Kirjoittaja Aihe: Rapu 50, Hentta  (Luettu 12514 kertaa)

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Rapu 50, Hentta
« : 31 Toukokuu, 2008, 12:05:58 »
The boom strike to end all boom strikes! Like lightning from a blue sky.

damage:
blades, boom, belt, a couple of links
Fins
Whole tail.
9251 servo

What bugs me, I don't understand why this happened - headspeed is normal, red dampers which are supposed to prevent boom strikes, everything stock except the Align blades - the stock woodies are a joke.
Heck, my flying is sort of dull - far from extreme 3D - just buzzing around backwards inverted, not even that fast.

I'll check the forums to find out what I did wrong and how to prevent this from happening again (if anybody knows, I'm listening).
Depending on what I find, this  "3D" heli may be up for sale soon.
« Viimeksi muokattu: 31 Toukokuu, 2008, 12:14:04 kirjoittanut mnentwig »

Poissa martevuo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #1 : 31 Toukokuu, 2008, 12:16:59 »
What was the manoeuver what you where doing during backwards flying?


-Joni

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #2 : 31 Toukokuu, 2008, 12:42:15 »
The heli was coming to a stop. There was something funny about it, although it's hard to say afterwards .
I think I overcorrected, and the heli was rolling forwards when I decided to go backwards, or something like that. But no stick-banging to the limit, far from it.

All three items coming together ("inverted flare" pushing the rotor down, first forwards roll gaining momentum in the heli with boom up and then backwards roll) sounds like a bad combination with regard to boom strike. If it really was like this - as said, it's hard to tell afterwards.
I have never worried about those things when flying - usually my main concern is ground evasion, the heli disintegrating in mid-air is a completely new experience  ::)
Just looked up the price of the servo... now this one got (almost!) as expensive as all my 450-size crashes combined. Oh well...

« Viimeksi muokattu: 31 Toukokuu, 2008, 12:47:25 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #3 : 31 Toukokuu, 2008, 13:06:09 »
Mä oon saanut kaks boomstrikeä aikaan rapukalla. Joku siellä on mikä noita aiheuttaa. Millon oot viimeksi vaihtanut lepatuskumit, nehän alkaa löystyä ajan kanssa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #4 : 31 Toukokuu, 2008, 13:10:40 »
Mä oon saanut kaks boomstrikeä aikaan rapukalla. Joku siellä on mikä noita aiheuttaa. Millon oot viimeksi vaihtanut lepatuskumit, nehän alkaa löystyä ajan kanssa.


-op-

Kopteri on noin kolme viikkoa vanha..

Ikävä juttu tuo boomstrike.
« Viimeksi muokattu: 31 Toukokuu, 2008, 13:13:51 kirjoittanut juza »

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #5 : 31 Toukokuu, 2008, 13:13:56 »
Sorry to hear about crash, think you are suffering from same symptoms as JHypp´s "TOP". I was looking at it in Paattinen when it was having a boom srike and in my opinion the flying was mild (at that point) with no obivious reason for a srike. Maybe something broke beforehand?
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #6 : 31 Toukokuu, 2008, 15:45:02 »
Yep, as Juza said, 2 1/4 gallons of fuel old, the whole heli incl. dampers.
Both ball links to the blade holders were off. But even if it would have snapped off in flight (which I doubt), wouldn't the blade just take the path of least resistance, zero pitch?

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #7 : 31 Toukokuu, 2008, 15:49:59 »
In my opinion, Jhypp's crash was not because of a boom strike. The boom got struck by the blades after something else caused the rotor head breakdown.

Ok, I'm not a professional investicator of any kind but that's what the crash at Paattinen looked to me.

Off topic, I know...
Nada

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #8 : 31 Toukokuu, 2008, 16:37:39 »
Näin jossain foorumilla juttua rapukan boomstrikesta, johtui bindauksesta nupissa jonka seurauksena linkki irti.
En vain juuri jaksa muista missä juttua oli  ???
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #9 : 31 Toukokuu, 2008, 16:39:02 »
ot: Possibly, Munkin mielestä TOP:sta kuulu jotain outoa kilinää just ennen räjähtämistä.


