Kirjoittaja Aihe: Li-Po latauksen pitkä kesto?  (Luettu 12119 kertaa)

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Li-Po latauksen pitkä kesto?
« : 17 Toukokuu, 2008, 19:05:55 »
Eli laturina Bantam BC-8 ja akkuna Aplus 6S 4500mAh. Akku on vanhin rexiin ostamani akku. Latauskerroista ei ole tarkkaa kirjanpitoa, noin puoli vuotta vanha, arvio latauskerroista ehkä 40-50. Akku ei ole kertaakaan päässyt liian tyhjäksi. Ongelma: balansoitu lataus kestää todella kauan kyseisellä akulla. Tapahtunut ehkä viidellä viime latauksella. Olen asettanut laturista turva aikarajaksi 120min. Tänään latasin akun taas 4A virralla, akkuun meni 2500mAh ja kennojännite oli tasanen 3,78v latauksen alussa. Lataus pysähtyi aikarajan tullessa vastaan. Laturi ei tunnu saavan akkua balanssiin. Laitoin uudestaan lataukseen ja tunnin jälkeen akkuun oli mennyt 25mAh. Lennättäessä ei huomaa mitään normaalista poikkeavaa hyytymistä. Rupeaakohan kennot olemaan muka jo sököt? Laturi lataa muut akut normaalisti, tämäkin Aplus latautui aikaisemmin normaalisti.

seppomikael

  • Vieras
Vs: Li-Po latauksen pitkä kesto?
« Vastaus #1 : 17 Toukokuu, 2008, 19:25:16 »
Siellä alkaa olla kennojen välillä jännite-eroja jotka luultavasti johtuu kennojen pienistä eroavaisuuksista.
Ja Bantami yrittää hieroa jännitteitä samaksi ja jos ei onnistu niin jatkaa aikarajaan asti. Luulisin.

Koita ladata jokunen kerta vaikka 2 A:n virralla ja tutki onko sama efekti. Tosin joudut nostamaan sitä laturin turvarajaa.

Luultavasti tuo latausvirta mitä olet käyttänyt on ollut vähän turhan suuri noille kennoille.

Toisaalta jos kennoilla on joku alle 0,05V eroja niin ei ne vielä ajossa taida tuntua.

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Li-Po latauksen pitkä kesto?
« Vastaus #2 : 17 Toukokuu, 2008, 20:02:49 »
Nyt ollut uusinta latauksessa 2h. Tunnin kohdalla mennyt 25mAh ja kahden 30mAh. Kenno jännitteet olleet koko ajan 4,19 - 4,20v. Lopetin latauksen. Tuota akkua ei ole koskaan ladattu kuin max 1C.

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Li-Po latauksen pitkä kesto?
« Vastaus #3 : 17 Toukokuu, 2008, 20:20:51 »
Ladataanko lipoja oikeasti noin isoilla virroilla?! Autossa ni-mh 3000mAh akun ehdoton maksimi latausjännite oli siinä 1A tienoilla. Joko lipo akuissa on toisin tai sitten olet käyttänyt järkyttävän suurta virtaa. Vaikka akun virta on 4500mAh niin minusta maksimi virta on about. 1.5A
« Viimeksi muokattu: 18 Toukokuu, 2008, 09:12:33 kirjoittanut sgtpepper »
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Li-Po latauksen pitkä kesto?
« Vastaus #4 : 17 Toukokuu, 2008, 20:37:17 »
Ladataanko lipoja oikeasti noin isoilla virroilla?!?!?! Autossa ni-mh 3000mAh akun ehdoton maksimi latausjännite oli siinä 1A tienoilla. Joko lipo akuissa on toisin tai sitten olet käyttänyt järkyttävän suurta virtaa. Vaikka akun virta on 4500mAh niin minusta maksimi virta on about. 1.5A

Yleisesti ottaen Li-Po akun maksimi lataus virta on 1C, eli 1x kapasiteetti. Joitain akkuja saa ladata 2C. Suurempia 22.2v 6000mAh T-rex 600 ajoakkuja lataan kentällä kuudella amperilla. Ni-Mh akkuja ei voi pika ladata johtuen suuresta sisäisestä vastuksesta, poikkeuksiakin on. Aikoinaan RC-autoja aktiivisesti harrastaessa kuusikennoista 1900mAh Ni-Cad akkua ladattiin 6A. Lataus kesti vain 15min. Li-Fe akkuja voi pikaladata jopa 3C virroilla, niistä ei mulla ole mitään kokemusta.

