Kirjoittaja Aihe: Raptor/50 perä  (Luettu 11104 kertaa)

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Raptor/50 perä
« : 19 Kesäkuu, 2007, 13:47:39 »
Heippa.
Nyt täytys saada apua.Mikä on kun perä lähtee,heti kun alkaa ottamaan
kieroksia.Kaartamaan vasemalle,ei pysy itseään päin ollenkaan.Peräservo lähtee
heti työntämään sivulta katsottuna oikealle heti kun lisää kaasua.

T.jaska.t

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: Raptor/50 perä
« Vastaus #1 : 19 Kesäkuu, 2007, 14:04:57 »
revo/rudder mix päällä?
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: Raptor/50 perä
« Vastaus #2 : 26 Kesäkuu, 2007, 17:06:39 »
Terve.
En tiedä miten,on mennyt ennen pysyi perä.Gyro/401
Dir/kytkin nor asenossa.Nyt joutui laittamaan
Rev asentoon johan alkoi perä pysymään.
Kyllä vääntelin ja ihmmettelin.Eikun taas lennättämään. :)








Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: Raptor/50 perä
« Vastaus #3 : 17 Heinäkuu, 2007, 20:51:34 »
No,niin nyt toimii taas kopteri.Niin sekaisin,
olin mennyt että en katsonut perän pyörimis
suuntaa ollenkaan sehän pyöri väärin päin
että kyllä nolottaa.Gyrossa ei mitään
vikaa et silleen.Taas viisastui jonkun
verran.Jonin luonna tuli käytyä vika selvisi
heti.Kiitos viellä jonille

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Raptor/50 perä
« Vastaus #4 : 18 Elokuu, 2007, 19:03:35 »
Pistän kysymyksen tähän säikeeseen kun käsittelee rapukan perää. Kun perän endpointia säätää piroraten muuttamiseksi, pitääkö kumpikin suunta olla yhtä paljon? Huomasin että erisuuret endpointit vasemmalle/oikealle sekoittaa gyron toimintaa aina virtoja kytkiessä. Eli perän nopeus muuttuu aina toiseen suuntaan hitaammaksi ja toiseen nopeemmaksi aina kun pannaan virrat päälle. Pitäskö perän pyöriä yhtä nopeesti kumpaankin suuntaan jos säädöt on kohillaan ja endpointit on yhtä suuret?

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

JHypp

  • Vieras
Vs: Raptor/50 perä
« Vastaus #5 : 20 Elokuu, 2007, 21:09:20 »
Ilmeisesti kyse on GY401:stä?

Jos on, niin siinä käy juuri kuten sanoit: "Huomasin että erisuuret endpointit vasemmalle/oikealle sekoittaa gyron toimintaa aina virtoja kytkiessä".

Lähde alusta ja tee seuraavasti: Laita ensin radiosta rudder-kanavan liikealueet +/- 100%, tämän jälkeen käännä servo laidasta laitaan ja säädä 401:n limit potikalla siten, että servo ei spindaa kummassakaan laidassa. Sitten kentällä: gyro normaalimodeen (Aux-kanavalla) säädä työntötankoa lyhentämällä tai pidentämällä tai servoa peräputkessa liikuttamalla siten, että leijunnassa trimmi keskellä perä pysyy keskellä (huom. myös radion sub-trim nollilla!) . Tarkasta säädön jälkeen spindaus!
 
Sitten hh-modeen (Aux-kanavalla) ja vahvistusta niin paljon, että perä ei kierry modea vaihdettaessa tai pitchiä pumpattaessa (huomaa muös ID1, ID2 ja hold). Toisaalta jos vahvistusta on liikaa, niin perä "vatkaa" kovempaa lennettäessä.

Voi tosiaan olla, että pironopeus on toiseen suuntaan suurempi kuin toiseen, suurta eroa siinä ei kuitankaan pitäisi olla. Tähän et voi valitettavasti endpointteja muuttamalla vaikuttaa, koska niiden muutos sotkee keskikohdan. Pitänee siis siirtyä Gyroon, jossa voi vaikuttaa 601, 611 ...

-Jari
« Viimeksi muokattu: 20 Elokuu, 2007, 21:11:31 kirjoittanut JHypp »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Raptor/50 perä
« Vastaus #6 : 20 Elokuu, 2007, 21:49:11 »
Jooh. 401 on kyse..  Voiko endpointeja sitten säätää yhtä paljon kumpaankin suuntaan, esim 60 / 60? Silloinhan Gyron käsittämä "keskikohta" ei muutu.
Gy611:llä taitaa onnistua pironopeuden määrittäminen erikseen kumpaankin suuntaan?

