Kirjoittaja Aihe: MSH Protos  (Luettu 188950 kertaa)

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
MSH Protos
« : 26 Toukokuu, 2008, 15:47:08 »
Tuli uusi kopteri taloon.

Ulkomaan foorumeilla käytyä keskustelua seurattuani klikkasin tilauksen menemään kun kopu julkaistiin.
Suurena motivaattorina moiselle oli kopun valmius A123 akuille ja keveys.
Lentopainon pitäisi olla 6S pakalla (joka itsessään painaa 471g) n. 1600g ja 7S pakalla n. 1680g paikkeilla.

Kopukka on Trex500 kokoluokkaa, 425 lavat jne.
Erikoisuutena hihnaveto. Eli pääratas ja pinjoni on hihnapyöriä. Sama hihna jota pinjoni liikuttaa vie vedon myös peräroottorille.

Setuppi nykyään:
* Vakiomotti (800kv, 1100W) + 15t pinjoni
* Spektrum AR6100
* Spartan ds760 + 9257
* Ino labsin HG-D260HB servot (0.12s/2.4kg)
* Kontronik Jazz 80A (60A on ihan riittävä)
* Akkuna 7S A123 2300mAh (vaatii 15t tai 16t pinjonin)

edit 26.8.2009:
Muuten kuin paketista otettu, mutta itse tehdyt peräevät ja moottoripukin prikat.
ym. setupilla mun kopu painaa 1701g

Kitin mukana tulee 18t pinjoni, joka on kai 4-5S Lipolle tarkoitettu => sopiva 6S A123 pakalle.

Kopteri toimitetaan -kuten kuvista näkyy- ehtana rakennussarjana. Yksikään osa ei taida olla valmiiksi toisessa kiinni.

Edit: Päivitin setupin nykytilaa vastaamaan.
« Viimeksi muokattu: 26 Elokuu, 2009, 20:31:28 kirjoittanut JiriK »
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: MSH Protos
« Vastaus #1 : 26 Toukokuu, 2008, 18:34:11 »
Tyylikkään näköinen canoopi. Siis koko tehonsiirrossa on vain yksi hihna??


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH Protos
« Vastaus #2 : 26 Toukokuu, 2008, 19:54:46 »
Tyylikkään näköinen canoopi. Siis koko tehonsiirrossa on vain yksi hihna??


-op-

Vain yksi hihna, ei hammasrattaita.
Sellainenkin erikoisuus tuossa on, että 1-suuntalaakeri on pinjonin sisällä, ei päärattaassa.

-----

Eniveis. Servot ruuvataan tuommoisiin palikoihin kiinni.
Kohdistuspalat ei olleet ihan yhteensopivia servojen ruuvinkolojen kanssa joten piti vähän avartaa.
InoLabsin servoarmeissa ei ollut reikää sopivalla etäisyydellä (suositus 16mm) joten koitin polttiskopujen pakista löytyneitä Futaban armeja.
Futaban "tähdet" sopii heittämällä servoon ja löytyi vielä paikka jossa subtrimmiä ei tarvi ollenkaan (tai hyvin, hyvin vähän..)
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

korpse

  • Vieras
Vs: MSH Protos
« Vastaus #3 : 26 Toukokuu, 2008, 21:04:28 »
joko se lentää?

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH Protos
« Vastaus #4 : 26 Toukokuu, 2008, 22:20:06 »
joko se lentää?

Kyllä tässä pikkuhetki vielä menee.
Kaikki linkit pitää herkistää (mukana tulleella työkalulla..) ja yks osa puuttuu tai on muuten vaan hukassa.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH Protos
« Vastaus #5 : 27 Toukokuu, 2008, 15:22:52 »
Tuli vähän ruuvailtua illalla :)
Kopu olisi ARF- kunnossa.

Almost ready to fly, koska yhden hihnaohjurin kiinnike uupuu. Uusi pitäisi olla tulossa.
Lisäksi pitää herkistää linkkejä lisää, säätää nuppi (lapakulmat jne) ja asentaa nopari + bec yms. pientä puuhaa.

Tämä on todellinen rakennussarja. Ainoat valmiiksi yhteen liitetyt osat oli pinjoni ja 1-suuntalaakeri.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

korpse

  • Vieras
Vs: MSH Protos
« Vastaus #6 : 27 Toukokuu, 2008, 17:17:17 »
hianoha toi alignintappaja, sabit ja gorillagearit valmiina....