seppomikael

  • Vieras
Vs: Li-Po latauksen pitkä kesto?
« Vastaus #5 : 17 Toukokuu, 2008, 20:46:09 »
Ladataanko lipoja oikeasti noin isoilla virroilla?!?!?! Autossa ni-mh 3000mAh akun ehdoton maksimi latausjännite oli siinä 1A tienoilla. Joko lipo akuissa on toisin tai sitten olet käyttänyt järkyttävän suurta virtaa. Vaikka akun virta on 4500mAh niin minusta maksimi virta on about. 1.5A

Maksimi suositeltava latausvirta lipoakuille on 1C. Eli milliampeerituntimäärä jaettuna tuhannella.
Juzan akun suurin suositeltu latausvirta on näin 4,5A. Itse lataisin sitä luultavasti 2,5A virralla.

Juza, pura se akku ensin. 8)
Sitten mulla oli painovihre tuolla aikaisemmin. 0,005V. Tuo on muistaakseni se ero minkä Bantam sallii akkujen kennojännitteiden välille.
Käytä laturin fast-latausta niin ei tule sitä lopputasausta niin pitkään. Tosin ei taida olla balanssoiva silloin. Toinen tapa voisi olla että pistät sen varoajan 100min ja toteat sen jälkeen että akku on täynnä. Tosin seuraile niitä kennojännitteitä siltä varalta että joku kenno alkaa jäämään enemmän jälkeen.

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Li-Po latauksen pitkä kesto?
« Vastaus #6 : 17 Toukokuu, 2008, 20:59:07 »
Itse lataisin sitä luultavasti 2,5A virralla.

Sepolla on aikaa latailla vaikka 0,5A, siksi sitä ei juuri kentällä näy! ;D Älä nyt suutu.

Latasin balansoivalla latauksella juuri toisen 6S 5000mAh akun samalla 4A virralla. Latausaika 65min, ladattu 3700mAh.
Jotain hämärää tossa Aplus akussa on..

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Li-Po latauksen pitkä kesto?
« Vastaus #7 : 17 Toukokuu, 2008, 21:00:43 »
Mutta tosiasia on se että yli 1C:n virroilla akun käyttöikä lyhenee joten itse lataan akut yleensä 0.5C:llä. 1C:n virralla kaikkien lipojen lataus kestää noin 1h 10min, riippuu vähän laturista.

Mitä auton 3000mAh akkuihin tulee, itse latasin niitä 3.7A:lla ( ;D). mistä pepperi kuulit että 1A on ehdoton raja?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Li-Po latauksen pitkä kesto?
« Vastaus #8 : 17 Toukokuu, 2008, 21:04:39 »
Kyllä se taitaa valitettavasti tehdä pikkuhiljaa kuolemaa se akku - ainakin oman kokemukseni mukaan. Taivaalla ei vielä paljon huomaa, mutta pidentyvä balanssointiaika viittaa siihen että joku tahi jotku kennot alkavat antaa periksi. Mun TP 4900 EVO rupesi kuolemaan juuri näin ja nyt siinä on yksi kenno, jonka kapasiteetti on jotain 2000mAh ja kyykkää lämpöön melkein heti.
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

seppomikael

  • Vieras
Vs: Li-Po latauksen pitkä kesto?
« Vastaus #9 : 17 Toukokuu, 2008, 21:08:45 »

 ;D Älä nyt suutu.


Suutun! MUR!! ;D
Te olette siellä jossain jumalan selän takana... ;D
Ei sinne täältä niin helposti tulla.
Ja toisaalta minulla on kaikkiaan 17 akkua koneisiin tällä hetkellä... 8)

Pahaa kyllä pelkään että EskyPe on oikeassa tuon akun suhteen...
Mutta kovaa ajoa sille vaan niin pitkään kun se pelittää!
Maltillisella C:n käytöllä noihin akkuihin saa oikeasti paljon lisää lataussyklejä.
« Viimeksi muokattu: 17 Toukokuu, 2008, 21:12:02 kirjoittanut seppomikael »

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: Li-Po latauksen pitkä kesto?
« Vastaus #10 : 17 Toukokuu, 2008, 21:40:13 »
Mutta tosiasia on se että yli 1C:n virroilla akun käyttöikä lyhenee joten itse lataan akut yleensä 0.5C:llä. 1C:n virralla kaikkien lipojen lataus kestää noin 1h 10min, riippuu vähän laturista.

