Kirjoittaja Aihe: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)  (Luettu 15510 kertaa)

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« : 22 Toukokuu, 2012, 22:31:37 »
Terve, Tuli tässä mieleen, kun olen jo jonkun aikaan lueskellut tätä foorumia niin pakostakin törmää ongelmaan, että kun käytetään näitä alan termejä paljon, niin aloittelija niinkuin minä on välillä aika pallo hukassa näitten kanssa. Joihinkinhan löytyy vastaus wikin puolelta, mutta on myös termejä mitä en ole löytänyt sieltä, tai sitten luulen tietäväni mistä puhutaan, mutta oonkohan sittenkään ymmärtänyt oikein. 
Eli vaikkapa tämmöisiin vois olla paikallaan lyhyt selostus mitä tarkoittaa/mihin käytetään.

- Holdi:             

- Idle/Idle up

- Normi mode ja muut modet, esim. safemode?

- Swash mix

- Subtrimmi:

- End point

- Pitch

Tässäpä näitä mitä äkkiseltään tuli mieleen. Eli estradi on teidän arvon kopteristit  :D

Kiitos!

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa finFlyer

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #1 : 22 Toukokuu, 2012, 22:52:45 »
Sinullahan näkyy olevan Futaban radiolaittet?

Ensin kannatta tutustua vaikka tänne:
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php

Kun olet tuon kaiken lukenut niin kannattaa kannattaa tutustua

Futaban ohekirjaan ( jota ei vailitettavasti, ainakaan tietääkseni saa suomen kielisenä mistään! ... :(  )

Tässä noin aluksi.. :)
I'm old man but stil alive as well!
Aeolus 50 3D, Hirobo SDX, Futaba 7C 2.4GHz
Phoenix RC       

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #2 : 22 Toukokuu, 2012, 22:57:26 »
Minäpä äkkiä ennen unille menemistä koitan avata.

- Holdi:             
Eli hold, tarkoittaa sitä sellaista toimintoa radiossa, että kopterin lavat pysähtyy. Sähköissä siis moottori sammuu, polttomoottoreissa ilmeisesti jää tyhjäkäynnille. (Muut voivat vahvistaa tämän kun noitten kanssa ei oo tullu pelattua). Tämä siis ohjelmoidaan / on jo valmiiksi ohjelmoitu radion jollekkin kytkimistä.


- Idle/Idle up
On yksi lentotila kuten normimodekin. Yleensä sellainen, että roottori ei pysähdy vaikka kaasu-/lapakulma tikku vedetään alas vaan pelkästään lapakulmat muuttuu. Näin voidaan lennättää kopteria väärinpäin eli inverted.

- Normi mode ja muut modet, esim. safemode?
Normi modella taas yleensä "kaasutikku" alhaalla on nolla kaasut eli roottori ei lähde pyörimään ennen kuin "antaa kaasua". Käytetään yleensä lentoon lähtiessä ja laskeutuessa.

- Swash mix
Swash mix tarkoittaa miksausta joka on swashilla. Eli jos on kolme servoa 120 asteen välein tällöin on kyseessä 120 asteen miksaus jne.. Radiossa tämä tarkoittaa sitä, että voit tästä valikosta antaa lisää liikettä pääohjaussuunnille eli aileronille (sivuttais kallistus) elevaattorille (eteen taakse kallistus) sekä pitchille (ylös-alas liike).


- Subtrimmi:
Tämä on ikään kuin "piilotrimmi" tällä yleensä trimmataan servoarmit haluttuun asentoon, esim. 90 asteen kulmaan servon kuoreen nähden. Tätä myös käytetään swashin suoristamiseen kun tikut ovat keskellä liikeratoja radiossa.


- End point
Tämä määrittää taas sen kuinka pitkälle servoliikkuu tikun ollessa laidassa radiossa. Tällä säädöllä yleensä laitetaan suoraan swashi ylä- ja ala-asennossa.

- Pitch
Lapakulma, esim. collective pitch on ylös-alas liikkeen kulmat, cyclic pitch on taas elevaattorin ja aileronin kulmat.