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: MSH Protos
« Vastaus #7 : 27 Toukokuu, 2008, 21:53:19 »
Sanon vielä toistamiseen että todella hyvin muotoiltu canoopi.

niin ot. kuin vain voi olla, mutta onko sulla Jiri joku kuvausnurkka vai missä noita kuvia ottelet?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH Protos
« Vastaus #8 : 27 Toukokuu, 2008, 22:14:17 »
niin ot. kuin vain voi olla, mutta onko sulla Jiri joku kuvausnurkka vai missä noita kuvia ottelet?
-op-

Studio = Depronilevy pöydällä kopun alla ja toinen takana, seinää vasten. Valona aurinko + pikkusalama :)
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH Protos
« Vastaus #9 : 28 Toukokuu, 2008, 12:11:47 »
Kun JiriK hommaa kopun niin sen tietää että jotain erikoista se on... MiniTitan A123:lla, SJM500, nyt tämä remmi-ihme. Odotan innolla milloin saamme nähdä turbiinivehkeen... ;)
-flybarless, sedative stabilized head-

korpse

  • Vieras
Vs: MSH Protos
« Vastaus #10 : 28 Toukokuu, 2008, 12:43:23 »
tai sen polttisminititanin :P

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH Protos
« Vastaus #11 : 28 Toukokuu, 2008, 13:46:29 »
Se Martevuon turbiinikone oli kyllä hieno...

Voishan semmoisenkin hommata - jos sattuu lotosta voittamaan.
Toistaiseksi pitää pysytellä näissä vähän halvemmissa laitteissa.

MSH on yhä lähempänä ensilentoa. Nopari ja gyro asennettu ja säädetty.
Onko muuten kenelläkään tuota Spartan ds760- gyroa sähkökopussa?
Tarviiko sitä teräslätkää siinä...)

Vielä pitää säätää lapakulmat - ja odottaa että se uupuva osa tulee.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH Protos
« Vastaus #12 : 31 Toukokuu, 2008, 22:12:35 »
prkl hihnaohjurin tuki puuttuu vieläkin, joten ensilento tapahtunee vasta joskus ensi viikolla.

Sitä odotellessa kopun tuunaus on jo alkanut :)

Alkuperäinen peräevä vaikuttaa aika huteralta (tiedä sitten, onko sillä mitään väliä..) joten nakertelin uuden 2mm hiilikuidusta.
Uusi evä painaa on 5mm pitempi ja alhaalta vähän leveämpi kuin alkuperäinen. Kuituevä myös painaa 5g enemmän, mutta tässä tapauksessa lisäpaino on vain tarpeen koska käytän kopussa noita A123 akkuja.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH Protos
« Vastaus #13 : 09 Kesäkuu, 2008, 13:14:50 »
Nonii.. Tuli vihdoinkin postia englannista.

Tällaisen pikkupalikan takia kopun ensilento on yhä suorittamatta.
Osa on hihnaohjurin tuki. Tulee kiinni toiseen runkopuoliskoon.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: MSH Protos
« Vastaus #14 : 09 Kesäkuu, 2008, 14:05:59 »
Tuo kabiini on hienon mallinen... melkein ku Knight 3D:ssä (ja uudessa Sportissa)
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Mkk8

  • Vieras
Vs: MSH Protos
« Vastaus #15 : 11 Kesäkuu, 2008, 20:46:02 »
Tänään pääsin kummastelemaan tuota kyseistä remmivekotinta ja piti todistaa ensilentoa mutta toisin kävi. Pilotti kertonee lisää kunhan itse saa syyn tietää. mä otin vaan muutaman kuvan. Kliks


Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: MSH Protos
« Vastaus #16 : 11 Kesäkuu, 2008, 21:27:43 »
Tuo kabiini on hienon mallinen... melkein ku Knight 3D:ssä (ja uudessa Sportissa)

Jep, ja myös melko paljon samaa näköä Synergyn kanssa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH Protos
« Vastaus #17 : 11 Kesäkuu, 2008, 21:56:10 »
Kiitos mkk8:lle hienoista kuvista.

Ensilento ei sujunut ihan odotusten mukaisesti, ongelmaa siis oli:
* Moottori kuulosti välillä siltä että se hukkasi synkan
* Moottori sammui itsellään, pysyi hiljaa vähän aikaa ja käynnistyi uudelleen.
Välillä koko kopusta hävisi ohjaus vaikka vastareiden valot paloikin

Moottoriongelmat saattaa osittain johtua siitä että kopussa on Alignin 75A nopari joka ei kai tue kuin alle 10 pole moottoreita tms.
Moottorissa taas on 14 polea. Moinen voi kuulemma aiheuttaa synkkaongelmia ja ylimääräistä tehonkulutusta.
Pitää katsoa jos asetuksia rukkaamalla tuo paranisi, tai sitten vaan Turnigyn 60A nopari kiinni.

Kopussa on Castle bec, joka tuntui oudon kuumalta lyhyen testailusession jäljiltä. Tuo kun kuitenkin on hakkuri..
Tutkimukset jatkuu.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH Protos
« Vastaus #18 : 11 Kesäkuu, 2008, 22:29:27 »
Ok.. Noparin asetuksilla on merkitystä.

Kentällä oli governor päällä ja normikäyrä 0-25-50-75-100 että saisi haettua sopivan kierrosluvun. Käyräksi tuli
0-74-74-74-74 (n. 2400rpm) -> ongelmia

Koitin kotona (ilman lapoja..) muuten samoilla asetuksilla mutta timing low tai high - ei merkitystä.
Sitten governor pois ja nykiminenkin hävis.

