Kirjoittaja Aihe: Hyperion 720i SuperDuo3 perusteet  (Luettu 2014 kertaa)

FatBatChopper

  • Vieras
Hyperion 720i SuperDuo3 perusteet
« : 29 Toukokuu, 2012, 15:35:47 »
Moi

Olen totaalisen uusi tällä alueella ja yksi kumppani suositteli ostamaan alkuun kunnon laturit, jonka takia hankin otsikossa mainitun vehkeen. Itselläni on ollut vain koptereiden mukana tulleita pieniä hitaita latureita, joten tämä on mun ymmärrykseen aika monimutkainen.

Olenko ymmärtänyt oikein että laturissa oleva sisääntuleva virtapiuha musta/punainen on tarkoitus kytkeä esimerkiksi auton akkuun tai vastaavaan virtalähteeseen? Sen jälkeen kytketään laturiadapteriliittimet, joista löytyy 25-75 numeroidut liittimet ja tämä adapteri liitetään balance liitäntään.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi näissä ei ole 230V virtalähdettä, jolloin kotona akkujen lataaminen olisi helpompaa ja liittyykö näihin jotain erikoisasetuksia, jotka pitää tehdä ennen kuin saa ladattua erilaisia akkuja (800mAh, 2200mAh, 5500mAh akkuja käytössä) vai onko tässä joku automatiikka joka huolehtii aiheesta (LiPon lataaminen ilmeisen tarkkaa hommaa).

Valitettavasti olen aloittelija näissä, joten osaisko joku vääntää rautalangasta hieman alkuohjeita?

Poissa DM

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Hyperion 720i SuperDuo3 perusteet
« Vastaus #1 : 29 Toukokuu, 2012, 20:44:51 »
Aihe voisi sopia paremmin ryhmään "Moottorit, noparit, akut, laturit ja BECit"...

Olen totaalisen uusi tällä alueella ja yksi kumppani suositteli ostamaan alkuun kunnon laturit, jonka takia hankin otsikossa mainitun vehkeen. Itselläni on ollut vain koptereiden mukana tulleita pieniä hitaita latureita, joten tämä on mun ymmärrykseen aika monimutkainen.
Laturi on hyvä ja siinä on paljon ominaisuuksia, kannattaa selvitellä niitä vaikka täällä kun perussetup on kunnossa.

Olenko ymmärtänyt oikein että laturissa oleva sisääntuleva virtapiuha musta/punainen on tarkoitus kytkeä esimerkiksi auton akkuun tai vastaavaan virtalähteeseen?
Kyllä. Akkuun kiinnitettäessä voi käyttää mukana tulleita hauenleukoja.

Sen jälkeen kytketään laturiadapteriliittimet, joista löytyy 25-75 numeroidut liittimet ja tämä adapteri liitetään balance liitäntään.
Eli laturin edestä balancer porteista johdot (ne kahdeksan rinnakkaista ohutta johtoa) balancer lautoihin, joissa on 2S-7S (S-kirjain) tekstit. 2S tarkoittaa kahden kennon LiPoa, 3S kolmen kennon LiPoa jne.

Lisäksi tarvitaan varsinaiset latausjohdot niistä ulostulo mustasta ja punaisesta akkuun.

Balancer liittimiä on muutamia erilaisia akuissa. Laturin mukana tullee kaksi erilaista balancer lautaa "JST XH" ja "PQ". Akun mukaan pitää käyttää oikeanlaista.

Akun latausliittimet ovat myös erilaisia, latausjohtojen tulee luonnollisesti olla samaa tyyppiä.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi näissä ei ole 230V virtalähdettä, jolloin kotona akkujen lataaminen olisi helpompaa ja liittyykö näihin jotain erikoisasetuksia, jotka pitää tehdä ennen kuin saa ladattua erilaisia akkuja (800mAh, 2200mAh, 5500mAh akkuja käytössä) vai onko tässä joku automatiikka joka huolehtii aiheesta (LiPon lataaminen ilmeisen tarkkaa hommaa).
Teholähteiden tarpeita on hyvin monenlaisia, ja laturin maksimitehoja varten tarvitaan suht hintava poweri. Lisäksi välillä riittää autonakku tms. Näin setupin voi optimoida omiin tarpeisiin. Joku parempi sähköteknikko voi kertoa mitä muita syitä on.