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Toni

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Raptor/50 perä
« Vastaus #7 : 20 Elokuu, 2007, 22:37:55 »
Piro nopeus muuttuu hieman mutta valitettavasti myös peräservon liike hidastuu niin ettei enää toimi. Eli liikerata pidetään 100% suuntaansa.
Hirobo Sceadu / Lepton / Turbulence
TT Raptor 50 / MiniTitan
OS / YS
JR10X / Spektrum
Funtech /MP2 Byron SAB RC Sabe Luottokunta

Poissa Pete-

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Raptor/50 perä
« Vastaus #8 : 20 Elokuu, 2007, 23:16:44 »
Kaipa minäkin lainaan tätä treadia vielä sen verran että saadaan munkin kopu säätöihin.

Kopuna raptor 50 gyrona 401 ja perä pitää oikeen nätisti kuviossa kuin kuviossa(niitä mitä itse uskallan lentää) Ongelmana kuitenkin on että pironopeus ei ole mielestäni läheskään tarpeeksi suuri. Muilla olen vastaavalla setupilla nähnyt hurjia pyörimisnopeuksia mutta tuo on kyllä aika laiska. Pironopeus on molempiin suuntiin aika saman nopeuksinen ja lavat menevät normaali sekä hh moodissa hyvin lähelle äärilaitoja näin kun maassa katselee. Mutta minkä ihmeen takia perä on silti älyttömän hidas ilmassa. Ärsyttävää lentää vuorotellen pikkurexiä ja raptoria kun toisessa on paljon nopeampi perä niin aina saa totutella eri nopeuteen kun laitetta vaihtaa. Niin ja siis perän servona futten S9254 ja gyro digimoodissa ja radio futaban 7c.

Moottorin kierroksistakaan en usko tämän johtuvan sillä nupista on mitattu kierroksia 2300rpm. Eipä tuo perä niin älyttömästi häiritse, enemmän häiritsee se etten ymmärrä miksi se tekee noin.

Poissa martevuo

  • Moderator
  • *****
Vs: Raptor/50 perä
« Vastaus #9 : 21 Elokuu, 2007, 21:24:52 »
Just niin kuin JHYPP selitti..

Kerro servolle kopterin mekaaniset ääriasennot (limit namiskasta) niin että horni on 90´ suhteessa linkkiin ja lapa lepuuttaa osoittaen finin päädystä vähän putkeenpäin. saman voi todeta silla leijutus kokeella mitä jhypp kerto. En jaksa kirjottaa tarkemmin kun jonnekkin joskus jo tämän sepostanu

Lukko päälle ja menoksi. :)

saat testattua pitääkö se perä oikeasti vai ei, 2 tapaa osottautunut aika hyviksi:
 
1. vasen ja oikeakylkiedellä lentoa niin kovaa kuin kopterista lähtee
2. (parempi tapa). kepa korkealle taivaalle leijuntaan. aileronilla kylelleen ja lavat nolliin. anna pudota kivena ja tee tarvittavat korjaukeset ail/elev. suunnille. (ei tarvitse korjata jos kopu trimmattu oikein) perän pitää pysyä kummassakin kylkipudotuksessa kuin tikka ja kopterin tulee pudota maahan asti samassa asennossa ilman korjauksia. Jos olet asettanut kaikki oiken voit mennä kauppaan ostamaan uutta kopteria ja todeta matkalla säätojen olleen niiiiiin hemmetin hyvät :) taloudellisempi versio on todeta suora vajoaminen jo aikasemmassa vaiheessa :)

Piroratea eli pyörahtömisnopeutta voit muuttaa Rudder endpoit kohdista. jos olet jo laittanut sinne kaikki mitä raadiosta lähtee tyyliin 140% suuntaan ja silti on laiska niin gyron asennuksessa on vikaa.

Mulla tais olla 87-89% ja 84-86% ja piro nopeudet olivat aina kumpaankin suuntaan yhtä nopeat. Toisen arvon tulee olla suurempi sillä kiekosta aiheutuu momenttia. Huom.! Jos taasseen siihen subtrimmiin mennään koskemaan niin se nollaantuu joka lennolle ja sitten pironopeudet tulee muuttumaan.