Markuksen boomstrike ihmetyttää, sen ymmärtää jos lapa iskee putkeen rajussa tempussa, mutta peruslennossa ei näin pitäisi käydä ellei jotain ole vialla?


-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #10 : 31 Toukokuu, 2008, 18:11:56 »
Näin jossain foorumilla juttua rapukan boomstrikesta, johtui bindauksesta nupissa jonka seurauksena linkki irti.
En vain juuri jaksa muista missä juttua oli  ???
MJP

Tämä mullekin tuli mieleen, koska mun mielestä ennen totaalia jotain irtosi nupista...


EDIT: näitä on joskus katkeillut ainakin mun tietääkseni...

EDIT again: BTW, mnentwig. Now that your craptor 50 (no offence) is in pieces, maybe you need to buy your self a fine piece of rc helicopter equipment! I have a 600N pro and he's unhappy because he has to sit on top of my livingroom bookshelve all the time.  :P
« Viimeksi muokattu: 31 Toukokuu, 2008, 18:31:37 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

JHypp

  • Vieras
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #11 : 31 Toukokuu, 2008, 21:16:57 »
Hei,

Ennen Paattisten R50 V2 "TOP":in boomstrikea kuului "Naps" nupista ja heti sen jälkeen BoomStrike, eli itsekin epäilen, että jotain särkyi ennen kuin lapa löi putkeen. Nuo ovaalin muotoiset flybar control armit oli molemmat maassa poikki, itsekin epäilen eniten niitä. Rikki oli noiden lisäksi elevator-kiikun toinen A-tanko, mutta se oli varmaankin seurausta crashista-, loput armit oli alumiinisia ja ehjiä.
OHJE, Rapukka miehet/naiset: päivittäkää Flybar Control Rodit alumiinisiin !

-Jari

(Ps. "TOP" on taas kunnossa ja lähtee uudelle omistajalle - perästä kuuluu - ja legenda elää :P)
(Pss. "TOP":ista hajosi toinen rungon puolikas, peräputki, hihna, pääratas, akselit, kabiinin lasi ja lavat - laakerit vaihdoin varmuudeksi)
« Viimeksi muokattu: 31 Toukokuu, 2008, 23:17:24 kirjoittanut JHypp »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #12 : 31 Toukokuu, 2008, 21:17:53 »
Lainaus
Näin jossain foorumilla juttua rapukan boomstrikesta, johtui bindauksesta nupissa jonka seurauksena linkki irti.

Toisaalta nupin bindausta tuossa flipissä ei oikein järjen mukaan voi esiintyä, pitchiä käytin noin +-5 ja cyklic oli parhaimmillaan 3/4 maksimista. Tuo kuvassa näkyvä musta linkki voi kyllä olla herkkä irtoamaan jos asteita kertyy liikaa.

Tietenkin jos nuppi on väärin säädetty, niin voi bindata pienilläkin kulmilla, mutta TOP:in tapauksessa oli kyllä kaikki säädöissään.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #13 : 31 Toukokuu, 2008, 21:54:11 »
thanks for your comments!
In the meantime I disassembled the heli. The wheel of the pitch servo broke also (either from the the boom strike, or the blade hitting the ground), and I'm not surprised that the links to the blade holders are off / broken. Otherwise, there is nothing wrong with the rotorhead, besides a bent feathering shaft and flybar.

PS: It's not as expensive as I thought - the rudder servo in itself survived, just a plastic wheel is broken - $11 at readyheli for three wheelsets  :) :)
« Viimeksi muokattu: 31 Toukokuu, 2008, 22:06:37 kirjoittanut mnentwig »

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #14 : 01 Kesäkuu, 2008, 08:33:21 »


(Ps. "TOP" on taas kunnossa ja lähtee uudelle omistajalle - perästä kuuluu - ja legenda elää :P)


Jep, JHypp:n "TOP" tulee meikäläiselle kunhan saadaan puuttuvat palikat kopukkaan ja uudet radiolaitteet tuossa juhannusviikolla. Katsotaan minkälaisia BoomStrikeja minä saan sillä aikaiseksi  ;D

JRu

Poissa martevuo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #15 : 01 Kesäkuu, 2008, 14:59:12 »
Näin jossain foorumilla juttua rapukan boomstrikesta, johtui bindauksesta nupissa jonka seurauksena linkki irti.
En vain juuri jaksa muista missä juttua oli  ???
MJP

Tämä mullekin tuli mieleen, koska mun mielestä ennen totaalia jotain irtosi nupista...