Toivottavasti meni sinnepäin etes. Huom, käytin sanaa yleensä koska esimerkeissäni on kuitenkin monenlaisia eri tapoja käyttää, mainitsin vaan yleisimmät ja ekana mieleen tulevat.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #3 : 22 Toukokuu, 2012, 22:59:05 »
- Holdi:
turvakytkin jolla tapetaan kaasu nopeasti pois, ihan sama mikä lentotila, niin moottori lopettaa pyörimisen tai nitroissa menee tyhjäkäynnille, jotta vahingot torpisssa minimoitaisiin

- Idle/Idle up
tempputila, kaasu ei sammu missään vaiheessa, lapakulmakäyrät yleensä symmetriset eli kulmat luokkaa +/-12 ja kaasu on tasanen 100% esimerkkinä

- Normi mode ja muut modet, esim. safemode?
safemodea ei ole, normi modella yleensä kopteri otetaan leijuntaan eli kaasukäyrä alkaa nollasta ja lapakulmakäyrä on loivempi

- Swash mix
swashin liikkeiden valikko 120 asteen miksauksissa, eli kallistuksen määrä ja pitchin määrä, ei yleensä käytetä fbl vehkeissä, poikkeuksena alignin tuotos.

- Subtrimmi:
nappulat tikkujen vieressä, jotta kopu leijuisi paikallaan, jos se vcetää johonkin käytetään trimmiä vastakkaiseen suuntaan. ei saa käyttää FBL koptereissa, muuten gyro menee sekaisin!

- End point
servon liikkeet päihin, toinen nimi travel adjustment, eli mitä isompi arvo sitä pidemmälle servo/t liikkuu siihen suuntaan, ja mitä pienempi sitä vähemmän liikkuu. esim jos halutaan lisää flippinopeutta niin voi laittaa lisää liikealuetta, tai lisää lapakulmia

- Pitch
elikkäs kopterin lapakulmat

falconi ehti ensin, mutta pistetään kuitenkin :)

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #4 : 22 Toukokuu, 2012, 23:07:58 »
Ainii ja tuo puhuttu safemode on se, että kun yhteys radion ja kopterin välillä katoaa niin se mene safemodeen. Safemodeen pystytään ohjelmoimaan mitä silloin kopteri tekee, esim. sammuttaa moottorin.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #5 : 22 Toukokuu, 2012, 23:17:32 »
Tuo safemode taidetaan tuntea myös sanana failsafe.

E: Tuosta subtrimmistä tuli mieleen, että sillä voidaan siis säätää vain yhtä servoa kerrallaan vaikuttamatta muihin servoihin.
« Viimeksi muokattu: 22 Toukokuu, 2012, 23:32:34 kirjoittanut Toeh »

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #6 : 22 Toukokuu, 2012, 23:32:28 »
Herra jumala sentään kun rupesi tulemaan vastauksia ja nopeasti... Tämä foorumi never fail´s! Oikein hymy tuli kasvoille, kun rupesi vastausta tulemaan  ;D

Ja JuhoV on kyllä jakanut privana vinkkejä kopterin säätämisesta yhden päivän aikana jo about novellin verran joten pakkokai se on munkin saada näillä neuvoilla jo kopteri henkiin.  :D

Niin ja tosiaan, kun vaan katsoin tuolta wikin kopteri-Suomi sanakirjasta, että sieltä puuttuu vaikka ja mitä, mutta nämähän löyty sieltä kopteriopas pdf:stä jossa näitä oli jo selvitelty... ei vaan sattunu silmään.  :) laitan sen lukulistalle kyllä nyt välittömästi

Kiitos ja kumarrus kaikille! (taas kerran)

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/ MSH Protos 380

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #7 : 22 Toukokuu, 2012, 23:39:31 »
Lainaus
- Subtrimmi:
nappulat tikkujen vieressä, jotta kopu leijuisi paikallaan, jos se vcetää johonkin käytetään trimmiä vastakkaiseen suuntaan. ei saa käyttää FBL koptereissa, muuten gyro menee sekaisin!

- End point
servon liikkeet päihin, toinen nimi travel adjustment, eli mitä isompi arvo sitä pidemmälle servo/t liikkuu siihen suuntaan, ja mitä pienempi sitä vähemmän liikkuu. esim jos halutaan lisää flippinopeutta niin voi laittaa lisää liikealuetta, tai lisää lapakulmia

Tarkentaisin, että trimmit ovat ne tikkujen vieressä olevat säädöt joilla yleensä lentokoneissa trimmataan ohjainpintojen asentoa että tikusta ei esim. tarvitse vetää koko ajan. Hyvin säädetyssä sähkökopterissa näitä ei pitäisi tarvita. Subtrimmit ovat valikoista löytyvät asetukset. Voi säätää vaikka servovarren 90 asteen kulmaan jotta nupin saa säädettyä oikein.

