Kirjoittaja Aihe: Agusta A109 (450 class) projekti  (Luettu 58890 kertaa)

Poissa akkuh

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Jäsen n:o 43
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #50 : 17 Heinäkuu, 2012, 17:10:59 »
Terve!
Miten se on tuon biistin kanssa expojen käyttö. Mulla on mielikuva jotta vain Dr:iä.
[T-REX 500 Airwolf-skaalakori, MICROBEAST PLUS], [T-REX 500 UH-1N Marine Rescue, MICROBEAST PLUS],  [T-REX 450 Pro Combo, A-109 skaala nelilapanupilla, Spektrum AR7210BX] [T-REX 250 BEASTX DFC, F3C-fuselage "Tohtorin ex. rääpäle"]
[BLADE mSR] [BLADE mSR MD500] Spektrum  DX7, Phoenix RC.

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #51 : 17 Heinäkuu, 2012, 17:25:20 »
Biistissä: "Parameter menu B : Control Behavior -> BLUE : TRANSMITTER" - tämän jälkeen expot ja dualratet otetaan mankasta.
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa akkuh

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Jäsen n:o 43
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #52 : 17 Heinäkuu, 2012, 18:12:28 »
Koitappa jättää ne biistin huoleks ja pikkuhiljaa  DR:ää. Saattaa nimittäin rauhottua.
[T-REX 500 Airwolf-skaalakori, MICROBEAST PLUS], [T-REX 500 UH-1N Marine Rescue, MICROBEAST PLUS],  [T-REX 450 Pro Combo, A-109 skaala nelilapanupilla, Spektrum AR7210BX] [T-REX 250 BEASTX DFC, F3C-fuselage "Tohtorin ex. rääpäle"]
[BLADE mSR] [BLADE mSR MD500] Spektrum  DX7, Phoenix RC.

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #53 : 17 Heinäkuu, 2012, 18:19:07 »
Koitappa jättää ne biistin huoleks ja pikkuhiljaa  DR:ää. Saattaa nimittäin rauhottua.

2 lapaisella FBL:llä koitin molempia vaihtoehtoja ja totesin jo tuolloin, että mankkasäädöillä saan haettua paremmin itselle sopivan lentokäytöksen. :)
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #54 : 18 Heinäkuu, 2012, 11:31:38 »
Kun lennosta ei tule mitään ja säätöjenkin jälkeen lento on yhtä vaappumista - nuppi auki, osiksi ja miettimään miten keskipallon klapia saisi muutettua. Jollain kinukilla ollut huono päivä tuota swashia tehdessä, 5mm akselille 6mm reikä... ei se toimi. :P

Alignin swash, dremel, 1.5mm terä ja hetki tuumailua & touhuilua.... Nyt on Alignin swash muokattu sopivaksi 4-bladelle -> klapi poistui.

Kasaillaan nyt kasaan ja suoritetaan säätö ja testaus ... taas.

Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #55 : 18 Heinäkuu, 2012, 12:20:35 »
Ei oo tullu mieleen laittaa wtfää myyjän meiliin?
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #56 : 18 Heinäkuu, 2012, 12:27:14 »
Ei oo tullu mieleen laittaa wtfää myyjän meiliin?

Lähtee kyl palautetta HobbyKungulle...
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #57 : 18 Heinäkuu, 2012, 16:12:42 »
Nupin kasaus tehty loppuun ja testilento suoritettu. Nuppiin piti vielä vaihtaa follower arm, että klapista päästiin mahdollisimman paljolti eroon. Followerissa (alkuperäisessä) oli vinkeä rakenne joka aiheutti sen, että klapia oli niin pitkään, että niittasi ruuvilla jumiin sen armin. Tilalle otettiin RJX:n FBL nupista armi.

Koelento suoritettiin videokameran kanssa, aika paljon saa laittaa expoa ja d/r;ää että ei tule syöksyharjoitteluja leijunnassa. Korjaukset auttoivat, ja autonomista singahtelua ei tapahtunut, mitä nyt kopteri pyrkii vasemmalle, ilmeisesti peräpropellin voimien vuoksi. Täristi niin perkuleesti, olisikohan pää-akselin laakereissa välystä, lapasista ainakin jokainen oli eri painoinen...