Mitä auton 3000mAh akkuihin tulee, itse latasin niitä 3.7A:lla ( ;D). mistä pepperi kuulit että 1A on ehdoton raja?


-op-

Mä lataan melkein aina tolla 1C:llä ja lataus ei lähes koskaan kestä pidempään kuin 1h.

Niinhän se on että meilläkin on semmoinen akku-matti laturi, jolla lataan lyijyakkujakin monesti. Se lataa maks. 4A.
Sillä niitä autonakkuja ladataan... :)
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Li-Po latauksen pitkä kesto?
« Vastaus #11 : 17 Toukokuu, 2008, 21:53:12 »
Onneksi akussa on Sepon myöntämä KOLMEN vuoden takuu ;)

seppomikael

  • Vieras
Vs: Li-Po latauksen pitkä kesto?
« Vastaus #12 : 17 Toukokuu, 2008, 22:02:18 »
Niinhän sillä on  >:(

Mutta takuuehdoissa lukee että sitä täytyy säilyttää pakastimessa ja sitä ei saa käyttää sulattamisen jälkeen... 8)

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Li-Po latauksen pitkä kesto?
« Vastaus #13 : 17 Toukokuu, 2008, 22:04:13 »
Niinhän sillä on  >:(

Mutta takuuehdoissa lukee että sitä täytyy säilyttää pakastimessa ja sitä ei saa käyttää sulattamisen jälkeen... 8)

Hitsi, multa jäi se pienellä printattu kohta sivun oikeassa alareunassa lukematta.

Eli katsotaan miten akun elämä tästä kehittyy. Jos joku harkitsee tällä hetkellä Aplus akkujen ostoa, ainakaan minä en voi käsi sydämmellä suositella.
« Viimeksi muokattu: 17 Toukokuu, 2008, 22:07:44 kirjoittanut juza »

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Li-Po latauksen pitkä kesto?
« Vastaus #14 : 18 Toukokuu, 2008, 09:11:32 »
Musta ainakin on viksumpaa ostaa sitten se 17 akkua ja ladata melkein minimi virralla niin johan akut kestää. Muuten kuinka usein yleensä vaihatte vanhan akun uuteen? Autossa ainakin kävi niin että ne oli semmosia yhen kesän akkuja kun aina talvisin oli ihan tyhjiä enkä ikinä niitä lataillu, mutta koptereita kun voi talvisinkin lennättää niin ei vissiin samoin käy.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: Li-Po latauksen pitkä kesto?
« Vastaus #15 : 18 Toukokuu, 2008, 09:18:57 »
Sitten kun alkaa akun tehot hiipua ja kapasiteetti laskea, vaihetaan uuteen.
Yleensä se on mulla ollu noin 1/2 vuotta.
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Li-Po latauksen pitkä kesto?
« Vastaus #16 : 18 Toukokuu, 2008, 09:26:37 »
Kuinka usein lataat? Käytössä ylärajana on että antaa akun ennen/jälkeen latauksen jäähtyä ja ei lataa liian suurilla virroilla, alarajana että säilyttää akun täytenä ja lataa se vähintään kuukauden välein.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: Li-Po latauksen pitkä kesto?
« Vastaus #17 : 18 Toukokuu, 2008, 09:52:39 »
Kuinka usein lataat? Käytössä ylärajana on että antaa akun ennen/jälkeen latauksen jäähtyä ja ei lataa liian suurilla virroilla, alarajana että säilyttää akun täytenä ja lataa se vähintään kuukauden välein.