On monen tapaa lennättää ja sama pätee tuohon peräänkin. Tossa ne yleisimmät ehkä:

1. maks piro + "suuret" expot keskialueelle = tarkka keskellä ja päissä mukavan sähäkkä ja perälavat huutaa kivasti välillä :D
2. SE piroratearvo epaan jota tulet lennollasi maksimissaan käyttämään kun tikku laidassa + pienet expot kump.suuntiin (mulla käytössä)
3. rauhallinen, esim. 270´/sec.  + ei expoja = tuntee heti että perässä tapahtuu jotaa liikuttaessa tikkua, mutta ei lähde lapasesta

601 ja 611 nämä arvot ovat jo valmiiksi ohjeistettu paneeliin suhteessa ~120 oravan nahkaa/110 oravan nahkaa


Jos tulee jotain kysymyksiä ni vastaan mielelläni. Tämä gyron  toiminta on ollut vuodesta toiseen aina niin mysteeri ja joka vuos siitä kysellään samoja asioia :)

-Jennifer Lopez
« Viimeksi muokattu: 21 Elokuu, 2007, 21:26:23 kirjoittanut martevuo »

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Raptor/50 perä
« Vastaus #10 : 21 Elokuu, 2007, 21:59:30 »
Jonin postaamasta kuvasta puuttuu harmillisesti "perän" säädöt.
Jos sitten piroreitti ei riitä niin 92mm leveemmällä profiililla lapasiks niin johan viheltää.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Raptor/50 perä
« Vastaus #11 : 21 Elokuu, 2007, 22:19:10 »
Jatketaan juttua...
Nuo sillin mainitsemat 92mm lapaset sattui mulla viimekerralla maahan kun laskeuduin pienen kumpareen päälle... pari kiveä lensi sepeliköstä perälapojen iskusta-> perälapoihin pari naarmua. Testasin, että ei laminointi auennut, eikä lavat anna periksi, edelleen jäykät kuten uutenakin. Silti vaan ei perässä riitä puhti pitämään vastaan, perä vaeltaa oikeelle. Lapakulmat perässä näyttäis olevan ihan ok, samoin kaikki linkit. Onko kokemusta mitä tuollaisessa (veikkaan aika yleisessä) kopsahduksessa yleensä menee, kenties mekaniikasta, kun kerran lavat on ehjät eikä pidä? Jotakin en vaan oo huomannu mutta mitä...?

teknistä tietämystä:
GY401
S9254
SAB hiiliperälavat
MAN peräfinit
punainen peräputki ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

JKokkala

  • Vieras
Vs: Raptor/50 perä
« Vastaus #12 : 22 Elokuu, 2007, 01:09:14 »
Jatketaan juttua...
Nuo sillin mainitsemat 92mm lapaset sattui mulla viimekerralla maahan kun laskeuduin pienen kumpareen päälle... pari kiveä lensi sepeliköstä perälapojen iskusta-> perälapoihin pari naarmua. Testasin, että ei laminointi auennut, eikä lavat anna periksi, edelleen jäykät kuten uutenakin. Silti vaan ei perässä riitä puhti pitämään vastaan, perä vaeltaa oikeelle. Lapakulmat perässä näyttäis olevan ihan ok, samoin kaikki linkit. Onko kokemusta mitä tuollaisessa (veikkaan aika yleisessä) kopsahduksessa yleensä menee, kenties mekaniikasta, kun kerran lavat on ehjät eikä pidä? Jotakin en vaan oo huomannu mutta mitä...?

teknistä tietämystä:
GY401
S9254
SAB hiiliperälavat
MAN peräfinit
punainen peräputki ;D
Toi on ihan selvä. Se on toi punainen peräputki. Sen on tärähdyksestä mennyt pois säädöistä. Sun pitää lähettää se tehtaalle kalibroitavaksi. Näitä on sillon tällöin ollut. Onneks toi peräputken kalibrointi on korjattu 600N:stä.  :P

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Raptor/50 perä
« Vastaus #13 : 01 Syyskuu, 2007, 20:22:10 »
Toi on ihan selvä. Se on toi punainen peräputki. Sen on tärähdyksestä mennyt pois säädöistä. Sun pitää lähettää se tehtaalle kalibroitavaksi. Näitä on sillon tällöin ollut. Onneks toi peräputken kalibrointi on korjattu 600N:stä.  :P
Pikkuhiljaa rupeaa valkenemaan miksi reksejä on kohta suomi pullollaan.Pastori Kokkala yrittää käännyttää vedenkin viiniksi sopivan tilaisuuden tullen  ;D