End pointtia en käyttäsi flippinopeuden säätöön vaan tuohon käyttäisin swashalfener asetusta. Endpointilla olen säätänyt servojen geometrian kuntoon. Eli esim. lisättäessä lapakulmia kaikki servot nousevat ja laskevat yhtä paljon ja swasplate pysyy suorassa.
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #8 : 22 Toukokuu, 2012, 23:46:18 »
fbl koptereissa sitä epa valikkoa pitää käyttää tuohon, kun swash mixiä ei ole. tuossa selostuksessa oikeastaan tarkoitinkin fbl kopua. fb kopuissa toki itsekkin säädän liikkeet swash mix valikosta.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #9 : 23 Toukokuu, 2012, 07:06:50 »
Tulikin aika kattavasti, pari "lisäystä"

Subtrimmi tosiaankin on radion valikoista löytyvä ominaisuus perussäätöjen tekemiseen ("pohjustukseen"), normaalit trimmit löytyy tikkujen vierestä fyysisesti näitä toki saa käyttää joka lentokerralla jos niin haluaa. esim kompensoimaan tuulta jos hajottelee leijutusta. Mutta trimmi muuttuu kopterin asennon mukaan eli "vahvistaa" tuulen vaikutusta kun kopteri käännetään jne. FBL- koptereissa tarpeettomat kun äly hoitaa kompensoinnin jatkuvasti.
FBL= flybarless, eli elektronisesti vakautettu ilman vakaajantankoa pääroottorissa. Eli "enemmän oikeanlainen" jos verrataan 1:1 kopteriin.
Samaten yleensä armit lähtökohtaisesti säädetään 90-asteen kulmaan pääakseliin nähden, ei servon kuoreen nähden. Osassa koptereista servokuoret on kyllä 90-asteen kulmassa akseliin nähden jolloin kulmaa voi niihinkin verrata. Tätä ei suoraan väitettykkään mutta nostinpa esille  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #10 : 23 Toukokuu, 2012, 21:21:02 »
joo, hyvä "sanakirja" ei varmaan olis huono juttu. Välillä kun lukee noita juttuja kokeneiden kavereiden kopun säädöistä ja päivityksistä, tulee fiilis että tamä vois ihan yhtä hyvin olla kirjoitetttu sanskriitiksi. Ymmärtäisin ihan yhtä paljon.

Ei sillä, se slangi on opeteltava jos aikoo pärjätä, monta juttua voidaan ilmaista tuolla slangilla yhdellä sanalla kun suomeksi pitäisi selittää kappale ja vieläkin on vähän arvailua mistä on kysymys. Tämähän on jokaisen lajin ongelma aloittelijalle. Tosin ei se sitä poista etteikö olis hienoa jos löytyis suomi-kopteri-suomi-sanakirja jostain vakiopaikasta.

Tähän topikkiin olis siinä mielessä hyvä kerätä vaikka pitkältä ajalta. Aina kun joku kysyy jotain, tämä päivittyy. Jossain vaiheessa joku noheva vois sitten kopsata siitä sopivan sanakirjan, vaikka kopteri wikiin, joka sinällään on loistava teos.

Tästä tulikin mieleen että sen linkki sais myös olla heti etusivulla, samoin kuin noiden firmojen linkitkin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #11 : 23 Toukokuu, 2012, 21:45:12 »

Tästä tulikin mieleen että sen linkki sais myös olla heti etusivulla, samoin kuin noiden firmojen linkitkin.

Wikiinhän pääsee mistä tahansa sivulta se on tuossa etusivu ja ohjeet painikkeen välissä ;)

Wikissähän yksi sanakirja, mutta tosiaan siellä ei kaikkia ole.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #12 : 23 Toukokuu, 2012, 22:32:39 »
Wikiinhän pääsee mistä tahansa sivulta se on tuossa etusivu ja ohjeet painikkeen välissä ;)

Wikissähän yksi sanakirja, mutta tosiaan siellä ei kaikkia ole.
katos kerpele, en oikeasti ole tuota huomannut vaikka olen täällä notkunut. Veikkaan silloin että ei sitä huomaa muutakaan vasta-alkajat.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #13 : 23 Toukokuu, 2012, 23:49:23 »
Ja JuhoV on kyllä jakanut privana vinkkejä kopterin säätämisesta yhden päivän aikana jo about novellin verran joten pakkokai se on munkin saada näillä neuvoilla jo kopteri henkiin.  :D
Kiitos ja kumarrus kaikille! (taas kerran)
Sen verran koen olevani velkaa kaikille jotka mua ovat auttaneet että jos pystyn edes vähän jeesaamaan jota kuta eteen päin niin se pitää tehdä. Niin paljon olen saanut apuja täältä. Ällä kuitenkaan katso kritiikittömästi, jos epäilet niin ole rohkeasti eri mieltä. Kysyvä ei tieltä eksy ja ei tuu väärin käsityksiä.