Video kertokoon enemmän, heti kun 1M linkki ja Juutuubi suo.  :P

Mutta, tärkein, mekaniikka lentää... Saa keskittyä enemmän tuohon koppaan.
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #58 : 18 Heinäkuu, 2012, 16:53:01 »
...ja se video koelennosta.

Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #59 : 18 Heinäkuu, 2012, 17:22:20 »
No video,on sinänsä ihan hyvä pääsee
käryille mitä tässä haetaan.

Mutta pointtina kyllä turvallisuus asia ovat kaukana
tässä jutussa.Aivan liian lähellä kokeilet kopterin
säätöjä jos tossa jotain tapahtuu et kerkiä tekemään
yhtikäs mitään voi käydä huonosti.

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #60 : 18 Heinäkuu, 2012, 17:30:18 »
Totta toi Jaskan kirjoitus! Toinen juttu on, että noin matalalla tulee paljon pyörteitä lapakehän ja maan väliin etkä varmasti saa sitä hyviin säätöihin noin... varsinkin FBL vehkeet.

-R
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #61 : 18 Heinäkuu, 2012, 17:45:52 »
Tiedän vallan mainiosti, että tuo paikka ei ole järkevin, eikä todellakaan turvallisin paikka kokeilla (itseasiassa kaukana turvallisesta). Itsekkin koettanut välttää tuossa mitään muuta kuin moottoritestausta... Ei vain "kerennyt" kauemmas käymään tänään, joten... Seuraava kokeilu sitten isommalla alueella. ::)

Kameran laajakulmalinssi litistää tilaa, mutta totuus on, että tuo alue on karkeasti 3.5 x 3.5m  - eli pieni, muttei ihan niin snadi kuin kuva antaa ymmärtää.

Matalalla on pyörteitä ja totuus tulee vasta juu korkeammalla. Pitänee huomenissa singahtaa lennätyspaikalle suorittamaan paremmat lennätystestit. Neljästä lapasesta tulee vielä reilummin maaefektiä kuin kahdesta. Parit edelliset testisessiot on kaatuneet tuohon 4-lapaisen "laatuun" ja noihin HK;n "toleransseihin" osissa.
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa Rauska

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Jäsen #253
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #62 : 19 Heinäkuu, 2012, 13:54:24 »
Landarivivustot tulivat, joten säätäminen voi alkaa. Päälandarit ovat vielä väärinpäin, pitää taitella uudet varret 2.5mm tangosta kun kerkeää, nykyiset tuovat tuon varren ulkopuolelle rengasta joka ei kaiketi ole oikein päin tässä kopterimallissa...
Olenpa minäkin saman skaalan tilannut ja tuli jo. Mutta sama juttu landarivivut puuttuu. Mistä tilasit??
MSH Protos, HK-500, KDS 450, KDS 450+Flymentor, Skyartec V3, Cessna 192, Red Bull 450, ym.

Poissa Rauska

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Jäsen #253
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #63 : 19 Heinäkuu, 2012, 14:02:49 »
Noin. CW -> CCW nuppimuutos, jotta samalla saa tehtyä myös perän vaihtamisen toiselle puolelle... Yksisuuntalaakerin purku ja kasaus siis. :P

Tuumailu ja testailua vielä. Koppahan on sommiteltu aukoiltaan juuri päinvastoin, eli 450:n tyylisesti... Miksi sitä menemään sieltä mistä aita on matalin... ;)
Jaa, miksi tuo ?? Eikös se peräpropelli tuukaan takaa katsoen oikealle ??
MSH Protos, HK-500, KDS 450, KDS 450+Flymentor, Skyartec V3, Cessna 192, Red Bull 450, ym.

