No niin ja taas. X oli jälleen mukana kyntöhommissa, tämä taitaa olla nyt vähän huonon karman kopteri. Edelliselläkin omistajalla tuli pari kertaa tämän kanssa jotain.
Eka akku meni kuten kuuluu, ei mitään ongelmia. Toisella akullisella alkoi sitten tapahtua omituista. Kopteri nykäisi yllättän rajusti yhtä-äkkiä sivusuunnassa. Arvelin että nyt meni gainia liikaa ja vaihdoin saman tien toiseen pankkiin jossa on varmasti lentävät arvot. Ei vaikutusta vaan kohta tulee taas raju nykäys ja kopteri ei tunnu reagoivan ohjaukseen. Ei nouse eikä laske eikä oikein kallistu ja taas kohta nykäisee rajusti.
Kopteri oli kohtuullisen lähellä ja aloitin heti laskeutuimistoimet. Nyt piti pokka, sain tuotua pariin, kolmeen metriin mutta en uskaltanut tehdä normilaskeutumista vaan päätin vetää siinä holdin päälle ja yrittää sillä tavalla laskeutumista. Ajatuksena että jos se tekee rajun kallistuksen juuri maan pinnan tasalla, ei moottori ainakaan olisi käynnissä. Lasku alkaa hienosti kunnes metrissä taas tuntuu ohjattavuus katoavan kokonaan ja samalla tuuli tarttuu kopteriin, nostaa sitä ylös ja vie kymmenkunta metriä sivulle kaataen sen lopulta taas kyljelleen asfalttiin.
Pokka ei riittänyt lentää tuota selän takana olevaan horsmikkoon kun siellä oli autoja ja traktori lähellä. Myös olis pitänyt tuoda lähemmäs itseä eikä sekään vaikuttanut oikein houkuttelevalta vaihtoehdolta kun ohjattavuus katoaa välillä.
Kun kytkin uudelleen virrat, näkyi pitch servo olevan nupista pimeänä. Kun sitä vähän liikutteli, se heräsi henkiin ja toimi vähän aikaa normaalisti, jumittaen taas vähän ajan päästä. Taas liikuttelemalla käsin se alkoi toimia vähäksi aikaa.
Nopeasti tutkittuna meni lavat ja peräputki. Jälki ei ollut dramaattisen näköistä eikä kuvaamisen arvoista kun se näyttää ehjältä äkkivilkaisulla.
Lepari on suora, pääakselia ei ole tutkittu. Ilman lapoja näyttää halvalta hommalta, mutta edget nostaa taas hinnan mukavaksi.
Nyt herää kysymys menikö servon ratas kun kytkin virrat päälle lapatuki paikoillaan. Tajusin virheen ennen kuin edes liitin napsahti pohjaan ja sain sen heti irti. Käytännössä virta oli päällä alle sekunnin, mutta servot liikahti heti.
Tämän jälkeen liikuttelin käsin kaikkia servoja, yritin kuunnella ja tunnustella onko kaikki kuten kuuluukin ja ylimääräisiä takerteluita tai rahinoita ei kuulunut eikä tuntunut. Tämän jälkeen uudelleen virta päälle ja pitkään liikuttelua tikuilla ja swashin tarkkailua, ei mitään oireita rikkoontumisesta. Ekan akun se lensikin kuten kuuluu.
Vähän lisää tutkimusta.
TT on suora, pää- ja lepatusakselit on suoria. TT:lle vedon välittävä sateenvarjoratas meni sileäksi.
Servo on kuollut kokonaan, enää ei reagoi edes heiluttelemalla tikkuun. Saas nähdä onko sieltä yksi ratas kokonaan paska vai paloiko servo.