Ilman tämän foorumin apuja mun kopu ei lentäis, se on ihan fakta.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #14 : 28 Toukokuu, 2012, 12:00:27 »
Taas lisää termejä joiden syvin olemus ei oikein aukea

Spool up (tai jotain sinne päin ) spoolata

Sitten tuo telemetria hommeli, siitä saa vissiin jotain tietoja mietä kopun sielussa liikkuu kun sitä rääkätään ja kuinka pahalta siitä tuntuu? Mites tämä käytännössä toimii.

Lueskelin tuota Tohtorin juttua ja putosin kyllä kuin eno veneestä, sama juttu jossain muuallakin kun isot pojat keskustelee hienouksista. Kysellän niitä sitten kun aika on edes vähän lähempänä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #15 : 28 Toukokuu, 2012, 12:09:02 »
Spool up = on se hetki kun työnnät ekan kerran kaasutikkua ja kopteri kerää tarvittavat kierrokset nuppiin (soft start).

Telemetria, on tosiaan tiedon keruu/tallennus hommeli. Niitä on miljuuna erilaista. Esimerkiksi minulla on Spektrumin telemetria ja näen mankan näytöstä koko ajan lentoakun jännitteen, vastariakun jännitteen, nupin kierrosluvun ja mahdolliset antennin pimentymiset ja yhteyden pätkimiset.
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #16 : 28 Toukokuu, 2012, 12:29:31 »
telemetria hommeli ... Mites tämä käytännössä toimii.
Normaalin vastarin lisäksi koneessa on palikka joka kerää antureiden (mm. BECin+ajoakun jännitteet, lämpötiloja, moottorin kierroksia, radiolinkin laatua/virheitä) datat ja lähettää ne lähettimelle tai muulle vastaanottavalle laitteelle, joka on valittu bindaamalla. Lähetin sitten näyttää noita datoja ja niihin saa kytkettyä erilaisia hälyytyksiä. Ajoakun alijännitteen hälytys lienee aika monella käytössä. Telemetria siis tuo reaaliaikaista tietoa kohteesta.

Telemetria, on tosiaan tiedon keruu/tallennus hommeli. Niitä on miljuuna erilaista.
Ehkäpä ei kuiteskaan. Spektrum lienee yleisin, FrSkyllä on omansa ja nyt Futaban huippumallissa se on kans. Irrallisia systeemejä löytyy ainakin Quantumilta, muita en tiedä. Tallennus ei ole telemetrian ominaisuus, vaan silloin kyseessä on normaali dataloggaus, joka voi tapahtua koneessa (esmes eLogger) tai sitten telemetriaa vastaanottavassa päässä.

Poissa finFlyer

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #17 : 28 Toukokuu, 2012, 14:33:51 »
Minulla on käytössä tämä ja se on toiminut oikein luotettavasti!   :)

eLogger  8) "telemetriaa vastaanottavassa päässä".

This is reason why I choose the Eagle Tree eLogger?

Tälltä, voit lueskella vähän lisätietoja k.o. tiedonkeruu laittessta:

http://www.eagletreesystems.com/micropower/micro.htm

Siihen on kytkettävissä melkoinen kirjo erilaisia "antureita"! Suosittelen tätä varauksettomast!


-TJL-  ;)
I'm old man but stil alive as well!
Aeolus 50 3D, Hirobo SDX, Futaba 7C 2.4GHz
Phoenix RC       

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #18 : 29 Toukokuu, 2012, 14:03:46 »
Mode kysymys

Jossain mankoissa on mode 1 - 4. Eikös näistä 1 ja 2 ole kätisyyksiä joilla vaihdetaan oikean ja vasemman tikun toiminnot päittäin ja täällä päin käytetään yleisesti noista jompaa kumpaa. En nyt muista kumpaa.

Mitä nämä mode 3 ja 4 ovat.

Vai olenko ihan pihalla nyt näiden suhteen.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #19 : 29 Toukokuu, 2012, 14:13:15 »
Et ole pihalla, ne on vaan eri sekoituksia: http://www.rc-airplane-world.com/rc-helicopter-transmitter-modes.html

Mode 2 yleisesti käytössä Euroopassa.