EDIT: näitä on joskus katkeillut ainakin mun tietääkseni...

EDIT again: BTW, mnentwig. Now that your craptor 50 (no offence) is in pieces, maybe you need to buy your self a fine piece of rc helicopter equipment! I have a 600N pro and he's unhappy because he has to sit on top of my livingroom bookshelve all the time.  :P

Its not the heli, Its tuning and handling.. Seen this too many times and still dudes do not getting it

Kiinnostaa hyvinkin paljon miten näitä koptereita lennetään tai miten ne on säädetty, sillä takana aika monta lentoa ja 1x boom strike joka tuli autorotaatiossa oman törttöilyn johdosta. Meinasin laskeutua Philipin kopterin päälle 2006 :)






Niitä tikkuja on tullut käännettyä niin ristiin kun rastiin ja aina kun sirkkeli on tullut maihin niin vain omasta hölmöilystä.

Jos rapun ohjeissa sanotaan että 1950rpm 3d kiekat niin 1960rpm on liikaa, vaikka olisi kuinka laiska. No tuli kyllä pidettyä 2000 koska RevMax pudotti sen 50rpm pois.

Leirillä kun katseli kierrosten muutoksia porukoiden laittessa ni eivoinut muuta kuin ajatella et "hyvää päivää!". Kiekkamittarilla tarkistettua normi heitto oli 500 kiekkaa joista parhaimmilla 700+

Siinä kopussa joka räjähti ilmaan oli hover ja idle 1 ihan ok mutta idle 2 oli jo ihan liikaa (tässä tilassa räjähti) . Tästä on ollut joku säie jossain missä keskustellaan voimien suhteesta kierrosnopeuksiin.

Jos joku sattui kuuntelemaan kun Ari ajoi niin kiekat putosi 50rpm maksimissaan.. katselin mittarissa kun kuullosti niin hyvältä.





JHypp

  • Vieras
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #16 : 01 Kesäkuu, 2008, 15:51:45 »

Siinä kopussa joka räjähti ilmaan oli hover ja idle 1 ihan ok mutta idle 2 oli jo ihan liikaa (tässä tilassa räjähti) . Tästä on ollut joku säie jossain missä keskustellaan voimien suhteesta kierrosnopeuksiin.


Hyvää päivää vaan,

Joni on varmasti oikeassa. Ajettiin ihan liian suurilla kierroksilla, Idl1 oli Jonin mittausten mukaan noin 2000rpm, mutta idl2 vajaa 2300rpm  ::). Ei se rapun nuppi kestä mitä tahansa - hyvä sanoa näin jälkiviisaana. TOPissa oli kiinni RevMax, millä kiekat saa rajattua hyvin ja radion sliderilla voi säätää +/-20%, nyt se oli siis pohjassa, eli pyydettiin niin paljon kun lähtee 8). Paljonko lie mnentwigin rapun nuppi kiertänyt ennen boomstrikea ???

-Jari

« Viimeksi muokattu: 01 Kesäkuu, 2008, 19:51:17 kirjoittanut JHypp »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #17 : 01 Kesäkuu, 2008, 16:09:26 »
>> Seen this too many times and still dudes do not getting it
I have seen it once and am not getting it  :)

Can't give you any numbers on headspeed, but I believe it wasn't excessive.
« Viimeksi muokattu: 01 Kesäkuu, 2008, 16:12:49 kirjoittanut mnentwig »

JHypp

  • Vieras
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #18 : 01 Kesäkuu, 2008, 19:57:49 »
>> Seen this too many times and still dudes do not getting it
I have seen it once and am not getting it  :)

Can't give you any numbers on headspeed, but I believe it wasn't excessive.

