Terve,
Yhtenä järjestäjistä minun osalle lankesi kunnia kertoa tarkemmin kilpailujen tuloksista. Tässä statistiikkaa ja laskennassa käytetyt taulukot liitteenä, jotta voitte arvuutella miten mikäkin on laskettu.
Yleistä kilpailuista: taso oli varsin kovaa F3N:n puolella ja F3C:ssä odotusten mukaista. Ulkomaalaiset tuomarit toivat uutta tietoa miten tuomaroidaan oikein, ja omalla osallaan vaikuttivat vahvasti tuomaripisteiden määrään.
F3C-FAI-luokassa lennettiin myös F-ohjelmaa kaksi kierrosta Anssin ja Juhon toimesta. He saivat siten itselleen enemmän suhteutettuja pisteitä. Eli Juhon ja Anssin pisteitä voi verrata keskenään ja sitten muiden pisteitä erikseen keskenään, niin käy paremmin järkeensä.
EuroSportissa Ege ylitti itsensä, ja lensi muutaman vallan hienon lennon. Jari "isolohko YSsi" Niemi jätti yhden kierroksen ajamatta teknisen vian takia, tosin moottori ei ollut syyllinen.
Poppiksessa oli mukavast osallistujia ja selkeästi saadaan ensi kesäksi lisää EuroSporttiin kilpailijoita!
F3N:n pisteet meni todella jännäksi. Miika sai enemmän tuomaripisteitä, mutta suhteutetut pisteet ratkaisevat. Tarkastin pisteet Fritsin kanssa ja totesimme laskukaavat oikeaksi. Jokainen eri osa-alue on 100% painotuksella, ts. jokaisesta kierroksesta on 1000 suhteutettua pistettä tarjolla. Miika voitti set manuver -kierrokset ja myös freestylen, mutta hänen musiikkiesitys oli Mikkoon nähden sen verran heikko, että sen osion pisteet aiheuttivat niukan kakkos sijan. Tarkemmat pisteet eri osa-alueista ja eri tuomareilta taulukoissa. Miikaa pitää erityisesti kyllä nostaa korokkeelle ja kertoa ruokapöytäkeskusteluista että tuomarit näkisivät sinut miellellään EM-kisoissa F3N:n parissa. Eniten kaipaa reeniä tuo musiikkisetti.
Minä itse olen omaan suoriutumiseen FAI-luokan debyyttikisassa varsin tyytyväinen. Meni jopa odotuksia paremmin. Jukan ja Samin kanssa tiukka kisa 3. sijasta, vaikka en ihan meinannut uskoa pärjääväni ollenkaan.
F3C-FAI:Sijoitus | Kilpailija | Tuomaripisteet | Suhteutetut | Ero kärkeen |
1. | Anssi Aunola | 459,5 | 2993 | 0 |
2. | Juho Heikkilä | 448,5 | 2976 | 17 |
3. | Sami Tarikka | 359,5 | 1586 | 1407 |
4. | Jukka Heikkilä | 354,5 | 1562 | 1431 |
5. | Matti Ketonen | 338 | 1489 | 1504 |
F3C-EuroSport:Sijoitus: | Kilpailija: | Tuomaripisteet | Suhteutetut | Ero kärkeen |
1. | Marko Sarajärvi | 235 | 2000 | 0 |
2. | Esko Lumaja | 220 | 1941 | 59 |
3. | Jari Niemi | 165 | 1358 | 642 |
- | Sammy | - | - | - |
F3C-POP:Sijoitus | Kilpailija | Tuomaripisteet | Suhteutetut | Ero kärkeen |
1. | Jori Salminen | 238 | 2000 | 0 |
2. | Juha Moisio | 231 | 1898 | 102 |
3. | Ilpo Ruotsalainen | 226,5 | 1882 | 118 |
4. | Juha Laine | 199 | 1636 | 364 |
5. | Tuukka Valkeasuo | 189,5 | 1557 | 443 |
F3N:Sijoitus | Kilpailija | Suhteutetut | Ero kärkeen |
1. | Mikko Kielinen | 6689 | 0 |
2. | Miika Rajakallio | 6630 | 59 |
3. | Santtu Koskinen | 6415 | 274 |
Liitetiedostoista sen verran että jokainen laji on omassa tiedostossaan. Tulokset-välilehdellä on se mitä halutaan nähdä, ja sitten tarkasteltuna nuo kilpailijoiden suoriutumiset omilla välilehdillään.
FAI:n osalta END RESULT -päätteinen tiedosto on kokonaiskisatulokset, missä Juhon ja Anssin tuloksiin on lisätty Final -päätteisen taukukon suhteutetut pisteet.
Juhoa ja Anssia vamraan kiinostaa katsoa kommentteja mitä on kirjoitettu F-ohjelman taulukkoon. Vertailun vuoksi minun arvioimat pisteet myös, mitä ei laskettu tuloksiin mukaan. Jukka suoritti myös tuomarointia ja olimme liki kaikessa yhden pisteen sisällä samaa mieltä ja myös kansainvälisten tuomareiden kanssa. --> Suomessa tuomarointi on varsin pätevällä tasolla.