä. Kiristin päälavan pitimet & laitoin brainin Expoa "miinukselle" Nyt tuntuu sekin kotoisalta - keskitikussakin tapahtuu.

Protos sai muuten BECin. Vähän servoihin vipinää. Gryphon Polaris Mini BEC. 7.4 voltilla ajelen Hyperioneja. Kai noita 8.4V:llakin voisi ajella, kun HV-servoja ovat.

Akkuina Protoksessa GensAce 2650 60C ja Zippo 2650 40C. Zippoista 1 kpl 4:stä rikki. Ko. akun ekan kennon jännite romahtaa ja tulee jännitevaroitusta (2 lyhyttä piippiä) jos rajusti ajelee. Säätökäyttöön se riittää. Lisäksi Gensacessa on selkeästi korkeammat jännitteet jäljellä samalla timerillä. Virranantokyky riittää molemmissa. Hinta näkyy siis akuissa laatuna!

On Protos ihan eri peli kuin MT. Matka taituu ihan reilusti & pystärissä o korkeutta! Pitchin kanssa joutuu opiskelemaan ihan uuden maailman vs. Minititanin tehot.
« Viimeksi muokattu: 25 Helmikuu, 2013, 16:34:39 kirjoittanut heikkit »

Poissa Waldemar

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #113 : 25 Helmikuu, 2013, 17:54:07 »
Hinta näkyy lavoissa laatuna!

Näillä lavoillahan hinta oli todella kova! Mitäs ne muutama Franziskaner hefe-weisse nyt maksaakaan.
T-Rex 600Pro, MSH Mini Protos, Walkera  v120d02s, E-Flite Nano CP X, CarbonCore H6 950
Futaba 14SG, Spektrum DX6i

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #114 : 17 Maaliskuu, 2013, 21:28:29 »
Minititanilla pörrätty. Tahtina normaali - viikko per torppi. Tavallisesti tuhona main gear ja joku linkki. Halpaa kuin saippua! Canopyssä alkaa olla teippiä suht paljon.

Tässä tämänpäiväistä. Ei tuosta Gopron medium levestä kuvasta paljoa jää jäljelle kun youtube sen vielä pakkailee.... Kai se narrow olisi paras.


Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #115 : 24 Maaliskuu, 2013, 17:57:56 »
Otin nyt haasteeksi Protoksen perän kuntoonlaiton. Ongelma on siis FF tail wag & pitch pumpissa tail wag. Gain on nyt 25%, joten alhaalla on jo. Brainin oletuslähtöhän on 45%. Sillä leijussa alkaa vähitellen kasva perä vägi.

1) Servo vaihtui vähän nopeampaan - Savox SH 1290MG. Tuolla ei näyttänyt olevan isoa vaikutusta vs. Align D520. Nopeudet 0.07 vs. 0.05.

2) laitoin Brainin default precompit päälle. 20% cyclic, 10 % pitch. Tämä auttoi. Nyt ei vägää pitchpumpissa. Tosin kun pistää reilusti kiekkoja, niin FF vägää rajusti.

3) Kävin perän mekaanisesti läpi. En keksinyt kinnauksia. Lopulta kiristin myös perän muovipalikoita hieman. Perän muovipalikka heilui ihan hieman kun sitä väänsi. Nyt ei heilu, ja toivotaan ettei mennyt liian tiukkaan.

Lopputulos on, että idle1:llä pelaa ok, ja lentämään pääsee. Vauhtia riittää riittävästi toistaiseksi minulle. Tietty olisihan se mukava, jos voisi vetää 95% trottlella, mutta tyydytään nyt vähempäänkin. Mennään tuolla toistaiseksi.

Lisäksi muuten Gryphon Polaris UBEC pimeni, kun kytkin akun kiinni. Midland Helicopters lupailee vaihtoa takuuksi. Onneksi pimeni maassa. Nyt mennään ESCin 5.5V setupilla. Lentää se noinkin.

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #116 : 31 Maaliskuu, 2013, 22:10:47 »
Octa V muutti meille! Welho oli kätilönä. Pientä säätöä ja siitä tulee hieno!



Protoksen flippailu päätyi Welhon Quadin kameralle:
!
« Viimeksi muokattu: 01 Huhtikuu, 2013, 09:09:29 kirjoittanut heikkit »

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #117 : 14 Huhtikuu, 2013, 18:31:11 »
Protoksella lennelty. Uusi servo ei täysin korjannut perää. Precompilla sai siedettäväksi.

Tämmöisen kouluratsastuksen päätteksi pudotin kopun. Harmi kun itse toppi jää just videon alareunasta pois.
Suunnat vaan sekos.

Vauriona yksi lavanpidin = ei mitään. Hold-refleksi oli liiankin nopeassa. Sain kopun oikein päin hold-päällä, ja kevyesti se tupsahti sinne hankeen. Varmaankin talven viimeinen mahdollisuus hankitorppiin.


Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #118 : 17 Huhtikuu, 2013, 21:19:34 »
Hobbyking 350w virtalähde sulahti. Plus-napa jotenkin kuumeni ja muovit suli.


Brainiin tuli myös uusi softa. Asentelin sen. Hyvin leijui takapihalla. Lentotestit vloppuna.

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #119 : 21 Huhtikuu, 2013, 21:25:37 »
V8 pörrää hyvin!


Protoksella kurmuuttelin menemään kunnolla.
Zippy vähän pullahti - eivät näköjään kestä tikku edessä 8:n pyörittämistä. Tosin Protoksen mottikin rupesi olemaan jo tod kuuma. Hyvin se protos kulkee!

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #120 : 28 Huhtikuu, 2013, 18:14:06 »
Pientä parannusta lentäviin

Protos
Perän ongelmat taisivat hävitä, kun käänsin peräservon 90-asetetta. Eli aikaisemmin oli armi oli "pystyssä". Nyt armi ja perän vipu ovat samassa linjassa.
Aikaisemmin ääriasentojen liikeradat "hidastuivat". Nyt liike välittyy 1:1een servoarmilta perään.
Ei vägää kovassakaan lennossa.

Octa-V
Sai moottoreikseen Sunnysky 380kv 6S kestävät motit.
Nyt virrankulutus n. 575 mah /min 6S . Aikaisemmin n. 1300mah/min 3S. Ei vähän parannusta tuossakin.
Tehoja on tullut reippaasti lisää - se on tärkeintä.
Nyt voi ajella multillakin Protoksen akuilla. Fakta on kuitenkin että kyllä Protos vetää akut tyhjiksi nopeammin kuin tuo Octa... :-)

Tästä on hyvä jatkaa kevääseen.

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #121 : 16 Toukokuu, 2013, 08:48:36 »
Sori englanti, mutta laitan tarinan opiksi jakoon laajemmin... Heikkit

I wanted to share my experience to help & protect you all. No multicopter is worth personal damage & stitches.

Background

We have been building & testing ardu-based octa-V craft. Part of the challenge has been power usage / high amperage. Orginally we used 3S, but changed motors and went to 6S. Target being lower power losses to increase flight time & max power.

My BEC's man voltage was 3S so I used a separate battery to drive FC & Gimball system. 2 separate 6S batteries were used to drive motors.

What happend?

I tested OctaV on a field alone. On the 2nd flight the gimball (steered with Multiwii) had a tendency to drift. To reset the gimball 3S battery needs to be disconnected. I had already succesfully reseted the gimball once - with drivebatteries connected.

On the 2nd try octaV takes max power for a split second and flips backward. (seen on attaced video) One propeller hits my hand and another my feet. Situation was clear to me and I left OctaV as is and went to seek for medical assistance.

In the video
1.land
2.disconnect reciver battery -> gimbal levels
3.connect reciver battery -> craft shoots at me

A quite big wound was stitched on my hand and one tendon was partly torn & fixed. Recovery should be full after few weeks time.



Key learnings

FC can output at start / disconnect any signal to ESCs --> anything can happen. Arming does not prevent this - unarmed craft can start (as happend to me). 0.2 secs is enough.
1.Always start FC first, then connect drivebatteries
2.Always disconnevt drivebatteries first, then FC
3.Multicopters are very dangerous tools. If I continue with multicopters, a mechanical securing is required on startup & disconnect. Errors (hw, sw & user) will happen.
4.Tuning is dangerous. Untypical situations occur, shortcuts are applied. Be careful. Do not shortcut.

Spec of octaV
◾8x Sunnysky V3508-29 380kv with 12x38 APC props
◾8x F-A 40A esc with Simonk
◾2x 2600 6s drivebatteries 2200 3s reciever battery
◾FC: RCtimer Arduflyer 2.9.1B Arducopter (I have APM 2.0 on my hexa)

Happy & safe flying to you all!



« Viimeksi muokattu: 16 Toukokuu, 2013, 08:51:37 kirjoittanut heikkit »

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #122 : 16 Toukokuu, 2013, 08:59:12 »
No huh huh. Onneksi ei sentään naamalle päässyt.
Sama varovaisuus ei ole haitaksi lennokkienkaan kanssa. Pienissä koneissa kun ranne on usein potkurin kohdalla silloin kun akkua laittaa paikalleen.
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #123 : 16 Toukokuu, 2013, 09:59:14 »
Ojoi! Onneksi ei käynyt pahemmin.
Futaba T8FG Super

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Heikin kopterit.
« Vastaus #124 : 16 Toukokuu, 2013, 12:44:53 »
Ai ssaaa.. Koitaha parantua! Onneks ei naamalle hypänny.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2852 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Maaliskuu, 2008, 18:02:46
kirjoittanut Mikaelni
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
184660 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
4395 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 18:35:15
kirjoittanut Mikaelni
njs:n kopterit

Aloittaja njs « 1 2 ... 9 10 » MyFleet

230 Vastauksia
137440 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2018, 20:11:57
kirjoittanut TimoK