Ajattelin laittaa pikkasen juttua moottorin kääminnästä jos jotakuta sattuis aihe kiinnostamaan.
Tässä on lähtökohtana zxiiccin palanut 4035-500 mille olis tarkoitus antaa uusi elämä ja saada vielä hieman enemmän potkua ulos mitä vakio mosa antaa.
Vakiomoottori on käämitty multistrand käämityksellä missä on paljon ohkaisia piuhoja staattorissa, eli 21kpl. 0,29mm piuhaa joiden yhteenlaskettu pintaala on noin 1,38 ja käämitys on tehty delta moodiin.
Tarkoitus on käämiä motti uudelleen yhdellä 1,4mm langalla mikä olis pintaalaltaan n. 22% suurempi (1,54) ja YY moodiin mikä on monille nopareille parempi vaihtoehto.
Staattoriin voisi käämiä vieläkin paksummalla langalla mutta nyt on tarkoitus saada vain hieman lisätehoa ja alkuperäistä parempi jäähdytys.
Eli karkeesti sanottuna, mitä enemmän kuparipintaalaa niin sitä enemmän menee virtaa läpi ja lavat pärisee komeemmin
Tässä on lähtökohta mistä lähdetään ja kuten kuvasta näkyy niin langat on palanut karrelle
Runko irroitettu staattorista
Tälläinen määrä kuparia löyty staattorista
Staattorin päätyjen eristeet oli päässyt palamaan senverran pahoin että uusien eristeiden teko on pakko tehdä
Uudet päätyeristeet tein 0,5mm lasikuitulevystä käsin viilaamalla.
Aikamoista näpräämistä
Lopussa kiitos seisoo
Homma on vielä vaiheessa, mutta nyt on jo saatu kuparilankaa staattorin ympärille.
Jos vertaatte alkuperäiseen niin tästä menee jopa ilma läpi vaikka kuparipintaala on suurempi kuin alkuperäisessä.
Päivitellään lisää kun päästään eteenpäin.....