Koitin vielä sellaista että laitoin kaasukäyrän suoraksi 75% ja governor päälle.
Holdi päällä akku kiinni ja hold pois -> taas alkaa nykiä ja hakata.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

jpheli

  • Vieras
Vs: MSH Protos
« Vastaus #19 : 12 Kesäkuu, 2008, 03:15:42 »
ööö ilman lapoja??? älä tee sitä, kyllä sulla lavat pitää olla paikalla tai sitten vähintään jotain lapoja muistuttavaa painoa. muuten alkaa paikat hajoilee kun kierää liikaa ja liian helposti. :(

--jp

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH Protos
« Vastaus #20 : 14 Kesäkuu, 2008, 16:14:44 »
Turnigyn (hobbywing/OEMRC jne) nopari ei pelannut yhtään paremmin tuossa..
Turnigyn "very soft" startti oli niin äkäinen että möin mokoman pois ja laitoin Alignin 75A noparin takas.  Tuntuu toimivan kun ei koitakkaan governoria.

Tänään kokeilulento 6S A123.
5:45 kesti akku nopeaa eteenpäinlentelyä ja kevyttä repimistä. Nupissa n. 2400rpm.
Jostain syystä tuon noparin cut on hellä, reilusti aikaa ottaa kopu alas kun virta loppuu - ei siis yllättävää autorotaatiota ilman ohjausta.
Nyt kolvaamaan lisää noita 6S akkuja..

Edit: Hellä cut.. :) Ei tainnut koko cut- systeemi toimia ollenkaan, akkuun meni 2270mAh (nimelliskapasiteetti 2300) joten se cut olikin akun hyytyminen. Onneks ei korkealla hyytyny...
« Viimeksi muokattu: 14 Kesäkuu, 2008, 21:16:10 kirjoittanut JiriK »
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: MSH Protos
« Vastaus #21 : 20 Kesäkuu, 2008, 21:46:00 »
Lento tänään..
Lämpöprobet:
TempA - Akku (kutistemuovin ja kennon ympärillä olevan pahvihylsyn välissä)
TempB - Moottorin runko
Ulkolämpötila n. 17 astetta, huoneenlämmössä nuo probet näyttää n. 22 astetta.

5 minuuttia taitaa olla aikalailla maksimi tuolla setupilla.
Mites lentoajalle kävisi jos vaihtaisi pienempään pinjoniin ja muuttais kaasukäyrän 100% suoraksi?
Nykyinen 100-inh-75-inh-100 (lapakulmat +-11 tjsp)

Nyt juhannusta viettämään..
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

korpse

  • Vieras
Vs: MSH Protos
« Vastaus #22 : 20 Kesäkuu, 2008, 21:53:35 »
ainakin helifreakin foorumilla rotorworkzmies + muutama muu yberguru (helidirectin testipilotti) käskee ajaa 500sta täysin flatilla kaasulla, ei kuulemma moottori tykkää tuollaisesta (nitroille) tarkoitetusta V-käyrästä...Mene ja tiedä, gurut ovat puhuneet...

*offtopik*insidejuttu* on muuten kestävää tekoa tuo rotorworkzin trex 600 runko :---------D
« Viimeksi muokattu: 20 Kesäkuu, 2008, 21:55:40 kirjoittanut korpse »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: MSH Protos
« Vastaus #23 : 20 Kesäkuu, 2008, 22:06:38 »
Näillä guruilla on siellä nupissa sen verran paljon kulmia päällä koko ajan että heidän koneet ei yksinkertaisesti jaksa kaikkea ellei  nollakulmillakin ole 100% kaasua. Extreme 3D:ssä nupista revitään kokoajan tehoa eri suuntiin, kierrokset ei kerkeä paljon nousta välillä. Normaalilennossa voi mennä ylikierroksille flat käyrällä.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

korpse

  • Vieras
Vs: MSH Protos
« Vastaus #24 : 20 Kesäkuu, 2008, 22:30:47 »
tos o jothai lainauksia:

"apparently brushless motors prefer running at higher, flatter revs"

"I agree you cannot limit the motor by throttle curve if you want lower head speed lower pinion tooth count. Also on this size heli make flat line throttle curves such a 85% on all points etc...."V" curves are for nitros, electrics don't work like that"

"Brushless ESCs and motors are inefficient at low throttle and certainly 60% is likely to cause heating problems. You should aim for nothing under 85% for continuous operation and over 90% is better."

"For this size heli try doing away with Throttle "V" curves and make straight 75 or 80, etc...... straight line curves for stunt modes.
I have 85% on stunt 1 and 100%on stunt 2"


Poimittuna HDX 500 (josta hädin tuskin irtoaa 10astetta nupista...) supportista

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
12 Vastauksia
6852 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Kesäkuu, 2009, 19:34:42
kirjoittanut Jussi.
26 Vastauksia
14031 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2009, 20:25:42
kirjoittanut Jyri
7 Vastauksia
4755 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Helmikuu, 2009, 15:20:11
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
2305 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Helmikuu, 2009, 08:39:30
kirjoittanut SJo1
90 Vastauksia
54834 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Tammikuu, 2013, 17:40:50
kirjoittanut pilot4fn