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #20 : 29 Toukokuu, 2012, 14:18:07 »
Mode kysymys

Jossain mankoissa on mode 1 - 4. Eikös näistä 1 ja 2 ole kätisyyksiä joilla vaihdetaan oikean ja vasemman tikun toiminnot päittäin ja täällä päin käytetään yleisesti noista jompaa kumpaa. En nyt muista kumpaa.

Mitä nämä mode 3 ja 4 ovat.

Vai olenko ihan pihalla nyt näiden suhteen.

Modet 1 ja 4 ovat toistensa peilikuvia, samoin  2 ja 3.

Mode 1: vasen ELE/RUD, oikea THR/AIL
Mode 2: vasen THR/RUD, oikea ELE/AIL
Mode 3: vasen ELE/AIL, oikea THR/RUD
Mode 4: vasen THR/AIL, oikea ELE/RUD
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa finFlyer

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #21 : 29 Toukokuu, 2012, 16:35:15 »
No Phuh..huh.. :-\

Minäkään en ollut kuullut kuin Mode1:stä ja Mode 2:sta  :o

Itse en ole edes kokeilutkaan kuin tätä Mode 2:sta vasemalla throtle/picth ja rudder... :-\ ...jne.

En varmasti osaisikaan käyttää mitään muuta Modea!

Eikös tämä Mode 2 olekin Euroossa kaikista yleisin mode.

-TJL-  ;)
I'm old man but stil alive as well!
Aeolus 50 3D, Hirobo SDX, Futaba 7C 2.4GHz
Phoenix RC       

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #22 : 29 Toukokuu, 2012, 16:53:30 »
Mode 2 on yleisin, kyllä. Täällä päin kun harrastaa voi muut modet unohtaa kokonaan. Tai sen verran kannattaa ehkä pitää mielessä, että huomaa olla tilaamatta mitään vehjettä mistään muulla kuin kakkos-modella. :)

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #23 : 29 Toukokuu, 2012, 19:52:04 »
Eikös näistä 1 ja 2 ole kätisyyksiä joilla vaihdetaan oikean ja vasemman tikun toiminnot päittäin ja täällä päin käytetään yleisesti noista jompaa kumpaa.

Niin taisi tuossa jo tullakin että ei ne ihan päittäin vaihdu mode 1 ja 2 välillä, vaan pystyakselit vaihtaa puolta, vaaka-akselit pysyy samana. Tuntuisi kyllä tosi oudolta lennättää niin että kaasu ja aileron (sivuttaiskallistus) on samassa tikussa, vaan niin sitä vaan puoli maailmaa tekee.
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa finFlyer

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopterointi-Suomi Second edition (For dummies)
« Vastaus #24 : 29 Toukokuu, 2012, 22:49:18 »
Mode 2 on yleisin, kyllä. Täällä päin kun harrastaa voi muut modet unohtaa kokonaan. Tai sen verran kannattaa ehkä pitää mielessä, että huomaa olla tilaamatta mitään vehjettä mistään muulla kuin kakkos-modella. :)

Jep,

Näin minä ainakin olen tehnyt... :) ja mikään ei saa minua edes miettimään muuta vaihtoehtoa. Oneksi,

Futaban lähettimissä, ainakin 2.4GHz 7C, voi vaihtaa Mode1:n ja Mode2:n kesken.. ;D Luultavast Futen

"Kalliinmissakin mallessa" on tuo sama ominaisuus, vai liekö jo peräti nuo kaikki 4 erilaista Modea?

Jos joku tietää, ja varmasti täällä kaikki "Gurut" tietävätkin, niin minäkin haluaisin sen tiedon myös.. :P

No niin mestarit, lisätiedot eivät ole koskaan pahasta.. ::)

-TJL-  ;)
I'm old man but stil alive as well!
Aeolus 50 3D, Hirobo SDX, Futaba 7C 2.4GHz
Phoenix RC       

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Suomi kopteri

Aloittaja Belt pilot « 1 2 3 » Teoria

63 Vastauksia
53613 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Toukokuu, 2009, 12:14:11
kirjoittanut Kallio
15 Vastauksia
13831 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Lokakuu, 2009, 19:45:32
kirjoittanut Maikko
15 Vastauksia
6762 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2010, 16:27:49
kirjoittanut Ege
0 Vastauksia
5427 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Tammikuu, 2016, 05:56:21
kirjoittanut Hayabusa
4 Vastauksia
5092 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Marraskuu, 2016, 12:30:12
kirjoittanut Willeh