Aikaisemmin tapahtunutta: YSsi starttasi huonosti aikaisemmin. Viime viikonloppuna (vai edeltävänä?) se tosiaan sitten viimein hajoitti laakerinsa. Osat tuli ja mottikin tuli kasattua. Onneksi tein muistiin panoja tärkeistä asioista kuten miten päin mäntä seka kiertokanki olivat koneessa. No en tehnyt! Ei tullut mieleenkään, että mäntä joka muuten näyttää symmetriseltä, onkin rei'itetty toiselta puolelta. No, arvoin ne reiät imupuolelle ja kiertokanki tuli arvottua myös. Koko touhu rupesi tuntumaan arpomiselta jo kasatessa.
Lauantaina sitten kentälle ja kone tehdasasetuksilla käyntiin, kunhan vaihtoi hehkun. Ei muuta kuin sisäänajoon. Eka tankki rauhallisesti ihmetellessä ja toisella jo hieman rasitusta. Toisella tankilla täysiä hetken lennellessä kone nykäisi hieman, mutta en ajatellut tuota sen suuremmin. Hetkeä myöhemmin tuli hieman tehtyä rankempia ja todella huonoja tictoceja, jotta kone joutuisi himean työskentelemään. Totta kai juuri sillä vimosella vedolla selkäpuolelle kone sammui. Ei juuri ollut kierroksia nupissa, kun sain kopun tassut alaspäin. Mukavahan tuota oli katsella kun se tuli noin kybä metristä tonttiin kuin kivi. Koko shaiba uppos Petikon nurmikkoon. Ihme kyllä landarit ja perälavat olivat selkeästi rikki. Lepari oli suora, mutta siinä oli hieman kulumaa ja laakerit leparissa oli aika valmiit, joten tilasin uudet (oikeen hiton kalliit. Yksi painelaakeri 10€!). Testailin vielä päälapoja ja ne tuntuivat rutisevan kun käänteli, joten tilasin nekin uudet varmuuden vuoksi. Juu ja nupin kaksi tönäriä oli melko solmussa.
Touhu oli sikäli persiistä, että mulla ei ole hajuakaan, miksi tuo sammui. Kyllähän se rikkaalla oli olevinaan, mutta en nyt just muista miten se savus siinä. Aikaisemmin oli ongelmia saada kone tyhjäkäynniltä kierroksille ilman sammumista, mutta säädin keskiruuvia hieman laihemmalle ja se tuntui auttavan. Tiedä häntä. Homma jatkuu kun kopu on taas kasattu.
Synergyn laakerit tuntuvat olevan aika jumalattoman kalliita. Pitää ettiä vissiin joku laakeripulju, jossa noita myydään. Painelaakeri 10€/kpl ja grippien normilaakeripari 17€.
Hoho... juuri muistin, että lentelin vielä loppuun lennon outragella. Tosin, siittä oli katkennut streevan pultti ja spaceri hävinnyt. Tuomas toi mulle uuden vastaavan. Unohdin tosin laittaa sen tohon koneeseen ennen lennättelyä... Ilmankos se perä hieman tuntuikin hassulta. Ei helv... mitä tunarointia.