Ennen kuin yhtään akkua voi laturilla ladata, se täytyy konfiguroida akkua varten. Laturissa on muistipaikkoja siten, että eri akut voi tallentaa, ja valita oikean aina sen mukaan mitä akkua lataa. Parametreja on aika liuta, mutta mm. akun tyyppi (esim LiPo), mAh:t ja käytettävä latausvirta ovat niitä selkeimpiä. Automatiikka hoitaa vain latauksen katkaisun oikeassa kohdassa.

Valitettavasti olen aloittelija näissä, joten osaisko joku vääntää rautalangasta hieman alkuohjeita?
Aika lyhyesti tässä alkuun.

Muita aiheita, esim "tehokas virtalähde": http://www.kopterit.net/index.php/topic,3310.0.html

Jos lontoonkieli sujuu, niin YouTubesta löytyy videoita kun hakee laturin nimellä. Niistä voi lähteä katsomaan hommaa myös eteenpäin: http://tinyurl.com/d3spu4f

Onko sinulla jo akkuja, minkälaisia? Voi opastaa tarkemmin mitä balansereita, liittimiä yms tulisi käyttää.
mCPX brushless | DX7

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Hyperion 720i SuperDuo3 perusteet
« Vastaus #2 : 29 Toukokuu, 2012, 21:24:53 »
Luin juuri tän aiheen kun olin postissa viemässä kyseistä laturia postiin, huoltoon Tanskaan ;D Lyhyesti: jos sinulla on split pack lipoja, älä kytke balanseria väärin! ;D Ei muuten balansoi enään tarkasti.

Minulla on ollut tämä laturi hieman reilun kuukauden ja olen ollut tyytyväinen ( ennen oli iCharger)! Alkuun pääsee hyvin kun lueskelet manuaalin ajatuksella läpi ja kyselet "tyhmiä" täällä foorumilla.
Tämä laturi edustaa tämän hetken laturien huippua!

Teet vain muistipaikkoihin akuillesi sopivat arvot ja alat lataamaan :)

eli jos sinulla on 3s 2200mah lipo niin laitat valikosta muistipaikaan

11.1v 3s
capacity: 2200mah
charge current vaihtelee sen mukaan miten nopeasti akun saa ladata ja miten nopeasti haluat sen ladata. Jos akussa lukee että sitä saa ladata 5 C niin voit ladata akkua 2200mah x 5 eli 11A
tämä ei kuitenkaan tarkoita että sitä akkua kannattaisi ladata aina maximi virralla. Pikalataus "syö" akun elinikää. Itse latailen normaalisti 2-3Cllä lipojani. Jos akussa ei lue max lataus virtaa niin lataa sitä 1Cllä eli 2.2 ampeerilla. Lataus virtaa voi muuttaa myös latauksen aikana painamalla enter ja increase tai decrease.

Niin kuin sanottu sinun ei tarvitse säätää muisti paikkaan kuin akun tyyppi, akun kennojen määrä eli S, akun kapasiteetti ja latausvirta. Jos lataan alle 1C eli pidempään kuin 1 tunti on hyvä laittaa safety timeriä isommalle. Normaalisti se on siellä 40-80min välillä riippuen muistipaikasta :)

Jos virtalähde olisi integroituna tämän tehoisessa laturissa niin olisi laturi aikamoinen möykky kantaa eikä se olisi käytännöllistä. Myös hintaki pomppaisi ylös.
Tälle laturille kelpaa ainakin 12-24 volttia ( voi olla että on 11-28v tms. en jaksanu tarkistaa), mutta 12 voltilla et saa kaikkea potkua laturista irti.


Kaikkille Ilaturi omistajille: Jos ei ole hyperionin laturia käyttänyt niin ei kannata neuvoa valikoissa sen enempää ;D On meinaan aluksi todella erinlainen ja hieman sekava verrattuna helppoon iChargeriin.
Tykkään että hyperioni on helpompi sitten kun on jaksanut laittaa kaikille akuille oman muistipaikan :) Vaikka ei mua haittaisi että hyperionissakin olisi se perus iCharger firmis. ;D se on niin simppeli ja toimiva.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
23 Vastauksia
9704 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Marraskuu, 2007, 13:32:58
kirjoittanut riku
74 Vastauksia
28394 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Kesäkuu, 2010, 20:52:11
kirjoittanut Mick
0 Vastauksia
1888 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Toukokuu, 2009, 18:17:22
kirjoittanut vimpu
2 Vastauksia
2121 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Tammikuu, 2010, 18:37:22
kirjoittanut Jussi.
2 Vastauksia
2229 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Huhtikuu, 2010, 19:52:37
kirjoittanut masu