Olin ymmärtävinäni, että tässä ketjussa kritisoidaan sitä, että mikäli paketti pitäis kulkea 20km matka niin se menee ensin jakelu keskukseen 150km päähän ja sieltä sitten 130km kilsan matka takaisin päin. Mielestäni tämä on ihan loogista - eihän tälläistä paketti systeemiä vois millään hoitaa tehokkaasti jos jokainen paketti haettais erikseen lähettäjältä ja sitten erikseen vietäis vastaanottajalle. Tehokkkuus syntyy juuri siitä kun voidaan kasata iso kasa paketteja samaan paikkaan ja optimoida tietokoneilla jakelu niin, että kuljetaan mahdollisimman lyhyt matka sen yhden paketin kanssa. Luottakaa siihen, että sen jakelukeskukseen menevän paketin mukana menee 100 muuta pakettia samalla kuljetuksella, joten sille omalle paketille tuosta 150 kilsan matkasta tulee vain 1.5km osuus ja tätä 130 kilsan matkaa takaisin päin (oletan siis, että se määrän pää oli samalla suunnalla, mutta aikaisemmin) sen kanssa kulkee 25 pakettia, joten siitäkin tulee kuljetusta kulua vain 5.2km (130km/25kpl) km paketille - näin ollen pakettisi menee 6.7km bensakuluilla 20km sijaan. Maailma pelastuu ja kettutytöt hykertelee taputellen pieniä karvaisia käsiään
Ihan oikeassa olemme kuitenkin postin palveluja haukkuessa - tässä itse havaitsemiani epäkohtia:
- Ei mahdolisuutta ilmoittaa, että ei halua koskaan/kertaluontoisesti ovelle paketteja - tämä on typerää kun siitä tulee aina extra päivä hakea paketti postista kun en ole päivällä kotona vaan töissä (ulkomaan paketit kun tulee melkein poikeuksetta tällä 'paremmalla' palvelulla).
- aivan posketon tullaus palvelu (>20€) - ei perustu mihinkään kun ne tekis ihan saman duunin siellä ilman minun siellä käyntiä jos vain toimitan niille asiakirjan. Hyväksyttävä maksu olisi vain sen postitus tullista toimipisteeseen joka sekin on periaatteessa jo maksettu lähettäjän päässä (toki ei posti tästä mitään saa)
- Posti jättää usein 'vastaanottaja ei paikalla' tai 'ei mahdu luukusta' vaikka ei ole edes koittanut soittaa ovikelloa tai sitä mahtuuko paketti - olen muutaman kerran tehnyt etäpäivää ja kuunnellut ovella, että sieltä se kortti vain sujahtaa ilman ovikellon soittoa. Kerran löin posteljoonia ovella päähän kun avasin samalla kun se tunki lappua - oli sillä kaverilla aika selittäminen eikä valittanut kuhmustakaan mitään
. Myöskin olen kerran käynyt kyselemässä postissa, että miten tämä 1,4cm paksu 10x10 paketti ei muka mahdu luukusta sisään
Muuten ainakin täällä etelä Suomessa tuntuu kaikki jenkeistä tulevat paketit jäämään tulliin. Olen esim tilannut viimeisen vuoden aikana reilut 80 pakettia main hobbystä ja tullirajan ylittävät ovat jääneet 100% sinne (ehkä noin 20kpl). Taitaa siis olla melkoisia alueellisia eroja. Toki ne paketit eivät jää jossa ei päällä lue hintaa, mutta isot kaupat tuntuvat pistävän aina hinnan päälle.