Hermes ;D

Jos oot (luultavasti oletkin) jo käynyt läpi tuon mekaanisen setupin normimodessa (kokeile myös inverttinä) niin sitten voisit kokeilla resetoida sen gyron lennättäessä.
Eli vatkaat rudderia laitoihin muistaakseni 3 kertaa jolloin gyro lukee uuden keskikohdan radiosta(kato vielä manuaalista).Mulla oli satunnaisesti aikanaan sama vika Hitecin7 kanssa.Vika silloin poistui kun vaihdoin radioon uuden rudderpotikan.
vois johtua myös ehkä seuraavista joita mulla on toisinaan ollut samasta viasta.
-Liikaa lapakulmaa nupissa...hyytyy
-Limittiä liikaa perässä
-Gainia liian vähän
-Seokset ketuillaan (aika yleinen)
-Gyron kiinnitys löysä (aika yleinen)

Joskus testimielessä löysäsin perälavat niin että heiluivat kunnolla sivuttain ja poikittain lavanpitimissä mutta lennättäessä silti toimivat suht normisti.Fiilis vähän sama kun akut olis olleet loppumassa  ;D

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Raptor/50 perä
« Vastaus #14 : 02 Syyskuu, 2007, 17:41:38 »

1.Liikaa lapakulmaa nupissa...hyytyy
2.Limittiä liikaa perässä
3.Gainia liian vähän
4.Seokset ketuillaan (aika yleinen)
5.Gyron kiinnitys löysä (aika yleinen)


kiitosta vinkeistä Silli;
1. huomasin alunperin kun perä ei pitänyt flipatessa, mutta eipä pitänyt leijunnassakaan, kun on 1800rpm nupissa ja 5 astetta... toivottavasti ei ollut hyytymistä ;D
2. Limit on 80, onko liikaa vai sopivasti  ??? (toisaalta voisihan sitä vähentääkin kaiken varalta...)
3. 55% tällähetkellä... aiemmin oli 70% mutta uudet SABit pakotti vähentämään tuonne 55%...
4. Seokset by Martevuo, ne on justiinsa eikä melekein! (ellei sitten ole mennyt tiivisteitä tai tullut mitään falskausta minnekkään...)
5.Saattaa olla... 2kpl futten teippejä pikis-varmistuksella, ei kierry mutta heiluu eteen taakse ja sivuille jonkun verran... Paha? (varmaan...)

Jkokkalalle:

juu, mutta siinäpä 600N:ssä onkin sulla se pakollinen pilotin resetointi. Rapukassa se ei ole tarpeellinen, joten ainut alkoholi joka kuluu on metukka ;D ;D ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Raptor/50 perä
« Vastaus #15 : 02 Syyskuu, 2007, 19:36:40 »
4. Seokset by Martevuo, ne on justiinsa eikä melekein! (ellei sitten ole mennyt tiivisteitä tai tullut mitään falskausta minnekkään...)
ARGH  ;D
Älä vaan sano ettet ole säätänyt koko kesänä/syksynä  ::)

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Raptor/50 perä
« Vastaus #16 : 02 Syyskuu, 2007, 22:41:24 »
En muuta kuin pientä hienosäätöä kelin mukaan... Ei ne nyt voi yli puolta kiekkaa itsekseen muuttua.
(Mitenkähän musta tuntuu että tuosta lauseesta saan vielä kuulla...)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Silli

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • VLK, KELKO, Loviisan ilmailijat
    • Galleria
Vs: Raptor/50 perä
« Vastaus #17 : 06 Syyskuu, 2007, 17:26:58 »
Mä säätelen ossia +- pari naksua asteikolla.Kesä talvi ero on noin puolikiekkaa.
Laihan puolella tuo gyro temppuaa enemmän kun rikkaalla.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
raptor 60

Aloittaja makopa Thunder Tiger Nitro

17 Vastauksia
8705 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2011, 21:55:30
kirjoittanut Simo_M
19 Vastauksia
8194 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Helmikuu, 2014, 21:01:03
kirjoittanut Matti Häkkinen
204 Vastauksia
89074 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Kesäkuu, 2016, 19:36:35
kirjoittanut Nitebiker
32 Vastauksia
8543 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2017, 16:21:26
kirjoittanut Reijo Karjalainen
5 Vastauksia
2530 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Lokakuu, 2020, 17:49:10
kirjoittanut Dutchman