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #64 : 19 Heinäkuu, 2012, 14:23:07 »
CW->CCW muutos oli tarkoitus tehdä kunnioittaen alkuperäistä kopua (propelli vasemmalla takana), mutta runkotestien aikana tuli todettua, että pysyn CW:ssä. Landarit on Vertical Shopin halvimmat muoviset... Katotaan kestääkö mitään.
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #65 : 19 Heinäkuu, 2012, 17:38:40 »
CW->CCW muutos oli tarkoitus tehdä kunnioittaen alkuperäistä kopua (propelli vasemmalla takana), mutta runkotestien aikana tuli todettua, että pysyn CW:ssä. Landarit on Vertical Shopin halvimmat muoviset... Katotaan kestääkö mitään.
Saahan sen pelkän perän käännettyä toiselle puolelle kun vaan sitten käännät perähihnan jommassa kummassa päässä 180 astetta. Silloin kääntyy perän pyörimissuunta ilman että pääakseli-osastolle tarvitsee tehdä mitään...

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #66 : 19 Heinäkuu, 2012, 18:23:06 »
Saahan sen pelkän perän käännettyä toiselle puolelle kun vaan sitten käännät perähihnan jommassa kummassa päässä 180 astetta. Silloin kääntyy perän pyörimissuunta ilman että pääakseli-osastolle tarvitsee tehdä mitään...

Tämän jälkeen odottaa piru mertaa...

Agustan perässä on aika paljon estettä propellille ja puskevana vääntöä vastaan takaprotpuri toimii paremmin kuin koettaen vetää esteen (pyrstön vakaimet) läpi... :)
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #67 : 19 Heinäkuu, 2012, 19:57:27 »
Tämän jälkeen odottaa piru mertaa...

Agustan perässä on aika paljon estettä propellille ja puskevana vääntöä vastaan takaprotpuri toimii paremmin kuin koettaen vetää esteen (pyrstön vakaimet) läpi... :)
Hyvä pointti kyllä tuokin :) Tosin skaalalentelyssä ei vedetä yhtäkkiä vasenta tikkua tappiin eli mitään äärimmäistä suorituskykyä ei tarvita perällekään... Paremmin toimii varmasti esteettä puskevana mutta kyllä se puskuvoima riittänee toisinkinpäin. Luulisin. Ehkä. Kai ;D ;D

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #68 : 23 Heinäkuu, 2012, 09:24:10 »
Iltapuhteina rungon sisälle puupalikoista korotus/asennusalusta. Ei tuonne paljoa tarvitse näköjään laittaa. Ahdasta on, todella. Takalandarien servovarsilta loppui tila, kun runko on paikallaan ja perä kohdallaan. Eli suunnittelupöydälle takaisin tuo landarihomma, josko vaikka toteutus vaihtuisi kiinteisiin landareihin...

Mietityttää painon kanssa, että nouseeko ilmaan ja lentääkö kuinka... Kamoineen arviolta 1100-1200gr massaa lentokunnossa.

Voisi ennen kopan maalausta ottaa kerran ja katsoa jaksaako tuo nousta mitenkään ylöspäin...
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #69 : 23 Heinäkuu, 2012, 09:39:24 »
Komeehan toi on ku mikä ja hieno homma kun oot jaksanu väkästellä ton kimpus(ei varmaa helpoin homma)

Eikös toi peräkasetti ollu joskus toisin päin vai muistaksmää väärin?

Koska lentoo,tahtoo nähä. Tänään.......jo?
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #70 : 23 Heinäkuu, 2012, 09:45:36 »
Perskasetti oli "väärin päin" juu, päädyin lopulta kuitenkin palauttamaan pyörimissuunnat 450-mallin mukaiseksi. Erinäisten ihmettelyjen jälkeen...

Lentoaikataulusta ei ole tietoa... Jossain lähistön sopivalla tasaisella alustalla voisi kokeilla, että nouseeko tuon painoisena tippaakaan. Voi olla edessä projektin syrjään siirto hetkeksi (uusi työ ja sen mukaiset kiireet) ja mahdollisesti 450:n palautus stock-kuntoon hupilentoja varten... Ja talven mittaan viedään tää programmi läpi ja nysväillä mekatsut ja muut. Ei tästä häsäämällä hyvää tule.
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #71 : 23 Heinäkuu, 2012, 10:27:18 »
Ensimmäiset moottorikäytöt tehty kopan kanssa. Ei hirveästi resonoi. Vaatinee pääakselin tarkastuksen ja laakerien, havaittavissa olevaa heiluntaa jossain kohtaa ja nuppi pääsee väpättämään sivuttain...