Mulla on käytössä 2 akkua. Parhaimpina päivinä lennetään molemmilla akuilla keskimäärin n. 2 lentoa, joskus (harvoin) ei yhtään ja kaikkea siltä väliltä.  Vapaapäivinä koulusta ehtii lentää mahd. enemmänkin.
  Se tunnin latausaika laittaakin ylärajan päivän lennoille:  annanpa esimerkin:
 
Oletetaan, että olen koulun jälkeen kotona klo 3.
Koulupäivinä läksyjen jälkeen lennetään yksi akullinen ja annetaan jäähtyä. täs vaihees kello 4.
edellinen Lataukseen ja toinen akullinen tyhjäksi ja se jäähtyy latauksen aikana.
Akun latauduttua n. klo. 5, valmiiksi jähtynyt akku lataukseen ja toisella lentoon. Tässä vaiheessa lennetty 3 akullista.
 Tämä akku jähtyyy taas toisen ladatessa ja kun on latautunut, niin taas lataukseen ja toisella lentoon. Siinä tuli 4. akullinen.
  Sitten yleensä lataa molemmat akut täyteen ja laittaa pillit pussiin.

Mää siis lennätän omalla pihalla omakotitaloalueen keskellä.
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

seppomikael

  • Vieras
Vs: Li-Po latauksen pitkä kesto?
« Vastaus #18 : 18 Toukokuu, 2008, 11:27:51 »
Musta ainakin on viksumpaa ostaa sitten se 17 akkua ja ladata melkein minimi virralla niin johan akut kestää. Muuten kuinka usein yleensä vaihatte vanhan akun uuteen? Autossa ainakin kävi niin että ne oli semmosia yhen kesän akkuja kun aina talvisin oli ihan tyhjiä enkä ikinä niitä lataillu, mutta koptereita kun voi talvisinkin lennättää niin ei vissiin samoin käy.

Lipoja varastoidaan 3,7-3,8V kennojännitteellä. Ja niitä kannattaa ylläpitolatailla talven mittaan. Tosin kun kaupasta ostaa akun niin ei sitä kukaan ole ylläpitolataillut ja on pahimmillaan voinut roikkua hyllyllä pitkäänkin. Täytenä säilyttäminen on joidenkin mielestä se oikea tapa mutta akkuvalmistajat yleensä suosittelevat tuota varastolatausta säilytyksen ajaksi.
Sitten toinen fakta on se, että lipoakut vanhenevat parissa vuodessa. Eli niiden kapasiteetti laskee hiljalleen ajan saatossa.

Ja lataamisesta. Tuo kennojen jäähtyminen on tärkeä pointti ja myös maltillinen C:n käyttö.
Myös se että akkuja ei kuormiteta liian suurella purkuvirralla ja että sitä ei pureta liian tyhjäksi lisäävät akun käyttöikää lataussyklien määrän muodossa.

Esimerkki Polyquestin tiedoista lataus/purku 1C/1C -> elinikä 500 sykliä. 25C/1C -> elinikä 50 sykliä. Polyquest on määritellyt akun eliniäksi sen kun alkuperäisestä kapasiteetista on 70% jäljellä. Tämä elinikäennuste on 25C 5000mAh 6S akulle, mutta ollee pätevä myös yleisemminkin. Huonolaatuisemmille kennoille nuo arvot ovat arvattavasti paljon huonommat.
Sitten tuosta 2C latauksesta minkä Juza aiemmin mainitsi. Se on joillekin akuille sallittu mutta lyhentää akun elinikää huomattavasti. Myös se on mainittu esim Polyquestin tiedoissa.

Summasummarum. Latailemalla akkuja maltilla ja pitämällä cut-offin riittävän suurena voi perustellusti laatuakkujen kanssa olettaa pääsevänsä >200 lataussykliin. Ja toisinpäin. Minkä tahansa akun saa pilattua lataamalla sitä liian suurella C:llä ja purkamalla sen riittävän tyhjäksi.
On sitten oma valinta että minkä katsoo tärkeimmäksi. Ainakin sen jälkeen kun tämän asian on sisäistänyt!

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
4215 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Tammikuu, 2011, 23:19:29
kirjoittanut Trnquill
8 Vastauksia
16251 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Heinäkuu, 2013, 00:15:50
kirjoittanut Teo Mähar
3 Vastauksia
2576 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Lokakuu, 2014, 02:09:54
kirjoittanut Nurffe
2 Vastauksia
3115 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Heinäkuu, 2015, 12:38:14
kirjoittanut Perusmalli QRX-350
4 Vastauksia
4066 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2017, 16:36:06
kirjoittanut madog2mad