Kirjoittaja Aihe: Katin kopterit  (Luettu 2257 kertaa)

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Katin kopterit
« : 20 Toukokuu, 2012, 17:07:45 »
Aloitetaan tämä ketju positiivisella tarinalla eikä niin tavallisilla torppaustarinoilla ja ongelmilla. Eli tuulesta huolimatta Gaui 425 teki onnistuneen ensilentonsa. Kopteri oli suoraansanoen ällistyttävän hyvän tuntuinen, lensi erittäin tasaisesti ja täsmällisesti, ei mitään heilumisia ja äänikin lähinnä suhinaa. Osan tastä varmaan saa pistää uutuudenkarhean kopterin nimiin kun missään ole vielä kulumisen aiheuttamia välyksiä. Itse kopteri oli vielä erittäin edullinen Model Exposta tarjouksessa ostettu. Muutenkin edulliset osat Perässä BMS-621 Servo http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9439__BMS_621DMG_HS_High_Speed_Digital_Servo_MG_7_2kg_10sec_46_5g.html , Nupissa BMS-620 http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8775__BMS_620_High_Torque_Servo_9_1kg_15sec_45g.html , GA-250 Gyro http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15318__HobbyKing_GA_250_MINI_MEMS_Gyro_.html , Moottorina http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11181__Turnigy_500_H3126_Brushless_outrunner_1600KV.html j säätimenä http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16367__Turnigy_dlux_100A_SBEC_Brushless_Speed_Controller_w_Data_Logging.html .

Jos joku kysyy, miksi juuri nämä osat niin suurimpaan osaan ihan siksi että löytyi laatikonpohjalta. BMS-620 servot ostin aikanaan HK-600 kopuun mutta olivat liian syviä siihen, GA-250 on mulla vakiogyro varaosalaatikossa ja tuollainen moottorikin löytyi. Säädin valittiin siksi että se ei ollut backorderissa hobbykingin listoilla. Ei tainnut kopulle tulla lentokunnossa hintaa 150 Euroa enempää joka ei tunnu pahalta hyvin lentävästä kopterista.

Jo ennen ensimmäistä torppiakin täytyy sanoa miinuspuolelle että Gauin varaosat näyttävät olevan paljon kalliimpia kuin Trex-kloonien tai edes Allun alkuperäisosat.

Oli tarkoitus verrata vierekkäin HK-500CMT kopteriin mutta tuon kopun huono onni vaan jatkui. Ei kopteri lentänyt kuin muutaman minuutin säätölentoja ja taas jäi Trex-storen paketia odottamaan. Edellisen kerran tuo epäonnen viisisatanen hajosi kun kopteria säätäessäni mankkaa maahan pistäessäni tökkäsin flight-mode nappulaa. Ainakin nyt muistaa että sammuttaa radion aina ennen kuin sen lakee käsistä. Vahinkoa tuli lavat, landarit ja perän hihnan vetoakselin ratas. Nyt sitten osat vaihdetuksi ja koelennolle. Perä piti ihan surkeasti ja yritin säätää mutta lopulta kopu oli pakko ottaa alas heinikkoon. Takaroottori otti heiniin ja taas meni perähihnan vetoratas, Aikaisemmin ei koskaan ole tuota ratasta mennyt 450-kopusta mutta näemmä näillä viisisatasilla on roottorissa senverran inertiaa että se kyllä vie hampaan heikosta rattaasta. Perän pitämättömyydenkin syyllinen lopulta paljastui, perässä oli ihan hieno coreless digital servo ja siinä harjallisille moottoreille tyypillinen vika eli harja kulunut, moottori jumitti johonkin tiettyyn asentoon josta se lähti pyörimään pienellä tökkäämisellä. Ilmassa tärinä yleensä auttoi jumista ulos mutta maassa servotesterillä siihen jäi. Pistin nyt tilalle pienempikokoisen Coronan digitaaliservon, nähdään miten toimii kun Trex-Storen paketti tulee. Sitä ennen nautitaan Gaouista ja 450:sta.

TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Katin kopterit
« Vastaus #1 : 29 Kesäkuu, 2012, 23:55:58 »
Tulipa taas opituksi parikin uutta juttua kopterin säätämisestä. Ostin parikuukautta sitten HK-450PRO:n ihan sen takia kun vanhoista 450:sta alkaa kaikki paikat olla löysiä tai väljiä. Nyt sitten kopterissa oli aluksi ongelma että lapauraa ei saanut säädetyksi kohdalleen eli aina meni "yli", lopulta syy löytyi löysistä flybar seesaw:in ruuveista.

Nyt sitten ihmettelin kun perää ei saa millään pitämään. Ei auttanut gyroteipit yms temput. Kun gyron gainia sääti niin suurella gainilla oli vimmattua vatkausta ja pienellä gainilla laajaa heijausta. Lopulta tähänkin löytyi syy, perälavan pitimen painelaakeri sökö. Lapakulman säätö oli vähän "nihkeä" ja ilmeisesti sitten hyppi senverran että homma alkoi värähtelemään. Onneksi oli laatikossa varaperä ja nyt jälleen kopteri lensi kesäillassa kuin unelma.  Unelman jälkeen on hyvä mennä nukkumaan, huomenna taas sitten on aika herätä todellisuutten .
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Katin kopterit
« Vastaus #2 : 10 Huhtikuu, 2013, 23:04:11 »
Saimpa tässä illan hakkayksen toimimaan. Hommasin viikko sitten täältä foorumin kauppapaikalta edullisen hexakopterin että pääsisin testailemaan ArduCopter softan hakkaysta. Aikaisemmin mulla on ollut käytössä Ardu-pohjainen quadro mutta se on tarkoitus pitää vähän enemmän ehjänä...

Tämän hexan idea oli testata miten Arducopter softan saa toimimaan halpis ohjainmen kanssa.  Kopterissa on ohjaimena $65 hintainen MultiWii PRO  kontrolleri http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__26588__MultiWii_PRO_Flight_Controller_w_MTK_GPS_Module.html. Softana on MegaPirateNG 2.8  eli kokonaisuudessaan alta 200€ hintainen Hexakopteri-UAV .

Ensimmäinen ongelma oli löytää oikeat konfiguraatiot MegapirateNG:lle eli lähinnä IMU:n tyyppi.  Rcgroups:ista löytyi hyviä vinkkejä tähän. Sitten sai tapella monta tuntia kun ei vaan saanut moottoreita ARM-tilaan. Lopputuloksena piti käydä puolet sorsista läpi ennen kuin paikallistin vian. Sitten pari debug-printti ja syy löytyi, ja korjaantui DX8:n säädöllä. On se silti kivaa että on Open Source softaa, muuten aiketin ongelman lähdettä ei olisi koskaan löytynyt.

Seuraavana pitää sitten jatkaa tuota QGroundcontroll Android ja iOS porttia ja saada gimbaali valmiiksi. Tuota gimbaalia varten on odottamassa sitten suurempi hexa.

TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2852 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Maaliskuu, 2008, 18:02:46
kirjoittanut Mikaelni
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
184645 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
4394 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 18:35:15
kirjoittanut Mikaelni
njs:n kopterit

Aloittaja njs « 1 2 ... 9 10 » MyFleet

230 Vastauksia
137420 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2018, 20:11:57
kirjoittanut TimoK