Oikean tikun 80% kohdalla lähtee ajelemaan maata pitkin... Muttei nosta vielä päälandareitaan, vain karvan verran etulandaria. Tuohon koppaan kun rungon laittaa, niin se pyrkii 5-7' etukenoon.

Jos sitä purkaisi tuon rungon irti tuolta, tekis mekaniikan läpikäynnit ja pistäisi hetkeksi takaisin "sportiksi", että saa lentominuutteja alle ja hyvän syyn tehdä tuo koppa rauhassa ja kunnolla valmiiksi.  8)

Testien aikana heräsi ERITTÄIN VAHVA epäilys landarien kestosta, koska ne näyttivät antavan periksi jo pelkästään siitä, että maassa ollessa oli negatiivisia nupissa...  ???
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #72 : 23 Heinäkuu, 2012, 10:37:36 »
Mietityttää painon kanssa, että nouseeko ilmaan ja lentääkö kuinka... Kamoineen arviolta 1100-1200gr massaa lentokunnossa.

Kyllä pitäisi nousta ihan kevyesti. Itse ole hk 450:sellä kellukkeineen nostanut vielä vedellä täytetyn lonkkutölkin, joka nousi vaivatta. Oisikohan lisäpainoa ollut ehkä 500g.

Poissa ssulti

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kyllä se vielä kosahtaa, ihan varmasti...
    • Beginner's luck with the flying things
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #73 : 23 Heinäkuu, 2012, 11:14:41 »
Kyllä pitäisi nousta ihan kevyesti. Itse ole hk 450:sellä kellukkeineen nostanut vielä vedellä täytetyn lonkkutölkin, joka nousi vaivatta. Oisikohan lisäpainoa ollut ehkä 500g.

Kyllä se nousee, 2-lapaisen kanssa revin talvella helposti ~300gr ylimääräistä ilmaan (3600mAh akku +150gr ja kamera +150gr). Tuo nelilapaisuus ja sen tuomat tehohaasteet tässä taitaa enemmän haitata menoa. Semi-sym lavat ja lisää papua pataan/esciin tarkoitus ottaa - jollain aikataululla.

Yksi akuista kyykähti jo vaikka 2-lapaisena Sport-mallina ei oikutellut ollenkaan. Nyt veti itsensä pulleaksi ja antaa 50% purettuna (volttien mukaan) ulos laturin purkuohjelmassa vajaan 0.5A... Kyseessä 2200mAh 40-50C akku.
Spektrum DX8 | Spektrum DX6i | Kyosho Syncro KT-201
Omat: Mistral 2 DLG, ASW17 liidokki, Whipit DLG
Huollettavat: FMS FHX-800 | Dusty Crophopper | Ladybird V2 | TeamC TR04

Poissa akkuh

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Jäsen n:o 43
Vs: Agusta A109 (450 class) projekti
« Vastaus #74 : 23 Heinäkuu, 2012, 11:54:28 »
Terve!
Noista landareista on kokemusta. Eli et epäile ollenkaan turhaan. Alussa niitä menee muutamia. On nimittäin otettava todella rauhallisesti alas. Sitten maassa rullaamisesta ei Biisti oikein tykkää, mulla se sai kerran hepulin kun yks pyörä vähän töksähti.
[T-REX 500 Airwolf-skaalakori, MICROBEAST PLUS], [T-REX 500 UH-1N Marine Rescue, MICROBEAST PLUS],  [T-REX 450 Pro Combo, A-109 skaala nelilapanupilla, Spektrum AR7210BX] [T-REX 250 BEASTX DFC, F3C-fuselage "Tohtorin ex. rääpäle"]
[BLADE mSR] [BLADE mSR MD500] Spektrum  DX7, Phoenix RC.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
3065 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Tammikuu, 2009, 21:52:33
kirjoittanut another_finn
4 Vastauksia
4081 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Heinäkuu, 2010, 22:18:19
kirjoittanut Haikara
0 Vastauksia
2194 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Helmikuu, 2015, 16:29:11
kirjoittanut VERTICAL
0 Vastauksia
2306 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Helmikuu, 2015, 22:25:20
kirjoittanut VERTICAL
7 Vastauksia
11687 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2016, 18:27:29
kirjoittanut VERTICAL