Same here. I don't have tool to measure headspeed, but feeling is so that now measured idl1 (=2000rpm) is too low and idl2 (= 2300rpm) is too high. It is always so, you get used the power (and there is never enought power >:() and you screw more headspeed until there is too much ;).

-Jari

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #19 : 01 Kesäkuu, 2008, 20:15:09 »
Tiivistys: Jos haluat nuppiin 2000-2300rpm, vaihda konetta  ;D


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #20 : 01 Kesäkuu, 2008, 22:18:53 »
Eihän Reksäänkään saa laittaa kuin 1800-2200rpm... Ne on pieniä sähkökoneita joita sitten kierrätetään kovaa ;)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #21 : 01 Kesäkuu, 2008, 22:23:52 »
Jos nyt en ihan väärin muista, niin... 600N:n manuskassa oli nupille lukema 1650.
En pääse sitä nyt lunttaamaan, kun se on tuolla moottoroidussa henkilökuljettimessa.

OT... Kiitti Jonille vaivan näöstä nitroni kanssa perjantaina, oli miellyttävä jatkaa siitä.  :D
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

Poissa martevuo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #22 : 01 Kesäkuu, 2008, 23:03:55 »
Joo mitä tohon tottumiseen tulee niin mulla oli ihan kulttuuri shokki kun hommasin TjPron ja RewMaxin. Olin ajellut joitakin tankkeja 2300 kierroksilla ja sitten tuli pudotettua ne 2000..  laiska p!"¤#¤ka oli eka fiilis. Kunnes siihen tottui ja tuntu tosi hyvältä.

Saatte koitettua hyvin kopterin mosan puhdin laittamalla idle päällä nolla lavoilla maahan huutamaan. Tikku syliin (mulla oli -10) ja kierrokset ei laskenut tippaakaan. Ei saakkaan sillä siihen mukaan pitää mahtua vielä syklinen ja silloin myls kierrosten tulee pysyä samassa.. Ali jos kierrokset alkaa laskee jo enne kun tukku on sylissä niin jossain pissii..

-> mosan säätö
-> mosaan uudet renkaat etc
-> liikaa lapaa

Eiks vaan , aika simppeli case.


MArkus: kun saadaan sulle se RevMax niin teen kaikkeni etä se laite saadaan lentää paremmin kuin hyvin :D

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #23 : 01 Kesäkuu, 2008, 23:46:03 »
Eihän Reksäänkään saa laittaa kuin 1800-2200rpm... Ne on pieniä sähkökoneita joita sitten kierrätetään kovaa ;)

2200 on suositus  ;). Ei pikku ylikierrokset mitään haittaa  ;D

Tännepäin tulossa kans revmaxi ja servoksi s9257 ja katotaan sitten miten rexä toimii TT redlinen kanssa.


-op-
« Viimeksi muokattu: 02 Kesäkuu, 2008, 00:01:18 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rapu 50, Hentta
« Vastaus #24 : 02 Kesäkuu, 2008, 13:05:39 »
Eihän Reksäänkään saa laittaa kuin 1800-2200rpm... Ne on pieniä sähkökoneita joita sitten kierrätetään kovaa ;)
2200 on suositus  ;). Ei pikku ylikierrokset mitään haittaa  ;D
-op-
Kiintoisaa puhetta hepulta joka räjäytti koneensa ylikierroksilla... ::) Taisit leirillä iskeä silmäsi siihen torppari-pystiin? ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
4243 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Kesäkuu, 2008, 15:06:10
kirjoittanut mnentwig
2 Vastauksia
2247 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Heinäkuu, 2008, 11:21:29
kirjoittanut mnentwig
6 Vastauksia
5008 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2009, 21:26:36
kirjoittanut viltsu
1 Vastauksia
2101 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Huhtikuu, 2010, 00:54:24
kirjoittanut JCA
2 Vastauksia
3212 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Syyskuu, 2012, 15:19:01
kirjoittanut eriks